Huumeista

Back to päihdekeskustelu O

"Meksikon huumesota hiipii USA:n puolelle

Väkivaltaisuudet ovat leimahtaneet valloilleen sen jälkeen kun Meksikon presidentti Felipe Calderon julisti sodan huumekartelleja vastaan noin kaksi vuotta sitten. Viime vuoden aikana huumesodan arvioitiin vaatineen yli 5300 ihmisen hengen ja tämän vuoden aikana kuolleita on jo yli tuhat.

Rajaseudun osavaltiot hiillostavatkin nyt Yhdysvaltain presidenttiä Barack Obamaa toimiin. Obama on sanonut harkitsevansa kansalliskaartin joukkojen lähettämistä alueelle, mutta ei ole pitänyt sitä ainakaan vielä ajankohtaisena.

Meksiko närkästyi Forbes-lehdelle huumepomon listaamisesta

Meksikon hallitus on suivaantunut Forbes-lehdelle, joka julkaisee vuosittain listaa maailman rikkaimmista henkilöistä. Keskiviikkona julkaistuun listaan oli noussut Meksikon etsityin mies, huumeparoni Joaquin "Shorty" Guzman.

Guzman oli Forbesin listalla sijalla 701. noin miljardin dollarin omaisuudellaan."

http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=144998

$40mrd per vuosi huumesotaan tuhlattua rahaa pelkästään Yhdysvaltojen käyttämänä, ja tässä on lopputulos.

[q]sapeli, 18.8.2006 01:50:
Onko Suomessakin noin, että RAVET ja ekstaasi ovat erottamaton pari - että konemusiikki VAATII onnellisuuspillerin kuulostaakseen tanssittavalta?
[/q]
:D :D :D Vuoden quote!

[q]vaavu, 27.10.2003 01:35:
---
Unity(f):
mihin tää bilekansa on vajoomassa..... lakkaan?*poks*
---

Sanotaan että viina on viisasten juoma, mutta niin on kyllä lakkakin. Vaan eivätpä suomalaiset kovin viisailta tässäkään asiassa vaikuta.

[muokattu 27.10.2003 01:37]
[/q]
JA sitten noiden EI kovin viisaiden perusteella tehdän ne tilastot.. no kai ne tilastotki on varmaan heitä varten ku he ovat se suurin osa. Hirveät pelottelut et ui ui kuolet vitun noob...

Vittu oikeasti vituttaa tämmönen vitun vammanen valtio asenne jossa peitetään tosiasiat. Ymmärrän että tässä suojataan noit EI viisaita, mutta silti vituttaa *toktok*
GBL on prkl jopa laillinen(saa apteekista reseptil)...käytänössä GHB on sama aine..
GBL - llaillinen. GHB - on kategoriassa 3..
WTF...

argh.. ja sit jos käytät jotain olet kaikkien silmis narkkari..

[q]Riku, 11.8.2006 12:03:
---
Damien, 11.8.2006 01:45:
En nyt äkkisältään muista huume uutista missä ihmishenkiä olisi menetetty, noin niinkö iltapäivä lehdistä. Aina siellä on se viina taustalla kun sattuu ja tapahtuu, se on musta vaan niin jännää....
---
Olihan noista gammafestarikuolemista juttua kai aika paljon vaikken iltapäivälehtiä ole lukenutkaan, mutta niissähän tietysti se hUUUme oli se tappava ja pelottava osuus, vaikka kyse oli nimenomaan yhteisvaikutuksista kuningas alkoholin kanssa, eikä kumpikaan aine olisi toistaan enempää tappanut yksinään.
[/q]
taas tätä,ota tästä sokeria ja juo kuppi teetä..
oho kuolit, olikin yliannostus kokainia eikä sokeria..
Lehdessä aamul : blaim drugs!
ei jumalauta..

[q]Hyzenthlay, 15.8.2006 12:50:
Eikä varmana saa mistä näin kuulit? ja mihin sairauteen sitä määrätään? Lääkeainelistalla se on ainakin ollut. Tietääkseni siirtyi huumausainelistalle vuoden vaihteessa.[/q]En oo nyt sata varma, mutta käsittääkseni laktoonia ei voida pistää huumausainelistalle kovin helposti, koska sitä käytetään melko yleisesti teollisuudessa. Ja kyllä, apteekista saa reseptillä (onko se nyt sitten..) GBL:ää, tosin en nyt ulkoa muista mihin sairauteen tuota määrättiin.

[q]1ncarnation, 15.8.2006 12:09:
GBL on prkl jopa laillinen(saa apteekista reseptil)
[/q]

Eikä varmana saa mistä näin kuulit? ja mihin sairauteen sitä määrätään? Lääkeainelistalla se on ainakin ollut. Tietääkseni siirtyi huumausainelistalle vuoden vaihteessa.

En kyllä usko, että GBL:aa saa reseptillä ennen kuin toisin todistetaan...

Itellä olis muistikuva, et GBL kuuluu nykyään vahdittujen aineiden listalle, eli sitä ei voi tilata / ostaa laillisesti muuten kuin firmat, joilla on kyseiselle aineelle todistettavasti käyttöä.

[q]Riku, 15.8.2006 13:22:
Tästä lieni kyse (tai näin mulle väitettiin): http://www.tohtori.fi/?page=0545318&searchtype=5&searchstring=xyre&id=0632193
[/q]
Mitenkäs tuo GBL:ään liittyy..? Vaikuttavat aineet: Natriumoksibaatti.

[q]toma, 15.8.2006 13:35:
Mitenkäs tuo GBL:ään liittyy..? Vaikuttavat aineet: Natriumoksibaatti.
[/q]Samaa mä ihmettelin kaverille ääneen, mutta kovasti se pysyi kannassaan että tosta ois kyse. Mutta kuten sanottu, näin mulle väitettiin, eipä ole itsellä aiheesta kauheesti tietoa. Mut jos ei ollu toi, niin kyllä sitä jollain toisella nimikkeellä sai.

[q]Riku, 5.8.2006 13:11:
Niin no, minun mielestäni yksikään länsimaalainen ei ole ansainnut elintasoaan, he ovat vain onnekkaampia kuin ne monet muut.[/q]

Tähän väliin on pakko sanoa, että kyse ei taida olla ihan pelkästä onnesta vaan sitkeästä kolonialismista. Ranskalla taitaa vieläkin olla jokin "virallinen" siirtomaa jossain, ja kun miettii hetken, mistä esimerkiksi koksu on peräisin, niin Euroopan siirtomaahistorialla on osuutensa siinäkin. Kovien huumeitten länsimaissa aiheuttamien ongelmien yhteys kolonialismiin voisi olla aika kiinnostavakin asia penkoa, mutta se lienee kuitenkin eri topikin heiniä.

[q]vuorbi, 15.8.2006 13:53:
Tähän väliin on pakko sanoa, että kyse ei taida olla ihan pelkästä onnesta vaan sitkeästä kolonialismista. [/q]No mä tarkotin tolla lähinnä, että ei ne ihmiset kauheasti itse valitse mihin syntyvät. Ei nää nykyset sukupolvet oo kauheesti tainnu pitkin Afrikkaa kiväärin kanssa mennä :)

[q]Riku, 15.8.2006 13:58:
No mä tarkotin tolla lähinnä, että ei ne ihmiset kauheasti itse valitse mihin syntyvät. Ei nää nykyset sukupolvet oo kauheesti tainnu pitkin Afrikkaa kiväärin kanssa mennä :)[/q]

Point taken. Eihän siellä omia poikia varmaan kauheasti pyöri kuin rauhanturvajoukoissa pelkäämässä, mutta huomattava osa esimerkiksi Afrikan kriiseistä vaikuttaa minusta olevan suuryhtiöiden ostopalveluna tilaamaa tavaraa. Tämä on kyllä (tällaisenaan) pelkkää mutua kun ei nyt ole mitään nasevia lähteitä heittää.

[q]mikkihiiri, 15.8.2006 14:23:
Tsori OT, mutta oli pakko tarkentaa.[/q]

Hyvä kun tarkensit, kun itellä on taas tarkka mitä-missä-milloin-kenenkaa-tieto taas umpihakusessa. :p

[q]satumetsä, 15.8.2006 14:50:
Wiki väittäis että se on 1,6 kertaa vahvempaa?? Tiedä sitten kun eri lähteissä puhutaan eri luvuista.
Kuten sanoin.. korjatkaa jos olen täysin väärässä.
[/q]
En tiedä mistä Wikin lukema on, mutta kyllä toi 1:5 on ollut se suhde niin kauan kun muistan. Toki se vaihtelee vähän sen mukaan, kuinka paljon vettä keittäessä lisätään, mutta tuo on se referenssitaso.

[q]toma, 15.8.2006 14:45:
---
satumetsä, 15.8.2006 14:43:
GBL ei ole GHB:ta 4 kertaa vahvempaa (kuten joku manitsi) vaan 1,6 kertaa vahvempaa.

---

Mistäs sä tollaisen tiedon olet saanut? Viimeksi kun mä tarkistin, GBL oli noin 5 kertaa vahvempaa, kuin oikeaoppisesti keitetty GHB. Eli siis annostukset ovat suoraan 5:llä suhteellisia, 2 ml GBL ~ 10 ml GHB.
[/q]Joo, nyt tarkkana niiden faktojen kanssa ettei teinit tuu lukee ohjeita täältä nistipirkasta ja överöi.

[q]yusu, 15.8.2006 15:42:
---
Riku, 15.8.2006 14:53:
nyt tarkkana niiden faktojen kanssa ettei teinit tuu lukee ohjeita täältä nistipirkasta ja överöi.

---

Teineillä on oma tyyli kuitenkin jo:

- paljo siin o?
- emm tiä..vedetään!!
- jeeee! vedetään!
[/q]

...piipaa...PIIPAA...piipaa...

[q]toma, 15.8.2006 14:52:
---
satumetsä, 15.8.2006 14:50:
Wiki väittäis että se on 1,6 kertaa vahvempaa?? Tiedä sitten kun eri lähteissä puhutaan eri luvuista.
Kuten sanoin.. korjatkaa jos olen täysin väärässä.

---

En tiedä mistä Wikin lukema on, mutta kyllä toi 1:5 on ollut se suhde niin kauan kun muistan. Toki se vaihtelee vähän sen mukaan, kuinka paljon vettä keittäessä lisätään, mutta tuo on se referenssitaso.
[/q]

Luulisin että toi wikin suhdeluku on laskettu niin että molemmat aineet on puhdasta jauhetta. Veteen sekoitettuna vahvuus on mitä on, vaikka olisikin olemassa "oikeaoppinen" tapa lantraa noita veteen. Ja nesteinähän noi yleensä käyttäjälle päätyy. Erowidistä en löytänyt paljoakaan lakasta, mutta GHB:stä siellä on aika hyvin tietoa.

http://www.erowid.org/chemicals/ghb/ghb_basics.shtml

[q]K, 15.8.2006 16:29:
Luulisin että toi wikin suhdeluku on laskettu niin että molemmat aineet on puhdasta jauhetta. Veteen sekoitettuna vahvuus on mitä on, vaikka olisikin olemassa "oikeaoppinen" tapa lantraa noita veteen. Ja nesteinähän noi yleensä käyttäjälle päätyy. Erowidistä en löytänyt paljoakaan lakasta, mutta GHB:stä siellä on aika hyvin tietoa.[/q]
Jep paljon mahdollista, mutta tuollaisella teoreettisella arvolla ei ole mitään käytännön merkitystä normikäyttäjälle. 1:5 on toimiva nyrkkisääntö, mutta siihenkään ei tietenkään saa luottaa sokeasti.

[q]Android, 25.9.2005 14:33:
Ymmärrän kyllä pointin, mutta ne tapaukset jotka itse olen todistanut niin GBL:n käyttö on pikemminkin johtunut tietämättömyydestä eikä mahdollisista juridisista seurauksista mahdollisen kiinnijäämisen osalta. Tämä pätee varsinkin hyvin nuoriin...[/q]Niinno, mä en kyllä ole missään kaduilla käynyt seuraamasssa 16v teinien lakkaörväämistä jos sitä tekevät. Mutta juuri tämän takia se asiallinen ja kiihkoton valistus olisi niin ensiarvoisen tärkeää. Pelkkä huumeet on pahoja-hokema menettää uskottavuutensa viimeistään siinä vaiheessa kun joku kaveripiirissä vetää puoli vuotta aineita ilman mitään ongelmia.

[q]Otan nyt tietoisen riskin saada helvetisti paskaa niskaan ja vastakommentteja, mutta miettiessäni tuota heroiinivertailua tuli vaan mieleen; vaikka heroiinin ja gamman vaikutusmekanismit ovat täysin erilaiset, on niillä myös paljon yhteistä; molemmilla on keskushermostoa lamaava vaikutus. Pulssi ja hengitys hidastuu, lihakset rentoutuvat, reagointikyky hidastuu, balanssi ja motoriset kyvyt heikkenevät jne. Yliannostuksen riski on molemmilla suhteellisen suuri (heroiinilla etenkin suonensisäisesti käytettynä). Molemmat ovat ei-toksisia (esim amfetamiinit ovat huomattavasti myrkyllisempiä kuin opiaatit) ja alkoholi sekä rauhoittavat lääkkeet (bentsodiatsepiinit) ja unilääkkeet voimistavat niiden vaikutusta huomattavasti. Hyvin voimakas psyykkinen ja etenkin fyysinen riippuvuus vieroitusoireineen voi syntyä molempiin. GHB vaan on enemmän "alkoholimainen" ja soveltuu bilettämiseen kun taas heroiini on enemmän "bentsomainen" (otin tietoisesti ylös vertailukohteeksi lailliset vaihtoehdot) eikä ulkomaailma tai ulkoiset ärsykkeet erityisemmin kiinnosta.[/q]No multa et sitä tule saamaan A) koska en väitä tietäväni asiasta tarpeeksi ja B) uskon että puhut ihan faktaa.

[q]Toisaalta alkoholikin ja GHB muistuttavat vaikutuksiltaan toisiaan. Ei ehkä niinkään toksisesti tosin.[/q]Siis pointti juuri onkin, että gamma on subjektiivisilta vaikutuksiltaan ihmisille suurinpiirtein samaa luokkaa kuin kupillinen kahvia tai pullo siideri, josta ei edes ensi alkuun tule esimerkiksi edes mitään krapulaa vaikka sitä kiskoisi enemmänkin. Pitkäaikaista käyttöä seuranneena voisin väittää sen kuitenkin johtavan esimerkiksi vaikeisiin uniongelmiin.

[q]Toki heroiini suonensisäisesti käytettynä on huomattavasti vaarallisempaa kuin GHB:n nauttiminen oraalisti. Tätä en kiistä. Enkä pidä GHB:tä muutenkaan yhtä vaarallisena kuin opiaatit. Silti - joitakin yhtymäkohtia on. Olisi huomattavasti kaukaa haetumpaa verrata gammaa amfetamiiniin. Tiedostan kyllä että pointtisi oli lähinnä se että gammaa ylipäätään on "demonisoitu" eikä itse heroinii vaikutuksiltaan vaan lähinnä sosiaalisena ilmiönä ja kaikkein "pahimpana" vertailukohteena on yhdistetty nimenomaan GHB:hen.
[/q]Jeps, nyt alkaa taas yhteisymmärrys löytyä.

O