Huumeista

Back to päihdekeskustelu O

[q]Mr.Pink, 31.7.2006 04:16:

todennäköisesti ei mihinkään,mut eiköhän näitä sallittujakin päihteitä saa aika pitkälti kadultakin jos niin haluaa. Se mihin laillistaminen vaikuttaisi on se että tietäisi mitä se nappi/vastaava sisältää
[/q]

Alkoholia myydään toki pimeästi, mutta rajoitteet sen ostamiseen on lähinnä ikäraja. Huumeiden laillistamisesta on tässäkin topicissa puhuttu niin, että lääkäri määräisi tiettyjä määriä ja tietyillä ehdoilla. Eli varmasti puhdasta tavaraa saisivat ne, jotka nuo ehdot läpäisisivät.

[q]
ja sä perustat tän väitteen mihin?? [/q]

Siis mihin perustan sen, että yritykset haluaa voittoa, tutkimus- ja valistustyö maksaa, verot nostavat hintoja jne.? Väitätkö oikeasti, että jotain päihteitä alettaisiin myymään ihan vain valmistuskuluilla?

[q]ja sä edelleen uskot tota tekstiä mitä suollat
kadultahan ei siis nykyisin saa viinaa/lääkkeitä,mitä löytyy alkosta/apteekista
en yleensä jaksa kommentoida tälläsiin,mut puhut niin perättömiä et pakkohan se on jtn sanoa.
oonkos jotenkin sokea,mut en vaan pysty oikeesti ymmärtämään et miten laillistaminen nostaisi jonkun napin hintaa. OIKEESTI.[/q]

Älä ymmärrä. Mä en myöskään ymmärrä tuota Sun näkökantaas.

[q]ja edelleen. mihinkäs tää väite perustuu? (ja juu en halua sit kuulla mitään vastinetta,et musta vaan tuntuu siltä et näin käy. faktaa tai STFU)[/q]

Mikä noista väitteistä? Se, että ravintoloilla alkaa mennä tätä päivää huonommin, jos eivät saa sitäkään myyntiä kuin tänä päivänä? Vai terveydenhuollon kustannuksien nousu? Vai nuo valistustyön kulut? Mikä kohta oli noin epäselvä? Mielelläni toki yritän selventää.

[q]jos vielä sen verran häiritsen,et mitäs uusia ongelmia kelasit laillistamisesta tulevan?[/q]

No vaikka ihan nuo, mitä kyseisessä postauksessa luettelin. Ei kovin syväluotaavaa, mutta todellisia ongelmia varmasti nuokin.

[q]RiseCows, 1.8.2006 00:56:
mulle khyllä ihan sama kiskooko joku naxuja kun on bilettämässä kivaahan se on mutta kyllä on tarpeeks douppia jo musiikissa *sydän*
[/q]

Kukin tyylillään, itselläni kolisi konemusa aikanaan niin kovaa että se aika mitä ns. aktiivi bilettämistäni kesti (siitä 97-02 ja lasken aktiiviksi väh. 2 iltaa viikossa=), tanssin kaikki juhlani veden voimalla. Trance oli niin helvetin siistiä ja juhlat sitäkin koreampia ettei yksinkertaisesti voinut muuta kuin tanssia.

Nykyään kun on tullut hankittua elämänkokemusta erinäisistä asioista, niin olen huomannut miten se pieni "juttu" joka toiselle on SE juttu siinä illassa mikä tekee kaikesta superia ja pistää joraamaan, oli mulle sit "vaan" se musiikki. Eli mitä koitan sanoa on, been there done them all, quite well understand mut rakkaudesta musiikkiin, siitä mä elän ja hengitän. Jos joku tosta nyt jotain ymmärsi ;).

kyllähän tuosta ymmärsi :)

sivuja ei löydy*ding*

[q]tbo, 12.3.2009 18:51:
---
Kimbou, 12.3.2009 18:11:

toki hieman jännitti että kauankohan se pajatso noissa näkyy

---

syytä jännitykseen olikin, se kuva mitä mä olen noista tikkaritesteistä saanu on et noi antaa tuloksen suunnilleen samalla metodilla kuin lottokone. vääriä positiiveja tule aivan törkeesti, kuten myös vääriä negatiiveja. Noi pikatestit ei oikeesti tiedä _mitään_. Mut toimii kyl vittumaisena syynä putkareissuun ja sakkoon ja oikeudenkäyntiin yms elämän sotkemiseen.
[/q]

Niinpä, omalta osaltani kulutustottumuksia ei vähennetty ja alla oli riittävästi, mutta kolme vihreää valoa annettiin siinä kun appelsiinejä autossani mutustelin ja esitin olevani asiasta tuohtunut. (koita nyt tuohtua .. ..sweet mellow high=)

[q]Twist, 1.7.2006 21:24:
Lueskelin tos just artikkelin minkä mukaan prozac on eläinkokeissa tuottanut hiirille lisää aivosoluja jonka luultiin olevan mahdotonta.. Harmi kun en yrityksistä huolimatta löytänyt artikkelia
[/q]

Jotain tällaista?
http://www.hon.ch/News/HSN/532704.html
http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/280506_01.html
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4771777.stm

[q]Android, 2.7.2006 00:22:
Itselläni oli joskus vastaavanlainen tilanne, pyörin porukassa josta moni ei enää ole hengissä. Traagisinta siinä oli se, että pari niistä oli niin nuoria kuollessaan, alle 20-vuotiaita. Tällaisissa porukoissa pyöriminen saattaisi tuoda vähän perspektiiviä niille, joilla on hyvin ruusuinen kuva ns. viihdekäytöstä.
[/q]

Tai sit kannattaa olla mieluummin fiksussa seurassa, kuin kerätä perspektiiviä vähän typerämmässä seurassa?

[q]wiwi, Maassa, jossa huumeista ei saa edes keskustella, voi olla vähän vaikea alkaa uudistamaan lakia hyväksyvämpään suuntaan.

Sitä päivää odotellen, että voi työpaikan kahvipöydässä osallistua huumeita koskevaan keskusteluun ilman leimautumista...
[/q]

Kyllä ja siksi nämä Forumi-keskustelut netissä näyttelevätkin äärimmäisen tärkeää roolia ihmisten asenteiden muokkautuessa kohti avoimempaa yhteiskuntaa. Ongelmaksi noussee ne kääkät jotka autuaan tietämättöminä pelaavat vanhentunutta poliittista peliään digitaali-ajan yhteiskunnan perustuslakien levätessä panoksina pelipöydillä (vittu olipas yhdyssanavirheitä). Ei se mitään sisko, annetaan kääkkien kääkättää - täältä se muutos kuitenkin lähtee. Fight the power - with words!

[q]Android, 2.7.2006 10:45:
Niin, fiksuilla viihdekäyttäjillä kuin ei tuo homma ikinä voi lähteä hanskasta Minusta huumeidenkäyttö on typerää joten mieluiten kannattaisi olla porukassa, jossa ei käytetä huumeita ollenkaan. Ja tuossa "fiksussa" porukassa oleminen antaa hyvin yksipuolisen kuvan. Kyllä, kokemusta on aika erilaisista porukoista.
[/q]

En oo sanonut, ettei vois lähtee. Yhdessä porukassa lähtee kumminkin ehkä helpommin lapasesta kuin toisessa.

[ot]
[q]infiana,
Mikä sairaus aiheuttaa huumeriippuvuutta? No semmonen sairaus että tykkää olla kujalla.
[/q]

Masennus, paniikkihäiriö plus päälle monet muut persoonallisuushäiriöt.

Itse en tykkää olla kujalla, mutta lääkkeitä joudun popsimaan, jotta pää pysyisi jotenkin kasassa. Siinä tulee auttamatta se hyvä olo päälle. Itse olen koukussa siihen, että kohtauksen jälkeen on taas hyvä olla.
Tiedätkö millaista on kun: Tuntuu, ettet saa happea, keuhkot ei ota happea, kurkku tuntuu menneen umpeen, veri ei kierrä päähän, silmissä sumenee, vanne kiristää päässä, rintaan ja sydämeen pistää, kylmä käsi puristaa ja viiltelee sitä, et saa fokusta mihinkään, pakokauhu valtaa mielen, et voi liikkua, vapiset ja kaikki paikat kramppaa, et pysty edes itkemään pelkoasi, mitä siinä pelkää? Se vain liittyy siihen. Kohtauksen jälkeen jää pelko uudesta kohtauksesta joka voi laukaista tän taas uudestaan, kierre on valmis. Tuossa nyt lievästi kerrottuna.

Taidan olla riippuvainen, bentsokoukussa oikeen!!½
Tästä olisi helppo jatkaa vielä pidemmälle, saahan sitä katukaupasta vaikkapa mitä lääkkeitä, tai sit sanoo rohtorille että on vähän suurempia ongelmia ja sieltä tulee sit lisää lääkkeitä ja niitä pääsee käyttää väärin ja kun ei lääkkeet enään riitä, buustataan niitä laittomuuksilla!!!!!!!!!!!.

Taidan kyllä itse kuulua tohon jengiin, joka "ansaitsee" laukauksen niskaan. Anteeksi että en pysty käymään koulussa tai töissä, koska sattumoisin mulla on ongelmia sen verta paljon, että kaupassa joutuu käydä lääkkeiden voimalla, julkisilla en uskalla liikkua kun väistämättä tulee kohtaus _heti_, jos johonkin lähden, joudun vetää lääkkeitä.
Harmi vaan, lääkkeet on bentsoja vielä, taidan olla narkkari pahimmasta päästä, jotta saan pidettyä pääni kasassa.
Olenko itsekäs, jos tapan itteni? Pitäisi miettiä mitä muut fiilistelee siinä, mutta miltä musta tuntuu elää neljän seinän sisällä ja jättää kaiken sen, minkä vuoksi olen ennen elänyt? Tuhlaan vaan valtion rahoja.

Mitä koukuttamiseen vielä tulee, niin: Tohtorin kanssa ollaan puhuttu asiasta, että näköjään joudun jatkamaan noiden pilsujen syömistä jolloinka auttamatta tulee eteen "koukuttautuminen", koska ei noita voi seinäänkään lopettaa, tai jos lopetan, sit on yksi ihminen vähemmän taas, mutta sehän on valtion kannalta hyvä homma!

En taida puhua enään psykiatrillenikaan, hänhän joutuu kuunnella sitä paskaa mikä mulla pitää tätä pahaa oloa yllä ja aiheuttaa kohtauksia jne. Taidan vain pitää kaiken pahan sisälläni, etten aiheuta muille harmia. Mutta jos en jaa oloani, olenko itsekäs kun pidän kaiken itelläni?

Miksi jatkan, jos tää on yhtä tuskaa? Siihen etin vastausta vieläkin, mutta mulla on kavereita jotka tajuaa, että vaikka oon nyt supernarkkishylkiövaltionsiivelläeläväloinen, olen silti se sama jannu ja sen takia toivon parempaa huomista.

Kyllä, otan tämmöiset asiat henkilökohtaisesti, täällä ollut taas niin hienoa tekstiä.

Ja mitä noihin lääkkeiden hintoihin tulee, niin ei ole paha maksaa 30 napista se 3~5e, mitä itse maksan, eli ei sitä ilmaa siellä hirveästi taida olla. Toki tuokin on sitten lääkekohtaista.
[/ot]

Propsit kyllä Rikulle, paljon samanlaisia ajatuksia ja vähän uutta näkökulmaa itellenikin mietittäväksi.

[q]Riku, 2.7.2006 20:14:
---
Android, 2.7.2006 14:03:
Kun yleensä huumekeskustelussa keskitytään itse käyttäjään, jää laiton huumekauppa ja sen tuomat ongelmat usein piiloon.
<clip>...
---
Aivan, kuvasit juuri miksi huumeiden laittomuus aiheuttaa ison kasan vääryyttä ja paskaa maailmalla. Sama todennäköisesti tapahtuisi jos tupakasta, kahvista, alkoholista tai aids-lääkkeistä tehtäisiin laittomia.
[/q]

LOL johan niputit aineet: tupakasta, kahvista, alkoholista tai aids-lääkkeistä!

Yritä arvata mikä ei kuulu joukkoon!

[q]Burncycle, 3.7.2006 09:23:
LOL johan niputit aineet: tupakasta, kahvista, alkoholista tai aids-lääkkeistä!

Yritä arvata mikä ei kuulu joukkoon!
[/q]Ei, kyllä mä jään odottamaan sun suurta nerokkuutta valaisemaan tieni. Mut älä unohda perustella, tiedä vaikka olisit väärässä.

[q]
Miten näissä palopuheissa tuntuu aina unohtuvan se, että alkoholistit ja narkkarit tekee joka päivä sen valinnan. Jos apua haluaa, sitä myös saa (todella toivon, että tämä edelleenkin toimii näin).

[/q]

ei muuten pidä paikkaansa esim espoossa, siellä voi ihminen joutua olemaan kadulla helposti vuoden/parikin ilman että kaupunki tekee asialle yhtään mitään. Lähinnä fattastakin sanovat että mene töihin.

Onhan se vitun mukava mennä töihin jos heräät katuojasta ihan paskasena, nousee työkavereiden moraalikin varmasti todella korkealle ku yks haisee ku viimeistä päivää ja näyttää räjähtäneeltä.

Uskot tai et, minä tiedän.

Eli se siitä Suomen "hyvinvointivaltiosta"

[q]tjm, 4.8.2006 14:59:
---
Ei?
[/q]

Sen takia laitoinkin lauseen kysymysmuotoon, koska toi näyttää olevan turhan subjektiivinen "termi", ihmisillä ja oma näkemys asiasta oli nyt erilaisempi. Aina oppii uutta, tai sitten pidän oman näkemykseni asiasta. ;)

[q]Juhgu, 4.8.2006 14:50:
Pointti tossa oli, että laillinen huumekauppa ei aiheuttaisi. *toktok*
[/q]

Äskenhän Riku totesi näin;

[q]
No nää samat sä voit listata kun otat melkein minkä tahansa kaupan hyllyltä löytyvän random-tuotteen.
[/q]

Eiväthän nämä tuotteet ole laittomia, vai? Miksi niihin kuitenkin liittyy (Rikun mielestä) yhtä paljon ongelmia kuin laittomaan huumekauppaan? Ja miksi huumeille ei kävisi sama kohtalo, jos ne laillistettaisiin?

[q]nomic, 4.8.2006 14:54:
mutta eikös silloin olla koukussa, kun haetaan sitä hyvää oloa ja ilman "ei voi elää"?
[/q]

Ei?

Olen koukussa bentsoihin, koska minulla on kehittynyt fyysinen riippuvuus niihin. Minä inhoan sitä. Inhoan sitä että joudun niitä syömään. En saa minkäänlaista nautintoa niistä, ne ovat tehneet itsestäni tunteettoman ja apaattisen ihmisen. Niiden avulla voin kuitenkin opiskella ja käydä töissä (tosin syön 3 muutakin lääkettä). Se, että en voi elää normaalia elämää ilman niitä, ei todellakaan ole mikään asia joka tekee minut iloiseksi tai tuottaa mielihyvää.

[q]
Mä oon sun kanssa ihan vitun samaa mieltä. Samoin kaikki doku-pultsarit vois pistää kaasukammioon. Ei ne sieltä ojasta enää ylös pääse. Vituttaa tän palstan nerot. Kaikki jotka koittaa puhua laillistamista vastaan on täysiä idiootteja jotka ei tiedä mistään mitään. Antoisia keskusteluja kuositohtorit!
[/q]

Eli sun mielestä kaikki pitäis olla ku samasta muotista tehtyjä ja aivottomia "trendien" seuraajia joilla ei ole omaa tahtoa.

Hyvää jatkoa noilla mielipiteillä jatkoa ajatellen, uskon ettei tuu olee helppoa sunkaa elämä :)

[q]tjm, 4.8.2006 14:46:
---
clap
[/q]
Itse nyt koitin suunnata viestin sisällön siihen, että kun täällä on disautettu aika sopivasti "ongelmallisia", että miltä se voisi tältä kannalta näyttää, tämä tilanne. En ole kovin hyvä kirjoittamaan, mutta eikös silloin olla koukussa, kun haetaan sitä hyvää oloa ja ilman "ei voi elää"? Ylireagoin helposti, varsinkin näissä asioissa ja äskön varmasti ylireagoin, mutta viestiä en muokkaa, se on jo kirjoitettu, olkoon. :) Mutta ei tämäkään elämää ole, kaukana siitä, varsinkaan normaalista, vaikka on tämä parempi vaihtoehto kuin flippaa kokonaan.

[q]Riku, 4.8.2006 14:12:
No alkoholistit ja narkkarit on varmasti halunneet sitä elämää ihan vitusti, mutta tarpeeks paljon paskaa niskaan, niin ihminen murtuu.[/q]

Miten näissä palopuheissa tuntuu aina unohtuvan se, että alkoholistit ja narkkarit tekee joka päivä sen valinnan. Jos apua haluaa, sitä myös saa (todella toivon, että tämä edelleenkin toimii näin).

Paskaa tulee niskaan kaikille varmasti oma kiintiönsä verran. Toki ongelmia voi aina paeta. Jokainen löytää aina jonkun syyn, minkä takia käyttäytyi näin. Vielä kertaakaan en ole tavannut alkoholistia, joka olisi kertonut juovansa ns. omaa tyhmyyttään. Se on aina jonkun muun syy. Ja vielä kun harvaa ongelmaa tuo viina helpottaa.

[color=black]Seuraavalla tähdellä asui Juoppo. Niin lyhyt kuin tämä vierailu olikin, teki se kuitenkin pikku prinssin hyvin alakuloiseksi.
- Mitä sinä teet? hän kysyi Juopolta, jonka tapasi istumassa hiljaisuudessa, edessään kokoelma tyhjiä ja täysinäisiä pulloja.
- Juon, vastasi Juoppo synkän näköisenä.
- Miksi sinä juot? kysyi pikku prinssi.
- Unohtaakseni, vastasi Juoppo.
- Unohtaaksesi mitä? kysyi pikku prinssi, jonka kävi jo sääliksi miestä.
- Unohtaakseni, että häpeän, tunnusti Juoppo pää painuksissa.
- Mitä sitten häpeät? tiedusteli pikku prinssi, joka olisi halunnut auttaa häntä.
- Häpeän, että juon, sanoi Juoppo sulkeutuen sitten lopulliseen sanattomuuteen.
Ja pikku prinssi jatkoi matkaansa aivan ymmällään.
>> Isot ihmiset ovat toden totta aivan käsittämättömiä>>, hän ajatteli matkustaessaan eteenpäin.[/color]

[q]Android, 25.9.2005 14:33:
Ymmärrän kyllä pointin, mutta ne tapaukset jotka itse olen todistanut niin GBL:n käyttö on pikemminkin johtunut tietämättömyydestä eikä mahdollisista juridisista seurauksista mahdollisen kiinnijäämisen osalta. Tämä pätee varsinkin hyvin nuoriin...[/q]Niinno, mä en kyllä ole missään kaduilla käynyt seuraamasssa 16v teinien lakkaörväämistä jos sitä tekevät. Mutta juuri tämän takia se asiallinen ja kiihkoton valistus olisi niin ensiarvoisen tärkeää. Pelkkä huumeet on pahoja-hokema menettää uskottavuutensa viimeistään siinä vaiheessa kun joku kaveripiirissä vetää puoli vuotta aineita ilman mitään ongelmia.

[q]Otan nyt tietoisen riskin saada helvetisti paskaa niskaan ja vastakommentteja, mutta miettiessäni tuota heroiinivertailua tuli vaan mieleen; vaikka heroiinin ja gamman vaikutusmekanismit ovat täysin erilaiset, on niillä myös paljon yhteistä; molemmilla on keskushermostoa lamaava vaikutus. Pulssi ja hengitys hidastuu, lihakset rentoutuvat, reagointikyky hidastuu, balanssi ja motoriset kyvyt heikkenevät jne. Yliannostuksen riski on molemmilla suhteellisen suuri (heroiinilla etenkin suonensisäisesti käytettynä). Molemmat ovat ei-toksisia (esim amfetamiinit ovat huomattavasti myrkyllisempiä kuin opiaatit) ja alkoholi sekä rauhoittavat lääkkeet (bentsodiatsepiinit) ja unilääkkeet voimistavat niiden vaikutusta huomattavasti. Hyvin voimakas psyykkinen ja etenkin fyysinen riippuvuus vieroitusoireineen voi syntyä molempiin. GHB vaan on enemmän "alkoholimainen" ja soveltuu bilettämiseen kun taas heroiini on enemmän "bentsomainen" (otin tietoisesti ylös vertailukohteeksi lailliset vaihtoehdot) eikä ulkomaailma tai ulkoiset ärsykkeet erityisemmin kiinnosta.[/q]No multa et sitä tule saamaan A) koska en väitä tietäväni asiasta tarpeeksi ja B) uskon että puhut ihan faktaa.

[q]Toisaalta alkoholikin ja GHB muistuttavat vaikutuksiltaan toisiaan. Ei ehkä niinkään toksisesti tosin.[/q]Siis pointti juuri onkin, että gamma on subjektiivisilta vaikutuksiltaan ihmisille suurinpiirtein samaa luokkaa kuin kupillinen kahvia tai pullo siideri, josta ei edes ensi alkuun tule esimerkiksi edes mitään krapulaa vaikka sitä kiskoisi enemmänkin. Pitkäaikaista käyttöä seuranneena voisin väittää sen kuitenkin johtavan esimerkiksi vaikeisiin uniongelmiin.

[q]Toki heroiini suonensisäisesti käytettynä on huomattavasti vaarallisempaa kuin GHB:n nauttiminen oraalisti. Tätä en kiistä. Enkä pidä GHB:tä muutenkaan yhtä vaarallisena kuin opiaatit. Silti - joitakin yhtymäkohtia on. Olisi huomattavasti kaukaa haetumpaa verrata gammaa amfetamiiniin. Tiedostan kyllä että pointtisi oli lähinnä se että gammaa ylipäätään on "demonisoitu" eikä itse heroinii vaikutuksiltaan vaan lähinnä sosiaalisena ilmiönä ja kaikkein "pahimpana" vertailukohteena on yhdistetty nimenomaan GHB:hen.
[/q]Jeps, nyt alkaa taas yhteisymmärrys löytyä.

O