Huumeista
[q]pHaze, 26.9.2005 11:35:
Jo näin etukäteen sanottuna, nyt kyllä ammuit itseäsi jalkaan ja pahasti.
Infoa on turha jakaa, koska sitä eivät kaikki tarvitse? Tuossa nyt ei ole mitään logiikkaa. Sitäpaitsi, eikö täällä ole jatkuvasti valitettu siitä, millaisia ongelmia öyskäävät litkupäät aiheuttavat bileille? Eikö tämä nyt ole parhaita forumeita josta tavoittaa juuri nämä ihmiset?
[/q]
Ja info ei susta vaikuta siihen mitä ihmiset ajattelee jostakin asiasta tai mitä ne tekee? Tottakai se joku osa porukasta löytää ne aineet ihan jotain muuta kautta, mut musta ei olis kiva että niitä löydetään myös "tätä kautta". Joo joskus jotain tietoa ei tarvi kaikkien tietää. Olis hyvä jos löytys joku paikka huumeidenkäyttäjille josta ne vois sitä apua helposti saada.. hmm.. vaikka a-klinikka ja terveyskeskukset. Mut ne tietty keskittyy sen käyttämisen lopettamiseen eikä jatkamiseen oikealla tavalla.
No eipä siin mitään, kyllä sitä käyttöinfoo kannattaa kertoa paikassa jota voi vapaasti lukea vaikka lapsetkin. "Mut phazesetä sano että se on ihan helppoo".
Anteeksi nyt, mutta tuo on ihan täyttä paskaa. Minä en usko sekuntiakaan, että yksikään ihminen painuu ostamaan gammaa sen takia, että minä olen täällä kertonut miten sen kanssa vältetetään överöintiä. Kuuluu samaan taikauskoon kuin porttiteoriat jne. Kuka tahansa diileri voi kertoa sulle 15 sekunnissa, että vedä tota ton ja ton verran sillä ja sillä tavalla, mutta kovin moni niistä ei anna sulle järkeviä käyttöohjeita siihen, miten vältät ongelmat niitä käyttäessäs. Mä tuskin kerroin kenellekään kovin suurta uutista ilmoittamalla että gammaa on olemassa,
[/q]
Olen siis taikauskonen. Selvä. Taisit kyllä kertoa jotain muuta kun että gammaa on olemassa. Ja onhan sitä ollut olemassa pitkän aikaa. Vasta sitten kun kerrottiin että sitä "voi vetää" ja miten ym ym, sitä alettiin käyttää siihen. Eipä kai kukaan pelkästään sen takia lähde gammaa ostaan mitä sä olet kertonut, mutta tottakai se vaikuttaa siihen lähteäkkö vaiko ei. Sitä en osaa sanoa kuinka paljon.
Luuletko että ekstaasin käyttöä lisäs se, että niiden ja masennuslääkkeiden tappavasta yhteisvaikutuksesta kerrottiin lehdistössä mainoskampanjalla? Mä olen mielestäni kuitenkin pysynyt täällä faktoissa. Olisi aivan eri asia jos huutaisin täällä ympäriinsä että "VITTU EKSTAASI ON SIISTIÄ!" tai "JEEJEE, GAMMA ROKKAA!".
[/q]
Lisäskö se sit vai vähensikö se? Vaikuttiko se info jotenkin ihmisiin? En ole kuullut.
Sama se mulle kerrotko faktoja vai satuja, ne vaikutukset on silti varmaan aika samat. Keskittymällä kertomaan kuinka gamman käyttö on turvallista ja helppoa et ihan suoraan sano "JEEJEE, GAMMA ROKKAA!", mutta mutta... Kai sustakin keskustelu tästä aiheesta on kanssa ihan hyväksyttävää? Saan kyseenalaistaa sun näkemyksen ja ehkä voidaan miettiä sitä yhdessä?
Onko sun mielestä puolueettoman tiedon jakaminen yllyttämistä? Ja kuinka hyvin sun mielestäs on toiminut toi pelottelutaktiikka, ettei kerrota asioista totuutta?
[/q]
Se onko tieto puolueetonta ei ole mun pointtinani nyt. Eikä täällä ole mitään takeita siitä onko kenenkään näkökanta puolueeton, edes minun(voisin olla vaikka baarinomistaja joka haluaa että jengi vetää enemmän viinaa). En tiedä kuinka hyvin pelottelutaktiikka on toiminut. Tiedätkö sinä? Ainakin tunnut luulevan niin. Tietenkin huumeista tulis kertoa monipuolisemmin kun että ne on pahoja ja ne tappaa, mutta käyttöohjeet vois musta jättää siitä valistuksesta pois.
Ei, mun mielestä ei olis hyvä asia jos kaikki vetäisivät kaikkea kaiken aikaa, mutta koska ihmiset oma-aloitteisesti sitä jokatapauksessa jossain mittakaavassa tekevät, niin haluan pitää huolta myös näiden ihmisten hyvinvoinnista, vaikka se sulle olisivat vain "kuosaajia" tms.
[/q]
Ihmiset jokatapauksessa jossain vaiheessa kuolee niin... no en ees jaksa. huono.
Enkä ajattele ihmisistä että he ovat vain "kuosaajia". Vaikka olisivatkin niin oikeuttaako se heidät vetämään kamaa? Mustakin olis hyvä että näiden ihmisten hyvinvoinnista pidettäisiin huolta, mutta se että se tehdään huumeidenkäytön sanelemana on hieman typerää. Ylläpidetään sitä huonoa tapaa josta kaikki ongelmat on lähtösin. Tietty ymmärrän senkin ettei moni ainakaan ulkoisesti halua lopettaa, mutta juuri riippuvuuden aiheuttaminenhan yksi peruste niiden aineiden laittomuuten ja epäterveellisyyten on.
Ja mulle on ihan vitun sama mitä sinä tai kukaan muukaan täällä ajattelee musta tollasten perusteella. Jos teille on helpompaa sivuuttaa mun kommentit ajattelemalla että "toi on tollanen rapakuosaaja, joka vaan haluu puolustaa huumeita että se vois ite vetää niitä", niin ihan vapaasti, mutta omapahan on tyhmyytenne & tappionne. (Lisäys: Voisinhan mä käydä nämä keskustelut myös jonkun nimimerkin takaa jota kukaan ei tunnistaisi)
[/q]
En ajatellut niin. Ajattelin lähinnä että sulla on joku taloudellinen angle tohon :)
En sivuuta kommenttejas. Luen ne ja mietin niitä. Ja kuten sanoin sulla on ihan hyvät lähtökohdat, mutta onko se toteutus sitten paras mahdollinen? Vantaan ostarin pommitusta "lainaten".. "Mä haluisin nyt räjäyttää ihmisiä ilmaan, on ihan sellanen fiilis et koko maailma on paskaa. Mitenhän se onnistuis. Ai katos netistä löytyy ohjeet. Dumdidum *pomminväsäil*" Eikös rikoksen suunnittelu muuten ole myös jollain tapaa laitonta? En nyt verrastanut täällä kirjotettua siihen, mutta kunhan tupsahti mieleen.
Huumeidenkäyttövinkit ovat aika kaukana siitä mitä minä olen kirjoittanut. Olisi ihan eri asia jos kertoisin että "vetämällä tota ja tota saa tosi hyvät yhteiskiksit!" tai muuta sellaista. Tuon tekstin
tarkoitus oli vain estää yhtä niitä konemusabileiden tulevaisuutta haittaavista tekijöistä, eli gammaövereitä bileissä.
[/q]
Se että et itse katso noita käyttövinkeiks tuskin auttaa ketään tässä. Sinun mielestäsi gammaöverit on se haittaava tekijä, minusta se että sitä kamaa ylipäänsä vedetään. Susta asioiden lakaisu maton alle on parempi tapa käsitellä asiaa? Kaikkee saa/voi tehdä jos ei jää kiinni tai muut huomaa?
Tehän siitä juuri hyödytte jos ihmiset osaavat käyttää aineita oikein. Kuten _kaikki_ muutkin. Enemmistöstä toki voidaan kiistellä noiden klubituksen galluppien perusteella, ja riippuu paljon kaupungistakin. Mutta todnäk olet oikeassa, joskaan et välttämättä läheskään niin paljolla kuin uskot. PK-seudulla käyttö on varmasti paljon yleisempää kuin kotikaupungissasi Porissa, mutta todennäköisesti sinä et edes huomaa 50-95% käytöstä jota tapahtuu ympärilläsi, jos et ihmisiä tunne.
[/q]
Tottahan se on että niitä käyttäjiä on paljon. PK-seudulla varmasti paljon enemmän kun muualla. Turha silti luulla ettenkö olis sitä käyttöä nähnyt ihan riittämiin(tai liikaakin). Vaikka asunkin nyt aika korvessa on sitä (klubi)maailmaa tullut nähtyä vähän muuallakin. Oikeastaan osittain harmittaa se että on nähnyt. Tykkäisin näissä paikallisissakin kemuissa enempi käydä(esim Helsingissä) jos en tietäs millasta toi meno maailmalla on ja minkälainen huumekoneisto klubikulttuuriin liitetään.
Ja jos nyt ruvetaan politisoimaan, niin on täydellistä tekopyhyyttä väittää etteivätkö tekno & huumeet kuuluisi jollain tasolla tiukastikin yhteen. Ilman ekstaasia nykyistä tekno- & klubikulttuuria ei olisi ikinä syntynytkään. Jos et usko, niin lue kulttuurin historiaa.
[/q]
Jep onhan se vähän niinkin. Mutta koskaan ei sais yrittää parantaa tilannetta luomalla "Skeneä Ilman Huumeita"? Oon ollut monissa bileissä joissa on soinut "tosi-ug musa" mutta huumeita ei ole nautittu. Miksei se sais olla mahdollista? Antaa niiden vanhojen juttujen olla. Me ollaan fiksumpia mitä "esi-isämme".
Hyödyllistä informaatiota kaikille joilla on lähipiirissään käyttäjiä:
Huumeiden yliannostuksen ehkäisy ja yliannostuksen saaneen auttaminen. Taitelehtinen. A-klinikkasäätiö/Huumemyrkytyskuolemien ehkäisyhanke & Helsingin terveysneuvontapiste Vinkki/Päihdekenttätyö Viitta 2001. 1,00 euroa/10 kpl (5,90 mk/10 kpl). Yksittäiskappaleet maksuttomia.
Lähde: http://www.a-klinikka.fi
Toivottavasti on vielä saatavilla ja sisältää oikeesti hyödyllistä infoa. Ite kun en oo tutustunut. Uskaltakaa käydä pyytään niitä!
juu veetää kaikki ihan karmeet kuosit ja tampataaa seittemän päivää putkee ja valitetaa sit laskuista *ding**whaat*
tosi järkevää *toktok*
Pirii ja essoja vetäneet dunkkaa ihan kemikaali tehtaalta*whaat*. Bileiden maineen pilaajia.Hyväkuntoisena katsotaan useasti että mitähän toi on vetäny. Todella monasti tullaan kyselemään, että onko myydä mitään. Vaikka oiskin, niin en myis tatan urpot! Kama päät vois pysyä luolissaan*pahis*
[q]mk, 27.9.2005 16:52:
Överinvälttämisohjeet on samalla myös käyttöohjeita sille aineelle. Käyttöohjeet helpottaa käyttöä ja alentaa kynnystä käyttää. Blaa blaa blaa blaaaa...[/q]
Vittu, mäkää ikuna mitää käyttöohjetta oo lukenu ja silti osaan mopollakin ajaa!
[q]Juhgu, 28.9.2005 16:59:
Joo, toi on sen koko esitteen yksi sivu, joka kertoo yliannostuksesta. Kertoihan phazenkin neuvoista (ainakin) yksi kohta yliannostuksesta.
Tälläkö nyt sitten oikeutat sen että phazen tieto on kiellettyä ja a-klinikan sallittua?
[/q]
Vähän ontuvaa mitata tietoa sen sivumäärän perusteella. Enkä sanonut että Phazen kaikki tieto on kiellettyä. Ihan asiallista tuubaa siltä hemmolta yleensä tulee. Musta annosteluohjeissa mennään vaan liian pitkälle. Tämä oli mielipiteeni. Mut toki jos moderaattorit ei sano mitään niin mikäs siinä sitten. Tarvii sitten vaan vaihtaa sivustoa :)
Terveydenhuollon ammattilaisia kyllä, kaikki kunnia siitä, mutta a-klinikallakin ollaan usein autuaan pihalla joistain huumeasioista. Tai tälläisen kuvan lukemani viralliset tiedotteet ovat minulle antaneet. Saathan sinä niihin sokeasti (lukemattakin) luottaa, mutta se ei kovin hyvin vakuuta siitä että meidänkin pitäisi niin tehdä, kun toisena vaihtoehtona on ihmiset jotka tietävät mistä puhuvat.
[/q]
Ihmiset jotka tietävät mistä puhuvat? Ketä ne ovat? Mistä tiedät kuka on sellainen ja kuka vain käyttäjä/diileri/muotiguru? Tiedätkö mitä minä käytän? Itse en luottaisi faktatietojen hankkimisessa esim foorumeihin. Täältä löydät lähinnä huhuja, juoruja ja keskustelua asioista. Ehdottomasti paras siihen. Vrt esim Hesari - Seiska. Aamulehti - Iltalehti.
Kannattaa lukea a-klinikan julkasuja vähän enemmän.
En tosin tällä väitä, etteikö tuo yliann.pdf olisi ihan asiallista tietoa. Mutta eikö sinulla ala hälytyskellot kilisemään kun siinä jaetaan käyttöohjeita? "Jos saat tuntematonta ainetta, testaa se ennen käyttöä. Aine kannattaa mielummin ottaa nuuskaamalla tai polttamalla...", siis kelaa kuinka moni tuonkin jälkeen menee kokeilemaan tuntemattomia aineita!
[/q]
En ainakaan itse näe tota niin konkreettiseks käyttöohjeistukseks. Mielestäni aika hyvä övereitä estävä ohje koska eri aine-erät saattavat olla vaikutuksiltaan toisistaan eroavia ja se miten niitä käytät vaikuttaa esim annosteltavuuteen ja imeytymisnopeuteen. Lisäätkö kahviisi makeutusainetta jota et ole ennen kokeillut samalla mitalla kuin sokeria? Ei, maistat sitä ensin. Tää on musta ihan perus "maalaisjärkeä" eikä käyttöohje.
Ei siinä mitään pelottavaa olekaan, mutta minusta on ihan järkevää hankkia vertailukohdaksi tietoa muualtakin kuin "luotettavilta ammattilaisilta", ottaen huomioon esim. millaista huumevalistusta nämä luotettavat ammattilaiset ovat jakaneet. Vasta viime vuosina on päästy eroon esim. tökeröistä asiavirheistä ja suoranaisesta kusetuksesta, ja edelleen info on varsin yksipuolista.
[/q]
Informaatio on poikkeuksetta aina yksipuolista jos et ole huomannut. Miksi? Tarkoitusperien takia tietenkin. Kusetusta en ole itse havainnut, mutta yksipuolisuus johtuu siitä että porukka halutaan saada lopettamaan se touhu. Tottakai hyvä löytää yhtenevää tietoa monesta eri lähteestä jollon voi varmistua että se pitää paikkansa, mutta en silti uskoisi foorumeilta lukemaani enemmän kuin ammattilaisten kirjoittamaa. Ammattilaisilla tarkoitan tässä tapauksessa toksikologian, aivotutkimuksen, anestesian ja ihmisen fysiologian tuntijoita. Se että tiedät mitä jokin käyttäjä sanoo(vaikka hän olisikin puolueeton ja avoin myös haittavaikutuksille) et silti tiedä kaikkea aineen vaikutuksista(esim pitkäaikasista). Jos et usko mitä "pahat ilkeät" terveydenhoitoalan ammattilaiset asiasta kertoo olet joko vakavasti vainoharhanen, tyhmä tai niin koukussa ettet enää välitä. (Ei kellekkään henkilökohtasesti)
Oon silti samaa mieltä siitä että kaikkea ei aina ole kerrottu tarpeeksi avoimesti ja sen takia osa ihmisistä vieroksuu koko systeemiä. Mutta se oli 10-20 vuotta sitten?
Niinno, miksi yleensäkään keskustella internetissä kun on tietosanakirjat.
[/q]
Jos nautit keskusteluista tietosanakirjasi kanssa niin miksipäs juu. Minusta noi on kaksi hieman eri asiaa.
[q]mk
Överinvälttämisohjeet on samalla myös käyttöohjeita sille aineelle. Käyttöohjeet helpottaa käyttöä ja alentaa kynnystä käyttää. [/q]
Ei mutta oikeasti, oletatko että keskiverto pässi vaan jotenkin yllättäen löytää jostain kadunvarrelta pullon huuumetta ja käyttää sen siksi, että löysi netistä ohjeet sen "turvalliseen" käyttöön?
Ei, kyllä ne kavereiden kautta kaikki doupit kulkee, ja se joka tarjoaa, osaa kyllä myös käyttää. Eli jonkunlaiset käyttövinkit löytyy aina, mutta netissä niitä tiedonlähteitä on useampia kuin se yksi kaveri, joka neuvoo ottamaan määrän X (joka saattaa kuitenkin toiselle olla liikaa). Selvitettyään useammasta lähteestä "turvallisena" pidetyn annoksen, on uudella käyttäjällä pienempi todennäköisyys ottaa päihdettä liikaa -> haittojen vähentyminen.
Tietysti internetin kautta voi päätyä lukemaan päihteistä, joita saa ilman että tarvitsee tuntea yhtään toista käyttäjää ja näiden päihteiden käyttöohjeet tietysti madaltavat kynnystä käyttää. Mutta ihmisillä on se harmillinen mahdollisuus käyttää JÄRKEÄ, ja jos joku päättää napata jotain ainetta internet-informaation perusteella, niin omahan on ratkaisunsa. Toivottavasti käyttöohjeita on sitten tullut luettua kunnolla. Internet nyt vaan on avoimen informaation lähde ja se siitä tekeekin niin hienon keksinnön.
Mikään myrkky ei tapa jos sitä ottaa tarpeeks vähän!1 rokkenroll!
:)
[q]mk, 28.9.2005 10:59:
Jep omat on ratkasut, mutta pitääkö niitä edistää musiikkiin ja bileisiin keskittyvällä sivustolla? Tai ehkä olen sitten ymmärtänyt nää tän sivuston "keskittymiset" väärin..
[/q]
Tää sivu keskittyy moniin asioihin ja tää on vain yksi niistä keskustelunaiheista, mitä täällä esiintyy. Mielestäni klubituksen yksi parhaimmista puolista on juuri tämä, että täällä voi keskustella mistä aiheesta tahansa.
[q]SikaihQ, 27.9.2005 21:01:
Ei mutta oikeasti, oletatko että keskiverto pässi vaan jotenkin yllättäen löytää jostain kadunvarrelta pullon huuumetta ja käyttää sen siksi, että löysi netistä ohjeet sen "turvalliseen" käyttöön?
Ei, kyllä ne kavereiden kautta kaikki doupit kulkee, ja se joka tarjoaa, osaa kyllä myös käyttää. Eli jonkunlaiset käyttövinkit löytyy aina, mutta netissä niitä tiedonlähteitä on useampia kuin se yksi kaveri, joka neuvoo ottamaan määrän X (joka saattaa kuitenkin toiselle olla liikaa). Selvitettyään useammasta lähteestä "turvallisena" pidetyn annoksen, on uudella käyttäjällä pienempi todennäköisyys ottaa päihdettä liikaa -> haittojen vähentyminen.
[/q]
En oleta noin käyvän.
Jep kavereiden kautta ne kulkee ja osataan käyttää ym.
[q]SikaihQ, 27.9.2005 21:01:
Tietysti internetin kautta voi päätyä lukemaan päihteistä, joita saa ilman että tarvitsee tuntea yhtään toista käyttäjää ja näiden päihteiden käyttöohjeet tietysti madaltavat kynnystä käyttää. Mutta ihmisillä on se harmillinen mahdollisuus käyttää JÄRKEÄ, ja jos joku päättää napata jotain ainetta internet-informaation perusteella, niin omahan on ratkaisunsa. Toivottavasti käyttöohjeita on sitten tullut luettua kunnolla. Internet nyt vaan on avoimen informaation lähde ja se siitä tekeekin niin hienon keksinnön.
[/q]
Jep omat on ratkasut, mutta pitääkö niitä edistää musiikkiin ja bileisiin keskittyvällä sivustolla? Tai ehkä olen sitten ymmärtänyt nää tän sivuston "keskittymiset" väärin..
[q]serotonot, 28.9.2005 08:06:
Väitätkö sä oikeasti että jos kerrotaan kuinka övereiden vetäminen vältetään, niin se alentaa konkreettisesti kynnystä käyttää tuota ainetta? Heräsikö esim. sulla halu kokeilla sitä sen takia että tiedät nyt kuinka sitä ei ota liikaa, vaikka kuitenkin phazekin on maininnut että kyseisellä aineella on silti negatiivisia vaikutuksia ihmiseen? Jos ei, niin eikö ole aika turhaa pitää jotain toista ihmistä siinä mielessä "heikompana" että hänellä tämä päätös saattaisi noiden ohjeiden perusteella syntyä.
Tuo ohjehan ainoastaan auttaa siinä mielessä että sun, mun tai kenenkään muun ei toivottavasti tarvitse katsoa niitä öyskäämistapauksia, kun sitä joka tapauksessa vedetään.
Lisääkö turvaseksivalistus halua harrastaa seksiä vai harrastettaisiinko sitä joka tapauksessa?
[/q]
Turhaa välittää heikommistaan?
Tottakai auttaa minua siinä mielessä, mutta haluanko välittää vain itsestäni? Se että käyttäjät ei oo näkyvissä ei poista ongelmaa mihinkään.
Ei taida lisätä halua, mutta madaltaa kynnystä kokeilla sitä..
[q]serotonot, 28.9.2005 08:06:
Eli sun mielestä ihmisellä pitää olla konkreettinen päihdeongelma tai ainakin yksi yliannostus, jotta hänelle voidaan kertoa kuinka jotain ainetta voi käyttää vahingoittamatta sillä niin paljon itseään. Eli sun mielestä on parempi ensin joutua vaaraan ja sitten vasta joku voi jälkiviisaana kertoa että "ois kannattanut tehdä näin"?
Vai luuletko sä että nuori reivaaja joka on ensimmäistä kertaa ottamassa gammaa soittaa a-klinikalle tai terveyskeskukseen ja kysyy "paljonko tätä on järkevä ottaa ja millaisella aikavälillä?"
[/q]
Ei pidä. Enkä halua että noin käy.
Tuskin soittaa. A-klinikka ja terveuskeskus olivat esimerkkejä tällä hetkellä toimivista instituutioista jotka jonkinlaista informaatiota jo jakavat. Parempiakin voisi olla.
[q]serotonot, 28.9.2005 08:32:
Jos noita esitteitä saa jokainen tuolta ilmaiseksi ja sä jopa postaat linkin mistä noita "huumeidenveto-ohjeita" saa, niin miksi tieto pitää tuoda ihmisille mutkien kautta eikä mahdollisimman suoraa?
Lopputuloshan tossa on kuitenkin sama, eli jos sun mielestä ohjeiden antaminen on huumeidenkäyttöön kannustavaan, niin a-klinikka ja välillisesti myös sinä kannustatte nuoria kokeilemaan huumeita.
Ja kaiken lisäksi sä suosittelet ohjetta, johon sä et ole itse tutustunut.
Ja kuinka moni haluaa kävellä a-klinikalle ja sanoa "moi mä tarttisin sellaisen informaatiolehtisen huumeiden yliannostuksen ehkäisystä ja yliannostuksen saaneen auttamisesta?
Mä jotenkin vain haluan uskoa siihen että jos tieto on mahdollisimman helposti saatavilla niin vältytään enemmän ongelmilta ja ikäviltä tilanteilta.
[/q]
Tutustuin esitteeseen nyt. Samoin voit tehdä sinä. Ja sori etten pistänyt linkkiä aiemmin.
http://www.a-klinikka.fi/julkaisut/verkkojulkaisut/yliann.pdf
Lopputulos ei ole sama. Esitteessä ei anneta käyttöohjeita VAAN yliannostuksen ehkäisy ja hoito-ohjeita.
Se että suosittelin automaattisesti esitettä jota en ollut lukenut johtuu siitä että se on LUOTETTAVASTA LÄHTEESTÄ. Täällä voi kuka tahansa kirjoittaa mitä tahansa mistä tahansa. Sen ja sen hyvä annostus on se ja se - tee sitä tätä ja tota. Kukaan asiasta tietämätön ei voi tietää onko se oikeaa informaatiota vai pelkkää p(ot)askaa. Terveydenhuoltojärjestelmä ei ole Suomessa turhan takia ja ne ihmiset tekee oikeasti kovaa duunia sen eteen että kaikenlaiset(ja kaikenlaista käyttävätkin) ihmiset pysyis kunnossa. Ammattilaisia.
Kenenkään ei pitäisi pelätä tiedon hankkimista muualtakin kuin internetistä. Lääkärilläsi on mm. vaitiolovelvollisuus ja hän on nimenomaan auttamassa sinua. Jos rohkeus riittää tappavien aineiden käyttöön, miksi ei myös lääkärillä käyntiin/keskusteluun? (Vaikka miehethän ei taida yleisesti lääkärillä käydä...?) Jos pelkää niin jo pieni selailu oikeilta sivuilta tuottaa tulosta.
Kauanko mulla kesti etsiä esim toi pruju? Alle minuutti.. Täältä luotettavan tiedon hankkiminen on tosi hakuammuntaa.. jos sellasta täällä edes on. Miksi siis sekottaa tätä keskustelua paikkaan johon se ei "kuulu"?
En jaksa kinastella enempää. Oon mielipiteeni ilmassut. Toivottavasti tosta a-klinikan lapusta on hyötyä ja nää "käyttöohjeet" täällä jäis postaamatta.
[q]Android, 28.9.2005 12:00:
---
Individual, 28.9.2005 09:54:
Mä en vaan allekirjoita ihan täysin tuota "sitä saa mitä tilaa"-suhtautumista.
---
Miksi et?
Niin ja haluan vielä täydentää etten suinkaan vastusta esim päihdehoitoa lauseillani mutta jokainen joka käyttää alkoholia tai huumeita on tietoinen niiden haittavaikutuksista ja täten myös krapula/laskut on tietoisesti hankittu olotila vaikkei se päihteidenkäytön päämäärä olekaan, sillä ne ovat (useimmiten) väistämätön seuraus.
[/q]
No tottakai on tietoinen että seuraavana aaamuna voi olla huono olo.
Kaveria kohtaan voi olla myös empaattinen ja ymmärtäväinen vaikka sillä onkin huono olo edellisillan tai viikon riennoista. En siis heti ole sanomassa, että mitä vittuu sitä mulle tulet itkee, itehän menit hölmöilemään. Sanotaan se nyt kolmannen kerran, että tästä postauksesta:
[q]Jäck, 27.9.2005 11:16:
juu veetää kaikki ihan karmeet kuosit ja tampataaa seittemän päivää putkee ja valitetaa sit laskuista *ding**whaat*
tosi järkevää *toktok*
[/q]
mulle tuli taas mieleen enemmin se, että sitten jos vetää douppia ja avautuu hieman oloistaan se on taysin eria asia , kun että oksentelee aamusta iltaan sappinesteensäkin ulos, kun edellisenä iltana on otettu enemmänkuin se yksi siideri. Sanookohan kyseinen postaaja heillekin saman asian tai "Vai on keuhkosyöpä levinyt koko kroppaan, no mitäs menit polttaamaan." Toi vitun jeesustelu ja itsensä korottaminen kaiken yläpuolelle tässä vaan risoo, ei mitään muuta.
[q]serotonot, 28.9.2005 12:18:
---
mk, 28.9.2005 11:19:
Turhaa välittää heikommistaan?
Tottakai auttaa minua siinä mielessä, mutta haluanko välittää vain itsestäni? Se että käyttäjät ei oo näkyvissä ei poista ongelmaa mihinkään.
Ei taida lisätä halua, mutta madaltaa kynnystä kokeilla sitä..
---
Sä et edelleenkään vastannut että madalsiko toi tieto sun kynnystä kokeilla kyseistä substanssia, eli oliko sulle konkreettista "haittaa" siitä että joku antoi vinkin miten yliannostuksen ja ikävät tilanteet voi välttää? Jos se ei madaltanut sun kynnystä, niin miksi oletat että se alentaisi jonkun toisen kynnystä?
Mä en edelleenkään usko että toi tieto madaltaa kynnystä kokeilla, koska tuskin kukaan tuollaiseen tietoon kiinnittää suuremmin huomiota jos se käyttäminen ei joka tapauksessa olisi joko tapahtunut tai ainakin "to do"-listalla. Ja siinä vaiheessa on mielestäni pelkästään hyvä että tämä informaatio saatetaan tälle henkilölle jolloin ikäviltä seurauksilta voidaan helpommin välttyä.
[/q]
sotken lusikkani tähän soppaan kun luulen tietäväni mitä molemmat hakee näillä argumenteilla.
Kaippa vähemmän huumeisiin perehtyneelle huume on kuin kauppatavara. Ja jos "myrkyn" käyttö opitaan, eli mainonta toimii, niin oletettavasti kysyntä kasvaa. Mutta edelleen, päihde ei ole tavallinen kauppatavara, vrt alkoholi.
mk, on hienoa että välität heikommistasi. Mutta, sanot itsekin ettei käyttäjien näkymättömyys poista ongelmaa. Sun mielestä asiasta vaikeneminen on viisautta, ja sekin on hienoa - kai. Yritä kuitenkin ymmärtää että käyttäjistä vain pienenpieni vähemmistö vetää övereitä, eikä se johdu noista "sun" lentolehtisistä, jotka on suunnattu sinne OJAN POHJALLE eli piikkinisteille. Noita tuskin jaellaan kuule terveystiedon tunnilla tms. Ymmärrätkö että siitä välistä puuttuu monenmonta porrasta ja niillä portailla liikkuu moninkertainen määrä piikkinisteihin verrattuna. Onko se tehokasta (välittämistä) sitten huolehtia pelkistä ylilyönneistä? ..
Ja vielä, tuleeko jokaisesta överit välttävästä, sopivasti annostelevasta, iso ja paha narkomaani?
Bill Hicks aikoinaan sanoi:
Not all drugs are good now, ok? Some of 'em are great.
Just gotta know the way around them.
Myönnän, aikoinaan tuli kiinnostuttua psykedeeleistä uutisryhmien kautta, ja muistan muuan aktiivin jonka sanaan "luotin". http://soul.fiveam.org/~robsku/dihkal/lista.html
[q]serotonot[/q]
Sä hallitset aika hyvin kritisoinnin&kyseenalaistamisen ilman että vaikutat hyökkäävältä, mikä on helvetin vaikeaa internet-keskusteluissa!
[q]mk,
Tieto lisää tietämystä. Tietämys alentaa pelkoja ja estoja, vääränlainen tieto eliminoi ne. Käyttöohjeiden avulla kokeilu ja käytön aloittaminen on vieläkin helpompaa.
En tiedä esimerkkejä, enkä toisaalta halua niitä olevankaan. Jotain shittii pitää tapahtuu kavereille ennen kun saa huolestua?
[/q]
Vittu mikä kontrollifriikki, sun näkökulmasta huumausaineista ei saisi antaa minkäänlaista muuta tietoa kuin sen että ne ovat vahingollisia sun terveydelle.
[q]mk
Jep hauska vertaus.
Onko yhteiskunnan asia opastaa laittomien asioiden teossa...
[/q]
Vielä hauskempi mielileikki, miksi huumausaineiden oikeinkäytöstä ei saisi puhua jos kerran kaikki ovat huolissaan niiden väärinkäytöstä?
Ja olen sitä mieltä ettei aineiden käyttöön kannata yllyttää tai muuten turhaan romantisoida trippejään, mutta helevata pitäähän sitä totta puhua että ihmiset voisivat muodostaa oman mielipiteensä ja päätökset mahdollisista kokeiluista sen pohjalta.
ps. jos tykkäät holhota ihmisiä, niin vanhustenhoito sektorilla on huutava pula työvoimasta.
[q]Android, 29.9.2005 20:48:
---
Bileilehänminä, 29.9.2005 20:48:
Voi teidän huumeittenne kanssa
---
Niinpä! Vitun nistit!
[/q]
Olis kyllä voinut ottaa sittenkin tolla asenteella koko topicin
Ja ihan kivoja ideoita Miika
[q]SikaihQ, 29.9.2005 14:24:
---
serotonot
---
Sä hallitset aika hyvin kritisoinnin&kyseenalaistamisen ilman että vaikutat hyökkäävältä, mikä on helvetin vaikeaa internet-keskusteluissa!
[/q]
kiitoksia :)
[q]Damien, 29.9.2005 15:10:
Vittu mikä kontrollifriikki, sun näkökulmasta huumausaineista ei saisi antaa minkäänlaista muuta tietoa kuin sen että ne ovat vahingollisia sun terveydelle.
[/q]
En sanonut niin.
Ja olen sitä mieltä ettei aineiden käyttöön kannata yllyttää tai muuten turhaan romantisoida trippejään, mutta helevata pitäähän sitä totta puhua että ihmiset voisivat muodostaa oman mielipiteensä ja päätökset mahdollisista kokeiluista sen pohjalta.
[/q]
Se ei onnistu ilman käyttöohjeita?
ps. jos tykkäät holhota ihmisiä, niin vanhustenhoito sektorilla on huutava pula työvoimasta.
[/q]
Pahus olen jo uravalintani tehnyt. Mut ens kerralla sit.
[q]Android, 29.9.2005 20:48:
---
Bileilehänminä, 29.9.2005 20:48:
Voi teidän huumeittenne kanssa
---
Niinpä! Vitun nistit!
[/q]
Muista ettei voi sanoa "hedonisti" sanomatta "nisti"
[q]Android, 25.9.2005 14:33:
Ymmärrän kyllä pointin, mutta ne tapaukset jotka itse olen todistanut niin GBL:n käyttö on pikemminkin johtunut tietämättömyydestä eikä mahdollisista juridisista seurauksista mahdollisen kiinnijäämisen osalta. Tämä pätee varsinkin hyvin nuoriin...[/q]Niinno, mä en kyllä ole missään kaduilla käynyt seuraamasssa 16v teinien lakkaörväämistä jos sitä tekevät. Mutta juuri tämän takia se asiallinen ja kiihkoton valistus olisi niin ensiarvoisen tärkeää. Pelkkä huumeet on pahoja-hokema menettää uskottavuutensa viimeistään siinä vaiheessa kun joku kaveripiirissä vetää puoli vuotta aineita ilman mitään ongelmia.
[q]Otan nyt tietoisen riskin saada helvetisti paskaa niskaan ja vastakommentteja, mutta miettiessäni tuota heroiinivertailua tuli vaan mieleen; vaikka heroiinin ja gamman vaikutusmekanismit ovat täysin erilaiset, on niillä myös paljon yhteistä; molemmilla on keskushermostoa lamaava vaikutus. Pulssi ja hengitys hidastuu, lihakset rentoutuvat, reagointikyky hidastuu, balanssi ja motoriset kyvyt heikkenevät jne. Yliannostuksen riski on molemmilla suhteellisen suuri (heroiinilla etenkin suonensisäisesti käytettynä). Molemmat ovat ei-toksisia (esim amfetamiinit ovat huomattavasti myrkyllisempiä kuin opiaatit) ja alkoholi sekä rauhoittavat lääkkeet (bentsodiatsepiinit) ja unilääkkeet voimistavat niiden vaikutusta huomattavasti. Hyvin voimakas psyykkinen ja etenkin fyysinen riippuvuus vieroitusoireineen voi syntyä molempiin. GHB vaan on enemmän "alkoholimainen" ja soveltuu bilettämiseen kun taas heroiini on enemmän "bentsomainen" (otin tietoisesti ylös vertailukohteeksi lailliset vaihtoehdot) eikä ulkomaailma tai ulkoiset ärsykkeet erityisemmin kiinnosta.[/q]No multa et sitä tule saamaan A) koska en väitä tietäväni asiasta tarpeeksi ja B) uskon että puhut ihan faktaa.
[q]Toisaalta alkoholikin ja GHB muistuttavat vaikutuksiltaan toisiaan. Ei ehkä niinkään toksisesti tosin.[/q]Siis pointti juuri onkin, että gamma on subjektiivisilta vaikutuksiltaan ihmisille suurinpiirtein samaa luokkaa kuin kupillinen kahvia tai pullo siideri, josta ei edes ensi alkuun tule esimerkiksi edes mitään krapulaa vaikka sitä kiskoisi enemmänkin. Pitkäaikaista käyttöä seuranneena voisin väittää sen kuitenkin johtavan esimerkiksi vaikeisiin uniongelmiin.
[q]Toki heroiini suonensisäisesti käytettynä on huomattavasti vaarallisempaa kuin GHB:n nauttiminen oraalisti. Tätä en kiistä. Enkä pidä GHB:tä muutenkaan yhtä vaarallisena kuin opiaatit. Silti - joitakin yhtymäkohtia on. Olisi huomattavasti kaukaa haetumpaa verrata gammaa amfetamiiniin. Tiedostan kyllä että pointtisi oli lähinnä se että gammaa ylipäätään on "demonisoitu" eikä itse heroinii vaikutuksiltaan vaan lähinnä sosiaalisena ilmiönä ja kaikkein "pahimpana" vertailukohteena on yhdistetty nimenomaan GHB:hen.
[/q]Jeps, nyt alkaa taas yhteisymmärrys löytyä.