Huumeista

Back to päihdekeskustelu O

[q]Juhgu, 24.9.2005 16:09:
---
$, 22.9.2005 22:19:
Kuten kaveri heitti vuosia sitten: "Gamma! Hyi saatana. Se painii imppauksen kanssa samassa sarjassa." <--Second that..
---

Eikös noi nyt kuitenkin ole 2 ihan eri asiaa?
[/q]Kato näis tunnepohjasissa asioissa jokaisella on mielipide, ja kaikki on aina varmasti oikeassa, on niillä sitten asiasta tiedossa yhtään mitään muuta kun omat ennakkoluulonsa tai ei ,)

[q]pHaze, 24.9.2005 17:04:
---
Juhgu, 24.9.2005 16:09:
---
$, 22.9.2005 22:19:
Kuten kaveri heitti vuosia sitten: "Gamma! Hyi saatana. Se painii imppauksen kanssa samassa sarjassa." <--Second that..
---

Eikös noi nyt kuitenkin ole 2 ihan eri asiaa?

---
Kato näis tunnepohjasissa asioissa jokaisella on mielipide, ja kaikki on aina varmasti oikeassa, on niillä sitten asiasta tiedossa yhtään mitään muuta kun omat ennakkoluulonsa tai ei ,)
[/q]

Miksi postaisin mitään joka perustustuisi omiin tai jonkun muun ennakkoluuloihin?

Wanha kunnon shake and slap and shake and yell and SLAP - again, jos ei reagoi niin pumppaukseen. Nimittäin siinä on sekin että jos juuri on ehtinyt tipahtaa ja ei reagoi, niin paska jatkaa imeytymistään kunnes sitä ei enää ole.

[q]Android, 24.9.2005 20:03:
Tässä muutama linkki 1,4-BDO:hon liittyen.
[/q]

Pistäppä sitten vielä samat gbl:ään liittyen.

Olen siinä käsityksessä että gbl ei ole karsinogeeni, eikä käsittääkseni erityisen toksinen elimillekkään.

[q]Android, 24.9.2005 22:52:
---
---

Karsinogeeninen GBL ei käsittääkseni ole. En ole varma mitä toksitiivisuudella tarkoitat, mutta neurotoksinen se ei ainakaan myöskään ole. Syövyttävä se kuitenkin on, josta jokainen voi päätellä miten terveellinen se on elimille.

---

"(gamma-Butyrolactone) GBL is a strong mucous membrane irritant, as well as a mild skin irritant

GBL can penetrate the epidermis and cause rashes or excema"

---

[/q]

Toksisuudella haen sitä, että millaista tuhoa gbl aiheuttaa esim maksassa tai munuaisissa.

Vaikka gbl syövyttääkin tiettyjä aineita, ja ärsyttää limakalvoja ei minun mielestä siitä voi vielä kukaan maallikko vetää minkään sortin johtopäätöksiä.

En tässä väitä että laktoni ois mitään terveyskamaa, ihmettelenpä vaan että miksi kaikille on niin itsestäänselvää että se olis hirvittävää myrkkyä sisäelimille vaikkei asiasta tunnu olevan mitään faktatietoa liikkellä.

[q]Zet4, 24.9.2005 23:06:
Vaikka gbl syövyttääkin tiettyjä aineita, ja ärsyttää limakalvoja ei minun mielestä siitä voi vielä kukaan maallikko vetää minkään sortin johtopäätöksiä.
[/q]

No mietipä itse. Jos aineen pH on 2, se on melko syövyttävää. Nimimerkillä koulussa tuli kokeiltua, mitä kyseistä pH:ta oleva aine (ei kuitenkaan puheena oleva aine) tekee kädelle. Saati suulle.

Sitä mun on vaikea uskoa, että jonkun happamuuden takia maksa kärsisi, sillä siinä tapauksessa se kärsisi kaikesta ruuasta mitä ihminen syö. Ihmisen mahalaukussa pH huitelee käsittääkseni (lähteenä lukion bilsankirja) jossain yhden hujakoilla ja silti kukaan ei kuole siihen. Varmastikin aineen vaarallisuuteen maksan näkökulmasta vaikuttavat sen (=kys aineen) muut ominaisuudet.

[q]koo, 25.9.2005 09:36:
---
Juhgu, 25.9.2005 07:03:

pH-arvolla mitataan happamuutta, ei syövyttävyyttä.

---

Hei siis tosi kiva kun kerroit!! Ihanaa kun täällä on tollaisia kemian asiantuntioita.
[/q]

Haha! Aamun isoin lol!*nauru*

[q]pHaze, 25.9.2005 14:03:
Niinjoo, vois harrastaa oma-aloitteista päihdevalistusta ton gamman suhteen, jos edes osa noista tahattomista övereistä saataisiin vältettyä jatkossa:
[/q]

Fiksusti ajateltu. Ja tuo ajatusmalli jopa toimis jos kuulijakunta olis pelkkiä käyttäjiä. Onneksi ei ole, mutta se tarkottaa myös sitä että sun pikku vinkkis madaltaa peruspenan kynnystä kokeilla tota. Sehän ei varmaan sustakaan ole hyvä asia? Tai mikä nyt sit olet miehiäs..

En silti kannata yleisten klubifoorumeiden muuttumista huumeidenkäyttövinkkipalstaks. Siitä kärsivät eniten me tavalliset musan diggaajat jotka eivät käytä mitään.. joita ymmärtääkseni on enemmistö? Ainakin haluaisin uskoa niin.

[q]Sixtus, 26.9.2005 13:46:
Phaze puhuu paljon mutta asiaa. Ihme homma jokaisessa huumeisiin liittyvässä ketjussa, joku puhuu asioista faktapohjalta ja osaa vielä perustella asiansa helvetin hyvin niin aina löytyy dumaajia. Kaiken lisäks suurin osa dumaajista ei pysty kuin johonkin surkeaan one lineriin, uskottavia perusteluja ei oo tainnut monen vastapuolella "pelaavan" näppiksistä lähtee.
[/q]

Second that!

[q]infiana, 26.9.2005 13:00:

No en minä tiedä... mun mielestä mikään huume ei puolustelua kaipaa, ja tottakai ois kiva jos tolla pystyis välttämään öyskäilyt, mutta mua vaan rupee sapettaa kun joltain foorumeilta saa lukea kuosausohjeita...
[/q]

On vissiin sisälukutaidossa sitten puutetta, jos väität Phazen kommenteja "kuosausohjeiksi". Lukisit ihmisten postit läpi ja ees ymmärtäsit ne, niin jäis tommoset kommentit sulta väliin.

Ja voi voi jos sulla sapettaa, maailmassa on paljon asioita mitkä sapettaa muakin mutta eipä kaikki aina mee just niinku sä tahot. Täällä on olemassa topikki huumeille, joissa käsittääkseni huumeista saa keskustella? Vai?

Jos joku täällä kehtaa ihan oikeasti ystävällisesti neuvoa tietämättömiä siinä, että millä tavalla ja minkälaisilla annosteluilla gamman käyttö on oikeasti vaarallista, ja miten välttää pahimmat riskit, niin näetkö siinä todella jotain pahaa? Vai kuulutko siihen 90% suomalaisista, jotka reagoivat aiheesen tunteella ilman järjen häivääkään?

[q]infiana, 26.9.2005 13:00:
mutta mua vaan rupee sapettaa kun joltain foorumeilta saa lukea kuosausohjeita...
[/q]Kahvikupillinen aamulla piristää kummasti työpäivää! (sorioliihanpakko)

[q]pHaze,
---
mk,
Onneksi ei ole, mutta se tarkottaa myös sitä että sun pikku vinkkis madaltaa peruspenan kynnystä kokeilla tota.
---
Anteeksi nyt, mutta tuo on ihan täyttä paskaa.
[/q]

Ja tuo on totta, koska selkeesti nää ihmiset on niitä ihmisiä jotka haluavat "suojella" ihmisiä, toisin sanoen haluavat kontrolloida meitä muita, koska kuka nyt ihmisten omaan harkintakykyyn voi luottaa.

Okei, mä en tiedä paljoakaan mm heroiinin käytöstä ja annosmääristä. Jos mua se alkais kiinnostaa, olisko tää semmonen topikki jossa asiallista opastusta myös sen rännäämisestä turvallisemmin, vois saada?

[q]Juhgu, 26.9.2005 19:56:
---
Oliwer, 26.9.2005 19:52:
Mun mielestä klubikulttuurin yllä leijuvaa "kuosimainetta" ihmisten keskuudessa ei ainakaan vähennä tälläiset laittomien aineiden opastukset yleisellä foorumilla.
---

Yleisellä forumilla, huumekeskusteluketjun alla.

Suhteellisuudentajua kehiin, kthx.
[/q]Ja kaikkein vähiten sitä ainakin vähentävät gammaöverit jonkun suuren lafkan omistamassa raflassa. Kaiken suhteen pitää olla ehdoton, eikös.

Jos alueen "pelisäännöistä" on sovittu aikaisemmin näin:
[q]anqqa
.. eli päihdealueen säännöt, lyhyt oppimäärä.
EI - valmistusvihjeitä ja muita niksejä[/q]

..niin kyllä se mun mielestä koskee myös laittomien aineiden "käyttöohjeita", oli syyt niiden julkaisuun sitten mitä tahansa.
Vai mihin se raja sitten vedetään? Voiko tästedes odottaa myös muista huumeista niiden käytön opastusta?
Moderaattorit herätys!

[q]Oliwer, 26.9.2005 19:17:
Jos alueen "pelisäännöistä" on sovittu aikaisemmin näin:

---
anqqa
.. eli päihdealueen säännöt, lyhyt oppimäärä.
EI - valmistusvihjeitä ja muita niksejä
---

..niin kyllä se mun mielestä koskee myös laittomien aineiden "käyttöohjeita", oli syyt niiden julkaisuun sitten mitä tahansa.
Vai mihin se raja sitten vedetään? Voiko tästedes odottaa myös muista huumeista niiden käytön opastusta?
Moderaattorit herätys!
[/q]

Ei Kyllä tuossa Phaze sortunut mihinkään "tätä kun vedät ja tätä, niin tulee vitun hyvä olo"-hehkutukseen, vaan ihan asialliseen keskusteluun. Ei tämä homma mihinkään muutu ainakaan maton alle lakaisemalla, niinkuin joku mainitsikin. Mitä hittoa tää huumeosio edes on täällä, kun ainoat hyväksyttävät replyt on luokkaa "Huumeet on persiistä ja hui kannabispiikkejä"-tasoa.

[q]Oliwer, 26.9.2005 19:29:
Okei, mä en tiedä paljoakaan mm heroiinin käytöstä ja annosmääristä. Jos mua se alkais kiinnostaa, olisko tää semmonen topikki jossa asiallista opastusta myös sen rännäämisestä turvallisemmin, vois saada?
[/q]

Ihanko tosissas kysyt vai provoatko vaan? Jos sua se herskan rännääminen ( siis voi elämän kevät...) alkais kiinnostaa, niin eikö sustakin olisi hyvä, että sulla olisi siitä aineesta ja oikeasta annostuksesta oikeaa tietoa. Jotenkin musta vaan tuntuu, että sä et piikkiin tarttu vaan sen takia, että jossain sitä oikein neuvotaan. Kyllä se päätös tehdään salettii ihan muissa olosuhteissa.

Joo, Helsingin Sanomissa vois julkaista artikkelin: "näin käytät järkevästi jos käytät"
Tavoittais varmaan vielä suuremman yleisön..
*huoh*

Mun mielestä klubikulttuurin yllä leijuvaa "kuosimainetta" ihmisten keskuudessa ei ainakaan vähennä tälläiset laittomien aineiden opastukset yleisellä foorumilla.

[q]Oliwer, 26.9.2005 19:52:

klubikulttuurin yllä leijuvaa "kuosimainetta"
[/q]

Sex & Drugs & Rock'n'roll!!

[q]Android, 25.9.2005 14:33:
Ymmärrän kyllä pointin, mutta ne tapaukset jotka itse olen todistanut niin GBL:n käyttö on pikemminkin johtunut tietämättömyydestä eikä mahdollisista juridisista seurauksista mahdollisen kiinnijäämisen osalta. Tämä pätee varsinkin hyvin nuoriin...[/q]Niinno, mä en kyllä ole missään kaduilla käynyt seuraamasssa 16v teinien lakkaörväämistä jos sitä tekevät. Mutta juuri tämän takia se asiallinen ja kiihkoton valistus olisi niin ensiarvoisen tärkeää. Pelkkä huumeet on pahoja-hokema menettää uskottavuutensa viimeistään siinä vaiheessa kun joku kaveripiirissä vetää puoli vuotta aineita ilman mitään ongelmia.

[q]Otan nyt tietoisen riskin saada helvetisti paskaa niskaan ja vastakommentteja, mutta miettiessäni tuota heroiinivertailua tuli vaan mieleen; vaikka heroiinin ja gamman vaikutusmekanismit ovat täysin erilaiset, on niillä myös paljon yhteistä; molemmilla on keskushermostoa lamaava vaikutus. Pulssi ja hengitys hidastuu, lihakset rentoutuvat, reagointikyky hidastuu, balanssi ja motoriset kyvyt heikkenevät jne. Yliannostuksen riski on molemmilla suhteellisen suuri (heroiinilla etenkin suonensisäisesti käytettynä). Molemmat ovat ei-toksisia (esim amfetamiinit ovat huomattavasti myrkyllisempiä kuin opiaatit) ja alkoholi sekä rauhoittavat lääkkeet (bentsodiatsepiinit) ja unilääkkeet voimistavat niiden vaikutusta huomattavasti. Hyvin voimakas psyykkinen ja etenkin fyysinen riippuvuus vieroitusoireineen voi syntyä molempiin. GHB vaan on enemmän "alkoholimainen" ja soveltuu bilettämiseen kun taas heroiini on enemmän "bentsomainen" (otin tietoisesti ylös vertailukohteeksi lailliset vaihtoehdot) eikä ulkomaailma tai ulkoiset ärsykkeet erityisemmin kiinnosta.[/q]No multa et sitä tule saamaan A) koska en väitä tietäväni asiasta tarpeeksi ja B) uskon että puhut ihan faktaa.

[q]Toisaalta alkoholikin ja GHB muistuttavat vaikutuksiltaan toisiaan. Ei ehkä niinkään toksisesti tosin.[/q]Siis pointti juuri onkin, että gamma on subjektiivisilta vaikutuksiltaan ihmisille suurinpiirtein samaa luokkaa kuin kupillinen kahvia tai pullo siideri, josta ei edes ensi alkuun tule esimerkiksi edes mitään krapulaa vaikka sitä kiskoisi enemmänkin. Pitkäaikaista käyttöä seuranneena voisin väittää sen kuitenkin johtavan esimerkiksi vaikeisiin uniongelmiin.

[q]Toki heroiini suonensisäisesti käytettynä on huomattavasti vaarallisempaa kuin GHB:n nauttiminen oraalisti. Tätä en kiistä. Enkä pidä GHB:tä muutenkaan yhtä vaarallisena kuin opiaatit. Silti - joitakin yhtymäkohtia on. Olisi huomattavasti kaukaa haetumpaa verrata gammaa amfetamiiniin. Tiedostan kyllä että pointtisi oli lähinnä se että gammaa ylipäätään on "demonisoitu" eikä itse heroinii vaikutuksiltaan vaan lähinnä sosiaalisena ilmiönä ja kaikkein "pahimpana" vertailukohteena on yhdistetty nimenomaan GHB:hen.
[/q]Jeps, nyt alkaa taas yhteisymmärrys löytyä.

O