Huumeista

Back to päihdekeskustelu O

[q]Twist:
Kuhan kirjottelin lämpimikseni .. Tarkoitukseni ei ollut kirjoittaa mitään MDMA ylistystekstiä ..Kyseessähän on joka tapauksessa yksi vaarallisimmista huumeista oli se puhdasta tai ei ..
[/q]Verrattuna mihin? Yleiseen propagandaan? Ja vitut.

MDMA:ta ovat useat psykoterapeutit jo vuosikymmien ajan pyrkineet saamaan lailliseksi, koska sen kiistattomat vaikutukset on yleisesti havaittu erittäin hyödylliseksi vaikeiden psyykkisten traumojen käsittelyssä. Eli monet asiantuntijat väittävät suoralla naamalla että MDMA on usein hyväksi ihmiselle traumojen hoidossa.

Pitkällisessä käytössä pitää huolehtia aivovaurioiden minimoinnista, mutta käytännössä MDMA (=ekstaasi) on ilmeisesti yhtä turvallista kuin nykyiset lääkkeetkin (joka ei tarkoita että nykyiset lääkkeet olisivat turvallisia)

[q]Ana-5000:
Kerroppa mulle pikkasen noista kognitiivisista kerroksista sitten, onko ne jotenkin aivon sähkökemiallisten reaktioiden ulottumattomissa? Plz. Oikeesti. Mä en haluu vaikuttaa juntilta ni siks kaipaisin sulta ihan oikeeta tietoakin sen sijaan et postaat vaan "LOL NO U FOO!" ja kasan "a"-trademark-yksisilmähymiöitä.[/q]No ok, mä kerron sitten totuuden sedälle joka ei vittu ikinä usko sanaakaan mitä sille sanoo jos se ei sovi omaan maailmankatsomukseen ,) Kognitiivinen psykologia perustuu nimenomaan neurokemiallisen tilan kontrollointiin, vaikka se tieteenalana onkin niin uusi että sitä harvat edes tiedostavat. Tietoa löytyy toki itsekin jos vaivaudut tutustumaan asiaan ilman että sitä tarvitsee lusikalla syöttötuolissa naamaan tunkea.

http://www.helsinki.fi/kognitiotiede/esittely/index.htm auttaa varmaan alkuun edes käsittämään ainetta, palaile sitten asiaan kun olet tuosta päässyt yli.

[q]Juu. Ja ampuma-aseetkin on kivoja urheiluvälineitä joilla voi opetella keskittymiskykyä ja motorista tarkkuutta.
[/q]Jos haluat jatkaa näin nerokkaita leimauksia ja vielä odottaa pääseväsi niistä kuin koira veräjästä, demi.fi auttaa.

[q]Ana-5000:
Kas, kerroppa lisää! Mua kiinnostais tietää tästä aiheesta vähän enemmän, kun oon aina kuvitellu et mulla ja muillakin ihmisillä on ns. vapaa tahto.

Niinjoo, ja kerro samalla niistä "kognitiivisista kerroksista" mistä mä en tienny mitään.
[/q]Kuvittely on kivaa, mut herää joskus todellisuuteenkin.

Ps. Landejuntti *pfft*

[q]kuilu ja ponivarkaat:
Eli onx täs topicis ny kyse siitä, et miten yleisemmäl tasol tulis suhtautua päihteisiin, vai siitä, et miks jotkut aineet on luokiteltu laissa "huumeix" ja toiset ei?
[/q]

Just nyt tässä topicissa on käsittääkseni kyse siitä aiheuttavatko laittomiksi luokitellut huumaavat aineet, namely vaikkapa amfetamiini ja MDMA tai MDMA:na kaupatut sekalaisen koostumuksen omaavat pillerit, mahdollisesti mitään ongelmia pitkäaikaisesti käytettynä, vai ovatko ne täysin turvallisia kliffoja juttuja. Kyse ei nyt oo edes siitä pitäiskö jengi douppaa vai ei, vaan lähinnä siitä että pitäisköhän tunnustaa sen aiheuttavan tai laukaisevan monissa käyttäjissä jonkintasoisia ongelmia vai onko tällaisten väitteiden esittäminen täyttä huuhaata ja väärien asioiden syyttelyä.

Onkohan pHasella jotakin henkilökohtaista läheistä suhdetta huumeisiin (lue: diileri) kun se menee aina ihan super agressiiviseks kun on puhe huumeista?
(muistetaan et se koira älähtää johon kalikkaa kalahtaa, jäädääs kulman taakse seuraamaan tilanteen kehittymistä)

[q]Juhgu:
---
Individual:
---
Mutta helposti jos illan ensimmäinen paskanappi ei ala toimimaan, vetää helposti toisen tai kolmannen ja sitten
voikin olla jo asiat huonosti.

---

Varsinkin kun pohjalla on jo muutama bisse, vähän piriä, pari pilleriä ja asenne "no vittu kyllä mä tiedän mitä mä teen älä sä vittu saarnaa".
[/q]

Niin voihan se kyllä olla, että siinä vaiheessa illan rientoja on siinä tilassa, että sen sijaan, että: "Miksihän tämä ei ala toimimaan. Nyt on jokin hullusti, enpä koskekaan enää näihin..." vaan "Mä haluun, että nää alkaa toimimaan, ennenkuin tuon "dj sen ja sen" setti alkaa. Rouskis, rouskis..."

[q]Juhgu:
Ei tiedä, mutta vaikka naksut ovatkin täynnä ns. paskaa, niin ei niissä mitään tappavia myrkkyjä ole. Keholle ei koituisi merkittävää vaaraa edes noista paskanapeista jos jengi osaisi vetää niitä kohtuudella. Harmi ettei osaa. Suomalaiset kun eivät tunnu osaavan vetää kohtuudella yhtään mitään
[/q]

Mutta helposti jos illan ensimmäinen paskanappi ei ala toimimaan, vetää helposti toisen tai kolmannen ja sitten
voikin olla jo asiat huonosti.

[q]Juhgu:
En kyllä ymmärrä miksi kukaan myisi salviaa budina, salvia kun on hitosti kalliimpaakin. Todella julma temppu ilman tuota onnettomuuttakin. Jos syyllistä pitäisi etsiä niin löytynee myyjän suunnalta.
[/q]

Ja ostajallako ei ole mitään vastuuta tässäkään tapauksessa? Okei, kokeillaanpa jonkinlaista analogiaa.

Henkilö a onnistuu räjäyttämään kätensä irti henkilöltä b ostetulla kotitekoisella räjähteellä. Henkilö a halusi tuotteen, joka sisälsi mustaa ruutia, mutta saikin tuotteen, joka sisälsi hieman epästabiilimpaa räjähdysainetta, jonka todennäköisesti oli myös onnettomuuden syy. Henkilö b syyllistyi tässä toki asiakkaansa vedättämiseen ja seuraukset olivat varsin ikäviä, mutta olihan se nyt silti aika helvetin tyhmää henkilöltä a mennä ostamaan kotitekoisia räjähteitä. Joko henkilö a tiesi, ettei kotitekoisiin räjähteisiin ole välttämättä luottaminen, jolloin kyseessä oli tietoinen riskinotto, tai sitten ei tiennyt, jolloin a:ta voi pitää huonosti informoituna yksilönä.

En minä tässä sitä mukamas budia myynyttä henkilöä ole puolustelemassa. Minun korvaani vain kuulostaa ikävältä, kun ihmiset ensin tietoisesti tai tietämättömyyttään vaarantavat terveytensä ja sitten kun käy ikävästi, niin muut äityvät syyttämään elämää epäoikeudenmukaiseksi.

Edit: Typo

[q]Juhgu:
---
Individual:
Mä en kyllä ymmärrä, miksi Salvia saisi edes kannabikseen sekotettuna ihmisen niin sekaisin, että hyppää parvekkeelta.
---

Oletin että puhuttiin Salvia Divinorumista.
[/q]

Noh, sitten olen täysin väärillä jäljillä.
...takaisin sorvin ääreen...

Edit: ...joo todellakin oli vähän eri homma kyseessä.

Salviasta ja muista päihteistä lisää tietoa täältä:

http://www.erowid.org/

[q]Ana-5000:
---
kuilu ja ponivarkaat:
Joihinki luonnontuotteisii ei tosin oo yhdistetty viel ensimmäistäkää kuolintapausta. ;)

- teehymiöhoohymiöcee -

---

Ei se meinaa että ne ois turvallisia elimistölle. Kyl kannabiskin poltettuna aiheuttaa mm. keuhko- ja kurkunpäänsyöpää!
[/q]

Eli toisinsanoen väärinkäytettynä, perinteinen ja vakiintunut tapa. Voi sitä vaikka vaporisoida ja naattia ilman tulta ja tappuraa keuhkoissa.

edit: Aineiden oikeinkäytön puolesta!

taisit butaanilla saa hartsit talteen lehdistä sellaseks vituntiukaks(tm) öljyks.
sit vaa pipetti heilumaan!

[q]Ana-5000:
---
pHaze:
Pitkällisessä käytössä pitää huolehtia aivovaurioiden minimoinnista, mutta käytännössä MDMA (=ekstaasi) on ilmeisesti yhtä turvallista kuin nykyiset lääkkeetkin (joka ei tarkoita että nykyiset lääkkeet olisivat turvallisia)

---
Juu. Ja ampuma-aseetkin on kivoja urheiluvälineitä joilla voi opetella keskittymiskykyä ja motorista tarkkuutta.
[/q]
Ymmärtääkseni MDMA vain vapauttaa aivojen serotoniinia, eikä tee muuta. Sinänsä vertaus ampuma-aseisiin on melkoisen typerä. Ekstaasipillerit kylläkin sisältää aika paljon kaikkea muutakin, mutta Riku puhui tossa nimenomaan MDMA:sta, joka ei siis ymmärtääkseni ole haitallista.

[q]Damien:
---
Medeia:
Itse saan parhaimmat kiksit selvinpäin pippaloissa vaikka aika usein retkahdankin kännin puolelle.

---

Todella surullista ettet voi nauttia siitä fiiliksestä, vaan joudut sitten retkahtamaan viinaan. Käyttäisit sinäkin vain enemmän musiikkia.
[/q]

Nimenomaan sanoin että saan parhaimmat kiksit selvinpäin. Selvinpäin nautin musiikista eniten niin kuin mistä asiasta vaan. Niitä kertoja kummiskin on ollut liikaa mielestäni kun on juonut, vaikka aika hyvin se alkoholikin on tanssiessa kulunut. Ja mitään kaatokännejä en tarkota vaan korkeintaan 4 siideriä. Kaikilla meillä on omat paheemme.

[q]Käenpoika:
Mun mielestä kaikki mikä muuttaa olotilaa, eikä lääkäri sitä sulle määrää ni on huumetta... siis onhan esim. maita joissa alkoholi on kielletty mutta jokin muu substanssi laillista... niin se mikä määritellään laittomaksi huumausaineeksi on myös kulttuuri sidonnaista.

Mekkaa vetää koskikset...
[/q]

Joo, mutta nyt keskustellaankin Suomessa,
ja käytetään suomenkielistä termistöä.

Esim. englanninkielessähän koko käsitteen
drug määritelmä on ihan toinen.

[q]K:
Sitä uskottavuutta just lisää noi kertomukset hapon avulla tehdyistä läpimurroista, etenkin kun kertojana on tiedemies itse.
[/q]

No se riippuu kertomuksesta. Pelkkä ilmoitus, että "ilman LSD:tä en olisi tätä keksintöä voinut tehdä" ei sinällään omaa mielestäni hirveästi painoarvoa, koska se ei kerro millä tavalla LSD:stä on ollut tuossa apua. Voihan olla, että mies fiilistellessään äityy liioittelemaan asiaa.

[q]
Kun on vuosia tutkinut jotain ongelmaa, saattaa tehdä hyvää lähestyä aihetta uudella tavalla.
[/q]

Näinhän se on. Jos tuntuu siltä, että hakkaa päätään seinään jonkun ongelman kanssa, niin on yleensä hyvä kokeilla uusia lähestymistapoja. Mutta että psykedeelejä.. x) Ajatus tuntuu hieman oudolta, mutta minä olenkin nihkeä.

[q]
Mahdottomaksi et muuten tätä missään vaiheessa väittänyt, ja jos olisit, en olisi kysynyt: ”pidätkö mahdottomana”.
[/q]

Jees. Hyvä pointti.

[q]
Mistä sä muuten saat ton ”tuntuu aiheuttavan vain suurta sekavuutta”?
[/q]

Niistä "ei löytänyt vessasta ulos"- ja "ei uskaltanut 'tulla alas' matolta"-tyylisistä tarinoista joita kuulee huomattavasti useammin kuin näitä "en olisi keksinyt tätä ilman LSD:tä"-tarinoita. Tosin onhan se selvä, että tuollaisten tarinoiden viihdearvo on useimmille ihan toisenlainen kuin tarinat, joissa joku keksii jotain uutta psykedeelien avulla. Lisäksi huonot uutisethan kulkevat valoa nopeammin.

[q]K:
Joo? Keskustella voi vaan niin monella tavalla.. En mäkään tuomitse vaikkapa koiraa pahanmakuiseksi ruuaksi siks, että kukaan ei pysty vakuuttamaan mua sen herkullisuudesta. Mitä minä en tiedä, sitä en tiedä. Eikä se ole mulle edes ongelma, kun oon jo aikaa sitten hyväksynyt, etten tule ikinä tietämään kaikkea. Epailija vaikuttaa päättäneensä lopullisen kantansa tähän aiheeseen jo valmiiksi, mistä saanen häntä kritisoida. Vai mitä Juhgu? Tämähän on netin keskustelupalsta.
[/q]

Olet muuten väärässä. En ole päättänyt lopullista kantaani. Nykyistä kantaani saa ja pitää kritisoida.

[q]
Miksi et muuten Epailija kommentoi sanallakaan tätä:
[/q]

Koska aikani on rajallinen, enkä ole kokenut omaavani mitään suurempaa kommentoitavaa tuohon. Mutta kokeillaan nyt sitten.

[q]
kuilu:
---
RA infoo elokuvaan Other worlds:DNA -tutkimuksistaan Nobel-palkinnon saanut Mullis tunnustaa, ettei olisi pystynyt ratkaisevaan tieteelliseen läpimurtoon, ellei olisi kokeillut LSD:tä. - Mika Siltala
[/q]

Olisi kiva kuulla millä tavalla LSD tässä auttoi. Jos joku käy katsomassa filkan, niin voinee kertoa.

[q]
Quottasin sen nyt jo toisen kerran, kun et ole siihen mitenkään reagoinut. Pidätkö mahdottomana, että on olemassa aine, joka voi saada sinut oivaltamaan asioita, joita et muuten tajuaisi? Millä perusteella?
[/q]

En pidä. Ei vain kuulosta uskottavalta, että aine, joka tuntuu aiheuttavan vain suurta sekavuutta, saisi tuollaista aikaan. Mahdottomaksi en sitä mielestäni ole kuitenkaan väittänyt.

[q]sparffo (Rush-topic)
Jos tää ny keventäis jonkun mieltä, niin voin kertoa että Gootti piireis vedetään aika reippaasti ruiskua. luotettavana tiedonlehteenä mulla tähen on "tää nainen joka asuu mun talos". hän on töissä farmaseuttina apteekissa, ja perjantaisin/lauantaisin on hyvä vertailla ruiskukulutusta[/q]

Luotettava tietolähde? Jonkun verran goottipiireihin tutustuneena tää on kyllä aivan uskomaton väite, en tiedä ketään joka käyttäisi ruiskua. Viinaa kyllä tuntuu menevän joillekin aika reippaasti, mutta yllättävän hyvin se jengi osaa käyttäytyä eikä tule samanlaista kamafiilistä kuin esim. Rusheissa.

Ja mitenköhän tämä nainen nyt määrittelee kuka on gootti ja kuka ei. Keskustassa tietty voi olla vähän erilaiset kuviot, mutta ei tälläistä käyttäytymistä lähiöapteekissa ainakaan huomannut. Ja lisäksi kuvittelisin, että bdsm-orientoituneet gootit ostavat niitä neuloja vähän eri käyttöön kuin huumeisiin.

Eli löytyy noita ruiskunkäyttäjiä varmaan goottipiireistä, mutta mutu-väitteenä olen aika varma, että kamaa kuluu paljon vähemmän kuin teknopuolella mitä siis itse goottibileisiin tulee.

Sata alle kolmikymmenvuotiasta suomalaista lasta ja nuorta kuoli viime vuonna huumeessa: vainajista löytyi opiaatteja, kannabista, amfetamiinia ja kokaiinia. Joka toinen heistä kuoli myrkytykseen, joka toinen teki itsemurhan tai menehtyi onnettomuudessa.

"Suomi poikkeaa muista Pohjoismaista siinä, että huumekuolemien vallitseva ikäluokka ovat 15–29-vuotiaat nuoret. Esimerkiksi Tanskassa narkomaanit ehtivät useammin yli kolmikymmenvuotiaiksi ennen kuolemaansa", toteaa professori Erkki Vuori Helsingin yliopiston oikeuslääketieteen laitokselta.
15–29-vuotiaiden nuorten vuosittaiset huumekuolemat pysyivät kolmenkymmenen kieppeillä vuoteen 1997 asti. Vuonna 2000 luku nousi 96:een, ja pienen notkahduksen jälkeen se kipusi viime vuonna 99:ään.
Vuoren mukaan erityisesti buprenorfiini, Subutex, näkyy voimakkaasti nuorten huumekuolemissa.

(Helsinginsanomat 17.10.2004)

Itse suorastaan halveksin bileissä huumeiten käyttäjiä *släp* pilaavat koko hienon homman maineen*hmph* Toisaalta joillekin jo viina aiheuttaa suunnatonta argressiota, niin miten heidään käy vetäessään kovia aineita*täh* Itse olen myös nähnyt erään koulukaverin totaalisen ajautumisen huume kierteeseen ja lopuksi yliannostukseen*sääli*, tosin silloin kaverin käyttöön ei liittynyt klubbaus....

O