Kannabiksen laillistaminen
[q]pHaze:
Ekstaasin vaikutuksia suurinpiirtein vastaavan serotoniiniryöpyn aivoissa aieuttaa mm. myös ihastuminen, ja tästä serotoniinista kyseinen tunne myös pääasiallisesti johtuu.[/q]
Käsittääkseni esson käyttöä seuraa hyvin usein masennus kun serotoniini-varastot on käytetty loppuun? Jos tätä voi verrata suoraan ihastumiseen, miksi sitten ihastusta(omakohtaisen subjektiivisen kokemukseni mukaan) EI seuraa masennus?
[q]No selitä ihmeessä mulle mikä niissä on periaatetasolla eroa jos kerran perustelet väitteesi sillä että esso on kehon ulkopuolinen aine? [/q]
Ehkäpä ainakin se että esim. kofeiinilla ja ekstaasilla on hieman erivahvuinen vaikutus ihmismieleen, eikö? Näiden väittäminen samanlaisiksi on vähän kuin väittäisi että marihuana=huume=heroiini.
[q]Itse ainakin syön mielelläni vitamiinini tai juon kahvini silloin jos on tarvetta siihen, enkä suoraan alistu sen armoille mitä kehoni syöttää.[/q]
Senkun. Samalla kehosi oppii olemaan reagoimatta luonnollisesti em. puutetiloihin. Omakohtaisena esimerkkinä; lopetettuani kahvinjuonnin olen (joo, subjektiivisen arviointini mukaan) huomattavasti virkeämpi kuin aiemmin.
[q]pHaze:
---
Sanon tämän nyt vielä kerran, suurin osa huumeiden haittavaikutuksista yhteiskunnallisella tasolla johtuu niiden laittomuudesta.
[/q]
AIkamoinen väite..
Alkoholillakaan ei mielestäni ole yhteiskunnallisia haittavaikutuksia, koska se on laillista.
En tietenkään vertaa alkoholia huumeisiin eli siis laittomiin sellaisiin, mutta monilla ainakin niiden perimmäinen funktio muistuttaa toisiaan.
On tietysti totta, että huumeiden haittavaikutuksia on yhteiskunnallisella tasolla paljon johtuen tämän hetkisestä lainsäädännöstä kuten esim. syrjäytyminen, mutta sekään ei välttämättä johdu huumeiden laittomuudesta..
Tärkeimpänä pointtina mielestäni o ehkä se, että laillisuus ei tee jostain yleisesti katsottuna hyväksyttävää. Tuskinpa esim. Portugalin heroiiniparatiisien touhu vaikuttaa monenkaan mielestä kovin hyväksyttävältä.
[q]bansq:
Itse muotoilisin vastauksen näin:
Onko oikein rakastua joka viikonloppu pyöreään pilleriin kuin kokea elämässään vain muutama todellinen rakastuminen ihanaan ihmiseen?
[muokattu 28.11.2003 23:38]
[/q]
Joka viikonloppu, Vain muutama.
Ja nuohan toki vielä sulkevat toisensa pois...
[q]kilobitti:
Käsittääkseni esson käyttöä seuraa hyvin usein masennus kun serotoniini-varastot on käytetty loppuun? Jos tätä voi verrata suoraan ihastumiseen, miksi sitten ihastusta(omakohtaisen subjektiivisen kokemukseni mukaan) EI seuraa masennus?[/q]Miten tilan jälkivaikutukset vaikuttavat itse tilan ja siinä tulevien tunteiden aitouteen? Yritätkö nyt tosissasi väittää, että koska tiilasta x seuraa erilainen jälkiseuraamus kuin tilasta y, niin tila y on aidompi ilman mitään sen suurempia perusteluja? Eihän tila itsessään ole yhtään erilainen vain sen perusteella että sitä seuraava tila olisi. Jos ihastumiseni päättyy onnettomasti ja masennun, niin ei se tee ihastumisesta itsestään tippaakaan vähemmän aitoa, eihän?
[q]Ehkäpä ainakin se että esim. kofeiinilla ja ekstaasilla on hieman erivahvuinen vaikutus ihmismieleen, eikö? Näiden väittäminen samanlaisiksi on vähän kuin väittäisi että marihuana=huume=heroiini. [/q]Jos luit tarkkaan, huomasit tekstissäni ehkä sanan periaatetasolla. Tässä on nyt kyse nimenomaan periaatteesta; Voitvatko jotkut tunteet olla aitoja ja toiset eivät. Ei siitä kuinka monta prosenttia aito mikäkin tunne on.
[q]Senkun. Samalla kehosi oppii olemaan reagoimatta luonnollisesti em. puutetiloihin.[/q]Onko sinulla esittää tästä jotain faktaa?
[q]TranceGuru:
Alkoholillakaan ei mielestäni ole yhteiskunnallisia haittavaikutuksia, koska se on laillista.[/q]Tätä lausetta ei ilmeisesti pidä ottaa tosissaan?
[q]On tietysti totta, että huumeiden haittavaikutuksia on yhteiskunnallisella tasolla paljon johtuen tämän hetkisestä lainsäädännöstä kuten esim. syrjäytyminen, mutta sekään ei välttämättä johdu huumeiden laittomuudesta.. [/q]Suurelta osalta johtuu. Ja tämä efekti kasvaa sitä mukaa mitä tiukemmin huumeisiin suhtaudutaan. Myös käytännössä melkeinpä kaikki huumeisiin liittyvä rikollisuus johtuu huumeiden laittomuudesta. Suurin osa huumeiden nykyisistä niin henkilökohtaisista kuin yhteiskunnallisistakin haittavaikutuksista olisi paljon hlepommin hoidettavissa jos huumeet olisivat laillisia.
[q]Tärkeimpänä pointtina mielestäni o ehkä se, että laillisuus ei tee jostain yleisesti katsottuna hyväksyttävää. Tuskinpa esim. Portugalin heroiiniparatiisien touhu vaikuttaa monenkaan mielestä kovin hyväksyttävältä.[/q]Ei välttämättä. Mutta laillisuus mahdollistaa silti paremmin heroinisteille normaalin elämän.
[q]_0x79616E61:
---
kilobitti:
Käsittääkseni esson käyttöä seuraa hyvin usein masennus kun serotoniini-varastot on käytetty loppuun? Jos tätä voi verrata suoraan ihastumiseen, miksi sitten ihastusta(omakohtaisen subjektiivisen kokemukseni mukaan) EI seuraa masennus?
---
ai ei vai? mä oon ollut pahimmillaan lähes vuoden aivan vitun paskana se jälkeen kun rakkaus loppuikin
[muokattu 29.11.2003 19:00]
[/q]
voisin allekirjottaa tän vaikka omalla verellä =p
Joo, samoin..Paitsi että LISÄISIN tohon viel 0,5 vuotta*uuh*...
[q]Progress:
Itse olen ja pysyn streittarina.[/q]Niinhän ne kaikki varmaan on joskus ajatellu
[q]Toivottavasti viel joskus olisi bileitä/bilettäjiä ilman nipsuja&napsuja.[/q]Miksi?
[q]Konemusan perusajatukseen(tai yleensäkään minkään musan) EI kuulu napit. Hyvä fiilis kylläkin.[/q]Tämä on oikeastaan syy miksi vaivaudun vastaamaan. Mihin helvetin perusajatukseen? Siihen minkä sinä olet keksinyt? Konemusiikki on nimenomaan syntynyt huumehöyryisistä homoklubeista aikanaan ja huumeet ovat olleet kiinteä osa sitä alusta lähtien. Miten sinä voit keksiä tuollaisia juttuja omasta päästäsi ja tulla vielä laukomaan niitä tänne Suurina Totuuksina?
[q]Itse olen sitä mieltä, että jos hyvää fiilistä ei saa ilman tabui, voi sit lähtee samantien vaik kotiin.[/q]Miksi? Kotonahan on vielä tylsempää sitten! Ja tuo naurettava vastakkainasettelua että jos on kivaa napeissa, ei ole kivaa selvinpäin on täysin turha ja typerä.
[q]>> I have a dream..there people have fun without pills...>>[/q]I have a dream, there people use their own heads, forget predujice, accept each other and stop thinking of only themselves.
[q]*hali*[/q]
*piis**yingyang*
[q]Progress:
Itse olen ja pysyn streittarina. Toivottavasti viel joskus olisi bileitä/bilettäjiä ilman nipsuja&napsuja.
[/q]
Mikäs streittari sä olet kun olet ilmoittanut juovasi viinaakin muistini mukaan?
Olisi myöskin hauskaa tietää mikä katsot olevasi kertomaan muille mikä kuuluu ja mikä ei kuulu jonkun asian perusolemukseen?
Remotion, etkö sä jaksa lukea koko kappaletta loppuun vai tahalleenko jätät jotain huomiotta pönkittääksesi omaa näkökantaasi
pHaze
[q]
Harvojen aineiden kanssa tämä on tosin vaikeampaa, ainoaksi esimerkiksi tästä ehkä voisin tarjota heroiinin, jonka koukuttamistaso taitaa tutkimusten mukaan olla tupakan luokkaa.
[/q]
[q]remotion:
teit just itsestäsi pellen... again
No vedä sitä herskaa viikon välein vuos putkeen ja tuu sit tänne sanoo että tästähän pääs helposti, en enää ikinä käytä.*vink* vaikka sä oisit kuinka vahvasti tota mieltä niin se ei nyt muuta niiden aineiden toimintaa mitenkään.[/q]Niinjoo, mitäs jos mä vedän amfetamiinia, ekstaasia, gammaa, kannabista tai lsd:tä vuoden verran viikon välein ja tulen sitten tänne sanomaan että tästähän pääsee eroon helposti, enkä enää ikinä käytä? Heroiinin kohdalla tuo ehkä on melkoisen hankalaa ilman tehokasta vieroitushoitoa jne, mutta useimpien muiden ei. Mitenkäs sitten suu pannaan, niin! Jääkö kaikkiin huumausaineisiin siis sen perusteella koukkuun helposti, että heroiiniin jää?
[q]Epailija:
Ei varmaan sen kummempaa kontrollia kuin tupakankaan suhteen, ellei valtio myöntäisi jollekin monopoliasemaa.[/q]Itse näkisin järkevimpänä noudattaa jotain Alkon tai lääkemyynnin tyylisiä rajoituksia niin hinnan kuin muidenkin asioiden suhteen.
[q]Verot käsittääkseni vain nostavat tuotteiden hintoja, laillistumisen jälkeen saattaisi voida pyytää tukiaisi esimerkiksi tuotantovaiheeseen, jolla luultavasti olisi hintaa laskeva vaikutus.[/q]Ähh, olisi tosiaan pitänyt muuttaa alkuperäinen lauseeni muotoon verojen JA muiden eikä tai. Mutta siis tarkoitin että valtio jollain tavalla kontrolloisi niin minimi- kuin maksimihintaakin, elleivät markkinat itse siihen pystyisi.
[q]Totta sinänsä, mutta eipä tupakkaakaan saa ihan polkuhintaan, vaikka siinä ei periaatteessa ole juuri muita kilpailukeinoja kuin hinta - ja imago. Tosin nyt kun asiaa ajattelee (jälleen kerran), niin tupakasta saisi varmaan maksaa moninkertaisen hinnan, jos se olisi kielletty.[/q]Tähän minun hieman vaikea sanoa hirveästi mitään, koska minulla ie ole harmainta aavistusta tupakan hinnan muodostumisesta ja katteista. Haittaveroahan siitä toki kerätään, mutta määriä en kyllä tiedä. Pitäisin silti tupakankin hintaa aika inhimillisenä enkä mitenkään mahdottomana riistämisenä yli järkevän kulurakenteen.
[q]Tämän missaaminen on tosiaan minun mokani. Kirjoittelin vain topikin aine mielessäni miettimättä yhtään, että onko se nyt ylipäätään mitään kallista tavaraa. Kokaiinin ja heroiinin hinnat todennäköisesti laskisivat roimasti, vaikka mitään halpoja ei niistäkään varmaan tehtäisi.[/q]Ei toki halpoja, enkä edelleenkään näe järkevänä että noita aineita edes myytäisiin kenelle tahansa. Luulisin kuitenkin että yhteiskunnan kannalta olisi järkevää kehittää jokin keino, jolla ongelmakäyttäjille nämä aineet saataisiin hommattua järkevään hintaan, jottei hysteeristen kansalaisten tarvitse pelätä autostereoidensa puolesta, ja toki myös antamaan noille käyttäjille mahdollisuus edes jotenkuten ihmisarvoiseen elämään ja yhteiskuntakelpoisuuteen.
[q]Tai puhdas riisto. *vink*[/q]No riistäähän voi vain silloin kun kysyntä ylittää reilusti tarjonnan ja saatavuus on heikko :) Eli laskin kyllä tuonkin pointin mukaan.
[q]pHaze:
---
remotion:
Huumausaineisiin jää koukkuun, se nyt on ainakin ihan fakta
---
AAAARGGH! Näin suurta typeryyttä en odottanut edes ton edellisen kirjotuksen jälkeen, mutta näköjään ylitit odotukseni. Tuo nyt on suurinta yleistystä ja paskaa mitä olen hetkeen aiheesta kuullut. *sanat loppuvat kesken*
Keräilen nyt hetken repimiäni hiuksia lattialta ja yritän selittää rauhallisesti, vaikka asian pitäisi kenen tahansa järjellä olla itsestäänselvää jo muutenkin...
Ei, huumausaineisiin sen enempää kuin muihinkaan aineisiin ei automaattisesti jää koukkuun. [/q]
teit just itsestäsi pellen... again
No vedä sitä herskaa viikon välein vuos putkeen ja tuu sit tänne sanoo että tästähän pääs helposti, en enää ikinä käytä.*vink* vaikka sä oisit kuinka vahvasti tota mieltä niin se ei nyt muuta niiden aineiden toimintaa mitenkään.
osa jopa heroinisteista pystyy käymään työssä
Hitto minkä steitmentin heitit, ettäkö osa ihan pystyy jopa tekee töitä, tietty nekin osa saa potkut joskus tai tiltaa ennen sitä... Wau, meistä ihan normaaleista ihmisistä varmaan 100,99% pystyy käymään töissä ja paljon muutakin ennen kaikkea hallitsemaan elämäänsä.
Tää on vähän sama kun juttelis anorektikon kanssa siitä lihottaako leipä... mut huomaapahan ainakin et suurelle osalle täällä oleskelevista on huumeet aika tärkeessä osassa elämää kun pitää noin paljon vaahdota.
[q]Android:
---
hallucinogen:
Niin mut kysymys oli siitä sylkitesteristä mikä poliisilla on et siin varmaan näkyy lyhyemmä aikaa kun virtsassa tai veressä?
---
Jeps, eli maksimissaan 24h polttelun jälkeen. Joidenkin testerien kohdalla tämä raja on 14h, joten näillä testereillä pystytään periaatteessa vain tarkistamaan onko henkilö THC:n vaikutuksen alaisena tai muutamien tuntien sisällä poltellut. Eikö tätä testeriä ole tarkoituskin lähinnä käyttää liikenteessä, kannabis kun ei ainakaan tuota reaktionopeutta paranna
Edit: Näköjään tästäkin löytyy ristiriitaista tietoa, kun jotkut testerien valmistajat väittävät pystyvänsä sylkinäytteistä jäljittämään THC:ta vielä päivien jälkeen. Mene ja tiedä.
[/q]
Voisivat hommata parempia testereitä.
Jos testeri näyttää esim kaksi päivää sitten poltetun kannabiksen syljessä, niin saako siitä rangaistuksen? Mistä hyvästä? Liikenteen vaarantamisesta? Huumausaineiden vaikutuksen alaisena ajamisesta (mikä lieneekään oikealta nimeltä)?
Ei ole tietoa mutta en usko, että parin päivän takainen pössyttely vaikuttaa enää ajokykyyn.
Vai onkohan toi vain keino kiusata kannabiksen käyttäjiä?
[muokattu 9.12.2003 16:13]
Nykyisin on täysin nollatoleranssi et sillä ei ole väliä vaikuttaako se ajokykyyn, sen takia huumekuskeja taitaa olla vissiin pian enemmän ku rattijuoppoja
[q]kilobitti:
Luin asiasta jonkun lehtijutun aikanaan, siitä ajatus. Omiin havaintoihin perustuen uskallan väittää että täällä (Kalliossa) varsin monet spuget vetää viinan lisäksi ihan mitä vaan mitä käsiinsä saavat.[/q]Heh, tämän siitä saa kun quottaa liian isoja könttejä eikä spesifioi mihin minkäkin kohdan tekstistään kohdistaa. Muistaakseni tarkoitukseni oli tuolla kommentillani enemmän viitata tähän pätkään:
[q]Valitettavasti suomea ei oikein voi verrata muihin maihin tässä asiassa. Suomen kansa on surullisen kuuluisa humalahakuisuudestaan[/q]
Ei siis tuohon ongelmakäyttäjä-osuuteen.
No kadulla mulla ei ole ainakaan kenenkään polttelu ollut ongelma, siellä niitä kuutioita on sen verran paljon ja ilmanvaihto suhteellisen hyvä Mutta esim. baarissa tai muissa yleisissä tiloissa en haluaisi ihmisten polttavan. Myöskään tupakan ja kannikan polttajia ei voisi laittaa samaan koppiin sauhuille koska aivan varmasti molemmissa ryhmissä on niitä jotka eivät toistensa savuja halua saada keuhkoihinsa.
[q]remotion:
Huumausaineisiin jää koukkuun, se nyt on ainakin ihan fakta[/q]AAAARGGH! Näin suurta typeryyttä en odottanut edes ton edellisen kirjotuksen jälkeen, mutta näköjään ylitit odotukseni. Tuo nyt on suurinta yleistystä ja paskaa mitä olen hetkeen aiheesta kuullut. *sanat loppuvat kesken*
Keräilen nyt hetken repimiäni hiuksia lattialta ja yritän selittää rauhallisesti, vaikka asian pitäisi kenen tahansa järjellä olla itsestäänselvää jo muutenkin...
Ei, huumausaineisiin sen enempää kuin muihinkaan aineisiin ei automaattisesti jää koukkuun. Tuon väittäminen on edelleenkin sama asia kuin että väittäisit että jokainen kerran kuussa dokaava on koukussa alkoholiin. Huumausaineita on täysin mahdollista käyttää kerran viikossa, kerran kuukaudessa tai kerran vuodessa ilman että niihin jää koukkuun. Harvojen aineiden kanssa tämä on tosin vaikeampaa, ainoaksi esimerkiksi tästä ehkä voisin tarjota heroiinin, jonka koukuttamistaso taitaa tutkimusten mukaan olla tupakan luokkaa.
[q]ja kun sitä on saatava lisää niin jossain vaiheessa osalla porukasta ei oo enää rahaa aineisiin, ja sitten sitä rahaa on saatava nopeasti ja se näkyy siinä että multa tai naapuriltani pöllitään autosta kaikki mikä on rahassa jonkun arvoista.[/q]Ja mikä sulta nyt meni noista aiemmista rautalangoista ohi? Sitä rahaa tarvitaan niin paljon ainoastaan kaikkein pahimpien, ei kaikkien, huumausaineiden käytössä, ja osa jopa heroinisteista pystyy käymään työssä ja maksamaan aineensa palkallaan. Toiseksi, se tarvittavan rahan määrä johtuu vain ja ainoastaan laittomuudesta. Kärjistettynä, jos heroiini olisi laillista, niin sun ei enää ikinä tarvisi pelätä että joku nyysii sun autosta stereot saadakseen rahaa piikkiin. Eli jos tuo se peruste jonka takia pidät huumeita noin pahana asiana, niin sunhan pitäis suureen ääneen huudella kaduilla huumeiden laillistamisen puolesta.
[q]Ei oikeestaan oo mielipidettä tuohon.. Ei nyt satu liikauttaa mun elämääni suuntaan eikä toiseen, tuskin toi huume juttukaan, suoraan, mutta kansantaloudellisia vaikutuksia on varmasti kummallakin. Vaikutuksia ei ole vielä nähty koska kumpikin on uusia juttuja...[/q]Mistä lähtien huumeet on ollu uus juttu? Kyllä niitä on täällä ollut jo kymmeniä, satoja ja tuhansia vuosia, aineesta riippuen, jos et tiennyt.
Vastustamalla huumeita tuet järjestäytynyttä rikollisuutta!
[muokattu 21.1.2004 14:05]
[q]Relic:
---
hallucinogen:
Kyllähän sitä nytkin pystyy helposti ulkona polttamaan ja varmasti osa polttaakin kesäaikaan. Ei se hasan jemmaaminen tupakan joukkoon kovin vaikeeta ole ja ulkona se tuoksukin haihtuu aika nopeesti.
---
en tarkottanu, että toi polttaminen ois jotenki teknisesti vaikeeta :P Meinaan sitä et jos sitä joka helvetin kiskalta saa ostaa ni ei perkele, että alkaa ihmiset olemaan vähän liian jumissa. Kiva mennä vaikka kauppoihin tms. kun myyjät on aivan skutsissa.
aika karrikoitua ajattelua mutta näin mä näen asian.
[/q]
Vaik se laillistettaskii ni eihän myyjät nyt prkl töissä skutsis sais olla. Sama asia kun viinan kans läträtessä, ettei kännissä töihin.. paitsi myönnettäköön nyt sen verran et edellisen illan sauhuttelu varmasti vaikuttaa siihen järjen toimintaan seuraavana päivänä aika paljon.
Meinas unohtuu... :P
[muokattu 21.1.2004 15:43]
[q]pHaze:
---
kilobitti:
Ongelmakäyttäjät täällä vetävät pöntön sekasin ihan millä vaan mitä käsiinsä saavat...
---
Tuokin ajatusmalli taitaa perustua pelkkään maalaisjärkeen siitä, että ihmiset täällä juovat paljon viinaa?[/q]
Luin asiasta jonkun lehtijutun aikanaan, siitä ajatus. Omiin havaintoihin perustuen uskallan väittää että täällä (Kalliossa) varsin monet spuget vetää viinan lisäksi ihan mitä vaan mitä käsiinsä saavat.
[muokattu 21.1.2004 17:14]