Miksi? Virallinen tyhmien kysymyksien topikki.

Back to yleinen keskustelu O

Quote by l'aubergine
Mut miks raha ei oikeesti kasva puissa, ei ees rahapuissa?

Mitä sä kuvittelisit enää tekeväs rahalla jos sitä kasvaisi puissa?

miks aurinko nousee?

Kysynyt hyvin monelta tytöltä...suurin osa on ollut kavereita.
Ikäluokka 16-19 vuotta.

Quote by Saskia

Miks mun suosikki naamarasva on niiin perkkeen kallista (ette es haluu tietää ton purkin hintaa)?

Kysyntä <-> tarjonta

Miks pitää paskantaa pöntöön eikö olisi helpompi paskantaa vaan housuun.

Quote by dixoff
Tässä nyt on käsitteet sekaisin oikein huolella.

No tuota samaa mä rupesin itsekin jälkeenpäin miettimään. Kiitoksia korjauksesta.

Nimim. Yläasteen biologiankirja iltalukemiseksi.

Quote by Tapi T
- Siksi koska pitkät hiukset ovat MUST.

Tästä päästäänkin kysymykseen: Mikä on blondi jolla on saparot?

Vastaan tähän (itse itseäni tehostaen): Suihinotto kahvoilla.

...

Quote by Euroopan reilut
Minun mielestäni, vaikka se on ehkä lapsellista, olisi parasta jos kaikki pyrkisivät puhumaan samaa kieltä. Jotenkin musta on hupaisaa vaalia ruotsinkielen asemaa Suomessa. Hienoahan se toisaalta on opettaa lapsille ruotsia ja suomea kunhan vain pitäisi huolen siitä, että hän osaa sitä suomea senverran hyvin, että jokaista virallista paperia ei tarvitse tehdä myös ruotsiksi ja jokaisen suomalaisen ei tarvitse opiskella itselleen mahdollisesti täysin turhaa kieltä.

Olen onnellinen siitä, että äitini puhui minulle suomea. Ihan ummikko-ruotsinkielisenä on todella tukalaa. Minulla oli enemmän kuin pari luokkakaveria peruskoulussa ja lukiossa, joilla oli todella hankalaa oppia suomea.

Se on aivan totta, että jos aikoo asua koko elämänsä esmes Kuopiossa tai Kajaanissa (ihan random-valittuja sisä-Suomen kaupunkeja), ei varmastikaan tee ruotsinkielellä hevonsitäkään (eikä Ahvenanmaalla suomenkielellä...).

Quote by Euroopan reilut
Näen kyllä kielien opiskelun mahdollisuutena, mutta olisin mielelläni opiskellut jotain muuta kieltä. Ehkä tämä koko mielipiteeni kumpuaa esimurrosikäisen lapsen inhosta ruotsinkielen pakollisuutta kohtaan.

Miksi? Jouduithan lukemaan pakkoenglantiakin. Noin 10 vuotta sitten Kotka Svenska Samskolanissa oli pakko lukea yläasteella saksaa 'valinnaisaineena' (hyvinkin tavallista pienissä kouluissa, siis ei välttämättä juuri saksa, mutta joku määrätty aine). Eli miksi inho juuri ruotsinkieltä kohtaan?

Quote by Euroopan reilut
Toivoisin, että suomenruotsalaisten asenteet muuttuisivat siihen suuntaan, että yhteisen hyvän vuoksi yritettäisiin opettaa lapsille sitä suomea mahdollisimman paljon. (vaikuttaapas tämä aika hyökkäävältä kommentilta, mutta idea varmaan tulee selväksi) Ainakin sen verran, että päästäisiin tuosta ruotsista Suomen toisena virallisena kielenä.

Miksi ruotsinkielestä on päästävä virallisena kielenä? Ymmärtääkseni esim. Kanadassa, Belgiassa ja (jopa 4-kielisessä!) Sveitsissä pärjätään ihan hyvin enemmän kuin yhden virallisen kielen kanssa. Miksi tämä on niin vaikeaa Suomessa?

Quote by Euroopan reilut
En tiedä onko se mitenkään totta, että Suomessa puhutaan myös ruotsia siksi, että suomenruotsalaiset vaatisivat palvelua äidinkiellään. Vai onko se vain joku historiallinen jäänne.

Suomen laki sanoo, että Suomessa pitää voida saada palvelua valtion virastoissa kummallakin virallisella kielellä. Oikeudenkäynti pitää voida suorittaa molemmilla... etc etc. Käytännössähän tämä on mahdotonta. Kysyin Kotkansaaren terveyskeskuksen äitiysneuvolassa sattuvatko tietämään, että onko keskusairaalassa yhtäkään ruotsinkielentaitoista kätilöä. Eivät tienneet, mutta kannustivat kysymään sitä, kun mennään tutustumaan synnytysosastoon jossain vaiheessa. Tiedän, että kun minuun sattuu (ja kovaa!), tai jos minulla on jokin hätä, huudan ensimmäisenä apua ruotsiksi. Kiroilenkin paljon kätevämmin ruotsiksi...

Quote by Euroopan reilut
Ja joo. Kylläpä tämä nyt voi vaikuttaa varsin rasistiselta kirjoitukselta, mutta yritin nyt selvittää mahdollisimman suoraan sitä mitä ajattelen. Enkä halua Blondie tätä minkäänlaisena henkilökohtaisena loukkauksena sinuun kohdistaa. Tiivistettynä: mielstäni ei ole järkeä väkisin puhua kahta kieltä pienessä maassa.

En todellakaan ottanut tätä loukkauksena. Olit kirjoittanut hyvin ja asiallisesti fleimaamatta. Kiitos siitä! Ja lopuksi vielä:

God jul o gott nytt år!

Miksi pitää käydä paskalla?

Quote by Tapi T
Quote by JZZ
Ihan normaali liike-energia ja jatkuvuuden laki sen siellä pitää.

Ei, vaan jatkavuuden laki. ::p:

HV, enkä tarkoita "hyvä veli".

Quote by mark hamilton
Miksi Seppo on niin tyhmä nimi?

Kukaan ei ole Seppo syntyessään
oman onnensa Seppo
:D

Miks platinumin pääte on .ac?

Mitä tarkottaa PLUR?

Quote by Blondie
Tässä muuten uusi pähkinä teille: miltä kuulostaa kun hippulat vinkuu?

SCWHIIIIIIIIIINNNNNGGGGGGGGGGGGGGGGG!

"ei" perustuu havaintoihini ja käsitykseen siitä että naisia on enemmän kuin kuin miehiä.

kiitoksia, taas olen hivenen viisaampi

Quote by Remotion
miksi haussimiehet on hinttejä kaikki tyyni?

Koska kaappia pidetään talossa.

Miksi polkkajätkät on niin saatanan rumia?

Quote by Hexe
Jos pallon sisällä on vaikkapa ympyrän muotoinen "tila" jota ei tietenkään voi nähdä koska se on sisällä ja sinne ei pääse mikään eikä sieltä ulos... Mikä sen nimi on? Ei se nyt reikä tai kolokaan ole, nehän on molemmat sellasia mitkä näkee ja mihin pääsee ja mistä pääsee pois.... mikä se "tilan" nimitys on?

Öh.
Villi veikkaus: ydin?
Olettaen että siis se pallon sisällä olevassa tilassa on jotakin niin mä ainakin sanoisin et se on pallon ytimessä...

O