Virallinen huumetopikki
- « Edellinen
- 1
- ...
- 36
- 37
- 38
- 39
- 40
- ...
- 86
- Seuraava »
Oli tosiaan toi Helsingin Sanomien NYT -liitteen juttu suorastaan piristävän asiallinen.
Kolme peukkua NYTille:
Monilla kasveilla on kukintokausi ja kasvukausi erillään. Kun kasvukausi on lopuillaan, koiraskasvit (siis heti kun ne tunnistaa) kitketään pois ja näin ollen kukkivat naaraskasvit eivät pölyty. Siementen valmistaminen kuluttaa paljon energiaa kasvilta, jonka se voi pölyttymättömänä käyttää sen luontaisen hyönteismyrkyn (THC) valmistamiseen.
Eli hamppu on siis ristipölyttyvä kasvi? Käsittääkseni kiinalaiset löysivät sen ja alkoivat valmistaa aineesta hyödyllisiä kuituja ihan ihmissivilisaation alkuaikoina. If my memory betrays me not...
Jos se meinaa hede ja emi juttuja, niin sitten kait. Minä en ole hulluna puutarhanhoitoon, joten en kyllä noista kukkien ristipölytyksistä tiedä.
Eli hamppu on siis ristipölyttyvä kasvi?
Eipä olisi uutinen. Kaiffarit jotka kehitti paperin ja ruudin paljon länsimaita aikaisemmin on varmasti löytäneet kasvin, jonka kuiduista saa hyvää kangasta, paperia, köyttä...
Käsittääkseni kiinalaiset löysivät sen ja alkoivat valmistaa aineesta hyödyllisiä kuituja ihan ihmissivilisaation alkuaikoina.
Ja muuten. Kun katsoo Euroopassa maalattuja tauluja ennen 1500-lukua, niin joissain voi huomata joillain miehillä piipun. Kuitenkin tupakka tuli Euroopassa tutuksi vasta uuden mantereen löydyttyä. Mitähän niissä piipuissa poltettiin?
Palturitupakka
poltettiin kessua, tupakankaltaista kasvia jota myös Suomessa siihen aikaan kasvoi (tai viljeltiin?).
Tupakkakasvi
Palturitupakka (Nicotiana rustica) oli intiaanien pääasiallisesti käyttämä tupakka, ja se tuli ensimmäiseksi Eurooppaan.
Intiaaneilta se kessukin tuli. Näemmä.
Intiaaneilta se kessukin tuli. Näemmä.
No ehkä suomalaiset on sitten poltelleet niissä piipuissaan jotain korviketta, kuten vaikkapa puunkuorta. Tai kärpässieniä. :003:
Saatko skannattua tai kirjoitettua ylös sen?
Mixa, voin roudaa sen jutun sulle Uunisaareen, kun se näytti
olevan vielä tallella. Ei se mikään ihmeellinen ole, mutta asenne
on kohdallaan.
Kiitos kaunis.
mulla liite tallella ja saatan jopa skannata sen ensviikolla
Totahan se on aina. Suomi on hysterian kotimaa.Varsinkin bileiden yleistäminen 'Huumebileiksi' on todella törkeää.
Ei. Suomen vanhanaikainen huumelaki tulisi uudistaa.Suomen alkeellinen virtavalta voisi ottaa oppia muualta.
Tästä mä olen eri mieltä. Kysy keltä tahansa ex-kokaiiniriippuvaiselta haluaisiko hän, että kokaiini laillisetetaan. Ja kysy oliko helppo päästä eroon. Ja kysy tekiskö mieli vielä? Ja mitä silloin kun käytti, kykenikö lopettamaan? Ja ryhtyikö tarkoituksella siihen koukuun? Ja kun oli pääsemässä eroon aineesta, kysy häneltä kiinnostiko häntä mikään muu kuin seuraava viiva? Kysy mihin kohtaan kehosta sattui? Kysy olisiko hän koukussa ollessaan pettänyt parhaan ystävänsä saadakseen lisää ainetta?On jokaisen oma asia ottaako esim. napin. Kontrolli omasta käytöstä on se tärkeä asia mikä pitää pystyä hallitsemaan. Liika on liikaa oli se sitten alkoholia, tupakkia, kahvia, savuja, nappeja tai ihan mitä vaan.
Kysy entiseltä heroinistilta olisiko häntä kiinnostanut silloin kun aineesta oli pula ja lisää oli saatava jos vaikka vieressä olisi tämän äitiä raiskattu puukolla?
Kun olet näihin saanut vastaukset, keskustellaan lisää.
Itse asiassa sulla on asiaa sun teksteissä. En kuitenkaan joitain aineita, kuten vahvoja opiaatteja tai esimerkiksi kokaiinia saattaisi kaiken kansan saataville.Aineiden ollessa puhtaita ja säänneltyjä esimerkiksi heroiinin yliannostukset varmasti vähenisivät, hintojen laskiessa ongelmakäyttäjien tarve tehdä rikoksia käytön rahoittamiseksi laskee sekä käytön arkipäiväistyessä niihin liittyvä salaperäisyys ja loistokkuus katoavat.
Kannabis ja kovemmat (median rakastama vääristynyt sana seuraa nyt!) "bilehuumeet", kuten ekstaasi ja amfetamiini voisi periaatteessa olla ihan alkosta saatavilla, jolloin aineet olisi valvottuja ja jokainen voisi ostaa sitä mitä tietää voivansa käyttää. Esmes jos amfetamiinia lyödään alkon tiskiin 100% puhdasta, niin voit olla varma, että sairaalassa sydämentykytyspotilaiden määrä nousee. Mutta jos se myytäisiin laimennettuna, siinä seloste aineista joilla se on laimennettu ja hinta-laatu suhde on tasainen, niin aloitteleva voi valita laimeamman version harjoittelua varten kuitenkaan aineesta maksamatta enempää suhteessa vahvempaan aineeseen. Ehkä laimeampi voisi olla vielä hinta-laatu suhteeltaan vähän halvempaakin.
Kuitenkin tämä pitäisi tehdä niin, että ekstaasia ensin tutkitaan ja sen vaikutuksia elimistöön pidemmän päälle. Eli nyt kun meidän sukupolvi on eläkeiässä ja nykyajan nuorten pääkoppia tutkitaan silloin, voidaan katsoa kannattaako sitä edes laillistaa. Jos tosiaan on niin, että 90% sairastuu vaikkapa johonkin dementian muotoon, niin eipä se kande bileiden takia pistää lailliseksi.
Myös kouluissa pitäisi opetus uudistaa ja ennaltaehkäisevää valistusta jakaa. Esmes amfetamiinin vaikutuksista luustoon ei varmaankaan moni piripää tiedä. No en tiedä tietääkö, mutta epäilisin, ettei kaikilla ole riittävää tietoa.
No joka tapauksessa mielestäni on ihan hyvä idea tuo, mutta en usko että se tulee toimimaan. Katsos kun lakeja ja asetuksia kun laitetaan ihmisiä noudattamaan, niin jotain tulee menemään pieleen. Ilman ihmisiä lait olisivatkin täydellisiä.
Ehkä samaan kastiin sitten jos tämmöinen osan A-luokan huumeista tiputtaminen laillisiksi olisikin mahdollista, niin esmes kokaiini ja heroiini pitäisi laittaa siten, että käyttäjää ei rangaista käyttörikoksesta, eikä poliisi takavarikoi selkeästi omaan käyttöön tarkoitettuja aineita. Sama idea ku Portugalissa, eli jos herskanistiltä viet herskat pois, se tekee uuden rikoksen ostaakseen lisää. Siksipä Portugalissa ei huumausaineita oteta pois, jos ne on omaan käyttöön.
Kannabis taasen on sellainen, että ihan kohta se on laillistamiskelpoinen. Eli Saksassa on jo otettu käyttöön ne lappuset, joilla pyyhkästään otsaa ja saadaan tietää onko kaiffari poltellu. Sen ku saa tarkaksi, eli onko ko. henkilö aineen vaikutuksen alainen, vai aineen hajoamisessa syntyvien kemikaalienko tässä nyt nähdään vaihtavan lapun väriä. Ja vielä, kuten alkometrissä, se määrä kuinka vahvasti henkilö on päihtynyt THC:sta. Ellei liikenteessä voida tarkkailla kannabiksen vaikutuksen alaisena ajavia, kuten alkoholin vaikutuksen alaisena ajavia, niin miksi toisimme uuden riskin maanteillemme?
Alkoholi ei ole huumausaine. Se on se Suomen Laki ku ton sanoo. (Alkoholi ei ole laiton päihde, joten se on päihde, vaan ei huumausaine.)huumausaineiden (muiden kuin alkoholin)
Kaikki huumausaineet on päihteitä, mutta kaikki huorat ei oo partureita.
...Se pakollinen, kun meinaa osoittaa tietävänsä jotain laittomista aineista. :Ddisclaimerina sanottakoot
Jos aine ei enää vaikuta, kun se on poistunut, on krapula vain harhakuvitelmia.
]
Voihan se olla myös mielipide!
http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1073386767194
Tuli vaan sakkoja. Hyvä Suomen oikeuslaitos!!
Tuli vaan sakkoja. Hyvä Suomen oikeuslaitos!!
No ei kai omaan käyttöön kasvattamisesta paljon muuta kuin sakkoja voi saadakaan.
Eipä toki mut se onki sit tulkintakysymys et minkä verran pitää kasvatella
et se lasketaan olevan viel omaan käyttöön. Pitäs imho jättää ihaan rauhaan
tollanen.. Kotikasvatus ois hyvä sallii esim silleen, et käytännössä alle viis-
kuus puskaa kasvattavat katottais läpi sormien ja sit jos se homma menee
ihan teolliseks ni sit tilanne muuttuis. Vähän tarpeetonta vainoilla tollasta..
En oo yhtään lukenut aikasempia vastauksia, mut annanpa nyt oman vastineeni huumausainepolitiikkaan. Tätä mieltä olen sitten myös ehdokkaana:D
Huumeet: JYRKKÄ EI
Kannabis: Sallittakoon kotikasvatuksessa, mutta valtion tai yksityisten ammatinharjoittajien ei tule puuttua kyseisen päihteen myyntiin.
Tosin kaikkien päihdyttävien aineiden lääkekäyttö on aivan toinen kysymys.
Itse olen miettinyt tuota kannabisjuttua ja inteernettiä lukeneena tullut tulokseen, että periaatteessa jos/kun saataisiin nopea puhalluskoe tms. jolla liikenteessä mitattaisiin sekä kannabis, että alkoholi, niin voisin olla tämän vapauttamisen puolella tietyin ehdoin.
Kannabis: Sallittakoon kotikasvatuksessa, mutta valtion tai yksityisten ammatinharjoittajien ei tule puuttua kyseisen päihteen myyntiin.
Siis lähinnä siten, että itse kyllä valtion puolelta pistäisin sen myyntiin. Ei suoraan valtion, vaan Alkon. Viinien ja alkoholien lakeja mukaillen. Kotivalmistus omaan käyttöön sallittua ja esmes primalcon valmistamaa kannabista sitten 21v. täyttäneille Alkosta. Tai vaikkapa ikäraja 25v.
Aluksi erittäin tiukasti valvoen ja juurikin korkea ikäraja käytössä. Siitä jos nähdään, että homma toimii voidaan lähteä alentamaan. Eihän keskarikaan ollut saatavilla R-Kioskeista siinä huhtikuussa '32.
On melko naivia katsoa asia niin, että tuo vapautettaisiin heti ja kerralla. Jos haluttaisiin joku muutos, niin vähän tiukemmin säännöin, kun kieltolain purkaminen voisi jossain vaiheessa ehkä onnistuakkin. Ja kun on jalka oven välissä, niin sitähän saa auki kammeta.
Siis lähinnä siten, että itse kyllä valtion puolelta pistäisin sen myyntiin. Ei suoraan valtion, vaan Alkon. Viinien ja alkoholien lakeja mukaillen. Kotivalmistus omaan käyttöön sallittua ja esmes primalcon valmistamaa kannabista sitten 21v. täyttäneille Alkosta. Tai vaikkapa ikäraja 25v.
On melko naivia katsoa asia niin, että tuo vapautettaisiin heti ja kerralla. Jos haluttaisiin joku muutos, niin vähän tiukemmin säännöin, kun kieltolain purkaminen voisi jossain vaiheessa ehkä onnistuakkin. Ja kun on jalka oven välissä, niin sitähän saa auki kammeta.
Mä en toisi sitä holhouksen alle siitä syystä, että aineen käyttö luultavasti nousisi nopeammin, mitä pelkässä kotikasvatuksessa. Lisäksi yhteiskunnan tila on sellainen, että tarvitsemmeko lisää päihteitä. Kannabiksen kotikasvattaminen pitäisi käytöstä johtuvat kasvukivut alhaisina ja se sallisi mielestäni helpommin aineen lääkekäytön mahdollisuudet.
Emme tarvitse. Siksi tuo mieto huumausaine tulisi poistaa kaduilta, jolloin poistaisimme käytöstä koko porttiteoriankin. Helpoin (ja parhaiten verotettavissa/valvottavissa oleva) tapa olisi Alkon suorittama myynti.
Lisäksi yhteiskunnan tila on sellainen, että tarvitsemmeko lisää päihteitä.
Uskoisin kumminkin, että käyttö ei ihan niin lisääntyisi. Ensin vain tarvittaisiin kouluihin yms. lisää valistusta mitä ne (aineet) oikeasti ovat. Ja juurikin jonkinnäköistä lisäkoulutusta vähän vanhemmillekin.
Asenne on tod.näk. se suurin ongelma. Ja varsinkin kun suurimmalla osalla on semmoinen käsitys, että
-) Kaikki huumeet, kuten heroiini ja kannabis aiheuttavat riippuvuutta. - Heti ja yhdenkin kerran kun kokeilee.
-) Kaikkiin huumeisiin kuolee (useimmiten yliannostukseen) - jos ei heti niin joskus kumminkin.
-) Kannabis johtaa kovempiin aineisiin.
-) Kannabiksen polttaminen johtaa rikoksiin.
-) Huumausaineiden puolustajilla on kaikilla oma lehmä ojassa. - Haluavat vaan itte käyttää.
Kun oikeasti varsinkin vanhemmalla väestöllä on se kasvatus juuri tuollaista, niin eihän siihen ilman oikeaa opetusta voidakkaan päästä. Ehkä yksi tapa olisi aloittaa rehellinen huumevalistus kouluissa ja siinä joku 30-vuoden päästä (kun ne vanhemmat ikäpolvet alkaa olee haudassa) kokeilla sitä laillistamista.
Kotikasvatus minun silmillä katsottuna vain johtaisi enemmänkin mustan markkinaporukan kasvamiseen. Tokihan se voitaisiin sallia, mikäli vaihtoehtoinen lähde olisi myös. Eiväthän kaikki halua viiniäkään tehdä itse. Eivätkä kaikki varmasti osaisi tehdä sitä lempiviiniäänkään.
Kontrollin alla asia voisi pysyä hanskassa. En usko, että käyttö lisääntyisi mitenkään radikaalisti. No tokihan niitä kokeilijoita löytyisi (varmasti minäkin) jotka sitten uutuudenviehätyksen jälkeen pitäytyisivät siinä oluessaan. Ja niitä taas löytyisi, jotka vaihtavat oluen kannabikseen. Siinä taas ei ole sinällään pahaa, ellei satu olemaan työssä, jossa vaaditaan erityistä tarkkuutta. (Työkoneiden kuljettajat, ammattikuskit, terveydenhuolto, poliisi... kyl te tiiätte. - Kannabis kun vaikuttaa pidempään hidastavasti, kuin alkoholi.)
Itselläni on uskomus, että ihmisillä on tietty tarve irtaantua todellisuudesta jossain vaiheessa. Ja se tarve on melko vakio ja riippumaton aineiden saatavuudesta. Alkoholin kulutus todennäköisesti (ainakin aluksi) laskisi, kun tulee korvaava tuote. En kuitenkaan usko, että alkurysäyksen jälkeen yhteiskulutus tulisi juurikaan nousemaan.
ei journalistit taida uskaltaa lähestyä muita huumeiden käyttäjiä kuin siistin oloisia "teknonuoria"
Samanlaiseen kirjoitteluun sortuvat huomattavan usein myös esim. Image (joka ihan oikeesti on hyvä lehti) ja City.
-) Kaikki huumeet, kuten heroiini ja kannabis aiheuttavat riippuvuutta. - Heti ja yhdenkin kerran kun kokeilee.
-) Kaikkiin huumeisiin kuolee (useimmiten yliannostukseen) - jos ei heti niin joskus kumminkin.
-) Kannabis johtaa kovempiin aineisiin.
Juuri muutama kuukausi sitten oli Iltalehdessä/Sanomissa artikkeli laittomista päihteistä. Jossakin kohtaa mainittiin että 10% marihuanan kokeilijoista kuolee lopulta heroiinin yliannostukseen.
Lähdetietoja mistä nuo luvut olivat peräisin ei kyllä mainittu. =)
--
Originally posted by Taedium
Oikeaa informaatiota kun saisi, niin asia olisi helpompi. Mikäli esmes MDMA tutkittaisiin ja saataisiin pitkäaikaisen kohtuukäytön tuloksia, niin oikeilla tutkimustuloksilla saataisiin faktat, joilla jokainen voi itse ynnätä plussat ja miinukset ja miettiä, kannattaako käyttää.
(klips)
Mikäli muissa aineissa saataisiin faktatiedot oikeasti esille, että mitä mikin tekee, niin voisin itsekin harkita joidenkin aineiden käyttöä. Pitäisi vain laskea plussat ja miinukset. Nyt kun miinuspuolelta tulee niin uskomattomia stooreja ja plus puolen tyypit vähättelee niitä, niin ei tiedä mihin uskoa.
Niin totta. Harmi vaan että Suomen poliittisessa keskustelukulttuurissa tollaisen vaatiminen leimaa suoraan huumeiden puolustajaksi, ja on ainakin kansanedustajalle poliittinen itsemurha IMO.
Tää on vähän sama asia kuin se että mä puhuin pari viikkoa sit eräälle vanhemman ihmisen kanssa siitä miten katselisin yleisen järjestyksen kannalta mieluummin (puhtaan, valtion tarkastaman) MDMA:n käyttöä bileissä kuin känniördäystä. Teknobileissähän on tunnetusti vähemmän järjestyshäiriöita kuin mitä esim. opiskelijabileissä (mä olen järkännyt molempia), vaikka osallistujat ovat suht'samanikäisiä. Hän ei ollenkaan ymmärtänyt mun kantaani, sillä hänelle kaikki huumeet (siis akselilla kannabis-heroiini) edustavat pahaa eikä niissä todellakaan voi olla minkäänlaisia hyviä puolia.
Mä en tiedä mitä mun omalle päihteiden käytölle kävis, jos alkoholia+muita aineita sais valtion kaupoista. Suurin esto ainakin mulla on se että mä en uskalla kokeilla koska aineet voi olla epäpuhtaita, ja sitten mulla ei ole tarpeeksi puolueetonta, tutkittua tietoa.
--
- « Edellinen
- 1
- ...
- 36
- 37
- 38
- 39
- 40
- ...
- 86
- Seuraava »