Virallinen huumetopikki

Back to yleinen keskustelu O

Quote by pakana

Eimerkki "toimivasta" huumetestauksesta sattui myös kohdalleni,
Auttoiko tämä pääsemään eroon kannabisriippuvuudestasi ja sopeutumaan jälleen yhteiskuntaan?

"We loved LSD. We died easily. Can we just say c'est la vie?"

Quote by Taedium

Auttoiko tämä pääsemään eroon kannabisriippuvuudestasi ja sopeutumaan jälleen yhteiskuntaan?

Eikös se ollut tarkoituskin? Palautin varastamani käsilaukut, polkupyörät ja tehosekoittimet, myin kannabisruiskuni ja hakeuduin katkaisuhoitoon, leikkasin hiukseni, liityin kirkkoon sekä kokoomukseen. Nyt olen absolutisti ja onnellinen uudessa huumeidenvastaisessa työssäni. Tuntuu kuin elämäni olisi asettunut kertarysäyksellä balanssiin, eikä tarvinnut muuta kuin urinoida pieneen valkoiseen muovipurkkiin!

Kunpa kaikki saisivat urinoida niin kuin minä!

Jeps. Ibizalla kuulemma alkanut oleen tappeluita, joiden kanssa järjestäjillä on oikeasti ongelmia, kun on siirrytty ekstaasista kokkeliin.

Quote by mirasane

"Esimerkiksi ennen vapaamielisessä Hollannissa, jossa luotiin huumeet hyväksyvä kulttuuri on saatu havaita, että suurin yksittäinen huumeongelmaryhmä ovat 13-16-vuotiaat ekstaasin käyttäjät.
Mä kyl mieluummin katson 13-16-vuotiaita essopäitä, ku 13-16-vuotiaita pollen polttajia. Ja näitä jälkimmäisiä näkee Dublinissa kans. (Joko polttavat pollea, tai sit niillä on tosi outo tapa polttaa tupakkia - ainakaan ite en polta folion kanssa tupakkiani.)

Eikä se mukavaa ole kävellä ku joku just vaippaiän ohittanu tulee kolapäissään uhoamaan. (Tai humalassa, tai molemmissa. En osaa kovin tarkkaan erotella.)
Quote by mirasane

Hollannissa on myös havaittu, että nk. miedoista huumeista tehdään niin voimakkaita, että ne vastaavat nk. kovia huumeita. Näin ollen jako mietoihin ja koviin huumeisiin on veteenpiirretty viiva." (lähde: Verkkouutiset)
Veikkaan, että on aineen vahvuus ja annostuksen määrä menneet sekaisin Verkkouutisilta.

Quote by T

Tämä on mielestäni väärin sanottu. Ei 'huumeidenkäyttö' ole sen
enempää sairaus kuin alkoholin juominen tai tupakan polttaminen.
On typerää erotella keinotekoisesti alkoholi ja huumeet tässä
asiassa. Ellet sitten pidä alkoholin juomista sairautena?

Huumeiden ongelmakäyttö ja narkomania ovat sitten aivan toinen
juttu. Aivan kuten alkoholismi.

Hyvä pointti. Tosin mä oon just se tyyppi, joka luokittelee helposti asioita sairaudeksi. Mielestäni ei voi vetää tiukkaa rajaa esmes alkoholismiin. Henkilö, jonka muu elämä kärsii juomisen seurauksena, käsitetään alkoholistiksi. Mutta entäpä henkilö, jonka elämä vain osittain kärsii liiallisen alkoholin juonnin seurauksena. Hän vain oirehtii...sama mielestäni pätee huumeidenkäyttöön.

Quote by Taedium

Mä kyl mieluummin katson 13-16-vuotiaita essopäitä, ku 13-16-vuotiaita pollen polttajia. Ja näitä jälkimmäisiä näkee Dublinissa kans. (Joko polttavat pollea, tai sit niillä on tosi outo tapa polttaa tupakkia - ainakaan ite en polta folion kanssa tupakkiani.)

Eikä se mukavaa ole kävellä ku joku just vaippaiän ohittanu tulee kolapäissään uhoamaan. (Tai humalassa, tai molemmissa. En osaa kovin tarkkaan erotella.)

Vaikee sanoo, mut damis on tullu törmäiltyy kyllä nuoriin, jotka on tosi säälittäväs kondikses. Tullaan just uhoamaan ja ruinaa rahaa. Ja nä on ollu just jotain 13-16v. En nyt vält. oo mikään asiantuntija, mut en kyllä niiden kokemusten perusteella puolustais mitään aivan vapaamielistä politiikkaa huumeiden osalta. Ei ne naksutkaan hyvää tee. Tosin onhan näit tapauksii Suomessakin vaikka millä mitalla.

"Esimerkiksi ennen vapaamielisessä Hollannissa, jossa luotiin huumeet hyväksyvä kulttuuri on saatu havaita, että suurin yksittäinen huumeongelmaryhmä ovat 13-16-vuotiaat ekstaasin käyttäjät.

Tuota on aika vaikea uskoa... olisiko amfetamiinin, kokaiinin ja heroiinin käyttö painunut niin alas.

Hollannissa on myös havaittu, että nk. miedoista huumeista tehdään niin voimakkaita, että ne vastaavat nk. kovia huumeita. Näin ollen jako mietoihin ja koviin huumeisiin on veteenpiirretty viiva." (lähde: Verkkouutiset)

Eipä tuo mietojen huumeiden vapauttaminenkaan näytä mikään ratkaisu olevan vaan pikemminkin se tuo uusia ongelmia tullessaan.

Mitenköhän niistä on tehty niin voimakkaita, hmm?

Jos kannabis on vahvempaa, sitä ei tarvitse polttaa niin paljon. Mikä siinä on ongelma?

Quote by Mrrshan

Tuota on aika vaikea uskoa... olisiko amfetamiinin, kokaiinin ja heroiinin käyttö painunut niin alas.
Irlannissa on nyt viikon verran joka päivä radiossa paasattu kokaiinin ja alkoholin noususta. En tiedä miten nuo Hollannissa menee, ja Irlanninkin tilastot on pitkälti radiouutisten käsissä, mutta en usko noiden tutkimusten nyt täysin tuulesta temmattujakaan olla.

Itse asiassa tänäaamuna kuulin radiosta, että eilen oli etelä Belfastissa ammuttu erästä 21-vuotiasta miestä huumevelkojen takia molempiin polviin. Jannu mahallee maahan ja polvitaipeesta luotia.

Corkissa oli joku kuukausi sitten käynyt tapaus, kun kaksi miestä oli päässyt vankilasta. Samana päivänä istuivat pubissa, johon tuli moottoripyörällä kolme tyyppiä, kaksi astui sisään ja ampui takaapäin haulikolla molemmat vankilasta päässeet.

Liikkuvan moottoripyörän selästä ammuttiin yhtä jannua neljä kertaa. Neljä laukausta. Kaksi osui päähän, kaksi rintakehään. Liikkuvasta moottoripyörästä. Ei mikään ihan sattuma.

Kaksi miestä ja yksi nainen oli osallisena tulitaisteluun eräässä Dublinilaisessa kämpässä pari viikkoa sitten.

Joku jengi jäi kiinni (muistaakseni Limerichissä) heroiinin, ekstaasin ja kokaiinin salakuljettamisesta. Iältään olivat 17-25-vuotiaita.

No ei muista edes kaikkia, ku joka päivä kuulee, että puoli kiloa jäänyt kiinni siellä ja neljänneskilo tuolla. Muistaakseni puoli vuotta sitten tms. jäi 6 tonnia kannabista kiinni. Eliskäs nuo huumetaistot liittyy lähes jokaiseen isompaan rikokseen. IRAn taistot ei taida ihan niin Pohjois-Irlanti-vapaaksi -mentaliteetilla olla...
Quote by Mrrshan

Jos kannabis on vahvempaa, sitä ei tarvitse polttaa niin paljon. Mikä siinä on ongelma?
Yliannostusvaara?

Quote by mirasane

"Esimerkiksi ennen vapaamielisessä Hollannissa, jossa luotiin huumeet hyväksyvä kulttuuri on saatu havaita, että suurin yksittäinen huumeongelmaryhmä ovat 13-16-vuotiaat ekstaasin käyttäjät."

Mutta onko tästä asiasta tehty sitten jotain vertailevaa tutkimusta? Tuollainen toteamus ilman vertailua muihin samankaltaisiin maihin on aika köyhällä pohjalla. Siis voidaanko jotenkin todeta että Hollannin vapaa kannabis on aiheuttanut Hollantiin muita EU-maita suuremmat teini-ikäisten huumeongelmaisten laumat? Sitäpaitsi tuon lauseen voi lukea myös toisin päin: jos suurin yksittäinen ongelma ovat nuoret ekstaasin käyttäjät, tarkoittaa se sitä että paha, usein järjestäytyneeseen rikollisuuteen liittyvä huumekäyttäjien joukko, kuten vanhemmat opiaattien käyttäjät, ovat Hollannissa vain hyvin pieni ongelma. (Tätä muuten itse asiassa tukevat myös tilastot: Hollannissa opiaattien käyttäjien määrä on ollut laskussa ja käyttäjien keski-ikä on kasvanut = ei uusia käyttäjiä.)

"Hollannissa on myös havaittu, että nk. miedoista huumeista tehdään niin voimakkaita, että ne vastaavat nk. kovia huumeita. Näin ollen jako mietoihin ja koviin huumeisiin on veteenpiirretty viiva."

Kannabiskukka on siinä mielessä mielenkiintoinen päihde, että sitä ei valmisteta kemiallisesti (jolloin pitoisuuksia voitaisiin säädellä mielin määrin), vaan kasvatetaan niin kuin mikä tahansa muutakin kasvia. On oikeastaan vain yksi tapa, jolla kannabiskukasta saadaan "voimakkaampaa": jalostus, joko risteyttämällä tai geenimanipuloinnilla. Geenimanipulointiin en ihan usko, risteytystä on tehty aina, joten en oikein tiedä että miten ihmeessä sitten sen kukinnon THC-pitoisuutta voidaan nostaa yhtäkkiä rajusti.

Totta kyllä on että palaan voidaankin tietysti sotkea mukaan mitä vain. (Ongelma on vähän samankaltainen kuin jos ostaisi pullon pirtua torin laidalta: sisältö voi kyllä olla etanolia, mutta myös vaikka lasinpesunestettä. Samalla tavoin kuin järkevä ihminen ostaa viinapullonsa mieluummin alkosta, järkevä ihminen ostaisi myös muutkin päihteensä luotettavalta, virallistetulta taholta.) Olen itse ainakin siinä käsityksessä, että Hollannissa huomattavan iso osa kannabiksesta nautitaan nimenomaan kukintona, ei epämääräisenä massana. Joku asiasta paremmin tietävä voinee korjata?

Sitäpaitsi noin yleisesti tuntuu vähän hölmöltä se ajatus, että ns. miedosta huumeesta saadaan ns. kovempi huume pelkästään pitoisuutta nostamalla. Kemialliset yhdisteet kun vaikuttavat elimistöön todella eri tavoin, jolloin yhden pitoisuutta kasvattamalla on vaikea saada toisen vaikutuksia aikaan. Yliannostusriski tietysti on, mutta onneksi kannabiksen yliannostukseen on hyvin vaikeata (tai peräti mahdotonta?) kuolla. Käyttäjä todennäköisesti kompensoisi kasvaneen pitoisuuden pienemmällä kerta-annoksella ensimmäisen epäonnistuneen kokeilun jälkeen. Näin kai nytkin jokainen menettelee: silloin kun kukinto on vahvempaa, sitä laitetaan vähemmän.

Eipä tuo mietojen huumeiden vapauttaminenkaan näytä mikään ratkaisu olevan vaan pikemminkin se tuo uusia ongelmia tullessaan.

Kyllä, varmaankin mietojen huumeiden vapauttaminen tuo uusia ongelmia mukanaan. Mutta kuten aina, asiat on laitettava kahteen puntariin ja katsottava kumpi puntari painaa enemmän. Nuo kaksi quottaamaasi asiaa eivät kuitenkaan olleet mielestäni tarpeeksi järeitä perusteluja sille etteikö joidenkin päihteiden laillistaminen voisikin olla hyvä ratkaisu.

Ja takaisin topikkiin:
Kanadalaisnuorison päihteidenkäytöstä... http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1056721011487

Quote by pakana

Paremman puutteessa joutuu turvautumaan omiin kokemuksiin, ja niistä taas on hankala erottaa laittomuuden vaikutusta. Alkoholin osittainenkin korvautuminen kannabiksella vähentäisi ainakin viikonloppujen väkivaltaisuutta, uskallan jopa olla varma tästä. Ehkä rauhallisempi nollaus heijastuisi arkeenkin, meillä on aika kova tohina päällä täällä Suomessa ja siitä koituu myös harmia... vaikka päällisin puolin meneekin eri koreasti.

Olen samaa mieltä. Väitän kyllä samaan hengenvetoon, että työn tuottavuus vähentyisi. Suomi ei ehkä olisikaan jenkkien jälkeen enää tuotannollisin maa.

Quote by Mixa

Väitän kyllä samaan hengenvetoon, että työn tuottavuus vähentyisi. Suomi ei ehkä olisikaan jenkkien jälkeen enää tuotannollisin maa.

jenkkien jälkeen tuottavin maa? lähde? enpäs ole tuommoiseen törmännyt. suomi on toki pärjännyt kilpailykykyvertailuissa ja onkin pyörinyt singaporen, yhdysvaltain ja luxenborgin kanssa top 4:ssä ja nyttemmin ensimmäinen mm. imd:een ja wef:n listauksissa, jotka noista arvostetuimmat ovat - tila tulee kuitenkin korjatuista "pehmeistä" tuloksista mm. infrastruktuuri, viranomaispäätökset jnejne. kovat tulokset ovatkin sitten suomella heikompia. suomella ei ole kovinkaan pitkäaikaista kilpailukykyä. nykyiset kilpailukykymittaukset perustuvat paljolti mielipiteisiin ja haastattelutuloksiin ja ovat erittäin herkkiä.

Quote by Mixa

Olen samaa mieltä. Väitän kyllä samaan hengenvetoon, että työn tuottavuus vähentyisi. Suomi ei ehkä olisikaan jenkkien jälkeen enää tuotannollisin maa.

Tuo työn tuottavuuden lasku riippuu varmaan siitä, kuinka pössyttely mielletään. Nyt aniharva on kännissä töissä, mutta olisiko yrtin pössyttely yleisempää töissä? Jos on niin tuloksena olisi varmaan tuottavuuden laskua, mutta jos ihmiset älyävät jättää substanssien nauttimisen vapaa-ajalle ongelmaa tuskin tulee.

Quote by Varvana

Siis voidaanko jotenkin todeta että Hollannin vapaa kannabis on aiheuttanut Hollantiin muita EU-maita suuremmat teini-ikäisten huumeongelmaisten laumat? Sitäpaitsi tuon lauseen voi lukea myös toisin päin: jos suurin yksittäinen ongelma ovat nuoret ekstaasin käyttäjät, tarkoittaa se sitä että paha, usein järjestäytyneeseen rikollisuuteen liittyvä huumekäyttäjien joukko, kuten vanhemmat opiaattien käyttäjät, ovat Hollannissa vain hyvin pieni ongelma. (Tätä muuten itse asiassa tukevat myös tilastot: Hollannissa opiaattien käyttäjien määrä on ollut laskussa ja käyttäjien keski-ikä on kasvanut = ei uusia käyttäjiä.)

Uskoisin kyllä, että aineiden vapauttaminen nostaisi käyttöastetta ja vaikuttaisi negatiivisesti nuorten kehitykseen. Kuinka paljon ihmiset hakevat alaikäisille juotavaa Alkosta? Jopa omat vanhemmat hakevat juotavaa Alkosta alaikäisille lapsille. Vanhemmat eivät myöskään kykenisi analysoimaan ainetta, sen koostumusta tahi tehoa, elleivät itse alkaisi tupruttelemaan samana päivänä, kun kukinnot ilmestyvät Alkon hyllyille.

Hyvä puoli tosiaan on tuo mahdollinen kovien aineiden käyttäjien väheneminen. Myös jenkeissä on tehty tutkimus tästä, että monet opiaattiriippuvaiset/käyttäjät ovat siirtyneet helpommin saatavaan kannabikseen.

Suomessa on kuitenkin niin harva kokeillut kyseistä ainetta verrattuna moneen maahan, että pelkään juuri päihdehakuisuuden tekevän laillistamisesta riskin. Alkon hyllylle en sitä toisi, mutta kotikasvatuksen voisin sallia ja apteekkia harkita.

Quote by Taedium

Olen uskomuksessa, että pääosin Hollannissa on kukintoa myynnissä, mutta hasistakin myydään. Ei niin paljoa, mutta myydään kumminkin. Varmaan joku siellä asuva tai useasti vieraileva (ja niitä myyntitilastoja seuraava) voisi kyllä kertoa.

Kaikki tuntemani paikalliset polttavat poikkeuksetta ainoastaan hasista. Hyvä hasis on tehokkaampaa ja "puhtaampaa" kuin kukka. Yhdessä kukkanupussa on n. 1% thc:tä ja 99% viherjätettä. Hyvässä hasiksessa on 90% thc:tä ja 10% käsistä irronnutta rasvaa yms.

Kukkaa tosin myydään varmasti enempi koska suurin osa asiakkaista on kuitenkin turisteja.

Quote by R24

Kaikki tuntemani paikalliset polttavat poikkeuksetta ainoastaan hasista. Hyvä hasis on tehokkaampaa ja "puhtaampaa" kuin kukka. Yhdessä kukkanupussa on n. 1% thc:tä ja 99% viherjätettä. Hyvässä hasiksessa on 90% thc:tä ja 10% käsistä irronnutta rasvaa yms.

Eikä ole.

USA:n hallituksen propagandasivusto osuu ainakin lähemmäksi:

Most ordinary marijuana has an average of 3 percent THC.
Sinsemilla (made from just the buds and flowering tops of female plants) has an average of 7.5 percent THC, with a range as high as 24 percent.
Hashish (the sticky resin from the female plant flowers) has an average of 3.6 percent, with a range as high as 28 percent.
Hash oil, a tar-like liquid distilled from hashish, has an average of 16 percent, with a range as high as 43 percent.

http://www.nida.nih.gov/MarijBroch/parentpg3-4N.html

Tavallista laadukkaammassa hasiksessa on tietysti enemmän prosentteja kuin kukinnossa mutta edes kannabisöljy ei pääse lähellekään tuota 90 %.

Quote by Mrrshan

Tavallista laadukkaammassa hasiksessa on tietysti enemmän prosentteja kuin kukinnossa mutta edes kannabisöljy ei pääse lähellekään tuota 90 %.

En tod tarkoittanut THC:n toiminta prossia vaan sitä kuinka paljon THC:tä sisältävää massaa on grammassa. Grammassa nuppua on 1% THC:tä sisältävää massaa ja hatsissa 90%. Se mikä on THC massan THC pitoisuus on aivan eri asia eikä siihen voi mitenkään vaikuttaa. Jos gemmissä kukkaa on 15% thc:tä on selvää että se on tehokkaampaa kuin gemmi lätkää jonka THC:n teho prossa on 0,5.

En jaksa lukea tota linkkiä mutta muistaakseni tämänhetken parhaan kukan THC prossat on nykyään jossain 40% korvilla, joskus 70luvulla luku oli noin 7%.

Quote by Mrrshan

Most ordinary marijuana has an average of 3 percent THC.
Sinsemilla (made from just the buds and flowering tops of female plants) has an average of 7.5 percent THC, with a range as high as 24 percent.
Hashish (the sticky resin from the female plant flowers) has an average of 3.6 percent, with a range as high as 28 percent.
Hash oil, a tar-like liquid distilled from hashish, has an average of 16 percent, with a range as high as 43 percent.

Ihan mielenkiintoisia lukuja... Hashish tässä siis tarkoittanee sitä tahmeata massaa joka kukinnoista irtoaa? Yllättävää kuitenkin että hashish ja tavallinen marijuana sisältävät noinkin samanlaisia lukuja. Vai tarkoitetaanko tässä marijuanalla kukintoa johon on vedetty mukaan lehteä, vain onko se nimenomaan palaa? Sinsemilla ilmeisesti siis vastaisi sitä että kukasta tehtäisiin massaa murskaamalla? Tällöin voisi siis päätellä, että myös itse kukinnon THC-pitoisuus (prosentteina massasta) on samaa luokkaa kuin sinsemillalla.

Mutta joka tapauksessa, keskiverto hasislätkä jota Suomessa myydään on kyllä aika kaukana materiaalista mitä esimerkiksi hollantilainen kotikasvattaja saa itse valmistamalla kasvistaan sinsemillaa tai hashista. Olisi ihan mielenkiintoista nähdä mitkä ovat Suomessa myytävän lätkän keskimääräiset THC-pitoisuudet - mukaan kun yleensä tupataan koko kasvi lehtineen ja kaikkineen, ja usein vielä kaikkea muutakin kivaa sideaineeksi.

Sin semilla = ilman siemeniä. Siis naaraskukintoja, jotka eivät ole pölyttyneet. Ainakin yksi tapa tehdä hasista on hangata kukintoja/lehtiä sellaisen verkon päällä että siitä menevät läpi vain tietyt, varsin thc-pitoiset osat. En nyt muista tarkemmin. PL:ssä eli peruslätkässä voi olla ties mitä jatkeaineita, kukaan ei tiedä...

Schwag = heikkolaatuista marihuanaa ja dank weed = kind bud = korkealaatuista marihuanaa. En ole varma siitä mikä on marihuanaa mutta kai se on kukintoja ja niitä lehtiä, jotka kasvavat kukinnon seassa niin että niitä on vaikea erottaa.

--

Originally posted by Taedium

Oikeaa informaatiota kun saisi, niin asia olisi helpompi. Mikäli esmes MDMA tutkittaisiin ja saataisiin pitkäaikaisen kohtuukäytön tuloksia, niin oikeilla tutkimustuloksilla saataisiin faktat, joilla jokainen voi itse ynnätä plussat ja miinukset ja miettiä, kannattaako käyttää.
(klips)
Mikäli muissa aineissa saataisiin faktatiedot oikeasti esille, että mitä mikin tekee, niin voisin itsekin harkita joidenkin aineiden käyttöä. Pitäisi vain laskea plussat ja miinukset. Nyt kun miinuspuolelta tulee niin uskomattomia stooreja ja plus puolen tyypit vähättelee niitä, niin ei tiedä mihin uskoa.

Niin totta. Harmi vaan että Suomen poliittisessa keskustelukulttuurissa tollaisen vaatiminen leimaa suoraan huumeiden puolustajaksi, ja on ainakin kansanedustajalle poliittinen itsemurha IMO.

Tää on vähän sama asia kuin se että mä puhuin pari viikkoa sit eräälle vanhemman ihmisen kanssa siitä miten katselisin yleisen järjestyksen kannalta mieluummin (puhtaan, valtion tarkastaman) MDMA:n käyttöä bileissä kuin känniördäystä. Teknobileissähän on tunnetusti vähemmän järjestyshäiriöita kuin mitä esim. opiskelijabileissä (mä olen järkännyt molempia), vaikka osallistujat ovat suht'samanikäisiä. Hän ei ollenkaan ymmärtänyt mun kantaani, sillä hänelle kaikki huumeet (siis akselilla kannabis-heroiini) edustavat pahaa eikä niissä todellakaan voi olla minkäänlaisia hyviä puolia.

Mä en tiedä mitä mun omalle päihteiden käytölle kävis, jos alkoholia+muita aineita sais valtion kaupoista. Suurin esto ainakin mulla on se että mä en uskalla kokeilla koska aineet voi olla epäpuhtaita, ja sitten mulla ei ole tarpeeksi puolueetonta, tutkittua tietoa.

--

O