Virallinen huumetopikki
- « Edellinen
- 1
- ...
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- ...
- 86
- Seuraava »
by Dani Cior: Laeissa ei ole mitään absoluuttista, ne muuttuu sitä mukaa kun päättäjät vaihtuu ja sosiaaliset realiteetit muuttuu.
On niissä sillä hetkellä kun ne on voimassa.
by Dani Cior: Ruotsalaiset on mennyt huumelaeissaan ihan naurettavuuksiin ja tulee huomaamaan ettei ne lait toimi kun naapureina on Tanska, Hollanti, Saksa on aivan vieressä.
Tai sitten ne toimii, kun ruåttalaiset "ulkoistaa" ongelman.
by Dani Cior: Kun tarpeeksi monta ihmistä päättää viitata kintaalla laiella ja sytyttää marisätkän, lait muuttuu vitseiksi eikä kytätkään enää jaksa välittää niistä, niidenkin resurssit on aina rajalliset.
Toi on kyllä totta. Odotat 10 vuotta, niin ne on joko laillistettu tai kielletty koko Euroopassa. En täysin tota eurolaisäädäntöä tunne, mutta voisin veikata, että sieltä löytyy joku autoveron kokoinen reikä, jonka joku kohta korkkaa. Milläs erityispykälällä alkoholiveroa tällä hetkellä ylläpidetään?
Originally posted by Syv2 Un1:
Varokaas sitten punaisia @ -juttuja... Paremmin tietävät voi valaista, mut käsittääkseni eilen (La), oli joku moisiin menehtynyt..
Tjooh, jatkoilla 3*@ tunnin sisään, ruumiinlämpö 41-> ja that's it. Todennäköisimmin siis sisältävät PMA:ta tai jotain hyvin samankaltaista, tai sitten pohjilla oli MAOI:ta.
Originally posted by Pan:
Tästä muistuukin mieleeni huhu, jonka mukaan eräs kesä/syksy nimismiehet olisivat käyneet tallomassa oikein joukolla hyviä silokkiesiintymiä.
Hulluja nuo poliisit!
Eipä ole huhu, ja ne on yrittäny 'myrkyttää' noita hyviä esiintymiä. En tiedä millä aineella mutta oma veikkaus olisi kalkki tms joka muuttaa maan ph arvoa epäsuotuisaksi sienille mutta on kuitenkin turvallinen käyttää eikä vahingoita nurmikkoa. että se siitä jokamiehenoikeudesta taas
Originally posted by Dani Cior:
Heroiinia korvaavien aineiden käytöllä on joissakin yhteisöissä pystytty työllistämään melkein puolet addikteista. Yllättävän monet huumeet eivät tee käyttäjää työkyvyttömäksi, joten tuossa mielessä sallivammalle hoito-/huumepolitiikalle olisi sijaa.
Heroinisti pystyy jossain määrin työskentelemään. Olen lukenut tarinoita entisiltä käyttäjiltä, jotka ajautuivat ongelmiin vasta kun käyttö paljastui ja työpaikka potki pellolle.
Kaksi asiaa syyttävältä sormelta:
1. Ongelmat tulivat vasta kun asia paljastui = Työpaikan vika.
2. Käyttäjä käytti laittomia huumeita, jonka tiesi aiheuttavan ongelmia, mikäli säännölliset tulot vähenisivät. = Käyttäjän vika
Metadoni kuurin olen kuullut tehoavan, mutta se ei kylläkään ole työkyvyn kannalta hyvä. Metadoni tiputtaa suorituskyvyn miinuksen puolelle.
Kuitenkin niin kuin on tutkittu, ei hanskassa pysyvä herskan käyttö haittaa työtä. Riippuvuuden aiheuttaa kyllä, niinkuin voi esmes kokaiinin käyttö aiheuttaa. Amfetamiini ja MDMA ei aiheuta riippuvuutta, mutta voivat vaikuttaa työtehoon siinä missä kaikki huumaavia ominaisuuksia omaavat aineet kofeiinista nikotiiniinkin.
Tiedän kyllä henkilöitä, jotka ovat työskennelleet jopa huumeklinikan yhteydessä ja ovat työpaikalla olleet niin amfetamiinin vaikutuksen alaisena, kuin "laskuissa". Kuulemma kukaan ei edes ole epäillyt, vaikka työskentelyä huumeiden parissa on kertynyt siinä lafkassa varmaan yhdelle jos toiselle. En tiedä asiasta paljon enempää, niin en sitä tässä kerrokkaan, kun ei ole syylliset tunnustamassakaan. (En pidä selän takana puhumisesta.)
Tuossa vähän ylempänä on linkki hesrin siihen uutiseen, jossa haastateltiin sitä naista, joka polttelee Suomessa ihan luvan kanssa kannabista. Luin jutusta, että hänen polttelukaan ei häiritse työtehoa.
Ilmeiseen johtopäätökseen olen tullut: Mitä tahansa voi käyttää, kunhan se pysyy hanskassa, eikä se häiritse työtä. Ilmeisesti kaiken voi pitää hanskassa jos tahtoa / taitoa / mahdollisuuksia on.
Ja tähän näin muuten vain huumeista (herskasta):
1898 saksalainen lääkeyhtiö Bayer kun kehitti heroiinin, niin yleisesti valloilla oleva huhu oli yskänlääkkeeksi. Oopiumia käytettiinkin tähän, mutta oikea syy oli siinä, että siinä missä oopiumia käytettiin yskänlääkkeenä, puudutusaineena, kipulääkkeenä ja vähän missä vain lääkkeenä, niin se aiheutti riippuvuutta.
Tutkijat tulivat siihen tulokseen, että koska oopiumia joutuu käyttämään niin suuria määriä tuloksen saamiseksi, aiheuttaa se siksi riippuvuutta. Johtopäätös: Valmistetaan voimakkaampi puudutusaine (heroiini), jota käytetään vain kymmenesosa siitä mitä oopiumia, niin riippuvuusriskikin tippuu yhteen kymmenykseen... Fiksua, eikö?
Ja ihan vain disclaimeri tähän: En suosi huumeiden käyttöä, enkä itse ole koskaan kokeillutkaan heroiinia, eikä se kokeilulistalla olekkaan.
Ei ole esittää konkreettisia todisteita, mutta monia varmasti kiinnostaa tutkimuksen metodologiassa mahdollisesti esiintyneet puutteet. Alla linkki artikkeliin, johon kommenttini perustui.
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A14627-2002Sep28.html
Olin joo tuon jutun lukaissut jo aikaisemmin. Tässä tapauksessa kirjoittaja ei esitä minkäänlaisia viittauksia kritiikkinsä tueksi, nimenomaan annoksen suuruuden suhteen. Tätä nimenomaan tarkoitin sillä kyseenalaistavalla asenteella myös kritiikkiä esittävää näkemystä vastaan. Kannattaa aina tarkistaa faktat jos vaan tietää paikat mistä etsiä. Se juttu mihin tuossa kirjoittaja viittaa on luultavasti tämä.
Kyseisessä jutussa vertaillaan farmakologista vastetta yhdellä tai useammalla annoksella eri reittien kautta (oraalisesti vs. ihonalaisesti). Luultavasti suun kautta nautittuna toi vaste YHDELLÄ annoksella on noin puolet systeemisesti (eli ihonalaisesti tai lihakseen) annetusta annoksesta. Mutta kun noita annoksia otetaan suun kautta useammin kuin yksi peräkkäin (kuten tossa Science -jutussa, ja yleensä erilaisissa huvitilanteissa muutama nappi naamaan) toksinen vaikutus on sama kuin muita reittejä pitkin. Nyt vaan on ymmärretty väärin tahallaan tai ei, molempi pahempi. Ja annosviitteitähän tossa oli muitakin...
Mutta joka tapauksessa kannattaa mieluummin luottaa siihen painettuun sanaan, ja lukea myös tueksi esitetyt viitteet jos vaan mahdollista. Täällä pääkaupunkiseudulla yksi hyvä paikka on Terkko eli terveystieteiden keskuskirjasto tai jossain periferiassa paikallisten yliopistojen kirjastot. Sieltä se senhetkinen totuus löytyy. Mut tää nyt on tätä pilkun viilausta, joka varmaan kuuluis paremmin jonnekkin essonbaarin palstalle. :)
edit: linkit kuntoon
P.S. ja tämä ei sit tarkoita sitä, että edes sen yhden annoksen ottaminen illassa olisi yhtään sen turvallisempaa.
Huumeiden vastustaja (EI käyttäjän) ei vain tunnu saavan kannatusta. Hassua, jengi teilaa mua, koska yritän elätellä toiveita, että voisi olla myös selvinpäin. Eli voinko logiikkasi mukaan olettaa Sonni, että itse vedät kamaa ja diggaat siitä, koska et tunnu pahemmin kritisoivan huumeidenkäyttöä vaan kritisoit minua, joka kritisoi huumeidenkäyttöä ja kelailee, että selvinpäinkin olisi mahdollista elää? Sinulleko tämä ei ole arkipäivää?
kukaan ei estä olemasta selvinpäin. itse en näe mitään väärää olla välillä huppelissa. jos kamaksi lasketaan alkoholi ja yrtti, niin sitten taidan vetää kamaa.
ääripäiden viljely ei johda mihinkään; aina päissään oleminen on aivan turhaa, ja niin on aina selvinpäin oleminenkin.
kohtuus ei edelleenkään ole sama asia kuin överöinti. vetäkööt mitä vetävät kunhan eivät tule mun stereoita pöllimään. eli jos sulattaa asiallisen käyttämisen, se ei tarkoita sitä, että sulattaa kaikenlaisen käyttämisen.
'yy-yy miks sakki vetää, mikxei voi olla ilman' ei täytä kritisoinnin kriteerejä.
Olen melkein täysin samaa mieltä kanssasi. Mielestäni voi kyllä elää myös selvinpäinkin, mut mitä nyt pikkuseikoista. Tulihan sinulta viisaita sanoja. :)
En väitäkään, että Suomen kilpailukyky olisi erityisen hyvä, mutta tässä tutkimuksessa kiinnitettiin muistaakseni huomiota yhden henkilön tuottavuuteen verrattuna muihin maihin. Suomalaisella on sitä sisua, mikä näkyy myös työelämässä.
suomen kilpailukyky nimenomaan on tällä hetkellä hyvä, mutta tod.näk. ei pitkällä ajalla. tuottavuus on taasen paljon tarkemmin mitattavissa kuin tuo kilpailukyky ylipäätään. suomalaiset kyllä varmasti ovat tehokkaita ja sisukkaita työntekijöitä, mutta esim. kilpailukykyä heikentävänä kovana arvona on mm. juuri suomalaiste lyhyt työviikko tunneissa..
njoo, tosi offtopic plaaplaaplaa ;)
Olen yrittänyt siitä (asenteesta) päästä eroon, mutta täysin en ole onnistunut. Arvostan kaikkea elämää ja vihaan kaikkea elämää halveksivaa. Ihmiskunta halveksii elämää, jolloin minä vihaan ihmiskuntaa. No aika raa'asti sanottu, mutta vähän tuohon suuntaan ajattelen. Ei nyt kuitenkaan mitään pommiuhkaa kannata minun puoleltani odottaa.
Mistä noin katkera asenne elämään?
Ei vanhuus sinällään. On olemassa poikkeuksia, kuten Pertti Pasanen, joka yli 70-vuotiaana oli aktiivinen ja teki edelleen hyvää työtä. En arvosta vanhuksia, jotka istahtavat kuistille kiikkustuoliin ja kutovat sukkia lopun ikäänsä. Näitä vanhuksia on valitettavasti suurin osa. Minä pelkään yli kaiken sitä, että elän niin vanhaksi (lue: raihnaiseksi), että en kykene toimimaan niin hyvin, että esmes työnteko sujuisi.
Ei kenelläkään ole varaa halveksia vanhempia ihmisiä vain siksi että he ovat vanhoja!
"Lapseni, olet velkaa minulle vain elämäsi." Hih, siitän lapsen ja kun tämä on 18-vuotias, jään eläkkeelle ja syyllistän häntä tarpeeksi, jotta hän elättää minut. Tai teen yhden uroteon ja oletan, että muut muistavat minua lopun ikäänsä maksaen laskuni.
Vanhempia ihmisiä on sinunkin kiittäminen monista itsestäänselvistä ja elämää parantavista asioista,
Elämäntapani ovat niin epäterveelliset, että eläkeiässä olen tod.näk. kuten suurin osa vanhuksista - liian raihnaita normaaliin elämään, ja siksi eläkkeellä. = Tarpeeton.
Jos uskot että olet eläkeiässä hyödytön yhteiskunnalle, niin sinähän olet jo ALISTUNUT yhteiskunnan orjaksi!!!
Jos antaa, hyvä niin. Jos menee luennoitsijaksi tms. niin hyvähän tuo on. Jos jaksaa raahautua kertomaan niistä kokemuksistaan muille, niin sehän on vain positiivista. Jos taas istuu kotonaan ja kerran kuussa valittaa lapsenlapsilleen, kuinka ennen oli parempi, niin onko mitään järkeä jatkaa elämää? Olen lukenut aiheita, että vanhukset voivat toimia "sijaisvanhempina" lapsille yms. Kai se joissain tapauksissa pitää paikkaansa. Suurimmassa osassa ei. Jostain luin mielipiteen, että 4/5 ihmisestä olisi "tarpeettomia". Valitettavasti oma näkemykseni lähentelee samoja linjoja.
Eihän vanha ihminen voi mitään opettaa tai antaa nuorille, vai?
Ja luonto keksii uusia tapoja listiä ihmisiä. Ei ennen ollut alzheimeria tai dementiaa tai pa-pa-parkinsonia. Voi olla yksittäistapauksia, mutta niiden tautien uhka oli nollan ja mitättömyyden välimaastossa.
Ihminen ja luonto kusettavat toisiaan koko elämänsä ajan, mutta se on okei, ei siinä mitään.
Jos ihminen haluaa jättäytyä yhteiskunnan velvotteista vaikkapa eläkkeelle, niin voisi jättäytyä myös yhteiskunnan eduista. Mökki korvesta ja oma kaivo, sekä metsästä puita lämmitykseen. Jos kaupungissa haluaa asua, niin jokin rahanlähde kannattaa hankkia. Tai sitten ihan tasan tarkkaan eläke tulisi laskea ansaittujen markkojen ja inflaation kautta suoraan. Ei mitään peruseläkkeitä. Jos olet tienannut riittävästi, saat eläkettä sen verran, että juuri ja juuri pärjäät.
Koivunlehtiä ja suppilovahveroita varmaa... :rolleyes:
poltelleet niissä piipuissaan jotain korviketta
Jos tupakkaa ei tunnettu Euroopassa, ei sitä oikein voi korvata. Ni pilknus iski jälleen mut kumminkin. Noi korvikejututhan tuli pula-aikoina esille. Voikukanjuurta vaan kaffepannuun ja leipääkin syödessä tuntuu ku ois puun ja kuoren välissä. Kyllä sit kelpaa Almankin ryystää tassilta Urhon ladatessa korvikkeita piippoon.
korviketta
(Taas väsynyttä läppää...)
Saatko skannattua tai kirjoitettua ylös sen?
Skanneria ei ole, uudellen kirjoitettavaksi juttu on pituudeltaan
aikamoinen projekti ja jostain käsittämättömästä syystä
http://www.nyt.fi ei tarjoa uuden numeron lisäksi luettavaksi kuin
ikivanhoja juttuja. :(
Lehtiroskisdyykkaus?!! ;)
Juuri muutama kuukausi sitten oli Iltalehdessä/Sanomissa artikkeli laittomista päihteistä. Jossakin kohtaa mainittiin että 10% marihuanan kokeilijoista kuolee lopulta heroiinin yliannostukseen.
Lähdetietoja mistä nuo luvut olivat peräisin ei kyllä mainittu. =)
Muutama viikko sitten oli juttua tästä Ahteen nuoresta jetsethurmurista ja hänen huumeongelmistaan. Samaan aukeaman juttuun oli kivasti saatu parikymmentä palstamsenttiä tilaa siitä kuinka teknomusiikki on huumeita tukevaa musiikkia ja kannustaa huumeiden käyttöön. En vaan jaksanut aloittaa taas paasaamaan :(
Mutta omasta kokemuksestani voisin sanoa että monesta keskiolutbaarista löytyy (IMHO) huomattavasti sekavampaa (ihan laillisella alkoholilla päänsä sekoittanutta) porukkaa kun yhdistäkään iltapäivälehtien mainostamista "tekno-huume-rave"-bileistä. Mutta joo, onhan toki aina olemassa näitä "ääripään" ihmisiä...
rakas pikkuveljeni tossa taannoin kertas lauantai illan tapahtumia: oli ollut "selvin päin" oli mennyt sisään, maksanut jatkanut matkaa narikkaan ja ihmetellyt ett kuuluko tässäkin maksaa?? :confused: :rolleyes:
....muutaman kerran oltiin aikasemmin keskusteltu siitä minkä takia niin mahdottomat naamiot joka kerta kun on ulkona. Ei osannut vastata! mutta tajus pointin.
S.
"Itsemurha" suorassa lähetyksessä:
http://www.nydailynews.com/news/story/56497p-52905c.html
Ja tässä viä IRC keskustelun logi:
http://pages.sbcglobal.net/oea/logs.html/
(Nyt pitäis olla toimiva urli)
:eek: :( :eek:
gsus. no, luonnonvalinta karsii tyhmät...:eek:
Vielä kerran: Yhteiskunnan päätettävissä on mihin luokkaan mikäkin päihde sisällytetään. Mikäli laitetaan luokkaan g, on seurauksena katukauppa.
g) ainoastaan luvanvaraiseen ammattikäyttöön
eikö tästä seuraa että luvan omaavat ammattilaiset voinevat ko. ainetta jostain ostaa?
(muualtakin kuin katukaupasta siis.)
miten musta näyttäs siltä että saatavuus ei ainakaan huononis?
Oletko koskaan pohtinut mistä apteekkimurrot johtuvat?
tarjonta kohtaa kysynnän? ;)
no ainoa syyhän tuo ei ole, eikä tuo sinunkaan esittämäsi liioin. ei tietenkään.
(niin... olet varmaankin kuullut että apteekeista varastetaan muitakin kuin korvaushoitona käytettyjä lääkkeitä?)
oletko muuten koskaan miettinyt mitä kysynnälle voi tapahtua kun tarjonta kasvaa? (ks. kommentti saatavuuden kehityksestä yllä)
selvennettään nyt vielä että en kritisoi sua (muuten kun ton 'myyntipuheen' osalta ehkä vähän;) ) enkä sun motiiveja, tarkotus on varmasti hyvä ja asia oikee.
(btw mulle tuli jotenkin semmonen kuva että olet hppry:n toiminnassa mukana, menikö pahasti pieleen?)
En jatka enää tästä aiheesta, vaan kehtotan aiheesta kiinnostuneita lukemaan F. Polakin artikkelin (linkki aikaisemmassa postissani).
luettu on, tosin aika hätäsesti.
(oikee linkki lienee muuten tämä?)
edit:typofix yx, vihrefix kax
Oletko miettinyt sitä mahdollisuutta että kyseinen tapa on vain opittu, ja sinuun yhteiskunnan taholta koodattu?
Ei kenenkään tee mieli viinaa heti syntymän jälkeen. Maitoa, ruokaa ja vettä ehkä, ne ovat elämälle välttämättömiä, mutta viina ole välttämätöntä kenellekään.
Jos nyt kuitenkin pitäisi hetken uskoa "tarpeisiin" tässä asiassa, niin joillakin ihmisillä luultavasti on sitten jotain ihme klikkejä, joita he koettavat paeta viinan voimalla. Mutta "you can't run from your past".
Uh, en viitsi edes alkaa tästä aiheesta.
Sanotaan vaikka näin, että välttämättä kaikki se paska jota ihmisen alitajunnassa on, ei ole hyväksi, eikä siitä mitään sen kummempaa voi oppia. Ihmisen alitajunnata EI löydy mitään totuutta.
Itse en juokaan juuri koskaan alkoholia ;)
Ja ajatus rentoutumisesta ja paineiden päästämisestä perustuu
ihan omakohtaisiin kokemuksiin ja käsityksiin muiden ihmisten
tilanteesta. Väitän että rentoutuminen muilla tavoin on aivan
mahdollista - siihen ei vain usein riitä aika.
Ja tuo puhe menneisyyden pakenemisesta pätee vain siinä
tapauksessa että käyttää päihteitä jotta ei olisi niin ikävää. Se on
mielestäni väärä tapa. Ainoa hyväksyttävä syy käyttää päihteitä
on IMHO se että olisi hauskempaa.
Sulla on erilainen käsitys ihmisestä ja omasta mielestä. Mielestäni
itsensä tunteminen on ensiarvoisen tärkeää hyvän ja tasapainoisen
elämän kannalta.
Huumeet ovat Out!!
And Free Hat! :D
ja TAAS löydään tekno kulttuuria lekalla päähän...
Tulehduskipulääkkeet aiheuttavat keuhkoputkien supistusreaktion 5-10%:lle astmaatikoista. Tätä astman muotoa kutsutaan ASA-herkäksi astmaksi (AIA; aspirin-induced asthma). Kyseessä ei ole yliherkkyys jollekin tietylle kipulääkkeelle, vaan koko lääkeryhmään liittyvä haittavaikutus. Nykykäsityksen mukaan AIA-reaktio on keuhkoputkia supistavien kysteinyylileukotrieenien välittämä. Tämän tarkemmin en viitsi tähän kirjoittaa... :rolleyes:
Jep. Tämä meille selitettiin just sen salisylijohdannaisuuden vuoksi. Joka nyt sitten ilmeisemmin ei pidä paikkaansa. Syytä tuohon astmapotilaille antamisen välttämistä en tiedä siis.
--
Originally posted by Taedium
Oikeaa informaatiota kun saisi, niin asia olisi helpompi. Mikäli esmes MDMA tutkittaisiin ja saataisiin pitkäaikaisen kohtuukäytön tuloksia, niin oikeilla tutkimustuloksilla saataisiin faktat, joilla jokainen voi itse ynnätä plussat ja miinukset ja miettiä, kannattaako käyttää.
(klips)
Mikäli muissa aineissa saataisiin faktatiedot oikeasti esille, että mitä mikin tekee, niin voisin itsekin harkita joidenkin aineiden käyttöä. Pitäisi vain laskea plussat ja miinukset. Nyt kun miinuspuolelta tulee niin uskomattomia stooreja ja plus puolen tyypit vähättelee niitä, niin ei tiedä mihin uskoa.
Niin totta. Harmi vaan että Suomen poliittisessa keskustelukulttuurissa tollaisen vaatiminen leimaa suoraan huumeiden puolustajaksi, ja on ainakin kansanedustajalle poliittinen itsemurha IMO.
Tää on vähän sama asia kuin se että mä puhuin pari viikkoa sit eräälle vanhemman ihmisen kanssa siitä miten katselisin yleisen järjestyksen kannalta mieluummin (puhtaan, valtion tarkastaman) MDMA:n käyttöä bileissä kuin känniördäystä. Teknobileissähän on tunnetusti vähemmän järjestyshäiriöita kuin mitä esim. opiskelijabileissä (mä olen järkännyt molempia), vaikka osallistujat ovat suht'samanikäisiä. Hän ei ollenkaan ymmärtänyt mun kantaani, sillä hänelle kaikki huumeet (siis akselilla kannabis-heroiini) edustavat pahaa eikä niissä todellakaan voi olla minkäänlaisia hyviä puolia.
Mä en tiedä mitä mun omalle päihteiden käytölle kävis, jos alkoholia+muita aineita sais valtion kaupoista. Suurin esto ainakin mulla on se että mä en uskalla kokeilla koska aineet voi olla epäpuhtaita, ja sitten mulla ei ole tarpeeksi puolueetonta, tutkittua tietoa.
--
- « Edellinen
- 1
- ...
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- ...
- 86
- Seuraava »