Virallinen huumetopikki

Back to yleinen keskustelu O

Originally posted by Smile_Boy:
Miksi ihmisten pitäisi muuttua soveliaammaksi tietokoneille. Mikseivät tietokoneet voisi muuttua sopivimmiksi ihmiselle? Ehkä joskus tulevaisuudessa ihmisestä jalostetaan kaikki tunteet pois turhina (tehokkuuden ja käytännöllisyyden nimissä). Onko ihminen silloin enää ihminen? Minä en halua luopua tunteistani ne on minulle luksusta (vaikka ajavatkin minut irrationaalisuuteen, turhiin-, tyhmiinkin asioihin ja vakavimmassa tapauksessa jopa todelliseen typeryyteen).

Ihmiset ovat luoneet, luultavasti typeryyttään ja ajattelemattomuuttaan, tämän maailman tällaiseksi kuin se on. Tietenkin on hyviä keksintöjä ja huonoja keksintöjä, jokainen saa itse päättää miten niihin suhtautuu, mikäli on varaa päättää eikä vain pakoteta sopeutumaan elämän tosiasioihin.

Tietokoneita luultavasti muutetaan sopivammaksi ihmisille, mutta aika harva tyyppi päättää täysin omista työajoista tai on vapaa vaikka heittäytymään täysin lorvimaan, loppujen lopuksi sun on enemmän tai vähemmän pakko sopeutua asioihin. Ja melko harvat kysyvät miksi ne on juuri sellaisia, ja miksi niihin edes tarvitsisi sopeutua sekä kenen ehdoin.

Ehkä tulevaisuudessa jalostetaan ja kloonataan tunteet pois mutta silloin ihmiset muuttuvat kyllä roboteiksi. Tunteet ovat osa ihmisyyttä vaikka ovatkin irrationaalisia ja usein epämielyttäviäkin, tunteiden hallinta on eri asia kuin täysi tunteettomuus.

Ei tässä elämässä muutenkaan ole järkeä. Vai mitä järkeä on siinä, että nuoret pojat viettävät elämästään melko isonosan näpelöimällä tietokoneita yötä päivää jossakin hikisessä toimistossa ja siitä vielä maksetaan??

On se parempi että heille maksetaan kuin että he tekisivät sitä ilmaiseksi tai orjatyönä. Kehitysmaissa jengi tekee 15 tunnin päiviä lähes nälkäpalkalla, sanoisin että yrityksissä nördaaminen ei ole lähelläkään sitä järjettömintä toimintaa mihin ihminen pystyy ja mitä tekee.

Sen takia itsenäinen ajattelu on harhaa, koska ne pallot on olemassa jossakin riippumatta siitä kupista jossa ne on. Jollakin hetkellä ne on siellä kupissa ja jollakin taas poistuvat sieltä. Kyllähän tätä tietysti voi nimittää itsenäiseksi ajatteluksi. On vaan seksikästä sanoa, että itsenäinen ajattelu on harhaa.

Joo, mutta niitä pallojakin voi oikeastaan muuttaa, vaikka aivan tietoisesti, sitten aina tietyt pallot kytkeytyvät yhteen. Sieltä nousee palloyhdistelmiä, mutta ihminen päättää aikaisempaan kokemukseensa vedoten mitkä pallokombinaatiot ovat hyödyllisiä kussakin tilanteessa. Sanoisin että jonkinlaista vapaata ajattelua esiintyy, tietty kaikki riippuu miten se määritellään. Joillain on isompi kyky yhdistellä palloja kuin toisilla, eikä ajattelu koskaan ole täysin vapaa eikä irrallaan ihmisen kokemusmaailmasta

Silti heillä on vankka käsitys huumeita vastaan (ei-käyttäjät) tai huumeiden puolesta (käyttäjät). Lähes jokaista ihmistä tässä maailmassa on huumattu useilla eri kemikaaleilla laillisilla (tai laittomilla), tökitty piikeillä (lääkärin toimesta jos ei omasta). Lähes kukaan ei ole täysin puhdas, kukaan ei ole streittari. Lähes kaikki douppaa itseään jollakin aineella vähintään multi-vitamiini kapseleilla (vaikka käytöstä ei välttämättä ole osoitettu mitään etua muuta kuin puutos tiloista kärsivälle).

Aivan, mikä sitten tekee mistäkin huumetta ja milloin? Onko se se poliisisetä joka päättää mikä on milloinkin huumetta vai joku muu. Kuitenkin peruslähtökohta on se että tietyt kemikaalit reagoivat annoksesta ja käyttötavasta riippuen ihmisen ruumiin kanssa, aiheuttaen tietoisuuden muutoksia tai vain metaboliamuutoksia kehossa. Mikä on se radikaali ja niin totaalinen ero?

MDMA,liian suurina annoksina ja liian usein varsin syövyttävää aivoille varsinkin muistille saattaa myös aiheuttaa joillekin yksilöille vakavia mielenterveydellisiä ongelmia, johtuen voimakkaasta vaikutuksesta psyykkisiin toimintoihin.

Tarkoitatko masennusta? Mutta aika monia asia ja aine voi aiheuttaa masennusta. Vai viittaako vakava psykoottisuuteen?

efedriini käytetty tuhansia vuosia kiinassa tukkoisen hengityksen hoitoon ja piristämiseen. Oikeilla annoksilla turvallinen ellei kärsi sydän ja verisuoni sairauksista. Väärillä annoksilla käytettynä, jopa tuhoisampaa elimistölle ja hermostolle kuin puhdas amfetamiini

Millä tavalla tuhoisa elimistölle ja hermostolle? Spesifioi...

Methamphetamine taas syö dopamiini reseptoreita aivoista kuin leipää ja vaurioittaa elimistöä aiheuttaen munuais- ja maksa vaurioita.

Millä tavalla se syö dopamiinireseptoreita ja vaurioittaa munuaisia sekä maksaa?

Ei se silti tarkoita sitä, että se olisi turvallista tai hyväksyttävää.

Aika moni asia ei ole turvallista ja ihmiset silti harrastavat sitä, seksi ja synnyttäminen ei ole turvallista ja ihmiset näyttävät harrastavan kumpaakin urakalla.

Jos joku muu päättää tietoisesti käyttää jotain eikä haittaa mua, niin ihan vapaasti mun puolesta

[ 25 April 2001: Message edited by: Dani Cior ]

Koska luin 85 % tämän palstan posteista....niin tulin siihen tulokseen, että paljastan omat mielipiteeni koko suomen huumepolitiikasta.

A) Koska olemme Suomalaisina sellainen "hauska" itsevarma kansa, että jos joillakin menee mukavasti, niin siihen on varmaan joku looginen selitys.

B) Jos ei löydy omien kansalaistemme päästä niitä uusia syitä, jotka saattavat mahdollistaa ns. uudet tavat pitää hauskaa....niin otetaan muiden maiden ikävät tilastot käteen ja katsotaan sieltä...mikä voisi olla meilläkin syynä siihen, että nuoriso ja jo hieman varttuneemmat ihmiset eivät käy vanhempiensa mukana tanssilavoilla ja ulkoilma retkillä, niin paljon kuin 60 luvulla.

C) Jos tilastot eivät tule mieleen, niin voidaan spekuloida asioita aivan niin kauan kuin halutaan, KOSKA -KANSA VAATII SAADA TIETÄÄ NS. SPEKULOITUA MEDIA-INFOA.

Niin monesti kuten kaikki ovat huomanneet: Lehdet ja nyt televisio kanavat yleistävät huumeiden käytön
bilekulttuuriin(clubi/rave).

Tähän kuitenkin on ainakin yksi hyvä ratkaisu. Se on sitten erijuttu, kuka haluaa itse tehdä asialle jotain.

Kun vuoden-kahden vuoden aikana suomessakin yleistyy henkilön sähköinen tunnistaminen . . . . . . . . . arvaako joku ???

Tähän korttiin voi tallentaa erinäisen määrän omaa tietoutta, joka menee poliisin kautta siihen. No nyt meillä on suomessa huume testit olemassa. Siihenhän voi tallentaa vaikka tämän testituloksen. Joten tämä on nyt jo liian skeptistä, mutta sitten voivat kaikki lehdet ja mediat tehdä omia galluppejansa huumeista, pelkästään klikkailemalla bileitten järjestäjien kannassa.

Ei tarvitse spekuloida tilanteilla, että--> Labyrinthin jälkeen Iltiksessä-->Onhan se selvää, että jos paikassa myydään enemmän energia juomaa ja vettä, kuin olutta ja ciideriä .....??? Mikä on SELVÄÄ ??

Itse join 3 reppulia ja imeskelin glugoosi tabletteja. Ja 10-16 pullollista vettä.

-voin olla vaikka vapaa-ehtoisena ensimmäisenä ihmisenä, joka julkaisee huumetestinsä tuloksen (otettu -2000 vuonna)-

Kiitoksia Olli tuosta selityksestä. Se on ihan riittävä tieto tässä vaiheessa. Vaan se herätti lisää kysymyksiä.
No ei ibuprofeeni eikä ketoprofeenikaan ole asetyylisalisylihapon
johdannaisia..

kummatkaan eivät ole kyllä steroidirunkoisia tulehduskipulääkkeitä..
mutta aspiriini kuuluu salisylaattien ryhmään kun taas ibuprofeeni,
ketoprofeeni, naprokseeni ja tiaprofeenihappo kuuluvat propionihappojohdoksiin.

Originally posted by diezel
ja ketoprofeenia ei yleensä kyllä suositella siltikään astmapotilaalle, eikä ibuprofeeniakaan..

Originally posted by olliS
Tulehduskipulääkkeet aiheuttavat keuhkoputkien supistusreaktion 5-10%:lle astmaatikoista. Tätä astman muotoa kutsutaan ASA-herkäksi astmaksi (AIA; aspirin-induced asthma). Kyseessä ei ole yliherkkyys jollekin tietylle kipulääkkeelle, vaan koko lääkeryhmään liittyvä haittavaikutus.:confused:

Tulehduskipulääkkeet voivat aiheuttaa ASA-herkille oireita. Ibuprofeeni on tulehduskipulääke. Ibuprofeeni ei ole ASA:lle sukua. ASA ja ibuprofeeni kuuluu samaan lääkeryhmään. Mutta eivät ole sukua toisilleen.

Mä olen nyt ymmärtänyt jotain todella väärin tai sitten noissa jokin mättää.

Vai onko se samalla tavalla, kuin esmes että anafylaktisen shokin voi saada sekä amfetamiinistä, että kokaiinista, jotka kummatkin kuuluvat samaan huumausaineryhmään, vaikkeivat ole sukua keskenään?

:confused:

edit:

Quote by T

Jos lähden ulos, onko se pakenemista sisällä olosta? Jos menen
nukkumaan, onko se pakenemista hereillä olosta? Jos rakastun,
onko se pakenemista rakastumattomuudesta?
Jos sinulla on täydellinen olotila, mitä muuttaisit? Jos todellisuus ahdistaa tai halu päästä siitä eroon edes hetkeksi on kova, niin onko silloin olotilasi täydellinen? Jos ei oteta Virtuvian kansalaisia mukaan, niin kenen ihmisen olotila on joskus ollut täydellinen? Jos jokin tila ei ole sitä mitä haluat sen olevan ja pyrit kohti toista olotilaa, mikä on tämän pyrkimyksen aikana suhteesi siihen alkuperäiseen olotilaan?
Quote by T

No eivätkö psykedeeliset aineet juuri voi auttaa tutkimaan
alitajuntaa ja oppimaan tuntemaan itsensä paremmin?
Puun voi kaataa niin juusterilla, kuin dynamiitillakin.
Quote by T

Ja vielä lisäys: En todellakaan menisi suosittelmaan mitään aineita
kenellekään joka vähänkin epäröi tai kokee omaavansa alitajuista
synkkää painolastia. Uskon että jotkut eivät kestä sitä mitä sieltä
syövereistä löytyy, ja huumeet voivat olla siihen saumaan
vihoviimeinen vikatikki.
Muista: jos käytät mitään tajuntaan vaikuttavaa ainetta jonkun ongelman ratkaisemiseen, on sinulla vähintään kaksi ongelmaa!

Quote by Quu

Mä tulin vaan tähän väliin sanomaan, että mielestäni nuorison tekno-rave-bileissä on aina käytetty huumeita, ja tullaan aina käyttämään.
Tähän voisin lisätä, että Dublinissa sijaitsevassa metalli-baarissa, Brüxellssissä ollaan viimeaikoina ruvettu käyttämään huomattavasti enemmän humehia (tai ainakin siltä näyttää), kuin esmes Dublinin suurimmaksi huumeluolaksi luokitellulla klubilla. Ikävä mennä sinne kuuntelemaan metallimusiikkia, kun en tuota olustakaan niin paljon juo. Muuten menisi, mutta pitkätukat ovat siellä pahemmin tillin tallin, kuin millään klubilla olen nähnyt kenenkään. Olusta pitäisi juoda riittävä määrä, jotta niitä huumehörhöjä jaksaisi siellä. En juo, siis en käy siellä.

Joko huumeet leviävät tai sitten poikkeus vahvistaa säännön. Miten vain. Klubilla ne käyttäjät eivät vain örvellä ja häiritse minun musiikkinautintoani, toisin kuin siellä metallibaarissa.

edit:
Quote by Sniff

noita mainitsemiasi hampputuotteitahan on muuten saanut luontaistuotekaupoista jo hyvän aikaa.
Aivan.
Quote by Sniff

voe yhden kerran noita sun rinnastuksia... sulla on kuitenkin välillä tekstissä hyvääkin ajatusta takana mutta tommoset sammakot vie uskottaavuudelta kaiken pohjan.
Okei. Siis tarkoitat itse, että nautintoaineitakin voisi apteekki myydä? Vai mitä sinä ajat takaa? Minä pidän mielipiteestäni kiinni, että apteekkiin ei kuulu nautintoaineet. Ne kuuluvat esmes Alkoon. Sano nyt siis oma esimerkkisi, millä perusteella apteekit voisivat myydä hupikäyttöön tarkoitettua kannabista. Ja miksei sillä samalla perustelullasi voi apteekit myydä vaikkapa keskiolutta? Pahoittelen sammakoitani, mutta en tullut yhtään viisaammaksi vastauksestasi.
Quote by Sniff

vähän kummallista logiikkaa sulta; mun silmissä näyttäis siltä että alkometrien olemassaolo ja (tosin nykyäänkin hieman puutteellinen) toimivuus ei ole rattijuoppojakaan liikenteestä poistanut...
Mutta epäilisin, että Suomen alkometrien käyttö on hieman tehokkaampi, kuin esmes viivaa pitkin kävelyttäminen, eikö? Turha vapauttaa jotain, jota vastaan ei ole sitten mitään aseita.
Quote by Sniff

btw, eikös noita puhallusmittareita ole ollut jo koekäytössäkin? ainakin tutut on kertonu päässeensä testaamaan...
Kuulemma jotain. Ja jotain sylkitestejä ja muita. En ole kylläkään kuullut mistään halvasta, nopeasta sekä luotettavasta testausmetodista, jonka poliisi voi tehdä suoraan tien päällä. Nämä puhallusjutut ei kuulemma ole niin luotettavia, ja toistaiseksi melko kalliita, että ei sitä ihan joka poliisin taskusta tulisi löytymään.
Quote by Sniff

helppo? w00t?
Tarkoitan sitä, että jos kannabis vapautetaan, siitä tulee samankaltainen aine alkoholin ja muiden aineiden kanssa. Jos meillä on jo barbit ja muut liikenteessä, joita reseptillä saa, niin laillinen kannabis tuo vielä lisää hatsipäissään ajavia liikenteeseen. Kyllähän se laillisuus tuo sen, että se rinnastetaan alkoholiin ja juuri samankaltaiset ihmiset, jotka humalassakin hyppäävät rattiin, hyppäävät hatsipäissäänkin. Ja jos meillä ei ole helppoa ja halpaa keinoa sen kontrolloimiseen liikenteessä, siitä tulee yhtä hankalasti valvottava, kuin niistä barbeistakin. Ja se on ylimääräinen haitta, joka otetaan vapaaehtoisesti. Sitä en kannata.

Quote by Star

Mä oon vastaan huumeita, eikä mun kaveripiiriin kuulu ollenkaan käyttäjiä. Joskus kuului ja se tyyppi oli hyvä ystävä. Sen takia meni välit paskaksi ja se oli liian raskasta mulle, joten en edes halua enää kokea mitää sellasta.
Mulle on sama, jos joku käyttää kamaa, mut eipä mulle oo tultu tarjoamaan, enkä kyllä koskisi, jos tultaisiin. Kunhan vaa huumeet ei kytkeydy mun elämään mitenkään, niin kaikki on hyvin.
Kaikkien oma asiahan se on, mutta jos kaveripiirissä joku käyttäysi.. se olisi automaattisesti muakin koskeva asia.. eikä se ole kivaa.

Sahan olet tosi ystava, jatat sun hyvan ystavan ihan vaan sen takia etta se ei juo sun kanssa omppupomppua vaan polttaa hatsia tai popsii pillereita!? Ja seko oli paha ihminen?
Saanko ma kysya mita sa koit?
Sun tekstista huokuu pelko etta entas jos joku tarjoaisi minulle ja tykkaisinkin siita...
hih..en tiia kuka olet mutta taytyy sanoa etta arvostus on nolla.
ei sen takia ettet kayta huumeita vaan sen takia miten ilmaiset asian..
mun mielipide on kovasti se, etta kuka vaan saa kayttaa mita vaan, ma en puutu, ja myoskaan kukaan ei puutu mita ma kaytan, miten ma kaytan ja miten paljon ma kaytan..
ma tiedan itse omat rajani, enka nae bilehuumeitten kayttoa ongelmana..
luulen etta ne jotka taalla puhuu hysteerisesti huumeita vastaan on vaan niita jotka on kuunnellu liian aktiivisesti poliisin puheita ja elanyt tynnyrissa eika ole ollut "uskallusta" ottaa oikeasti asioista selvaa (ei tarkoita valttamatta kokeilemista)

Joku sanoi aikaisemmin jotain sinne pain ettei kayta huumeita koska haluaa menestya elamassa tms..
hmm..
tuollainen mielipide on piikki lihassani kun puhumme bilehuumeitten kaytosta (saattaa patea pitkan linjan rannittajiin tms) mun elama ei ainakaan ole pelkkaa huumetta ja biletta..
ne on tapa rentoutua ja pitaa hauskaa kavereitten kanssa ja luvalla unohtaa hetkeksi rahahuolet, tyopaineet yms..

paukkua en suostu huumeeksi laskemaan..se on mulle sama asia kuin iltatee jollekkin toiselle..
se tekee hyvaa jos paa sarkee tai on paha olla..tai jos ei saa unta..sita on kiva polttaa paivittain mutta ei haittaa vaikka olisi ilmankin..

taytyy sanoa noista bileitten portsareista taalla lontoossa ne vetaa ite enempi ku laki sallii, ja klubeilla pidetaan vaan huolta ettei "ulkopuoliset" diilerit tule myymaan ja romuttamaan klubin omien diilereitten markkinoita..
jos sulla on vaikka kymmenen nappia mukana, saat pitaa ne normaalisti..eli siis taalla ei kontrolloida (toisin kuin suomessa) bilettajien kayttoa koska se ei tuo tulosta ja on liian kallista..

anteeksi tama hyvin sekasortoinen mielipide/info ryopytys..mutta on hata ja hoppu saada kaikki paallimmaiset aatokset ulos kun loppuu kohta aika (pirun netti kahvila)

hyvaa kevatta kaikille kanssa napsioille :)

(taallapa voi olla ilman takkia jo paivisin ja aurinko paistaa koko ajan..kuka vaitti mulle joskus etta lontoossa sataa aina vetta!? ei taalla oo satanu ku kerran n kolmen viikon aikana)

hitto... mun piti vaan aluks vastata lyhyesti et kaikkien tulis auttaa ja yrittää ymmärtään toisiaan siinä määrin mihin vaan pystyy repeen, mut nyt tää menikin taas sit vähän pidemmänpuoleiseks kirjotteluks :)

jezz.... asiaan ->

Quote by Ryvon DJ

Hiemankin liian syvälle "harrastukseensa" mennyt narkomaani on kyllä itse ensimmäisenä kusettamassa frendejään, perhettään, sukulaisiaan ja muita tuttujaan jotta saisi peiteltyä käyttönsä ja rahotettua seuraavan fiksinsä, joten en välttämättä lähtisi arvioimaan ketään siitä jos ei tällaisen henkilön kanssa halua assosioida.
Päihde- ja huumausaineiden käyttö on aina itsekeskeistä ja itsekästä toimintaa, ei sellaista pidäkään loputtomiin sietää. Tietysti muita tulee auttaa mahdollisuuksiensa mukaan, mutta ei tässä mitään pyhimyksiä olla.

Joop, just sen takia että jonkin ihmisen tilanne on sellanen että se käyttäytyy noin ja on jo syventymässä pahasti omaan meininkiinsä, ois mun mielestä reilua muilta et koetettas kuitenkin ymmärtää ja jeesata henkisesti siihen asti kun vaan pystyy (streittarina tai ei) toista auttaan.

Aineriippuvaisuuteen ajautuvan ihmisen taakkaa (ja sitä kautta käytön syy/seuraussuhdetta) vaan edesauttaa sellanen asenne, että kukaan tutuista ei edes yritä ymmärtää hänen näkökantaansa. Eristäytyminen ja yksinäisyyteen ajautuminen vaan boostautuu siksi että jos käyttö paljastuisi kaikille (porukat, koulukaverit, työnantaja/ opettajat, + muut viranomaiset) ihmiseltä luultavasti romuttuisi niin monta osa-aluetta elämästä että sen takia pientäkin käyttöä on jo aluksi joutunut salaamaan.

En mä usko et kovinkaan moni kusipäisyyttään tohon valhekierteeseen ajautuu. Vaikka aineilla on toisiin ihmisiin vaikuttava oma syöksykierteeseen johtava vetovoimansa, musta tuntuu, että toi tilanne nykylainsäädännön ja yleisen mielikuvan takia useassa tapauksessa ruokkii itseään siihen pisteeseen että ihminen, joka ois muuten selvinnyt pahasta kierteestä ajautuukin jatkuvasti vain syvemmälle sinne.

Toki on tosi paljon erilaisia ihmisiä, mut pointtina vaan se et mun mielestä tää nykyinen tilanne saattaa muokata hempeimmästäkin ihmisestä erilaisen ihan pakon edessä. Mun mielestä siis yleisesti aika suuren osan ihmisten kierteestä voi varmistaa se et, kun asiat alkaa mennä pieleen ja elimistö huutaa niveaa ilman jotain ainetta kaikki on todellakin pakko pitää alusta alkaen salassa. Silti riippuvuusongelmaisen pitäis yrittää tyydyttää elimistö samanaikaisesti ja kovien aineiden kanssa ei varmasti oo kovin helppo tasapainotella, kun paineet kasaantuu monelta suunnalta.

Silloin kun elimistö on jo muutenkin punasella, voi ihmisellä olla kaiken muun paineen lisäksi aiheetonta (siis ei todellisesta uhasta johtuvaa) paranoiaa ja ahdistusta... Tyyppi saattaa ahdistua sosiaalisista kontakteista etukäteen turhaan ja kelata et "kaikki tarkkailee" ja "ei perse, noi varmasti huomaa kyl" vaikka siihen ei todellisuudessa ois ollut mitään aihetta. Sit seuraavaks pitää keksiä joku syy ettei mene sinne videoiltaan kavereiden kanssa -> seuraa eristäytymistä. Sit taas tosta eristäytymisestä toi sama homma voi boostata taas itsensä "ei hele... kyllä ne varmasti viimestään nyt tajuu kun mä jätin viimekerralla menemättä..." tms. tms. <-- <--- Toisaalta siis tälläsessä tapauksessa jo aineenkäyttäjän ennakkoasenne siitä mikä on yhteiskunnan mielipide hänen toiminnastaan voi omalta osaltaan ruokkia helposti tota paranoiaa, joka taas johdattaa uusiin ratkaisuihin vailla todellisuuspohjaa.

Ja sit kun tohon tilanteeseen joka kokoajan kasvattaa itseään lisätään vielä ne todelliset menetykset elämässä jota voi käydä niin ei saakeli... ei sellasta ahdistuksen tilaa voi edes kuvitella. Ja jos voi niin kyllä voi varmasti myös ymmärtää minkä takia tällaiseen tilanteeseen ajautunut sit tahtoo yhä ajan kuluessa vaan entistä enemmän pois tästä todellisuudesta...Sit jää vakava heterosuhde ja parikymppisen rakastuminen kokematta, duuni hommaamatta ja kersat saamatta. Ahdistus vaan lisääntyy ja kokoajan vedetään sivuraiteella vaikka veturi vetää jo ihan muuallapäin suomee ja se naru vaunun ja veturin välissä kuitenkin vaan kiristyy

Nykytilanne ei anna mun mielestä aineriippuvaiselle (ja todella jumittavaan elämäntilanteeseen ajautuneelle) kovinkaan monta vaihtoehtoa eri käyttäytymismalleihin, siis sen huumeenvedon ja ahdistavan todellisuudenpaon lisäksi.

Jeps, vaikka kaikkiin asioihin aina löytyy jokin syy, ei mun mielestä kuitenkaan kukaan sais todellakaan olla kusipää kenellekään. Siis se tilanne et jengi vois ajoissa hoitaa itsensä kuntoon sukulaisten ja kavereiden (henkisen ja taloudellisen) tuen avulla ei tulis toimiin ellei myös sillä riippuvaisella olisi yhtä suuri luotto streittaavaa osapuolta kohtaan (olkoon sitten kaverit, opettaja, porukat tai yhteiskunta).

Kuosaavalla ja streittaavalla puolella pitäis olla molemmilla täydellinen luottamus ja kunnioitus. Ja toisaalta jos kaikki ottais kaikki huomioon ja ois parhaansa mukaan auttavaisia toisille, siinä yhteiskunnassa ois kaikki asiat jo niin hyvin muutenkin et luultavasti ihmisten masennus ois kaikilta hoidettu eikä kukaan edes tarvitsis aineita kun elämä siinä ois niin kivaa muutenkin.

Tää mun postaus on loppujenlopuks aika turha kun ei toi idealistinen visio tuu millään näillä eväillä tässä maailmassa tapahtuneeks. Se vaatis yhteiskunnan joka uskois kuosaajaan ja kuosaajan joka uskois yhteiskuntaan et se toimis... ja kun miettii nykytilannetta niin oikeestaan kaiken tulis siis olla tähän verrattuna aikalailla päälaellaan... (Kaikki tekis vaan mielummin hyvää pahan sijaan. Kukaan aikuinen ei hakkais ketään lasta eikä kukaan koulukiusais toista ettei kukaan edes joutuisi masentumaan ja sit sitäkautta ajautumaan riivittävän lapsuuden johdosta ylipäänsä minkäänlaiseen kierteeseen) ...et aika tuskaiselta vaikuttaa.

Vaikka tää vaatis yhteispeliä, niin mulla on sellanen olo et toimivaan lopputulokseen päästäksemme sen ekan askeleen otto asenteen muutoksessa tulis kuitenkin tulla terveiden (siis niiden kellä ei ole päihdeongelmaa) ja yhteiskunnan puolelta. Siis että tollanen ajatusmalli tässä maailmassa vois edes joskus poikia mitään hedelmää, pitäis sen revitysmeininkiin ajautuneen ihmisen ensin vakuuttua siitä että on olemassa ihmisiä, jotka oikeasti ottavat hänet ja hänen tilanteensa huomioon... Sitäkautta vois odottaa että joku hakis yhteiskunnalta jotain tukea jos sitä ensin olisi heille tarjolla.

mielipiteitä + jatkokeskustelua?

joop... mielipiteitä vaan...

Quote by _U
kuinka huumeita käytetään muuten kuin sekavuushaluisesti?

Öh?
Joku polttaa yhden jointin rentoutuakseen, toinen juo maukkaan oluen saunan jälkeen pihakeinussa.

Ai niin, kohta ne kuitenkin jatkaa iltaa piikittämällä itseään tai vähintäänkin kumoavat kurkusta pari pulloa kirkasta, koska kukaan ei voi käyttää päihteitä muuten kuin sekavuushaluisesti.

Quote by sauce
menee jankkaamiseksi, mutta musta niitä kovia huumeita ei pidä silti hyväksyä.
Ei julkisella paikalla masturbointiakaan pidä hyväksyä. Laitammeko siis mielenköyhät hoidon sijaan vankilaan, koska osa heistä on psyykkisesti sairaita?

En itse myöskään hyväksy kovia huumeita, että siinä mielessä omat puolusteluni kovien aineiden laillistamisesta ovat olleet lähinnä ajatusleikkiä, mutta silti kannatan sitä, että kovista aineista omaan käyttöön ei tulisi rangaista, sillä se johtaa vain siihen, että valtio tekee satunnaiskäyttäjistä rikollisia, ja addiktit ovat rikollisia, eivätkä sairaita, joita he minun mielestäni ovat.

No mutta joka tapauksessa laillistaminen, varsinkin kovien aineiden, ei tule onnistumaan Suomessa.

Quote by sauce
ei mutta se on tehokas. ainakin jos uskoo Bowling for Columbinea:)
Mitä BFC leffaa sä oot kattonu? Mä katsoin sen Michael Mooren tekemän. Siinähän verrattiin mediaa ja pelottelua Kanadan ja USA:n välillä ja todettiin, että Kanadassa on aivan eri mentaliteetti, vaikka media esmes syytää ihan samanlaista pelottelua ja väkivaltaa uutisten muodossa, kun USA:ssa.

Quote by sauce
mutta kun ne pakkaa kulkemaan vähän niinkuin käsikädessä.
Varas on rikollinen. Onko kleptomaanikin rikollinen? Molemmat vievät luvatta. Eli heidän teot voi pakata kulkemaan vähän niinkuin käsikädessä.

Quote by sauce
ja mitä muuten tulee dramatiikkaan etc. niin se toimii ja kiinnostaa ihmisä. miksi sitä ei pitäisi käyttää viestinnän välineenä?
Fantasiakin kiinnostaa ihmisiä ja LOTR trilogia on ollut kassamagneetti. Miksi emme käyttäisi viestinnän välineenä myös fantasiaa ja Sci-Fiä?

"Dububaplaneetan kuningas M'Graah kaatui Vendorialaisia vastaan taistelussa, sillä M'Graah oli rohkaistakseen itseään napannut U'Ntoobelaista vaskirotan haimaa, joka on erittäin vahva huumausaine ja tämä katalysoitui hänen vatsalaukussaan muodostaen tappavaa kaasua... Älä siis käytä huumeita!"

Quote by jUSSi
Jos ei voi ottaa vastuuta teoistaan nautittuaan vettä vahvempaa, niin silloin ei pitäisi käyttää mitään. Käyttämättä jättäminen on myös vastuun ottamista itsestään.
Aivan, minkä tahansa harkintakykyä muuttavan aineen vaikutuksen alaisena tehdyt teot pitäisi laskea siten, että henkilön itsensä aiheuttama tila on raskauttava tekijä, eikä lieventävä, kuten minusta tuntuu, että nykyinen oikeusjärjestelmä pitää sitä, mikäli kyseessä on alkoholi.

"Olin niin kännissä, etten tiennyt mitä tein." - "Aha, no siinä tapauksessa, ei sinun istumaan tarvii lähtee..." - EI NÄIN!

Quote by jUSSi
Se toimii tiettyyn pisteeseen asti. Liikaa dramatiikkaa ja kaikelta putoaa pohja sillä hetkellä, kun kakara ensimmäisen kerran polttaa hassista ja huomaa ettei tästä kuollut/tullut riippuvaiseksi/muuttunut hirviöksi.
...Tätä mä olen sanonut.

Mun mielestä pilven polttelu on Suomessa aika selvästi huumeiden käyttämistä. Ja pilvi huume.

Quote by Ryvon DJ

Vaikea kuvitella sellaista tilannetta, mikä se voisi olla.
Huumeet ovat hyvinvointiyhteiskunnan suomaa tarpeetonta ylellisyyttä, ja ihminen ei käy taistoa olemassaolostaan hyvinvoinnissa.
Eiköhän ihmisen tulevaisuudessakin pelasta selvä, kirkas ajattelu, sekä vetreät lihakset ja nopeat reaktiot.

Tosta en voisi olla enempää eri mieltä. Kun katsot kriistitilanteissa tapahtuvaa huumeidenkäyttöä niin se tutkitusti on varsin massiivista. Alkoholia ja kärpässieniä on käytetty jo muinaisista ajoista sotatilanteissa: norjalaiset berserkit oli varsin ansioituneita kärpäsienissä ja hallusinogeeneissä sotijoita. Hashashisiinit käyttivät kannabista ja suorittivat itsemurhahyökkäyksiä päädyten paratiisiin, sana 'assassin' tulee tästä ja on johdettu hashishista. Nämäkin ansioituneet herrasmiehet oli arabeja. Toisessa maailmansodassa vedettiin varsin runsaasti pirtua ja amfetamiinia, jälkimmäistä harrasti ainakin osa suomalaisista ja saksalaiset. 30% yhdysvaltalaisista sotilaista Vietnamissa kokeili ja käytti heroiinia luoden pohjan koko nykyiselle aasian seksi- ja heroiinibisnekselle. 15% palasi kotiin addikteina.

Kovissa oloissa raatavat latinointiaanit mutustelevat tunnetusti jatkuvasti kokalehtiä etelä-amerikassa. Huumeita käytetään enemmän kovissa oloissa olojen sietämiseksi kuin hyvinvointiolosuhteissa virikkeinä.

Radiota kuuntelin eilen kotimatkalla töistä.

Siellä oli joku tutkija paikalla keskustelemassa Dublinin ja Corkin huumeongelmista. Kuulemma kannabista ja ekstaasia vakavammaksi (ei siis suuremmaksi, vaan vakavammaksi) ongelmaksi on noussut alkoholi ja kokaiini.

Äskettäin tehdyn tutkimuksen mukaan 100% dublinin klubien ja pubien vessoista sisälsi sekä miesten, että naisten puolella jäänteitä kokaiinin käytöstä.

Ensiapuklinikoilla on väkivaltatapauksia yhä useampia ja jopa naiset ovat useammin tappeluissa mukana. Pahimpana yhdistelmänä pidettiin juuri alkoholia ja kokaiinia.

Tutkija kertoi, että kun kokaiiniriippuvainen hakeutuu hoitoon, on hän siinä vaiheessa elämää, että puhutaan noin 500-600e päiväannoksista. Soitin ystävälleni ja kysyin mitä se maksaa tässä maassa ja kuulemma noin 80e/gramma, mutta jos ostaa kahdeksasosaunssin, niin sen saa jo noin 200e. Kahdeksasosaunssi on muistaakseni 3.5g. Eli siis Corkissa hoitoon hakeutuva käyttää noin 10-11g/päivä sitä ainetta. Näin äkkiä laskettuna. (Ahde olisi varmaan paras tähän kertomaan onko tuo paljon vai todella paljon. Paljonko on viivassa? 0.5g? Eli sillo sais parikymmentä viivaa vetästä. Eli samaa tahtia ku moni polttaa tupakkaa päivän mittaan. Huhhuh.)

Kokaiinikäyttö on kuulemma lisääntynyt helpon saatavuuden, sekä alhaisen hinnan vuoksi. Klubi-ilmapiiri on kuulemma muuttunut "mellow"sta "more confrontational"iksi. Eli letkeästä kireämmäksi. Syynä ekstaasin ja kannabiksen käytön lasku ja kokaiinin nousu. (Välihuomautuksena itse en ole huomannut eroa. No toisaalta mä en kyl muiden käyttöjä seurailekkaan.)

Alkoholiongelmaa korostaa kuulemma kokaiini, sillä alkoholia juonut käy vessassa vetämässä viivan ja sen jälkeen voi juoda vielä enemmän alkoholia.

Lisäksi mainittiin ongelmana nuorille suunnatut 5.5% alkoholia sisältävät juomat. Ne kun on makeita, eikä maistu alkoholille, mutta ovat melko vahvoja, niin ne aiheuttavat ongelmia. Humala tulee yllätyksenä.

Tutkija ehdotti pubien ja klubien sääntöjen tarkistamista, esmes sellaiset ovet vessoihin, että siellä ei voi tehdä mitään epämääräistä, jokaiseen pubiin samanlainen käsienpesijä kun klubeilla, portsareille paremmat ja selkeät opastukset siitä kenet voi ja ketä ei voi päästää sisälle...

Kun häneltä kysyttiin onko hän sen kannalla, että pubien sulkemisaikaa tulisi aikaistaa (ne suunnittelee sitä 12:00 aikaistamista) hän sanoi, että nykyinen pubien sulkemisaika on johtanut siihen, että ihmiset juovat alkoholia jo ennen pubiin tuloaan. (Se ei ole normaalisti tapana Irlannissa.) Hän oli sen kannalla, että pubeille samat aukioloaikamahdollisuudet, kuin klubeilla, mutta porrastaen. Siten että ensimmäiset sulkee 12:00, seuraavat 01:00, 02:00 ja aina 03:00 saakka. Klubit olisivat auki kello neljään.

Tällästä täällä.

Originally posted by mirasane
Itse olen töissä yrityksessä, jossa kaikki taloon tulevat työntekijät käyvät huumetestissä. Vaikka noista testeistä on keskusteltu paljon, olen itse täysin niiden kannalla.

Ja tuoko karsii huumeidenkäyttäjät työpaikaltasi?
Suurin osa aineistahan näkyy virtsassa vain pari päivää käytön jälkeen ja jos testi otetaan vain yhden kerran työhöntulon yhteydessä se on yhtä tyhjän kanssa. Ja jos työntekijällä on huume_ongelma_, sehän näkyy työkyvyssä ilman testejäkin. Jos ongelmaa ei ole, miksi sellainen on kehitettävä "tyhjästä" testeillä.
Lisäksi bonuksena työnantaja pääsee selville esim. työntekijän lääkityksestä, voidaan samalla raakata masentuneet ja muuten tehottomat yksilöt heti alussa.

Ja vaikka testeissä ei muuta eettistä ongelmaa olisikaan, niin miten työstä pois potkiminen toimisi ko. yksilön huumeongelmaa tai syrjäytymistä vastaan?

Quote by mirasane

Kiitos, sain päivän parhaat naurut, kun huomasin, että joku heittää tosissaan jotain noin typerää. Kehitäpä vielä ajatustasi eteenpäin ja kerro seuraavaksi, että itsensä viiltely on ruumiille hyvää liikuntaa, kun elimistö saa kasvattaa uutta kudosta viiltelyssä vaurioituneen tilalle.

T varmaan tarkoitti sitä psykologista harjaantumista erilaisiin heilahteluihin ja mielellisiin 'yllätyksiin'. Se on sit tosiaan toinen juttu, et mitä fyysistä vaurioo tulee kyytipoikana ja minkälaisista heilahteluista on kyse. Isommalla heilahtelulla voikin tulla jo psyykkistä vaurioo, et onhan se aika rulettia.

Mut mieltä voi harjoittaa kyllä paremminkin vaikka sitten meditoinnin tai vaikka Aikidon parissa (muutkin 'ajatuksellisemmat' budolajit käy). Kuntokin kasvaa samalla :)

edit: äikkää (vähän vaan) kuntoon :D

Quote by mirasane

Totta hemmetissä nuo ovat eri asia. Jo pelkkä huumeiden hallussapito on laissa kielletty, mutta alkoholia saa jokainen täysikäinen nauttia mielin määrin.

[provosointi]

Ja sun mielestä päihteiden laillisuusstatus on ainoa millä on väliä?

[/provosointi]

Originally posted by mirasane
Itse olen töissä yrityksessä, jossa kaikki taloon tulevat työntekijät käyvät huumetestissä. Vaikka noista testeistä on keskusteltu paljon, olen itse täysin niiden kannalla.

Voi kuinka sulosta :006: stauin itse olemaan vastaavassa firmassa hyväpalkkaisena asiantuntijana, ja käytin parivuotisen työsuhteeni aikana opiaatteja lukuunottamatta kaikkia yleisesti tunnettuja huumausaineita ja niiden lisäksi vielä muutamaa vähän tuntemattomampaakin. Eli kyllä tuota liikuntaharrastusta voi jatkaa, riittää kun on kolmisen viikkoa ennen testiä polttamatta kannabista, muut aineethan katoavat verenkierrosta muutamassa vuorokaudessa.

Testiä ennen jaetussa "Huumaus-ja alkoholipolitiikka yrityksessä xxx"-lehtisessä (en suojele ko. firmaa, en vaan kehtaa kertoo missä mä oon persettäni lihottanu ;) ) kerrottiin tosiaan pakollisesta alkoholitestistä, jota ei kuitenkaan sitten käytännössä tehty kuin aniharvoille, joita päällepäin voitiin epäillä alkoholin suurkuluttajiksi.

Toi testi muuten maksoi lähemmäs kolmesataa silloista markkaa.

Huumetestien välittämä viesti ei todellakaan ole
"aineet ovat pahasta", vaan
"me emme tiedä aineista mitään ja siksi pelkäämme niitä".

Eimerkki "toimivasta" huumetestauksesta sattui myös kohdalleni, kun lepuutin hermojani em. työsuhteen jälkeen eräässä suuressa elintarvikealan yrityksessä. Olin mallikelpoinen työntekijä, ei sairauspoissaoloja, hyvä tulos ja nautin esimiesteni ja työtoverieni suosiosta. Jäin kuitenkin yllätyksenä tulleessa lääkärintarkastuksessa kiinni kannabiksen käytöstä (testi oli tiistaina, olin perjantaina jakanut ystävieni kanssa muutaman likaisen hassisneulan) joten yrityksen sääntöjen mukaan työsuhteeni piti purkaa välittömästi. Minä olin eri mieltä, samoin testin suorittanut lääkäri (tarkastukseen kuului myös yleinen kuntotesti jossa yleiskuntoni veriarvoja myöten todettiin moitteettomaksi), samoin työtoverini sekä esimieheni.

Niinhän se menee, että kun kusi ei kelpaa, ni ei siinä auta sitten mikään ;)

Quote by Taedium

Siis lähinnä siten, että itse kyllä valtion puolelta pistäisin sen myyntiin. Ei suoraan valtion, vaan Alkon. Viinien ja alkoholien lakeja mukaillen. Kotivalmistus omaan käyttöön sallittua ja esmes primalcon valmistamaa kannabista sitten 21v. täyttäneille Alkosta.

"Esimerkiksi ennen vapaamielisessä Hollannissa, jossa luotiin huumeet hyväksyvä kulttuuri on saatu havaita, että suurin yksittäinen huumeongelmaryhmä ovat 13-16-vuotiaat ekstaasin käyttäjät.

Hollannissa on myös havaittu, että nk. miedoista huumeista tehdään niin voimakkaita, että ne vastaavat nk. kovia huumeita. Näin ollen jako mietoihin ja koviin huumeisiin on veteenpiirretty viiva." (lähde: Verkkouutiset)

Eipä tuo mietojen huumeiden vapauttaminenkaan näytä mikään ratkaisu olevan vaan pikemminkin se tuo uusia ongelmia tullessaan.

Quote by T

Se että jokin asia on laiton ei tarkoita että sen pitäisi olla
laiton. Lait ovat pitkälti historiaa, lobbausta ja yleistä mielipidettä.
Ja yksikään noista ei anna niille mitään Universaalin Totuuden [TM] todistusvoimaa.

Mielestäni kannabiksen laittomuuden puolesta puhuvat parhaiten sen haittavaikutukset. Jos alkoholi keksittäisiin nyt, olisi sekin varmasti laiton, mutta siitä on jo tullut niin keskeinen osa ihmisten elämää, ettei sen kieltäminen ole enää mahdollista.

Kannabiksen psyykkisiä haittoja ovat riippuvuus, väärinkäyttö, myrkytykset, myrkytykseen liittyvä delirium, psykoottinen tila, ahdistushäiriöt. Kannabispsykoosin oireita voivat olla suuruusharhat, jännittyneisyys, ajan ja paikan tajun heikkeneminen, hallusinaatiot ja epätavalliset ajatussisällöt. Kun vielä suomalaiseen päihdekulttuuriin (ainakin alkoholin perusteella) näyttää kuuluvan se, että sana "kohtuukäyttö" on tuntematon käsite, olisi tyhmää tehdä kannabiksesta uutta kansallista ongelmaa viinan rinnalle. Ja vaikka monet tupruttelijat ovat eri mieltä, niin kannabiksestahan voi tulla riippuvaiseksi.

Kannabiksen pitkäaikainen käyttö voi aiheuttaa amotivaatiosyndrooman. Nuo makaronin näköiset polttelijat, joille mikään elämässä ei tunnu olevan tärkeää, lienevät tuttuja kaikille vähänkin piireissä liikkuneille, jotka osaavat katsoa ympärilleen objektiivisesti.

Kannabiksen puolustajat muistavat joskus huomauttaa, että kannabiksen yliannostuskuolemia ei tunneta, mutta viinalla pystyy kyllä henkensä viemään. Tuo väite kannabiksen välittömästä vaarallisuudesta pitää kyllä paikkansa. Mutta entä jos lasketaankin kannabiskuolemiksi ne tapaukset, kun psykoosiin mennyt tai tupruttelusta skitsofrenian saanut tekee itsemurhan? Sellainen tapaus löytyy jo minunkin lähipiiristäni.

"Kannabiksen käyttäjien itsemurhavaara lisääntyy voimakkaasti sitä mukaa kun kannabiksen kulutuksen määrä lisääntyy."
Lähde: Scand J Soc Med 18: 9-15 (1990). (SA).

Quote by mirasane

Mielestäni kannabiksen laittomuuden puolesta puhuvat parhaiten sen haittavaikutukset. Jos alkoholi keksittäisiin nyt, olisi sekin varmasti laiton, mutta siitä on jo tullut niin keskeinen osa ihmisten elämää, ettei sen kieltäminen ole enää mahdollista.

Ja kannabiksen kieltäminen sitten on mahdollista?

Itse en pidä valtiota velvollisena enkä edes kykenevänä huolehtimaan ihmisten terveydestä. Suomalaisten yleisimpien kuolinsyiden kärkipäästä löytyvät sydän-ja verisuonitaudit, joita aiheuttavat liikunnan puutteen ohella epäterveellinen ravinto, tupakointi ja alkoholi. Miksi liikunta ei ole pakollista, tai rasvainen ruoka, tupakka ja alkoholi laittomia, jos ensisijainen laillisuusstatuksen peruste on terveellisyys?

Mutta entä jos lasketaankin kannabiskuolemiksi ne tapaukset, kun psykoosiin mennyt tai tupruttelusta skitsofrenian saanut tekee itsemurhan? Sellainen tapaus löytyy jo minunkin lähipiiristäni.

Osanottoni, todella murheellista kuultavaa. Auttaa myös ymmärtämään kantaasi tässä asiassa.

Omasta lähipiiristäni löytyy ilman kaivamista yksi krapulassa sydänkohtaukseen kuollut, yksi humalassa tehty vaimon puukotus ja useita pahoinpitelyjä, useita katutappeluja, yksi humalassa ajettu auto-onnettomuus ja yksi teho-osastolle johtanut ryyppyputki, josta potilas ei koskaan toipunut kunnolla.

Ja jokainen on nähnyt rapajuopon. Itse asun Vaasankadulla, näen rapajuoppoja joka päivä.

--

Originally posted by Taedium

Oikeaa informaatiota kun saisi, niin asia olisi helpompi. Mikäli esmes MDMA tutkittaisiin ja saataisiin pitkäaikaisen kohtuukäytön tuloksia, niin oikeilla tutkimustuloksilla saataisiin faktat, joilla jokainen voi itse ynnätä plussat ja miinukset ja miettiä, kannattaako käyttää.
(klips)
Mikäli muissa aineissa saataisiin faktatiedot oikeasti esille, että mitä mikin tekee, niin voisin itsekin harkita joidenkin aineiden käyttöä. Pitäisi vain laskea plussat ja miinukset. Nyt kun miinuspuolelta tulee niin uskomattomia stooreja ja plus puolen tyypit vähättelee niitä, niin ei tiedä mihin uskoa.

Niin totta. Harmi vaan että Suomen poliittisessa keskustelukulttuurissa tollaisen vaatiminen leimaa suoraan huumeiden puolustajaksi, ja on ainakin kansanedustajalle poliittinen itsemurha IMO.

Tää on vähän sama asia kuin se että mä puhuin pari viikkoa sit eräälle vanhemman ihmisen kanssa siitä miten katselisin yleisen järjestyksen kannalta mieluummin (puhtaan, valtion tarkastaman) MDMA:n käyttöä bileissä kuin känniördäystä. Teknobileissähän on tunnetusti vähemmän järjestyshäiriöita kuin mitä esim. opiskelijabileissä (mä olen järkännyt molempia), vaikka osallistujat ovat suht'samanikäisiä. Hän ei ollenkaan ymmärtänyt mun kantaani, sillä hänelle kaikki huumeet (siis akselilla kannabis-heroiini) edustavat pahaa eikä niissä todellakaan voi olla minkäänlaisia hyviä puolia.

Mä en tiedä mitä mun omalle päihteiden käytölle kävis, jos alkoholia+muita aineita sais valtion kaupoista. Suurin esto ainakin mulla on se että mä en uskalla kokeilla koska aineet voi olla epäpuhtaita, ja sitten mulla ei ole tarpeeksi puolueetonta, tutkittua tietoa.

--

O