Huumeista
[q]Android, 24.1.2009 14:38:
---
Mai, 24.1.2009 13:47:
Kuulostaa lähinnä mielipuoliselta ajattelutavalta mun korvaan. Ja siltä että on joskus ollut ongelma kenties amfetamiinin kanssa. Harva ihminen alkaa kahvia vertaamaan amfetamiini - kuitenkin kaksi niin eri asiaa. Toki varmasti yliherkkiö ihmisiä löytyy mutta pahasti kuulostaa siltä että jonginlainen ongelma tossa piilee..
---
Kofeiini ja amfetamiini ovat molemmat piristeitä ja niillä on samankaltaisia (joskaan ei tietenkään täysin samat) vaikutuksia. Vedä tarpeeksi vaikkapa kofeiinitabletteja niin vaikutus muistuttaa etäisesti amfetamiinin vaikutusta.
Kannattaa tarkemmin tutustua kofeiinin vaikutuksiin noin farmakologisesti jos kuulostaa "mielipuoliselta". Kofeiinin vaikutusmekanismi on sama kuin amfetamiinien; nostaa dopamiinin määrää elimistössä.
[/q]
Kyllä mä tiedän minkälaiset vaikutukset niillä on mutta niinkuin sanoit muistuttavat etäisesti toisiaan.
E: Kuinka monta ihmistä tunnette jotka on pilannut elämänsä kofeiinilla? Entäs aiheuttaako se jonkinnäkösiä kofeiinipsykooseja? Kuinka suuri vaara on ottaa kofeiinin yliannostus ja mitä siitä tapahtuu? Ja miksiköhän kofeiini ei ole laitonta? Plussana vielä mainittakoon, että kofeiini on edullisempaa*nauru*
Jos ottaa kofeiinia 2 tablettia kun lähtee baariin lauantaina niin se tuskin aiheuttaa minkäänlaita väsymystä tms. enään tiistaina, vrt. amfetamiini.
[q]RainChild, 22.8.2006 18:37:
---
Jago, 22.8.2006 18:32:
mä just ihmeekseni luin että salviaakin poltettais huumeena.
eikös se oo joku superyleinen maustekkin?*täh*
---
Ainakin mein äiteen maustehyllyssä muistan nähneeni
[/q]
Subilla oli se sarja 100 things to do (tai jtn) ja siinä sillä walesilaisella (laihempi mies niistä) kaverilla oli tehtävänä pössytellä jtn laillista huumetta ja se sit poltteli bongissa salviaa.. Ei oikein tykänny oloista (kuvas semmoseks ruumiistairtaantumiseks ja lentelyks mut jotenkii aivan widun ahdistavaks). Ja oli se tyyppi kans sen näkönen ettei oikein täpöllä nauttinu.. Ei ainakaan sen mainoksen perusteella tehny mieli lähtee tutkiskelee maustehyllyä...
[q]Damien, 24.1.2009 15:51:
---
Mai,
Tässä tulee sitten se todellinen piilevä ongelma: Mun kohdalla voin myös todeta, että minulla on tähän vertailuun tarvittavaa todellista kokemuspohjaa, toisin kuin mitä voi sanoa yleisesti ihmiseltä, jotka tulevat huumekeskusteluihin läväyttelemään omia mielipiteitään asioista - joista he eivät kuitenkaan omaa minkään tason käytännön kokemusta.
[/q]
Ja mistä sä tiedät ihmisistä jotka tulee tänne "väläyttämään" että heillä ei ole minkäänlaista kokemusta mistään? Paskaa pörriä olet saanut jos kofeiiniin kehtaat vertailla.*tirsk*
[q]W, 24.1.2009 17:01:
Alkoholi ei suoranaisesti minun mielestäni tee kenestäkään kusipäätä kuten mikään muukaan päihde, se kusipäisyys lähtee meistä jokaisesta ihan itsestään.
[/q]
[color=darkgrey]Toi on kyl niin totta eli hyvin sanottu.[/color]
Katotaas jos jaksaisin heittää taas vaihteeks omaa lusikkaa soppaan... (tosin lukematta ihan kaikkea muuta mitä tänne on kirjotettu ton jälkeen)
[q]Vihreä humanisti, 21.1.2010 22:23:
Ja vääjäämättä tapahtuisikin, ellei sitä lainsäädännöllisesti estettäisi samalla, kun huumausaineet vapautettaisiin.[/q]Vääjäämättä? Euroopassa on aika monta maata, joihin voi mennä vetämään kamaa rauhassa, jopa mukavampiin ilmastoihin... Sun pitää kyllä vähän paremmin perustella toi kun sanomalla "vääjäämättä". Vai pitääkö meidän olettaa, että tuo on taas sitä kuuluisaa maalaisjärkeä, jonka on ah niin useasti tässäkin topicissa todettu olevan väärässä kun asioita ruvetaan tutkimaan faktojen valossa?
[q]Joo, Euroopassa on opittu kantapään kautta suhtautumaan päihdetyöhön hieman fiksummin. Amerikkalaistyylinen sota huumeita vastaan ei ole toimiva strategia, mutta se ei tarkoita sitä, että täysin vastakkainenkaan toimintatapa olisi toimiva. Toimivin ratkaisu löytynee jostain siltä väliltä.[/q]Itsestäänselvästi. Edelleen, ei munkaan malli ole tunkea heroiini karkkikauppoihin kauhalla kahmittavaksi. Se olisi se toinen ääripää, enkä ole koskaan mitään tuollaista edes vihjannut kannattavani.
Jotta voidaan olla edes suurinpiirtein siinä fiksusti toimivien joukossa, jotka ei kärsi liikaa muutoksesta, asenteita pitää alkaa muuttamaan täällä vitunmoisella kiireellä. Siksi mä korostan sitä laitaa asiasta, koska kokonaisuus nojaa liikaa siihen vastakkaiseen suuntaan.
[q]Tämä on ehkä nimenomaan niitä asioita, joissa kannattaisi olla viimeisten joukossa, ja katsoa tarkasti miten muissa maissa uusi lähestymiskulma toimii. Mikäli ultraliberaali suhtautuminen toimii kokonaisvaltaisesti, ei ole mitään syytä olla omaksumatta sitä. Siihen ei minun mielestäni tosin pidä ryhtyä ensimmäisenä eikä harkitsematta, tai jälki voi olla karmeaa.[/q]Ja on aika helvetin varmaa, että Suomi tulee olemaan niitä viimeisiä maita tässä asiassa, mutta sä et selkeesti ota huomioon tossa näitä tähän asiaan liittyviä ilmiöitä. Jos käännetään pöytä nurinpäin, niin siinä vaiheessa jos muualla Euroopassa on laillistettu huumeet, ja Suomessa ei, minneköhän esimerkiksi ammattirikollisuus kääntää päänsä? Mitä myöhemmin sopeutuminen aloitetaan, sitä pidemmälle se myös kestää.
[q]Tuohan jatkuu Wikiquoten mukaan näin:
...
Itse kirjasta josta lainaus on peräisin sanotaan näin: [
q]"In 1774 he printed The Patriot, a critique of what he viewed as false patriotism. "
---
Johnson ei tarkoittanut, että patriotismi itsessään on ainoastaan itsensä nurkkaan ajaneiden roistojen omaksuma aatemaailma, vaan viimeinen pakopaikka oman roistomaisuuden puolustelussa. Siinä on vissi ero.
Tehokas lainaus kyllä, mutta on syytä ymmärtää mitä silläkin oikeasti tarkoitettiin ;)
[/q]Tässä asiassa mä kyllä käytin tota väärin, tarkoituksella. Se oli suunnattu asiasta ulkopuolisena kommenttina henkilökohtaisesti sinulle. Ok, mä en tunne sua hyvin, ja on aika selkeä yhteinen konsensus, että kumpikaan ei edes halua tuntea toista, mut se mitä tunnen, menee kyl ihan juuri siihen kategoriaan kun miten itsekin käsität ton lauseen. Mamu-keskusteluista yms näihinkin asioihin. Mun vahva käsitys on, että sun korokkeelta huutelemisessa, ja sen motiiveissa on enemmän kyse sun perseestä kun universaalista hyvästä. Tosin myönnetään, että mun moraalikoodi ja isänmaallisuus lukee mun kuuluvan enemmän Maapallon kansalaisiin kuin Suomen (tosin tämäkään ei tietysti ole näin yksinkertaista), sulla ehkä toisin.
[q]Eikö sellaisia nistejä ole, jotka vetävät kamaa vaan siksi, että se tuntuu kivalta ja sen seurauksena tekevät elämästään addiktion kautta syrjäytymiskierteen?[/q]Onko sellaisia alkoholisteja, jotka juovat viinaa sen vuoksi että se tuntuu kivalta? Onko sellaisia autoilijoita, jotka ajavat ylinopeutta koska se tuntuu kivalta? Onko sellaisia riippuliitäjiä.. Come on, toi on argumenttina aika säälittävä, kyl sun ois pitäny se tajuu jo sitä kirjottaessas. Sillä ei ole mitään tekemistä asian ja kokonaisuuden kanssa, koska se on pelkkää suun aukomista ja propagandaa, koska kuka tahansa idiootti tajuaa vastata siihen "No totta vitussa on niitäkin". Ei se silti tarkoita sitä että yksilöiden toiminnan perusteella pitäisi automaattisesti kieltää koko asia.
[q]RiD, 9.2.2007 09:59:
---
sixs päck gigolo, 9.2.2007 09:58:
morjens
bileissä käytetään huumeita aivan sikana monet tekee sen vaan salassa kavereilta. varsinkin aamu bileissä käy ainoastaan douppaajia tai huumeita haluvia. juhlinta ilman nopsakkaa on teennäistä p*sk**.
---
k.
Arvostan mielipidettäsi mutta olet perseestä.
[/q]
alkuperäiseen viestiin.. huono trolli vai tyhmä kirjoittaja?
[q]Epailija, Jo oletus, että kaikkia ylipäätään kiinnostaisi joku suuri yhtenäisyyden tunne (jos tällaisen oletuksen tekee), on vailla pohjaa.[/q]
Uskonnot tarjoavat tähän hyvän lähtökohdan.
[q]Epailija,
Ylläoleva ei tietenkään tarkoita sitä, että pitäisi lakata yrittämästä. Veikkaan silti, että paras tapa saada se vanhojen hyvien aikojen fiilinki takas on vetää bileet takaisin maan alle. Kun bileiden kävijäporukka homogenisoituu, on helppo löytää sitä kadotettua PLURiakin.
[/q]
Osana suurta kokonaisuutta - kyllä, ainoana ratkaisuna - ei.
no, jos tsiikaa vaikka tätä topikkia niin kyllä vielä toivoa on, mut pitäis vaan saada nää ilosanomaa saarnaavat profeetat vaan ulos koloistaan ja ihmisten ilmoille paasaamaan ei-negatiivisessa ja rakentavassa hengessä, keep up the good work guys, ei meikä ainakaan jaksa/ei kiinnosta :)
ps. itse huumeista jos jotain toteais niin lakka on kyllä jotain niin perseestä et ei pysty ees tajuun, hei meikä ei saa henkeä, mut mulla on hyvä olo, vähän siistii jee!...mut ei ne ongelmat todellakaan ole syntyneet pelkästään sitä kautta et kuosaava jengi ois muka innostunu käymään bileissä tms, ihan yhtä hyvin ja varmaan yleisemminkin homma toimii siten et tutustuu kuosaavaan jengiin bileiden kautta, mut suomen "klubit" (yökerhot, jossa järkätään randomilla polkka/kiksubileitä) on kyllä yleensä niin perseestä ilmeeltään ja sisustukseltaan ja tunnelmaltaan et eihän niitä selvin päin jaksa katella. Itse toivoisin, et ois tarpeeks tiloja ja paikkoja ja halua, jotta vois painuu maan alle, eikä ikinä enää nousta ylös sieltä ennen aikaisesta haudasta.
[q]Sallakat, 13.6.2007 23:05:
---
mku, 13.6.2007 19:24:
http://www.jonhs.net/freemovies/worlds_most_dangerous_drug.htm
---
ihan validia asiaa ja hyvää työtä tehdään jenkeissä (ei kuitenkaan aasiassa) asian eteen. Kuitenkin, alkuperästään johtuen, dokkari sisälsi paljon jenkismejä ja superlatiiveja. Pistää varsinkin miettimään, että jos tuo on oikeasti maailman vaarallisin huume, niin miten kaikki käyttäjät raportoivat tuossakin dokkarissa 2-20 vuoden käyttöhistoriasta. Se on todella pitkä aika käyttää jotain noin "myrkyllistä". Harvoin kuulee esim, että on heroiinin käyttäjiä, ketkä olisivat pystyneet selviämään hengissä 20 vuoden käyttöhistoriaa jne jne.
[/q]
Mä ymmärsin ton erityisen vaarallisuuden johtuvan lähinnä siitä miten helppoa (ja halpaa) tuota on hankkia ja miten laajalle levittäytynyttä käyttö jo nyt on... Onko sillä niin merkitystä loppupeleissä, makaatko haudassa vai kaivatko kynsilläsi käsivarresta olemattomia ötököitä jossain ojan varressa...
[q]Kon-tiki, 14.6.2007 16:51:
---
WiljamiDzay,
ei ne meidänkään kaukopartiomiehet mustikkakeiton voimalla hiihdelleet...
---
Eipä. Äitinikin aina varoittaa huumeista sanomalla, että "ukkisikin kuoli sitten sydänkohtaukseen [70-luvulla], kun siellä kaukopartiossa piti syödä sitä pervitiiniä"
[/q]
Meidän vaaria jaksoi vituttaa vielä viimeisinä vuosinaan se, kun piirinmestaruushiihtokisoissa voiton korjasivat aina ne tyypit jotka olivat tuoneet pervitiiniä tuliaisina sodasta... (tavallaan koomista, oikeastaan ei...)
[q]Mai,
Ja mistä sä tiedät ihmisistä jotka tulee tänne "väläyttämään" että heillä ei ole minkäänlaista kokemusta mistään? Paskaa pörriä olet saanut jos kofeiiniin kehtaat vertailla.*tirsk*
[/q]
No jos nyt haluat lähteä keulimis linjalle - niin en oikeastaan koske paskoihin kamoihin, tavara oli kellertävää kiveä, mikä tuoksahti pussin läpi metrien päähän. Pommitin mitä kokemuksiani halusin kasvattaa ja voin todeta ilomielin, jotta ei ole minun aineeni se. Mikäli joku muu kuitenkin kokee spiidin itselleen sopivaksi, eikä tyrkytä sitä muille, niin antaa mennä vaan.
[q]W,
Edit: Ja jos kokemukset piristä on tollasia pari tuntisia, vedähän seuraavalla kerralla ilmanraikastimelle tuoksuvaa Blomsteria niin katotaan sitten miten monta tuntia seisoo silmät päässä, ja tuu sitten vertaamaan kofeiiniin.
[/q]
Kokemus kesti monta tuntia ja seuraavat kolme päivää oli aurinko kadoksissa ja siskon raiskaamis ajatukset mielessä koitin poltella vaan rauhassa pajaria ja tasaantua. Sieltä se sitten lopulta pilkahti ja totesin ettei aine sovellu mun psyykkeelle.
[q]W,
Alkoholi ei suoranaisesti minun mielestäni tee kenestäkään kusipäätä kuten mikään muukaan päihde, se kusipäisyys lähtee meistä jokaisesta ihan itsestään.
[/q]
Sama se on kaikkien douppien kohdalla, sinä teet sen valinnan sekoittaa reseptorisi ja jos psyykkeesi ei muistakkaan, että oletkin vain vaikutuksen alaisena - ei se puolestaan tee sinusta edesvastuutonta.
Happoja, sieniä pieniä miehiä kaikki se vaan rullaa omalla radallaan - ellet sä tuu paikalle ja pakkaa sekoittele...
[q]VaLa,
Mä oon samanlainen pelkän dokaamisen jälkeen... Se on tää mun lääkitys, jonka kanssa olis parempi olla ilman...
[/q]
Mä oon pahoillani sun puolesta, mikäli tykkäät välillä nollata (kuka ei tykkää=?) ja seuraamukset on tota luokkaa. En toivo tollasta tilaa kellekkään, ei se oo kivaa kelata rakkaistaa pahoja.
[q]Damien, 25.2.2009 16:38:
Uskonnot tarjoavat tähän hyvän lähtökohdan.[/q]
Hetkonen, kumpaan? Yhtenäisyyden tunteeseen vai oletuksen tekemiseen? Vai kenties kumpaankin?
[q]Osana suurta kokonaisuutta - kyllä, ainoana ratkaisuna - ei.[/q]
...ja lopullisena ratkaisuna ilokaasu. BA-DUM-TSS Veikkaan muuten, että siitä vanhasta PLUR-meiningistä osa on ihan puhtaasti ajan kultaamia muistoja ja toinen osa on sellaista ulkokultaisuutta, jolla ei ole juuri tekemistä oikean kunnioituksen tai rakkauden kanssa. Ystävien välillä ja pienissä kaveripiireissä se on saattanut toki olla ihan tottakin.
[q]W, 24.1.2009 19:30:
On aika suuri ero harrastaa huumeita tai musiikkia vaikka molemmat käyttäisivätkin. Et tainnut ymmärtää mitä tarkoitin? Huumeita harrastaville musiikki on täysin toissijaista, kun taas ne jotka ensisijaisesti tulevat kuuntelemaan musiikkia, saattavat siinä lomassa käyttääkkin.[/q]Joo, mut mä väitän et ne jotka harrastaa pelkästään huumeita eikä ollenkaan musaa, ei edes kauheesti tuu bileisiin. Toikin on sekakäyttöä ja tota sun kuvailemaa mustavalkosta rajaa ei ole olemassakaan. Tai jos joku päätyy nistiks ja käy silti bileissä, se on silti luultavasti ainakin alottanu musadiggarina.
[q]Sekä kofeiini ei vaikuta edelleenkään ihmisen psyykkeeseen ja mielialaan kuten pörri. Täysin päätön vertaus jolla yrität saada hyväksyntää omalle addiktiollesi.[/q]Mä en ole koskenu pörriin aikoihin. Silti voisin. Itseasias mä en tunnusta et siihen ois ikinä ollu mitään addiktiota, se oli aina niitä jotka oli bileden ajan ja sillä selvä. Neulaan en oo ikinä koskenu, tossa tai muussakaan. Mut kofeiini tekee mulle nykyään niin pahaa et hyvä et voin juoda cokista ilman et alan tärisee. Se on kato yksilöllistä Pörristä tulee paskat laskut ja olo, sitä en kiistä, mut meinaan vaan et ei nää kaks asiaa oo niin erilaisia. Biletä 3vrk pörriä vastaavan kofeiinimäärän kanssa, niin sulta luultavasti pettää sydän vaik oisitkin hyväs kunnos.
[q]Epailija,Hetkonen, kumpaan? Yhtenäisyyden tunteeseen vai oletuksen tekemiseen? Vai kenties kumpaankin?
[/q]
Pohjan sille oletukselle, että kaikilla on tarve kokea suurta yhtenäisyyden tunnetta, tuli se sitten fellow man:sta tai erakolle luonnosta.
[q]Epailija
...ja lopullisena ratkaisuna ilokaasu. BA-DUM-TSS[/q]
dityppioksidi, niin tiedemiehen tyylistä ;)
[q]Epailija
Veikkaan muuten, että siitä vanhasta PLUR-meiningistä osa on ihan puhtaasti ajan kultaamia muistoja ja toinen osa on sellaista ulkokultaisuutta, jolla ei ole juuri tekemistä oikean kunnioituksen tai rakkauden kanssa. Ystävien välillä ja pienissä kaveripiireissä se on saattanut toki olla ihan tottakin.
[/q]
Mä muistan niistä ajoista vaan sen että silloin dokattiin vähemmän, popsittiin enemmän ja kaikki tanssi ja osoitti rakkauttaan dj:lle, joka kanavoi sen takaisin yleisöön musiikkinsa kautta. Tämä minun PLUR-kokemus, siis ajoittui 98-> LabyGate jutskista Vertigoihin ja muihin eventteihin aina sinne 2003-4 vuosiin asti, jonka jälkeen alkoi vieraantuminen.
[q]Cloud, 26.1.2010 22:01:
Tässä olis tilanne virannomaisille ja ihmisille ehkäistä näiden "runnomisten" tapahtumista. Jotta ei tarvittaisi ryhtyä "itselääkkimään" yhtään millään itseään. Ennaltaehkäisy on pop.[/q]Suomen mielenterveydellinen hoito oli rankattu aika helvetin surkeaksi ainakin Euroopan tasolla. En ikävä kyllä puolen minuutin etsimisellä löytänyt oikeaa uutista googlesta, sen muistan ettei sen julkaisusta ollut montaa kuukautta. Terapiaan pääsy on vitunmoisen prosessin takana (johon harvat sitä todella tarvitsevat ongelmaiset kykenevät), ja terveyskeskukseen jos menee valittamaan masennusta, saa eteensä lomakkeen ja sen jälkeen yleensä lääkkeet käteen (joista taas usein on yhtä paljon haittaa kuin hyötyä), ja sen jälkeen passituksen kotiin. Resursseja ei yksinkertaisesti ole, joten ei ole mikään ihme jos ihmiset päätyvät itselääkitsemiseen, kerran se laillinen vaihtoehto on aivan liian vaikea. Ja sitten ihmetellään että miten ihmiset syrjäytyvät...
[q]Damien, 25.2.2009 14:02:
---
Sieniforumilla näistä asioista puhutaan kenties vielä suorasukaisemmin ja kommenttisi selkeä viesti pääsi hetkellisesti, silti positiivisesti, yllättämään minut. Kenties säikähdin itseäni, koska se todella alkaa avautumaan edessäni sitä mukaan kuin itsekkin avaudun. Vai oliko kyseessä itseni yllättäminen, olinko kenties itse jo luovuttanut täällä rakkaudesta paasaamisesta - sillä tätäkin keskustelua on nyt käyty jo monta niitä mitä ihmisvuosiksi kutsutaan. Kiitän sinua ystävä, järkeni valon sitomisesta takaisin sykliin tämän forumin puitteissa ja responssista, jonka prosessoiminen tuotti minulla rauhaisan tunteen sisälleni.
[/q]
Hauska kuulla!
Ja kiitos vain samoin! :)
[q]Riku, 16.12.2008 13:19:
Ecstacy aiheuttaa tilapäistä masennusta tyhjentämällä aivoista serotoniinivarastoja. Aikoja sitten puhuttiin myös ekstaasin aiheuttavan aivovaurioita, mutta pitävää tieteellistä näyttöä tästä ei olla saatu, ja tähän viittaavat kokeet tehtiin aikoinaan rotilla ja apinoilla sekä niin suurilla annoksilla, ettei niitä voi rinnastaa ihmisiin.
[/q]
Jos nyt meinaat Ricaurten suorittamaa kuuluisaa NIDA:n sponssaamaa tutkimusta, ko. tapauksessa elukoille syötettiin metamfetamiinia eikä suinkaan MDMA:ta. Tuoreemmissa tutkimuksissa, muistaakseni Journal of Nuclear Medicine lehdessä julkaistussa saksalaistutkimuksessa todettiin jatkuvan (viikottaisen) käytön johtavan n. 5% laskuun serotoniiniaineenvaihdunnassa ja puolen vuoden "selvä" episodi palauttaa tästä valtaosan takaisin. Jäljelle jäävä "hävikki" ei edes ylitä tutkimuksen virhemarginaalia ja yksittäisten ihmisten aivokemian erot ovat jo tuota lukua suurempia.
Ongelmaksi muodostuukin lähinnä se, että ei voi tietää mitä mömmöjä suuhunsa pistää kun kukaan ei valvo tuotteiden puhtautta. Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikeilla ja paskat namit voi aiheuttaa kaikkea "kivaa" sitten myöhemmin.
[q]*Stardust*, 20.12.2008 11:08:
Ongelmaksi muodostuukin lähinnä se, että ei voi tietää mitä mömmöjä suuhunsa pistää kun kukaan ei valvo tuotteiden puhtautta.
[/q]
Onko tuosta puhtaudesta minkäänlaista tutkimusta tai edes mutua? Muistaakseni Hollanissa voi tarkastaa Ecstasyn puhtauden joissain paikoissa (korjatkaa jos olen väärässä). Mut onko Suomessa liikkuvasta mitään tietoa? Mitä kaikkea noihin yleensä pistetään?
[q]heter029, 17.12.2008 19:52:
Toinen puhuu huumeista niin se saattaa puhua jostakin, joka on oikeasti terveellistä, ja laitonta vailla mitään järkevää perustetta, kun taas joku toinen saattaa puhua jostakin kemiallisesta yhdisteestä mikä syövyttää sisäelimiä.
[/q]
Kerro ihmeessä lisää että mikä "huume" eli päihde on terveellistä?