Huumeista
[q]Riku, 14.12.2008 22:14:
Harvempi ihminen häpeää julkisesti, täällä tai muuallakaan, ilmoittaa polttavansa tupakkaa tai juovansa alkoholia, miksi tämän pitäisi erota siitä mitenkään? Ainakaan mua ei pääse syyttämään kaksinaismoralismista.
[/q]
On yleisesti hyväksytympää dokata ja polttaa tupakkaa koska ne ovat laillisia päihteitä.
[q]anis, 16.12.2008 10:42:
On yleisesti hyväksytympää dokata ja polttaa tupakkaa koska ne ovat laillisia päihteitä.
[/q]Totta, mutta A) yleinen hyväksyntä kiinnostaa mua henkkoht n. nollan verran ja B) ton mä lasken kaksinaismoralismiksi.
[q]Riku, 16.12.2008 12:38:
---
anis, 16.12.2008 10:42:
---
Totta, mutta A) yleinen hyväksyntä kiinnostaa mua henkkoht n. nollan verran ja B) ton mä lasken kaksinaismoralismiksi.
[/q]
Eipä muakaan kiinnosta kuka käyttää mitäkin jos pystyy hoitamaan duuninsa yms velvollisuutensa mutta suurin osa kansaa ei hyväksy kyseistä asiaa jonka vuoksi monikaan ei varmaan halua täällä omaa huumeiden käyttöään mainostaa.
[q]VaLa, 16.12.2008 13:13:
Joskus kuullu puhuttavan, että ecstasy saattaa aiheuttaa masennusta ja että jotkut tasottavat tätä sitten masennuslääkkeillä. Muutama vuosi sittenhän oli tapaus esson ja jonkun tietyn masennuslääkkeen kuolettavasta yhdistelmästä. Sitä en tiedä onko toi lääke enää markkinoilla....
[/q]Ecstacy aiheuttaa tilapäistä masennusta tyhjentämällä aivoista serotoniinivarastoja. Aikoja sitten puhuttiin myös ekstaasin aiheuttavan aivovaurioita, mutta pitävää tieteellistä näyttöä tästä ei olla saatu, ja tähän viittaavat kokeet tehtiin aikoinaan rotilla ja apinoilla sekä niin suurilla annoksilla, ettei niitä voi rinnastaa ihmisiin.
Nuo mainitsemasi masennuslääkkeet ovat nimenomaisesti MAO-estäjiä, ja niitä on kyllä edelleen olemassa ja markkinoilla. Muut masennuslääkkeet lähinnä estävät ekstaasin vaikutusta.
Käyttäjämäärään suhteutettuna Britanniassa alkoholi aiheuttaa 20 kertaa enemmän kuolemia kuin ekstaasi jos nyt ruvetaan sen kuolemanriskistä puhumaan.
[q]Trinaz, 14.12.2008 22:07:
Siis jos haluu ehdointahdoin mainostaa mitä duunailee niin siitä vaan... mut must se on vähän tyhmää.. ei muakaan kiinnosta, mutta mitä sitä mitään tekemisiiän mainostamaan täällä, tai missään muuallakaan.?
[/q]
[q]anis, 16.12.2008 12:48:
Eipä muakaan kiinnosta kuka käyttää mitäkin jos pystyy hoitamaan duuninsa yms velvollisuutensa mutta suurin osa kansaa ei hyväksy kyseistä asiaa jonka vuoksi monikaan ei varmaan halua täällä omaa huumeiden käyttöään mainostaa.
[/q]
Tääl paljon käytetään tuota termiä mainostaa. Millä tavalla se on mainostamista jos Riku
asiaan liittyvässä keskustelussa toteaa asian? Mun mielestä viestinnän mielessä taitaa olla se neutraalein tapa kertoa asia, ääripäistä löytyy sitten mm. tuo mainotaminen ja salailu. Eikö enemmänkin ole salailua se että käyttää
huumeita eikä myönnä sitä julkisesti?
[q]Riku, 16.12.2008 12:38:
---
anis, 16.12.2008 10:42:
---
Totta, mutta A) yleinen hyväksyntä kiinnostaa mua henkkoht n. nollan verran ja B) ton mä lasken kaksinaismoralismiksi.
[/q]
väität siis tosissas että missään tilanteessa et itse kieltäisi esim. polttamasta pajaria? Veikkaan että kiellät asian aivan samalla tavalla kuin täälläkin moni, mutta rima on matalammalla?? kuinka väärässä olen?
[q]Kimbou, 16.12.2008 17:24:
väität siis tosissas että missään tilanteessa et itse kieltäisi esim. polttamasta pajaria? Veikkaan että kiellät asian aivan samalla tavalla kuin täälläkin moni, mutta rima on matalammalla?? kuinka väärässä olen?[/q]Ainoastaan jos siitä olisi minulla suoraa ja turhaa haittaa, kuten esim poliisikuulusteluissa tai työhaastattelussa. Mutta henkilökohtaisella tasolla minä en näe siinä mitään hävettävää tai salattavaa. Mun ystävät tietää, mun vanhemmat tietää ja olen mä siitä tilaisuuden tullen kertonut duunipaikoillakin joillekin valituille ihmisille jos se nyt sua kiinnostaa.
[q]Kimbou, 16.12.2008 17:46:
no sitten "keep it real". En nyt itsekkään omia tekemisiä jaksa peitellä tai kiistää mutta välillä se on vaan helpompaa ku yrittää selittää asiaa jollekkin kenen päätä on mahdoton kääntää. Huumeiden käyttäjän, "narkomaanin"(niinkun jotkut asiasta ajattelee) leima ei ole sen arvosta.
[/q]Kerrotko mulle missä vaiheessa mä oon käskeny tai kehottanu ketään muuta ihmistä, että muiden pitäisi toimia samalla tavalla kuin minä? Jos nyt viittaat mun kaksinaismoralismi-viittaukseeni, niin se kyllä kohdistui yhteiskunnan ajattelumalliin, eikä yksittäisiin ihmisiin.
[q]Riku, 16.12.2008 17:29:
---
Kimbou, 16.12.2008 17:24:
väität siis tosissas että missään tilanteessa et itse kieltäisi esim. polttamasta pajaria? Veikkaan että kiellät asian aivan samalla tavalla kuin täälläkin moni, mutta rima on matalammalla?? kuinka väärässä olen?
---
Ainoastaan jos siitä olisi minulla suoraa ja turhaa haittaa, kuten esim poliisikuulusteluissa tai työhaastattelussa. Mutta henkilökohtaisella tasolla minä en näe siinä mitään hävettävää tai salattavaa. Mun ystävät tietää, mun vanhemmat tietää ja olen mä siitä tilaisuuden tullen kertonut duunipaikoillakin joillekin valituille ihmisille jos se nyt sua kiinnostaa.
[/q]
no sitten "keep it real". En nyt itsekkään omia tekemisiä jaksa peitellä tai kiistää mutta välillä se on vaan helpompaa ku yrittää selittää asiaa jollekkin kenen päätä on mahdoton kääntää. Huumeiden käyttäjän, "narkomaanin"(niinkun jotkut asiasta ajattelee) leima ei ole sen arvosta.
[q]Kimbou, 16.12.2008 18:11:
et missään vaiheessa!! olenko väittäny niin? omia ajatuksia tässä vaan kirjottelin siitä miten minä toimin. Se siitä sitten.....
[/q]Ok, my bad. Piis.
[q]Riku, 16.12.2008 17:54:
---
Kimbou, 16.12.2008 17:46:
---
Kerrotko mulle missä vaiheessa mä oon käskeny tai kehottanu ketään muuta ihmistä, että muiden pitäisi toimia samalla tavalla kuin minä? Jos nyt viittaat mun kaksinaismoralismi-viittaukseeni, niin se kyllä kohdistui yhteiskunnan ajattelumalliin, eikä yksittäisiin ihmisiin.
[/q]
et missään vaiheessa!! olenko väittäny niin? omia ajatuksia tässä vaan kirjottelin siitä miten minä toimin. Se siitä sitten.....
[q]VaLa, 16.12.2008 20:58:
Meniskö tää tonne kysy tyhmiä osastolle, mutta heitetään tänne. Mitä on lakka?
[/q]
http://fi.wikipedia.org/wiki/Gamma-Butyrolaktoni
Wikipedia on ihmeellinen asia o_O
[q]VaLa, 16.12.2008 21:09:
---
Kivaa kamaa...
[/q]
toimii
Mä oon kuullu et ku juo omaa kustaan ni mikään ei näy testeissä? Onx kokemucxii?
[q]Mai,
Kuulostaa lähinnä mielipuoliselta ajattelutavalta mun korvaan. Ja siltä että on joskus ollut ongelma kenties amfetamiinin kanssa. Harva ihminen alkaa kahvia vertaamaan amfetamiini - kuitenkin kaksi niin eri asiaa. Toki varmasti yliherkkiö ihmisiä löytyy mutta pahasti kuulostaa siltä että jonginlainen ongelma tossa piilee..
[/q]
Sepä se ongelma juuri onkin, että kaikki erilainen kaavasta iroitettu ajattelutapa koetaan tänä päivänä mielipuoliseksi.
Siispä amfetamiinin käyttö ei todellakaan edusta sitä kaipaamasi problematiikkaa tässä keskustelussa. Kohdallani yksi käyttökerta riitti toteamaan miten aine vaikuttaa minuun - niin fyysisesti kuin psyykkisesti - mielestäni huono "potku" suhteessa suhteettoman suureen mielialan laskuun. Toiminta mekanismi on tismalleen sama kuin kahvissa omalla kohdallani, niin pieni parin-kolmen tunnin piristys, jonka jälkeen tulee miltein sänkyyn kaatava väsymys kohtaus - NOT WORTH iT.
Tässä tulee sitten se todellinen piilevä ongelma: Mun kohdalla voin myös todeta, että minulla on tähän vertailuun tarvittavaa todellista kokemuspohjaa, toisin kuin mitä voi sanoa yleisesti ihmiseltä, jotka tulevat huumekeskusteluihin läväyttelemään omia mielipiteitään asioista - joista he eivät kuitenkaan omaa minkään tason käytännön kokemusta.
Suurin osa tätä huimausainekeskustelua on sitä juupas eipäs jänkäämistä, osapuolten välillä missä logiikalla ei tunnu olevan mitään arvoa, suurien tunnekuohujen rinnalla. "Minusta huumeet sitä ja huumeet tätä ja näin ne tuhoavat..." blaa blaa blaa tason jutut päihittävä kerta toisensa jälkeen, statistiikan, rahavirtojen, harmaantalouden, itsemäärämisoikeuden ja sen seikan että ei ne nyt oikeesti oo niin vaikeasti ihmisyyttä rampauttavia aineita, pikemminkin elämänlaatua kohottavia vaihtoehtoisia vapaa-ajan päihteitä - siinä missä kaikki muutkin kehomme toimintaan vaikuttavat aineet.
[q]Juhgu, 4.8.2006 15:00:
---
Sunflower, 4.8.2006 14:29:
---
Miten näissä palopuheissa tuntuu aina unohtuvan se, että alkoholistit ja narkkarit tekee joka päivä sen valinnan. Jos apua haluaa, sitä myös saa.
---
Je, narkkari herää aamulla, siltä kysytään: "haluatko olla narkkari, kyllä/ei?". Sit se vastaa kyllä ku se on tyhmä ja itsekäs, niiq.
[/q]
Sehän on sama kuin homoillakin, nekin päättää joka aamu, et mitä ne on.
[q]Riku, 16.12.2008 13:19:
---
VaLa, 16.12.2008 13:13:
Joskus kuullu puhuttavan, että ecstasy saattaa aiheuttaa masennusta ja että jotkut tasottavat tätä sitten masennuslääkkeillä. Muutama vuosi sittenhän oli tapaus esson ja jonkun tietyn masennuslääkkeen kuolettavasta yhdistelmästä. Sitä en tiedä onko toi lääke enää markkinoilla....
[/q]
[q]Riku,
Nuo mainitsemasi masennuslääkkeet ovat nimenomaisesti MAO-estäjiä, ja niitä on kyllä edelleen olemassa ja markkinoilla.
[/q]
Jotka taas toimivat psilosiinin ja psilosybiinin buustaajina sieniä nauttiessa.
...mutta ei sitä tarvitse lääkkeisiin kajota, sitruunahappo ja mustaherukkamehu ajaa saman yhdistelmän.
jos ei voi käydä kemuissa ilman huumeita niin tarviiko käydä ollenkaan? kuka vaan voi tykätä bileissä olosta jos on ottanut pienet lainit sitä ennen, kun saa siitä ne tietyt kiksit. loppupeleissä se pirin vetäminen menee kuitenkin siihen että istutaan neljän seinän sisällä vetämässä vetoja ja kuunnellaan stereoista piripolkkaa. en viellä yhtäkään ihmistä tunne joka olisi vain kerran kokeillut poretta.. jos sitä kokeilee kerran niin miks ei vois kokeilla toistekkin.. kohta sitä ollaan kokeiltu jo 20 kertaa.. eikä se ole enää mitään kokeilua jokainen tyylillään
*krooh* aina nää samat läpät ja argumentit, jotka on jo sataan kertaan ammuttu alas.
Ok, oli tos yks uus väitös. Mun tuntemista pirin käyttäjistä ei oo kertaakaan ykskään tainnu vetää hihaan, mut ehkä mä sit tunnen harvinaisen itsehillintäisiä ja fiksuja kaikki ne kymmenet mitä tunnen.
[q]Android, 25.9.2005 14:33:
Ymmärrän kyllä pointin, mutta ne tapaukset jotka itse olen todistanut niin GBL:n käyttö on pikemminkin johtunut tietämättömyydestä eikä mahdollisista juridisista seurauksista mahdollisen kiinnijäämisen osalta. Tämä pätee varsinkin hyvin nuoriin...[/q]Niinno, mä en kyllä ole missään kaduilla käynyt seuraamasssa 16v teinien lakkaörväämistä jos sitä tekevät. Mutta juuri tämän takia se asiallinen ja kiihkoton valistus olisi niin ensiarvoisen tärkeää. Pelkkä huumeet on pahoja-hokema menettää uskottavuutensa viimeistään siinä vaiheessa kun joku kaveripiirissä vetää puoli vuotta aineita ilman mitään ongelmia.
[q]Otan nyt tietoisen riskin saada helvetisti paskaa niskaan ja vastakommentteja, mutta miettiessäni tuota heroiinivertailua tuli vaan mieleen; vaikka heroiinin ja gamman vaikutusmekanismit ovat täysin erilaiset, on niillä myös paljon yhteistä; molemmilla on keskushermostoa lamaava vaikutus. Pulssi ja hengitys hidastuu, lihakset rentoutuvat, reagointikyky hidastuu, balanssi ja motoriset kyvyt heikkenevät jne. Yliannostuksen riski on molemmilla suhteellisen suuri (heroiinilla etenkin suonensisäisesti käytettynä). Molemmat ovat ei-toksisia (esim amfetamiinit ovat huomattavasti myrkyllisempiä kuin opiaatit) ja alkoholi sekä rauhoittavat lääkkeet (bentsodiatsepiinit) ja unilääkkeet voimistavat niiden vaikutusta huomattavasti. Hyvin voimakas psyykkinen ja etenkin fyysinen riippuvuus vieroitusoireineen voi syntyä molempiin. GHB vaan on enemmän "alkoholimainen" ja soveltuu bilettämiseen kun taas heroiini on enemmän "bentsomainen" (otin tietoisesti ylös vertailukohteeksi lailliset vaihtoehdot) eikä ulkomaailma tai ulkoiset ärsykkeet erityisemmin kiinnosta.[/q]No multa et sitä tule saamaan A) koska en väitä tietäväni asiasta tarpeeksi ja B) uskon että puhut ihan faktaa.
[q]Toisaalta alkoholikin ja GHB muistuttavat vaikutuksiltaan toisiaan. Ei ehkä niinkään toksisesti tosin.[/q]Siis pointti juuri onkin, että gamma on subjektiivisilta vaikutuksiltaan ihmisille suurinpiirtein samaa luokkaa kuin kupillinen kahvia tai pullo siideri, josta ei edes ensi alkuun tule esimerkiksi edes mitään krapulaa vaikka sitä kiskoisi enemmänkin. Pitkäaikaista käyttöä seuranneena voisin väittää sen kuitenkin johtavan esimerkiksi vaikeisiin uniongelmiin.
[q]Toki heroiini suonensisäisesti käytettynä on huomattavasti vaarallisempaa kuin GHB:n nauttiminen oraalisti. Tätä en kiistä. Enkä pidä GHB:tä muutenkaan yhtä vaarallisena kuin opiaatit. Silti - joitakin yhtymäkohtia on. Olisi huomattavasti kaukaa haetumpaa verrata gammaa amfetamiiniin. Tiedostan kyllä että pointtisi oli lähinnä se että gammaa ylipäätään on "demonisoitu" eikä itse heroinii vaikutuksiltaan vaan lähinnä sosiaalisena ilmiönä ja kaikkein "pahimpana" vertailukohteena on yhdistetty nimenomaan GHB:hen.
[/q]Jeps, nyt alkaa taas yhteisymmärrys löytyä.