Huumeista

Back to päihdekeskustelu O

[q]mayah, 6.7.2007 11:56:
---
Android, 6.7.2007 11:45:
Entä jos olisin saanut tiedon kuolinsyyntutkijalta, muuttaisiko se tilannetta? Minähän olisin silti vain kuullut sen kuolinsyyntutkijalta.

Tämä ei enää liity yksittäiseen henkilöön, vaan on ihan yleinen kysymys.

---

Kyse on edelleen yksityishenkilöstä, ei julkisessa virassa / julkisessa työssä olevasta henkilöstä.
[/q]

Jotain yksityisyyden suojaa pitää olla..

Indian Bazaarissa myydään Oopiumi-suitsuketta ja Oopiumi-öljyä (eteerinen öljy / uute) - voiko olla mahdollista että siinä on oikeaa oopiumia? Ja voiko sillä olla päihdyttäviä vaikutuksia?

[q]sapeli, 11.7.2007 20:49:
Indian Bazaarissa myydään Oopiumi-suitsuketta ja Oopiumi-öljyä (eteerinen öljy / uute) - voiko olla mahdollista että siinä on oikeaa oopiumia? Ja voiko sillä olla päihdyttäviä vaikutuksia?
[/q]
mä ihmettelin kanssa että miten niillä voi olla jotain tollasta valikoimassa
käsittääkseni siis noi öljyt on olevinaan hienoja, koska ne ei oo synteettisiä hajuaineita vaan ihan oikeesti uutettu siitä mistä onkaan uutettu, mutta kuvittelisin että on ainakin eriosasta kasvia

Kaikilla ihmisillä on joku akilleen kantapää. Yleensä nistien ja densojen ongelmat alkavat monen asian summasta arkielämän epäonnistumisissa. Terveydenhuoltoa parantamalla ja kasvatuksen avulla ennaltahekästäisiin mielenterveydelliset häiriöt, jotka saattavat ihmisiä huono-onnisuuden oravanpyörään.

Suurin osa ihmisistä pärjää. Pieni osa ei oo yhtä vahvoja. Niin se on aina ollu. Ei kukaan haluu, että menee huonosti. Eikä kukaan terve ihminen haluu samaan elämänmalliin ku densot ja nistit. Harva niitä kuitenkaan ihailee. En sano, että ois hyvä jos valtio vaa luukuttais nisteille kamaa. Sen lisäks siin yhteydes pitäis olla terveydenhuollon ja mielenterveydenhuollon messis. Jos vaik sais joitain luovuttaneita viel takas normaaliin elämään ja yhteiskunnan kelkkaan. Paremmalle puolelle lakia. Ei ainakaan pahaa tekemässä niin että mun tai mun läheisten tartteis pelätä.

Ihmisillä on aina ollu aikojen alusta lähtien ollu tarve päihtyä. Suurin osa ihmisistä tykkää kuitenkin olla myös terve, osaava ja energinen. Ihmissuhteetkin on kivempia niin. Välil jotkut tykkää nollata. Jotkut niistä oppii kantapään kautta. Loput vaatii apuu takas pääsemiseen. Mut kukaan ei haluu, että kellekään tartteis tehdä pahaa. Ei ne narkkarit. Eikä me suurin osa.

Tämmöstä.

[q]Mark, 5.12.2008 16:30:
Ideana hyvä, mut ei toi kyllä näitä Euroopan korkeimpia veroja maksavana hirveesti innosta jos verorahoja tungetaan nistien herskaan Ehkäpä vaan vierastan ajatusta, koska varmastikin nistien hyysäämiseen menee nykyisellä mallilla saman verran sitä pätää.. [/q]

Herskan rahoittamisessa on mielestäni pari ihan hyvää pointtia;
-Käyttäjä tarvitsee joka tapauksessa annoksensa. Jos se saa annoksensa laillista kautta, ei sen tarvitse ryhtyä rikolliseksi tms. Lisäksi moni nisti pystyy käsittääkseni käymään suht normaalisti duunissa jos ne vaan saa päivittäisen annoksensa ajallaan. Tästä seuraava säännöllinen elämä auttaa myös rehabilitaatiossa, jos se ylipäätään on mahdollista.
-Käyttäjät saavat heroiininsa laillisesti, jolloin diilereiden ei kannata pitää heroiinia varastossa. Siten myös uusia käyttäjiä tulee paljon vähemmän.

[q]Android,
Eli kirjoitukseni huumerikollisuudesta ei siis liity sinuun, jos harrastat kotikasvatusta.
[/q]

En harrasta kun en voi.

Näin pointtisi, mutta kun se on verhottu sinne lauseiden väliin julistamisen ja paasaamisen väliin ja tällänen hampputukkahippi ei jaksa negailua lukea ilman vastareaktiota.

Eli sun puolesta se ois ihan ok, jos suomessa sais kasvattaa ituja ja sieniä ja lähteä niiden voimalla jopa ulkosalle, muiden ituhippien kanssa sinne tavallisten ihmisten joukkoon tavallisena ihmisenä eikä minään HUUMEHÖRHÖNÄ?

[q]Android, 17.7.2007 20:18:
Ei sitä tarvitse hyväksyä. Jos taloudellisesti huumerikollisuuden tukeminen vaikuttaisi vain omaan kehoon, en näkisi sitä niin eettisesti vastenmielisenä kuin se nyt on. Mutta ei tarvitse olla ydinfyysikko tajutakseen, että ne rahat eivät hyväntekeväisyyteen tällä hetkellä mene. Siihen verrattuna McDonalds'illa syöminen on lastenleikkiä. Tämä ei toki päde esim. kotikasvatukseen, mutta sillä sitä bisnestä ei harrastetakaan. Kotivastatusta lukuun ottamatta huumeidenkäyttäjät ovat ylläpitämässä järjestelmää, jonka takia miljoonat ihmiset kärsivät ja tuhansia ihmisiä tapetaan (huumekaupalla saa paljon rahaa ja AK-47:n ostaminen vaikkapa Afganistanissa tai Kolumbiassa ei ole hankalaa). Ilman niitä huumerahoja tätä järjestelmää olisi huomattavasti hankalampi ylläpitää. Huume- ja asekauppa ovat maailman suurinta bisenstä, ja vieläpä hyvin voimakkaasti kytköksissä toisiinsa.

Toki laillistaminen voisi auttaa tähän, mutta tällä hetkellä huumeidenkäyttäjät eivät vaikuta ainoastaan omaan kehoon. Epäeettisempää kulutusta saa etsiä.
[/q]Entäs jos huumeet ovat kotimaista tuotantoa eivätkä rikollisliigojen tekemiä? :) Niin kemikaalit kuin luonnontuotteetkin?

[q]Riku, 17.7.2007 19:52:
---
Yallu, 6.7.2007 12:02:
---
MURAC, 6.7.2007 11:11:

Moni muukin typerä asia on/on ollut rikollista, kieltolaki anyone? Joka on lähes täsmälleen sama kuin huumeiden laittomuus. Sitä paitsi yksilönvapauteen pitäisi ehdottomasti kuulua oikeus ottaa mitä ainetta haluaa ei se ole mikään valtion homma valita mitä sinä pistät omaan ruumiisesi, näin siis jos asuu vapaassa maassa...

---

Tässä vapaassa maassa minun PITÄÄ saada ajaa autollani niin lujaa kuin haluan, päiväkotien ja koulujen läheisyydessä..
*toktok*

---
Eh, mitäköhän tekemistä sillä, että saa määrätä omasta kehostaan, on sen kanssa että ajaa muiden kehojen päälle autollaan?

En mä ainakaan tunnusta tai hyväksy valtion oikeutta määrätä sitä mitä mä omalle kropalleni aiheutan niin kauan kuin täysi-ikäinen ja oikeustoimikelpoinen henkilö olen. Määrätkää nyt sitten samantien mitä mä laitan leivän päälle tai paljon mun pitää kuntoilla päivässä, sattana. Fasismia sanon minä.
[/q]

Minä haluan myös määrätä mitä omalla ajoneuvollani teen. Mutta mitä sitten kun menetän ajoneuvoni hallinnan?

Lain tarkoitus on ehkäistä mahdollisia tragedioita. On olemassa huippukuskeja jotka pitävät ajoneuvonsa hallinnassa, tilanteessa kuin tilanteessa, mutta suurin osa kansasta on kädettömiä kuskeja. Myönnän että osa käyttäjistä käyttäytyy moitteettomasti vaikutuksen alaisena, mutta kun liikkeellä on PALJON aineita joiden kaikista vaikutuksista ei kenelläkään ole hajuakaan.

Eli kysymykseesi: Ihmiskeholla saa aikaan paljon tuhoa, ja eikö yksi menetetty henki ole jo liian kova hinta bilettämiselle?

Onko kanssa ihmisten terveydestä huolehtiminen fasismia?

[q]Yallu, 18.7.2007 09:11:
Minä haluan myös määrätä mitä omalla ajoneuvollani teen. Mutta mitä sitten kun menetän ajoneuvoni hallinnan?[/q]Öö, sulla ei joko ole mitään pointtia tossa, tai sitten sulta meni mun pointti ohi. SUN ajoneuvon hallinta voi aiheuttaa muiden keholle tuhoa siinä missä muiden huumeidenkäyttö ei tuhoa SUN kehoas.

[q]Lain tarkoitus on ehkäistä mahdollisia tragedioita. On olemassa huippukuskeja jotka pitävät ajoneuvonsa hallinnassa, tilanteessa kuin tilanteessa, mutta suurin osa kansasta on kädettömiä kuskeja. Myönnän että osa käyttäjistä käyttäytyy moitteettomasti vaikutuksen alaisena, mutta kun liikkeellä on PALJON aineita joiden kaikista vaikutuksista ei kenelläkään ole hajuakaan.[/q]Mistä sä tollasta oot päätelly? Kyllä oikeastaan kaikkien aineiden vaikutuksista on dokumentoitu vaikka mitä, lue vaikka Erowidiä jos et muuten usko.

[q]Eli kysymykseesi: Ihmiskeholla saa aikaan paljon tuhoa, ja eikö yksi menetetty henki ole jo liian kova hinta bilettämiselle?[/q]Henki nyt lähtee vaikka tomaateilla jos niitä syö kilokaupalla. Eikö se ole ihmisten oma valinta siinä missä alkoholin juominenkin, johon kuolee Suomessakin tuhansia ihmisiä vuodessa? Juotko sinä ikinä? Poltatko tupakkaa? Syötkö rasvaisia ruokia?

[q]Onko kanssa ihmisten terveydestä huolehtiminen fasismia?[/q]Kyllä siinä vaiheessa jos sinä rupeat päättämään muiden ihmisten puolesta mitä nämä saavat tai eivät saa tehdä. Ei sinulla ole oikeutta tehdä niitä valintoja muiden ihmisten puolesta samalla tavalla kuin nämä eivät saa päättää sinun puolestasi mitä sinä suuhusi tunget.

[q]Yallu,
Tämä koko "haluan päättää omasta kehostani"-bullshitti on samaa paskaa kuin se että turvavyön tai kypärän käyttö (moottoripyörällä) rajoittaa vapauttani..
[/q]

Se ainoa kerta kun olen 27v elinaikanani menettänyt "pari tuntia" elämästäni, niin etten tiedä mitä olen tehnyt ja olen ollut täysin edesvastuuttomassa tilassa, on kyllä tapahtunut TÄYSIN alkoholin vaikutuksen ansiosta.
Millään muulla päihteellä ei pääse sellaisiin sekoitustiloihin ja ole niin voimissaan kuin viinapäissään.
Doupit on douppeja mutta kyllä viina on viinaa ja mä pelkään viinaa niin paljon enemmän ja holisteja , kuin esim. saarellista ihmisiä pumpattuna erinäisillä stimulanteilla.

Kaikissa meissä on huonoja puolia ja hyvin moni meistä tuntee olonsa epävarmaksi ja muutenkin voi huonosti. Pointtina, itsensä sinut oleva ihmisolento pystyy handlaamaan käsittämättömät määrät laittomia päihteitä ja väkivallantekojen mahdollisuus pysyy silti pienenä. Huumepropaganda on tekijänoikeuspropagandaan verrattavissa olevaa valehetelua ja peloittelua...

[q]Android, Kotikasvatusta lukuun ottamatta huumeidenkäyttäjät ovat ylläpitämässä järjestelmää, jonka takia miljoonat ihmiset kärsivät ja tuhansia ihmisiä tapetaan (huumekaupalla saa paljon rahaa ja AK-47:n ostaminen vaikkapa Afganistanissa tai Kolumbiassa ei ole hankalaa). Ilman niitä huumerahoja tätä järjestelmää olisi huomattavasti hankalampi ylläpitää. Huume- ja asekauppa ovat maailman suurinta bisenstä, ja vieläpä hyvin voimakkaasti kytköksissä toisiinsa.

Toki laillistaminen voisi auttaa tähän, mutta tällä hetkellä huumeidenkäyttäjät eivät vaikuta ainoastaan omaan kehoon. Epäeettisempää kulutusta saa etsiä.
[/q]

Ensin luodaan järjestelmä mikä mahdollistaa tämäntasoisen vääryyden maailmalla ja sitten heristellään sormea sinne käyttäjien suuntaan, että ajatelkaa mitä paskaa te tuette. Jösses Jesse sentään, kumpi oli ensin muna vai kana?

[q]Android, 18.7.2007 15:21:
---
Damien, 18.7.2007 15:11:
Mutta olet stoppina sille mitä me halutaan luoda, eli uutta.

---

Olenko? Varmasti? =) Luepa laillistamisesta käyty keskustelu jonka olen käynyt Rikun kanssa.

En missään vaiheessa ole sanonut, että nykyjärjestelmä on hyvä. Itse asiassa suurin syy siihen, etten pidä nykyjärjestelmää hyvänä, ei ole yksittäisten ihmisten valitus siitä että he eivät saa tehdä keholleen mitä haluavat, vaan se, millaisia maailmanlaajuisia seurauksia kansainvälisestä huumerikollisuudesta on. Pidän tästä aiheutuvia ongelmia huomattavasti pahempina kuin se, että joku pössyttelijä sattuu samaan sakot.
[/q]

Mitä tekemistä huumerikollisuudella on sen kanssa että minä veronmaksajana, en voi kasvattaa kotonaa sieniÄÄ ja kukkAA, koska se tuhoaa mun vitun elämän veronmaksajana, siinä tapauksessa että narahdan siitä?

Siinä on sulle rajausta, ettei tartte mennä afganistaniin itkemään unikkoa. Kaksi sellaista päihdettä joita voisin käyttää lopun elämääni, ilman että kaipaisin niiden rinnalle MITÄÄN muuta, jos lainsäädäntö näin sallisi...

[q]Ameeba^, 5.4.2009 13:53:
---
WiljamiDzay, 5.4.2009 13:36:
(Et siinä mielessä vaa nipsut alehinnalla apteekkiin että jäis ainakii nullimulkkulainen l. se diileri/ammattirikollinen ilman fyrkkia)

---

Njuu ei varmaan alennuksia tartteis mutta samaa mieltä kyllä et töhnät myyntiin ja vain varoitukset kylkeen "jos kiskot nii voi hommat mennä ketuiks". Jos jollain lähtee homma lapasesta niin tulisi vain muistaa että ihan oma valinta se oli, ei siihen kukaan pakottanut.
[/q]

Miks muuten aina varoitellaan ja muka huolehditaan?

Ihan ku kieltäminen, toruminen ja poriseminen ois koskaan aiheuttanu mitään muuta reaktiota kuin vasta-reaktioita? Auttavat palvelunumerot, www-sivujen tietoja, yhteystietoja yleisesti vieroitukseen liittyvistä asioita, sekä tuki-palveluita jne.

Näitä vois lätkiä niihin etiketteihin, jengi varmaan luulee et me yleisesti eletään siellä 40 ja 50-lúkujen taitteessa, kun arvomaailma on sieltä kotoisin. "Jos me vaikka laitetaan se varoitustarra, nii ihmiset tietää et ne tuotteet on vahingollisia niiden terveydelle. JOO!" -eräs valiokunnan kokous erään mäenpäällä.

[q]Riku, 18.7.2007 15:15:
Sitä varten on testerit ja pillreports. Sinne voi vapaasti postailla testeistä saatuja tuloksia ja kokemuksia. Myös Erowidista löytyy erilaisten aineiden käyttökokemuksia, kemiallisia koostumuksia, annosmääriä jnejnejne.
[/q]

Juuri tästä syystä haittojen vähentämisen politiikka tulisi ottaa laajempaan käyttöön. Nykyinen rajoittavan kokonaiskiellon politiikka ei salli pillerien testausta, jonka avulla ihmisillä olisi ainakin jonkinlainen kuva siitä mitä naamaansa pistävät. En muista törmänneeni täällä kotimaassa yhteenkään tapaukseen, mutta esim. Hollannissa on törmätty tapauksiin joissa ekstaasina myytiin metamfetamiinia, ja näiden kahden aineen ero on suunnilleen sama kuin pullo keskiolutta vs. pullo vodkaa.

jos suomessa saisi huumeita yhtä helposti kuten esim: englannissa niin uskallan veikata
että bileissäkin rupeais huumeet näkyy. ( ja jos joku väittää että saahan niitä suomestakin helposti niin tervetuloa todellisuuteen täälä joutuu välillä tekee töitä ihan vitusti että saa bile jauheet )

huumeiden laatu suomessa on aika paska pepsi on aivan ala arvoista nipsuista 80 % on täyttä
sontaa piri on yleensä maukasta ja hyvin toimivaa ja kavereiden kasvattamat sienet toimiii

englannissa asia on toinen sielä huumeet tekee mitä niiden pitääkin tehdä!!

[q]Vihreä humanisti, 20.1.2010 08:38:
Ihan näin välihuutona; mikäli Suomessa laillistettaisiin huumausaineiden myynti ja käyttö, on syytä myös pohtia millaisen määrän huumausaineiden ongelmakäyttäjiä tämä houkuttelisi tänne Virosta, Venäjältä ja pohjoismaista. Asiaa ei voi ajatella globaalissa maailmassa vain Suomen ja suomalaisten kantilta - pitää muistaa, että Ruotsissakin on helvetisti nistejä, jotka siirtyisivät varmasti mielellään lautalla tänne autuaammille piikittelymaille, jos Suomessa radikaaleja muutoksia asiassa tehtäisiin.

Merkittävät muutokset Suomen huumausainelainsäädännössä aiheuttaisivat myös jonkinverran ongelmia EU-alueen vapaan liikkuvuuden säännöksiin, sillä veikkaisin, että ainakin rajanaapurit palauttaisivat pikimiten sisärajatarkastukset estääkseen Suomessa laillisten päihteiden valumisen omiin maihinsa. Kyseessä pitäisi olla jonkinlainen koko EU-tason linjamuutos, jota tuskin on ihan hetkeen nyt odotettavissa.
[/q]Myönnetään. Noin voisi tapahtua.

Tää mun idealistinen skenaario koostuu sitä, että sama homma toteutettaisiin maailmanlaajuisesti. Kuten on pikkuhiljaa käymässä, ja Eurooppa monessa suhteessa on johtamassa sitä rintamaa.

Ei ole pienintäkään toivoa, että Suomi olisi etunenässä tekemässä tätä, mutta siitä voi olla jokseenkin varma, että viimeisten joukossa olemisesta seuraa enemmän haittaa kuin hyötyä. Siksi näitä asenteita tässä maassa pitäisi muuttaa millä tahansa keinolla, on se sitten forum-avautuminen tai mikä ikinä. Koska jos näillä mennään, lopputulos ei tule olemaan kaunis.

edit: lainaan toista ihmistä lopuksi:

"Patriotism is the last refuge of a scoundrel." - Samuel Johnsson

Eipä jaksais mun päätä suomalaisten päihdekäyttö hiertää. Kukin selviää arjesta omalla tavallaan.

Mutta sitten toisaalta, ei 13v piripää oo kiva näky.

Ei näin :
first aid tent at global gathering 2007

poppers

[q]Android, 25.9.2005 14:33:
Ymmärrän kyllä pointin, mutta ne tapaukset jotka itse olen todistanut niin GBL:n käyttö on pikemminkin johtunut tietämättömyydestä eikä mahdollisista juridisista seurauksista mahdollisen kiinnijäämisen osalta. Tämä pätee varsinkin hyvin nuoriin...[/q]Niinno, mä en kyllä ole missään kaduilla käynyt seuraamasssa 16v teinien lakkaörväämistä jos sitä tekevät. Mutta juuri tämän takia se asiallinen ja kiihkoton valistus olisi niin ensiarvoisen tärkeää. Pelkkä huumeet on pahoja-hokema menettää uskottavuutensa viimeistään siinä vaiheessa kun joku kaveripiirissä vetää puoli vuotta aineita ilman mitään ongelmia.

[q]Otan nyt tietoisen riskin saada helvetisti paskaa niskaan ja vastakommentteja, mutta miettiessäni tuota heroiinivertailua tuli vaan mieleen; vaikka heroiinin ja gamman vaikutusmekanismit ovat täysin erilaiset, on niillä myös paljon yhteistä; molemmilla on keskushermostoa lamaava vaikutus. Pulssi ja hengitys hidastuu, lihakset rentoutuvat, reagointikyky hidastuu, balanssi ja motoriset kyvyt heikkenevät jne. Yliannostuksen riski on molemmilla suhteellisen suuri (heroiinilla etenkin suonensisäisesti käytettynä). Molemmat ovat ei-toksisia (esim amfetamiinit ovat huomattavasti myrkyllisempiä kuin opiaatit) ja alkoholi sekä rauhoittavat lääkkeet (bentsodiatsepiinit) ja unilääkkeet voimistavat niiden vaikutusta huomattavasti. Hyvin voimakas psyykkinen ja etenkin fyysinen riippuvuus vieroitusoireineen voi syntyä molempiin. GHB vaan on enemmän "alkoholimainen" ja soveltuu bilettämiseen kun taas heroiini on enemmän "bentsomainen" (otin tietoisesti ylös vertailukohteeksi lailliset vaihtoehdot) eikä ulkomaailma tai ulkoiset ärsykkeet erityisemmin kiinnosta.[/q]No multa et sitä tule saamaan A) koska en väitä tietäväni asiasta tarpeeksi ja B) uskon että puhut ihan faktaa.

[q]Toisaalta alkoholikin ja GHB muistuttavat vaikutuksiltaan toisiaan. Ei ehkä niinkään toksisesti tosin.[/q]Siis pointti juuri onkin, että gamma on subjektiivisilta vaikutuksiltaan ihmisille suurinpiirtein samaa luokkaa kuin kupillinen kahvia tai pullo siideri, josta ei edes ensi alkuun tule esimerkiksi edes mitään krapulaa vaikka sitä kiskoisi enemmänkin. Pitkäaikaista käyttöä seuranneena voisin väittää sen kuitenkin johtavan esimerkiksi vaikeisiin uniongelmiin.

[q]Toki heroiini suonensisäisesti käytettynä on huomattavasti vaarallisempaa kuin GHB:n nauttiminen oraalisti. Tätä en kiistä. Enkä pidä GHB:tä muutenkaan yhtä vaarallisena kuin opiaatit. Silti - joitakin yhtymäkohtia on. Olisi huomattavasti kaukaa haetumpaa verrata gammaa amfetamiiniin. Tiedostan kyllä että pointtisi oli lähinnä se että gammaa ylipäätään on "demonisoitu" eikä itse heroinii vaikutuksiltaan vaan lähinnä sosiaalisena ilmiönä ja kaikkein "pahimpana" vertailukohteena on yhdistetty nimenomaan GHB:hen.
[/q]Jeps, nyt alkaa taas yhteisymmärrys löytyä.

O