Huumeista
[q]potentia, 30.1.2006 20:08:
Kästtääkseni suomessa ei ekstaasin vuoksi sairaalareissuja juurikaan tule, mutta haluaisin mielelläni kuulla onko tämän foorumin aktiiveilla tai heidän ystävillään huonoja kokemuksia kyseisestä aineesta?
[/q]
Huhun mukaan pari kuukautta sitten helsingissä oli liikkeellä myrkytettyjä / erittäin epäpuhtaita ekstaasipillereitä joiden takia tuli useampikin sairaalareissu... Ilmeisesti nuo epäpuhtaudet (oli ne sitten tahattomia tai ei) on ne suurin riski ainakin lyhyellä kantamalla - ne pahemmat haitathan ilmeisesti ilmenee vasta vuosien käytön seurauksena (joskaan tätä ei ole voitu todistaa koska kukaan ekstaasin käyttäjä ei ole vielä testamentannut aivojaan tutkimuksiin kuolemansa jälkeen).
[q]Ann!s, 31.1.2006 04:04:
huhupuheita!ei tarvi aina vetää joka toinen minuutti ku "ei toimi" eli amatöörit asialla - taas.
[/q]
No jos tuohon mun viestiini viittaat niin sanotaanko että se huhu oli melko varmasta lähteestä, eikä liene kenenkään asiaan vihkiytyneen kiistäminen että epäpuhtauksia löytyy ja että ne eivät ole erityisen terveellisiä.
Tulikin tällänen juttu mieleen , että miksi viranomaiset eivät anna varoituksia essoista jos on jotakin vaarallisia yhdistelmiä liikkeellä . Veikkaan kuitenkin , että poliisit niitä aika paljon testailee..
[q]Ann!s, 31.1.2006 04:04:
huhupuheita!ei tarvi aina vetää joka toinen minuutti ku "ei toimi" eli amatöörit asialla - taas.
[/q]
Väitän et 90% suomessa pyörivistä essoista sisältää muutakin kun mdma:ta.
[q]Twist, 31.1.2006 09:44:
---
Ann!s, 31.1.2006 04:04:
---
[/q]
Mä taas väitän että 90% ei sisällä sitä ollenkaan...
[q]linnu, 31.1.2006 10:52:
---
Twist, 31.1.2006 09:44:
---
---
---
[/q]
Eipä noista oikein tiedä. Mut jos jotain osviittaa haluaa esimerkiksi jonkin vuoden tilastoista (mitä tietyt essot ovat sisältäneet sinä vuonna), niin suosittelisin Mikko Salasuon "Huumeet ajankuvana" väitöskirjaa huumeiden viihdekäytöstä. Siellä on lueteltu mitä aineita on löydetty essoista. Ja kieltämättä MDMA:ta ei siellä löytynyt läheskään kaikista.
[q]linnu, 31.1.2006 10:52:
---
---
---
---
[/q]
Ja jos sisältää ni ihan mitättömän määrän, loput onkin sit jotain muuta paskaa rotanmyrkystä ketamiiniin.
[q]Jammailija, 31.1.2006 10:57:
---
linnu, 31.1.2006 10:52:
---
---
---
---
---
Eipä noista oikein tiedä. Mut jos jotain osviittaa haluaa esimerkiksi jonkin vuoden tilastoista (mitä tietyt essot ovat sisältäneet sinä vuonna), niin suosittelisin Mikko Salasuon "Huumeet ajankuvana" väitöskirjaa huumeiden viihdekäytöstä. Siellä on lueteltu mitä aineita on löydetty essoista. Ja kieltämättä MDMA:ta ei siellä löytynyt läheskään kaikista.
[/q]
Kiinnostais et miten noi on testattu ? Onkos tietoa ?
Niin,se on kyl totta että harvat naksut sisältää MDMA:ta..Tai sitten niissä on sitä niin vähän että poliisilaboratorio ei edes luokittele niitä ekstaasiksi.
[q]Riku Jungell (pHaze), 31.1.2006 11:19:
---
Twist, 31.1.2006 11:15:
Tota nyt ei oo mun mielestä mitään järkee seurata , Suomessa nyt pyörii ihan eri napit ku esim. Hollannissa tai Englannissa.. Ainakin luulisin näin Saa toki korjata jos olen väärässä .
---
Kyllä ja ei, mutta totta varmaan suurimmaksi osaksi. Mutta tuolta voi ainakin vähän katsella mitä kaikkea niihin on tungettu maailmalla, kyllähän tuolla aika monta maanosaa löytyy ja jokunen nappi vertailukohdaksi.
[/q]
Joo ja itsellä on ainakin hyviä kokemuksia kyseessä olevasta sivustosta kun ulkomailla asuin ja kun ei ollut mahdollisuutta testaa tabuja, suomesta pillreportsilla ei tosin pahemmin raportteja ole.
[q]Twist, 31.1.2006 10:57:
---
linnu, 31.1.2006 10:52:
---
---
---
---
---
Ja jos sisältää ni ihan mitättömän määrän, loput onkin sit jotain muuta paskaa rotanmyrkystä ketamiiniin.
[/q]
Mut eihän ketamiini oo paskaa ; ) ja niin, en ole jaksanut opetella tätä quottaamisen jaloa taitoa..
[q]anis, 2.2.2006 21:48:
---
Mut eihän ketamiini oo paskaa ; )[/q]
Se on todella paskaa jos sitä myydään jonain muuna kuin ketamiinina.
Miä pysyn ny oluessa.. alkaa se vitun änkytyskin häviämään joka vaivas pari vuotta sen jälkeen kun lopetin mömmöt.
kivaa oli ja tulipahan kokeiltua, mutta kyllä parhaimmat kiksit bileissä saan pienessä olut pöhnässä..
http://www.newscientist.com/article.ns?id=mg18925393.800
Ecstasy and loud music are a bad mix
PARTYGOERS who take the recreational drug ecstasy may face a greater risk of long-term brain damage if they bombard themselves with loud music all night long.
Lyhennelmä: kova musiikki tehostaa ekstaasin vaikutusta mutta johtaa myös (ainakin rotilla) melko vakaviin jälkiseuraamuksiin.
http://www.guardian.co.uk/environment/2009/feb/25/ecstasy-cambodia
Ekstaasin valmistus uhkaa sademetsiä kaakkoisaasiassa
Eikös ekstaasi normaalisti ole euroopassa kuitenkin synteettistä?
[q]Riku Jungell (pHaze), 25.9.2005 14:03:
Niinjoo, vois harrastaa oma-aloitteista päihdevalistusta ton gamman suhteen, jos edes osa noista tahattomista övereistä saataisiin vältettyä jatkossa:
1)
2)
3)
4)
5)[/q]
Noi on kyllä ihan hyviä pointteja jotka kaikkien tuon aineen kanssa temppuilevien kannattaa pitää visusti mielessä.
[q]boy-cut, 19.7.2006 14:01:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Gamman+ja+alkoholin+yhteiskäyttö+on+yleistynyt/1135220735988
kerrankin huumeuutinen jossa ei mainita sanaa tekno
[/q]
totta siellä sanottiin vaan "Kesätapahtumissa ja -festivaaleilla "
just meinasin itte tulla laittaa linkin, mutta joku oli kerenny mua ennen
[q]SamHard, 30.1.2010 12:26:
ps. Kieltämättä pusken sanallisesti tai kirjoituksen muodossa lähes pokkeuksetta
jopa naurettavuuteen meneviä yleistyksiä sekä ehdottomuuksia, joista on vaikea
tehdä kompromisseja tai menetän mun uskottavuuden pubi poliitikkona! Jos löydät
tästä myös ironiaa isolla I:llä niin se voisi olla se asain ydin;)
[/q]Olen pahoillani. Olen liian monta vuotta seurannut sitä, miten monet tunkevat paljon tuotakin typerämpää tekstiä näppäimistöltään. Lisäksi ironia ei ole mun vahvimpia taiteenlajeja muutenkaan... Mun pitäis tuntea sut henkkoht et osaisin ottaa tuon oikein. Usko pois, jos oisit seurannu tätä keskustelua sivu sivulta, sun Ironia jää kauas niistä typerimmistä kommenteista aiheessa. (Jossain asiaan liittyvässä topicissa joku ehdotti esim perinteistä "ladon taakse"-vaihtoehtoa...)
[q]Android, 25.9.2005 14:33:
Ymmärrän kyllä pointin, mutta ne tapaukset jotka itse olen todistanut niin GBL:n käyttö on pikemminkin johtunut tietämättömyydestä eikä mahdollisista juridisista seurauksista mahdollisen kiinnijäämisen osalta. Tämä pätee varsinkin hyvin nuoriin...[/q]Niinno, mä en kyllä ole missään kaduilla käynyt seuraamasssa 16v teinien lakkaörväämistä jos sitä tekevät. Mutta juuri tämän takia se asiallinen ja kiihkoton valistus olisi niin ensiarvoisen tärkeää. Pelkkä huumeet on pahoja-hokema menettää uskottavuutensa viimeistään siinä vaiheessa kun joku kaveripiirissä vetää puoli vuotta aineita ilman mitään ongelmia.
[q]Otan nyt tietoisen riskin saada helvetisti paskaa niskaan ja vastakommentteja, mutta miettiessäni tuota heroiinivertailua tuli vaan mieleen; vaikka heroiinin ja gamman vaikutusmekanismit ovat täysin erilaiset, on niillä myös paljon yhteistä; molemmilla on keskushermostoa lamaava vaikutus. Pulssi ja hengitys hidastuu, lihakset rentoutuvat, reagointikyky hidastuu, balanssi ja motoriset kyvyt heikkenevät jne. Yliannostuksen riski on molemmilla suhteellisen suuri (heroiinilla etenkin suonensisäisesti käytettynä). Molemmat ovat ei-toksisia (esim amfetamiinit ovat huomattavasti myrkyllisempiä kuin opiaatit) ja alkoholi sekä rauhoittavat lääkkeet (bentsodiatsepiinit) ja unilääkkeet voimistavat niiden vaikutusta huomattavasti. Hyvin voimakas psyykkinen ja etenkin fyysinen riippuvuus vieroitusoireineen voi syntyä molempiin. GHB vaan on enemmän "alkoholimainen" ja soveltuu bilettämiseen kun taas heroiini on enemmän "bentsomainen" (otin tietoisesti ylös vertailukohteeksi lailliset vaihtoehdot) eikä ulkomaailma tai ulkoiset ärsykkeet erityisemmin kiinnosta.[/q]No multa et sitä tule saamaan A) koska en väitä tietäväni asiasta tarpeeksi ja B) uskon että puhut ihan faktaa.
[q]Toisaalta alkoholikin ja GHB muistuttavat vaikutuksiltaan toisiaan. Ei ehkä niinkään toksisesti tosin.[/q]Siis pointti juuri onkin, että gamma on subjektiivisilta vaikutuksiltaan ihmisille suurinpiirtein samaa luokkaa kuin kupillinen kahvia tai pullo siideri, josta ei edes ensi alkuun tule esimerkiksi edes mitään krapulaa vaikka sitä kiskoisi enemmänkin. Pitkäaikaista käyttöä seuranneena voisin väittää sen kuitenkin johtavan esimerkiksi vaikeisiin uniongelmiin.
[q]Toki heroiini suonensisäisesti käytettynä on huomattavasti vaarallisempaa kuin GHB:n nauttiminen oraalisti. Tätä en kiistä. Enkä pidä GHB:tä muutenkaan yhtä vaarallisena kuin opiaatit. Silti - joitakin yhtymäkohtia on. Olisi huomattavasti kaukaa haetumpaa verrata gammaa amfetamiiniin. Tiedostan kyllä että pointtisi oli lähinnä se että gammaa ylipäätään on "demonisoitu" eikä itse heroinii vaikutuksiltaan vaan lähinnä sosiaalisena ilmiönä ja kaikkein "pahimpana" vertailukohteena on yhdistetty nimenomaan GHB:hen.
[/q]Jeps, nyt alkaa taas yhteisymmärrys löytyä.