Huumeista
Jos heroiini ei ole johtanut yhteenkään yliannostuskuolemaan niin siitä kuulu kiitos kyllä pitkälti subulle.
Olisi vaan mielenkiintoista nähdä tilastoa siitä kuinka moneen kuolemaan se on ollut osallisena...
Vaan johtuuko se siitä, että subu vetää niin paljon heroiinia itse, ettei muille riitä sitä övereihin asti, vai onko subu pelastava enkeli, joka pitää huolen siitä, että kaikki öyskäilevät saavat tarvitsemansa hoidon ja ajoissa?
[q]alypaa, 3.6.2005 15:28:
Jos heroiini ei ole johtanut yhteenkään yliannostuskuolemaan niin siitä kuulu kiitos kyllä pitkälti subulle.
[/q]
[q]Philly, 18.4.2005 08:49:
Lepsu ja rakkaudeton kasvatus voivat johtaa ekstaasin käyttöön
STT-PP, 18.4.2005
Kurin ja vanhempien valvonnan puuttuminen on selvästi yhteydessä ekstaasihuumeen käyttöön nuorena aikuisena, ilmenee brittitutkijoiden selvityksestä. Mitä vähemmän vanhemmat valvovat lastensa tekemisiä, sitä varhemmin ekstaasin käyttö aloitetaan ja sitä suurempia annoksia otetaan, todetaan liverpoolilaisen yliopiston tutkimuksessa.
Vaaratekijänä ekstaasin käytölle tutkijat löysivät myös kylmäkiskoisen vanhemmuuden, joskin lepsu kasvatusote oli merkittävin syy.
- Rakkautta ja tukea antava vanhemmuus, mutta myös tiukkaa kuria sisältävä kasvatus näyttivät suojaavan lasta ja nuorta parhaiten, sanoi tutkija Catherine Montgomery.
Tutkimuksessa oli mukana 86 ekstaasin käyttäjää ja 82 nuorta aikuista, jotka eivät käyttäneet ekstaasia. Heiltä kysyttiin mm., mihin asti ja kuinka usein he saivat olla ulkona iltaisin ja mitä heidän oli sallittu tehdä. Tutkimukseen osallistuneet olivat 18-25-vuotiaita.
Amfetamiinin ja kokaiinin käyttö ovat myös yhteydessä samoihin kasvatusasenteisiin, mutta eivät yhtä voimakkaasti kuin miten on laita ekstaasin kanssa.
[/q]
Ei siitä vanhempia voi syyttää, ihminen tekee itse omat päätöksensä. Niin, tosiaan, se vapaa tahto on kyl niinku niin hassu juttu*ding*
"Scientists have not only identified a critical gene involved in heroin addiction relapse, but they have also successfully blocked it, eliminating cravings for the drug."
http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn7445
Sain kuulla tänään aika järkyttäviä uutisia ja nyt on pakko kertoa sen teille, että es joku ottaa vaikkapa oppix!
Kattelin kaikkissa rauhassa telkkaria, kun sisko soittii ja kertoi aika järkyttäviä uutisia!
Se kertoi että eilen on kuollut yksi mun tuttu, huumeiden yliannostukseen takkia!
Sitten oli pakko ottaa asiasta selvä, hyppäsin pyörä päälle ja ajelin pihan ohi missä kaveri on asunut ja näin siellä sen parhaan kaverin ulkona itkemässä! Tietysti kysyin miten voitte ja miten näin on päässyt tapahtumaan! Se kertoi, että olo on paskanen ja että kyseinen kaveri veti kymmenen päivä peräkkäin, viisi nipusua (ekstaasia) päivässä, sit se meni nukkumaan eikä ole koskaan herännyt!
Sitten mä kysyin vaikka tiesin joo sihen vastauksen, että mistä hän on saanut sellaiseen määrän huumeita! Kaveri sanoi, että se toi Virosta laivalla 5000 kpl ekstaasi tablettia!Aikamoinen määrä!
Mua ihmetyttää missä oli TULLI ja RAJAVARTIOLAITOS! Ja meidän rakkaat POLIISIt!
Jotenkin mä aavistin, että näin pääse joskus tapahtumaan!
Olin perjantaina juoksu lenkillä ja vahingossa törmäsin sen kaverihin, joka oli kertonut tätä tarina ja kaikki oli jo silloin aika hyvissä ekstaasi fiiliksessä! En es jäänyt niiden ka puhumaan vain tervehdin ja jatkoin juokua!
Toivottavasti joku ottaa oppix!
[q]BUTCHER-KK, 12.6.2005 17:32:
[/q]
toivottavasti kaikki tajuaa jo ilman tätäkin viestiä ettei niitä voi päivittäin viittä kpl vetää
[q]Avernian, 13.6.2005 11:01:
http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=73479
[/q]
Miesten syy. Piste.
[q]toma, 13.6.2005 18:26:
Mutta nihilismiin tai epäempaattisuuteen ei kannata sortua. Tietyssä seurassa hengaaminen ikävä kyllä altistaa sille, kun näkee ihmisiä joilla menee oikeasti huonosti. Joko siihen vähän turtuu tai sitten siitä menee itsekin paskaksi. Ja jos ympärillä tapahtuu tarpeeksi paskaa niin ei sitä kestä muuten. Sitä vastaan kannattaisi taistella kyllä silti. [/q]Joo, pakko siihen on vähän turtua jos frendit tappaa itteään jne, mutta en mä silti ole ikinä keltään apuani evänny jos olen luullut että pystyn jotain tekemään.
[q]Ana-5000, 13.6.2005 17:59:
---
pHaze, 12.6.2005 19:00:
Vaikka saatkin sympatiani, niin tähän on kyllä todettava että Ihmisiä kuolee ja elämä tappaa. Deal with it.
---
Miks monet kuosaajat muuttuu noin nihilistisiks?
[/q]
Mietin itse samaa.
Onhan se ikävää kun ihmisiä kuolee, mutta se vain kuuluu elämään?
Mun mielestä varsin paska asenne, varsinkin kun kyse on tällaisesta tapauksesta, eikä mistään "80-vee vanhus nukkui pois kotonaan".
[q]Ana-5000, 13.6.2005 17:59:
---
pHaze, 12.6.2005 19:00:
---
Vaikka saatkin sympatiani, niin tähän on kyllä todettava että Ihmisiä kuolee ja elämä tappaa. Deal with it.
---
[/q]Elämä opettaa.
[q]pHaze, 12.6.2005 19:00:
---
[/q]
[q]positiivi, 14.6.2005 00:01:
Minkä takia 80-vee vanhus kaipaa vähemmän sympatiaa, kuin joku, joka kuosaa itsensä hengiltä?
[/q]
No eiks yleisesti ajatella et on aika surkee kohtalo kuolla nuorena, tai siis niin ei pitäisi käydä...
[q]snoxn, 14.6.2005 07:10:
En siitä sympatista tiedä mutta ihminen kuitenkin kuolee jossain vaiheessa ("Deal with it"). Huumeisiin kuoleminen ei ole hyväksyttävä asia vaikka kuolemalle itsessään me emme mahda mitään.
[/q]
Juuri tätä tarkoitin.
Parempi överit ku vajarit... no ei kai...
[q]phanatic, 14.6.2005 11:01:
Mihin kuoleminen on hyväksyttävä asia?
[/q]
Eikös ns. vanhuuteen kuoleminen ois sellanen asia, joka kaikkien on hyväksyttävä?
[q]
Länsimainen kulttuuri on aivan liian vieraantunut kuolemasta.
[/q]
Pitäiskö ihmisten osata suhtautua kuolemaan kevyemmin vai?
[q]toni,
Eikös ns. vanhuuteen kuoleminen ois sellanen asia, joka kaikkien on hyväksyttävä?[/q]
Eikös useimmat vanhuksetkin kuole johonkin ihan konkreettiseen asiaan, kuten sydänkohtaukseen, veritulppaan jne?
[q]Pitäiskö ihmisten osata suhtautua kuolemaan kevyemmin vai?
[/q]
Kyllä. Ei se sen kummallisempi asia ole kuin syntymä.
[q]phanatic, 14.6.2005 11:52:
Eikös useimmat vanhuksetkin kuole johonkin ihan konkreettiseen asiaan, kuten sydänkohtaukseen, veritulppaan jne?
[/q]
Mun mielestä toi on edelleen vanhuuteen kuolemista. Ikärajaa on tietty vaikea vetää.
[q]Android, 25.9.2005 14:33:
Ymmärrän kyllä pointin, mutta ne tapaukset jotka itse olen todistanut niin GBL:n käyttö on pikemminkin johtunut tietämättömyydestä eikä mahdollisista juridisista seurauksista mahdollisen kiinnijäämisen osalta. Tämä pätee varsinkin hyvin nuoriin...[/q]Niinno, mä en kyllä ole missään kaduilla käynyt seuraamasssa 16v teinien lakkaörväämistä jos sitä tekevät. Mutta juuri tämän takia se asiallinen ja kiihkoton valistus olisi niin ensiarvoisen tärkeää. Pelkkä huumeet on pahoja-hokema menettää uskottavuutensa viimeistään siinä vaiheessa kun joku kaveripiirissä vetää puoli vuotta aineita ilman mitään ongelmia.
[q]Otan nyt tietoisen riskin saada helvetisti paskaa niskaan ja vastakommentteja, mutta miettiessäni tuota heroiinivertailua tuli vaan mieleen; vaikka heroiinin ja gamman vaikutusmekanismit ovat täysin erilaiset, on niillä myös paljon yhteistä; molemmilla on keskushermostoa lamaava vaikutus. Pulssi ja hengitys hidastuu, lihakset rentoutuvat, reagointikyky hidastuu, balanssi ja motoriset kyvyt heikkenevät jne. Yliannostuksen riski on molemmilla suhteellisen suuri (heroiinilla etenkin suonensisäisesti käytettynä). Molemmat ovat ei-toksisia (esim amfetamiinit ovat huomattavasti myrkyllisempiä kuin opiaatit) ja alkoholi sekä rauhoittavat lääkkeet (bentsodiatsepiinit) ja unilääkkeet voimistavat niiden vaikutusta huomattavasti. Hyvin voimakas psyykkinen ja etenkin fyysinen riippuvuus vieroitusoireineen voi syntyä molempiin. GHB vaan on enemmän "alkoholimainen" ja soveltuu bilettämiseen kun taas heroiini on enemmän "bentsomainen" (otin tietoisesti ylös vertailukohteeksi lailliset vaihtoehdot) eikä ulkomaailma tai ulkoiset ärsykkeet erityisemmin kiinnosta.[/q]No multa et sitä tule saamaan A) koska en väitä tietäväni asiasta tarpeeksi ja B) uskon että puhut ihan faktaa.
[q]Toisaalta alkoholikin ja GHB muistuttavat vaikutuksiltaan toisiaan. Ei ehkä niinkään toksisesti tosin.[/q]Siis pointti juuri onkin, että gamma on subjektiivisilta vaikutuksiltaan ihmisille suurinpiirtein samaa luokkaa kuin kupillinen kahvia tai pullo siideri, josta ei edes ensi alkuun tule esimerkiksi edes mitään krapulaa vaikka sitä kiskoisi enemmänkin. Pitkäaikaista käyttöä seuranneena voisin väittää sen kuitenkin johtavan esimerkiksi vaikeisiin uniongelmiin.
[q]Toki heroiini suonensisäisesti käytettynä on huomattavasti vaarallisempaa kuin GHB:n nauttiminen oraalisti. Tätä en kiistä. Enkä pidä GHB:tä muutenkaan yhtä vaarallisena kuin opiaatit. Silti - joitakin yhtymäkohtia on. Olisi huomattavasti kaukaa haetumpaa verrata gammaa amfetamiiniin. Tiedostan kyllä että pointtisi oli lähinnä se että gammaa ylipäätään on "demonisoitu" eikä itse heroinii vaikutuksiltaan vaan lähinnä sosiaalisena ilmiönä ja kaikkein "pahimpana" vertailukohteena on yhdistetty nimenomaan GHB:hen.
[/q]Jeps, nyt alkaa taas yhteisymmärrys löytyä.