Huumeista

Back to päihdekeskustelu O

Liian pitkiä tekstejä .. ei jaksa lukea

huumeet ei oo jees missään tapauksessa ... mieluiten pysyn laillisuuden rajan tälläpuolella ja en koske viinaa vahvempaan

ai nii tosiaan voihan sitä jäädä auton alle tai meteori tippuu päähän. no niin no. mut mix pitäs silti hajottaa terveyttään aineilla, voihan olla ettei se auto aja päälle tai meteori tipu. Sit ois pitkä ja hyvä elämä edes.

yhtälailla muakin ahistaa jonku mielipiteet, niinku jotain mun. Meitä on monex ja kukin taaplaa tyylillään.

[q]Tres:
Ai ei mitään hyvää sanottavaa vaikka asiasisältö
oli pääsääntösesti oikein? Mut lähdekritiikin
osalta erinomainen suoritus, suhtautuisivatpa
kaikki kaikkeen informaatioon yhtä kriittisesti - olipa
kyse sitten minusta, Anna-lehdestä tai
tutusta lääkäristä (lääketieteen opiskelijasta?)
[/q]

No siis se oli kaverin ensireaktio. Se, että ihan paikkansa pitävää asiaa oli sotkettu asiavirheisiin taisi nostattaa vahvan vastareaktion. Ei se kaverin kanta loppupeleissä ihan niin jyrkkä ollutkaan, kuten kommenteista käynee ilmi. Ja kyseessä tosiaan oli tuttu lääketieteen yo / tekniikan yo, joten mistään asiantuntijakritiikistä ei sinänsä kyllä ole kyse. Toisaalta eivät ne asiantuntijatkaan aina oikeassa ole...

[q]
Totta. 'ei yksinkertaisesti ole verenkierrossa' oli
liioittelua. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö
vajetta syntyisi.
[/q]

Ei toki tarkoitakaan. Jos jostain vielä saisi tietää miten merkittävä vaje kyseessä sattaisi olla...

[q]
Kyse olikin tilanteesta, jossa sokeria on nautittu
annostus joka ylittää 'normaalin aterian' sisältämät
määrät. Siinä olet (tai tuttavasi on) oikeassa, että
varsinainen makeannälkä on osin kognitiivista
perää.
[/q]

Lähdekritiikkin ansiollisuus (tai sen puute) menee tässä tosiaan kaverini piikkiin. Näin lonkalta heittäisin (koska kaveri ei tähän puuttunut), että käytännössä tuo ”normaalin aterian” sisältämät sokerimäärät täytyy ylittää semmoisella määrällä, että sitä ei hevin tule nautittua - edes nykyajan yhteiskunnassa.

Ei täällä sattuisi olemaan sokeriaineenvaihdunnan asiantuntijaa paikalla? *täh*

[q]
Epailija:
Imeyttää? Minne ja mistä?
---
Eikö tämä ilmennyt jo asiayhteydestä?
Nautitusta ravinnosta verenkiertoon, luonnollisesti.
[/q]

Luultavasti konteksti hävinnyt tekstiä pilkottaessa tai ajatus katkennut vastinetta kirjoittaessa. Tai sitten ajatus tuon ravinto-verenkierto-imeytyskyvyn rappeutumisesta tuntui niin vieraalta, että sitä ei voinut sisäistää. En tiedä.

[q]
Bottom line: 'jossain määrin järkevät rajat' ovat luonnollisesti
juuri se, joista nyt oli kyse, ja siitä miten ne ovat länsimaisessa
kulutusyhteiskunnassa nähdäkseni ylittyneet. Seuraavaksi
voitkin kysyä jatkokysymyksinä tuttavaltasi, mitä hän
pitää 'järkevänä määränä' ja onko suomalaisten vuosittain
keskimäärin nauttima 60 kiloa sokeria 'järkevä määrä'
(saati amerikkalaisten 120 kiloa). Kysy samalla, miten
suurien sokerimäärien nauttiminen vaikuttaa diabeteksen
kehittymiseen, tai miten sokeripiikit elimistössä vaikuttavat
adrenaliinin määrään verenkierrossa, ja miten tämä puolestaan
vaikuttaa stressitasoon.
[/q]

Luulenpa, että tämä on taas niitä kohtia, joissa pitäisi pyytää se asiantuntija apuun. Etenkin kun olen jo yhden tuopin velkaa tälle kaverilleni. Noh. Ei heitetä hanskoja tiskiin kuitenkaan ihan heti, vaan katsotaan, josko tuohon saisi selvyyttä.

[q]Howdy:
Liian pitkiä tekstejä .. ei jaksa lukea
[/q]

Syötsä paljon sokeria sisältäviä tuotteita *täh*

[muokattu 7.10.2003 16:30]

huumeet huumeet huumeet....
kyllä niitä on käytetty... mutta popsiminen loppu siihen ku tapas yhen tytön joka sano että oon fiksumpi ihminen ku semmonen joka käyttää.. ni sit aivois klikkas.. loppu siihen... en ole kolmeen vuoteen käyttäny.. ja kyllä oon tyytyväinen.. bileis on kivempaa ku on ilman mitää kemikaaleja... ihmiset saattaa luulla että oon popsinu jotain nipsui... mut ei kyl pidä paikkaansa... oon syöny joko karkkia tai sit imeskelly tikkareita... vesi on kyl hyvää... ja red bull, ed, tai battery kyl piristää mua ihan tarpeeks... mut jos joku käyttää ni se on heidän oma valintansa.. jos ei pysty kontrolloimaan käyttämistä ni sit ei kannattais ees käyttää.. *hymy*.. mut joo... siis huumeet siis sopii joilleki ja joilleki se ei sit sovi ollenkaan... kyllä kaikkien pitäs koittaa miltä tuntuu bailata selvinpäin... se vaan on niin hauskaa.. siitä jää muistojaki... oho.. mites mun viestist tuli näin pitkä? innostuin vähän kirjotteleen ku mul on vähän tylsää tääl töis... mut täs on mun mielipide... saako tost ees mitään selvää?

huumeiden kanssa pitää ottaa huomioon muutakin kuin se että oma pää kestää.
ite polttelin sauhua jonkin aikaa ja sitten porukat sai selville ja eivät oikein tykänneet.. lopetin ihan sen takia kun ihmiset ympärillä piinaa.. kaverit ei niinkään mutta muut..
ehkä sitten voin harkita uudestaan kun saan opiskelut tästä loppuun ja kämpän

abcdtatu, minäkin olen mielestäni fiksumpi kuin moni ihminen, joka käyttää. ;) en kyl tosin koe tarvetta oman käytön lopettamiseen. :D

ja joy, sääli ihan vapaasti. ja olen imaillut nakkuloita 6 vuotta, viimeksi varsin kivat fiilikset moisista tuli viime viikonloppuna. se voi sit tietenkin olla eri asia, jos olet niitä työksesi kiskonut.

oma kantani: yksinomaan huumeiden käyttö ei todellakaan ole mikään peruste mitata jonkun fiksuutta tai säälintarvetta.

offtopic: hakekaa kiksupäät intternezgust Winamp 3:lle iZotope Ozone demo, pistäkää suosikkikiksusettinne soimaan. sit viel simmut kiinni ja on ihan q olisitte Merikaapelihallis!

[muokattu 15.10.2003 17:26]

[q]Imukuppilapsi:
abcdtatu, minäkin olen mielestäni fiksumpi kuin moni ihminen, joka käyttää. ;) en kyl tosin koe tarvetta oman käytön lopettamiseen. :D
[/q]

no ei se ollut kyllä ainut syy miksi lopetin... olin juuri astumas armeijän harmaisiin/vihreisiin.. ja oisin vaan lopettanu sen ajaksi.. mutta se loppuki sit kokonaan...

[q]Mizfir:
joidenkin mielestä aineet on jees ja elämä hymyilee..niin kauan ku aineet/päihteet ei kaada niiden niskaan muuta ku p*skaa. oleppa siinä sitten onnellinen ja päihdemyönteinen. Yhtäkään ex-nistiä en ole tavannut joka suosittelis ”hei ota siitä ja pilaa elämäs”.ne sanoo just päin vastoin. Ai mix vai? six ku ne on käyny pohjalla ja tajuaa sen että elämässä ois voinu olla hitosti paljon muutakin tekemistä ja nauttimista kun vetää pönttö sekasin.[/q]

Mistähän ”aineista” nyt tarkalleen puhut? Toi sun manifesti sortuu samaan sudenkuoppaan kuin nykyinen huumepolitiikka, eli kaikkien päihteiden (pl. alkoholi) niputtamiseen samaan lokeroon.

[muokattu 21.10.2003 23:05]

[q]Uhuu:

vetäkää överinne jossakin muualla. ei tarvitse tulla hakemaan huomiota tai kaipaamaan sääliä bileisiin. kaikille sattuu vahinkoja, mutta eräille näköjään sattuu niitä joka kerta. se ei enää voi olla edes hauskaa!!

[/q]

kukaan tuskin tulee tahallaan vetämään övereitä mihinkään, julkisille, tai ei-julkisille paikoille. ja varmasti monet tietävät saavansa sillä vaan negatiivista huomiota, joten tuskin siitäkään on kyse. sattuu nitä muitakin vahinkoja samoille ihmisille useammin kun kerran. totta on et jotain pitäis oppii.. mut jotkut kantapään kautta, ja jotkut aivojaan käyttäen..

[q]Uhuu:
olen aina miettinyt, että missä menee ongelma- ja viihdekäytön raja. alkoholilla se määritellään hyvinkin tarkkaan, mutta huumeiden kohdalla vastaavia määritelmiä ei taida olla. [/q]

Eikä voikaan olla niin kauan kun kukaan ei
voi tietää montako mikrogrammaa mitäkin
jossain random napissa on.
Tähän auttaisi vain valtion kontrolloima
päihteiden valmistus ja jakelu.

Amen*super*

Antakaa rakkaat anteeksi kun en vain jaksa lukee noita edellisiä kirjoituksia kun niitä on niin paljon. Mä puran vaan vähän mun sydäntä kun on vähän olo viime ajoista johtuen.

Tuntuu että nykyään varsinkin aamubileitten ja jonkun verran ilta bileitten tarkoitus porukoilla on vetää öyskät. No kaikki ja toivon että suurin osa ei vedä niitä tarkoituksella mutta mutta.. eikö kerrasta opi? Monta kertaa on nyt kuullu ja välillä nähnykkin kun bilettäjiä viedään ampulanssilla sairalaan ja sit ei mee kuin muutama päivä / viikko (välillä ei sitäkään vaan samantien sairaalasta päästyään) niin ne on vetämässä uudestaan päätään sekaisin ja osa saa sit uudelleen öyskät. Miksi niin??? Eikö sairaalareissu laita miettimään ollenkaan???
Onko pakko vetää niiiiiin paljon niit aineita et loppupeleissä siitä on vain haittaa? se että nytkin on tulossa talvi ja jos sammuu ulos niin siitä voi olla vähän pahemmatkin seuraukset kuin vain se että oksentelee ja menettää muistin...*uuh* Mä en tuomitse ketään erikseen kaikki ollaan yksilöitä mut prkl miettikkää nyt rakkaat mitä te teette... Järkeä kehiin... vähemälläkin pärjää.

Tää on vain vaivannu mua jo monta viikkoo ja nyt päätin purkaa sen tähän. ei muuta.

Jep. Marian kirjoitukseen vielä sen verran lisäystä, että tuollainen öyskääminen ei myöskään enää ole ihmisen oma asia, vaan siitä on paljon seuraamuksia myös kaikille muille. Tietty huumeidenkäyttö ylipäätäänkin vaikeuttaa osittain skenen tilannetta, mutta öyskäämisen seuraamukset ovat helposti todella paljon pahempia. Kovin montaa tuollaista tapausta ei tarvitse tulla, jotta ravintolat heittävät bileet pihalle tiloistaan kun eivät toimintaa jaksa katsella, ja tilojen ollessa jo ennestään kiven alla Helsingissä, tuollaisella mokailemisella on todella ikäviä seuraamuksia bileiden järjestämisen kannalta.

[muokattu 26.10.2003 21:08]

[q]miguel:
On tietenkin lopulta jokaisen oma asia, että vetääkö överit.
[/q]

aika läppä, entäs siinä vaiheessa kun ei enää herääkään, vieläkö siinäkin vaiheessa se ei kosketa ketään muutakaan??

[q]Android:
Olen Unity(f):n ja pHazen kanssa samaa mieltä. Varsinkin lakka/litkuöverit ovat todella yleisiä ja vakava asia, ja todellakin vaikuttaa siltä että jotkut eivät ikinä opi. Tänäkin viikonloppuna tuli todistettua kolmet lakkaöyskät*eiei*
[/q]

mä en ollu ees tänä vkl missää mut kuulen asioita ja mm 7 överit on vedetty tänä vkl mihin tää bilekansa on vajoomassa..... lakkaan?*poks*

Tarkoitan ” jokaisen omalla asialla ” , että kukaan ei ole vastuussa toisen elämästä. Itsehän ihminen tekee tuommoiset päätökset. Luulisi silti ihmisen oppivan virheiden kautta.

Joo osalla bilettäjistä on nyt mopo PAHASTI päässyt käsistä... Oon ollut skenellä vasta alle vuoden, mut parin viimeisen kuukauden aikana meno on joidenkin kohdalla muuttunut aivan tolkuttomaksi. Jokainen tietysti vastaa viime kädessä itsestään, mutta kyllä överimeininki todella heikentää bile-elämää! HALOO IHMISET, hakekaa tukee toisiltanne, älkää överidousseista!

[q]pHaze:
Sopii toivoa että katsoit esim tänään illalla Neloselta tulleen 4D-dokumentin hyvistä perheoloista tulleiden lapsien huumeaddiktiosta. Jotain ehkä kertoo se, että dokumentti päättyi siihen, että aineita käyttävien vanhemmat toivoivat rangaistuskäytännön poistamista, vieroitushoidon lisäämistä ja jopa huumeiden laillistamista jotta huumeongelmaa saataisiin vähennettyä koko yhteiskunnan tasolla[/q]

Oikein. Ihmisiähän tässä ollaan pelastamassa eikä ristiretkellä ”poistamassa X-ongelmaa”.

X:ällä on tapa vaihdella mediaseksikkyyden (rumasana) mukaan vaikuttajien huulilla, käytäntö ja teot tyhjien sanojen ja lupausten edelle niin a vot. Ei onnistu sanomalla, mutta toivoa voi aina ja koittaa tehdä oma panoksensa edes omaan vaikutuspiiriinsä.

Kauniita ajattelemalla ongelman ratkaisukaavio olisi laajamittainen vaikuttaminen yksilöihin, parasta tapaa en pysty sanomaan kun kovin tiedoton asiasta olen. Ehkäpä ”laillistaminen->valistaminen->rajoittaminen->vähentäminen->ongelman nimellinen poistuminen” (10 prossaa-kampanja) toimisi, ehkäpä ei. Suomalaisilla kun on tapana juoda itseään hengiltä jo laillisillakin aineilla, niin pysyisikö vertailukuvio samana? Olisiko klubikuosaushuumeiden tulevaisuus vain alkoholin korvaajana?

Ajatus (tm): Jos alkoholi ja kevyet huumeet siirrettäisiin pääosin baarien ja klubien tiskeille laillisina, hallussapito, kevyiden huumeiden käyttö ja pienien määrien kasvatus laillistettaisiin ja alko häivytettäisiin katukuvasta ja kodeista, mitäköhän ongelmalle kävisi suomalaisella päihdekäyttäytymisellä?

Pallo pyörimään, loppujenlopuksi täältähän ongelmaa emme ratkaise vaan korkeintaan vaikutamme toisiimme.

O