Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa
[q]Lauri, 14.8.2006 16:59:
Keittiö ei ole kauhean iso ja pyrin minimoimaan yläkaappien tarpeen,
saa nyt nähdä mutta ajattelin puristaa sen n. 6k euroon kasaan.
[/q]
kaapit ei lopulta hirveitä maksa, enemmän menee koneisiin ja muihin osiin kuten laadukkaaseen tasoon. Koneisiin saa menemään helposti 3ke-> tasoon 1ke-> vaikka keittiö ei kovin suuri ole. Siinä mielessä jos sulla on oikeesti vaan muutama kaappi budjetti ei varmaan hirveästi paisu vaikka kaapit olisi täyspuuta.
[q]
Pähkinä on käytännössä ainoa puulajike, jossa ei ole punertavan sävyjä
joita en halua lainkaan. Pähkinästä kuitenkin löytyy vaaleahkoa ja
tummaa ja niiden välimuotoja, niin sillä voi melko paljon leikkiä.
[/q]
Löytyy tosiaan, mut mitä massiivisempiin kalusteisiin menee, sitä enemmän tummia ne on (yleistys). Vaaleahko pähkinä tuppaa usein olemaan viilua, lattioissa toki on värivaihtoehtoja jos puhutaan näistä nykyistä ponttiparketeista.
[q]
Sinänsä en kuitenkaan katso sitä, mikä on trendikästä tai mikä on
"ajan henki", vaan sitä että varsinkin pintamateriaalit ovat laadukkaat
ja itseäni miellyttävät, muistaen kuitenkin myös jälleenmyyntiarvon.
En usko että pähkinäpainotus pintamatskuissa on hirveän huono asia
jälleenmyyntiä ajatellen.
[/q]
Pähkinä on jalopuu ja eihän jalopuu koskaan huono sijoitus ole. Päälle tulee varmaan "trendilisä" ja siten esim pähkinästä maksetaan tällä hetkellä aika paljon. Mä silti uskon, että pähkinän arvostus tulee laskemaan esim. seuraavan viiden vuoden sisällä ja vaaleat puulajit kuten tammi nostaa arvoaan.
Suurin pelko pähkinässä on, että tummana se saattaa pienentää huonetta. Esimerkiksi 80-luvulla kammoksuttiin 70-luvun kämppiä joissa oli tummaa puupanelointia sillä tummuus yhdistettynä huonekorkeuteen loi ahtaan vaikutelman. Sen sijaan nyt, 30 vuotta myöhemmin kun tummat puulajit on enemmän hip ja pop, noiden kämppien arvostus on noussut. Samalla tavalla mä uskon, että monet nyt remontoidut asunnot tulevat jokusen vuoden päästä olemaan sellaisia "niin 2000-lukua", että asunnon arvo suhteessa materiaaleihin ei välttämättä ole kaikissa tilanteissa täysin taattu.
[q]
En ole seurannut esim. parkettitrendejä tai mitään, mielihalu
pähkinää kohtaan johtuu vain ja ainoastaan sen värisävyistä.
Vastavärinä laatat tulevat antrasiitin/tumman harmaan joukosta,
kuitenkin elävänä.
[/q]
Pikakatsaus:
Merbau laskussa
Pähkinä huipulla (merbaun mantteliperijä)
Wenge peesaa pähkinää
Tammi kestosuosikki, nykään usein "savunvärisenä"
Valkolakatut tulossa suosioon
Mä veikkaan et seuraava juttu lattioissa on vaaleus, pähkinälle tulee vaihtoehdoksi joku eksoottisempi jossa enemmän syykuvioita. Zebrano olisi kova sana, mutta liian kallista.
[q]ville, 14.8.2006 19:19:
Pikakatsaus:
Merbau laskussa
Pähkinä huipulla (merbaun mantteliperijä)
Wenge peesaa pähkinää
Tammi kestosuosikki, nykään usein "savunvärisenä"
Valkolakatut tulossa suosioon
Mä veikkaan et seuraava juttu lattioissa on vaaleus, pähkinälle tulee vaihtoehdoksi joku eksoottisempi jossa enemmän syykuvioita. Zebrano olisi kova sana, mutta liian kallista.
[/q]
Mitä väliä mikä on laskussa ja mikä tulossa suosioon? Kenelle sä sitä kotia rakennat?
Ymmärrän jos se vaikuttaa hintoihin ja sitä kautta valintaperusteisiin, mut wtf...
en mä ainakaan sisusta/remppaa kämppääni bisnesmielessä vaan teen siitä ITTELLENI mahd mukavan!
kyllä mäkin olen 100 varma et jos me pistettäis kämppä nyt myyntiin niin ei mummot välttämättä halua sitä wengelattiaa ja hopeista ja mustaa seinää :D
[q]Dorka, 15.8.2006 06:27:
---
ezzy, 14.8.2006 22:41:
---
ville, 14.8.2006 19:19:
Mitä väliä mikä on laskussa ja mikä tulossa suosioon? Kenelle sä sitä kotia rakennat?
Ymmärrän jos se vaikuttaa hintoihin ja sitä kautta valintaperusteisiin, mut wtf...
---
Nooh, ei noilla valinoilla omasta mielestäni mitään väliä ole jos vain itse viihtyy. Joskin juuri kalusteet on yleensä sellaisia hankintoja joiden kanssa pitää yrittää elää suht pitkään jos ovat vähänkin laadukkaampia ellei aivan rahaa halua heittää pois. Mitä taas tulee lattioihin niin omasta mielestäni on aivan turha miettiä mikä mahdollisesti 5-10v on in, siinä vaiheessa sitten uusii koko parketin kun on varmasti elämisen merkkejä täynnä. Maksaa muutaman tonnin max. ja jos tosiaan ajattelee koko kämpän hintaa ja varsinkin uskoo sen tuovan niin paljon lisäarvoa kämppään niin mikäs siinä... minä tosin en jaksa uskoa.
[/q]
En usko että se suoranaisesti nostaa kämpän arvoa, että on
parkettilattia, mutta eipä se sitä ainakaan laske. Kuitenkaan
valintakriteerinä itselleni se ei ole #1, vaan se, että haluan
juuri tietyn värimaailman pois puusta, jolloin vaihtoehtoja ei
jää montaa. Oli se sitten "huipputrendi" tai ei.
Halutessani voisin tehdä kämpän kokonaan laatoista jotka
ovat trendikkäät Suomessa v. 2008-2009 mutta näin en tee.
Kalusteissa painaa nimenomaan se, että ne soveltuvat väri-
maailmaan jotenkin ja mikäli haluaa puuta josta puuttuu
punertava sävy, on vaihtehdot melko vähissä ja joutuu hankkimaan
"trendiä".
Mmm, viikonloppuna pitäisi saada seiniin väriä: makuuhuoneeseen vaaleansinistä ja olohuoneeseen tummanvihreää. (note to self: muista ostaa reilusti maalarinteippiä).
Sitten pitäisi myös valkata valokuvista sopivat suurennettavaksi ja etsiä kätköistä sopivia tyynykankaita.
Projekti näin-teet-opiskelija-asunnosta-persoonallisen-kodin nytkähtää taas eteenpäin.
me täs rempataan hyvin pientä pinta remppaa vuokrakämppään ja vuokranantaja maksaa... hemmetti ei vois vähempää kiinnostaa ku ei remppaa itelleen =( sattuu.
oikeesti iha perseestä =(
[q]ville, 15.8.2006 14:43:
---
Lauri, 15.8.2006 13:48:
Kerro puulaji jossa ei ole punertavaa? :)
---
Vaaleista vaikka kuinka moni, tammi ja koivu nyt aluksi. Molempia voi tummentaa haluamaansa asteeseen pintakäsittelyllä
Keskitummista zebrano, cho-chi
Tummista eben, wenge, taukkyan
Näiden ongelma usein on, että niitä ei löydy valmistajilta eli pitää ostaa viilua+levyä ja teettää puusepällä tai sitten massiivia ja teettää puusepällä. Toisaalta viilu+teettäminen on usein halvempaa kun kaupasta ostaminen jos puhutaan laadukkaista viiluhuonekaluista. Sama saattaa päteä myös masiiviin.
Tässä kaikki puukeskuksen myymät puulajit
Vaavun kanssa pidetään ihan älyttömästi Zebranosta, varsinkin tummemmaksi petsattuna. Lattiana olisi aika päheä, hinta vaan estää.
[/q]
Melkein kaikki vaaleat ottavat UV säteilystä asteen punertavuutta ajan
myötä. Wengestä en ole vielä löytänyt versiota jossa ei löydy asteen
punertavaa/oranssia. Zebrano ja cho-chi ovat tuntemattomia, mutta
uskoakseni varsinkin parketin ollessa kyseessä hinta tulee esteeksi.
Suoranaisesti en halua tummaa vaan tietyn värimaailman
sisältävän, jossa pähkinä kohtaa vaatimukset. Pähkinässä on usein
myös parketin osalta riittävä Brinell -arvo.
Koivu ja tammi ovat liian vaaleita ja petsaus lattiaan ei oikein
ole taloudellisesti mahdollista.
meillä on trifloorin : alloc ***** wenge
ei oo kyl tippaakaan punasta.. ajan kanssa on kyl vaalentunu ihan skidisti niin että täyteläinen ruskea on tullut paremmin näkyviin..
[q]hardikaveri, 15.8.2006 15:41:
meillä on trifloorin : alloc ***** wenge
ei oo kyl tippaakaan punasta.. ajan kanssa on kyl vaalentunu ihan skidisti niin että täyteläinen ruskea on tullut paremmin näkyviin..
[/q]
Mistä toi on ostettu?
Enivei parkettivalmistajista vaihtoehdot ovat Kährs, Tarkett
sekä Upofloor (pienellä varauksella).
soita allocin suomen konttoriin ne antaa jälleenmyyjien tiedot.. muistaakseni RTV kans kuuluu näihin.. ite haettiin prismasta niin saatiin -15% henksualennuksen :D
[q]Dorka, 15.8.2006 13:10:
Jos olisin sinä niin en missään nimessä laittaisi pähkinäparkettia enkä harkitsisi edes tummia kalusteita - ihan vain sisustuksellisista syistä. Itse siis kaikesta huolimatta rakastan tummia kalusteita (tumma petsattu tammi *sydän*).
[/q]
Tässä täytyy kyllä olla aikaa samaa mieltä. Esim meillä tummahko lattia, pähkinäpöytä ja tummat tuolit ja tuossa tuolit pitäisi ehdottomasti olla vaaleat. Budjettisyistä vaan haluttiin tietyt tuolit ja niiden vaalea versio oli ruma vaalea, joten otettiin tummat. Tällaisessa "tummaa tummalla" sisustamisessa ongelmaksi tulee se, että mikää ei erotu mistään vaan kaikki on yhtä tummaa massaa.
Lattiamateriaaleissa toi pähkinä voi tietysti olla ainoa vaihtoehto jos puhutaan järkevähintaisista lattioista. Erikoisemmat puulajit alkaa helposit 100e/neliö ylöspäin ja siten voi tulla turhan kalliiksi. Mutta jos sulla on lattia pähkinää niin mä todellakin suosittelen, että katsot vaihtoehtopuulajeja huonekaluihin. Muuten sulla käy niin, että huonekalut vaan näyttää "nousevan" lattiasta ja siten madaltaa ja pienentää huonetta aika rankalla tavalla.
Nyrkkisääntöjä on tietyti paha sanoa, mutta yhdessä huoneessa ei varmaan hirveän montaa puusävyä kannata olla. Sanoisin että kolme on aika maksimi jos ottaa lattian värin mukaan.
[q]Dorka, 15.8.2006 13:10:
Jos olisin sinä niin en missään nimessä laittaisi pähkinäparkettia enkä harkitsisi edes tummia kalusteita - ihan vain sisustuksellisista syistä. Itse siis kaikesta huolimatta rakastan tummia kalusteita (tumma petsattu tammi *sydän*).[/q]
En ymmärrä ristiriitaisuuttasi :D
[q]ville, 16.8.2006 08:51:
---
Tässä täytyy kyllä olla aikaa samaa mieltä. Esim meillä tummahko lattia, pähkinäpöytä ja tummat tuolit ja tuossa tuolit pitäisi ehdottomasti olla vaaleat. Budjettisyistä vaan haluttiin tietyt tuolit ja niiden vaalea versio oli ruma vaalea, joten otettiin tummat. Tällaisessa "tummaa tummalla" sisustamisessa ongelmaksi tulee se, että mikää ei erotu mistään vaan kaikki on yhtä tummaa massaa.
Lattiamateriaaleissa toi pähkinä voi tietysti olla ainoa vaihtoehto jos puhutaan järkevähintaisista lattioista. Erikoisemmat puulajit alkaa helposit 100e/neliö ylöspäin ja siten voi tulla turhan kalliiksi. Mutta jos sulla on lattia pähkinää niin mä todellakin suosittelen, että katsot vaihtoehtopuulajeja huonekaluihin. Muuten sulla käy niin, että huonekalut vaan näyttää "nousevan" lattiasta ja siten madaltaa ja pienentää huonetta aika rankalla tavalla.
Nyrkkisääntöjä on tietyti paha sanoa, mutta yhdessä huoneessa ei varmaan hirveän montaa puusävyä kannata olla. Sanoisin että kolme on aika maksimi jos ottaa lattian värin mukaan.
[/q]
Pähkinäparketit eivät kuitenkaan loppujenlopuksi ole edes sieltä
tummimmasta päästä, enkä myöskään ymmärrä missä vaiheessa
olen sanonut että sisustuksesta tulee tumma? Olen vain maininnut,
että pähkinäpuussa on ne sävyt mitä haen - muita vastaavia ei ole
tullut eteen. Ja jos tarkkoja ollaan, niin pähkinää löytyy hyvin montaa
eri tummuusastetta...
[q]ville,
Mä veikkaan et seuraava juttu lattioissa on vaaleus [/q]
Meillä kotona vaaleus on jo vähän last year, vaihdatettiin nimittäin viime vuonna edellisten omistajien sinne v. 2003 asentamat inhan tummat punaruskeat parketit Parketti Romanoffin tammi natur -mosaikkiparkettiin eli siihen kaikkein ajattomimpaan mitä on.
Siinä on täyskiiltävä lakkaus, joka oikein heijastaa läpitalon asunnon valoa, ja kun sama materiaali jatkuu läpi koko asunnon märkätiloja lukuunottamatta, niin harvoin on nähty niin isoa 61 neliön kolmiota missään
Ja kun lattia on überneutraali, tekstiilit, seinät ja niille ripustettavat oikeat taulut (joita meilä miehen ammatin vuoksi on paljon) saavat sitten olla sitäkin värikkäämpiä. Suurin osa seinistä ja kaapeista on valkoisia, mutta kiiltävä, vaaleahko lattia ei niin sanotusti mene tukkoon ihan vähäisistä kirkasvärimääristä, vaikka huonekorkeus olisi vain 2,5m niinkun meillä.
Ehkä hieman väärä topic, mut en löytänyt sopivampaa.
Mahtaako kukaan tietää mistä sais ostettua pleksiä suht halvalla. Ainakin lähialueiden lasifirmat pyytää siitä tyyliin 85/m2 mikä on mun mielestä "pikkasen" liikaa. Muualta (esim. rakennuskaupat) en ole edes löytänyt.
[q]PoisoN, 18.8.2006 02:04:
Ehkä hieman väärä topic, mut en löytänyt sopivampaa.
Mahtaako kukaan tietää mistä sais ostettua pleksiä suht halvalla. Ainakin lähialueiden lasifirmat pyytää siitä tyyliin 85/m2 mikä on mun mielestä "pikkasen" liikaa. Muualta (esim. rakennuskaupat) en ole edes löytänyt.
[/q]
Teollisuus-Etola, Herttoniemessä. Metrolta pari sataa metriä Itä-väylän yli (tai ali).
[q]PoisoN, 18.8.2006 02:04:
Mahtaako kukaan tietää mistä sais ostettua pleksiä suht halvalla. Ainakin lähialueiden lasifirmat pyytää siitä tyyliin 85/m2 mikä on mun mielestä "pikkasen" liikaa. [/q]
Tässä on Teollisuus-Etolan hinnasto valetulle kirkkaalle akryylilevylle:
http://customer.canter.fi/etra/index.php?page=products&c=5&e=45052&p=0
Kuten kuvasta näkyy, akryylilevy on suhteessa tavalliseen lasiin aika kallista. Karkaistua lasia saa lasiliikkeestä mittojen mukaan leikattuna esim. 40e/m2, lisäksi päälle mahdolliset reunojen käsittelyt. Jos et tarvitse akryylilevyn muita ominaisuuksia, kannattaa vakavasti harkita sitä karkaistua lasia.
[q]ville, 20.11.2006 21:12:
Mä ennustan, että tästä tulee moniosainen jatkokertomus :)
[/q]
Hehe, tää kommentti olis kyllä sopinut meikäläiselle kanssa aivan täydellisesti, jos olisin pitänyt täällä päiväkirjaa *nauru*.
Nyt kun on hommat vielä hieman vaiheessa, on helppo jälkiviisaana todeta pari asiaa. Vaikka Sampalle ja muille remppaa alottaville vinkkinä. Ettei sitten mene hommat ihan niin vituralleen kuin mulla
1) Kannattaa ottaa asioista selvää ja opetella tehtävät asiat ainakin teoriatasolla. Myös suunnittelun tärkeyttä täytyy vielä painottaa. Jos lähtee tekemään nollakokemuksella hommia, tulee ikäviä yllätyksiä varmasti vastaan.
2) Huolellisesti tehty työ vituttaa myöhemmin vähemmän.
3) Vapaa-aikaa kannattaa uhrata remonttiin silloin kun sitä on, muuten aikataulut heittävät häränpyllyä ja pahasti. Keskeneräisessä, likaisessa ja remppatarvikkeita pitkin poikin lattiaa lojuvassa kämpässä on ilkeä asustella.
[q]
Ah niin ihanaa tasoitusta ja tapettien repimistä :)
[/q]
Josta tulikin mieleeni toi makuuhuoneen seinä. Siinä on hauskasti lasikuitutapettia vain noin metrin korkeudelle lattiasta.
Jospa koittais tehdä sille jotain ->
Laitahan tänne mitat, niin suunnittelen sulle oikeasti toimivan keittiön.
Ps oon sunnitellut toistakymmentä keittiötä, palaute on ollut aika musertavan hyvää.
edit: huomasin, että sulla oli tuolla vanha keittiökuva. Teet samalla tavalla kun moni: otetaan vanha keittiö ja uusitaan se ts. menetät just sen, mitä keittiöremontissa pitäisi saada: päivitettyä toiminnot ja vaatimukset tälle vuosituhannelle
dorka, hyvältä näyttää :)
Ei taatusti lopu valo kesken jos 50W halogeenejä ovat... tollasten kanssa on tosiaan mukava herätä. Ainoa haittaa on ensimmäisen vuoden sähkötasauslasku :D
Seinien värissä kannattaa mahdollisesti harkita kevyttä savenharmaata jos tuohon valkoiseen kyllästyy. Saattaisi sopia sulle jos ja kun et halua mitään lämmintä sävyä koko asuntoon. Meillä oli samalla tavalla muuttaessa kaikki seinät maalarin valkoiset, mutta todettiin se jotenkin "pliisuksi". Tällä hetkellä puhtaan valkoista löytyy enää eteinen ja keittiö, kaikki muut huoneet maalattu/sävytetty johonkin toiseen väriin. Esim. just toi savenharmaa tuo imo paremmin esille valkoiset huonekalut ja pehmentää tilaa mukavasti.
Ootko muuten ajatellut duunata millaiset suojat noille pattereille, saattaisi sopia sun asunnon ilmeeseen.
[q]Dorka, 25.8.2006 10:26:
...ja jos teillä oli maalarinvalkoiset seinät niin ne ovat kyllä vielä paljon kellerävämmät kuin nuo seinät, siis tuo seinä on aivan vitivalkoista eikä millään tavalla sekoitettu kuin tuo maalarinvalkoinen on (itseasiassa tuon seinän rinnalla jos katsoi vielä vanhaa maalattua seinää rinnakkain niin maalarinvalkoinen näytti kellerävältä ja kananmunankuoren väriseltä).
[/q]
Kirjoitin epäselvästi, meillä oli ja on katto maalarinvalkoinen, joka tosiaan on hiukan kellertävää. Seinät oli vitivalkoiset täysmatat, maali tosin Teknoksen eikä Tikkurilan. Tällaisessa tilanteessa esim huoneessa on aika vaikea erottaa, että katto ja seinät on eriväriset, mutta jos maalatessa toista maalia eksyy toisen päälle, ero on erittäin selvä.
Tosta vitivalkoisuudesta nimenomaan haluttiin luopua, sillä valkoiset huonekalut+täysin valkoiset seinät on imo jossain määrin pliisun näköinen yhdistelmä. Snadisti harmaata sekottamalla huonekalut/verhot/tekstiilit nousee paremmin esille, mutta huone säilyttää silti "kylmyyden" jos niin haluaa.
[q]
Nyt kun koko kämpän on suunnittellut niin pakko myöntää et pari asiaa olisin tehnyt eri tavalla, mutta eivät ole kovinkaan isoja asioita. Joitain pieniä detaili juttuja joista sitten enemmän kun kunhan koko kämppä on valmis.
[/q]
Eka suurempi remppaprojekti taitaa aina olla eka suurempi remppaprojekti ....
Näin jälkikäteen ajateltuna me ollaan muutettu kaikkien huoneiden sienien värejä ja suunnitelmat sisustuksesta meni aika tavalla uusiksi lyhyen asumisajan jälkeen. Ehkäpä seuraavassa projektissa saa asiat enemmän kohdallaan :)