Joko pakkaset alkaa kypsyttää?

Back to häröily O

[q]Blackout:
---
G*:
..höH? eiHän tääLLä (helsingissä) ole ollut edes OIKEITA pakkasia..-kunnon-

---

No nii just. Nykypäivän cityihminen on niin mukavuudenhaluinen, luonnosta vieraantunut vässykkä, että heti alkaa hirveä kitinä jos pakkasta on yli 10 astetta. Tai jos taivaalta tulee pari lumihiutaletta, kyse on heti ”lumimyrskystä”.
[/q]

Saanko nyt kysya erasta asiaa? Onko muka jokainen joka kitisee jos on kylmempaa kuin 10 astetta niin city-ihminen? Hitto soikoon, on se kylla kummallista etta noita stereotypioita napataan tolleen tosta vaan.

Eikos se ole kuitenkin nain, ette ne jotka kitisevat jos on -10°C, niin eivat pida kylmyydesta? Ei sen takia, etta he funtsivat ”hei perse, nyt on -10°C ja jopa ylikin ja mullehan se ei kay painsa niin alan kitisemaan asiasta jotta saisin enemman lampoa kamppaani ja jotta kaikki muuttuis paremmaks”

Itse vihaan kylmyytta ja olen selkeesti kesaihmisia.

hrrrrr*eiei*ei kestä

[muokattu 12.2.2004 14:04]

On muuten uskomatonta, miten suomen pääkaupunki jumittuu heti, kun pikkasen sataa lunta. Esimerkkkinä viimeinen ”myräkkä”. Kaikki koko kaupungissa päin persettä. Ja montakos metrii sitä lunta sit satoi? hah. ehkä kakskyt senttii.

Vertailuna voitas ottaa vaiks norja, tai sit alppimaat. Lunta saattaa kerralla sataa viikon. Ja sitä voi sit tulla myös paljon Ja kummasti aina kaikki toimii, eikä jengi valita. *täh*

[q]Angelus:
Saanko nyt kysya erasta asiaa? Onko muka jokainen joka kitisee jos on kylmempaa kuin 10 astetta niin city-ihminen?[/q]

Juu, ihan jokainen. Myös ne kitisijät jotka asuu Lapissa.

[q]Angelus:
Hitto soikoon, on se kylla kummallista etta noita stereotypioita napataan tolleen tosta vaan.[/q]
Ilmaistaanpa sama asia toisin. Sattumanvaraisesti valittu henkilö, joka kitisee 10 asteen pakkasesta, on huomattavasti todennäköisemmin etelän kaupunkilainen kuin pohjoisen maalainen. Jälkimmäiselle ryhmälle kovat pakkaset ovat arkipäivää, etelän kaupunkilaiset eivät ole niihin samassa mittakaavassa joutuneet tottumaan. Totta vai ei?

Ai nii, ja sitte pitää vielä muistaa mainita että KAIKKI cityihmiset eivät ole pakkaskammoisia eivätkä KAIKKI ei-cityihmiset pidättäydy kitisemästä pakkasista.

Keskustelu olis kummasti helpompaa jos tässäkin stereotypia-kammoisessa yhteisössä suvaittais edellisen kaltaiset perustellut yleistykset. Luokittelu saattaa silti olla validi, vaikka siihen löytyisikin poikkeuksia.

Säästyis kummasti aikaa ja rautalankaa.

[q]Blackout:

Juu, ihan jokainen. Myös ne kitisijät jotka asuu Lapissa.
[/q]

Sun sarkasmis nyt menee ihan puihin muttei se mitaan, sain nauraa, kiitos =)

[q]Blackout:

Ilmaistaanpa sama asia toisin. Sattumanvaraisesti valittu henkilö, joka kitisee 10 asteen pakkasesta, on huomattavasti todennäköisemmin etelän kaupunkilainen kuin pohjoisen maalainen. Jälkimmäiselle ryhmälle kovat pakkaset ovat arkipäivää, etelän kaupunkilaiset eivät ole niihin samassa mittakaavassa joutuneet tottumaan. Totta vai ei?
[/q]

Tottahan toki, mutta et ota huomioon sita, etta kitina ei johdu valttamatta siita mukavuuden halusta, vaan lahinna sen takia, etta pitaa esim. lammosta enempi. Jotenkin kokoajan pyorit sen mukavuuden halun ymparille vaikkei se valttamatta ole niin.


[q]Blackout:
Keskustelu olis kummasti helpompaa jos tässäkin stereotypia-kammoisessa yhteisössä suvaittais edellisen kaltaiset perustellut yleistykset. Luokittelu saattaa silti olla validi, vaikka siihen löytyisikin poikkeuksia.
[/q]

Saattaa olla validi toki, sita en kiista, mutte en myoskaan sita etta se voi olla taysin pain mantya

[muokattu 12.2.2004 15:20]

[q]TanyaK:
Mua alkaa jo automaattisesti vituttaa kun näen yhdenkin lumihiutaleen leijailevan alas..enää se ei vaan jaksa näyttää niin kauniilta..plaah..ja pakkaset..huh..tulisi jo kesä!!
[/q]

Mua vituttaa tällaset topicit TÄYSIN läpi poikki putki kaiku automaattisesti että silleen!

[q]ZRO:
---
TanyaK:
Mua alkaa jo automaattisesti vituttaa kun näen yhdenkin lumihiutaleen leijailevan alas..enää se ei vaan jaksa näyttää niin kauniilta..plaah..ja pakkaset..huh..tulisi jo kesä!!

---


Mua vituttaa tällaset topicit TÄYSIN läpi poikki putki kaiku automaattisesti että silleen!
[/q]

Mua vituttaa se, etta on talvi! piste.

Oli taas kiva tänään odottaa bussia, joka tuli 20 minsaa myöhässä
Sai sentään hillittyä itseään sen verran ettei suoltanut kirosanaryöppyä kuskin päälle, ei kai se niiden vika ole.
Muutan kyllä johonkin lämpimämpään maahan heti kun saan tilaisuuden...
(Tietysti ihan mahdollista, ettei sellaista hyvinpalkattua, helppoa duunia Ibizalla, Damissa tai Barcelonassa löydy ihan heti kun on maisterin paprut saanut
)

[q]Angelus:
Tottahan toki, mutta et ota huomioon sita, etta kitina ei johdu valttamatta siita mukavuuden halusta, vaan lahinna sen takia, etta pitaa esim. lammosta enempi. Jotenkin kokoajan pyorit sen mukavuuden halun ymparille vaikkei se valttamatta ole niin.[/q]
Mutta ihminen joka on oppinut pitämään lämpimästä talvesta on todennäköisimmin etelän asukki, koska tyypillisesti vain hänelle moista ylellisyyttä on ylipäätään tarjolla. Toki lappalainenkin saattaa \”pitää lämmöstä enempi\” mutta tuskin hän avautuu asiasta silloin kun lämpöä ei ole tarjolla, koska tämä on lähtökohta ja asioiden luonnollinen tila. Etelän ihmiselle lämpimämpi talvi on itsestäänselvyys, sitä odotetaan ja siihen on totuttu. Kyllä mä edelleen kutsuisin mukavuudenhaluksi sitä ilmiötä, mistä tämä älämölö kumpuaa, kun luontoäiti sattuu silloin tällöin piiskaamaan meitä etelän ihmisiä tavallista ankarammalla kädellä.

Toinen tekijä lienee se, että nykyajan ihminen on tottunut itse hallitsemaan elämäänsä aina ja kaikkialla, ja tällaiset vaikkapa sään aiheuttamat \”poikkeustilat\” vievät tämän itsekontrollin tunteen väliaikaisesti pois. Siksi on itkun paikka jos kerran vuodessa auto on jäässä ja joutuu kävelemään sen 2 km töihin.

Ei ala ulkona on kaunista ja raikasta. Ja juuri vasta olen taas oppinut pukeutumaan Suomen talveen kuuluvalla tavalla (siinä aina joka talvi kestää aikansa), joten ei kylmä pääse nipistelemään kuin vähän nenänpäästä :)

Paljon päälle ja ulos pulkkamäkeen!

Mitkä pakkaset?

[q]hyperventilaatio:

On muuten uskomatonta, miten suomen pääkaupunki jumittuu heti, kun pikkasen sataa lunta. Esimerkkkinä viimeinen ”myräkkä”. Kaikki koko kaupungissa päin persettä. Ja montakos metrii sitä lunta sit satoi? hah. ehkä kakskyt senttii.

[/q]

Se ”myräkkä” oli oikeesti todellinen lumimyrsky. Siitä sanottiin, ettei sellaisia tule Helsinkiin kuin kerran kymmenessä vuodessa ja itse olin tulossa sinä lauantaiyönä vielä yödösällä himaan. Dösä jäi koko ajan paikoilleen sutimaan, koska se ei jaksanut lähtee ylämäkeen tai lunta oli vaan liikaa.

Sitä luntakin oli paikoin ihan polviin asti ja vaikka lyhyt olenkin, kyllä sitä lunta oli ihan enemmän kuin 20cm.

[q]

Vertailuna voitas ottaa vaiks norja, tai sit alppimaat. Lunta saattaa kerralla sataa viikon. Ja sitä voi sit tulla myös paljon Ja kummasti aina kaikki toimii, eikä jengi valita. *täh*

[/q]

Tuo voi olla totta, mutta he ovatkin tottuneet siihen. Suomi on kuitenkin tasainen maa, jossa ei ole korkeita vuoristoseutuja. Näin siis ei voida lähtee vertailemaan Suomea ja esim. Norjaa keskenään, koska niissä ei ole maaston samankaltaisuutta.

Ehkä ihmiset ovat tottuneet vähälumisiin ja leutoihin talviin, mutta mitä sitten? Ainakin minä nautin miljoona kertaa paremmin lämpimästä kesäpäivästä kuin talvipakkasista.

Ja myönnän olevani ”etelän city-ihminen” ja ylpeä siitä. Heille joita ärsyttää etelän nössöjen vinetys sanonkin, että muuttakaa pohjoiseen missä pakkaset paukkuu ja lunta on kaulaan asti. Siellä tosimiehet vetelevät suksilla päällään vain pitkät kalsarit ja aluspaita pontikankeittimilleen.

[muokattu 12.2.2004 17:03]

no kyllä kypsyttää. Pakkasesta (->kuivuudesta) johtuen mun kädet on nyt ihan halkeilleet, ja tajusin rasvata niitä ihan liian myöhään...

myöskään ainainen palelu ei iske. En halua käyttää pipoa enkä ostaa talvikenkiä. Näytän sitä paitsi ainakin viiskymppiseltä mun valtavan kaulahuivin kanssa

*igor**igor**igor*

[muokattu 12.2.2004 17:22]

[q]mikkihiiri:
Sitä luntakin oli paikoin ihan polviin asti ja vaikka lyhyt olenkin, kyllä sitä lunta oli ihan enemmän kuin 20cm.
[/q]
Muuten en ota kantaa siihen, miten hyvin juttujen olisi lumen tulessa pitänyt toimia, mutta silloin tuuli aika paljon ja lumi ei laskeutunut kovin tasaisesti vaan kertyi tiettyihin paikkoihin. Monessa paikassa oli 5cm lunta, toisaalla puoli metriä.

[q]Hyzenthlay:
no kyllä kypsyttää. Pakkasesta (->kuivuudesta) johtuen mun kädet on nyt ihan halkeilleet, ja tajusin rasvata niitä ihan liian myöhään...
[/q]
Tää on ainoo tosi huono puoli, minkä talvesta keksin - sekin tosin helpottui jonkun verran kun ostettiin kotiin ilmankostutin (hengittäminenkin tuntuu helpommalta nyt)

[q]Hyzenthlay:
En halua käyttää pipoa enkä ostaa talvikenkiä. Näytän sitä paitsi ainakin viiskymppiseltä mun valtavan kaulahuivin kanssa
[/q]
No voi hizin vizi jos joku ohikulkija pitää mua niinq tosi tyylittömänä.

Vois tulla jo kevät....ja kesä

[q]No voi hizin vizi jos joku ohikulkija pitää mua niinq tosi tyylittömänä. [/q]

no ei se vielä mitään, että joku muu pitää, mutta minä pidän itseäni tyylittömänä

ok, tänään ärsyttää kaikki

ja vielä semmonen, että mun mielestä -10 pakkasta sydäntalvella on monin tavoin miellyttävämpi kuin +1 astetta kostealla ja tuulisella säällä. Pakkanen merkkaa myös sitä, että lumi pysyy maassa ja tekee elämästä niin paljon valosampaa*sydän* Sitä pimeyttä en vaan jaksa...

Mitkä pakkaset?

Joo, todellakin. Kyllä sitä pakkasta voi olla joku 1-5astetta vaan. Se riittää. Eikä mitään tuulta. Alkaa tympimään nämä -15 astetta.. Nättii polkee kouluun ja sillee.. *igor*\'
[q]Pakkanen merkkaa myös sitä, että lumi pysyy maassa ja tekee elämästä niin paljon valosampaa[/q]
No enpä sitten tostakaan tiedä.. Eilen illalla oli ainakin jokunen -12 astetta ja melkeen pilkko pimeetä. Eikös se niin mene että kun on vähän plussaa, niin on valoisampaa..?
Kuitenkin. Kesä takaisin!

Kaipailetko jo vähän lauhempia ilmoja, vai eikö tahtia (lue, klubitusta) haittaa?

PS. Niin että ilmoja on pidelly

O