Klubituksen kilonpudotus
[q]vaavu, 29.1.2006 21:40:
Voi ei, tän siitä saa kun aloittaa treenaamisen: mun paino on noussut reilun kuukauden aikana kilon. Mä en edes muista milloin viimeksi oon painanut näin paljon. Eikä peilikuvakaan ole olennaisesti parantunut, melkein jopa toisin päin. Tuntuu siltä, että samat rasvat on edelleen ihon alla, mutta nyt sinne on kasvanut lisää lihasta.
Pitääkö ruveta näkemään nälkää? Pelkällä treenaamisella ei tää kehitys näytä kovin hyvältä. :(
[/q]
Juoksua...
166cm/~55-57kg en painosta nyt välttämättä haluu mitää pois mutta kiinteytyminen olis iha kiva homma. Nyt on tehty pilatesta 30 min joka päivä 2 kuukauden ajan ja jogaa 2 tuntia viikossa. Ja työmatkoissa tulee joka päivä kävelyä yhteensä ~ 50minuuttia. Tulokset jopa näkyy! :) Ja kyllä aika tarkkaan oon jo nelisen vuotta pitäny vaan perjantain ja lauantain karkki/alkoholipäivinä, että ei nyt voi sanoo, että laihuttaisin, tulee vaa hyvä fiilis ku voi "terveesti" :)
viis kuus kiloo jo lähteny, viel sama lisää vähintään ni jepulisjee :)
Tässä on kans alotettu pieni projekti kesää varten. Tällä hetkellä 193/95. Tuosta vatsan seudulta olis tarkotus pudottaa ylimääräset kilot pois. 3xviikossa teen HIITin aamulla, 2-3xkamppailulaji treenit ja sit välissä kuntopiiriä. Salille en ole vielä kerennyt.
Oisko kellään heittää vinkkiä jonkinlaisen lisäravinteen suhteen? Jotain proteiini-juttua vai...?
[q]Remotion, 11.1.2006 15:13:
---
Remotion, 4.1.2006 00:15:
tän kuun aikana tulee paino tipahtaa tonne 82 tietämille...
nyt about 85-86.5
---
hyvin on lenkit tepsiny, nyt 84kg.
Tänään taas ulos juoksemaan.
[/q]
tänään näytti aamupainona 83,3kg joka ois "tyhjällä" suolistolla ollu varmaan jo korkeen 82kg puolella. melko hitaasti, on tässä paino tippunu mutta kuitenkin suunta on nyt oikee, tää täytyy vaan pitää. eilen tehtiin koko päivä muuttoa ja tänään tuli sählyä pelailtua...
huomenna alkaa sitten taas treenaus, toivottavasti. mitenköhän käy juoksun. ei varmaan tuu niin usein käytyä, tässä kun on kuukauden ajan käynyt juoksee lenkkiä 2-3krt viikossa ni huomannu että askel tuntuu nyt kevyemmältä kuin aluksi ja syke tasaantuu huomattavasti nopeammin rasituksen jäljiltä kuin ennen. eli hyvä minä ja hyvä me kaikki painon pudottajat!
Voi ei, tän siitä saa kun aloittaa treenaamisen: mun paino on noussut reilun kuukauden aikana kilon. Mä en edes muista milloin viimeksi oon painanut näin paljon. Eikä peilikuvakaan ole olennaisesti parantunut, melkein jopa toisin päin. Tuntuu siltä, että samat rasvat on edelleen ihon alla, mutta nyt sinne on kasvanut lisää lihasta.
Pitääkö ruveta näkemään nälkää? Pelkällä treenaamisella ei tää kehitys näytä kovin hyvältä. :(
[/q]
Ei pidä
Kuulostaa erittäin hyvältä kehitykseltä :)
ota huomioon että lihas painaa merkittävästi läskiä enemmän, ja muutaman kilon lisäys treenin yhteydessä on ihan jees, jos se ei ole läskiä.
Fyysistä duunia takana 1,5kk, paino tullu alas 105kg=>93kg.. Kohta pitäis alottaa taas koulu ja ongelmana onkin sitten miten saa pidettyä ton painon kohillaan.. On ollu kuitenkin aika helppoa hillitä syömistä kun oon ollu töissä tai nukkunu.. Nyt alkaa olemaan liikaa vapaa-aikaa joka johtaa mässäilyyn ja kasvattaa alkoholin kulutusta..
[q]vaavu, Pitääkö ruveta näkemään nälkää? Pelkällä treenaamisella ei tää kehitys näytä kovin hyvältä. :(
[/q]
Jos "nälän näkemisellä" tarkoitat sitä, että vähentää syömisiään niin mitä todennäköisimmin pitää jos oikeasti haluat vähentää kehoosi kertyneitä vararavinteita. En ole vieläkään nähnyt yhtään sellaista terveellä ihmisellä tapahtunutta rasvakerroksen poistumista, joka ei olisi tulosta siitä, että saa ravinteista vähemmän energiaa kuin mitä keho kuluttaa.
Salilla käyminenhän ei mitenkään hirveän merkittävästi kuluta energiaa ja salilla käyminen tuppaa yleensä vähän myös lisäämää ruokahaluja, jolloin lihaksen lisäksi kertyy helposti myös lisää rasvaa.
Mitä taas yleiseen rasvan kadottamiseen tulee, ainakin mun käsitykseni mukaan keho suosii lähes poikkeuksetta nopeampia tapoja saada tarvittava energia kuin rasvan polttaminen. Täten jos oikeasti aikoo päästä rasvasta eroon, tulisi pitää huoli siitä, että elämään mahtuu myös tilanteita, jossa kehossa ei ole nopeasti poltettavia energianlähteitä (pääasiassa hiilihydraatit, mutta mahdollissesti myös kaikki muu syöty ravinto) niin kauan, että ruumis tajuaa alkaa polttamaan rasvaa.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että varsinkaan dieetin alkuvaiheissa keho ei ehkä kykene tuottamaan hirveän nopeasti energiaa pelkkää rasvaa polttamalla, joten rajua liikuntaa kannattaa välttää tai saattaa tulla vaan yksinkertaisesti tosi paha olo, joka helposti johtaa koko dieetin lopettamiseen. Uskon, että kun on pitänyt sopivaa dieettiä vähän pidempään, keho tottuu polttamaan rasvaa ja siirtyy tekemään sitä huomattavasti normaalia nopeammin ja tehokkaammin, kyeten tuottamaan riittävän märän energiaa perusaineenvaihduntaan ja jopa reippaaseen kävelyyn. Ihmeitä ei kuitenkaan kannata odottaa, eikä pelkällä rasvan poltolla kannata olettaa kykenevänsä suorittamaan raskaita urheilusuorituksia. Jos esim käy salilla niin kannattaa syödä vähän jotain nopeammin imeytyvää.
Ainakin itse olen suurinpiirtein näillä uskomuksilla saanut viimeisen muutaman viikon aikana painon tippumaan muutaman kilon, kuitenkin niin, että minulla ei käytännössä ole ollut missään vaiheessa nälkää, jota en olisi hetimiten tyydyttänyt syömällä. Nälkää enemmän on häirinnyt tavaksi muodostuneiden karkin napostelujen pois jättäminen - kun on ollut tapana aina ruokailun jälkeen ostaa karkkia niin niitä namuja jää todella kaipaamaan, vaikka maha olisi kuinka täynnä. En ole kuitenkaan tässäkään suhteessa ollut mitenkään ehdoton, koska en usko rääkkäykseltä tuntuvien dieettien ikinä kestävän (ainakaan minulla), ja olenkin vedellyt hyvillä mielin välillä pussillisen turkinpippureita.
Pääasia kai kuitenkin on se, että itsellä on hyvä olla, että jaksaa tehdä niitä asioita mitä tekee (dieettaaminen mukaanluettuna). Ainakin itse näytän saavuttavan ihan rohkaisevia tuloksia näinkin, joten miksi ihmeessä alkaa itseään rääkkäämään (ja samalla demotivoimaan..).
Voi ei, tän siitä saa kun aloittaa treenaamisen: mun paino on noussut reilun kuukauden aikana kilon. Mä en edes muista milloin viimeksi oon painanut näin paljon. [/q]
Anteeksi, en ihan oikeasti tarkoita tätä henkilökohtaisesti: minun korviini kuulostaa suorastaan järkyttävältä, että ihminen joka on lihonnut ennestäänkin varsin hennoista mitoistaan yhden ainoakaisen kilon saa sen kuulostamaan siltä kuin olisi kuukaudessa muuttunut suorastaan mammutiksi. Ja eikös lihas todellakin paina enemmän kuin rasva...?
Mä rupesin tarkkaileen painoani tammikuussa 2004, jolloin painoin 56,8kg. Mun pituus on 160cm.
Toi punnituspäivä sattui oleen torstai, joten kahden vuoden ajan olen punninnut itseni joka torstai. Mulla on tällanen vihko, jossa on jokaviikkoiset merkinnät ja diagrammi painonkehityksestä. Joo, kuulostaa varmaan sairaalloiselta tarkkailulta, mutta satun oleen ihminen joka rakastaa kaikennäkösten tilastojen pitämistä ym. pientä väkertelyä.
Anyway, alin paino mulla on ollut 48,8kg ja ylimmäksi on jäänyt toi aloituspaino. Mulla saattaa toi paino heitellä ihan helposti kilon tai parikin viikossa, riippuen erinäisistä asioista.
Oon aina ollut innokas syömään kaikenlaista lihottavaa ruokaa ja huono liikkumaan, joten aluksi rupesin yksi kerrallaan pudottaan näitä herkkuja ruokavaliostani ja suurimman vaikutuksen teki pastan syömisen lopettaminen.
Tämän hetkinen paino näin jouluisen pidentyneen mässäilyn jäljiltä on 53kg. Tavoite paino mulla on 50-52kg, mutta niitä kiloja tärkeämpi mulle kuitenkin on, ettei olo eikä ulkomuoto oo plösö. Eli että syö terveellisemmin ja liikkuu enemmän.
ei ne tulokset heti tule..välttämättä..
se riippuu niin monesta tekiästä..kuten ruoansulatuksesta..
esim mun muija kävi melkeen vuoden punttiksella ennenkun alkoi massif laihtuminen..
ensiksikin kannattaa käydä punttiksen palveluiden piiriin.. ekaksi ilmainen ohjauskerta ja sit oma ohjelma..
dietillä ei saa koskaan nähdä nälkää.. paremp jos vaik kokoajan syö jotain kevyttä esim kasviksia.. kanaa yms..
ootko ollu low carbsilla?? toimiiko maha? jos ei niin käy ostaa apteekista kuiturouhetta..
summa
lisää aerobista.. sit kun on läskit lähteny niin sit taas painojen kimppuun
[q]siveys, 30.1.2006 03:31:
Jos "nälän näkemisellä" tarkoitat sitä, että vähentää syömisiään niin mitä todennäköisimmin pitää jos oikeasti haluat vähentää kehoosi kertyneitä vararavinteita. En ole vieläkään nähnyt yhtään sellaista terveellä ihmisellä tapahtunutta rasvakerroksen poistumista, joka ei olisi tulosta siitä, että saa ravinteista vähemmän energiaa kuin mitä keho kuluttaa.[/q]
Toki toinen vaihtoehto sen syömisen vähentämisen lisäksi on kuluttaa enemmän. Siihen mun treenaus tähtäsikin: ajattelin, että lisäämällä liikuntaa ei tarvitsisi ruveta millekään ikävälle dieetille. Mutta ilmeisesti liikunnan lisäys nostaa ruokahalua niin paljon, että ilman tietoisia ponnisteluja tulee syötyä saman verran lisää kuin kulutus on noussut.
[q]Salilla käyminenhän ei mitenkään hirveän merkittävästi kuluta energiaa ja salilla käyminen tuppaa yleensä vähän myös lisäämää ruokahaluja, jolloin lihaksen lisäksi kertyy helposti myös lisää rasvaa.[/q]
Ehkä tässä suhteessa olen ollut vähän epäselvä, mutta mun termistössä salilla käynti pitää sisällään myös ohjatuille tunneille osallistumisen. Käytännössä tällä hetkellä se tarkoittaa kolmea käyntikertaa viikossa, joista 1-2 kertaa on puolentoista tunnin punttisreissu, ja 1-2 kertaa tunnin spinningtunti + keskivartalon lihaksia. Olen ainakin toivonut, että tällaisella kokoonpanolla saisi riittävän kombinaation sekä aerobista että anaerobista treeniä.
[q]Mitä taas yleiseen rasvan kadottamiseen tulee, ainakin mun käsitykseni mukaan keho suosii lähes poikkeuksetta nopeampia tapoja saada tarvittava energia kuin rasvan polttaminen. Täten jos oikeasti aikoo päästä rasvasta eroon, tulisi pitää huoli siitä, että elämään mahtuu myös tilanteita, jossa kehossa ei ole nopeasti poltettavia energianlähteitä (pääasiassa hiilihydraatit, mutta mahdollissesti myös kaikki muu syöty ravinto) niin kauan, että ruumis tajuaa alkaa polttamaan rasvaa.[/q]
Jep, mitä olen tän asian suhteen ollut ymmärtävinäni, niin yhtäjaksoisen aerobisen osuuden pitäisi olla vähintään puoli tuntia, ennen kuin rasva alkaa palaa. (Toki tähänkin varmaan vaikuttaa se, mikä on kehon energiataso ennen treeniä.) Tämän vuoksi olenkin ottanut tavaksi vetää punttistreenin yhteydessä aina puolen tunnin aerobisen osuuden, että ei menisi pelkäksi lihasten treenaamiseksi.
[q]Pauha, 29.1.2006 21:54:
Juoksua...[/q]
En ole kyllä ihan varma kestääkö mun jalat vielä juoksua... ehkä pitää kokeilla varovasti.
Ongelmaksi treenauksessa on jossain määrin muodostunut, että mun jalat (erit. polvet) on puoli vuotta sitten tapahtuneen onnettomuuden jäljiltä vielä vähän huterossa kunnossa. Valtaosa kunnolla rasvaa polttavista treeneistä on sellaisia, että niissä jalkoihin kohdistuu kovia iskuja ja/tai vääntöjä. Mä haluaisin kovasti mielelläni käydä esim. aerobicissä, mutta riskit taitaa olla vielä vähän turhan suuret. Punttiksellakin mä saan tehdä vaan ihan muutamia jalkalaitteita polvien vuoksi. :(
Ainoat aerobisemmat treenit, joita tähän mennessä olen uskaltanut kokeilla, on pyöräily/spinning ja juoksuellipsi/stepperi. Noita puurtamalla tosin käy treeni helposti aika tylsäksi.
Jos jollakulla on vinkkejä hyvistä aerobisista treeneistä, jotka ei ota liikaa polviin, niin kertokaa tännekin päin. :)
[q]extramppa, 31.1.2006 15:17:
JA SITTEN LÖYSIN VIINIRYPÄLEET! siemenettömät sellaiset on sopivan makeita ja naposteltavia*slurps*
[/q]
Nam *sydän* just tällä hetkellä tuntuu muuten olevan tosi hyviä viinirypäleitä... kaikista paras kun ostaa sekä tummia että vaaleita siemenettömiä rypäleitä. Niiden napostelusta ei tuu huono omatunto
[q]siveys, 31.1.2006 22:05:
---
vaavu
[/q]
Itsellä menee tunnin juoksulenkillä/kuntopyörällä pitkälti päälle 1000Kcal aina, mutta vedän kyllä aika korkeilla sykkeillä, mutta silti tuntuu noi siveyksen kalorimäärät aika alakanttiin lasketuilta. Vetoan omiin kokemuksiin.
En tiedä onko tässä threadissa ollut jo puhetta HIIT:stä, kun en jaksanut selailla taaksepäin, mutta siinä on kyllä sellainen treeni mikä toimii, jos ruokavaliosta pitää kiinni.
http://www.musclenet.fi/hiit.php
http://www.musclemedia.com/training/hiit.asp
siinä tapauksessa lisäravinteet on aika olennaisessa osassa..
jos ruoasta ei saa tarpeeksi rakennusaineita niin mitään tulosta ei tule..
eli proteiinia naamaan pari kertaa päivässä ja rahkaa välipalaksi..
[q]siveys, 31.1.2006 22:05:
Käsittääkseni yleinen uskomus on, että poltetusta rasvasta saa noin 7000 kcal energiaa per kilo. Jos nyt oletetaan, että kävisi niin, että salilla käymisen lisäksi syöt tismalleen samalla tavalla kuin aikaisemmin, ruokatottumuksesi vastaavat täysin tavallista kulutustasi ja kehosi ei millään tavoin kompensoi vähäisempää energiansaantia vaan ottaisi ylimääräiset energiat rasvasta, menettäisit kilon rasvaa noin 4.2 viikossa.
Henkilökohtaisesti en kuitenkaan usko, että keho toimii noin vaan se tasapainottelee ja kompensoi suuntaan ja toiseen energian tuotantoa ja kulutusta (niin sisäisesti kuin myös ruokahaluun vaikuttamalla)
[/q]
Jep, mäkin melkein uskoisin, että keho kompensoi tota lisääntynyttä kulutusta lisääntyneellä ruokahalulla. (Onhan tollanen feature kuitenkin lajin säilymisen kannalta ihan kätevä.) Ehkä pitää siis tietoisesti ruveta muuttamaan ruokailuakin.
Btw, eilen punttiksen jälkeen söin heti treenin päätyttyä yhden pienen (35g) proteiini-hiilari -patukan. Toi patukka lopetti heti saman tien vatsassa kurnineen nälän. Tavallisesti kotiin tullessa on jo niin hirveä nälkä, että voisi syödä vaikka hevosen, mutta ton patukan ansiosta iltapalaksi riitti pelkkä appelsiini.
Huono puoli tietysti tollasissa lisäravinteissa on, että niissä on aika hurjasti energiaa. Mutta jos tollasilla saa tehokkaasti estettyä sen, että treenin jälkeen illalla ei tarvitse syödä kaikkea mikä liikkuu, niin ehkä pitää vastaisuudessakin kokeilla.
[q]Jos on siedettävä matka kouluun/töihin niin sinne kannattaa harkita kävelevänsä aamuisi (jos menee julkisilla niin vaan osankin matkasta voi kävellä) ja suosittelen lämpimästi mp3-playeria musiikin tai podcastien kera seuraksi :)[/q]
Itse asiassa mä poljen pyörällä töihin joka päivä. Mutta matkaa on vaan joku 2km suuntaansa, joten sitä ei nyt oikein voi laskea kunnon liikunnaksi. No vähän siinä hengästyy, jos uskaltaa kelien puolesta ajaa niin kovaa kuin jaloista lähtee. Nyt talvella rajoittavana tekijänä on enemminkin se, pysyykö pystyssä, eikä se, kuinka kovaa jaksaa polkea. :(
[q]siveys, 31.1.2006 23:01:
Hmm.. Kiinnostaisi tietää mikä saa sut uskomaan saavuttavasi tuollaisen kulutuksen tunnissa. Minkä pohjalta olet sen laskenut tai miten olet sen mitannut?
Edit:
En siis yhtään epäile, että saavuttaisit jos sulla on paljon massaa ja vedät korkeilla sykkeillä, mutta kiinnostaisi silti tietää mitä käytät referenssinä.
[/q]
Polar F6 sykemittari.
Aika: 1h 33sek
1099Kcal
Syke: 175avg, 199max
Tänään vedin hieman kevyemmin: 48min, 696Kcal, 153avg 182max. Eli täytyy vetää hieman sanoja takaisin.
Pituus 190
Paino 85
[q]Super-Kerttu, 1.2.2006 12:03:
Mä olen käynyt nyt salilla n. 5 kertaa viikossa, joista yksi kerta on airobinen nyt kolmen viikon ajan. Ja mulla ainakin on paino noussut pari kiloa, vaikka ruokavalio laitettiin todella remonttiin ja syön varmasti vähemmän kuin ennen. Minulla on toisaalta myös tullut yllättävän nopeasti tuloksia, sillä painoja saa lisätä jatkuvasti lisää.. Tosin en kyllä haluaisi, että painoni kauheasti nousisi, mutta pääasiana on saada lisää lihasta.. Varsinkin mun narukäsiin..*nauru* Ja onhan niihin jo pienet hauikset jo syntyneetkin..*iloinen* *pullistel*
[/q]
Alussa tulokset nousee huimaa tahtia. Puolessa vuodessa 20kg painoja ei oo mikään ihme. Nyt on kuitenkin tulosten nouseminen hidastunut... Mikä neuvoksi ...??
[q]pyhimys:
Ennen lenkille lähtöä kannataisi juoda mustaa kahvia, jotta aineenvaihdunta paranisi.[/q]
Tai cofi-tabsei (100kpl 100mg maksaa 3,55) ..ja myydäähän noita jotain rasvanpolttokapseleitakin.
Ja ananasta menee pari purkkia päivässä..mmmm
tosin mä en oo laihduttamassa ;-)