päivän o_O
Muutama Intialainen tyyppi oli eilen ruokakaupassa keskustassa. Ei siinä mitään, näkyyhän noita, mutta yhdellä näistä kavereista oli sellainen todella hassun näköinen tummanvihreä kommandopipo/talvimyssy/huppu päässä, siis sellainen joka peittää koko pään paitsi kasvot - ja tässä sattui vielä olemaan sellainen "kortsuhiippa" kaiken lisäksi. Suomen kevät on näköjään niin kylmä että heikäläiset ei pärjää ilman kunnon talvitamineita... Ja kai tuo näytti jonkin verran heidän oman kulttuurinsa päähineiltä hiippoineen kaikkineen.
Ihmetys jatkui kaupan kassalla. Kaverit olivat tehneet ostoksensa ja maksaneet (näytti siltä että kolme jo Suomeen sopeutunutta oli opastamassa yhtä uutta tulokasta tahi vierailijaa) ja olin itse jo maksamassa ostoksiani kun yksi heistä palasi kassan alkupäähän, vähän aikaa arpoi että mitä kasseja ottaisi, ja päätyi ottamaan kaksi kangaskassia, ja muina miehinä vei ne kaverilleen pakattavaksi. Myyjä (nuorehko kundi) ei sanonut tähän mitään. En sitten tiedä oliko nuo maksettu jo etukäteen (en usko), vai oliko vain Intialaisten ymmärrys että kaikki kassit ovat ilmaisia (kuten ehkä Intiassa?) ja kassahenkilö liian ujo sanomaan asiasta mitään...
Että tämmöinen pieni kulttuurikokemus Helsingin keskustassa!
[q]wiwi, 14.5.2008 23:05:
Ottamatta kantaa tohon käsittämättömään urpoiluun, joka sun postauksesta virisi....
[/q]
ota ihmeessä kantaa, en oo varma kässäsinkö sunkaan pointtia...
[q]REivaaja, 15.5.2008 00:19:
---
Tomppeli, 15.5.2008 00:15:
Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2003 lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä tuomittiin rangaistukseen 122 henkilöä, joista 96 sai ehdollisen tuomion. Loput saivat ehdottoman vankeusrangaistuksen, jonka keskipituus oli 11 kuukautta. On toi nyt aika naurettavaa rankaisemista ainakin mun mielestä... *whaat**grr**eiei*
---
Laitatko suoran linkin? Mikä oli keskimääräinen ikäero uhrin ja syytetyn välillä?
[/q]
http://www.stat.fi/til/syyttr/tau.html
tuolta syytetyt ja tuomitut (excel)
Ikäeroista en tiiä se muakin kiinnostais, mutta kyllä toiki varmasti jotain keroo...
[q]Takyon, 15.5.2008 12:10:
Vantaalla sataa räntää o_O
[/q]
OHO, ei tääl lentokentäl päin oo tullu ku vettä :O
[q]REivaaja, 15.5.2008 17:55:
---
Zandy, 15.5.2008 17:54:
---
Säännös lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä ei koske kylläkään nuorten keskinäistä seurustelua. Eli ts. tapauksia, joissa osapuolten iässä tai henkisessä ja ruumiillisessa kypsyydessä ei ole suurta eroa.
---
Eikä pilvenpoltto kotioloissa ole kiellettyä. On, mutta voidaan jättää syyttämättä...
[/q]
Ei vaan teko ei silloin täyty edes tunnusmerkistön tasolla.
Vähän hämmennyin kun aamulla ensimmäiseksi luin puhelimesta viestin, että enkös mä tunnekin Sukarin pojan ja mikä sen nimi on. Eipä ole ennen tullut aloitettua päivää ajattelemalla Sukarin sukua
[q]Sinza, 15.5.2008 12:48:
---
Takyon, 15.5.2008 12:10:
---
OHO, ei tääl lentokentäl päin oo tullu ku vettä :O
[/q]
Itseasiassa just lentokentän ympäristössä sitä räntää tuli, olin just tuomassa asiakasta kentälle kun se sade alko. Ei sitä hirveen kauaa tullu ennenku vaihtu vesisateeksi mutta kyllä maa oli valkeena
[q]Takyon, 15.5.2008 12:10:
[/q]
Pitskussa tuli rakeita o_O
[q]REivaaja, 15.5.2008 17:27:
Yks kaveri melkein joutu oikeuteen 15v tyttöystävänsä takia joskus aikoinaan. Hirteen vaan kun äiskä ei tykkää 18v poikaysävästä.
[/q]
Säännös lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä ei koske kylläkään nuorten keskinäistä seurustelua. Eli ts. tapauksia, joissa osapuolten iässä tai henkisessä ja ruumiillisessa kypsyydessä ei ole suurta eroa.
[q]Zandy, 15.5.2008 17:54:
---
REivaaja, 15.5.2008 17:27:
Yks kaveri melkein joutu oikeuteen 15v tyttöystävänsä takia joskus aikoinaan. Hirteen vaan kun äiskä ei tykkää 18v poikaysävästä.
---
[/q]Eikä pilvenpoltto kotioloissa ole kiellettyä. On, mutta voidaan jättää syyttämättä...
[q]gnomex, 15.5.2008 17:09:
---
Tomppeli, 15.5.2008 00:15:
Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2003 lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä tuomittiin rangaistukseen 122 henkilöä, joista 96 sai ehdollisen tuomion. Loput saivat ehdottoman vankeusrangaistuksen, jonka keskipituus oli 11 kuukautta. On toi nyt aika naurettavaa rankaisemista ainakin mun mielestä... *whaat**grr**eiei*
---
Kuten täältä -> (Rikoslaki, 20. luku, 6 §) http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L20 kuudennesta pykälästä näet, niin lapsen seksuaalisen hyväksikäytön tunnusmerkistö (pykälän sisältö, teot jotka sen täyttää) on todella laaja, eli kyseiseen pykälään mahtuu melkoinen määrä erilaisia tekoja.
Järjestäen kaikki oikeuskäsittelyt lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä käsitellään suljetuin ovin ja pöytäkirjat julistetaan salaisiksi. Ei siis voida sanoa millaisia tekoja on tuomittu mainitsemiisi rangaistuksiin. Tuskin kaikki tapaukset on niitä kauheimpia, eli miesrehtori perseraiskannut 7-vuotiaan ekaluokkalaisen, tai muuta siihen päin viittaavaa.
Ja kyllä, olen samaa mieltä, että tekijöille kovemmat rangaistukset, vaikka hirteen saatana! Mutta täytyy muistaa myös, että tuomituista tapauksista emme tiedä yhtään mitään.
[/q]
Uskoisin, että nuo 96 tapausta on nuoren ja vielä nuoremman välistä toimintaa.
[q]Lapsen seksuaalisena hyväksikäyttönä ei kuitenkaan pidetä 1 momentissa tarkoitettua tekoa, jos osapuolten iässä tai henkisessä ja ruumiillisessa kypsyydessä ei ole suurta eroa. [/q]
Ei ole suurta eroa. Mikä on suuri ero ja miten se mitataan. Onko suuri ero jos poika on 15 ja tyttö on 16 tai jos poika on 15 ja tyttö on 14. Juuri tuon määritelmän takia uskoisin, että tuomio on annettu, mutta se on lievemmästä päästä.
[q]REivaaja, 14.5.2008 23:37:
---
wiwi, 14.5.2008 23:05:
Kyllä on tärkeysjärjestys kohdallaan kun ainoa, mistä oikeasti saa Suomessa tuomioita on omaisuusrikokset, kavallukset, veropetokset yms. En väitä, että mikään määrä rahaa tms. poistaisi uhrin kärsimyksiä, mutta mun mielestä tällaiset päätökset on aika selkeitä viestejä siitä, millainen on yhteiskunnan arvomaailma.
---
Me ollaan käyty keskustelumme ihan loppuun verhojen takana. Lue Iltalehteä ja opi sieltä maailmasta. En nyt siis ota kantaa tuohon urpon ylimieliseen kannanottoon... Bye.
[/q]
Kerrankin me ollaan samaa mieltä
[q]happosepi, 16.5.2008 11:59:
"product of south africa". Siis, onko oikeasti VETTÄ roudattu Etelä-Afrikasta Suomen?? WTF on ainoa mitä voi todeta.
[/q]
Ton vois melkein käydä palauttamassa sinne ja sanomassa ystävällisesti, et lähettää sen pullon takasin siihen muutaman sadan kilsan päähän ylemmäs Afrikkaan, missä on todellista vedenpuutetta.
[q]happosepi, 16.5.2008 11:59:
Kävin eilen Jack & Jonesissa, ostin housut. Ensihämmästys oli kun kassalta annettiin mukaan 0.5l vesipullo. Kotona vilkaisin että pullossa lukee "bottled at source" ja "product of south africa". Siis, onko oikeasti VETTÄ roudattu Etelä-Afrikasta Suomen?? WTF on ainoa mitä voi todeta.
[/q]
Jos tässä ei mitn väärinkäsitystä, niin on kyllä vkon lol helposti
Tää kuuluu virallisesti eiliseen, mutta ihmetyttää se vielä tänäänkin. Eli eilen kävellessä tuolla (mätä)joen vartta nähtiin sorsapoikue. Sellasia ihan pieniä, piipittäviä karvapalloja.
En ole kyllä ikinä näin aikaisin keväällä niitä onnistunut näkemään.
[q]Marjo, 16.5.2008 13:29:
Tää kuuluu virallisesti eiliseen, mutta ihmetyttää se vielä tänäänkin. Eli eilen kävellessä tuolla (mätä)joen vartta nähtiin sorsapoikue. Sellasia ihan pieniä, piipittäviä karvapalloja.
[/q]
Voi rassuja jos nyt tulee vielä lunta, niinkuin ovat uhkailleet...
[q]Marjo, 16.5.2008 13:29:
[/q]
no mä oon nähny jo hyttysiäkin toukokuun alussa, taitaa olla kesä edellä.. :)
[q]Hyzenthlay, 16.5.2008 14:08:
---
Marjo, 16.5.2008 13:29:
---
no mä oon nähny jo hyttysiäkin toukokuun alussa, taitaa olla kesä edellä.. :)
[/q]
Osa musta toivoo että suurin osa hyttysistä ois syntyny jo ja nyt ne kuolis ku tulee vähäks aikaa kylmempää Mut loput musta muistuttaa sitä pienempää osaa että siitä vois seurata aika kaaos ravintoketjussa... Plus mokomat kai sikiää lähinnä loppukesästä...
Viikonloppu tulee liian äkkiä. o_O
Kuulin just että mun serkku ja hänen vaimo saa perheenlisäystä ja laskettuaika on jo ylihuomen.. Eipä taida oikee meijän suvussa toi informaatio kulkee...