Muista aina liikenteessä.....

Back to yleinen keskustelu O

Miten se on niin perkeleen vaikeeta käyttää sitä perkeleen vilkkua liikenneympyrässä?!? Luuleeks porukka et liikenneympyrä on vilkkuvapaa alue?*hmph*

taksikuskit häiritsee ku ne ajaa tuhatta ja sataa kaupungissa. Sama se mulle on jos ne kahaa moottoritiellä niinku bussit tekee.
Ruuhka-aikaan ajan rajotusten mukaan ja muutenkin kaupungissa pyrin siihen (takana välkkyy maikan sanat ”eihän ne takana valoja välkyttävät sun sakkoja maksa)
Motarilla ja maantiellä sit ehkä kovempaa jos säät sallii eikä muuta liikennettä juurikaan ole.
Aika rauhallinen siis.
Ja se ärsyttää kyl ku vilkkuu ei osata käyttää.. jos sitä näytetään ni annetaan vilkahtaa kerran. Liikenneympyrän käyttö tuntuu monelle olevan täysin uus juttu. Muutamat nerot ajaa tuhatta ja sataa ympyrään ja lämää jarrut pohjaan ja antaa vastaantulevien (siis liikenneympyrään jonottavien) mennä edelleen. Siinä saa sitte kikkailla omaa autoaan pystyasentoon ettei bemarikuskin perä oo rytys

[q]~dream~peip.:
Miten se on niin perkeleen vaikeeta käyttää sitä perkeleen vilkkua liikenneympyrässä?!? Luuleeks porukka et liikenneympyrä on vilkkuvapaa alue?*hmph*
[/q]
Mä en tiä mitä jotkut luulee, mutta just noissa ympyröissä jotkut näyttelee sitä vilkkua ihan miten sattuu.

mä oon pahoilani jos joku joutu ajamaan mun kanssa samaan aikaan tänään aamulla kehä3:lla.. Kevät ja auringon paiste saa fiilikset kattoon, ja sen huomaa liikennekäyttäytymisessäkin. Vähän kyläl säikähdin kun piti vaihtaa kaistaa 2 rekan välistä, kun kaistalla jolle olin menossa olikin auto edessä.. No mut aina roiskuu kun rapataan!

Liikenteessä ärsyttää:

- OHITUSKAISTALLA nopeusrajotusten mukaan ajavat kuskit. Siis vaikka kummallakin kaistalla on sama nopeusrajoitus, niin ei se kyllä tarkoita sitä että ihmisten tulisi ajaa samaa vauhtia vierekkäin. Joskus tätä näkee muutenkin, 1 auto tiellä, ja tietenkin vasemmanpuoleisella kaistalla.. Joutuu ohittaman oikealta, vaikka ajo-opettaja kielsikin.
- Kuskit, jotka nostavat omaa nopeutta kun heitä ohitetaan.
- Kuskit, jotka ajavat yksisuuntaisia väärään suuntaan. (onneksi harvassa)
- Kuskit, jotka eivät tiedä risteyksessä kuka väistää ketä. Tästä usein tuloksena täysin pysähtynyt liikenne, kun toinen odottaa toista menevän ensin, vaikka itsellä onkin etuajo-oikeus.
- Haisevat teinicorollat.

Moottoriteillä tämä ohituskaistalla himmailu ärsyttää erityisesti. Viime aikoina kun ajelin pitkää työmatkaa, huomasin ettei monikaan seuraa takapeilistä mitä tiellä tapahtuu. Osa kuitenkin osaa katsoa että kun takaata tulee joku selvästi nopeammin, voi häntä väistää oikeanpuoleiselle kaistalle, päästää ohi ja siirtyä itse takaisin ohituskaistalle, jos sille näkee tarvetta.

[q]yusu:
---
~dream~peip.:
Miten se on niin perkeleen vaikeeta käyttää sitä perkeleen vilkkua liikenneympyrässä?!? Luuleeks porukka et liikenneympyrä on vilkkuvapaa alue?*hmph*

---

Mä en tiä mitä jotkut luulee, mutta just noissa ympyröissä jotkut näyttelee sitä vilkkua ihan miten sattuu.
[/q]
Riippuu pitkälti liikenneympyrän koosta, mut jos ne on sellasia ”normaaleita” (ehkä n 3-5m halkaisijaltaan) et näkee toisen ihan hyvin, niin niissä pystyy arvioimaan toisen nopeudestakin aika pitkälti mihin suuntaan se on menossa.

mulla ei korttia, helsingissä ei kannata hankkia, auto niin kallis pitää
ja mun tempperamentin tietäen ei hermot keistäis mummoja ratissa
kaikille parempi et kuljen julkisilla...

[q]ceecee:
Jos se ei auta tajuamaan niin nykäsien kässäristä (motarilla käytän kuitenkin jalkajarrua). Peräänajajan vika *hymy*.
[/q]

eipä kyllä ole. tuo on tahallista.

Mulla ei ole korttia, eikä autoo, mut usein olen kyydissä ja silloin häiritsee kun esim kaikki ei käytä turvavyötä se on jo yksi... Sit yksi mun kaveri ei JAKSA käyttää vilkkuu huoh.. sen kyytiin en ookkaan menny enää moniin vuosiin..

Jalkakulkijana kun oon niin ärsyttää se kun autot tulee liian lujaa risteyksiin.,.. keltainen valo on suurimalle osalle viel vihree ja kyllä osa viel punaisillakin menee...*dissaa*.
Peinillä teillä niin suurin osa ajaa ylinopeutta ja harvoin välitetään jos tien laidassa on kulkija... antetaan vaan kuralammikon paskat lentää ohikulkijan päälle..

[q][Nuclear]:
Riippuu pitkälti liikenneympyrän koosta, mut jos ne on sellasia ”normaaleita” (ehkä n 3-5m halkaisijaltaan) et näkee toisen ihan hyvin, niin niissä pystyy arvioimaan toisen nopeudestakin aika pitkälti mihin suuntaan se on menossa.
[/q]

Ettei tällöin olisi kyse ympyräristeyksessä, jossa vilkkua käytetään eri tavalla kuin liikenneympyrässä... Kertauksen vuoksi: Liikenneympyrässä käytetään vilkkua aina kun siitä poistutaan, ympyräristeyksessä taas käytetään vilkkua kuten normaalissa risteyksessä. Eli jos olet tulosuntaan nähden jatkamassa vasemmalle, niin ennen ympyräristeystä vasen vilkku päälle, ja sitten oikeassa kohdassa pikkuympyrää ulos.

[q]Epailija:
Ettei tällöin olisi kyse ympyräristeyksessä, jossa vilkkua käytetään eri tavalla kuin liikenneympyrässä... Kertauksen vuoksi: Liikenneympyrässä käytetään vilkkua aina kun siitä poistutaan, ympyräristeyksessä taas käytetään vilkkua kuten normaalissa risteyksessä. Eli jos olet tulosuntaan nähden jatkamassa vasemmalle, niin ennen ympyräristeystä vasen vilkku päälle, ja sitten oikeassa kohdassa pikkuympyrää ulos.[/q]
Ei oo nää tietermistöt mulla ihan hallussa. IMO vilkkua voi helposti käyttää myös väärin. Kaikista pelottavimpia on ne ihmiset jotka autokoulun oppien mukaan lätkäsevät ekaks vilkun päälle, pälyilee pari sekuntia peileihin ja sit noin 5sek päästä vasta vaihtaa kaistaa. ”Kirjottamaton sääntö” kun näyttäis liikenteessä olevan se et vilkutetaan sitten kun sitä kaistaa vaihdetaan ja ollaan katottu jo ennen vilkun laittamista, että mahtuuko sinne. Kaikista vaarallisin kuski liikenteessä on mun mielestä se arvaamattomin.

[q][Nuclear]:
Ei oo nää tietermistöt mulla ihan hallussa. IMO vilkkua voi helposti käyttää myös väärin. Kaikista pelottavimpia on ne ihmiset jotka autokoulun oppien mukaan lätkäsevät ekaks vilkun päälle, pälyilee pari sekuntia peileihin ja sit noin 5sek päästä vasta vaihtaa kaistaa. ”Kirjottamaton sääntö” kun näyttäis liikenteessä olevan se et vilkutetaan sitten kun sitä kaistaa vaihdetaan ja ollaan katottu jo ennen vilkun laittamista, että mahtuuko sinne. Kaikista vaarallisin kuski liikenteessä on mun mielestä se arvaamattomin.
[/q]
Siis hetkinen.. Kaikista vaarallisin kuski liikenteessä on arvaamattomin. Ja samalla sanot sitä, että vilkkua ei saisi käyttää ajoissa. Nyt jotain tosta en varmastikkaan ymmärrä oikein. Ja kyl muo alkaa välillä ärsyttää ne henkilöt, jotka hakee sitä kaistanvaihtoo ja vasta kun on löytänyt hyvän kohdan, ni lähtee vaihtaa kaistaa ja sit siinä samalla laittaa vilkkua. Näin koko vilkun käyttäminen on oikeastaan täysin turhaa. Sitä on mielestäni vähän idioottimaista ilmoittaa asioita joita juuri tekee/on juuri tehnyt.

nytku lumet on sulannu melkeen kokonaan nii liikenteesee tulee mukaa rakkaat pyöräilijät jotka baanaa ihan täysii autojen edest ja päin punasii kattomatta tuleeko sieltä oikeelta tai vasemmalta puolelta autoja et niitä pitää sit rupee taas huomioimaan.
ps.on vaa yks vaihde, ja se on täysii! *pahis**super*

[q]Lost-Soul:
Siis hetkinen.. Kaikista vaarallisin kuski liikenteessä on arvaamattomin. Ja samalla sanot sitä, että vilkkua ei saisi käyttää ajoissa. Nyt jotain tosta en varmastikkaan ymmärrä oikein. Ja kyl muo alkaa välillä ärsyttää ne henkilöt, jotka hakee sitä kaistanvaihtoo ja vasta kun on löytänyt hyvän kohdan, ni lähtee vaihtaa kaistaa ja sit siinä samalla laittaa vilkkua. Näin koko vilkun käyttäminen on oikeastaan täysin turhaa. Sitä on mielestäni vähän idioottimaista ilmoittaa asioita joita juuri tekee/on juuri tehnyt.[/q]
Kuten sanoin, käytäntö näyttäisi olevan se, että vilkkua käytetään silloin kun sitä kaistaa vaihdetaan, ei silloin kuin sitä vasta suunnitellaan. Se, että joku on 5sek vilkku päällä muttei vaihda kaistaa vaikka tilaa on, niin sen jälkeen sitä ei tiedä koskaan tuleeko se sieltä vai ei. Ymmärsitkö nyt yhtään paremmin?

Mikä kumma siinä on kun olen ylittämässä suojatietä tyttöni kanssa ja sieltä kauempaa tuleva auto ei sitten niin millään voi hidastaa sitä vauhtia? Täytyy vaan posottaa kohti vaikka huomaa että on lapsi suojatiellä.. parhaimmissa tapauksissa vielä kiihdytetään, että me juuri ja juuri keritään tieltä pois!

Mitä jos tyttöni tai minä jostain syystä kompastuttais johonkin?! Välillä oikeesti pelottaa mennä tielle... prkl!!

[q][Nuclear]:
Kuten sanoin, käytäntö näyttäisi olevan se, että vilkkua käytetään silloin kun sitä kaistaa vaihdetaan, ei silloin kuin sitä vasta suunnitellaan. Se, että joku on 5sek vilkku päällä muttei vaihda kaistaa vaikka tilaa on, niin sen jälkeen sitä ei tiedä koskaan tuleeko se sieltä vai ei. Ymmärsitkö nyt yhtään paremmin?
[/q]
Jeps.. Nyt tajusin.. Äsken vielä kuvittelin silleen, että suo ärsyttää ne henkilöt jotka koittaa saada sen tilan 5sec tai pidempää. Olisi jotenkin mielenkiintoista nähdä millaisia kaistanvaihtoja esim ruuhka-aikana tulisi, jos annettaisiin kuskille tuo 5sec aikaa (tietenkin aika alkaisi siitä kun tulee kuskille mieleen, että tarvii vaihtaa kaista).

[q]Epailija:
Ettei tällöin olisi kyse ympyräristeyksessä, jossa vilkkua käytetään eri tavalla kuin [/q]

Tarkoitat ympyräristeyksellä siis risteystä joka on kuin liikenneympyrä, mutta ilman liikenneympyrä-tunnusta? Tämmöinen löytyy ainakin esim. Lauttasaaresta.

monta mummoo ooompi eessä ?

Miksi ihmiset ei osaa ajaa ruuhkassa? Jättäkää väliä edessä menevään, niin ei tarvitse kokoajan jarrutella ja nykiä (luonto ja pää kiittää)
Miten se moottorijarrutus voi olla niin vieras asia? (vt. edelliseen)
Miksi vilkkua ei käytetä?
Miksi hitaillaan ruuhkassa ja varsinkin vasemmalla kaistalla?`
Miksi ei putsata autoa lumesta kunnolla?

Ei, en ole täydellinen kuski, mutta ajan liikenteen mukaan. Kehillä sujuvuuden takia pienoista ylinopeutta melkein aina (10-15kmh).
Ei, en ole maailman paras kuski, kilometrejä ei ole miljoonia takana.
Ei, Bemarini ei tee minusta tien valtiasta tai mulkkua, joten minulle on hyödytöntä vittuilla liikenteessä ja olla päästämättä ohi, kiilata, näyttää sormea, ennakoida onnettomuutta (”jos olisit ajanut tossa ja tossa, niin olisit tullut kylkeen”, en ajanut -> en törmännyt, HV).

Muuta en tähän hätään keksinyt avautumisen aiheiksi. Kiitos :)

[q]kilobitti:
Tarkoitat ympyräristeyksellä siis risteystä joka on kuin liikenneympyrä, mutta ilman liikenneympyrä-tunnusta? Tämmöinen löytyy ainakin esim. Lauttasaaresta.
[/q]

eli tämä

lauttasaari

liikenneympyröiden luvattu maa on kyllä Pori. Ihan käsittämätöntä, kun joka ikiseen risteykseen laitetaan ympyrä, joka on liian pieni raskaalle liikenteelle.

[muokattu 17.3.2004 14:34]

...monta vaaraa/mummoa eessä?

Mikä ärsyttää liikenteessä? Oletko rauhallinen kuljettaja vai ärsyynnytkö? Millaisiin tilanteisiin olet joutunut liikenteessä?

[muokattu 15.4.2004 00:19]

O