Muista aina liikenteessä.....

Back to yleinen keskustelu O

Mua ärsyttää mukavaa alinopeutta ajavat ihmiset jotka muodostavat hirveän jono taakseen ja jos on ruuhka-aika niin ohittamaankaan ei voi ryhtyä jos ei satu kahta kaistaa olemaan
Sit mua ärsyttää kaupungissa reipasta ylinopeutta ajavat

Itse ajan kaupungissa aina rajotusten mukaan ja maantiellä karvan yli rajotusten, sitten joskus yöaikaan motarilla tullaan vähän reippaammin jos vaan kelit sallii.

[q]BlueWind:
Topicin aloitus ehkä hieman epäinnostava, kun ei nyt ole aikaa ja tarmoa jakaa omia kokemuksia, mutta katsellaan myöhemmin tänään...*blush*
[/q]

miksei siis aloittaa topiciakin silloin kun on aikaa aloittaa se kunnolla ;)

terveisin mr.bitch & mr.whine

Minä ajan vuosittain n. 60.000 km ja pakko myöntää, että minä olen yksi niistä kaahari-idiooteista, tosin vain moottoritiellä.
Taajamassa uskaltaisin väittää ajavani á rajoitusten mukaan, mutta hiljaisempaan aikaan moottoritiellä minut voi nähdä vain vilahdukselta....

Liikenteessä ärsyttää eniten liikenneympyrät ( ihmiset eivät osaa ajaa niissä ja aiheuttavat ruuhkia ), autot joissa ei ole vilkkua, kuskit jotka eivät osaa ryhmittyä ja kännissä ajavat juntit.
Myös kaverit, jotka ottavat ohituskaistan ja jäävät ajamaan siihen jonkun rinnalle aiheuttavat mukavasti vitutusta

[muokattu 11.9.2003 14:56]

no kai se on laitettava tänne nää asiat.. eli ei mua liikenteessä silleen mikään virallsiesti ärsytä muta asioita joita en hyväksy..eli ensinnäkin päihtyneenä ajavat.. suomessa siitä pitäs saada kunnon rangaistus.. toiseksi ihmiset joiden pinna ei kestä .. jos ei hermo kestä sitä että jotkut ajaa erilailla..niin miksi edes lähtee ajamaan.. sitten tietysti ruuki aiheuttavat ”varovaiset” kuljettajat.. ne joidenkan tulisi tiedostaa ajavansa humattavadti hiljempaa ja ajoittaa liikkumisensa siihen aikaa jolloin ei ole sitä ruuhkaa.. mutta mutta periaatteessa musta ainoa virallisesti ärsyttävä on päihtyneenä ajavat ja sellaset jotka ärsyyntyvät liikenteessä heti ja sitten aloittavat koheltamisen ja riskeeraamisen..

mua ärsyttää liikenteessä se, että ei käytetä vilkkua/sitä käytetään liian myöhään. Myös kaaharit on

[muokattu 11.9.2003 16:00]

[q]2000:


Liikenteessä ärsyttää eniten liikenneympyrät ( ihmiset eivät osaa ajaa niissä ja aiheuttavat ruuhkia ),

[muokattu 11.9.2003 14:56]
[/q]


Siis liikenneympyrät ovat monessa suhteessa kätevämpiä, sillä yleensä paikaan josta löytyy liikenneympyrä olisi vaihtoehtona liikennevalot. Liikenneympyrässä on mahdollista sujuva ajaminen eikä tule turhia jonoja niin kuin monesti liikennevaloissa*joo*

[q]Hyzenthlay:
mua ärsyttää liikenteessä se, että ei käytetä vilkkua/sitä käytetään liian myöhään.

[muokattu 11.9.2003 16:00]
[/q]

Täysin samaa mieltä...mitä järkeä on laittaa enään vilkkua siinä vaiheessa, kun kaikki jo vallan hyvin tietää sun kääntyvän, vilkkua pitää näyttää ajoissa! Ryhmittäytyminen helpottaa myös kanssa liikkujia!

Mielenkiintoinen aihe.... Suomeen pitäis saada vähän uusia käytäntöjä tuohon ajamiseen. Esim saksassa jos ajat motarilla vasentakaistaa ja oikealla kaistalla on tyhjää joku x metrii (en muista tarkalleen sitä, ni en viitsi laittaa), niin poliisi voi sakottaa sinua. Suomessakin huomaa usein, että kumpaakin kaistaa ajetaan samaa vauhtia, vaikka edessä olisikin tilaa. Jos et kykene ajamaan oikeaa kaistaa nopeammin, siirry oikealle kaistalle ja anna muiden mennä ohi.
Toinen mikä vois ihmetystä herättää, on liikennevalojen ajoitukset. Esim. Vihdintiellä ajettaessa Helsinkiin päin, jos satut sopivaan kohtaan, niin joudut pysähtymään kaikkiin valoihin, vaikka liikennettä ei olisi juuri mitään. Välillä oikein tekee mieli ajaa punasia päin ku sattuu tarpeeks usein tuolleen. Eikä tuossa nopeudella oli sinäänsä merkitystä (tietenkin jos ajaa hulppeasti ylinopeutta, voisi keretä valoista ohi, mutta jos ajat rajotuksien mukaan, niin turha toivo).
Kolmas pikku huomio kuuluu takseille. Jotenkin he luulevat olevansa jotenkin tärkeämpiä ja ns. kaikkisaavia. Minuakin on taksit yrittänyt ohitella bussipysäkin kautta yms. Ja se jo alkaa ärsyttää. Aivan kun liikennesäännöt eivät koskisi niitä. (Tietenkin vittuilen takasin tuollaisille urpoille ja hidastan niiden ajoa tarkoituksella).
Neljäs huomio voikin jo kiinnittyä yleiseen ystävällisyyteen, tai oikeastaan sen puutteeseen. Harva kuljettaja antaa tilaa jos koitat vaihtaa kaistaa. Tietenkin pikku poikkeus tulee näihin jonon ohittajiin. Jälleen niin kiire, ettei voi odottaa, vaan pitää ohittaa toistakaistaa käyttämällä koko jono ja tukkia samalla tämä kaista jota käytti ohittamiseen.

Noh tossa on nyt jotain pieniä asioita huonosti kirjoitettuna, mutta koittakaa saada selvää.*hmph*

[q]angel78:
---
Siis liikenneympyrät ovat monessa suhteessa kätevämpiä, sillä yleensä paikaan josta löytyy liikenneympyrä olisi vaihtoehtona liikennevalot. Liikenneympyrässä on mahdollista sujuva ajaminen eikä tule turhia jonoja niin kuin monesti liikennevaloissa*joo*
[/q]
Liikenneympyröissä ei oikein kukaan osaa ajaa. Harva viitsii näyttää, että lähtee pois ympyrästä ja silloin jos joku näyttää, niin kukaan ei uskalla mennä ympyrään sisälle... Joten jos tämä risteysalue mihin ympyrä on laitettu, on edes vähänkin ruuhkainen, niin ympyrän hyöty on täysin nolla.

Suomen liikenne on helppoa , järkevää ja yksinkertaista.. <- tämän totesin sen jälkeen ku olia ajamassa Tallinnassa!!!

[q]Lost-Soul:
Esim saksassa jos ajat motarilla vasentakaistaa ja oikealla kaistalla on tyhjää joku x metrii (en muista tarkalleen sitä, ni en viitsi laittaa), niin poliisi voi sakottaa sinua. Suomessakin huomaa usein, että kumpaakin kaistaa ajetaan samaa vauhtia, vaikka edessä olisikin tilaa. [/q]

Suomessa on maksiminopeusrajoitus kuitenkin motarilla 120, sama se kumpaa kaistaa ajat.

Sit kyllä meinaa iteltäki palaa käpy jos joutuu alinopeutta ajelee.

Tulee mieleeni tapaus kun tulin viime viikolla mökiltä porvoon motaria pitkin. Ohittelin siinä tasaseen tahtiin oikealla kaistalla ajelevia n. 130km/h ja perään puskee n. metrin päähän joku jimi pääkallon näkönen hörhö röökiä poltellen. Muutenkin ärsyttää liian pienet turvavälit, puhumattakaan, että motarilla tullaan ihan puskuriin kiinni. No päästinhän minä sen ohi jotta pääsi kiusaamaan 200m päähän seuraavaa.

Yllättävän monen suomalaisen autosta tuntuu varsinkin motarilla puuttuvan vilkku.

[q]
Harva kuljettaja antaa tilaa jos koitat vaihtaa kaistaa.
[/q]

Toi on valitettavan totta. Suomalaiskuskeilla tuntuu olevan välillä semmonen ”ei perkele ainakaan mun eteen et tule!” asenne. Joskus sörkän rantatiellä yritin vaihtaa kaistaa, löin vilkun hyvissä ajoin päälle, kiihdytin ja katoin, että tilaa on hyvin, niin eikös viereisellä kaistalla ollut auto puskenut väkisin rinnalle...

[muokattu 11.9.2003 17:53]

Täytyy myöntää että voin olla aika paha kusipää liikenteessä
Noudatan nopeuksia aika hyvin mutta on tapana tuuppia eteen ja en yhtään siitä jos joku tulee tielleni
Jenkeissä tänä kesänä kun ajelin, käytin armottomasti hyväkseni amerikkalaisten ystävällisyyttä ja ruuhkassa tuli pujoteltua ja kikkailtua
Ei ole kuitenkaan tullut yhtään sakkoa tai ollut yhdessäkään kolarissa että taidan ajaa kuitenkin sen verran turvallisesti.

Yks ärsyttävimmistä tilanteista on se, että moottoritiellä linja-auto/rekkauto ohittaa toista samanlaista ”hidasta kulkupeliä”. Aiheuttaa mukavan jonon vasemmalle kaistalle, jonka purkautuminen kestää kauan.

Ruuhka-aikoina ärsyttää kaikki, jotka ajaa alle nopeusrajoitusten. Kesällä huomaa myös useasti autoilijoita jotka ajaa asenteella ”me ollaan lomalla, ei oo kiirettä”. Eivät siis välitä muusta liikenteestä pätkääkään.

Kaupinkiliikenteessä häiritsee se, et ihmiset ei osaa lähteä valoista liikkeelle. Jättävät suuria välejä ja valoista kerkee muutama auto kerralla.

väkisin ylinopeutta ajavat ovat ärsyttäviä. Jos ajan esim 70km/h kuudenkympin alueella (vähän liikaa...) ja joku on silti puskurissa kiinni. Sillon jo tekee mieli alkaa hidastelemaan ihan tosissaan

[q]Hyzenthlay:
mua ärsyttää liikenteessä se, että ei käytetä vilkkua/sitä käytetään liian myöhään.[/q]
siis toi on niin totta ja mikä vielä kummallisempaa... on yksi ryhmä -UUDET AUTOT- joista on ilmeisesti vilkut rikki tai muuten vaan \”pienessä\” viiveessä AINA.*hmph*

-Ohituskaistalla matelevat ns. maailmanvaltiaat

Lähinnä siinä vaiheessa alkaa todella vituttamaan kun oikeaa kaistaa ajavat etenevät nopeammin kuin se yksi uuno joka ei tajua antaa tilaa.
Monta kertaa oon menny oikeelta ohi, myönnettäköön.

-Autoilijoitten ns. kiittämättä jättäminen kun annan tilaa (oli tilanne mikä tahansa)
esim. ruuhkassa jos joku pykii kaistanvaihtoa; annan lähes aina tilaa.

-Taxikuskit joilla aina on kiire/pakko päästä edelle tai ohi.

Tänään ärsytti liikenteessä kaikki mikä liikkui ja myös kaikki mikä ei liikkunut - eli kaikki ärsytti! Ai minä huonolla tuulella, vai? En kai...

Pyrin ajamaan rauhallisesti, mutta silti ripeästi ja määrätietoisesti.
En koskaan ole ajanut kolaria, enkä myöskään ole vaaratilanteita aiheuttanut.
Annan aina tilaa suojatietä ylittäville, muutenkin varon erityisesti jalankulkioita ja pyöräilijöitä.

Sitten vähän karumpiin tosiasioihin...

Taajamassa ylinopeutta lähes aina +10km/h, isommissa nopeuksissa n +20km/h

Moottoriteillä ajan yleensä yli 150km/h, paitsi talvella.
Muutenkin ajoittain ajan helvetin kovaa.

Jos joku roikkuu perseessä kiinni, napsautan takasumarin päälle. Jos se ei auta tajuamaan niin nykäsien kässäristä (motarilla käytän kuitenkin jalkajarrua). Peräänajajan vika *hymy*.

[q]Avernian:
Ja ohituskaistalla matelemisen kuvittelisin sen syyksi ettei ole tilaa vaihtaa sieltä pois tai kenties ollaan juuri tulossa risteykseen tms.

[/q]
Tuosta tulikin mieleen, että jotkut tuntuvat tarvitsevan ainakin kilometrin ellei jopa kahta tuohon risteysalueen lähestymiseen..

Ja äsken huomasin kun yöllä ajaa ja pidetään valot mahdollisimman minimaalisina, ni ei sitä autoo oo helppo huomata... Onneks se ajo takana, eikä tullut lähellekkään, mutta kuitenkin oli viereisellä kaistalla.. Piti oikein skarpata, jotta tajus missä se milloinkin oli... Oppikaa käyttämään niitä valjo ku kerran ne siinä autossa on ihan kaupanpäällisenä..

...monta vaaraa/mummoa eessä?

Mikä ärsyttää liikenteessä? Oletko rauhallinen kuljettaja vai ärsyynnytkö? Millaisiin tilanteisiin olet joutunut liikenteessä?

[muokattu 15.4.2004 00:19]

O