Kannabiksen laillistaminen
[q]1ncarnation:
---
viinan överit on krapula ku taas kannabiksen överit on vähän muuta..pari semmosta ja tietää varmasti kuinka usein ja paljoin pitää ottaa ^^
[/q]
Niin, ja vaikka ei tajuakaan (mikä suomalaisten kohdalla on täysin odotettavissa), niin eipä sitten övereissäkään mene esim. snägärijonoon hakkaamaan satunnaisia vastaantulijoita.
mulle o aivansama, mitä muut ihmiset ajattelee kyseisestä asiasta, mutta hamppu o hyvä juttu, parempi ku alkoholi! laillinen tai ei, kyllä sitä täällä poltellaa just niin paljon ku halutaa *vink**iloinen**taputapu*
[q]darkfr:
toisaalta onhan aina olemassa se vaara, että homma leviäisi käsistä ja ne jotka eivät osaa
käyttää ko. päihdettä, suistuisivat sitten lopullisesti raiteilta. mutta elämässä on varaa tehdä valintoja. ei oman kontrollin pettämisestä voi syyttää kuitenkaan lopuksi kuin itseään, lainsäädäntöä kohti on turha osoittaa sormea jos se toteutuisi. vähän sama asia kun jenkeissä nostetaan tupakkateollisuutta vastaan syytteitä; "tuhositte elämäni".
[/q]
Toisaalta? Ei vaan on olemassa vaara. Kannattaa muistaa, että kaikki olemme erilaisia, kaikki eivät ole vahvoja. Kaikki eivät kykene pitämään omaa elämäänsä kasassa. Entäs sitten ne alaikäiset joille sitä kannabista välitetään..? 15-vuotiaana sitä järkeä on sen verran paljon siellä pääkopassa, että hommat voi lähteä pahemman kerran käsistä. Kenen on silloin vastuu? Sen murkkuikäisen teinin, vanhempien, sen joka sitä hasaa diilaa, yhteiskunnan? Näitä asioita pitäisi tarkastella kaikkien kannalta, ei vain sen tervejärkisen täysikäisen mulla pysyy kyllä kontrolli-tyypin kannalta.
[q]koo:
*snip*
[/q]
"Joo no mut kato ei toi mulle tapahdu ku mulla on vahva psyyke ja noi tapahtuu muutenkin vaan sellasille ketkä on ennestään herkkiä tollasille tai ei hallitse käyttöään niinku, ei mulla tässä mitään mä poltan hautaan asti ilman ongelmii hei, tää on luonnontuote, herbal medicine niiq!"
Laillistaminen ihan vaan huvikäyttöön ei kyl olis kovin loistava idea.
Tästä esimerkkinä eräs hyvä ystäväni. Hän on käyttänyt kannabista päivittäin jo monen vuoden ajan. Häneltä löytyy myös saman henkisiä ystäviä. Kun tämä kaverini eilen nukahti ja minä vielä jäin hereille hänen jäsenensä nykivät hänen nukahdettuaan pitkän aikaa. Tokihan sitä nyt muutenkin tapahtuu mutta kun ystävältäni tätä äsken kysyin hän osasi suoraan yhdistää nykimisen poltteluunsa. Ovat kuulemma useampaan otteeseen aiheesta jutelleetkin pilvipää ystäviensä kanssa. Olis ollu ihan kivaa jos olisin saanut nukkua eikä sänky olis heilunu ku toinen sätkii.
Toisaalta tämä sama henkilö edustaa myös pilvenpolton passivoivaa puolta. Ainut mihin tämä hiisaaja pystyy talostaan poistumaan on baari ja kauppa. Duunia ei ole moneen vuotee ollut koulusta puhumattakaa. Monen vuoden polttaminen on masennuksen kera tehnyt kotoota poistumisesta vaikeaa. Masennus luontaa juurensa varmasti pidemmälle kuin polttelu mutta luulisin että vähän ne käsi kädessäkin kulkevat.
Toisaalta hänen ainoa ongelmansa ei ole laittomat päihteet vaan myös alkoholi. Se laillinen huume jota saa kaupastakin...
Lääkekäyttöön se oliski sitten ihan eri asia.
(ps. tykkään susta ystäväiseni *nauru*)
[q]linnu:
Tästä esimerkkinä eräs hyvä ystäväni. Hän on käyttänyt kannabista päivittäin jo monen vuoden ajan.
[/q]
Ei sitä oo varmaan hyvässä kondiksessa jos joka päivä keitottaa vuosien ajan, noita sankareita näkee tuolla ulkosalla suht paljon. Jotenkin tuntuu siltä, että moni ajattelee niin et jos polttaa kannabista niin se on lähes automaattisesti päivittäistä kuten monen tupakanpoltto
[q]linnu:
Sehän tässä olikin pointtina..
Ystäväni on ongelmakäyttäjä, mutta niitä ongelmaäyttäjiä tulee oli päihde sitten mikä tahansa.
[/q]
Itse sallisin kotikasvatuksen tietyissä rajoissa et ei mitään hamppufarmeja sentään =) Ja sit ei puututtais käyttöön mut myynti ois edelleen rikos. Briteissähän höllensivät kannabislakia ja käyttö ei lisääntynyt mutta nyt kun on uus ministeri asialla niin haluisi tiukentaa lakia.
Nykyinen lainsäädäntö on mun mielestä ihan ok.
Jos kotona kasvaa muutama puska,
ja sä et siitä myy kenellekkään. Etkä vedä vahvempii ja sekoile kännissä. Ja elät niin sanottua "normaalia" elämää. Niin poliisitkaan ei pääse helpolla sakottaan kannabiksesta.
Mutta ehkä Suomenvaltio joutuu kohta laillistamaan kannabiksen, koska jäi alkoholin veron alennuksessa, niin paljon miinukselle (300 miljoonaa euroa +22 834kpl lisää rikoksia). Jostainhan ne rahat on revittävä. Hyvä Suomenvaltio ja EU!
uskomatonta...
Tres: Hienoa, että olet osannut muuttaa kantaasi. Ei kuitenkaan kannata olettaa
että toisen poikkeava kanta tarkoittaa välttämättä kapeaa kuvaa asioista.
Olen lähelläni nähnyt ja näen edelleen sekä päihteiden kohtuukäyttöä että päihderiippuvuutta.
Päihteiden käyttö ei vain kiinnosta minua enkä nää siinä mitään mieltä.
Tämä on siis minun "argumenttini", "lopullista totuutta" en ole yrittänytkään tarjota.
[q]linnu:
---
hallucinogen:
---
linnu:
Tästä esimerkkinä eräs hyvä ystäväni. Hän on käyttänyt kannabista päivittäin jo monen vuoden ajan.
---
Ystäväni on ongelmakäyttäjä, mutta niitä ongelmaäyttäjiä tulee oli päihde sitten mikä tahansa.
Ja kyse ei ole minun luulostani että polttelu olisi päivittäistä. Kyse on tiedosta. Jotenkin sitä vain oppii tuntemaan ihmisen jonka vieressä nukkuu..[/q]
Miten kannabiksen laittomuus on tarkalleen auttanut ystävääsi, ja muuttuisiko tilanne huonompaan suuntaan jos se laillistettaisiin?
[q]linnu:
[/q]
Niin ja niitä ongelmakäyttäjiä tulee, oli päihde sitten laiton tai laillinen. Mun näkemys on se, että useimpien ongelmakäyttäjien taustalla on paljon kaikkea muutakin. Jos on elämä kunnossa kaikin puolin, niin ei silloin haluta olla pää soseessa joka päivä, joka viikko, joka viikonloppu...
Itse aiheesta ei mulla ole loppuun pähkäiltyä mielipidettä. Se mikä toimii muualla, ei välttämättä toimi täällä. Mutta onhan se ihan hurjaa, että sua rangaistaan jos kasvatat yhtä tiettyä kasvia. Kyllä mun mielestä kasvien kasvattaminen pienessä määrin voiskin olla laillista.
Mutta, jos kannabis laillistetaan, se kuitenkin tietyllä tapaa viestii huumeiden olevan ok. Kun nyt vedotaan siihen kuinka alkoholi on laillista, niin miksei kannabiskin, niin meniskö se siihen että seuraavat sukupolvet vetoaa kuinka kannabis on laillista, miksei ekstaasikin..?
[q]peepe:
Mutta, jos kannabis laillistetaan, se kuitenkin tietyllä tapaa viestii huumeiden olevan ok. Kun nyt vedotaan siihen kuinka alkoholi on laillista, niin miksei kannabiskin, niin meniskö se siihen että seuraavat sukupolvet vetoaa kuinka kannabis on laillista, miksei ekstaasikin..?
[/q]
Vähän mustavalkoinen ajattelumalli sikäli, että kannabis on kuitenkin todistetusti alkoholiakin vaarattomampi nautintoaine, kun taas ekstaasilla itsensä teloittaminen on aikalailla helpompaa.
[q]phanatic:
---
linnu:
---
hallucinogen:
---
linnu:
---
Ja kyse ei ole minun luulostani että polttelu olisi päivittäistä. Kyse on tiedosta. Jotenkin sitä vain oppii tuntemaan ihmisen jonka vieressä nukkuu..
---
Miten kannabiksen laittomuus on tarkalleen auttanut ystävääsi, ja muuttuisiko tilanne huonompaan suuntaan jos se laillistettaisiin?
[/q]
Se poika on jo wasted osastoa.
Kannabiksen laittomuus ei hänen komerossaan näy millään tavalla eikä myöskään käytöksessä.
Mut jos se olis laillista, niin laillista että valmista tuotetta saisi ostaa niin ei olis ees sitä ongelmaa ettei kasvit käskemällä kasva..
Kotikasvatus nyt tulee säilymään oli kannabis laitonta tai ei. Toki jos se on laillillista niin epäilisin sen lisääntyvän.
Ystäväni ei myöskään ole varmasti ainut suomalainen jolla on ongelmia.. Mä en nyt muista tarkkaan mikä se luku on millä prosentilla väestöstä on masennus tai vakava masennus. Puhumattakaan siitä luvusta millä on mahdollisuus masentua.
Ystäväni osoittaa sen että päihteet ei ainakaan paranna loppulta vaikka ne ovatkin hetkeksi hyvä keino.
Olisiko se sitten muka humaania että laillistetaan lisää päihteitä niiden kustannuksella jotka niitä ei osaa käyttää?
[q]Juhgu:
---
linnu:
Ainut mihin tämä hiisaaja pystyy talostaan poistumaan on baari ja kauppa. Duunia ei ole moneen vuotee ollut koulusta puhumattakaa. Monen vuoden polttaminen on masennuksen kera tehnyt kotoota poistumisesta vaikeaa.
---
Myöntänet itsekin, että tuossa tilanteessa ongelmat on muualla ja kannabisriippuvuus on vain yksi niiden ilmentymä. Jos se tyyppi ei saisi pilveä käsiinsä, niin todennäköisesti dokailisi kaiket päivät kotonaan tai tekisi jotain muuta yhtä fiksua. Ts. tuo ei minusta ole oikein hyvä syy kannabiksen kieltämiselle kohtuukäyttäjiltä.
[/q]
Milläs tätä sitten valvottaisiin ettei kannabista mene ongelmakäyttäjille?
Seuraavaksi meidän kapinoivat, jotka nyt huutaa kannabiksen vaputuksen puolesta valittaisi että suomi on poliisivaltio kun ne valvoo mun kannabiksen käyttöä...
[q]linnu:
---
Milläs tätä sitten valvottaisiin ettei kannabista mene ongelmakäyttäjille?[/q]
Ei millään. En tarkoittanut että sitä pystyisi/pitäisi valvoa.
Suomalaiset ovat lukemieni lehtijuttujen mukaan huomattavasti masentuneempia ja mielisairaampia kuin muiden maiden kansalaiset tai sinnepäin.
Yksi syy mikä on jäänyt mieleen on et suomalaiset on sen verta sisäsiittoisia et ei pääse geenit sekoittumaan tarpeeksi.
Toinen on että ei syödä kalaa tarpeeksi eli omega-3 vajaria.
Ja sit henkilökohtaisen kannabiksen käyttöni lisäksi suuri syy omaan jonkinasteiseen masennukseeni on pimeä talvi-vuodenaika.
Suurin syy on kuitenkin ihmiskunnan hirveät aikaansaannokset.
Kannatan laillistamista. Valtiolle kannabis monopoli.
Keskustelun aiheen rikkaruohon haittavaikutuksista en kyllä tiedä sitäkään vähää kun sen hyötykäytöstä, ei silti että niiden esiintulo tulevaisuudessa saisi muuttamaan käyttötottumuksiani ja siinä elämäntapaani.
Lehdestä luin ja joskus että thc ehkäisee karsinogeenisten entsyymien syntymistä palamis reaktiossa ja tutkimuksen tekijä suosittele pienen thc määrän lisäämistä tupakkiin että jengi sairastuisi vähemmän keuhkosyöpään.
En elättele toiveita että laillistamista tapahtuisi lähitulevaisuudessa.
Semmottia...*enkeli*
P.S. Boikotoikaa elintarvikkeita jotka pakattu kaatopaikkajätteeseen.
Tokihan joo läpyskän kantaminen jostain afganistanin tms. nummilta on erittäin antihumaania ja myös hyvin epäegologistakin.. Hasis saattaa sisältää ihan mitä vaan. Jos hasiksen tuonti saataisiin sillä loppumaan että kaikilla olisi lähiympäristössä tuotettua kukkaa saatavilla niin mikäs siinä sitten.
Mutta jotenkin musta tuntuu että kansainvälinen rikollisuus ei vähene sillä että tutustutetaan entistä useampi thc:n maailmaan? En tiedä onko pelkoni laillistamisen ja käytön lisääntymisen yhteydestä oikea, mutta musta se on huomattava pelko. Rikollinen haluaa toimeentulonsa siinä missä muutkin ja varmasti on valmis tekemään sairaampia jippoja sen eteen.
Mua pelottaa ainakin laillistamisessa se että abaut ala-asteen ylimmiltä luokilta lukion ykköselle asti on niin komiaa ja trendikästä liikkua hampunlehti-koru kaulassa. Luulisin että ongelmia tulee nimenomaan alaikäisten käytöstä. Kaikkihan meistä tietää sen että lapsena/nuorena kokeillaan kaikkea ja nimenomaan liikaa. Turha sanoa että onhan siinä sitten se ikäraja. Näin henkilökohtaisesti olen itse saanut viinakseni n. 15-16vuotiaasta asti itse alkosta ja sitä ennen random huoltoasemilta ja kioskeista. Mitäpä jos ne Haziz-kauppiaat siirtyykin kauppaamaan sitä läpyskää suomen tulevaisuuden toivoille? 10vuotiaille jotka ei saa sitä kotimaassa tuotettua kukkaa?
Kannabiksen laittomuuden trendikkyys toki katoaisi pikkuhiljaa, mutta mä luulen että kannabista kohtaan oleva asenne on kuitenkin vielä pitkään täysin erillainen kuin se olisi alkoholiin. Molempien ollessa täysin erillaiset päihteet ei asenteet voisivatkaan ikinä olla samanlaiset.
"Alkoholi on kuin laittaisi mopokypärän päähän. Äänet ja näkökenttä supistuu. Tajuntaa laajentavat ovat kuin aurinkolippa. Lippa estää jotain näkymästä mutta suurempaa haittaa siitä ole."
Suomen kansallishuume alkoholi on kyllä huono juttu. Se kun aiheuttaa taatusti väkivaltaa ja kuolemia. Varmasti enemmän kuin kannabis. Kannabis ei suoranaisesti aiheuta yhtään kuolemaa kun taas alkoholin yliannokseen on suomessa historian mittaan useampikin sankari menettänyt henkensä. Liikenneonnettomuuksien ja kannabiksen suhdetta en tiedä. Auton ratissa pilvipää on musta ihan yhtä huono valinta kuin humalainen kuski...
Niin, tokihan se on oma ongelma jossei päihteitä osaa käyttää, mutta kyllä silti isoveli saisi valvoa. Tiedän, itseasiassa todella hyvinkin että ei laittomuus ole este käytölle. Mutta saatavuutta se rajaa. Tietenkin laittomuus ja hankaluus vain lisäävät nykyaikaisen keräilijä-talouden harjoittajan intoa. Mikäs sen kivampaa kuin sytkää vaivalla hankittu jointin sisältö. Siinä kokee tehneensä töitä, vähän niinkuin ennen neoliittista vallakumousta kun haeskeli selviytyäkseen ruokaa. Entäs jos laittomien päihteiden käyttö onkin nykyajan supermarket yhteiskunnassa vain paluuta juurille.. Ei taida. Pisteet sille joka joskus keksi ruveta käyttämään alkoholia jossain kivenkolossa. Eiköhän päänsekoitus ole meillä kuitenkin sisäänrakennettuna... Siksi päihteet on olemassa. Koska me niin haluamme.
Kannabis lääkkeenä tuli esille parissa kommentissa ja siitä muistui mieleeni jutttu tää:
Iski kerran muhun vatsatauti ja työpäivä jäi kesken oksennettuani työpaikalla. Vietin himas muutaman tunnin tyhjentäen vatsalaukkua molemmista päistä vuorottain. Olo oli surkea ja kuumeinen ja kolotti oli kylmä ja hikoilin jne.
Pari kaveria tuli kylään ja vääntäydyin sohvalta mukaan kukkapesälle. Maks. vartti vierähti kun aloin ihmetteleen oloani. Vessahätä loppui tyystin ja muut oireet. Olo oli kaikin puolin mainio.
Mietin että mita vattua onko taa mahtollista.
En tiedä tapahtuiko paraneminen vai oliko mulla sittenkin joku lievä ruokamyrkytys vai psyykkasinko alitajuisesti itseni kuntoon mut joka tapauksessa ensi kerralla kun vatsatauti iskee niin aion testata flowan powaa lääkkeenä.
[q]mkuisma:
Täällä on muuten aika mielenkiintoinen kirjoitus:
"Why is Alcohol Legal and Marijuana Illegal?"
http://www.davidicke.net/medicalarchives/nuts/potvsbooze1.html
[/q]
Mielenkiintoinen ehdottomasti! Kiitos linkkivinkistä!
davidlicke.netissä myös muita mielenkiintoisia juttuja eri aiheista.
Lukekaa ihmees!
Aihetta sivuten: http://www.iltasanomat.fi/viihde/uutinen.asp?id=1449420