Miksi? Virallinen tyhmien kysymyksien topikki.

Back to yleinen keskustelu O

Quote by Taedium

Ja eikös se ihan uuden pannun ostaessakin pidä rasvata se oikein huolella. Ja sitten kun taas rupee tavara tarttumaan kiinni, niin putsata ja taas rasvata. (Ei siitä välirasvauksista ainakaan haittaa ole ollut...)

Joo, juurikin näin. Itseasiassa valurautapannu pitäisi pestä kuumalla vedellä mielellellään jokaisen käyttökerran yhteydessä ja kuivata se kuumalla levyllä. Kun pannu on kuiva ja kuuma, niin pintaa kannattaa sivellä kevyesti ruokaöljyä, jolloin sen pinta ei ruostu ja se on valmis seuraavaa käyttökertaa varten.

Valurautapannujen ylivertaisuudesta puhuvat myös seuraavat kiistämättömät faktat: paisto-ominaisuudet hakkaavat pinnoitetut vastineet mennen tullen, ne ovat huomattavasti halvempia ja kestävät oikein pidettynä isältä pojalle.

Quote by Tapi T
Itseasiassa valurautapannu pitäisi pestä kuumalla vedellä mielellellään jokaisen käyttökerran yhteydessä ja kuivata se kuumalla levyllä. Kun pannu on kuiva ja kuuma, niin pintaa kannattaa sivellä kevyesti ruokaöljyä,
Jaa, no jotain jäänyt. Mä oon pessy kuumalla vedellä ja kuivannu siinä levyllä, kun se nyt kumminkin on kuuma jo ennestään. Pitääpä ruveta muistamaan lisätä kevyesti ruokaöljyä pintaan. (Oliivi- tai rypäleensiemenöljy lienee yhtä hyviä ku rypsit yms.?) Ja kiitoksia vinkistä.

Ja jos valurautapannua ei ole käytettävissä, niin sitten teräspannu. Tai riippuen mitä on tekemässä. Niillä on mukavin tehdä safkaa. Ei oikee tefloni sytytä.

Quote by Taedium
Pitääpä ruveta muistamaan lisätä kevyesti ruokaöljyä pintaan. (Oliivi- tai rypäleensiemenöljy lienee yhtä hyviä ku rypsit yms.?)

Rypsiöljy on IMO paras siksi, ettei siitä jää makua pannuun ja kestää kovaakin kuumennusta. Oliiviöljyt tms. ovat myös ihan OK, mutta ne jättävät makua pannuun, joka ei ole etenkään jälkiruokia valmistettaessa toivottavaa.

Quote by Daniel Braun
Nimimerkki: oliiviöljyn maulla kyllästetään kaikki mahdollinen ja mahdoton :D
Lyötkös muuten sinne öljypulloon mausteita? Pistäppä pari kuivattua chiliä pulloon, anna olla pitkään ja kokeile. Mä diggailen.

Mut kiinalaista (tai no enhän mä oikeeta kiinalaista osaa, mutta vähä sen suuntasta... "suomalaista poikamiesruokaa itämaisin vaikuttein" olisi ehkä parempi määre.) tehdessä on parempi käyttää rypäleensiemenöljyä. Ainaki wokissa se vaan jotenkin... no se vaan sopii paremmin.

Quote by Blondie
Quote by Zeraf
-Miksi maapallo pyörii?

Jossei pyörisi, me kaikki putoaisimme siltä pois.

Ei vaan painuisimme kasaan. Keskipakoisvoima tasaa maan massan aiheuttamaa vetovoimaa.

Quote by Remotion
Ei vaan painuisimme kasaan. Keskipakoisvoima tasaa maan massan aiheuttamaa vetovoimaa.

Keskipakoisvoimaa ei oo olemassakaan. Ainakin niin mein fysiikan opettaja sano.

Quote by JZZ
Quote by Remotion

Keskipakoisvoimaa ei oo olemassakaan. Ainakin niin mein fysiikan opettaja sano.

Mutta keskeiskiihtyvyys eli normaalikiihtyvyys on. Johtuu siitä että kappale jatkaisi suoraviivaista liikettä ellei siihen vaikuttaisi joku voima, tässä tapauksessa vetovoima. Jos ihminen olisi sidottu maahan kiinni normaalikiihtyvyys olisi sitä suurempi mitä nopeammin maapallo pyörisi.

Quote by NS
Mutta keskeiskiihtyvyys eli normaalikiihtyvyys on. Johtuu siitä että kappale jatkaisi suoraviivaista liikettä ellei siihen vaikuttaisi joku voima, tässä tapauksessa vetovoima. Jos ihminen olisi sidottu maahan kiinni normaalikiihtyvyys olisi sitä suurempi mitä nopeammin maapallo pyörisi.

Jeps, jos ilmakehä olis tyhjiö, ni ilman painovoimaa me singottais johonkin maata kiertävälle radalle.

Miks netissä ei oo tarpeeks lukemista

Quote by Funkatronik
Jos USA:ssa haluaa olla poliittisesti korrekti ja sanoa jotain jostain tummahipiäisestä henkilöstä joka ei ole USA:n kansalainen niin mitä termiä siinä pitää käyttää? Eiväthän vaikka Suomessa asuvat somalit mitään hemmetin afrikkalaisamerikkalaisia voi olla?

Käsittääkseni korrekti termi on just se afro-amerikkalainen kun jenkeistä on kyse. Ja mitä tulee Suomessa asuviin somaleihin, niin hehän ovat sitten afrikkalaisia.

Quote by Hansu
Käsittääkseni korrekti termi on just se afro-amerikkalainen kun jenkeistä on kyse. Ja mitä tulee Suomessa asuviin somaleihin, niin hehän ovat sitten afrikkalaisia.

Miten on epäkorrektia sanoa Somalia Somaliksi? Ollaanks mekin sit Eurooppalaisia, eikä Suomalaisia?

Quote by Hansu
Quote by Funkatronik
Jos USA:ssa haluaa olla poliittisesti korrekti ja sanoa jotain jostain tummahipiäisestä henkilöstä joka ei ole USA:n kansalainen niin mitä termiä siinä pitää käyttää? Eiväthän vaikka Suomessa asuvat somalit mitään hemmetin afrikkalaisamerikkalaisia voi olla?

Täytyykö ihmisten ihonväriin jotenkin ylipäätään viitata? En voi oikein kuvitella, että mun korvaani kuullostaisi monessakaan yhteydessä kauhean poliittisesti korrektilta jos muhun viitattaisiin "valkoisena" tai "caucasian"-termillä, jota muistaakseni monissa papruissa käytetään.

Quote by Jone
Täytyykö ihmisten ihonväriin jotenkin ylipäätään viitata? En voi oikein kuvitella, että mun korvaani kuullostaisi monessakaan yhteydessä kauhean poliittisesti korrektilta jos muhun viitattaisiin "valkoisena" tai "caucasian"-termillä, jota muistaakseni monissa papruissa käytetään.

Sä ootkin "white trash"

Quote by JZZ
Quote by Hansu

Miten on epäkorrektia sanoa Somalia Somaliksi? Ollaanks mekin sit Eurooppalaisia, eikä Suomalaisia?

Ei olekaan epäkorrektia, sanon kyllä itsekin somalia somaliksi, suomalaista suomalaiseksi jne. Tarkotin tossa Funkatronikin kysymystä "eiväthän vaikka Suomessa asuvat somalit mitään hemmetin afrikkalaisamerikkalaisia voi olla?".

Quote by Jone
No ei pitäisi ihonväriin viitata. Vaan jos ryhmässä on 7 eurooppalaista ja 1 afrikkalainen, niin kyllähän hänestä puhuttaessa on helpompaa käyttää jotain määrettä, joka useasti viittaa alkuperään tai ihonväriin. Mä en tajua sitä ongelmaa mikä tulee niistä nimityksistä. Tummahipiäistä käytän suomeksi puhuttaessa aika useasti. Kyllä "neekeri" sanakin tulee - tarkoittamatta mitään rasistista.

Kieltäydyn myös tunnustamasta sanaa "neekeri" mitenkään rasistiseksi. Rasistisen sanan siitä tekee tarkoituksellinen pilkka. Normaalissa kielenkäytössä se on rasistista ainoastaan neekereiden ja rasismia ylläpitävien anti-rasistien korvissa. Mitä enemmän poliittiseen korrektiuteen keskitytään, sitä enemmän ylläpidämme rasismia. (Ja nyt kun internet on täynnä mustavalkoista ajattelua, pitää korjata sen verran, että täytyy siihen poliittiseen korrektiuteen jonkin verran keskittyä, mutta ei niin kiihkolla, mitä tällä hetkellä. Sekä rasistit, että anti-rasistit ovat molemmat omien näkemysteni mukaan yhtä syyllisiä rasismin olemassaoloon.)

Ja niin kauan, kun englanniksi saan sanoa ihmisiä "black dude" tai "african fellow" tms. niin minuakin saa kutsua "finn" tai "nodric" nimityksellä.

Jos kielenkäyttöni ei ole sopivaa, niin minustakaan ei saa käyttää mitään muuta määrettä, kuin "Euroopan pohjoisosista kotoisin oleva, heikohkon ihopigmentin kautta rajoitetun aurinkosuojan omaava mies." - Sitä ei saa lyhentää, eikä muuttaa millään muotoa, muutoin suutun ja mustaksi muutun.

Quote by Hansu
Ei olekaan epäkorrektia, sanon kyllä itsekin somalia somaliksi, suomalaista suomalaiseksi jne. Tarkotin tossa Funkatronikin kysymystä "eiväthän vaikka Suomessa asuvat somalit mitään hemmetin afrikkalaisamerikkalaisia voi olla?".

Mutta eihän Amerikassa asuvat Somalitkaan ole afrikkalaisamerikkalaisia, vaan Somaleita? Tummaihoiset amerikkalaiset ovat afrikkalaisamerikkalaisia.

Quote by JZZ

Sä ootkin "white trash"

No nimenomaan. :heart:

Quote by JZZ
Mutta eihän Amerikassa asuvat Somalitkaan ole afrikkalaisamerikkalaisia, vaan Somaleita?

Ei olekaan, somalialainen on aina somali. Piste.

Mua on ihmetyttäny se, että aina on hirveet uudenvuodentempaukset ja bileet ja sopimukset ja lupaukset ja toivotaan uutta vuotta ja menestystä ja hyvää onnea ja onnellista vuotta ja näin päin pois.

Mikä muu siinä on taustalla, kun joku outo taikausko, että kun viisari kalahtaa nollille, niin elämä jotenkin nollautuisi ja voi alottaa alusta?

Ja mikä sen taikauskon taustalla on?

Mulla ei ainakaan palkassa näy yhtään lisää, vuokraisäntä ei suostu ottaa vähempää rahaa vuokraksi, eikä mun tietokone tuhoa mua, kun vuosilukuun kilahtaa yksi numero enemmän.

Quote by Taedium
Mua on ihmetyttäny se, että aina on hirveet uudenvuodentempaukset ja bileet ja sopimukset ja lupaukset ja toivotaan uutta vuotta ja menestystä ja hyvää onnea ja onnellista vuotta ja näin päin pois.

Mikä muu siinä on taustalla, kun joku outo taikausko, että kun viisari kalahtaa nollille, niin elämä jotenkin nollautuisi ja voi alottaa alusta?

Ja mikä sen taikauskon taustalla on?

Mulla ei ainakaan palkassa näy yhtään lisää, vuokraisäntä ei suostu ottaa vähempää rahaa vuokraksi, eikä mun tietokone tuhoa mua, kun vuosilukuun kilahtaa yksi numero enemmän.

Siis transitiorituaalithan just on tärkeitä yksittäisille
ihmisille kuin myös yhteisöille, ja vuoden vaihde
on sellanen yhteisesti sovittu etappi vuoden kiertokulussa
kun on hyvä tsekkailla että mitäs kulunut vuosi
on tarkoittanut itse kunkin elämässä ja mitä tuleva
vuosi voisi pitää sisällään. Näin myös yhteisötasolla;
tämä on sitä aikaa vuodesta kun tiedotusvälineissä
puidaan kuluneen vuoden urheilusaavutukset ja
uutistapaukset, kansakunta tekee itselleen tiliä.
Ajan kulumisen juhla siinä missä joulu on valon
juhla vuoden pimeimpänä aikana.

Voihan tota sanoo taikauskoks, mutta ei noi traditiot
tyhjästä oo syntyny. Yhtä lailla voisi kysyä, miksi
vietetään hautajaisia tai häitä, eihän ne oo noin
ulkokohtaisesti tarkasteltuna sen kummempia
juttuja kuin paskalla käyminen.

O