Miksi? Virallinen tyhmien kysymyksien topikki.

Back to yleinen keskustelu O

Quote by Tres
Yhtä lailla voisi kysyä, miksi
vietetään hautajaisia tai häitä, eihän ne oo noin
ulkokohtaisesti tarkasteltuna sen kummempia
juttuja kuin paskalla käyminen.
No paskalla joutuu käymää useammin, eikä se vaikuta kuitenkaan niin vahvasti elämään, että käykö nyt vai tunnin kuluttua. Hautajaisissa on se yks kaveri siellä, joka ei enää tuu bilettää megee enää näiden bileiden jälkee, ja olettaisin, että häät merkkaa jotain kyseiselle parille. Siinä konkreettisesti jotain tapahtuu. Uutena vuotena ei oikee mitään muuta ku muisteloita.

Hautajaisissa mä oon ne pakolliset monttuun tipauttamiset käyny joidenkin valikoitujen sukulaisten hautajaisissa, mutta minnekkää ruumiinvalvojaisii mua on turha odotella. Se on kuollu jo, ei se sieltä suremalla nouse.

Enemmän mä pystyisin vertailee uudenvuoden ja paskallakäynnin yhteyksiä, ennemmin ku jotain hautajaista tai häitä.

Tai no mä en tunne sun kaveripiiriäs... montako jo-kuollutta teidän porukassa pyörii vielä? Ja montako kertaa ne on kuollu?

Quote by mark hamilton
Miksi pitää käydä paskalla?

Ootko koskaan kokeillut olla paskantamatta vaikka ...hmmmm... semmosen pari viikkoa? Kokeile! Sen jälkeen tiedätkin vastauksen kysymykseesi. Enjoy!

Quote by Taedium
No nyt päästään lähemmäs tätä. Kuolema tapahtuu, eikä sitä omaa kuolinpäivää hirveesti voi sovitella. No itsaria jos ei lasketa mukaan. Muutenkin kaikki esmes uudet keksinnöt, uudet prosessorit tietokoneisiin yms. tulee sitten kun ne keksitään, eikä minään ihme merkkipäivänä. (No tietty joulumarkkinoille koitetaan uusii leluja saada yms. mutta kumminkin.) Aika kuluttaa, ja voin sanoa olevani nyt erilainen, kuin vuosi sitten. Mutta en minä nyt yhdessä yössä muutu. En usko, että olen kovinkaan paljon erilainen 1.1.2004 verrattuna vaikka nykyiseen minuun. Lonkaltaheittomääre "vuoden päästä" on sitten jo järkevämpi tarkastelukohde, kuin joku tietty päivämäärä. (Mikäs on Tresin minuuden ero 5.7.2001 ja 9.8.2001 välillä?)

Kuten jo aiemmin esitin, uudenvuoden juhla
on muutoksen ja ajan kulumisen juhla, ja
loogisesti se sijoittuu sovittuun vuoden vaihteen
ajankohtaan, eli kyse on vain siitä milloin tätä
on sovittu juhlittavaksi. Kuten tuossa jo totesit,
kalenterivuosi tuntuu yksilötasolla mielekkäältä
jaksotukselta tällaisten muutosten tarkastelulle.

Ja miksi rajoittaa hämmästely ylipäätään tähän:
ajan kuluminen tai kuluva vuodenaika on perusteena
monessa muussakin juhlassa: pääsiäinen, pyhäinmiestenpäivä,
juhannus, joulu. Kristillisen tradition piilottamat
alkuperäiset kevät- ja syyspäiväntasaukset ja vuoden
pisin ja lyhin päivä ovat perinteisiä juhlia, joissa
ainoa juhlimisen aihe on perimmältään siirtyminen
seuraavaan vuodenaikaan tai kalenterivuoden jaksoon.

Tässä siis yhteisöllisiä perusteita juhlimiselle.
Yksilötasollahan mitään näistä juhlista ei ole pakko
viettää mutta kysyitkin alun perin miksi näitä
noi yleisesti ottaen juhlitaan.

Mitä järkeä on lähettää johonkin demo mixes -topikkiin reply, jonka ainoa sisältö on se, että henkilö ilmoittaa lataavansa/ladanneensa kyseisen nauhan ja sanoo kommentoivansa sitä myöhemmin (eikä useissa tapauksissa edes palaa kommentoimaan sitä)?

Eiks sitä nauhaa vois vaan kaikessa hiljaisuudessa ladata, kuunnella ja aikanaan kommentoida pitämättä asiasta sen kummempaa mekkalaa? :confused:

Quote by Taedium
Mutta yhteisöllinen uusi vuosi? Mihin tarvitsemme sitä? Kaupunkilaisen elämä ei muutu kesä ja talvirytmien mukaan. Kaupungissa olevan ei tarvii kyntää peltoa eikä muutenkaan miettiä sitä vuosirytmiä.

Just siks. Juhlalla on yhteisölle itseisarvo.
etsä oo lukenu Gaimania?

Quote by Taedium
Miksi juuri silloin?

Sattumalta. Yhtä hyvin se vois olla vaikka
kesällä, mutta se on sovittu talveks.

Mä taas tajusin nyt tätä kirjoittaessani, että
noilla juhlilla on suurempi merkitys
yhteisölle nyt, kun niitä ei enää voida sitoa
mihinkään yhtä konkreettiseen kuin ehkä aiemmin
on voitu.

Quote by Taedium
(Ja eikös muuten tuo kevät- ja syyspäiväntasauksen alkuperäinen idea ole se, että säästetään energiaa ja kesäisin mm. aina-valoisa skandinavia seuraa muiden muassa daylight savings timea, ettei kesällä ole sitten skandinaviassa eri aika, kuin muualla? Miten kristillisyys siihen liittyy? Olenko ymmärtänyt ajanmuutoksen syyn väärin?)

Ai et kelttien druidit harmitteli ku lapin
shamaanit meni aikasemmin nukkuun
3000 vuotta sitten ja siks ne kehitti
daylight saving timen ja päiväntasaukset?

Quote by Tres
etsä oo lukenu Gaimania?
E.

Ehkä siksi en ymmärräkkään juhlien itseisarvoa. Kyllä sen verran, että tietty työläinen tarvii välillä vähän enemmän aivojen nollausta, kun sen perjantaipullon. Mutten ymmärrä keinotekoisten juhlien tarkoitusta, mikäli niille pyritään keksimään jokin järkevä syy.

Suomalaiselle juhlinta ja dokaus pitää perustella, olen huomannut. Aina pitää olla syy jos juhlitaan, eikä dokaamaankaan voi lähteä ihan vaan sen takia, että tekee mieli ottaa kuppia. Ja molemmat aina sotketaan keskenään, kun se juhla on suomalaiselle oiva syy ottaa kuppia.

No joo... ihmisenä, joka ei osta synttärilahjoja eikä vietä synttäreitä, on aika paha puhua juhlien merkityksestä. Mä ostan (tai no useimmiten teen itse) lahjan jos haluan jotakuta muistaa, enkä siinä katso päivämääriä, koska sitä henkilöä on sovelias muistaa. Mua ärsyttää just sellanen, että tarvitaan joku ihme päivämäärä toisen muistamiseen. Ja muutenkin noi tuntuu niin keinotekoisilta juhlilta. Jos halutaan juhlia vain juhlan takia, niin pidetään sitten rehellisesti juhla juhlan takia, eikä naamioida sitä miksikään Jeesuksen ylösnousemusjuhlaksi tms.

Quote by Tres
Mä taas tajusin nyt tätä kirjoittaessani, että
noilla juhlilla on suurempi merkitys
yhteisölle nyt, kun niitä ei enää voida sitoa
mihinkään yhtä konkreettiseen kuin ehkä aiemmin
on voitu.
Miksi sitten niillä juhlilla on konkreettiset syyt ja perinteet? Jos niillä on konkreettiset syyt, niinkuin juhlilla on, eikä ne syyt enää ole paikkaansapitäviä, niin miksi juhlia? Ja jos taas niitä syitä ei enää tarvita, niin miksi emme uudistaisi koko juhlakalenteria? Lasketaan vaikka sen kalenterivuoden mukaan uusi vuosi johonkin ja sen jälkeen lasketaan työväen mukaan se, että miten talonpojat tarvitsevat aivojen nollausta. Ja sen mukaan ihan rehelliset reset-lomat, eikä kiedota sitä mihinkään aikansa nähneeseen mytologiaan.

Quote by Tres
Jaa. Mulla on ollu käsitys, että nykyinen nykyisen ajanlaskun mukaan suoritettava kesäaika olisi alunperin Benjamin Franklinin ehdotuksesta joskus 1700-luvulla ja sittemmin otettu käyttöön (jonkun britin uudelleen laskemana) 1900-luvun alussa Englannissa hiilen säästämistä varten ja pian Saksa ja sitä kautta muu Eurooppa seurasikin perässä.

Pitänee ottaa selvää.

Quote by Taedium
Quote by Tres
Jaa. Mulla on ollu käsitys, että nykyinen nykyisen ajanlaskun mukaan suoritettava kesäaika olisi alunperin Benjamin Franklinin ehdotuksesta joskus 1700-luvulla ja sittemmin otettu käyttöön (jonkun britin uudelleen laskemana) 1900-luvun alussa Englannissa hiilen säästämistä varten ja pian Saksa ja sitä kautta muu Eurooppa seurasikin perässä.

Pitänee ottaa selvää.

Tarkotin tällä tietysti sitä, että noina ko. päivinä
on juhlittu viimeset parituhatta vuotta
riippumatta siitä onko kelloja siirretty tai
mikä kalenterijärjestelmä on ollut käytössä.

Ja mitä juhlimiseen tulee niin se tarkottaa muutakin
kun dokailua ja nollaamista.

Quote by Taedium

Jos halutaan juhlia vain juhlan takia, niin pidetään sitten rehellisesti juhla juhlan takia, eikä naamioida sitä miksikään Jeesuksen ylösnousemusjuhlaksi tms.

Miten niin ihmiset juhlivat juhlia vain juhlien takia? Ehkä sulla on vain tämä käsitys, koska et itse näe niissä mitään sen kummempaa syytä. Monelle kuitenkin se syy löytyy. Nämä tietyt juhlapäivät ovat mielestäni aika tärkeitä nykymaailmassa, jossa kiitollisuus ja asioiden ajattelu helposti jäävät. Sä oot varmaan yksi harvoista joka ostaa lahjoja muuten vaan, ilman erityissyytä, tosin muitakin keinoja löytyy. Juhlapäivät ovat sitä varten että saa muistaa rakkaitaan. Kaikille ei näet ole mahdollista tuhlata ajatuksiaan muihin arjen keskellä.

Sitäpaitsi, on ehkä enemmän fiilistä juhlia, kun on erityinen syy siihen.

Quote by Tres
Ja mitä juhlimiseen tulee niin se tarkottaa muutakin
kun dokailua ja nollaamista.
No eihän se ole pakko dokata, vaikka suomalaisessa juhlassa ei hirveän usein ajokunnossa olla. Ja kyl mä katson, että suurin osa juhlapäivistä on ihan vaan kansan tresholdien (hehe, no pun intented, hauska silti) nollaamiseen tarkoitettu. Jaksaa sitten loman jälkeen olla ahkera.

Se, että keksitään perinne (okei, muodostetaan olis parempi sana) jossa perhe kerääntyy kinkun ääreen tuo yhteishenkeä perheeseen ja rauhoittaa mieltä ja näin. Osuu sopivasti just uutta vuotta ennen, jonka jälkeen sitten tammikuussa perinteisesti pitää antaa 110% itsestään. Tutkimuksetkin osoittaa, että ilman lomia ajan mittaan työteho laskee.

Mun mielikuvaksi on muodostunut, että juhlat ovat pääsääntöisesti nollaamista varten.

Samoin, kun katson uskonnon olevan yksilölle huono, mutta yhteiskunnalle hyvä. Samoin kun alkoholi. Juopunut ja vanhurskas kansa on helpompi hallita.

Quote by mömmöemmi
Sä oot varmaan yksi harvoista joka ostaa lahjoja muuten vaan, ilman erityissyytä,
No emmä niin usein ketää muistakkaan. (Kixukarvatakki ois pitäny tehdä yhelle kaverille ylläriks joku vuos sitten, mutta vieläkin mulla on vasta mitat valmiina. Toivottavasti se kaveri ei muuten lue tätä.) Mut mä en osaa arvostaa lahjoja, jotka on annettu sen takia, kun mulla on joku erityinen päivä tai jos on vaa yleinen lahjojen anniskelupäivä. Ja skidinä ku mutsi oli onnellinen, ku sai järkätä synttäribileitä, niin mä olin aina nolona niillä juhlilla. Okei, jos mä teen jotain merkittävää joskus hamassa tulevaisuudessa, vaikka pelastan Halosen valkohain hampaista, niin sitten minun kunniakseni järjestetyt juhlat voisi olla ok - kerran/tapaus - mutta muutoin tunnen itseni vain vaivaantuneeksi.

Quote by mömmöemmi
Sitäpaitsi, on ehkä enemmän fiilistä juhlia, kun on erityinen syy siihen.
Mutku ne syyt tuntuu keksityiltä ja keinotekosilta.

Quote by Taedium
Isi, mitä oli sellanen vanhanaikainen fyysinen posti?

levyi. tai en tietty tiedä mitä sun isin "fyysinen posti" on.

Quote by serotonot
levyi. tai en tietty tiedä mitä sun isin "fyysinen posti" on.
Niin lämmin suolan makuinen, kun saapui yö...

Isi, mitä oli sellanen vanhanaikainen fyysinen posti?

Quote by Hempp@
Vain yksi kysymys: toimiiko avatarini?
ei ainakaan tällä hetkellä klo 14 suomen aikaa

Quote by Taedium
Miksi kun kaataa kuumaa kahvia kahvikuppiin ja sit koputtaa sitä pohjaa lusikalla, niin joka koputus on ihan snadisti edellistä kimeempi?

Ehkä se pintajännitys muuttuu ku se lämpiää tms...

Tietääks kukaa?

Olen ihmetellyt samaa, mutta se ei mun mielestä välttämättä riipu siitä nesteen kuumuudesta. Äsken koitin kylmällä vedellä, jolloin ääni kopputtelun myötä aina vähän laski. Vai onko se niin, että kuumalla vedellä äänen taajuus nousee ja kylmällä laskee, ja vastauksena saattaa olla vaikkapa kupin lämpölaajeneminen tai juurikin jännitys??? :confused:

Tämä on nyt vaivannut: miksi Win XP Pro:n alapalkki nykii (oikea puoli)?

Quote by Taedium
-

Mul oli paha päivä, ku en saanut. :D

Quote by tieri
Miksi turku on niin paska paikka?

Quote by tieri

Miksi kaikki stadilaiset ovat niin ylimielisiä?

Heitänpä espoolaisen näkökulman aina ajankohtaiseen Hesa vs. lande-keskusteluun.

Mun mielestä ongelma on lähinnä kumpienkin stereotypiat toisiaan kohtaan. Maalla asuvat luulevat, etteivät kaupunkilaiset tee muuta kun istuvat kahvilla ja käyvät ostoksilla ja monet kaupunkilaiset kuvittelevat maalla asumisen olevan yhtä kuin heinien luontia, paskan lapioimista ja Zetorilla kurvailua.

En usko ylimielisyyden olevan yksinomaan kaupunkilaisten pahe, koska mäkin olen ties kuinka monet kerrat saanut kohdata töykeää palvelua ja liian pitkiä katseita maaseudulla asioidessani. Uskon tämän johtuneen useimmiten siitä, että näytän ulkopaikkakuntalaiselta.

Quote by Blondie

Quote by tieri
Paljonko painaa vastasyntynyt virtahepo?

Varmaankin siinä 150kg.

Mikäli avarasta luonnosta oikein muistan, niin virtahevon poikaset syntyvät suurehkon koiran kokoisina, joten 150kg taitaa olla aika paljon. Mä veikkaisin poikasen painoksi n. 50kg.

Quote by khatt
Jos saat autokyydin apostolilta, menetkö silloin apostolinkyydillä?

Et, koska yhdyssanana termillä on vakiintunut merkitys "kävellen".
Erikseen ilmaisu on genetiivinen ja tarkoittaa asiaa konkreettisesti.

Aah. mahtavaa kun pääsee päteen.

Quote by Herman Prime
Quote by khatt
Jos saat autokyydin apostolilta, menetkö silloin apostolinkyydillä?

Et, koska yhdyssanana termillä on vakiintunut merkitys "kävellen".
Erikseen ilmaisu on genetiivinen ja tarkoittaa asiaa konkreettisesti.

Aah. mahtavaa kun pääsee päteen.

Tsoukki toimisi varmaan paremmin puhuttuna.

Entä jos oletetaan, etten osaisi yhdyssanoja?

O