uskonnollisuus

Back to yleinen keskustelu O

kumpikohan meistä on fiksu ja lopettaa....
ja sorry nyt vaan, mutta sä teit ensimmäisen quoten tässä keskustelussa, niin mites mä voin sen tehdä väärin?
koko taistelu lähti siitä että sä quotasit mun tekstiä hallucinogenin tekstinä.
kato nyt hiukan mitä tänne kirjottelet ja ketä syytät!
onko pakko pukea fiksut mielipiteet noin saatanan ylimieliseen asuun?!?

[muokattu 11.7.2003 13:22]

[q]cheat:
koko taistelu lähti siitä että sä quotasit mun tekstiä hallucinogenin tekstinä.
kato nyt hiukan mitä tänne kirjottelet ja ketä syytät!
onko pakko pukea fiksut mielipiteet noin saatanan ylimieliseen asuun?!?
[/q]
mikä ihmeen taistelu? jos tässä jotain taistelua sun mielestä on niin ehkä omassa pienessä päässäsi jossa oot kivunnut nyt barrikaadeille puolustamaan omaa rakasta uskontoasi ehka kannattaisi koittaa miettia niita oppeja ennenkuin alat riehumaan.

postaus jota mä lainaan ensin oli quotattu vituilleen. nyt siinä tosin ei taida olla muuta kuin quoten loppumista merkkaava [/q] mutta vituilleen se oli quotettu joka tapauksessa.

väärinkäsityksiä johtuen valitettavista erehdyksistä. ei sen enempää kuten jo aiemminkin totesin. ikävää jos menetit nyt yöunesi.

[muokattu 11.7.2003 14:35]

[q]-x-:
no ennen joulua kyllä erotaan, kättä päälle
ei ne kirkkohäätkään kovin houkuttele, vaikka kohta pääseekin katsomaan siskon naittamista
[/q]
mäkään en oo saanu tota aikaseks, pikkubroidi on paljon aktiivisempi (siis eroamaan)
mä oon messissä jos tekin lähette hittoon sielt kirkon arkistosta lojumasta.. *iloinen**hih*

* jumala on kyllä olemassa, siitä ei voi väitellä, mutta pelkään pahoin että se elää vain uskovaisten mielissä *

[q]-x-:
no ennen joulua kyllä erotaan, kättä päälle
ei ne kirkkohäätkään kovin houkuttele, vaikka kohta pääseekin katsomaan siskon naittamista

-------

avokado:
mäkään en oo saanu tota aikaseks, pikkubroidi on paljon aktiivisempi (siis eroamaan)
mä oon messissä jos tekin lähette hittoon sielt kirkon arkistosta lojumasta.. *iloinen**hih*
[/q]

No sitten vaan kaikki yhdessä eroamisretkelle

[q]yana4000
kannattaa hoitaa lokakuun loppuun mennessa niin valttaa ens vuodelta kirkollisverot
[/q]

Kunhan muistetaan tämä

[muokattu 11.7.2003 15:54]

[q]cheat:
ja Hallucinogen, miks luterilaiset pysyy kirkossaan vaikkeivat usko jumalaan?
samasta syystä mä kuulun helluntaiseurakuntaan. perhe lapsuuden kaverit ja muut kuuluu...
mulla ei ole mitään syytä erota niin kauan kun mua ei eroteta
[/q]

Eikös toi nyt ole aika lammasmaista käytöstä joka kertoo henkilön kypsyydestä ja omasta itsetunnosta. Ei uskata olla erilainen ettei vaan toiset huomaa sitä ja sit kukaan ei leiki mun kanssa.... AAAARGHH!! Vittuuntumisellani ei ole rajaa.

yana, kiitos huolenpidosta en ole menettänyt yöuniani
*hih**piis*

miks mun pitäis erota seurakunnasta? me ei makseta esim. veroa, eikä tää asia ole mulle mikään kypsyys koe tai itsetunnon koetinkivi, kiitos poser vaan analyysistä.
aiemmin, siis paljon aiemmin postasin tämän topicin alle juuri, että esim. mun poikaani ei ole kastettu mihinkään kirkkokuntaan /liitetty, saa hän itse valita sitten joskus. edelleen korostan, että mun alkuperäinen pointti oli (joka on kummasti päässyt hukkumaan) että vältettäis turhaa yleistämistä ja ihmisten luokittelua tiettyihin kategorioihin vaan uskontokunnan takia.

[q]cheat:
miks mun pitäis erota seurakunnasta?
[/q]

Miksi et eroisi yhteisöstä, johon selvästi kuulut vain kaverien, perheen ja perinteiden vuoksi. Fine by me jos tahdot julistautua tiettyyn porukkaan kuuluvaksi. Ehkäpä myös kannattaisi miettiä miksi sinuakin on dissattua Helluntalaisuutesi takia, kun katsoo yleistä ”älyllistä tasoa” mikä tuossa porukassa pyörii.

[q]cheat:
me ei makseta esim. veroa, eikä tää asia ole mulle mikään kypsyys koe tai itsetunnon koetinkivi, kiitos poser vaan analyysistä.
[/q]

Ole hyvä vain. Ttämä oli ilmainen, seuraava maksaa jo...

[q]cheat:
aiemmin, siis paljon aiemmin postasin tämän topicin alle juuri, että esim. mun poikaani ei ole kastettu mihinkään kirkkokuntaan /liitetty, saa hän itse valita sitten joskus. edelleen korostan, että mun alkuperäinen pointti oli (joka on kummasti päässyt hukkumaan) että vältettäis turhaa yleistämistä ja ihmisten luokittelua tiettyihin kategorioihin vaan uskontokunnan takia.
[/q]

Pointtini tähän jo esitinkin ylempänä. Hei voinhan mäkin kuulua IKL:ään ja sit ihmetellä että miks te mua dissaatte.

[q]liisa:

ps. En usko Jumalaan ennen kun nään sen että se on olemassa, mutta en
haluu nähä sitä koska sitten en enää usko itseeni.
[/q]

Vaikka en itse ihan noin sanoisikaan, niin loistavasti sanottu silti.

Allekirjoittanut on ateisti / agnostikko. Ateisti kaikkien ihmisten jumalkäsitteiden suhteen, sillä en usko, että ihminen kaikessa uskomattomassa yksinkertaisuudessaan olisi edes vahingossa onnistunut kuvailemaan mitään potentiaalista ”greater being”:iä edes välttävästi - mistään absoluuttisista moraalisäännöistä tai avaimesta onneen (tai taivaaseen) puhumattakaan. Kärjistetysti sanottuna haistatan pitkät kaikille ihmisen suurille ja pienille uskonnollisille opeille ja sille, mikä ikinä saakin ihmiset uskomaan yliluonnolliseen ja olemaan tarpeeksi itserakkaita ja pelokkaita uskoakseen jopa jälleensyntymään. Kyseessä on toisaalta mielenkiintoinen psykologinen ilmiö, mutta toisaalta kovin yksinkertainen ja ah niin loppuun kaluttu. Agnostikko olen itse asian suhteen, sillä se on loogisesti konsistentti kanta. Emme voi astua tämän kokonaisuuden, jota maailmankaikkeudeksi kutsumme, ulkopuolelle ja katsoa miten asiat ovat. Meidän on tyytyminen siihen, että emme voi välttämättä koskaan tietää taikka järjellä perustella niitä loppujen lopuksi kaikista turhimpia kysymyksiä, kuten ”mistä kaikki alkoi”.

Mihin itse sitten uskon noin muuten? Uskon siihen, että maailma on pitkälti sellainen, millaisena sen aistimme. Uskon siihen, että jonkinlaisia luonnonlakeja on olemassa ja että ne voidaan jollain formaalilla tavalla myöskin ilmaista ja laatia näiden mallien pohjalta maailman käyttäytymistä kuvaavia ennusteita. Uskon siihen, ettei ihmisen elämällä ole sen suurempaa merkitystä kuin banaanikärpäsenkään, vaan että olemme täysin merkityksettömän kivenjärkäleen merkityksettömiä asukkaita jonkin merkityksettömän galaksin merkityksettömän tähden kiertoradalla. Uskon siihen, että yliluonnollisia tapahtumia ei olekaan - korkeintaan sellaisia, joita nykyiset tieteelliset mallit selittävät vajavaisesti. Uskon siihen, että tämä usko on järjellä perusteltavissa, toisin kuin uskonnollinen usko. Ja ennen kaikkea uskon siihen, että jos helvetti onkin olemassa, tulen törmäämään siellä jokaiseen tekopyhään paskiaiseen, joka eläessään on edes elätellyt toiveita taivaspaikasta.

Älkää ottako sitä liian vakavasti.

Epailija, jumalan siunausta sinulle

Epäilijä!

JUST WHAT I WAS GOING TO SAY BUT DIDN'T FIND THE WORDS

Jepp

[q]hallucinogen:
Epailija, jumalan siunausta sinulle
[/q]

Tiedätkös, harkitsin tuon ”siunausta”-sanonnan laittamista tuonne ”ärsyttävimmät lauseet”-topicciin.

[q]Epailija:
Ja ennen kaikkea uskon siihen, että jos helvetti onkin olemassa, tulen törmäämään siellä jokaiseen tekopyhään paskiaiseen, joka eläessään on edes elätellyt toiveita taivaspaikasta.

[/q]

aamen

Jos ikinä olenkaan miettinyt miks helvetissä se kaikki uskonto bullshitti mitä joka puolella (mantereesta riippumatta) tuputetaan ei oikein tunnu järkeenkäyvältä niin tuossa postauksessa oli se kaikki ilmaistu täydellisesti! kiitos siitä Epäilijä!

Koska en itekään usko oikein mihinkään kun puhutaan uskonnollisista asioista, oon vuosien varrella alkanu ajatteleen ett ehkä uskontoja on sen takia, että ihmisillä on tarve ensinnäkin yrittää selittää omaa alkuperäänsä mitä ihmeellisimmillä/ villeimmillä jutuilla kuin myös uskoa johonkin, saaden näin olllen uskostaan toivoa eri elämän tilanteisiin. Mutt sitä mä en oikeesti kyllä ymmärrä, ett jos sä et itte pärjää ittes ja tän maailman kanssa niin turha siinä on mitää jumalia alkaa huutelemaan Kai se sellanen joku tosi abstrakti ”tuolla ylhäällä” ”suurempi voima” , usko siihen abstraktiin ja sen rukoileminen yms antaa joillekin sielunrauhaa mutt ei kiitos ei mulle.

Ja sairainta tässä kaikessa jeesustelussa/buddhastelussa (missä tahansa) on se, että pahimpien sotien tai terroritekojen takana on aina se uskonto. Eiks uskonto kokonaisuudessaan just pitäis olla kaikkea positiivista ja hyvää, voimaa antavaa? miten jengi kuitenkin surutta tappaa toisiaan sen takia. *hmph**nyyh*

Tää on aika paha aihe, meinaan aina revetä pelihousuistani kun alan kelaileen, joten lopetan tämän raportin tähän

minä en vaan usko!

[q]Salla:

aamen
[/q]

Eipäs kiroilla.

[q]
Jos ikinä olenkaan miettinyt miks helvetissä se kaikki uskonto bullshitti mitä joka puolella (mantereesta riippumatta) tuputetaan ei oikein tunnu järkeenkäyvältä niin tuossa postauksessa oli se kaikki ilmaistu täydellisesti! kiitos siitä Epäilijä!

Koska en itekään usko oikein mihinkään kun puhutaan uskonnollisista asioista, oon vuosien varrella alkanu ajatteleen ett ehkä uskontoja on sen takia, että ihmisillä on tarve ensinnäkin yrittää selittää omaa alkuperäänsä mitä ihmeellisimmillä/ villeimmillä jutuilla kuin myös uskoa johonkin, saaden näin olllen uskostaan toivoa eri elämän tilanteisiin. Mutt sitä mä en oikeesti kyllä ymmärrä, ett jos sä et itte pärjää ittes ja tän maailman kanssa niin turha siinä on mitää jumalia alkaa huutelemaan Kai se sellanen joku tosi abstrakti ”tuolla ylhäällä” ”suurempi voima” , usko siihen abstraktiin ja sen rukoileminen yms antaa joillekin sielunrauhaa mutt ei kiitos ei mulle.
[/q]

Eipä kestä. Tuo on kyllä varsin monisyinen juttu. Pelot ja tietämättömyys tarjoavat hyvän kasvualustan kaiken maailman uskonnoille ja itserakkaus epävarmuus itsestä ja paikastaan maailmasta ovat sitten se sade, joka saa uskon kukkimaan. Näin hankalasti ilmaistuna. Tosin tämäkään ei ole koko totuus. Joistakin on oikeasti ”järkevää” uskoa johonkin korkeampaan voimaan, mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että silloin ullakolta puuttuu muutama mööpeli. Toiset myöntävät, että usko on uskon, eikä järjen asia, mutta uskovat silti. Tällöin kyseessä saattaa olla halu tuntea kuuluvansa johonkin itseään suurempaan, tuntea itsensä ainutlaatuiseksi ja tärkeäksi tai vaikkapa toivo siitä, että vaikka elämä olisi kuinka kurjaa, on kuoleman jälkeen mahdollisuus vielä parempaan. Sitten on vielä niitäkin, jotka on kasvatettu (lue: aivopesty) uskomaan. Eikä tässäkään ole kuin varmaan murto-osa eri vaihtoehdoista. Periaatteessa kaikki syyt ovat varsin _ymmärrettäviä_, mutta järkevyydestä en sitten tiedä. Psykologisesti mielenkiintoinen ja varsin kaluttu aihe, kuten sanottu.

[q]
Ja sairainta tässä kaikessa jeesustelussa/buddhastelussa (missä tahansa) on se, että pahimpien sotien tai terroritekojen takana on aina se uskonto. Eiks uskonto kokonaisuudessaan just pitäis olla kaikkea positiivista ja hyvää, voimaa antavaa? miten jengi kuitenkin surutta tappaa toisiaan sen takia. *hmph**nyyh*
[/q]

Riippuu ihan siitä, miten asiaa katsoo. Ainakin jos Raamattua lukee, niin löytää aika ristiriitaista tekstiä. Yhtenä hetkenä Jumala on itse tyyneys ja toisena taas pistämässä kaikki turpaan kun vituttaa. Uskonto on kuitenkin juuri sitä, miksikä kukin uskovainen sen muokkaa. Vaikka uskoisi puutarhatonttuihin, niin halutessaan siitäkin saa tuhovimmaan lietsovan motiivin - lähinnä omistautuminen omalle vakaumukselleen ratkaisee. Silloin, kun uskonto on niin tärkeä osa elämää, että alistaa elämänsä uskonnolle, ollaan vaarallisilla vesillä...

[q]Elwira:
---
[

Joo niin mä en siis osaa kirjottaa.. olenpa höntti. Katollisuus on kivampaa kun joku ylen vammanen luterilaisuus... Jossa ei ole mitään järkee... Lauleskella nyt jotain pirun virsiä ym... suomalaisessa kirkossa vielä... Juu ei kiitos!
[/q]

hmm. tuolla tavallahan kaikki sodat syttyvät. ”Mun uskonto on parempi ku sun!”
Millä perusteella väität ettei luterilaisuudessa ole järkeä. Ja toisaalta millä puolustat taas omaa kristillistä näkemystäsi?
Ja pakko sanoa että ne virret tuskin ovat pirun

Tuollainen muiden uskontokuntien mollaaminen on mielestäni täysin turhaa ja osoittaa oman uskon horjumista. Tämä tulee ilmi kaikissa uskontokunnissa ikään, sukupuoleen ja sijaintiin maapallolla katsomatta. Ikävä tosiasia.

Itse uskon siihen että Jumala (käytettäköön nyt tuota sanaa koska sitä kyseisestä voimasta käytetään) ei ole niin yksioikoinen, että sinne taivaaseen tai kuolemanjälkeiseen elämään pääsisi vain tietyin menetelmin. Itse uskon että kaikki uskonnot ovat sinänsä oikeassa, koska perusopetushan on kaikessa, se että pitää rakastaa. Ja sehän tätä palloa pyörittää. Rakkaus. Oli se sitten suuntautunut toiseen ihmiseen, johonkin harrastukseen tai mihin tahansa muuhun. Se kuitenkin on se kantava voima läpi pahojenkin hetkien.

Eiväthän kaikki pidä samasta musiikistakaan, joten miten voisi olettaa että Jumala olisi niin tylsä, että hänen luokseen olisi vain yksi tie. Eiköhän sinne hyvään paikkaan, oli se sitten mikä vaan, pääse kun vain kuuntelee sydämensä ääntä.

Uskontoihin vielä palatakseni... Itse en ole kokenut tarvetta vahvistaa omaa uskoani ryhmässä, eli en kaipaa jumalanpalveluksia tai muita riittejä pitämään uskoani pystyssä. Mulle se näkyy kaikessa. Lasten hymyssä, aamuauringossa, auringonlaskussa, kuun loisteessa. Kaikessa.

Kyseisestä uskontoaiheesta keskustelimme pitkään ajaessamme autolla Baltian läpi takaisin kohti kotia ja itse sain jäsenneltyä ajatukseni suurinpiirtein seuraavanlaisiin lauseisiin:
Minusta usko on upea asia, mutta johtuen siitä että ihmisellä on tarve vahvistaa uskomuksiaan kaikista asioista muiden kautta, on kehittynyt uskonnot, jotka kuten kaikki muutkin instituutiot, käyttävät valtaansa myös väärin. Tosin voiko muuta olettaa kun niitäkin johtaa ihminen. Usko sinänsä on puhdas asia ihmisen mielessä ja sydämessä mutta uskonnot taas ovat uskon väkinäistä maallistamista ja materioimista ja siinä mielestäni mennään pieleen. Toki jotkut tarvitsevat tiettyjä riittejä pitääkseen uskonsa voimissaan, enkä halua sitä keneltäkään kieltää. Haluaisin vaan painottaa sitä että itse usko ei ole koskaan kai aiheuttanut mitään pahaa vaan uskonto, jonka kautta kyseistä asiaa on lähdetty levittämään, usein arveluttavin keinoin, viitaten nimenomaan lainaukseeni Elwiralta. Mielestäni vaan on enemmän kuin typerää (ja tekisi mieli sanoa myös lapsellista, mutta kun siihen sortuu niin monet aikuisetkin) pitää muita uskoja kuin omaansa mitenkään huonompana.

Mä kuulun kirkkoo mut ei se kyl oo koskaa mulle merkannu mitää.. turhaa touhuu...*dissaa*

jep kirkossa kyllä mutta sanoisin, että turhaan.

kyllä kirkkoon kuulun mut en oo käynny esim. missää kirkollisissa tilaisuuksissa n.1v
joten aika turhaan sielläkin hengaan, maksamassa kirkollis veroo ynm..

[muokattu 24.9.2003 11:56]

tällaista aihetta en vielä löytänyt
ja kiinnostais onko täällä uskonnollisia ihmisiä?

en tarkoita mitään kiihkoilua vaan onko täällä ihmisiä jotka vähäisestikkään uskoo toivoo tai haluaisi uskoa johonkin suurempaan ja jos niin ei tarvitse nyt alkaa kertoo ryhmittymää mutta kertokaa sellaisia pieniä asioita

O