Kulttuurien väliset erot - mikä on sairasta ja mikä ei.

Back to yleinen keskustelu O

[q]Ana-5000, 22.11.2008 17:14:
Kehitysapuraha on samasta kirstusta pois, ja tulokset sen syytämisestä ulkomaille ovat vähintäänkin laihoja.
[/q]

Ei nyt tietysti tähän topikkiin kuulu, mutta haluaisin kuulla perustelusi tälle väitteelle.

[q]REivaaja, 22.10.2008 20:23:
Jos tollaset tulee eduskuntaan, lähden(piste) Pitäkää mätä maanne ja kuskaa sitten minne haluutte. Mä en sitä perseilyä tule katsomaan.
[/q]

Paljonkohan tämä lupaus lisää Halla-Ahon äänipottia? Toivottavasti riittävästi, että pääset lähtemään sinne aidan toiselle puolelle, missä ruoho on varmasti vihreämpää.

[q]Samu*, 22.10.2008 13:11:
Suomalaisen peruskoululaisen opetus maksaa 6500e / vuosi ja lukiolaisen 5600e / vuosi sekä pikkulapsen aamu/iltapäivähoito 1300e / vuosi. (lähde tämän päivän Kauppalehti).
[/q]

Jaa muitako kustannuksia lapsista ei yhteiskunnalle ole? :D

[q]Samu*, 22.10.2008 13:11:
Jopa matalapalkka-alalle eksyvä lukiotason koulutuksen saanut henkilö on maksanut "hoito / koulutusvelkansa yhteiskunnalle" helposti elinikänsä aikana, useampaan otteeseen :D
[/q]

Mä muistan lukeneeni, että keskituloinen suomalainen alkaa "tuottaa voittoa" yhteiskunnalle vasta yli 50-vuotiaana. En muista lähdettä.

[q]Ana-5000, 22.10.2008 21:44:
Suosittelen esim. Ruotsin Rinkebytä, missä on varmasti lukuisia mahdollisuuksia suvaita erilaisuutta niin maan perkeleesti.

Nyt olen itseasiassa kaksinverroin tyytyväisempi, että tuli äänestettyä soraääntä :) Toivottavasti lupaus pitää, eikä ole samanlaista lässynkälää kun muut vastaavat uhkaukset. Veikkaan, että Jussi pääsee valtustoon suht kivuttomasti.
[/q]

No nyt ei kuule äänestetä maan tulevaisuudesta. Lueppas vähän edes sitä vikiä ennen ku rupeet ulisemaan. Kyllä mä aijonki toteuttaa, mutta en usko että tarvii kun sun kaltasias ei onneksi ole tarpeeksi korkeimmille palleille päästäkseen. (BTW. Olet vähemmistöä, joten et aja puhtainta demokraattista suomalaisuutta jota niin ihailet)

Ja kovin olen uhkaillut :D Voi pyhä urpous.

[q]phanatic, 22.10.2008 20:30:
---
REivaaja, 22.10.2008 20:23:
Jos tollaset tulee eduskuntaan, lähden(piste) Pitäkää mätä maanne ja kuskaa sitten minne haluutte. Mä en sitä perseilyä tule katsomaan.

---

Paljonkohan tämä lupaus lisää Halla-Ahon äänipottia? Toivottavasti riittävästi, että pääset lähtemään sinne aidan toiselle puolelle, missä ruoho on varmasti vihreämpää.
[/q]

Ehhehe. Oot sä epeli. Sä et kyl ees tajua kuvasi värittyneisyyttäs ja tosissaan toivon kyllä tavallaan että sun kaltaset pellet päätyy suohon.

Jospa painat sitä norea jottei tarvii enempää keskustella? Voidaan toki jatkaakin.

BTW: Kun natsit saa eka neekerit vittuun täältä, niin heille jää enemmän aikaa homoille ja mekkoihin pukeutuviin tyttöihin. Mut' hei, nehän on meidän oma ongelma, joten ei hätää. Te ootte tärkeä kastiton osa yhteiskuntaa.

[q]Samu*, 22.10.2008 20:44:
[/q]

Ok. Mä laskin palkkatuloista maksettuja, sä myös kulutuksesta maksettavia veroja.

[q]Samu*, 22.10.2008 20:44:
OT:

Niin siis ettei tuossa olisi laskettu pelkkä palkkaverotus? Töissä käyvien keskipalkka tänä päivänä jotain 2800e/kk, jolloin veroprosentti .. about 20-25? Varmuuden vuoksi; 20%:lla 10 vuotta työelämässä merkitsee rapiat 67ke pelkkänä tavan tallaajan palkkaverotuksena.

Entäpä kaikki muu verotulo kaikesta, jota yksilö kuluttaa vaikkapa 18-50 ikävuotensa välillä, 32 vuoden aikana? Tahi kaikenlainen verotus vaikkapa rahoitusmarkkinoilla keinottelulle. Kaikki materia, josta valtio saa verotuloja, helpoimpana esimerkkinä vaikkapa henkilöautot tahi polttoaine. Jokaisesta 30ke:n uudesta autosta valtiolle tipahtaa kirstuun karkeasti 12ke!! Suomessa on noin 2,2milj autoa. Vuonna 2005 uusia autoja rekisteröitiin yli 148 000, tälle vuodelle arvio oli 151 000. Lähde: Tekniikka & Talous -lehti. Käytettynä maahantuotuja autoja oli vuonna 2003 yli 35 000kpl. Lähde: AKE.

Kokonaisvero bensasta oli about 75%, kun bensan hinta oli vuosia sitten noin 1,11 euroa/litra, veron ollessa tällöin noin 83 senttiä. Tänä päivänä lukemat ovat suuremmat.

Jos elät normaalin työssäkäyvän elämän, aka. länsimaista kulutusjuhlaa, tuotat kaiken koulutuksesi sekä julkisen terveydenhuollon normaalit kulusi varmasti hyvän aikaa ennen kuin täytät 50 vuotta.

Ei ole faktoja laittaa, tahi linkkejä, vain jonkin verran täysin simppeliä matematiikkaa.
[/q]

Ei kyllä tullut yllätyksenä että pidät kulutusjuhlaa myönteisenä asiana. Itse en niin vihreitä arvoja noudata, vaikka kehityksen tulee olla sen suuntainen oikeilla keinoilla. Eli ei pakottamalla tarpeettomasti (diibidaabaa, jep)

Entäs kulutusjuhlista johtuvat jätekulut, materiaalien hinnannousut, leikkaukset ja lääkkeet.

Ei noilla luvuilla tee mitään kun ei ole menoja.

[q]josbe, 9.1.2009 12:01:
Oon kyl ollu aika järkyttynyt siitä, miten munatonta koko muu maailma on. Näyttää Israelkin tietävän sen vallan hyvin. Ja sit viel usein kuulee ihmisten tuudittautuvan siihen, että "eihän nyt nykypäivän sivistyneet valtiot antaisi sen ja ton valtion hyökätä sinne tai tonne tai tehdä sitä tai tätä blaa blaa." HAH.[/q]

Niinpä. YK ei juuri muussa ole tällaisissa tapauksissa kunnostautunut kuin protestien esittämisessä. Kun niitä ei sitten pönkitetä millään konkreettisilla toimilla, ei ketään loppujen lopuksi jaksa kiinnostaa YK:n mielipide. Israel saa lisäksi todennäköisesti enemmän anteeksi kuin mitä muut maat saisivat, onhan se sentään Jumalan valitun kansan The Valtio.

*Ana-5000 kaikki kommentit*

Vittu sä oot itsekäs ihminen .. En oo kyl koskaan tavannut "onneks" noin itsekästä ihmistä!!! .. Sä voit hyvin sun läskin mahan kanssa , mutta kaikki ei maailmassa voi!!! Suomessa kaikilla on mahdollisuus voida hyvin, se on vaan itsestä kiinni! Vittu jos sulta viedään muutama kinkku et sun vatsa ei pääse sun oikeisiin miettoihin niin kyynel!!! Mulle se on ihan sama meneekö mun verorahat sörkän nisteille vai pakolaisille. Kummatkin on avun tarpeessa , kummatkin on samanarvoisia!!!

Edit: Tsori avautuminen .. Nothing personal .. tollaset kommentit vaan suututtaa.

edit2 : Kapitalismisen yhteisenkunnan lopputulos= omanapa , parasnapa!

[q]Twist, 22.10.2008 22:42:
[/q]

Tän on pakko olla Anan kirjottama trolli. :D

Mikäli pystymme antamaan paljostamme vähän , pystymme auttamaan paljon!

[q]Tyranoid, 22.10.2008 23:09:
---
Twist, 22.10.2008 22:42:

---

Tän on pakko olla Anan kirjottama trolli. :D
[/q]

Onks se niin vitun vaikeeta hyväksyy ,että jotku ihmiset voivat pitää ihmisiä saman arvoisina. Oli synty maa mikä tahansa.

Tässä keskustelussa huomaa selvästi sen minkälaisen kasvatuksen on saanut ja sen onko ollut nuoruudesta lähtien pakolaisen kanssa tekemisissä. Herääkin kysymys montako pakolaista tunnette..

edit: samat ongelmat , samat ajatukset, samat tekiät ajavat heidätkin rikoksiin kun suomalaiset (viellä helpommin)

Elämää , ei sen enempää!!

[q]Ana-5000, 22.10.2008 22:57:
Miten oman yhteiskunnan eheänä pitäminen on itsekästä? On varmaan selvää, että jos tänne otetaan jokainen Somalian, Irakin ja Afghanistanin asukas asumaan, ei tämänkaltaista hyvinvointivaltiota voida missään olosuhteissa ylläpitää. Tämä maa muuttuu Somalirakghanistaniksi, jossa kaikilla on ihan yhtä kurja olla kuin lähtömaissa, ja sen lisäksi sataa räntää seitsemän kuukautta vuodessa ihan noin niinkuin kuorrutukseksi kakun päälle.

Oman maan, kansan ja valtion turvallisuus ja eheys voi toki jonkun maailmaa syleilevän kaikkienrakastajan mielestä olla maailman itsekkäintä. Minusta se ei ole.

Oletan, että väittämääsi siitä, että minä olen kaikista itsekkäin sisältyy myös se, että sinä et ole itsekäs. Kerroppa kuinka monta prosenttia nettotuloistasi päätyy muiden maiden tai ihmisten auttamiseen, ja missä kaikissa hyväntekeväisyysjärjestöissä vaikutat?

edit: Ei mulla enää niin hirveän läski maha ole, kiitos liikunnallisen työn ja viikottaisen ankaran treenaamisen. Kiitos kuitenkin :)
[/q]a) Sä haluut tän maan kaltaisillesi pelkästään.
b) etkö sä nyt helvetti tajua omaa rasismiasi. Miksi tää maa muuttisi sellaiseksi kuin heidän maansa. Oletko tosiaan niin heikko?`Ei mua ainakaan pelota yksikään vähemmistö, eikä kyllä enemmistökään.

Koko ajan rasismisi paistaa selvemmin näkyviin. Sama on huomattavissa kaikilla kaltaisillasi. Enää ei mee kauaa kun tulee jo ihan suoraa tekstiä jos toi ei jengille jo riitä ymmärtämään sun totalitäärisen typeryytes.

Oi että sit vielä pitää kertoa summat ja yhteisöt LOL Ei kukaan oo sulle yhtään mitään velkaa :D

Sä haluut viedä ja toiset antaa. Ei sua anteliaammaksi tarvi paljoa, vain vähän oikeudenmukaisuutta.

Tulee tää keskustelu mieleen: NAPPULA

[q]Epailija, 9.1.2009 13:45:
Israel saa lisäksi todennäköisesti enemmän anteeksi kuin mitä muut maat saisivat, onhan se sentään Jumalan valitun kansan The Valtio.
[/q]

Hitlerin syytä tämäkin, sanon minä. Kun II maailmansodan keskitysleirihistorian ottaa huomioon, niin henk.koht. en ihmettele että jo "ihan muutamia vuosia" päähänpotkittu ihmisryhmä päätti viimein haistattaa kaikille ja perustaa oman valtionsa tasan sinne minne tahtoo, oli tervetullut alueelle tai ei -> taas väkivalta synnytti väkivaltaa ja synnyttää yhä.

Mut tää keskustelun juonne sopis imo paremmin esim. Päivän uutinen -topikkiin. Ei kaikki missä muslimit on osallisena ole automaattisesti = kulttuuriero.

[q]Annakins, 23.10.2008 09:19:
---
Ana-5000, 22.10.2008 23:32:
Minun mielestäni minun verorahani pitää ensisijaisesti käyttää Suomen valtion ylläpitämiseen, eikä esimerkiksi Zimbabwen valtion.
---

Pakko korjata virhe, mutta Zimbabwe ei ole Suomen kehitysyhteistyökumppani, joten meidän veroeuroja ei siis kilise Mugaben kassaan.

Ja sivuhuomautuksena: ei me nyt s**tana kelle tahansa anneta budjettitukea! :D
[/q]

Minä en näe kohtaa, jossa oltaisiin väitetty Zimbabwen valtiolle annettavan rahaa. Ana sanoi ainoastaan, ettei halua näin tapahtuvan.

P.S. Kannatan myös sellaisen käyttäjän bännäämistä, joka ei osaa keskustella ilman seuraavanlaista kielenkäyttöä:
[q]
Sä oot niin tyhmä että sulle on ihan oikeesti kiva nauraa.
...
Mä voisin kato mielelläni kuohia teidät.
...
Sä vaan haluat että ne on kaikki muut kuin kaltaises rakas rasisti.
...
Sä oot vaan liian tyhmä tajutakses sitä.
[/q]

Henkilökohtaisuuksiin meneminenhän kertoo käytännössä aina argumenttien loppumisesta tai olemattomuudesta, joten en ymmärrä miksi tuollaista tekstiä suoltava käyttäjä saa jatkaa postailuaan kenenkään häiritsemättä.

Monille Anan väitteille löytyy taatusti vasta-argumentteja, mutta yllä lainaamani herran teksteissä ei kyllä ole minkäänlaisia perusteluja millekään, ainoastaan "Olet tyhmä kun et ole samaa mieltä kuin minä"-tason juttua..

[q]Ana-5000, 22.10.2008 22:17:
Moniarvoisuus ei toimi pienellä skaalalla, eikä se toimi isollakaan skaalalla. Harvempi moniarvoisuutta kannattava liberaalihippi on valmis ottamaan lapsensa sylikummiksi uusnatsia, vaikka tämä olisi nimenomaan sitä aidointa moniarvoisuutta. Jos se ei toimi kaveri- eikä perhepiirissä, miksi se toimisi isommallakaan skaalalla? Ihmiset viihtyvät parhaiten seurassa, jossa arvomaailma on mahdollisimman samankaltainen. Ihmiset pitävät siitä, että heidän lähellään olevat ihmiset ovat perusasioista samaa mieltä.[/q]

Kommentoin nyt lyhyesti tätä. Eivät kaikki moniarvoisuutta kannattavat varmaan ajattele, että keskenään täysin vastakkaisia arvoja edustavat ihmiset voisivat ilman konflikteja elää ja että olisi rikkautta, jos samassa asuntoyhtiössä olisi sekä somaleja että KKK:n jäseniä. Näiden ääripäiden välillä on kuitenkin laaja välimaasto, jonka edustajat voivat hyvinkin elää yhdessä vailla tuhoisia riitoja ja joiden välinen ajatustenvaihto saattaa hyödyttää kaikkia. Me kaksi emme esimerkiksi ole varmastikaan ihan kaikesta täysin samaa mieltä, mutta yhteistä maaperää löytyy sen verran, että en koe mitenkään ongelmalliseksi sitä että pyörit samalla forumilla ja jopa saman kaupungin kaduilla. Se, että pystymme keskustelemaan näistä eriävistä mielipiteistä ja että näillä keskusteluilla on potentiaalia avata uusia näkökulmia kummallekin, on minusta osa sitä rikkautta, mistä moniarvoisuuden puolestapuhujat puhuvat. Jos kaikilla olisi samat arvot, sujuisi yhteiselo varmasti huomattavan kitkatta, mutta samalla yhteiskunta jämähtäisi omiin dogmeihinsa, eikä edistystä tapahtuisi - ja edistystähän voi aina tapahtua.

Tällainen äärivastakohtien käyttäminen esimerkkinä moniarvoisuudesta on siis vähän sama asia kun jonkun firman pomon vertaaminen kodittomaan nistiin tuloerojen haitoista puhuttaessa. Se on asian yliyksinkertaistamista.

Vielä noista kehitysapujärjestöistä (lainattu eräältä toiselta forumilta):

Aika mielenkiintoinen kokemus joltain entiseltä kehitystyöntekijältä. US:n blogikommenteissa. Jotenkin toi kuulostaa valitettavan uskottavalta:

Kehitysapujärjestöjen toiminta Suomessakin mättää –

Minä olen ollut aikoinaan töissä kehitysapuhommissa näiden kattojärjestössä. Työpaikan huono ilmapiiri ja korruptio rehotti valloillaan. Järjestölle varattuja rahoja käytettiin mm. ”suosikkityöntekijöiden” Ipodeihin, ja ne merkattiin kirjanpitoon ”työvälineiksi”, ettei tarvitsisi palauttaa ulkoministeriöltä saatuja rahoja takaisin. Tällä taattiin myös se, että myös ensi vuonna samainen summa rahaa napsahtaa veronmaksajien taskusta järjestön tilille. Eli vuoden lopussa tehtiin aina muutamia kyseenalaisia ”investointeja”, ettei rahaa tarvitsisi palauttaa ulkoministeriölle ja että ainakin yhtä iso, tai isompi könttäsumma saataisiin seuraavana vuonna heiltä käytettäväksi järjestön tuhlauksiin. Ja tässä vasta yksi esimerkki. Minun näkökulmastani tässä puhutaan rahojen väärinkäytöstä ja korruptiosta.

Iso osa näistä rahoista menee myös mm. ”Maailma kylässä” -festivaalin järjestämiseen, jonka hyöty suhteessa menetettyyn rahaan on kyseenalainen. Halutaan edistää ”monikulttuurisuutta”, ”solidaarisuutta” ja ”rasismin vastaista työtä”. Mitä se käytännössä tarkoittaa? Sitäkö, että kalliilla rahalla järjestetään festivaalit, jossa muutama plakaatti iskulauseineen seinällä ja yleinen juopottelu pitkin pihojako edistää tätä asiaa? En usko. Sitten ihan johtoportaassa asti olevia henkilöitä näki järjestön omissa privaattijuhlissa polttelemassa pilveä, eikä tätä kukaan edes pitänyt outona asiana, paitsi ehkä minä ainakin itsekseni moista toimintaa ihmettelin kovasti.

Veronmaksajien rahoja käytettiin myös lähinnä eksoottiseen matkailuun mm. Afrikkaan, Mosambikiin jne. ja sitten paikan päällä jokin toimittaja sai aikaan vain jonkun nihkeän blogin jollekkin verkkosivustolle, mikä tuskin korvaa siihen tärvättyjä rahoja. Paikallisella tasolla järjestö värväsi ulkomailla lähes kokonaisia kyliä töihin, kun pelkäsivät, että kiellot aiheuttaisivat vastustusta ja järjestön paikalta karkoituksen. Näin palkkakustannukset nousivat pilviin järjestöjen paikallistoimistoissa ja nurkissa luuhasi toimettomia kyläläisiä nostamassa suomalaisten verorahoja. Istutaan pelaamassa korttia ja samaan aikaan ehkä -yksi- suomalainen toimittaja kirjoittaa blogia paikallisista oloista. Hyödytöntä ja kallista. Ns. vaikuttaminen paikallisten asioihin oli lähinnä heiltä asioiden kyselemistä ja blogien kirjoittelua, ja kovin vähän asioihin varsinaisesti vaikuttamista. Eräänlaista gonzojournalismia vailla suurempaa tarkoituksenmukaisuutta tai ”kehittävää työtä” paikallisella tasolla. Kukaan ei jakanut kondomeja, oppimateriaalia, kirjoja, ei rakennettu kaivoja eikä kouluja. Ei näin.

Samaan aikaan Helsingin päätoimistossa oli vuosien varrella syntynyt kuppikuntia, jotka vuoroin vihasivat ja suosivat toisiaan. Tämä näkyi palkkauksessa, tehtävissä ja illanvietoissa. Oli syntynyt tietynlainen hierarkia, jossa korkeasti koulutetut ja ”hyvät tyypit” (lue: besserwisserit) saivat aina suunvuoron, huomion ja parhaat edut, ja sitten oli niitä ressukoita ja syrjittyjä, joiden sana ei painanut ja joiden kanssa ei tarvinnut viettää iltaa. Jollain verukkeilla näillä ihmisillä pidettiin tehtävät ikävinä ja palkat alhaisina. ”Hyvät tyypit” saivat reissata maailmalla veronmaksajien piikkiin ja kirjoitella blogeja aikansa kuluksi. Ihmisistä puhuttiin selän takana pahaa ja heille naureskeltiin ja heistä tehtiin pilaa. Tällaisessa ilmapiirissä ei voinut muuta kuin voida huonosti, kuului sitten ”hyviin tyyppeihin” tai ei.

Tämä kaikki ja eriarvoistava ja syrjivä huono ilmapiiri varsinkin Suomen keskeisessä toimistossa johti siihen, että lopulta erosin tehtävistäni muutama vuosi sitten, enkä aio noiden järjestöjen hommiin palata enää koskaan. Se edusti täysin jotain muuta maailmaa, asennetta ja ilmapiiriä, jota alunperin olin odottanut kohtaavani. Luulin, että näissä järjestöissä tehtäisiin todellista solidaarista ja tasa-arvoistavaa työtä alkaen organisaatiosta itsestään ja että moraaliset ja oikeudenmukaiset periaatteet olisivat johtotähtenä kaikissa toimissa ja valinnoissa. Totuus olikin pahasti jotain aivan muuta ja olen sitä mieltä, että tällaiset järjestöt tulisi purkaa kokonaan ja rakentaa tilalle jokin muu oikeudenmukaisempi -valvottu- elin, joka tekee todellista rauhan, tasa-arvon- ja kehitysyhteistyön työtä maailmalla. Nykyisistä järjestöistä siihen ei ole. Siellä vain pyöritetään paperia, rahaa ja matkapasseja. Rahoja käytetään vapaamielisesti sinne sun tänne ja selitellään se sitten paperilla mukamas joksikin arvokkaaksi investoinniksi tai työksi.

Paljon muutakin kerrottavaa varmasti vielä olisi, mutta tässä varmasti saitte jo jonkinlaisen kuvan siitä, miksi ko. työpaikka ei ollut inhimmillinen ja miksi tuollaisiin järjestöihin ei pitäisi kuluttaa rahaa lainkaan. Purkakaa ne ja rakentakaa tilalle yhteiskunnan voimin jotain mikä oikeasti toimii.

[q]Kon-tiki, 9.1.2009 14:00:
Mut tää keskustelun juonne sopis imo paremmin esim. Päivän uutinen -topikkiin. Ei kaikki missä muslimit on osallisena ole automaattisesti = kulttuuriero.
[/q]
Älä. :D Ei tietenkään ole. Siksi yritinkin olla sarkastinen ja tuoda sen tähän topikkiin. ;)

[q]Annakins, 23.10.2008 11:58:
Aika mielenkiintoinen kokemus joltain entiseltä kehitystyöntekijältä. US:n blogikommenteissa. Jotenkin toi kuulostaa valitettavan uskottavalta:
[/q]
Tuo vaikutti lähinnä jonkun sosiaalisesti lahjattoman katkeroituneen ihmisen epämääräiseltä
tilitykseltä. "En päässyt viileiden tyyppien kerhoon" "Työkaveirini pääsi ulkomaille mutta minä en". Ihanaa yläaste meininkiä.

Sitä en tarkoita etteikö kehitysapujärjestöihin liittyen voisi olla ongelmia.
Mut tuo teksti tuntuu lähinnä kertovan siitä kuinka kirjoittajalla on ollut henkilökohtaisia ongelmia työpaikallaan ja sen vuoksi koko lafka on saatanasta seuraava.
Joten jättää kyllä nuo kaikki
syytökset omaan arvoonsa.

[q]Kon-tiki, 9.1.2009 14:00:
Mut tää keskustelun juonne sopis imo paremmin esim. Päivän uutinen -topikkiin.[/q]

"Kansainväliset kriisit ja konfliktit" olisi parempi. Tämä kun ei oikeastaan ole, eikä varmasti jää pelkäksi päivän uutiseksi.

O