Kulttuurien väliset erot - mikä on sairasta ja mikä ei.

Back to yleinen keskustelu O

[q]Ana-5000, 13.12.2008 03:23:
Tästä ottaisin mielelläni jonkin lähdeviitteen, sillä en nyt löydä itse mitään. Olin lukevinani jostain, että kehitysapu on täysin vapaaehtoista, eikä siihen mikään Suomen allekirjoittama sopimus velvoita.
[/q]

[q]Suomi sitoutui YK:n tavoitteeseen 0,7% BKTL:stä jo kymmeniä vuosia sitten. Suomi on sitoutunut tavoitteeseen myös osana EU:n yhteistä tavoitetta. Jos Suomi ja kaikki muutkin tavoitteeseen sitoutuneet maat täyttävät lupauksensa, on mahdollista saavuttaa vuonna 2000 asetetut YK:n kahdeksan vuosituhattavoitetta. Sanansa pitämisellä on kansainvälisessä politiikassa aina myös ulkopoliittinen merkitys. (Lähde: http://formin.finland.fi/Public/default.aspx?nodeid=37041&contentlan=1&culture=fi-FI) [/q]

Ainahan sitä voi toki kansainvälisiä sitoumuksia rikkoa, mutta yleensä sillä on myös seurauksia.

[q]Annakins, 26.3.2009 22:04:
Kyllä multa oli vastaus tulossa, mutta siinä vaan kesti hetken! :)
Mä en edelleenkään ymmärrä, että miksi Gazaa piti pommittaa?
[/q]

Mä jotenkin käsitin että pääsyynä oli Israelilaisten kyllästyminen siihen, kun Gazasta ammuttiin tuhatmäärin raketteja rajan yli israelin puolelle.

[q]pistepistepiste, 26.3.2009 15:15:
---
Jokaisella olkoon omat pelkonsa. Ei ne keskustelufoorumeilla mihinkään muutu. Mutta muista, että muslimeja on maailmassa 1,3 miljardia ja suurin osa haluaa kaiken maailman ihmisille pelkkää hyvää.
[/q]

No mutta tokkiinsa haluavat. Suurin osa ihmisistä ihan kaikkialla haluaa kaikille hyvää.

Se, mitä se hyvä on, vaihtelee. Maailma on varmasti väärällään ihmisiä, jotka ihan oikeasti ovat huolissaan minunkin kuolemattoman sieluni joutumisesta helvetin ikiaikaiseen käristykseen. En minä silti heitä laske olohuoneeseeni rukoilemaan.

Nojoo, ohi aiheen.

[q]
No mutta sitten maahanmuutosta pari sanaa: Mulla on itselläni aika ristiriitaiset ajatukset maahanmuutosta. Jos mamu rikkoo lakia niin, että saa linnatuomion, takaisin sinne mistä on tullut. Ihan vaan sen takia, että on saanut täällä mahdollisuuden hyvään elämään ja jos ei kelpaa ni takasin vaan. Jos haluaa oppia elämään täällä ja on valmis tekemään töitä ja oppia kielen, welcome. Tää valtio kaipaisikin vähän väriä.
[/q]

Mikä tuossa on ristiriitaista?

[q]
Kaverini ryöstettiin kaisaniemenpuistossa (somalit puukon kera), silloin ajattelin ja ajattelen vieläkin että vittuun suomesta tollaset pellet. En yleistä yksittäisten tapausten takia, mutta valitettavasti jollain tasolla vihaan somaleita. Se on rasistista, myönnän sen. En vain voi sille mitään, että olen nähnyt paljon paljon vähemmän hyviä puolia niissä kuin huonoja puolia. Niinkuin sanoin: mun ajatusmaailma tätä aihetta kohtaan on todella ristiriitaisa.
[/q]

No mikä tuossakaan on ristiriitaista? Sinä olet ihan vaan simppelisti rasisti, jos vihaat kaikkia somaleita.

Minullakin on valtaosin huonoja kokemuksia somaleista, mutta ne muutamat positiiviset kontaktit joissa olen ollut antaa hieman toivoa. Tosin ne vain vahvistavat ajatustani siitä, että se maahan aloilleen asettuminen onnistuu lähinnä poikkeuksellisen lahjakkailta yksilöiltä, ja on ennemminkin poikkeus kuin sääntö.

[q]
http://gatewaypundit.blogspot.com/2006/03/massive-muslim-protest-in-bahrain.html

http://www.insideorkut.com/2006/03/london-muslims-protesting-against.html

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20070911053825AAwWo66

http://www.liveleak.com/view?i=0bb_1232128771

Tos on jotain linkkejä joita äkkiseltään löysin. Kyllä muslimit vihaavat pomminrakentajia yhtä paljon kuin muukin maailma. Itse asiassa vihaavat varmaan enemmän, sillä terroristit tekevät rikoksiaan islamin nimissä.
[/q]

No mutta hyvä että noita löytyy.

[q]kuilun partaalla
---

*hykertel*

[/q]

Joo, pistäs ny se lähde vaan. Sä et ole kirjottanut ensimmäistäkään postausta ilman miljoonaa hymiötä tai johon kuhun kohistuvaa haukkumista, puhumattakaan mitenkään erinomaisista verbaalisista lahjoista, joten linkkiä kehiin.

[q]
---
Onhan siinä jonkun verran hyviäkin pointteja, mutta ne kaikki perustuu virheolettamukselle. Maallistunut muslimi ei pane vastaan siinä vaiheessa kun fundis rupea touhuamaan, vaan antaa virran viedä.
---
Oletsä noin tun puupää? Ne fundikset ON YRITTÄNY viedä, monta kertaa, mut kertaakaan, ei ttu kertaakaan, maltilliset muslimit eivät ole lähteneet terroriin mukaan. Lähtisitsä messiin, jos kristityt fanaatikot alkais hillua ja pommitella pitkin Suomea??? Vai pistäisitkö hanttiin?

[/q]

No missäs nämä maltilliset on ryhtynyt toimiin näitten militanttien kiinniottamiseksi? Millon gazassa on laitettu omat voimat kasaan näiden muutamien pömmi-azizien kiinnisaamiseksi? Luulis 1,4 milj. asukista sen verran tahtoa löytyvän, että saatais tappelu loppumaan. Ainii, miehittäjämiehittäjä. Kun ei ole miehitetty.

[q]
Arabimaista suurin osa on ilmoittanut tukevansa islamisteja.
---

Oiskos sul jotai lähdettäki tälle "faktalle"?
[/q]
ööö....70 vuotta uhoamista Israelin maailmastalakasemiseksi? 3 sotaa? Avoin rahotus "vastarintajärjestöille"? Vieläkö?

[q]
---
Get Your facts straight lad.
---

http://www.hs.fi/juttusarja/palestiina

Kiva huomata, että käytät itsestäsi ilmeisesti kuninkaallista "me" muotoa.

Kaikki ei ole niin valmiita luopumaan vastarinnasta miehittäjää vastaan kuin sinä olet? Kuinka monta vuotta sä oisit ampunu raketeja esim ryssien päälle, jos ne olis miehittäny Suomen 1945? Missä vaiheessa on ok luovuttaa? Missä vaiheessa on pakko luovuttaa?

[/q]

Joo oli typo, snif.

Mä edelleen kysyn mikä alue on miehitettynä. Kyllä sulta vaan tulee kerta toisensa jälkeen tekstiä, mitä ei pysty tajuamaan. edit: ja siten toi hesarin juttu. No, hesarin kanta on ollut jo pitkään tiedossa monessakin asiassa. Sillä lehdellä, kuten ei millään muullakaan sanomat-konsernin tuotoksella ole mun silmissä painoarvoa.

[q]

---
Katoppa toi mun pitkä postaus.
---

LOL

Uskon kyllä, et se on sun kyhäämäs tekele, mut et "pitkä"? Sorrut kuule jamppa aikamoisiin mittakaavavirheisiin.

Oot kyl pahin tuuleenpaskantaja vähään aikaan. Ellet siis oo Ana. Kysymys molemmille, onko kunnioitus vanhempia ihmisiä kohtaan suomalainen arvo?

"NORE-tours, nyt kevään shokkihinnat! Reitti Klubbari-Noreburg-Noreville-Nore City NYT ILMAISEKSI!"
[/q]

Mahtaakohan sulla olla oikeasti ihan kaikki kotona...

[q]Anselmi, 17.4.2009 20:45:
Joten jotenkin tuntuu vaikealta tämän kaiken jälkeen lähteä syyttelemään koko jengiä ääri-idareiden toiminnasta.
[/q]

Eipä ole kukaan syytellytkään. Se, että itse ideologia on mitä on ei toki tarkoita sitä, että sen jokainen kannattaja kannattaisi sitä samalla pieteetillä.

[q]Annakins, 16.10.2008 11:10:
---
Mua taas ei juurikaan pelota Steissillä ja Kaisaniemen puistossa näyttää lähinnä olevan kännisiä suomalaisia (Anan määritelmän mukaan) teinejä kun siitä kesäisin polkee läpi tsygällä klo 4 aamulla. Mua ei oo koskaan pelottanut metrossa, sen sijaan paikallisjunat ahdistaa ja kauhistuttaa enkä halua matkustaa sellaisella klo 9 jälkeen illalla. Tämäkin johtuu aivan varmasti siitä, että olen asunut metron varrella >20 vuotta ja se on tuttu, junaa joudun käyttämään todella harvoin. Mulla ei myöskään itselläni ole kokemuksia välikohtauksista maahanmuuttajien kanssa, ei myöskään mun ystävillä. Itä-Helsingin bussikuskeista kaikista rennoimmipia ja ystävällisimpiä on usein olleet nimenomaan maahanmuuttajat, mutta ei mulla niistä suomalaisistakaan (jälleen Anan määritelmän mukaan) ole paljoa valitettavaa.
[/q]

Me käytetään näemmä ihan eri helsingin rautatieasemia, tai sitten sä et vaan jostain syystä uskalla nostaa katsettas jaloista pois. Steissi on ollut jo pitkään mamulaumojen kansoittamaa aluetta, ja näkyy sitä myöten poliisin väkivalta- ja ryöstörikostilastoissa ns. "kuumana" alueena.

[q]
---
Samu*, 16.10.2008 10:50:
Siitä lähtien kun tänne on noita maahanmuuttajia enemmissä määrin otettu, about viimeiset 13 vuotta, heidän työllisyys tahi koulutustilanne ei ole parantunut nimeksikään. Missä vika? Heitä ei edelleenkään näe enemmissä määrin ns. perustason duuneissa, pl. bussikuskit, siivoojat...
---

Mä väitän edelleen, että tässä on myös se kolikon toinen puoli, eli koulutetut maahanmuuttajat eivät saa koulutustaan vastaavaa työtä työnantajien asenteellisuuden takia.
[/q]

Tuokin on varmaan totta, että koulutetun ihmisen on vaikea löytää töitä, mutta tässä törmätään usein siihen, ettei kehitysmaasta saapuvan ihmisen koulutus vastaa suomen standardeja ja puutteellisen kielitaidon vuoksi on mahdotonta työllistää vaikka somalialaista lääkäriä, ellei tämä opettele kunnolla sitä kieltä, minkä avulla suomessa asioidaan. Ei jokaiselle lääkärille voida palkata tulkkia mukaan.

Tämän lisäksi esim. koulutetut sairaanhoitajat kohtaavat suomessa ongelmia, kun eivät voi "siveyssyistä" paljastaa ranteitaan ja täten esim. pestä käsiään kunnolla - saatikka että voisivat toimia tasapuolisesti miespotilaitten kanssa, etc.

Kyseessä on monimutkaisempi ongelma kuin se, että suomalainen ilkeä rasistityönantaja ei silkkaa rasistisuuttaan ota huippulahjakasta maahanmuuttaja töihin siksi, että sillä on erivärinen iho.

Tämän lisäksi kun vielä tunnustetaan se tosiasia että suurin osa näistä ongelmatulijoista (ryhmän määrittelin jo aikaisemmin) on vailla mitään koulutusta (osa jopa luku- ja kirjoitustaidottomia) ei maahanmuuttajien työllistymisongelmaa ilman hirvittävää vääntelyä ja kikkailua voida sälyttää penseiden suomalaisten syyksi.

[q]
---
Samu*, 16.10.2008 10:50:
Minusta vähintäänkin jo maassamme oleilevien työllisyystilanne pitäisi saada ensin kuntoon ennenkuin edes aletaan miettimään uusien ottamista.

Minusta ensin pitäisi keskittyä kotimaan ongelmiin, ja vasta sen jälkeen alkaa parantaa maailmaa noin globaalilla mittapuulla.
---

Ja musta taas me ei voida keskittyä pelkästään kotimaan ongelmiin vaan meilläkin on parempi olla jos muilla menee hyvin.
[/q]

Toki, mutta miten tämä liittyy maahanmuuttoon? Ratkaistaanko muiden maailman ongelmat pohjolan kuusimiljoonaisen maan toimesta ja sitä odotellessa otetaan huonosta omastatunnosta johtuen kaikki vähäosaiset tänne elelemään?

[q]Ana-5000, 16.12.2008 13:10:
Dodih, kiitos linkistä! Valaisevaa tekstiä, vaikka omat kommenttisi ovatkin hieman vihamieliset ;)

Älä toki hakkaa päätä seinään, naapurin koraaninluku voi häiriintyä.
[/q]

Ei missään nimes ollu tarkotus kuulostaa vihamieliseltä! :) Olen vain vähän töksähtelevä tänään.

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Pariisilainen+tavaratalo+evakuoitiin+r%C3%A4j%C3%A4hdel%C3%B6yd%C3%B6n+takia/1135242105011

[q]Ana-5000, 16.12.2008 14:31:
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Pariisilainen+tavaratalo+evakuoitiin+r%C3%A4j%C3%A4hdel%C3%B6yd%C3%B6n+takia/1135242105011
[/q]

Miten tää liittyy aiheeseen? Ranskalaiset sotivat Afganistanissa, afganistanilaiset sotivat Ranskassa. So?

(Sinällään USA:n johtama koalitio voisi ottaa oppia tästä Afgaanien vapautusrintamasta. Silloin kun koalitio on hyökännyt Afganistanissa hääjuhliin ym. siviilikohteisiin, on räjähteissä valitettavasti ollut sytyttimet kiinni.)

[q]Ana-5000, 16.12.2008 15:20:
Oikeaoppinen "Paha-amerikka, hyvä-vapaustaistelija-terroristi" - retoriikkakin mahtui hyvin postaukseesi mukaan.
[/q]

Vähän kuin sulla huumorintaju. ;)

Mut ihan asiasta: mun käsittääkseni islamistiterroristit ei ole Euroopassa hyökkäileet vielä muihin maihin kuin niihin, jotka ovat olleet mukana USA:n sotaretkillä. Vai onko?

Miten islamistinen terrorismi euroopan maaperällä liittyy eurooppaan suuntautuvaan muuttoliikkeeseen islamistisista maista?[/q]
Eikös topik ole "Kulttuurien väliset erot - mikä on sairasta ja mikä ei". ;)

Miten islamistinen terrorismi euroopan maaperällä liittyy eurooppaan suuntautuvaan muuttoliikkeeseen islamistisista maista?
[/q]

Käytätkö muuten synonyymeina sanoja "islamilainen" ja "islamistinen"?

Ja jos käytät, onko se tietoinen kannanotto vai vahinko?

Musta nää Anan perustelut menee kovasti samaan sarjaan kun tää "Vartijat ja poliisit pahoinpitelee ihmisiä"-retoriikka, jota se tietysti henkilökohtasista syistä vastusti kiivaasti.

[q]Damien,

Auta mua ymmärtämään, pläräsin pari sivua keskustelua enkä nyt vieläkään tajua, että puolustatko sä sotaa vai mikä sun motiivis tässä keskustelussa on?
[/q]

En, vaan mua rassaa jeesustelu ko. asian tiimoilta. Aina valitetaan, jos jotakuta sattuu, mutta kukaan ei anna konkreettista ratkaisuehdotusta.

[q]Meillä on sitä paitsi tarpeeksi ongelmia selvitettävänä täällä kotimaassakin, alotettaisko siis ratkaseminen vaikkapa ali-kulttuureista ja niiden tuottamista elämyksistä.

Miksi meillä sorretaan kaikkea valtavirrasta poikkeavaa? Eikö tämän kokoisessa maapläntissä - missä meitä on kourallinen hyttysen paskaa verrattuna kaikkiin ilmansuuntiin paitti pohjoseen - kyettäis pääsee harmoniseen kanssakäymiseen toistemme kanssa? Varför at me pelätään kaikkea paskaa kuten kotikasvatusta, reivejä, opiskelijoita, vanhuksia - ovatko nämä vain synonyymejä ongelmille ja miksi näin on? Vittu mun ei tartte ku ajaa täältä manskun päähän, ni nään miten ahistuneita meidän kantakaupunkilaiset on. [/q]

Joo alotetaan kotimaasta, ensinnäkin ottamalla käyttöön maalaisjärki älyvapaiden lakien ja tulkintojen sijaan. Jätetään kaikki afrikan katukissoja tukevan ry:n ja muiden hattiwattiyhdistysten tukeminen ja keskitytään olennaiseen. Lopetetaan mahdollisimman huonon aineksen yltiöpäinen hyysääminen ja valtionvaroilla siirto tänne, jos ei omillaan osaa tulla täällä toimeen niin menköön pois. Täällä ei todellakaan ole vaikeata elää. Lain mukaan. Ei, siihen ei kuulu erityisvaatimukset uskonnon tai värin perusteella, jos ei possu maita, älä syö. Pimppiin ei työnnetä saksia.

[q]
Kääntöpuolella mitä pohjosemmaks mennään sitä suurempi viha kasvaa etelää kohti, miksi näin on? Kuljen syvässä etelässä ja nään kaks aitoo jätkää palelemassa nakkikioskilla, soitan niille taksin ja tarjoon röökit - jätkät paljastuu kuopiolaisiksi, ilmankos niistä lähti vinkeä svengi. [/q]
Kyllä nyt on aitoo possea liikenteessä. Jepjep.

[q]
Edettäis mekin vaan sopimusten ja kansainvälisten säädöksien mukaan ja jelpitään niemimaata mitä kyetään BKT:ltä. Eiks jeah?
[/q]

Mä en näe logiikkaa siinä, että valtio ottaa velkaa voidakseen tunkea rahaa jonnekkin, jossa siitä ei ole hyötyä. Vielä vähemmän näen järkeä siinä, että otetaan velkaa ja tuodaan sitä sakkia tänne, joka siitä kaaoksesta on vastuussa, elämään tän maan kustannuksella tottakai. Ne, jotka työllistyy töllistyy pääosin sellasiin virkoihin, joita ei olis olemassakaan jos sarvesta ei rahdattaisi porukkaa laivoittain, ja valtio maksaa. Kansainväliset säädökset voi työntää.

[q]Ana-5000, 16.12.2008 15:32:
On toki, mutta aihepiiri on muuttunut lähinnä käsittelemään kulttuureita yleisemmällä tasolla.
[/q]
Tarkoittanet "yleistämistasolla". ;)

Lähinnä heitin tuon siksi, että keskustelu tuntuu aika pahasti jumiutuneen samojen asioiden pyörittelyyn ja terrotisteihin/islamilaisiin/ulkomaalaisiin liittyvien linkkien yms. postailuun.

[q]Ana-5000, 16.12.2008 15:35:
Afghanistanin sota ja Taleban-hallinnon kaataminen oli oikeutettu sota
[/q]

Nyt mennään jo paljon ohi topikista. Mutta:

Ehkä sota sinällään oli oikeutettu. Mutta juuri mikään siitä seurannut asia ei ole. Siviiliuhreja koalitio on saanut Afganistanissa aikaan enemmän kuin Al Qaida kaikissa terrori-iskuissaan yhteensä. Terrorinvastaisen sodan seurauksena USA:n julkisuuskuva islamilaisessa maailmassa on romahtanut ja kaiken maailman pommiturbaanisekopäiden lukumäärä kasvanut huippuanalyyttisen henkilökohtaisen arvioni mukaan noin 947%.

Lisäksi kuvitelma siitä, että Afganistan voitaisiin vallata ja pitää hallussa sotilaallisella voimalla on historian valossa lähinnä naurettava.

Demokratia harvemmin leviää sodalla. Lisäksi sissiliikkeen/terroristijärjestön ei tarvitse voittaaksen tehdä muuta kuin pysyä olemassa. Sotilaallisin toimin ei ole maailmanhistoriassa tukahdutettu montaakaan kapina/terroriliikettä. Ne on lopetettu lähes aina joko poliisioperaatioissa tai (vielä useammin) diplomatian keinoin.

Irakista samaa mieltä, vaikka en pidä sisällissotaa täysin varmana.

[q]josbe, 16.12.2008 15:42:
---
Ana-5000, 16.12.2008 15:32:
On toki, mutta aihepiiri on muuttunut lähinnä käsittelemään kulttuureita yleisemmällä tasolla.

---

Tarkoittanet "yleistämistasolla". ;)

Lähinnä heitin tuon siksi, että keskustelu tuntuu aika pahasti jumiutuneen samojen asioiden pyörittelyyn ja terrotisteihin/islamilaisiin/ulkomaalaisiin liittyvien linkkien yms. postailuun.
[/q]

Näinpä... kulttuurirelativistit saivat puhalleltua pahimmat ympärileikkauksienpuolusteluhöyryt ulos keuhkoistaan threadin ensimmäisillä sivuilla ;)

No, on tämäkin mistä nyt jauhetaan mielestäni erittäin mielenkiintoinen aihe, ja jakaa mielipiteitä hyvinkin vahvasti.

[q]Ana-5000, 22.11.2008 03:40:
Pfft.
[/q]
Puhut taas eri asiasta kuin minä. Enkä oikein ymmärrä, mitä tarkoitat kysymällä, milloin viimeksi olen tehnyt jotain, mikä on suoraan poissa minulta. Kuinka "suoraan" se pitää olla poissa? Kuuluuko siihen esimerkiksi kuukausittainen lahjoitus ihmisoikeusjärjestölle? Vai haluatko, että kerron, koska olen viimeksi antanut pummille kolikon?

Itse olen koko ajan keskustellut siitä, mihin kolmasosan palkastani pitäisi minun mielestäni mennä - siitä, olenko valmis auttamaan veroeuroillani myös muita kuin suomalaisia ja kuinka paljon. Minun onnekseni siitä yhä päättävät enemmistön valitsemat edustajat eivätkä esimerkiksi perussuomalaiset.

En ole väittänyt, että olisin pyhimys. Enkä todellakaan ole antanut tuntemattomalle kodittomalle yösijaa - varmasti vartijana ymmärrät, että se saattaisi olla vaarallista. Silti minulla voi olla oma mielipiteeni auttamisesta. Omasta mielestäni pääni ei ole puskassa, vaikka kuinka sitä toitottaisit. Eikä ylimielinen asenteesi minun mielipidettäni kohtaan muuta sitä miksikään.

[q]Ana-5000, 16.12.2008 16:48:
Totta, mutta ainakin Taleban-hallinto saatiin kumottua ja terroristit ajettua pois maasta. Tämä olikin päätavoite.[/q]

Ei niitä terroristeja ole mihinkään muualle ajettu kuin tukevammin maan alle.

[q]Demokratian levittäminen valloitussodalla on täysin mahdotonta, mutta käsittääkseni Afghanistanin operaatiossa ei ollutkaan kyse demokratiaan pakottamisesta vaan terroristien nujertamisesta.[/q]

Terrorismien nujertaminen valloitussodalla tai sodalla ylipäätään on ihan yhtä suurta huuhaata kuin demokratian levittäminenkin. Se on sotimista vihaa vastaan ja harva asia synnyttää niin paljon vihaa kuin sota - etenkin jos vieras valta tulee omaan maahan kertomaan miten ihmisten pitäisi elää.

[q]Se, onko konventionaalinen sodankäynti hyvä ratkaisu siihen on epäselvää.[/q]

Ei siinä minusta ole mitään epäselvää. Harjoitusleirien toiminnan häiritseminen ei poista mihinkään niitä syitä, joista terrorismi kumpuaa. Sodankäynti terrorismia vastaan on yksi iso vitsi - se on kuin levittäisi rakkautta ihmisten sydämiin vetämällä näitä turpaan.

O