Kulttuurien väliset erot - mikä on sairasta ja mikä ei.
- « Edellinen
- 1
- ...
- 65
- 66
- 67
- 68
- 69
- ...
- 108
- Seuraava »
[q]Anselmi, 31.12.2008 09:33:
Katos vaan. Mä en ainakaan löydä tuosta markin tarinasta mitään komppaamista ja tilanteen hakemista. Sen sijaan kertomuksen siitä kuinka kaksi isänmaantoivoa meinaa leipoa lättyyn samalla kun taustalla seisoskelee kaksi mustaa miestä jotka markin mukaan "2 muuta takana olevaa neekeriä ei ainakaan näyttäneet uhkaavilta tai aikovan tulla tappelemaan. "
[/q]
Pahoittelen jos aiheutin väärinkäsityksen. Olen työni puolesta nyt useita vuosia seurannut noin 40 tuntia viikossa suomen isoimpien liikenneasemien ja ostoskeskusten menoa, jonka vakiohengaajalauma koostuu nuorisosta, jonka etninen profiloituminen seurailee linjoja 90% maahanmuuttajia max. 10% kotimaisia poikia.
Olen havainnut tässä ympäristössä erittäin usein täysin provosoimattomia väkivallantekoja ja päällekarkaamisia, jotka liittyvät näemmä jonkinlaiseen jengin sisäisen statuksen hakemiseen. Hyvin usein asialla ovat ns. etniset nuoret, mutta yhä enenevissä määrin etnisen nuorison pukeutumista ja käyttäytymistä emuloivien, kotimaisten nuorten käyttäytyvän samalla tavalla.
Minun mielestäni Markin kertomus vastasi lähinnä tyypillisesti tilannetta, missä kotoperäinen joujoujätkä hengaa coolissa somali- ja mustalaisporukassa, ja saavuttaakseen jonkinlaista statusta tässä porukassa vetelee jotain satunnaista vastaantulijaa turpaan. Initiaatioriittiä tms.
En ole kertaakaan havainnut tapahtumailmoituksista tai itse kentällä, että pelkistä suomalaisnuorista koostuva ryhmä olisi syyttä suotta käynyt satunnaisen ohikulkijan kimppuun. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta Markin kertomuksesta tuli heti mieleen, että kyseessä on ollut ainakin jossakin määrin etnisesti monikulttuurinen nuorisojoukko, koska rikoksen luonne ja suoritustapa viittasi nimenomaan siihen.
Vedin johtopäätökseni vuosien järjestyksenvalvojan työstä, ja osuin näemmä oikeaan.
[q]
Joten kuis toi noin päälaelleen kääntyi? Ettei vaan viha sokaisisi?
[/q]
Mikä tässä kääntyi päälaelleen ja mikä ihmeen viha? En minä ketään vihaa vaikka pintapuolisesti siltä voi vaikuttaakin. Etnisen nuorison toimettomuus ja syrjäytyminen ja siitä johtuva väkivaltainen ja rikollinen käytös on kasvava sosiaalinen ongelma, jota ei todellakaan ratkaista vihaamalla yhtään ketään.
[q]
Vai onks nyt niin et mark on väärässä ja koko tilanne antoi itsestään väärän kuvan?
[/q]
?
Mark kertoi porukan koostuvan muutamasta tummaihoisesta, romanista ja yhdestä suomalaisesta. Tämä ei yllättänyt minua laisinkaan, eikä edes se, että tekijä oli (ulkonäköperusteisesti) suomalainen. Olen nähnyt vastaavankaltaista touhua runsaasti.
[q]Kyllä niiden nekrujen täytyy olla syypäitä, noniin veljet, käydääs hakemassa valkoiset kaavut ja
noustaan ratsaille. Jiihaa.
[/q]
Näinhän minä en tietenkään sanonut, vaikka sinä mielelläsi asian näin tulkitset. Ongelmana on toimeton nuoriso, joka hakee jännitystä elämäänsä tappelemalla ostarilla tuntemattomien kanssa. Se, miksi suurin osa tästä nuorisosta on ulkomaalaisia tai muita etnisiä vähemmistöjä on minullekin epäselvää.
Arvostaisin jos välttäisit tunkemasta "nekrun" kaltaisia sanoja suuhuni ja lopettaisit vihjailemasta minun kannustavan yhtään ketään väkivaltaan. Tuollainen argumentointi on silkkaa vihanlietsontaa.
[q]kuilun partaalla, 31.12.2008 09:43:
---
No katellaa tätä mamu-ongelmaa sit, ku lähiöissä on mellakoita?
[/q]
Ne palavat lähiöt on nyt jo lauttamatkan päässä. Naapuriin ei kuitenkaan vielä kampea väkisin raja-aitojen yli nälkäisten pakolaisten laumoja. Palavien lähiöiden välttäminen on imho paljon ajankohtaisempi ongelma.
[q]
No siinä menee lapsi pesuveden mukana. Terroristeja on muslimeista kuitenkin vain murto-osa. Miten ne voisi tänne tulla siis duuniin, jos heidän yhteisöllisyytensä pyritään suitsemaan?
[/q]
Valvonnalla ja tiedustelulla, integraatiopakotteilla, tms. En osaa määritellä tarkkoja keinoja. Nykyiset keinot eivät kuitenkaan selkeästi ole oikeita, josta todisteina esim. Lontoon terrori-iskut.
[q]
No kaiketi nyt ymmrrät, miksi kaikki eivät koe maahanmuuttoakaan yhtä isona ongelmana kuin sinä? Ei pidä tehdä mittakaavavirheitä.
[/q]
Eipä toki. Suomessa maahanmuuttajaongelma ei ole vielä varsinainen ongelma, mutta se mitä olen täälläkin monasti sanonut on se, että me olemme ainoastaan aikataulussa jäljessä. Maahanmuuttoasioita hoidetaan täällä ihan samoilla menetelmillä, jotka ruotsissa ovat johtaneet jo kriisiin. Täällä ollaan vain noin kymmenen vuotta ruotsia jäljessä, eikä ole imho mitään syytä olettaa, että ruotsin virheet toisamalla täällä päädyttäisiin eri lopputulokseen.
[q]
Mitä jos se syöpäpotilas tuntee olonsa paremmaksi homeopatiahoidon jälkeen? Sanotko sille, et "luulet vaan, ei se mitään auttanut"?
[/q]
En, mutta en silti koe että esim. kunnallisessa terveydenhuollossa pitäisi alkaa käyttämään homeopaattisia menetelmiä siksi, että niistä tulee osalle potilaista plasebovaikutuksen myötä parempi olo.
[q]
Se on kuitenkin kyseisen henkilön legitiimi poliittinen mielipide. Yritän tässä vain osoittaa millaisilla tuplastandardeilla olet liikkeellä. Sinun mielipiteesi ovat legitiimejä poliittisia mielipiteitä, ja vastakkaisella mielipiteellä varustettu on "sairastunut mokukuumeeseen", "hännystelijä" etkä "soisi poliitikon puhuvan sellaisia".
[/q]
No, tässä olet tietenkin oikeassa. Kuitenkin se, miten suurta suosiota tuonkaltainen maahanmuuttopolitiikka nauttii vrt. mielestäni realistisemmat näkemykset on mielestäni outoa. Olet varmaankin oikeassa siinä, että minulla on kaksoisstandardit. Yritän pyrkiä niistä eroon, mutta koen kuitenkin että omat ehdotukseni ja mielipiteeni ovat lähempänä hyviä pitkän tähtäimen ratkaisuja.
Mitä mieltä sinä muuten olet työpaikkojen kiintiöistä, joilla työpaikkojen etninen profiili saadaan vastaamaan väestönpohjan etnistä profiilia?
[q]
Mitä jos joku sanoo, että sä olet sairastunut mamuhysteriaan ja olet halla-aholaisten hännystelijä?
[/q]
Hän saattaa hyvinkin olla oikeassa, ja minä en vain näe tätä asiaa koska olen sairastunut tuollaiseen hysteriaan. Siksi altistankin ajatukseni kritiikille keskutelemalla niistä avoimella foorumilla.
[q]
Kuten ei ole maahanmuuttokaan tämän hetken pahin ongelma, läheskään.
[/q]
Ei vielä olekaan, mutta sitten kun se on, ennaltaehkäisevien keinojen käyttäminen on mahdotonta.
[q]Ai on oikein sinunkaupat tehty? =)[/q]
Anteeksi. Käytetään mielummin termiä tohtori Halla-aho.
[q]
No ainakin Klubbarissa, TJEU tämä thread. Ja se on ainoa pinta, jolla me kohtaame.
[/q]
Minulla on täällä yli 6000 postausta, josta valtaosa käsittelee aivan muita asioita kuin maahanmuuttoa.
[q]
Anteeks? Se on johtopäätös sinun postauksistasi. "Kylmiä faktoja"? =D Just.
[/q]
Esim. linkkaamani uutiset maailmalta ja rikollisuus- ja työttömyystilastoja koskevat luvut ovat faktoja. Minun johtopäätökseni niistä eivät sitä tietenkään ole, ne ovat omia pohdintojani jotka perustuvat myös hyvin pitkälle omiin, henkilökohtaisiin subjektiivisiin kokemuksiini. Minun kosketuspintani monikulttuuriin on tietenkin aivan eri kuin sellaisen ihmisen, jolle monikulttuuria edustaa rento kebabmestanpitäjä tai intialainen IT-guru työpaikalla.
[q]
Kun katsoo millaisia halveksivia ilmauksia käytät maahanmuuttjista ja kaikista maahanmuuttoa kannattavista, et kauhean koherenttia kuvaa itsestäsi anna. Just sellasen stereotyyppisen "kaljupäisen stevarin".
[/q]
Listaapa muutama halveksiva ilmaisu mitä olen käyttänyt maahanmuuttajista. Minä en puhu nekruista tai mutakuonoista, muslimeista toki puhun kriittisesti koska muslimit harjoittavat Islamia, joka on mielestäni vastenmielinen ja fasistinen aate.
[q]
Joo, mut sun lääkkeet aiheuttaa kolmansiin maihin kymmenen kertaa suuremmat kriisit. Ja se taas aiheuttaa kymmenen kertaa suuremmat vitutukset niille. Ja se aiheuttaa taas kymmenen kertaa isommat terroriaallot.
[/q]
Miten maahanmuuton rajoittaminen aiheuttaa kymmenen kertaa suuremmat terroriaallot? Onko yksikään terrori-isku länsimaihin johtunut tiukasta maahanmuutosta? Terrorismin syyt ja seuraukset ovat monimutkaisia, globaalipoliittisia vyyhtejä jotka johtuvat hyvin pitkälle islamin ja länsimaisen individualismin periaatteellisista eroista. En usko hetkeäkään, että esim. turvapaikka- ja oleskelulupakriteerien tuntuva tiukentaminen vaikuttaisi globaaleihin asenteisiin juuri millään tavalla. Päin vastoin, osaavan ja työkykyisen työvoiman päästäminen eurooppaan heikentää entisestään sodan runtelemien maiden kykyä toipua kriiseistä ja pyrkiä kohti toimivaa yhteiskuntaa. Lisätään nyt tähän vielä rehellisyyden nimissä, että esim Kanadassa asuneiden ja opiskelleiden somalien ammattitaidon merkitys olisi varmasti suuri maan jälleenrakentamisessa, ja vaikka tämä puhuu maahanmuuton puolesta, ei ole silti Somalian edun mukaista tässä tilanteessa enää ottaa satoja tuhansia maahanmuuttajia tuosta maasta tänne. Apua ja koulutusta pitäisi kohdentaa maan sisälle, jotta pakolaisuuden syyt saadaan kitkettyä.
On varmaan aika selvää, ettei esim. Kanadaan suuntaunut somalidiaspora suuntaudu ainakaan ihan hetkeen takaisin Somaliaan maata jälleenrakentamaan. Sen sijaan tulijoiden määrä esim. Suomeen on jatkuvassa kasvussa.
Tulijat ovat pääsääntöisesti nuoria miehiä, joiden vastuu olisi mielestäni kotimaan olojen parantaminen, ei itsekäs eduntavoittelu eurooppaan muuttamalla.
[q]
Joo, se siis piti myös sisällään arvion, että olette aikalailla saman ohjeistuksen saaneita heppuja, jos ette siis ole sama tyyppi. =)
[/q]
No, miniluv pyysi tiivistystä tekstistä koska ei ilmeisesti jaksanut lukea koko pätkää. Minä pyysin tiivistystä tekstiä kaljapalkalla kannustaakseni ihmisiä lukemaan tuon tekstin koska luin sen itse ja pidin sitä varsin asiallisena.
[q]
Sä et "keksi pyörää uudestaan", vaan sykofanttisesti hoet halla-aholais mantroja. Siinä mielessä et siis eroa eläinten vapauttajista, antifalaisita tai tosiuskiksista.
[/q]
Jaa. No, minun maahanmuuttokriittisyyteeni ei kuulu minkäänlainen suora toiminta tai asian varsinainen julistaminen. Suurin osa ihmisistä, joita tunnen ja joiden kanssa olen asiasta puhunut ajattelee näistä asioista enemmän tai vähemmän samalla tavalla kuin minä. Retoriikassa, perehtyneisyydessä ja mielipiteissäkin on kovasti eroa. Antoisinta on keskustella näistä asioista ihmisten kanssa, jotka perustellusti ovat eri mieltä - turhauttavinta on keskustella näistä asioista utopistien tai kulttuurirelativistien kanssa, jotka perustavat näkemyksensä esim. täysin valtiorajattoman maailman toiveeseen.
Me emme sellaista tule elinaikanamme näkemään, ja jos tulemme, se muutos ei tule alkamaan Suomesta eikä suomalaista politiikkaa mielestäni tule harjoittaa tällaisen toiveen pohjalta.
[q]Ana-5000, 31.12.2008 09:50:
Pahoittelen jos aiheutin väärinkäsityksen. Olen työni puolesta nyt useita vuosia seurannut noin 40 tuntia viikossa suomen isoimpien liikenneasemien ja ostoskeskusten menoa, jonka vakiohengaajalauma koostuu nuorisosta, jonka etninen profiloituminen seurailee linjoja 90% maahanmuuttajia max. 10% kotimaisia poikia.
[/q]
Näinhän se on, omasta mielestä kylläkin nuo prosenttisuhteet vaihtelee päivän ja kellonajan mukaan ja erittäin harvoin noin jyrkät on. Mutta saa olla sokea kävelläkseen vaikka Kampinkeskuksen läpi näkemättä tuon kaltaista ilmiötä.
Mutta kai olet tietoinen että toi äärimmäinen ilmiö ei edusta mitään läpileikkausta Suomesta?
Itse kuljen päivittäin Martinlaakson juna-aseman läpi jossa hengaa täysin samanhenkistä porukkaa joista noin 99% valkoisia. Toivon kovasti ettet pohjusta johtopäätöksiäsi maahanmuuttajista tuon näkemäsi ongelmaryhmän mukaan. Siinä kun voi hiukan värittyä näkemys.
Ihmisenä joka ei työkseen seuraa 40 tuntia viikossa maahanmuuttajien ongelmallisinta ääripäätä, näkyy maahanmuutto lähinnä siten että n.95% siitä näkyy hyvänä asiana, saan esim. kaupan, liikenteen ja puhtaanapidon palveluita joissa tärkeänä osana maahanmuuttajat. sitä n. 5% edustaa se kun kävelee noiden mainitsemiesi paikkojen läpi ja näkee tätä ongelmallista nuorta ja varttuneempaakin ääripäätä.
Mitä tuohon nuorisoon tulee niin en niinkään usko että mainitsemaasi "lökäpöksy"-ilmiöön vaikuttaa maahanmuuttajat, tietyllä tavalla kyllä edesauttavat sitä. Uskon oikeat syyt
löytyy gansta-hip hop kulttuurin ihannoinnista ja kasvatuksen puutteesta. Yhteiskunnan muutokset on jättänyt nuo kakarat melkoiseena arvotyhjiöön ja sitä täyttävät ihanoimalla kovis elämäntyyliä. Life aint nothing but bitches and money, kuten Dr. Dre sanoisi. Kyllä ainakin nuo
Martsarin viliviikarit osaa rikkoa, riehua ja räkiä ilman että on tummaihoisia juurikaan näkyy.
[q]
En ole kertaakaan havainnut tapahtumailmoituksista tai itse kentällä, että pelkistä suomalaisnuorista koostuva ryhmä olisi syyttä suotta käynyt satunnaisen ohikulkijan kimppuun. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta Markin kertomuksesta tuli heti mieleen, että kyseessä on ollut ainakin jossakin määrin etnisesti monikulttuurinen nuorisojoukko, koska rikoksen luonne ja suoritustapa viittasi nimenomaan siihen.
[/q]
Se on hieno asia että keskustassa ei tapahdu kuvaamiasia suomalaisnuorten sponttaaneja pahoinpitelyitä. Toivottavasti saadaan myös nuo maahanmuuttajien tekemät loppumaan.
Mutta mitä kokonaisuuteen tulee niin "nakkikiskatappelut" ei ole mikään urbaanilegenda
vaan joka ikinen viikonloppu pitkin poikin Suomea suomalaisnuorista koostuva ryhmä vetelee turpaan toisia suomalisnuoria erittäin sponttaanisti. Siitä kertovat todella ikävää kieltä pahoinpitely tilastot joka viikonloppu. Joten jälleen kerran toivon ettei tehtäisi johtopäätöksiä isoista asioista parin ostarin ja steissin mukaan.
Täällä aiemmin olikin jo linkki 45 minuuttia ohjelman maastakartkoittamis jaksoon. Siinä ihan selkeästi sanotaan että nuo rikoksia suuret määrät suorittaneet somalit koostuvat 20 hengen pääjoukosta. On hiukan arvelluttavaa tuomita koko tuhatpäinen joukko tuon muutaman kymmenen mukaan.
[q]
Vedin johtopäätökseni vuosien järjestyksenvalvojan työstä, ja osuin näemmä oikeaan.
[/q]
Olisi suotavaa että johtopäätökset vedettäisiin faktojen ja kokonaisuuden mukaan, ei sen
kapean sektorin jolla itse sattuu työskentelemään. Toki sitä voi ja tulee käyttää johtopäätösten
tukena, mutta se pohja olisi hyvä olla muualla.
[q]Etnisen nuorison toimettomuus ja syrjäytyminen ja siitä johtuva väkivaltainen ja rikollinen käytös on kasvava sosiaalinen ongelma, jota ei todellakaan ratkaista vihaamalla yhtään ketään.
[/q]
Samaa mieltä sen etnisen nuorison kohdalla jolla tuollaisia ongelmia on.
[q]Ongelmana on toimeton nuoriso, joka hakee jännitystä elämäänsä tappelemalla ostarilla tuntemattomien kanssa. Se, miksi suurin osa tästä nuorisosta on ulkomaalaisia tai muita etnisiä vähemmistöjä on minullekin epäselvää.[/q]
Keskustassa on enemmän tästä nuorisosta ulkomaalaisia, muualla taas vähemmän. Itse näen tuon paljon isompana kuin vain ulkomaalais ongelmana. Jos rehaa kaikki Suomen tyhjäntoimittaja raggariteinit kasaan niin kyllä siellä tummaväri taitaa olla aikalailla vähemistönä. Mutta samalla tavalla itse olen hiukan huolissani tuosta lökäpöksy kansasta jonka mielestä siisteimpiä juttuja on käydä mäkissä, katsoa musateeveetä ja hengaa ostarilla. Kun se ei enää riitä niin sitten tapellaan ja rikotaan paikkoja.
Mua kovasti kiinnostaisi että missä on vanhemmat, niin niiden somaleiden kuin myös suomalaisten. Tuota jengiä on kuin pipoa, paljon enemmän kuin se ulkomaalaispainotteinen osa minkä työssäsi näet, joten luulisi että niiden isit ja äiditkin on jossain.
[q]Arvostaisin jos välttäisit tunkemasta "nekrun" kaltaisia sanoja suuhuni ja lopettaisit vihjailemasta minun kannustavan yhtään ketään väkivaltaan. Tuollainen argumentointi on silkkaa vihanlietsontaa.
[/q]
Ekaa kertaa meni syytökset konkreettisesti niin naurettaviksi ettei voinut vastata muulla kuin yhtä naurettavilla syytöksillä. Kun puhuttiin tuosta nimenomaisesta tilanteesta ja sen tapahtuman kulusta niin väistämättä tuli vahvasti esiin tuomasta maahanmuuttajien osuudesta tuohon tapahtumaan, vanha venäläinen sanonta "kun on keksitty rikollinen, niin kyllä se rikoskin keksitään" tjsp.
[q]Anselmi, 31.12.2008 10:34:
---
Näinhän se on, omasta mielestä kylläkin nuo prosenttisuhteet vaihtelee päivän ja kellonajan mukaan ja erittäin harvoin noin jyrkät on. Mutta saa olla sokea kävelläkseen vaikka Kampinkeskuksen läpi näkemättä tuon kaltaista ilmiötä.
[/q]
Ei ne itseasiassa juurikaan vaihtele. Siellä on aika vakioporukka, jonka määrä lähinnä vaihtelee.
[q]
Mutta kai olet tietoinen että toi äärimmäinen ilmiö ei edusta mitään läpileikkausta Suomesta?
Itse kuljen päivittäin Martinlaakson juna-aseman läpi jossa hengaa täysin samanhenkistä porukkaa joista noin 99% valkoisia. Toivon kovasti ettet pohjusta johtopäätöksiäsi maahanmuuttajista tuon näkemäsi ongelmaryhmän mukaan. Siinä kun voi hiukan värittyä näkemys.
[/q]
Totta kai tiedän, ettei esim. Kampin kakaralauma edusta koko kuvaa nuorisosta, ainoa mikä siellä pistää silmään on se, miten erilaista etnisen nuorison käytös ja rikollisuus on esim. siihen, mistä suomalaisia otetaan kiinni. Tyypillisenä viikkona ongelmaryhmiä ovat nistit, juopot ja mamut. Pääsääntöisesti puuttumiskynnyksen ylittäviä järjestyshäiriöitä aiheuttavat ulkomaalaiset.
[q]
Ihmisenä joka ei työkseen seuraa 40 tuntia viikossa maahanmuuttajien ongelmallisinta ääripäätä, näkyy maahanmuutto lähinnä siten että n.95% siitä näkyy hyvänä asiana, saan esim. kaupan, liikenteen ja puhtaanapidon palveluita joissa tärkeänä osana maahanmuuttajat. sitä n. 5% edustaa se kun kävelee noiden mainitsemiesi paikkojen läpi ja näkee tätä ongelmallista nuorta ja varttuneempaakin ääripäätä.
[/q]
Jos esim. somaleista 10% käy töissä, niin voisin väittää että 95% somalien näkyvyydestä katukuvassa ei ole positiivista työskentelyä ja hyvinvoinnin tuottamista.
[q]
Mitä tuohon nuorisoon tulee niin en niinkään usko että mainitsemaasi "lökäpöksy"-ilmiöön vaikuttaa maahanmuuttajat, tietyllä tavalla kyllä edesauttavat sitä. Uskon oikeat syyt
löytyy gansta-hip hop kulttuurin ihannoinnista ja kasvatuksen puutteesta. Yhteiskunnan muutokset on jättänyt nuo kakarat melkoiseena arvotyhjiöön ja sitä täyttävät ihanoimalla kovis elämäntyyliä. Life aint nothing but bitches and money, kuten Dr. Dre sanoisi.
[/q]
Totta tämäkin. joujou- ja hiphopkulttuuri on tosin vahvasti mustaa kulttuuria, ja juurettomat pakolaiset omaksuvat suomalaislapsukaisia helpommin räppityylin. Olen elämässäni nähnyt kai yhden nuoren hevarin, joka oli tummaihoinen. Valtaosa on näitä jengiammuskeluja ja blingblingiä fiilisteleviä lökäpöksyjä, joiden vinoutuneeseen elämäntyyliin kuuluu kaiken dekadentin paskan suruton ihannointi. Näin niinkuin rumasti kärjistettynä :)
[q]
Kyllä ainakin nuo
Martsarin viliviikarit osaa rikkoa, riehua ja räkiä ilman että on tummaihoisia juurikaan näkyy.
[/q]
No tietenkin. Väestössä, jossa 3-4 prosenttia on ulkomaalaistaustaisia on ihan luontevaa, että valtaosa häiriköistäkin on kotimaisia. Silti jostain syystä etniset vähemmistöt suorittavat 49% kaikista maan ryöstöistä.
[q]
Se on hieno asia että keskustassa ei tapahdu kuvaamiasia suomalaisnuorten sponttaaneja pahoinpitelyitä. Toivottavasti saadaan myös nuo maahanmuuttajien tekemät loppumaan.
Mutta mitä kokonaisuuteen tulee niin "nakkikiskatappelut" ei ole mikään urbaanilegenda
vaan joka ikinen viikonloppu pitkin poikin Suomea suomalaisnuorista koostuva ryhmä vetelee turpaan toisia suomalisnuoria erittäin sponttaanisti. Siitä kertovat todella ikävää kieltä pahoinpitely tilastot joka viikonloppu. Joten jälleen kerran toivon ettei tehtäisi johtopäätöksiä isoista asioista parin ostarin ja steissin mukaan.
[/q]
Eipä toki tehdäkään. Suomalaiset ovat kännipäissään myös erittäin väkivaltaisia, ja kyseisenkaltaiset suomalaisten väliset väkivallanteot ovat varsin yleisiä. Toisaalta sellainen jengillä maassa makaavan päähän potkiminen on tähän mennessä ollut varsin harvinaista. Suomalaiset tappelevat pääasiassa yksi yhtään vastaan puolustaessaan jurrista kunniaansa, joukolla yhden piekseminen lähes hengiltä taas tuntuu olevan enemmän ulkomaalaisten juttu. Laadussa, tyylissä ja määrässä on kulttuuriin kytkeytyviä eroja.
[q]
Täällä aiemmin olikin jo linkki 45 minuuttia ohjelman maastakartkoittamis jaksoon. Siinä ihan selkeästi sanotaan että nuo rikoksia suuret määrät suorittaneet somalit koostuvat 20 hengen pääjoukosta. On hiukan arvelluttavaa tuomita koko tuhatpäinen joukko tuon muutaman kymmenen mukaan.
[/q]
Juu, lehdessäkin luki taannoin että somalien tekemät katuryöstöt ovat helsingissä loppuneet. Itse muistan viimeisen parin viikon ajalta ainakin muutaman tapauksen, mutta näistä ei juuri uutisoitu. En usko, että tuo muutamakymmenpäinen lauma on tehnyt tosiaan sen 12% kaikesta vuoden 2007 ryöstörikollisuudesta - tämä oli vuoden 2007 somalien osuus kaikista ryöstöistä.
Minä en toki tuomitse koko tuhatpäistä joukkoa tämän perusteella, mutta koen, että tämän joukon suomeen integroitumisessa on vakava ongelma. Tätä ongelmaa voidaan lähteä purkamaan muun muassa karkoittamalla somalialaiset rikolliset suomesta jotta yhä harvempi arjen kohtaamisista olisi negatiivinen. Pieni määrä rikollisia pilaa helposti koko joukon maineen, varsinkin, kun koko joukko itsessäänkin elää jo nyt yhteiskunnan reunamilla.
Hyysääminen ja eriarvoistava kohtelu lisää suvaitsemattomuutta ja rasismia. Jokainen somalin ryöstämä suomalainen suhtautuu varmasti kaikkiin somaleihin nihkeämmin ryöstön jälkeen. Tähän tosiasiaan ei paljoa suvaitsevaisuuskehoitukset auta, vaan tarvitaan konkreettisia toimia rikollisten somaleiden poistamiseksi maasta jotta lainkuuliainen ja rehellinen maahanmuuttajaväestö ei kärsi paskiaisten aiheuttamaa imagotappiota.
[q]
Olisi suotavaa että johtopäätökset vedettäisiin faktojen ja kokonaisuuden mukaan, ei sen
kapean sektorin jolla itse sattuu työskentelemään. Toki sitä voi ja tulee käyttää johtopäätösten
tukena, mutta se pohja olisi hyvä olla muualla.
[/q]
No, tuosta tuli vaan sellainen fiilis, että pystyn about mielessäni näkemään sekä olosuhteet että tyypilliset tekijät. Olisi pitänyt varmaan vaan pitää ns. pää kiinni.
[q]
Keskustassa on enemmän tästä nuorisosta ulkomaalaisia, muualla taas vähemmän. Itse näen tuon paljon isompana kuin vain ulkomaalais ongelmana.
[/q]
Juu, ei se ole pelkästään ulkomaalaisongelma. Nuorisorikollisuus on ihan eri ongelma, mutta maahanmuuttajat tuovat siihen lisää vaikeutta, syvyyttä ja laajuutta, varsinkin kun tarkastelee empiirisesti ja tilastojen valossa maahanmuuttajien massiivista yliedustusta rikostilastoissa.
[q]
Jos rehaa kaikki Suomen tyhjäntoimittaja raggariteinit kasaan niin kyllä siellä tummaväri taitaa olla aikalailla vähemistönä.
[/q]
Tietenkin, koska 96-97% maan asukkaista on valkoihoisia suomalaisia.
[q]Mua kovasti kiinnostaisi että missä on vanhemmat, niin niiden somaleiden kuin myös suomalaisten. Tuota jengiä on kuin pipoa, paljon enemmän kuin se ulkomaalaispainotteinen osa minkä työssäsi näet, joten luulisi että niiden isit ja äiditkin on jossain.
[/q]
Se minuakin kiinnostaa.
[q]Ana-5000, 31.12.2008 10:15:
Valvonnalla ja tiedustelulla, integraatiopakotteilla, tms. En osaa määritellä tarkkoja keinoja. Nykyiset keinot eivät kuitenkaan selkeästi ole oikeita, josta todisteina esim. Lontoon terrori-iskut.[/q]Mä en tosiaan jaksa ruveta näihin sivujen mittasiin väittelyihin tässä kun en koe aihetta kohtaan niin suurta intohimoa, mutta tähän on pakko puuttua. Mä en kyllä menis sanomaan että tuollaista voidaan vielä pitää todisteena keinojen täydellisestä epäonnistumisesta. Ei laitkaan ole epäonnistuneita koska rikoksia on olemassa, lääkkeet koska maailmassa on sairauksia, tai kasvatus jos lapsesta ei tule täydellistä kansalaista, yrittääkseni joitain suurinpiirtein vastaavia esimerkkejä keksiä. Arka kurkku tai vuotava nenä ei vielä ole merkki siitä että olet kuolemassa keuhkokuumeeseen.
[q]Ana-5000, 31.12.2008 12:30:
Lontoossa asuvien muslimien suorittamien terroristi-iskujen vertaaminen kurkkukipuun on mielestäni hieman erikoista.
Minä vertaisin sitä mielummin esim. tupakoitsijan keuhkosyöpään - osittain ainakin itseaiheutettua ja sopivilla keinoin vältettävissä.
[/q]Tarkoitukseni oli lähinnä sanoa, että vaikka systeemi ei ole onnistunut täydellisesti, se ei vielä tarkoita että systeemi ja keinot ovat täysin vääriä, tai sellaisia, joita ei pystytä nykyiseltä toimintatavalta joillain muutoksilla kehittämään toimiviksi. Toisaalta, on turha odottaa että mikään olisi täydellistä ikuisesti jne. Se ei kuitenkaan tarkoita että pakolaisten ottaminen olisi niin ongelmallista, tuhoisaa ja toivotonta, että se pitäisi unohtaa toimimattomana ja toivottomana politiikkana.
[q]Annakins, 9.12.2008 14:31:
---
Skenemursu, 7.12.2008 05:12:
no heh.. toi suomen ulkomaalaislaki on jokseenkin kieroutunut jo talla hetkella. Esimerkiksi itsella oli jossain vaiheessa tarkoitus tulla ensi kesana pari kk lomalle thaimaan passin omaavan vaimon ja tyttaren kanssa. ei tuu onnistuun 2kk turistiviisumin saaminen on tehty niin tanan vaikeeksi. ei ole mahdollista rampata taalta pohjoisesta suomen suurlahetystoon joka viikko johonkin haistatteluihin joissa homma ei kuitenkaan etene yhtaan.
---
Ei se johdu Suomen ulkomaalaislaista vaan Schengen-alueen viisumivaatimuksista.
[/q]
mutta tätä schengen viisumivaatimuksia luetaan eri tavalla eri maissa. Kuuleman mukaan ei ole mitään ongelmia saada viisumia esimerkiksi Saksaan ja siitä voikin sitten taas jatkaa matkaa Suomeen. Ongelma vaan on että mielummin sitä lentäis suoraan sinne Helsinkiin, olis vähemmän säätöä ja vähän edullisempaakin.
[q]Samu*, 6.12.2008 11:38:
Näin se homma voi edetä kun on tarpeeksi suuri idiootti tarpeeksi korkealla koneistossa:
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/118570.shtml
Uudesta ulkomaalaislaista voi tulla EU:n vapaamielisin
06.12. - 10:05 (Luotu: 05.12. - 22:56)
Lakiesitys: Astrid Thors on yksin, hallituspuolueet haraavat omaa esitystään vastaan
Suomeen on tulossa Euroopan väljin ulkomaalaislaki, jos maahanmuuttoministeri Astrid Thorsin (rkp) esitys hyväksytään eduskunnassa.
Tämä kokoomuksen maahanmuuttoekspertin Arto Satosen arvio on yleinen eduskunnan hallintovaliokunnassa, jossa sekä oppositio- että hallituspuolueet haraavat ministeriä vastaan. Hallitus on ollut lain sisällöstä yksimielinen. Nyt varsinkin kokoomuksessa on esiintynyt kritiikkiä.
Eduskunnan hallintovaliokunnan on tarkoitus antaa laista mietintö ensi viikon lopussa. Eduskuntaan laki voi tulla vielä ennen joulua.
Hallintovaliokunnassa istuvan Unto Valppaan (vas) mukaan lain käsittely on viivästynyt, koska erimielisyyksien takia valiokunnassa on käynyt tavallista enemmän asiantuntijoita kertomassa kannoistaan. Hänen mielestään ministeri Thorsin kuuleminen olisi nyt erittäin tärkeää.
- Lainsäädäntö ei voi olla sellainen, että Suomen kautta tullaan EU:n sisälle. Pitää katsoa tarkasti, onko laissa porsaanreikiä, kuten jotkut kollegat arvelevat. Suhtaudun itse asiaan avoimin mielin.
Valppaan mielestä olennaisinta on, että turvapaikanhakijat pääsisivät nopeasti töihin.
Perhettä ei yhteen
Hallintovaliokunnan jäsenet ovat olleet kriittisiä etenkin karkottamista odottavan turvapaikanhakijan perheen yhdistämisestä.
Rikoksen tehnyt voisi saada oleskeluluvan, jos niin sanottu tekninen este estää poistamisen maasta. Hän voisi uuden lain mukaan tuoda myös perheensä Suomeen, kunnes hänet karkotetaan.
Lakiesityksen perusteluissa tekninen este voisi olla esimerkiksi liikenneyhteyksien puuttuminen, matkustusasiakirjojen puuttuminen tai se, että vastaanottajavaltion viranomaiset suhtautuvat kielteisesti hänen tuloonsa.
Valiokunnan jäsenet ovat huolissaan myös niin saotuista ankkurilapsista, jotka tulevat maahan epämääräisillä papereilla, mikä jälkeen muu perhe seuraa perässä. Ilmiöön liittyy maailmalla järjestelmällistä liiketoimintaa.
Kansanedustaja Petri Pihlajaniemi (kok) katsoisi muihin Pohjoismaihin, joissa on kiristetty lainsäädäntöä viime aikoina.
Pihlajaniemen mielestä rkp ja vihreät haluaisivat avata "oven täysillä auki".
- Ruotsissa ja Tanskassa on jo lyöty liinoja kiinni, Pihlajaniemi sanoo.
Ainut valiokunnan rkpläinen Thomas Blomqvist on Thorsin linjalla.
- Hallituspuolueen jäsenenä olen esityksen takana, Blomqvist sanoo.
Hallintovaliokunnan puheenjohtaja Tapani Tölli (kesk) pidättäytyy arvioimasta erimielisyyksiä, ja uskoo, että valiokunta pääsee ratkaisuun ensi viikolla.
Ulkomaalaislakeja yhtenäistetään
Oleskeluluvan myöntämiseen on tulossa muutoksia. Rötöstelleelle ulkomaalaiselle voidaan myöntää jatkuva oleskelulupa, jos maasta poistaminen ei ole hänestä riippumattoman teknisen esteen vuoksi mahdollista. Karkotettavalle turvapaikanhakijalle voitaisiin myöntää jatkuva oleskelulupa humanitaarisen suojelun perusteella.
Toni Viljanmaa
Siis voi jeesus !!
[/q]
No just!
[q]Riku, 31.12.2008 12:37:
---
Toisaalta, on turha odottaa että mikään olisi täydellistä ikuisesti jne. [/q]
Niin kiva aihe, että pakko todeta väliin ettei tuo pidä
lainkaan paikkansa, siitä on jo vuosia kun asia selvisi.
http://www.pltnm.org/phpbb/viewtopic.php?p=208648#208648
[q]Ana-5000, 31.12.2008 12:43:
Ei niin. Se, että systeemi on johtanut muualla euroopassa katastrofiin tosin kertoo siitä, että nykysysteemi on hakoteillä.
Eipä toki, jos tulijoiden määrää rajoitetaan merkittävästi ja hyväksytään se tosiasia, että pakolaisten ottaminen heikentää lähtömaiden tilannetta ja on siinä mielessä epäedullista kaikille osapuolille paitsi niille yksittäisille pakolaisille.
[/q]Nämä "tosiasiat" ovat mielestäni tässä ja muuallakin vielä debaatin alla, eivätkä mikään kiveen kirjoitettu sääntö. Sitä kai kukaan ei edelleenkään kiellä, etteikö parantamisen varaa olisi ja toisaalta tulisi aina olemaankin.
Ja ei nyt ihan suoraan juuri tähän nimenomaiseen viestiin vastauksena, mutta yksi kaikkien aikojen lempiquoteistani, jonka taidan taas vaihteeksi saman tien laittaa signatureksenikin.
"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety."" - Benjamin Franklin
edit: tulipa vastaan Franklinilta tälläinenkin: "I think opinions should be judged by their influences and effects; and if a man holds none that tend to make him less virtuous or more vicious, it may be concluded that he holds none that are dangerous, which I hope is the case with me."
[q]Riku, 31.12.2008 12:57:
"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety."" - Benjamin Franklin
[/q]
Ymmärtääkseen tämän quoten takana olevan sanoman lienee asiallista kysyä että mitä Franklin ymmärsi käsitteellä "essential liberty".
Ja tätä quotea kelaillessa lienee hyvä ottaa huoioon myös konteksti. Kyseessä on kuitenkin ymmärryksei mukaan vain retoriikkaa, jolla pyritään vaikuttamaan kansallisen politiikan suuntaan aikakautena, jolloin ymmärrys globaalista politiikasta oli lapsen kengissä verrattuna nykyiseen (eipä nykyisessäkään paljon hurraamista ole, mutta on meillä ainakin vähän enemmän näkemystä pelikentästä).
Minusta tuo quote haiskahtaa pahasti fasismilta.
[q]siveys, 31.12.2008 13:24:
Minusta tuo quote haiskahtaa pahasti fasismilta.[/q]Miten sä saat lauseesta, joka nimenomaan puhuu vapauksien säilyttämisen puolesta, fasismia? Fasismiahan se olisi juuri jos se käännettäisiin päinvastoin; uhrataan vapaudet turvallisuuden eteen. Jokaisessa yksittäisessä lauseessa on tietysti olemassa niiden alkuperäinen konteksti, mutta se ei tarkoita etteikö niiden sisältöä voitaisi soveltaa muihinkin tilanteisiin.
Ehkä tää versio sanoo sen sitten selkeämmin: ""He who sacrifices freedom for security deserves neither.""
[q]Ana-5000, 31.12.2008 10:52:
---
Anselmi, 31.12.2008 10:34:
---
löytyy gansta-hip hop kulttuurin ihannoinnista ja kasvatuksen puutteesta. Yhteiskunnan muutokset on jättänyt nuo kakarat melkoiseena arvotyhjiöön ja sitä täyttävät ihanoimalla kovis elämäntyyliä. Life aint nothing but bitches and money, kuten Dr. Dre sanoisi.
---
Totta tämäkin. joujou- ja hiphopkulttuuri on tosin vahvasti mustaa kulttuuria, ja juurettomat pakolaiset omaksuvat suomalaislapsukaisia helpommin räppityylin. Olen elämässäni nähnyt kai yhden nuoren hevarin, joka oli tummaihoinen. Valtaosa on näitä jengiammuskeluja ja blingblingiä fiilisteleviä lökäpöksyjä, joiden vinoutuneeseen elämäntyyliin kuuluu kaiken dekadentin paskan suruton ihannointi. Näin niinkuin rumasti kärjistettynä :)
---[/q]
Tähän väliin pitää nyt sitten huomauttaa, ettei gangsta rap tai kaupallinen mainstream rap ole varsinaisesti hip hop-kulttuuria, kuten ei ole myöskään dekadentin paskan, jengiammuskelujen tai bling blingin ihannointi tai fiilistely. Danny Hochia ulkomuistista lainatakseni: "Hip hop is not rap. If hip hop is rap, then we are all fucked." Siinä on jotain ihanan kieroutunutta, että nuoret, joilla on täällä asiat paljon paremmin kuin missään jenkkien lähiögetoissa ikinä (puhumattakaan sitten niistä, jotka muuttavat tänne sotatilan keskeltä), ottavat omakseen juuri noissa lähiögetoissa syntyneen ideologian kehitysvammaisen äpäräpojan eli kaupallisen rapin tarjoamat mielikuvat, jotka taas ovat hyvin kaukana siitä pohjimmiltaan erittäin positiivisesta muutosvoimasta, jota hip hop on. Eli vaikka ne lökäpöksyt ovatkin leimallisesti "hoppareita", ei valtaosalla näyttäisi olevan hajuakaan siitä, mistä hip hopissa on alunperin kyse.
[q]Riku, 31.12.2008 13:33:
Miten sä saat lauseesta, joka nimenomaan puhuu vapauksien säilyttämisen puolesta, fasismia?
[/q]
Siinä lauseessa suoraa sanotaan, että on olemassa ihmisryhmä, joka ei ansaitse vapautta ja turvallisuutta. Se tekeekö tämä toinen "valaistunut" ihmisryhmä päätöksensä demokraattisesti vai ei, ei poista sitä fasismille tunnusomaista eriarvoistavaa hierarkiaa, jonka tämä erottelu eri ihmisryhmiin luo.
[q]kuilun partaalla, 17.1.2009 10:55:
pitkä teksti tuosta ylempää
[/q]
Hyvin kirjoitettu, oli melko nautinnollinen luettava
Mä näkisin kanssa että islamilaisen maailman suurimmat sisäiset ongelmat johtuvat valtionjohdosta vähintään yhtä paljon kuin (äärimmilleen päin vittua tulkitusta)uskonnosta (tosin kumpi on syy ja kumpi seuraus vai onko näillä asioilla suoraa syy-seuraussuhdetta toisiinsa). Eikä soppaa tietenkään auta se että länsimaat (lue Jenkit) valitsevat kustakin moniongelmakohdemaasta tahon tuettavaksi koska edellinen tuettu on päättänyt ruveta toimimaan enemmän omien päämäärien mukaan (ja yleensä tukijan intressien vastaisesti). (Samoin kuin Israel tuki 20 vuotta sitten hamasia Arafatin puoluetta (en kuollakseni muista tähän sen nimeä) vastaan ja viime aikoina toisin päin, riippuen aina siitä kummalla puolueella on enemmistön tuki takanaan.)
On muuten aika vittumainen luettava varmaan tuo mun edellinen kappale, vois jäsentää mutta sit siitä saattais saada selvää :D
[q]siveys, 31.12.2008 14:37:
Siinä lauseessa suoraa sanotaan, että on olemassa ihmisryhmä, joka ei ansaitse vapautta ja turvallisuutta. Se tekeekö tämä toinen "valaistunut" ihmisryhmä päätöksensä demokraattisesti vai ei, ei poista sitä fasismille tunnusomaista eriarvoistavaa hierarkiaa, jonka tämä erottelu eri ihmisryhmiin luo.[/q]Toi on kyllä mun tulkinnan mukaan, lainatakseni fraasia, "kuin piru lukisi Raamattua". Ei siinä puhuta mistään nimenomaisista "ihmisryhmistä", vaan yleisestä moraalisesta ajattelusta, ja vastustetaan sitä että ihmisten oikeuksia voidaan yleisesti rajoittaa turvallisuusnäkökohtiin vedoten. Toi sun tulkintas pitäis paikkansa vain jos tuota lausetta suoraan kohdistettaisiin johonkin määriteltyyn ihmisryhmään. Ei siinä puhuta minkään ryhmän paremmuudesta tai "valaistuneisuudesta" minkään muun ryhmän ylitse.
[q]Umbala, 9.12.2008 13:35:
---
Riku, 7.12.2008 04:39:
Tää topicci on kyllä muuttunu malliesimerkiksi siitä mikä on sairasta, niin yhteiskunnassa kuin ihmisissäkin.
---
Voisitko sä vähän kiteyttää tätä, miten maahanmuuttopolitiikasta keskustelu on sairasta?
[/q]Keskustelu ei ole sairasta, tietyt asenteet ja oletukset ovat. Mut sori, mä en rupee ton enempää tunkee lusikkaani tähän soppaan koska tiedän miten hedelmällistä se olisi.
[q]Epailija, 31.12.2008 14:21:
-klip-
[/q]
No kyllä mä sanoisin että esim. N.w.a:lla on oma tärkeä paikkansa hip hopin historiassa. Se miksi mainstream rap lähti nykyisille "musiikin-McDonalds" poluille juontanee juurensa siitä että osalla jengistä ei riittänyt sarkasmintaju ja älykkyys ymmärtämään kyseistä muusikkia ja jäljelle jäi tietty uhon ymmärtäminen. Itselle vanha mainstream ja gangsta rap edustaa todella nokkelaa ja viihdyttävää musiikkia, uusi taaseen hirveää uhoamista ilman kunnollista syvyyttä. Sääli että valtaosa nykyisestä mainstreem räpistä on todella sisällyksetöntä ja todella yksiulotteisia arvoja ja ajatuksia tarjoavaa tusinapaskaa.
Mutta kuten jo monissa keskusteluissa olen todennut hip hop on erittäin rikas kulttuuri.
[q]Epailija, 31.12.2008 14:21:
Eli vaikka ne lökäpöksyt ovatkin leimallisesti "hoppareita", ei valtaosalla näyttäisi olevan hajuakaan siitä, mistä hip hopissa on alunperin kyse.
[/q]
Sama homma esim. skinheadaatteen suhteen joka oli IMO erittäin jees aate 60-70 luvilla Englannissa mutta sitten, kiitos Englannin äärioikeiston, tuli tyhmien rasistien aatteeksi ja tyyliksi.
Nykypäivän suomalaisista nahkapäistä kuukaan ei taida hirveästi tietää että alkuperäiset skinit kuunteli melkeinpä pelkästään reggaeta ja rakastivat tanssia sitä, sekä ihaili Jamaicalaisten Rude boy kulttuuria. Siitä on Mistreat ja Sieg hail kaukana kun rastafari komppaa kitaralla 60-luvun Jamaican suurlakosta.
[q]random, 9.12.2008 17:46:
Astrid Thorsin kaistapäistä lakiesitystä voi vastustaa adressin muodossa täällä:
http://www.adressit.com/ulkomaalaislaki
[/q]
Allekirjoitettu.
Nää velikullat jaksaa kyllä aina yllättää :D http://tinyurl.com/ylqoupp
- « Edellinen
- 1
- ...
- 65
- 66
- 67
- 68
- 69