Kulttuurien väliset erot - mikä on sairasta ja mikä ei.

Back to yleinen keskustelu O

[q]Annakins, 16.10.2008 13:17:
---
Worin, 16.10.2008 12:30:
Mun mielestä meidän oma kulttuuri on moninverroin parempi ja tasa-veroisempi kun lähi-idän tai afrikan kulttuurit ja niiltä meidän ei kannata kyllä oppia mitään.
---

Niin kun me ollaan jo esim. Lähi-idän kulttureista imetty aika paljon vaikutteita. Ilman arabeja meillä ei olisi modernia lääketiedettä, matematiikkaa jne.
[/q]

Se on totta, että arabimaailmassa elettiin satoja vuosia sitten edistyksellisiä aikoja ja moni filosofi ja matemaatikko on antanut paljon nykyisenkaltaiselle tieteelle.

Toisaalta, arabikulttuuri on pysähtynyt aikaa sitten keskiajalle, ja jäänyt sinne uskomuksineen, tapoineen ja yhteiskuntajärjestyksineen. Länsimainen kehitys on jatkanut eteenpäin siinä missä Islam on lyönyt lukkojarrut päälle monessa osassa maailmaa.

Nykyisenkaltainen tasa-arvo, demokratia ja sananvapaus ovat ne (lukuisten muiden ohessa) merkittävät tekijät, minkä takia täällä nautitaan siitä rikkaudesta mitä täällä on, eikä siitä kyllä millään ilveellä kuulu kiitos arabikulttuurille.

[q]Epailija, 1.12.2008 14:19:
Allekirjoittanutta vähän kummastuttaa mediassakin julkituotu näkemys, että Halla-Aho olisi älykäs ja sen takia suomalainen äärioikeisto voi saada hänestä keulakuvan. (Ilmeisesti välkkyjä äärioikeistolaisia on harvassa - kumma juttu.) Ottamatta nyt suuremmin kantaa siihen onko Halla-Aho oikeasti äärioikealla vai ei, niin en kyllä ole yhtäkään näytettä tuon älykkyyden puolesta nähnyt. Akateeminen loppututkinto taisi olla slaavilaisista kielistä tms., joten se nyt ei ainakaan riitä perusteluksi. Maahanmuuttokritiikkikään ei vaadi minkään sortin älykkyyttä, eikä Halla-Ahon maahanmuuttokritiikki vaikuta erityisen nokkelalta sen perusteella, mitä tännekin on postailtu. Älykkyyden pitäisi siis tulla ilmi muiden kirjoitusten kautta, mutta kuinka typerä sitä täytyy ollakseen postaillakseen nettiin noita tekstejä, joista Halla-Ahon aselupa on nyt joutunut harkintaan, puhumattakaan sitten vihreitä naisia koskevista kirjoituksista?

Maahanmuuttopolitiikkaa voi kritisoida järkevästi ja asiallisesti, joskus jopa vähän provosoiden, mutta muutosta haluavien kannattaisi ehkä valita joku toinen soihdunkantaja. Nyt koko agenda henkilöityy ihmiseen, joka pitkällä tähtäimellä pääsee todennäköisesti Suomen vihatuimpien ihmisten listalle.
[/q]

Jaa. Hesarin kyselyn mukaan 10.000 ihmisestä 66% on sitä mieltä, että Halla-aho on oikeassa.

Eikä Halla-aho ole mikään "soihdunkantaja". Hän on ainoastaan ainoa ihminen politiikassa, joka rikkoo hiljaisuuden muurin maahanmuuton ongelmista. Hän ei ole edes poliitikko, eikä mikään yhteiskunnallinen vaikuttaja. Ainoa syy, miksi Halla-aho on tällä hetkellä suosittu on se, että hän on ainoa joka asiasta sanoo mitään poikkipuolista.

Itse odottelen tässä lähinnä sitä, että henkilöihin kohdistuvat hyökkäykset lopetetaan ja lakataan jaarittelemasta jostain pysssy- ja raiskausjutuista vaan aletaa keskustelemaan niistä syistä ja asioista, jonka takia Halla-aho kaupunginvaltuustoonkin äänestettiin.

[q]foobar, 1.11.2008 23:43:
Taas pari ajankohtaista esimerkkiä muslimien suvaitsevaisuudesta ja kulttuurista:

13-vuotias tyttö kivitettiin joukolla Somaliassa kuoliaaksi, koska hänet oli raiskattu:
http://news.yahoo.com/s/ap/20081101/ap_on_re_af/af_somalia

Onneksi Heidi Hautala ja Astrid Thors ovat perustamassa rekrytointipisteitä Afrikkaan! Kyllä kulttuuri taas rikastuu.
[/q]

Mielestäni olisi ollut ihan mukavaa, että esim. tuo 13-vuotias tyttö olisi saatu "rekrytoitua" pakoon Somaliasta ennen kivittämistä.

Johan saatiin jätkä ärtymään. Eikä edes ollu vaikeeta.

[q] kuilun partaalla, 28.1.2009 16:43:

El ku on tarpeeks tyhmä, niinku esmes sä, ni on syyntakeeton. Totta.

(---)

Olisit sit pitäny turpas kii. Oishan se pitäny arvata, et joku debiili alkaa aukomaan päätään heti, kun vaatii selvennyksiä. Luulitsä, et sä saat urpoilla menee miten haluat?

Sun ajatuksen juoksu on kyl aika "easygoing" ja "keskusteleva"... =D En tiennytkään, että vastauksen muoto on tärkeämpää kuin sisältö?[/q]

Tähän vaivaannun vastaamaan ihan vilpittömästi, ilman adrenaliinikuohuja jonka vallassa sä yllä olevat selvästikin kirjoitit. Joo kyllä on vastauksen muoto tärkeämpi kuin sisältö silloin, jos vastauksen muoto on niin vääristelevä, epäolennaisuuksiin juuttuva ja törkeä, että vastauksen mahdollinen sisältö peittyy kokonaan. Silloin viestin muoto ei palvele viestin sisältöä vaan sisältö muotoa - ja mitä muuta kuin muotoseikoilla briljeerausta sun kyhäelmät täällä muka on? Esität poliittisesti kantaaottavaa mutta välität ennen kaikkea vittuilustasi.

[q] =D Sä oot ihan se8. Mut otetaan se vastedes huomioon. =) <ei asiavirhettä>

Ai nii! Ootsä.., ja tää on aika pitkälle menevä arvaus, mut pakko kysyy, ootsä Nina Mikkonen?
[/q]

Mä olen parissa edellisessä viestissäni käynyt lujaa kiinni sun teksteihin (=nettikäytökseen). Sä olet käynyt kiinni suoraan mun henkilöön. Varmaan heiluttaisit hitlerkorttiakin jos uskaltaisit.

Joten kerrohan Timoteeaalle terkut ja lähe noreen.

[q]Tyranoid, 15.4.2009 16:40:
---
Ei tässä oikeestaan ole mitään vääntämistä.
[/q]

Ok. Mitä Päivärinne sitten sinun nähdäksesi tarkoitti? Minulle ainakin jäi sitten epäselväksi, jos käsitin väärin. Sanoiko päivärinne, että resurssit ovat nyt riittävät? Rajamäki on ainakin eri mieltä, ja maahanmuuttovirasto noin ylipäänsä.

[q]
Juttu on julkaistu viime vuonna. Päivärinne ei myöskään väitä, ettei maahantulijoiden määrässä ole mitään muutoksia, vaan että "näkyvissä ei ole äkkinäisiä muutoksia".
[/q]

Äkkinäinen on toki joustava termi. Toissavuonna maahan tuli 1500 turvapaikanhakijaa. Viime vuonna 6000. Tänä vuonna ennustetaan luvun nousevan yli 10.000 hakijaan. Jos tuo ei ole äkkinäistä lisääntymistä, niin minä en sitten tiedä millä termillä sitä pitäisi kuvailla.

[q]
Hyvä yritys, mutta multa puuttuu aikaa, jaksamista, ideologista paloa ja itsevarmuutta osallistua tähän keskusteluun muuten kuin ajoittaisten detaljikommenttien muodossa.
[/q]

Se sinulle suotakoon.

[q]Epailija, 27.2.2009 12:35:
Kuitenkin esim. koko vakuutusjärjestelmä perustuu riskien arviointiin ja ihmisten lokeroimiseen tilastojen mukaan. Ainakin minusta tuntuu vähän kaksinaismoralistiselta, että samaiset ihmiset, jotka helposti tuomitsisivat rasistiksi esim. myyjän, joka pitää myymälään saanutta romaniryhmää tarkemmin silmällä kuin normisuomalaisia, eivät älähdäkään siitä, että esim. autovakuutuksista voi saada alennuksia, jos autoa ei aja alle 25-vuotias. [/q]Se on hieman eri asia, että joku tarkastelee myymälässä tiettyjen asiakkaiden perään tarkemmin vs. ruvetaan vaikkapa rajoittamaan maahanmuuttoa tietyiltä alueilta. Toisessa on kyse yksilön toimista, toisessa kyse ihmisen perusoikeuksista. Ja kuka sanoo että minä pitäisin vakuutusyhtiöiden toimintaa oikeudenmukaisena tai oikeana tuossa? Pitääkö jokaisesta yhteiskunnallisesta epäkohdasta älähtää forumilla ääneen vuorotellen ettei olisi kaksinaismoralistinen? Multa loppuu siinä tapauksessa vuorokaudesta tunnit kesken.

[q]Länsimainen oikeusperiaate siis hyväksyy yleistämisen ja riskiryhmien tunnistamisen niin kauan kuin lokerot eivät ole poliittisia kuumia perunoita. "Juuri täysi-ikäisyyden saavuttanut" ei herätä kansojen riveissä samanlaisia tunteita kuin "romani" tai "kristitty", vaikka perusteet noille riskiryhmien lokeroille ovat ihan samanlaisissa tilastoissa.[/q]Ai oikeusperiaate hyväksyy? Oikeusjärjestelmä on aika eri asia kuin liikelaitosten harrastama, voittojen maksimointiin perustuva toiminta.

Ana, mä palaan suhun paremmalla ajalla.

En ymmärrä miten sä kuilu onnistut kirjottamaan noin monta postausta sanomatta yhtään mitään.

[q]foobar, 1.11.2008 23:43:
Taas pari ajankohtaista esimerkkiä muslimien suvaitsevaisuudesta ja kulttuurista:

13-vuotias tyttö kivitettiin joukolla Somaliassa kuoliaaksi, koska hänet oli raiskattu:
http://news.yahoo.com/s/ap/20081101/ap_on_re_af/af_somalia

"Maahanmuuttajalehti lietsoo homovihaa Berliinissä":
http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=137269

"Lehti antaa lisäksi ymmärtää, ettei homon tappaminen ole islamilaisen lain mukaan rikos."

Onneksi Heidi Hautala ja Astrid Thors ovat perustamassa rekrytointipisteitä Afrikkaan! Kyllä kulttuuri taas rikastuu.
[/q]

Ei se nyt noinkaan ole. Somali-Militantti-Arabi-Muslimi yhtälössä on iso mannermainen aukko, nimeltään Afrikka. Sekasortoinen Somalia, hyväksikäytetty maanosa, lisää sekasortoa ja sen jälkeen sekopäinen päällikkö vetämään tätä ruotua AK47 sojottamassa kohti taivaita.

Ei Muslimit ole sekaisin sen enempää kuin kotimaamme Lääkäriliitto tai Kristillisdemokraatit. Kaikki ääriliikkeet jotka kohdentavat voimavaransa, yksilön vapauksien rajoittamiseen, ovat yksiselitteisesti perseestä. Korjaan, kaikki toiminta mikä kohdentuu yksilön itsemäärämisoikeuden rajoittamiseen on perseestä ja fundamentalismi kaiken muun paitsi sananvapauden kohdalta on tietämättömyyttä.

[q]Ana-5000, 4.11.2008 04:15:
---
Ja miksi lopettaa Somaliaan. Oikeastaan koko Afrikkahan on niin hirvittävässä tilassa, että esim. kaikki nälkään kuolevat lapset pitäisi heti päästää kerskakuluttamaan länsimaihin. Potentiaalisia autettavia ja tulijoita on satoja miljoonia.

Montako heistä pitäisi ottaa Suomeen, ihan oikeasti? Anna joku luku.
[/q]

Koska kaikkia ei voida auttaa, ketään ei pidä auttaa?
20 512,3

Montaako hädänalaista afrikkalaista (meidän suomalaisten) sinun mielestäsi pitäisi auttaa? Anna joku luku.

Edit: ottamalla enemmän naisia, voimme olla 100% varmoja, että raiskareita ja puukottajia tulee vähemmän. Vai monenko somalinaisen olet kuullut syyllistyneen näihin rikoksiin? Joten luulisi sinun tilastojen ystävänä kannattavan ainakin tätä ajatusta lämpimästi.

Edit2: Eikö ole hieman mustavalkoista heittää tuollaista "no pitääkö sitten kaikki maailman nälkäiset lapset tuoda tänne"-tyylistä kommenttia jos jossain ehdotetaan hädänalaisen ihmisen auttamista. Mustavalkoinen ajattelu on kaiken pahan alku ja juuri.

[q]phanatic, 4.11.2008 06:46:
---
Ana-5000, 4.11.2008 04:15:
---
Ja miksi lopettaa Somaliaan. Oikeastaan koko Afrikkahan on niin hirvittävässä tilassa, että esim. kaikki nälkään kuolevat lapset pitäisi heti päästää kerskakuluttamaan länsimaihin. Potentiaalisia autettavia ja tulijoita on satoja miljoonia.

Montako heistä pitäisi ottaa Suomeen, ihan oikeasti? Anna joku luku.

---

Koska kaikkia ei voida auttaa, ketään ei pidä auttaa?
20 512,3
[/q]

Lähinnä omaa etuaan ajavien poliitikoiden populistiset ja mitään aikaansaamattomat yritykset pitäisi valtamedian puolesta jättää omaan varjoonsa. Jos kansainvälinen yhteistyö ala YK, ei vielä toimi kunnolla (korruptio vs. G5 vs. turvallisuusneuvoston isotpojat), miten joku paikallispoliitikko suomesta voi saada mitään aikaan Somaliassa. Ei niitä Ahtisaaria nyt ihan joka kuusen oksalla kasva. Kansainvälinen yhteistyö on kuitenkin se ainoa looginen ratkaisu ja kaikki muut voimavarat, voisivat pikkupiipertäjät kohdentaa kotimaisiin ongelmiin, kun niitäkin on vielä riittävästi ratkottavana.

[q]Ja shapeshifteriä epäilen joko Anan "sukkanukeks" tai sit "lihanukeks". =D Mageit nimityxii oli niin tai näin tai väärin päin. Saat kyl kiittää tota shapeshifteriä, sen rinnalla jopa sinäkin Ana vaikutat maltilliselta. Siks vähän epäilen, et ei oo oikee ihminen siel takana, noi läpät on ensinnäki niin yliampuvia, et ei sellasia oikeesti kukaan kelaa, ja sit sen kuvas on ainaki joku naamioitu heppu, tussilla piirretty kulmakarvat yhtee ja vähän ajettu koneella hassu mikkihiiri-kalju ja päätä vähän hartioiden sisään, se voisi olla jopa Ana itse! Enempi ehkä joku PPPn hahmoista. Tai joku avaruuden olio! Tunnusta![/q]

Tunnustan olevani avaruuden olio. Enkä ole poliittisesti korrekti, ehkä siksi en ole poliitikko tai muu yhteiskunnallinen kansan valitsema vaikuttaja. Enokkylhakenukkaakueikiinnosta.

Eli niin kauan, kuin kansainvälinen elin, jossa suurimman mittakaavan ihmisoikeusloukkaajilla on veto-oikeus, on voimaton lähes kriisin kuin kriisin edessä, kenenkään on taas kerran turha puuttua toisten asioihin. Ihmisoikeusloukkaukset pysykööt maan sisäisinä asioina.

Ja kyllä, pidän Thorsin lausuntoja populistisena hömppänä, mutta mielestäni on uskomatonta käyttää kivitettyä tyttöä perusteluna sille, kuinka meidän ei pitäisi ottaa pakolaisia maasta, jossa moista tapahtuu.

[q]phanatic, 4.11.2008 12:51:
Eli niin kauan, kuin kansainvälinen elin, jossa suurimman mittakaavan ihmisoikeusloukkaajilla on veto-oikeus, on voimaton lähes kriisin kuin kriisin edessä, kenenkään on taas kerran turha puuttua toisten asioihin. Ihmisoikeusloukkaukset pysykööt maan sisäisinä asioina.

Ja kyllä, pidän Thorsin lausuntoja populistisena hömppänä, mutta mielestäni on uskomatonta käyttää kivitettyä tyttöä perusteluna sille, kuinka meidän ei pitäisi ottaa pakolaisia maasta, jossa moista tapahtuu.
[/q]

Tsot tsot, itse kävit venkuilemassa lainausmerkkien saattelmana sarkastisesti kuin Mckain konsanaan, joskin sinällään aivokääpiö tason Muslimi vihapostiin.

Ana vaan tarttui syöttiin ja liipaisi samaa sarkasmia takaisin.

Minä koitin korkeintaan tuoda sen moraaliittomuuden esiin - kun ratsastetaan viattomien kärsimyksillä eikä oikeasti saada mitään merkittävää aikaan - mikä on mielestäni poliittisen pelin suurin helmasynti.

Kuka tässä nyt sitten on oikeassa? Vitustako minä tiedän, mutta noin se tapahtumakulku meni siinä vaiheessa, kun itse hyppäsin tähän junaan...

edit: kappalejaot.

[q]Ana-5000, 4.11.2008 15:25:
---
No sitähän minä en tehnyt, vaan sinä.
[/q]

En viitannut sinuun, enkä toki itseenikään, vaan foobariin.

Ja olen myös samaa mieltä siitä, että Somalian kaltaiset riehuvien hullujen pihdeissään pitämät alueet pitäisi rauhoittaa kansainvälisin voimin. Tämäkin tosin on, kuten pakolaisten ottaminen, loppumaton suo. Mielestäni pakolaisten ottaminen ja alueen vakauttaminen eivät ole toisensa poissulkevia asioita. Kuten eivät esim. kansainvälinen ruoka-apu ja väestönkasvun ja tätä myötä nälänhätien hillitseminenkään sulje toisiaan pois.

[q]phanatic, Kuten eivät esim. kansainvälinen ruoka-apu ja väestönkasvun ja tätä myötä nälänhätien hillitseminenkään sulje toisiaan pois.
[/q]

Eivät tietenkään ole ja omassa utopiassani avaankin kaikki raja-aidat, jotta olisimme lopulta vain yhtä isoa heimoa, mikä rikastuttaisi omaa kulttuuriperimäänsä jatkuvasti mukautumalla ja tarkastelemalla itseään, sisäisen liikehdintänsä näin saattelemana. Vain muutos on pysyvää.

[q]REivaaja, 4.11.2008 17:02:
---
Ana-5000, 4.11.2008 15:48:
Se toki vaatii ihan oikeaa panostusta ja se on sellaista rauhantyötä, mitä tehdään rynnäkkökiväärin ja nippusiteiden kanssa. Tehokasta sellaista siis.

---

Erittäin. Katsokaapa vaikka Irakiin.. Tai Somaliaan.. Tai hei vaikka Kaakkois-Aasiaan. Tai miksei nyt sitten vaikka Afganistaniin, Pakistaniin, Kolumbiaan? Kuubaan? Ehkäpä sitten Boliviaan? Georgiaan? Tshetseniaan? Äh no edes Israeliin. Toki nyt edes sinne. Siellähän on rauhaa jo ajettu reilu 30 vuotta? Ei kai sitten... Antaa fundamentalistien jäädä sinne sotimaan ja annetaan muiden muuttaa vittuun? No ei sitten.
[/q]

Älä turhaan provosoidu ja samaan henkäisyyn provoa takaisin, sillä tällä hiekkalaatikolla kukaan ei kuule huutoasi varastetusta lelustasi. Antti on turvallisuusalan ihminen jonka itsensä ilmaisu on aika tönkköä, onneksi sentään se on puhuva eikä se pamputtava versio niistä kahdesta vartijan stereotypiasta. Hän ei uskoakseni tarkoita edellä mainittujen konfliktien ratkomista nykyisillä sun viittaamilla metodilla, mutta esim. YK:n väliintuloa Ruandassa ja siellä vaikuttaneita sankari kenraali Roméo Dallaire:n kaltaisia ihmisiä, jotka aseilla voiva turvata siviiliväestöä parhaan kykynsä mukaisesti.

Antti, olenko jäljillä vai mennäänkö takaisin veljessodan ilmapiiriin?

[q]REivaaja,
Tosin monia varmasti häiritsee Islamilaisten osuus oppositiossa, mutta uskonvapaus on uskonvapautta. Ei Islamille oikeen voi mitään, eikä silpomista kivääreillä lopeteta. Musta oiskin siksi ihan kiva jos ne jotka eivät näitä perinteitä kannata, pääsisivät muihin kulttuureihin ''karkuun''.
Tässä on nyt ihan hirveä pelon ilmapiiri ja pelätään että maahanmuuttajat on soluttautumassa meidän kulttuuriimme.
[/q]

Vapaakauppa on ainoa oikea rauhan väline, siinä mä yhdyn näkemykseesi konflikteihin sekaantumisesta ettei niillä ratkaista mitään. Toisaalta taas menit ihan vitun kuuseen noraamalla mun yrityksen selvittää kaverin järjen juoksua, jota olen varmasti livenä sua enemmän kohdannut ja ihan naamatustenkin jutellut. Kuten sanoin ota rauhallisemmin, koska tällä hiekkalaatikolla kukaan ei todellakaan kuule huutoasi.

En nyt ota kantaa noihin tukiaisiin, mutta ideologisesti vapaakauppa on ainoa asia mikä on saattanut ihmisiä yhteisen pöydän ääreen tässä maailmassa, siis se ja rakkaus. Mikäli ituhippi -aate ei mahdu kapitalistien kaaliin sellaisenaan (give love a chance, -have we really done that allready?), on se fyrkka aina kiehtonut ihmistä lähes samassa mittakaavassa ja vapaa kansojen välinen kaupankäynti on aina yhdistänyt ihmisiä toisiinsa.

Aika rankka rinnastus toi Ana ja rasisti.

Sekin on nyt aivan vitun saletti että lauot läpi päähäsi mitä sylki suuhun tuo, tiedän tuon syndrooman sillä olen itsekkin ollut ihan samanlainen ajattelematon rääväsuu, joka tiputtelee faktoja pöytään perseestään sellaisella tahdilla ettei paremmasta väliä. Kun mä vaan koitan sulle kulta kertoa, että tuolla et lietso kuin vihaa ympärillesi. Miksi muuten olet niin vihainen, vaikka koitat ajaa hyviä teemoja keskusteluissa, teet sen kuitenkin niin vulgaarilla tavalla ettei siitä kukaan ota selvää. Vittuilusi on lähempänä herjaamista, kuin sitä jaloa taidetta mitä vittuileminen rakkaudella voi parhaimmillaan olla.

[q]Ana-5000, 5.11.2008 00:06:
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Ruotsalaisehdotus+Ei+tukea+gettoihin+asettuville+pakolaisille/1135240801993

Lukaiskaapa naapurin tilanne ajatuksella. Hitaasti ja jokaista lausetta pohtien.
[/q]Voi vittu kun et siihen pysty itsekkään. Ei liity Suomeen _mitenkään_

[q]Ana-5000, 2.3.2009 12:17:
Minä taas pelkään, että euroopan mantereella kehittyy tässä seuraavien kymmenien vuosien aikana ihan täysi sisällissota ainakin jossain, jos ei valtiotasolla niin ehkä lähiö- tai kaupunginosatasolla. Pariisissa on jo viitteitä tästä, kun poliisi ottaa viikkoja yhteen aseistettujen maahanmuuttajajengien kanssa.
[/q]

Sivuhuomautus: mun on jo pitkään pitänyt tarkentaa tuota sun toistuvasti esittämääsi oletusta, että Pariisin lähiömellakoissa vastakkain olisivat poliisi ja maahanmuuttajat, kuten Malmössakin. Tosiasiassa Pariisissa vastakkain ovat maahanmuuttajien lapset eli ns. toisen sukupolven maahanmuuttajat, jotka puhuvat täyttä ranskaa mutta ovat silti syrjäytyneitä. Näkisinkin, että tilanteella on islamistimeininkiä enemmän yhtäläisyyksiä pertti perussyrjäytyneen elämään jossain Helsingin lähiössä tai jenkkighettojen näköalattomaan meininkiin - höystettynä ihan perusranskalaistenkin hallitsemalla ja suorastaan keksimällä vallankumous- ja mellakka-aatteella.

Osaan siis ranskaa ja olen nähnyt Ranskan lähiöistä tv-dokumentteja. Ranskaa ne siellä puhuu, toisin kuin Malmön "jaak intte snakka svenska"-maahanmuuttajat. Enemmän mua vituttaa Ranskan kuin Ruotsin lähiöihmisten syrjäytyminen.

Myös UK:ssa on miljoonia toisen sukupolven maahanmuuttajia. Heidän mellakointinsa on maan tavan mukaisesti vähäisempää, he eivät aina osaa puhua tai kuullunymmärtää UK:ssa saarnaavien imaamien kieltä (siis omien vanhempiensa äidinkieltä). Tää kiinnostava artikkeli kertoo, minkälaista islamin suuntausta UK:ssa saarnataan englanniksi eli 2. polven kielellä:

http://www.thisislondon.co.uk/standard/article-23654441-details/I+won%E2%80%99t+let+the+death+threats+silence+me/article.do

O