Asiakas on aina väärässä.

Back to yleinen keskustelu O

[q]ramsau, 10.11.2008 21:13:
Jos asiakas pyytää, toteuta.
[/q]

Jos asiakkaat osaa pyytää asioita joihin voin vaikuttaa, niin mielelläni toteutan, mutta kun asiakkaat vaatii asioita, joihin mä en edes voi vaikuttaa, eivätkä kuuntele mitään järkipuhetta, niin aika hiljaista että toteuttaisin vaikka voisinkin.

[q]Dementation, 10.11.2008 21:16:

Jos asiakkaat osaa pyytää asioita joihin voin vaikuttaa, niin mielelläni toteutan, mutta kun asiakkaat vaatii asioita, joihin mä en edes voi vaikuttaa, eivätkä kuuntele mitään järkipuhetta, niin aika hiljaista että toteuttaisin vaikka voisinkin.
[/q]
Ammattitaidon puutetta.

Puhumalla selviää hyvinkin moni asioista ja mahdotonkin asia mitä asiakas vaatii selviää yleensä asiakaspalvelijan kärsivällisyydellä ja ihmissuhdetaidoilla.

Eikös se että asiakas lähtee hymyillen ulos paikalta ole se mihin pyritään?

[q]ramsau, 10.11.2008 21:18:
Ammattitaidon puutetta.
[/q]

Eli jos asiakas on alusta asti sitä mieltä että tuote on liian kallis, liian paskalaatuinen ja sen sai liian hitaasti, niin silti se on mun ammattitaidon puutetta ettei asiakas ole tyytyväinen?

Voin tietty sanoa että munkin mielestä nää on paskoja tuotteita ja antaa vastoin ohjeita alennusta ja saada sitten potkut, mutta ei se asiakkaan hymy sillon paljon lohduta.
[q]
Puhumalla selviää hyvinkin moni asioista ja mahdotonkin asia mitä asiakas vaatii selviää yleensä asiakaspalvelijan kärsivällisyydellä ja ihmissuhdetaidoilla.
[/q]

Valtaosin kyllä, mutta ei silti aina. Kaikkeen ei vaan asiakaspalvelijalla ole valtuuksia ja toisinaan asiakkaat eivät suostu edes kuuntelemaan, tuskin on ollut pelkästään meidän ammattitaidon puutetta että asiakkaita on jouduttu vartijoiden ja poliisien avulla laittamaan maihin ja viemään pois, kun käyvät käsiksi tai alkavat heilutella puukkoa tai kuten eräs hihhuli, laukomaan ilotulitteita kohti työntekijöitä.

[q]
[/q]

Kyllä mun tavoite on se että mä onnistun tarjoamaan asiakkaalle sen mitä se on tullut hakemaan, mutta en mä siihen pysty ellei asiakas myös halua että asia järkevästi tulee hoidetuksi.

Jos mä menen kangaskauppaan ostamaan autoa jonka haluan saada sen 100 eurolla ja heilutan sit kirvestä kun sieltä en saa autoa ostettua, niin siinä ei asiakaspalvelijan ammattitaidolla taida paljon olla merkitystä.

[q]Dementation, 10.11.2008 21:30:
Eli jos asiakas on alusta asti sitä mieltä että tuote on liian kallis, liian paskalaatuinen ja sen sai liian hitaasti, niin silti se on mun ammattitaidon puutetta ettei asiakas ole tyytyväinen? [/q]

Ei, mutta turha sinun on siitä mieltäsi pahoittaa. Miksi ottaa asiat aspatehtävissä sitten niin henkilökohtaisesti jos et niille kertakaikkisesti voi mitään? Voithan tietenkin yrittää parhaasi selittää tilanteen jotta asiakas ymmärtäisi tilanteen, mutta sehän tietenkin riippuu siitä haluatko selittää tilanteen ystävällisesti.

Voin tietty sanoa että munkin mielestä nää on paskoja tuotteita ja antaa vastoin ohjeita alennusta ja saada sitten potkut, mutta ei se asiakkaan hymy sillon paljon lohduta. [/q]

Ei asiakasta tarvitse lahjoa saadakseen hänen tuntemaan hyvää oloa, jos asiakas tuntee olonsa petetyksi tai huijatuksi aina voi yrittää selittää miten asia oikeasti menee, jos ei sekään riitä pyytää kollegaa selittämään tilanne myös ja sen jälkeen ohjata normaalit reklamointikanavat ja jatkaa päivää.

Jos tiedät ettei se ole sinun vikasi ja asiakas kuitenkin niin väittää.. Eikö egosi kestä sitä ja onko siitä pakkoo ottaa itseensä?

Valtaosin kyllä, mutta ei silti aina. Kaikkeen ei vaan asiakaspalvelijalla ole valtuuksia ja toisinaan asiakkaat eivät suostu edes kuuntelemaan, tuskin on ollut pelkästään meidän ammattitaidon puutetta että asiakkaita on jouduttu vartijoiden ja poliisien avulla laittamaan maihin ja viemään pois, kun käyvät käsiksi tai alkavat heilutella puukkoa tai kuten eräs hihhuli, laukomaan ilotulitteita kohti työntekijöitä.
[/q]

Ja minua on uhattu aseella ja puukolla töissä ollessani, so what. Siitäkin tilanteesta selvittiin puhumalla ja häiriintyneitä on aina. Täällä ollaan edelleen.

Klisee: Ei ole vaikeita asiakkaita, on haastavia. Joskus se ei riitä, mutta silloin voi lohduttautua siihen ettei se ollut oma vika. Lopputekstin voi silti paketoida aikalailla siihen jos et tilanteelle mitään voi, et voi. Ei siitä kannata ottaa itseensä ja tuntea egotappioita.

Tiedät kyllä mihin olet ryhtynyt kun asiakaspalvelutehtäviin olet mennyt, ei ne siitä mihinkään koskaan muutu.

Asiakaspalvelijat haloo -

Oletteko siellä asiakkaiden vuoksi vai ovatko asiakkaat teille vain välttämätön paha jotta pystytte harjoittamaan ammattianne?

Järki käteen.

Asiakaspalveluammattiin joko joutuu tai siihen pääsee ja valitettavasti ihmiset jotka joutuvat suoraan asiakaspalveluammattiin pilaavat maineen ja kunnioituksen heiltä jotka tekevät ammattia sen takia koska rakastavat sitä.

Ei pitäisi olla vaikeata (:
[/q]

Nii. Varmasti suurin osa niistä tyypeistä, jotka käyvät täällä nillittämässä, ovat niitä, joilta saat sitä hyvää palvelua. Kuitenkin myös niitä hyvää palvelua tarjoavia tyyppejä saattaa välillä ärsyttää se asiakaskunta.

Mä ainakin nautin asiakaspalvelusta ja mikään ei ole sen parempaa, kuin tehdä joku ihminen onnelliseksi tai iloiseksi, edes siksi pieneksi hetkeksi. Mutta kyllä kun mä olen ollu asiakaspalvelussa, niin välillä on saanut puhallella höyryjä, jotta ei räjähdä.

95 % asiakkaista pystyy hoitamaan tolla pyyntö -> toteutus kaavalla, mutta sitten on se 5 %, joihin ei tehoa mikään. Jos sä et pysty muuttamaan vettä viiniksi tai tekemään jotain muuta ihmettä, niin heitä sä et pysty palvelemaan.

Älä siis pliis pilaa sitä hetkellistä purkautumisen iloa, minkä tämä topikki tuo asiakaspalvelijoille. Aika monta tänne kirjoitettua juttua on sellaista, joista tulee fiilis, että "mitä sä nillität?" kunnes muistaa, että välillä on niitä päiviä, jolloin mikä tahasa ärsyttää ja varsinkin joku ihan pieni ja mitätön asia voikin nousta käsittämättömän suureksi. Mikäli tämä topik ärsyttää, niin se kannattaa jättää lukematta, ennemmin kuin jakaa omia ohjeitaan.

[q]Lyylikki, 10.11.2008 22:12:
asiaa
[/q]

Aspa - 7 years and counting.

Lähinnä minua vain nauratti nillittäminen siitä minkälaisen vaivan asiakas saa aikaseksi kun pyytää yksinkertaista asiaa. Puhuit täyttä asiaa.

[q]ramsau, 10.11.2008 21:42:
Ei, mutta turha sinun on siitä mieltäsi pahoittaa. Miksi ottaa asiat aspatehtävissä sitten niin henkilökohtaisesti jos et niille kertakaikkisesti voi mitään? Voithan tietenkin yrittää parhaasi selittää tilanteen jotta asiakas ymmärtäisi tilanteen, mutta sehän tietenkin riippuu siitä haluatko selittää tilanteen ystävällisesti.
--
Jos tiedät ettei se ole sinun vikasi ja asiakas kuitenkin niin väittää.. Eikö egosi kestä sitä ja onko siitä pakkoo ottaa itseensä?
[/q]

En tiedä mistä tää keskustelu nyt tuli, kun kyse ei kai ollut siitä että mä pahoittaisin mieltäni tai tuntisin egotappioita, vaan siitä että sun jutuista sai sen käsityksen että ellei kaikesta selviä puhumalla ja asiakas ei lähde aina hymyillen, niin on huono asiakaspalvelija... Siihen mä väitin vastaan.

[q]Dementation, 10.11.2008 22:27:
.. Siihen mä väitin vastaan.
[/q]

Uugei, en tarkoittanut missään nimessä sitä. Lievä misunderstunding siis.

Pahoitteluni siitä (:

Pakko kommentoida tähän asiakaspalvelu-keskusteluun muutama asia. Ite oon ollu ensin pari vuotta ravintolatyössä, tarjoilijana lähinnä, ja viimeisen reilun parin vuoden ajan tavaratalossa duunissa. Erilaisista asiakkaista ja asiakaspalvelutilanteista on siis jonkun verran kokemuksia. Edelleen pidän tästä työstä ja ihmisistä yleensäkin, mutta on kyllä paljon mihin IMO ei auta reippainkaan asiakaspalvelijan asenne.

Mulle on kaikissa duunipaikoissa selvennetty että asiakkaan toivomuksia noudatetaan niin pitkälle kuin mahdollista. Mulle on myös selvää, että oli tilanne mikä tahansa ja vitutus kuinka suuri vaan niin jos joku siinä tilanteessa menettää malttinsa, se en ole minä - tai ainakaan en näytä sitä asiakkaalle. Oon aika pitkäpinnanen ja rauhallinen ihminen, niin harvoin tuottaa vaikeuksia mutta joskus ihmisten idiotismi on sitä luokkaa että ei siinä paljon voi tehdä.

Ehkä suurin vitutuksen aiheuttaja on se, että ihmiset kuvittelee heitä palvelevan ihmisen osaavan lukea ajatuksia. Ei osaa, voin kertoa. Jos asiakas ilmaisee itseään niin vajavaisesti että palveleva henkilö joutuu arvuuttelemaan, kyselemään, tarkistamaan tms. niin siitä ei mun mielestä ole oikeutta suuttua ja pitää työntekijää totaalisena urpona (ja usein vielä sanallisesti ilmaista sitä). Eri ihmiset myös ymmärtävät samalla käsitteellä usein eri asioita, joten väärinkäsityksiä syntyy. Esimerkkinä voin mainita sen, että se että joku "ottaa täyden loton" voi merkitä kahdelle ihmiselle käytännössä eri asioita.

Toinen asia on ylipäätään vuorovaikutustaitojen puute ja epäasiallinen/loukkaava/uhkaava käytös. Kyllä, urpoja tulee olemaan aina eikä kannata tehdä asiakaspalvelutyötä jollei sitä kestä. Kuitenkin on musta, noh, huolestuttavaa se että tuntuu olevan paljon "normaaleja" ihmisiä joilla ei ole hajuakaan, miten kanssaihmisiä kohdellaan (joo, niitä ne asiakaspalvelijatkin on). Jos asiakas viiden minuutin jonottamisen jälkeen neuvonta/pankkipisteessä on niin vihainen että heittää työntekijää rytistämillään asiapapereilla päin naamaa ja tämän jälkeen haukkuu huonosta palvelusta (jota on siis se, että palvellaan edellistä asiakasta) sekä kiroilee ja marssii loukkaantuneena pois paikalta, on mun mielestä ihan turha alkaa sen persettä nuolemaan tilanteen korjaamiseksi. Mä voin tehdä paljon ja yrittää parhaani mutta ihan kaikkeen munkaan ei tarvitse alentua.

Onneksi nykyisessä työpaikassa on tehty hyvin selväksi, ettei kaikkea tarvitse ottaa vastaan ja että vartijalle voi soittaa aina jos on tarve. Mun tavote on oikeasti tyytyväinen asiakas ja kyllä aika paljon voin joustaa, mutta ei se aina riitä. Oman kokemuksen perusteella voin sanoa senkin, että esim. isossa ketjussa työskenteleminen luo aika tarkat reunaehdot sille, miten voi toimia. Ja yleisemminkin työpaikka. Kaupassa työskentely on muutenkin luonteeltaan vähän erilaista kun ravintolatyö.

Ai niin joo ja koska olen nuori nainen, niin mun kohdalla on myös tyttö-kortti aina käytettävissä. Jos palvelu ei tyydytä, sehän johtuu siitä että ei tällanen likka mistään mitään tajua tai osaa työtään.*plur*

SÄHKÖPOSTI EI OLE REAALIAIKAINEN VIESTIN! KÄYTTÄKÄÄ VITTU IRKKIÄ VAIKKA!

YARR.

[q]ramsau,:
---
Dementation
...
---
...
[/q]
Teidät kummatkin muutamia kertoja tavanneena [size=6](mutta sen enempää teitä varsinaisesti tuntematta)[/size] voisin väittää kummankin sopivan erittäin hyvin asiakaspalvelutehtäviin.

Sain tänään asiakkaan itkemään

[q]TanyaK, 23.10.2006 18:49:
[/q]
Mitä mitä? Kerro toki enemmän *böö*

ei voi tajuta miten tyhmiä, ahneita ja pihejä jotkut ihmiset voikaan
olla: ensin ostetaan yleisesti huonona ja epäilyttävänä pidetystä
liikkeestä halvin ja huonoin tuote (jossa on jostain kumman syystä
kuitenkin takuu)... ja sitten sen hajotessa soitetaan asiakaspalveluun
ja vaaditaan uutta tilalle, mutta ei olla valmiita palauttaamaan
hajallista tuotetta tai esim. kertomaan omaa puhelinnumeroaan
mahdollisia lisätiedusteluita varten.

ei nyt sillai mitään akuuttia vitutusta tai mitenkään kovin vaikeita
ja/tai vakavia tilanteita tässä ole, mutta kyllä sitä taas huomaa
miten kaikki pitäisi aina saada heti ja ilmaiseksi!

[q]nethr, 23.10.2006 18:53:
---
TanyaK, 23.10.2006 18:49:

---

Mitä mitä? Kerro toki enemmän *böö*
[/q]

No..en mä sitä tahallaan tehnyt mutta..*tirsk*
Olen siis viimeistä viikkoa myymässä liittymiä ja kaikkea oheiskrääsää..Paikalle tuli virolaisnainen joka halusi avata liittymän. Kerroin ystävällisesti että koska hän on asunut alle kaksi vuotta Suomessa tulee liittymälle vakuusmaksu joka on vähintään 300 euroa. Nainen suivaantui ja lopuksi herkistyi niin että lähti itkien pois liikkeestä..hups! Tänään oli kyllä muutenkin varsin mielenkiintoisia tapauksia töissä muutenkin. Parhain niistä humalaisen miehen isä joka haukkui mut pystyyn ja lupasi hankkia kilpailevan operaattorin liittymän Ja sekin vaan sen takia että toimin niinkuin pitää. Asiakkaat *sydän*

[q]ramsau, 10.11.2008 21:18:
Ammattitaidon puutetta.

[/q]

ja

Järki käteen.

Asiakaspalveluammattiin joko joutuu tai siihen pääsee ja valitettavasti ihmiset jotka joutuvat suoraan asiakaspalveluammattiin pilaavat maineen ja kunnioituksen heiltä jotka tekevät ammattia sen takia koska rakastavat sitä.

Ei pitäisi olla vaikeata (:[/q]

Meillä taitaa olla vähän eri käsitys siitä mitä asiakaspalvelijana oleminen on - ja kaipa se vaihtelee senkin mukaan millä alalla on asiakaspalvelijana (itse olen logistiikka-alan asiakaspalvelussa).

Itse määrittelisin asiakaspalvelijana olemisen firman ja asiakkaan välisenä rajapintana toimimisen, tavoitteena firmalle mahdollisimman tuottoisa toiminta. Usein tyytyväinen asiakas on asiakas joka asioi toistekin samassa firmassa, eli hyvä asia. Toisaalta, meille on myös tehty selväksi että asiakkaita piisaa, eli yksittäisten ongelmatapausten kanssa ei tuhlata aikaa ja energiaa. Firmalle tappiollisia ratkaisuja ei tarjota, vaikka se olisikin joskus ainoa tapa saada asiakas oikeasti tyytyväiseksi.

Jos asiakas pyytää jotakin mihin ei omat valtuudet riitä, ohjataan tietenkin asiakas esimiehen juttusille, joka useimmiten kertoo asiakkaalle saman asian mutta vähemmän pehmeään sävyyn. Siinä ei ole mitenkään päin kyse omasta asiakaspalvelutaidosta.

Kärsivällisyys on kyllä hyvä mikä auttaa alalla kuin alalla. Monasti pettynyt tai omalta asiakkaaltaan huudot saanut asiakas on vaikea ja haluaa vain purkaa paineita itsekin, ja tällöin tietenkin kylmäpäinen asiakaspalvelija jaksaa kuunnella huudot ja kun asiakas on rauhoittumaan päin, voidaan yhteistuumin katsoa miten tilannetta voitaisiin korjata. Toisaalta taas, minulle on ainakin esimies opettanut että vittuilua ei tarvi kuunnella - ja luojan kiitos olen puhelinasiakaspalvelussa, eli asiakkaalle voi sanoa että soittaa takaisin kun on rahoittunut, ja luuri korvaan.

PS: lueskelin vielä uudelleen muita kommenttejasi ja huomasin että vähän sanomasi muuttui sivun alalaitaa kohden - olisin odottanut kaltaisesi hyvän asiakaspalvelijan ymmärtävän millä tavalla moinen kommentti toisen ammattitaitoa kohtaan koetaan ylimielisenä ja loukkaavana. Ehkä kyse on tosiaan eri aloista mutta ei todellakaan ole ammattitaitokysymys useimmissa tilanteissa jos ei lupaa asiakkaalle kuuta taivaalta.

[q]mayah, 27.10.2006 10:24:
-käpsishow-
[/q]
kyllä se tästä

asiakas tulee ja kitisee että miks teil ei oo tuotetta x vaikka sen lupaatte tuohon aikavälille.
niin tuossa tilauksessa kerroimme että ajat ovat maahantuojien/tavarantoimittajien meille antamia arvoita ei siis varmaa tietoa.
no se on teiän vika ja te ootte perseestä!!

.....*eiei**senkin**släp**senkin**senkin**senkin**släp**släp**grr**dissaa**dissaa*

"no ku mä oon maksanut tästä tuotteesta 15, niin kyllä siihen
pitäis kuulua 24h korjauspalvelu ku siinä on kerta takuu... ai ei
kuulu vai?! yhdistäs ny pomolles tai soitan kuluttaja-asiamiehelle!!"

*toktok*

[q][Nuclear], 2.7.2005 00:18:
---
Lost-Soul,
No mitä se sitten sille alkaa urputtaa jos se saa paikanpäällä huonoo palautetta. Tyhmähän siitä menee esimiehelleen kertomaan.
---

Eli jos asiakas vaikkapa valittaa, että palvelupisteessä on hirveä jono, vesi loppu ja kuuma ilmakin niin se on tyhmä työntekijä joka siitä ylemmille tahoille kertoo? Huh..
[/q]
Varmaan jo ymmärrät tahallasi väärin, mutta tuollaisiin pystyn antamaan suoraan vastauksen. Ja on se kumma kun et pysty ymmärtämään suhteellisen selkeää kirjoitusta ja väännät vielä minun kirjoituksiani juuri väärin.

(Ja todennäkösesti vastaisin noihin valituksiin "yksi ihminen ennen sinua ja alat itkemään?? voi pikkusta; Me emme myy mitään virvokkeita täällä, mutta niitä löydät varmasti kaupasta; En mahda ulkona olevalle lämpötilalle juuri mitään, mutta kerron toki isolle A:lle että on vähän liian läämin)

[q]
Asiakaspalvelu duuni nyt vaan on asiakaspalvelu duunia ja ne vttumaiset asiakkaat kuuluu työnkuvaan myös. Edelleen en oo sanonu, että sellasta mulkkua joka tulee huutamaan päin naamaa pitäis rekisteröidä mitenkään, sen sijaan sellaset asiakkaat jotka asiallisesti ilmoittaa epäkohdista niin heitä voisi joskus kuunnellakin ja viedä asiaa eteenpäin.
[/q]
Ja itse olen juuri puhunut näistä mulkuista, joita tuolla riittää (ainakin eilen). Ja tähän topiciin juuri niistä ihanista mulkuista kait pitikin kirjotella (eli niistä "ihanista" hetkistä asiakaspalvelussa).

[q]
Eli teillä kaikki asiakkaiden mielipiteet mitataan vain sillä mitä on paperilla? Typerää IMO, suurin osa mielipiteistä kun tulee sillä hetkellä eikä siitä mitä paperille rustataan.
[/q]
Melkein koko sen ajan kun juttelen asiakkaan kanssa, saan jotain palautetta palvelusta, tuotteesta, ympäristöstä yms. Tietenkin jos juttelen 10min asiakkaan kanssa, niin kirjotan dokumenttia 20min siitä keskustelusta.. Tämähän on juuri liikkeessä olevien asiakaspalvelioiden työ ja näin varmasti tehostetaan kaikkien asiakkaiden palvelemista. Typerää IMO.

[q]
Onks se numero ilmainen?
[/q]
Muistaakseni on, mutta en ole täysin varma tähän aikaan yöstä. Jos se numero ei ole maksuton, niin siitä voi suoraan valittaa nokialle ;)
(Kohta varmaan jutellaa miten tuotteiden ja palveluiden hintoihin pystyy yksi pieni asiakaspalvelija vaikuttamaan siten, että se ei maksaisi mitään asiakkaalle. Sehän on tyhmää maksaa tuotteista ja palveluista ;)

[q]
Edelleen puhe on paikanpäällä kokemasta epäkohdasta eikä mistään kun puhelin nyt ei toiminu ja siinä on tyhmän värinen näyttökin ja sit juostaan kauppaan tuulispäänä, haukutaan asiakaspalvelijat alimpaan helvettiin ja vielä tuhahdetaan kun joudutaan tekemään kaikki kirjallisena.
[/q]
Ja edelleen puhe on siitä kitinästä mitä jokin asiakas tulee myymälään huutamaan ja josta saisi paljon paremman tuloksen (ja vielä helpommin) jos jaksaisi kirjoittaa sen paperille tai lähettää sen maililla esim myymälään. (Näin ainakin itse olen tämän kirjoituksen alunperin aloittanut)

[Yleensä paikanpäällä koketut epäkohdat tullaan itkemään seuraavana päivänä tai jopa 3kk kuluttua (tietenkin jonon pituus saatetaan huutaa heti, mutta niihin ei ainakaan meidän myymälässä pysty tekemään mitään, jos halutaan asiakkaitakin mahtuvan sinne sisään.)]

otetaan tuolta aijempaa vähän
[q]
Lähinnä viittasin johonkin pienempään epäkohtaan... vaan se, että jos kokee saaneensa paskaa palvelua niin siitä ihan asiallisesti ilmoittaa ja duunari vie viestiä eteenpäin.
[/q]
Paska palvelu on asiakaspalvelijan antamaa palvelua, suuri jono ei mielestäni ole paskaa palvelu vaan huonosti organisoitu liike. Juuri siitä paskasta palvelusta mielestäni pitää ilmoittaa vähän suoraan tämän asiakaspalvelijan esimiehelle, jotta asialle voisi tehdä jotain. Ja jos asiakaspalvelija antaa kokoajan paskaa palvelua, niin silloin potkut ovat paikoillaan.

Jatketaan tätä saman asian kirjottamista vielä paljolti, joohan...

O