puntti & sali

Back to yleinen keskustelu O

Vajaa 2 kk Elixiassa käyntiä 3 - 4 kertaa viikossa takana, 7 kg vähentynyt painoa (tavoite ton osalta melkein saavutettu), kunto kasvanut sopivasti, fiilis mainio.

Ei mulla muuta.

:)

[q]lohikarme, 24.1.2008 15:04:
---
Clips
---

Kokeile Ana palloa vatsojen tekoon. Voisin vaikka väittää että rankempaa vatsalihastreeniä saa hakea kissojen ja koirien kanssa. :)
[/q]

Palloa tehdään miten..?

Voimapyöräily on toimiva vatsojen peruskunnon hioja, erityisesti helppo kotiinhankittavuus on hyvä puoli. Jos ei tarjoa haastetta polviltaan niin vastusta saa säädettyä riittävästi nousemalla suorille jaloille.

Käyn indoor cyclingissä motivuksessa. Kyseinen sali sijaitsee niin että sinne pitää kulkea osittain kuntosalin läpi.

Tänään yhdellä salin kuntopyöristä pyöräili aivan älyttömän anorektisen laiha tyttö/nainen. Hän oli siis niin laiha, että kun katsotte googlessa kuvia anorektikoista, niin tämä edusti niistä pahinta. Vain luu ja nahka jäljellä.

Jäin myöhemmin pohtimaan miten minun olisi kuulunut toimia, sillä nyt vain kävelin ohi omalle tunnille. Olisiko minun pitänyt ilmoittaa tiskille tästä tytöstä? Luultavasti tyttö oli ohittanut tiskin tullessaan salille, joten heillä oli jo tiedossaan se, että tällainen tyttö treenasi tällä salilla.

Saako sairaan treenaamiseen puuttua, olisiko pitänyt sanoa tytölle itselleen että miten voit? Tai soittaa jopa hätänumeroon?

Muut törmänneet samankaltaiseen ongelmaan? Miten te toimitte?

Itselle tuli niin huono olo, että jatkossa on pakko tehdä jotain jos samanlainen tilanne tulee eteen.

[q]Lauruska, 4.2.2008 00:08:
Käyn indoor cyclingissä motivuksessa. Kyseinen sali sijaitsee niin että sinne pitää kulkea osittain kuntosalin läpi.

Tänään yhdellä salin kuntopyöristä pyöräili aivan älyttömän anorektisen laiha tyttö/nainen. Hän oli siis niin laiha, että kun katsotte googlessa kuvia anorektikoista, niin tämä edusti niistä pahinta. Vain luu ja nahka jäljellä.

Jäin myöhemmin pohtimaan miten minun olisi kuulunut toimia, sillä nyt vain kävelin ohi omalle tunnille. Olisiko minun pitänyt ilmoittaa tiskille tästä tytöstä? Luultavasti tyttö oli ohittanut tiskin tullessaan salille, joten heillä oli jo tiedossaan se, että tällainen tyttö treenasi tällä salilla.

Saako sairaan treenaamiseen puuttua, olisiko pitänyt sanoa tytölle itselleen että miten voit? Tai soittaa jopa hätänumeroon?

Itselle tuli niin huono olo, että jatkossa on pakko tehdä jotain jos samanlainen tilanne tulee eteen.
[/q]

No itselläni kun oli paha anoreksia päällä, niin salin henkilökunta tuli juttelemaan mun kanssa asiasta ja saivat mut ymmärtämään, että asiat ovat nyt oikeasti helevetin huonosti. Mun kohdalla siis auttoi, mutta avaintekijä oli se, että nämä työntekijät eivät uskoneet mun perussössötyksiä ("siis mähän syön kuin hevonen..mulla on kasvukausi.."), vaan abt pakottivat ravitsemusterapeutin puheille. Siitä sitten lähti vuosien hoitoprosessi käyntiin.

Tosin, voisin kuvitella, että olin poikkeustapaus. Usein anorektikot eivät kuuntele mitään tai ketään. Olen kuullut, että joillain saleilla on kielletty treenaaminen sairailta tapauksilta. Mutta kyllähän saleja Stadissa riittää.

Pakkohoitoon ei voi yli 18-vuotiasta viedä ja alle 18-vuotiaan vanhempien suostumuksella. (Tilanne varmaan eri, jos joku nyt on heittämässä veiviänsä stepperille).

Eli aina sitä voi koittaa, että esim. henkilökunnalle mainitsee asiasta (usein reaktio vaan on, että "ollaanhan me koitettu sanoa, mutta.." On se mahdollista, että se auttaa*hymy* Tai sitten menee itse juttelemaan (muista, että anorektikot osaa valehdella)

Paska olohan siitä tulee,kun noita tapauksia näkee. Eikä oikein mitään pysty tekemään.*uuh*

[/q]

Simonkentän motivus, oletan. Olen varmaan törmännyt samaan tyttöön siellä. Käy ihan sääliksi ihmisrukkaa, kuinka joku voikin olla niin heikossa hapessa. Nimim. en ole edes netissä törmännyt noin pahaan anorektikkoon. Jonkun soisi kyllä puuttuvan asiaan tossa tapauksessa..

Testattiin tänään poikittaisen vatsalihaksen aktivaatiota ultralla ja maikka sano että mulla aktivoituu se mielettömän hyvin Tietty niin mun tuuria et ainoo lihas joka mulla on sit hyvässä kunnossa on sellanen joka ei näy päällepäin *toktok*

Tosin tänään selvis myös sit se, että tältä neidiltä on kaikenlaiset kyykyt taaksejäänyttä elämää, kesällä pitää koittaa voiko pyöräillä.. Lääkäri kysy et onko mun vakuutus vielä kunnossa, et vois lähettää mut tehtaalle takas vaihdattamaan pari osaa uusiin

[q]Mar6, 29.4.2009 11:58:
---
Zeratul, 28.4.2009 15:36:
---
epicuros, 26.4.2009 23:10:

Tästä ikusesta vitsistä "rantakunnosta" tuli mieleen; millä te ihmiset motivoitte ittenne liikuntaan? Ainaki ite saan parhaiten aikaseks jos on ees jonku näkösiä tavotteitta, ja nyt ku ainoo tavote mitä treenaamisen alottaessani asetin on saavutettu nii tarttis keksii muuta.

Eli miten muilla, millasia tavoteitta tai välitavotteita asetatte treenamisen suhteen?

---

Melkein kun hieman yli 10 vuotta sitten kadotin itsessäni tuolloin olleen yli kymmenen kiloa ylipainoisen junior sotanorsun niin ei ole tarvinnut erikseen itseään motivoida.. Sitäkin piti yrittää muutaman kerran mutta tajusi ainakin yhden asian, jos pitää väen väkisin motivoida tai vääntää niin siitä ei tule yhtään mitään. Ottaa vaan kokonaisen elintapamuutoksen ja unohtaa nää kesäkunto naistenlehtidieettijutut
Ja Wiko antoi kyllä mun mielestä parhaan vinkin, itse noudatan samantyyppistä ohjenuoraa, eli treenaan joka kerta pikkusen kovemmin jollain tapaa, saa nähä oonko mä ikinä tarpeeks kesäkunnossa No kyllä mulla tavotteita on, riittää kun muistelee mitä nosti vuosi sitten ja mitä nostaa nyt, riittäköön kun suunta on kerran ylös.

Ne mitkä väkertää kotona ja miettii liikaa montako grammaa tribulusta syö seuraavana aamuna tai monta toistoa tekee "lettu levällään reisienavauskoneessa" huomenna firman kuntoklubilla, ei yleensä ole kovin ihmeellisessä kondiksessa

Ei tää mitään rakettitiedettä oo, senkun liikkuu vaan, ja elää muutenkin terveellisesti, ennenkaikkea tekee sen hyvällä fiiliksellä niin varmaan sitä alkaa jotain kesäkuntoa näkymään.
[/q]

Komppaan tässä hyvää ystävääni ja treeni toveriani. (Samoilla linjoilla myöskin Wikon kanssa) Kyllä se motivaatio lähtee ihan sieltä omasta itsestä. Väkisin vääntämällä treenamisesta ei tule yhtään mitään. Sama asia pätee aika lailla elämässä muutenkin. Kyl se liikunnan ilo ja oma hyvinvointi / kunnon ylläpito tai sen kohottaminen mulla ainakin motivoi treenaamaan. Vaikka kyllä pakko myöntää, että välillä treenaaminen ollut sen verran hurjaa ja paikat rikki, että ilo on ollut aika kaukana :D Homma on siis usein myöskin hyvin addiktoivaa ja nälkä kasvaa syödessä.

Ja treenatessa täytyy muistaa myös pitää hauskaa. Turha tosiaan kelata liikaa monta toistoa tekee, kuinka monta kilsaa juoksee ja mitä tänään syödään. Kunhan about tiedät mitä oot tekemässä, niin se riittää. Vaikka tässäkin asiassa ite oon välillä vetänyt överiksi ja aina joskus tulee suunniteltua omaa elämää ja päivärytmiä liiankin paljon urheilu ehdoilla, mutta minkäs luonteelleen voi.

Noi kaikenmaailman pikadietit voi unohtaa. Suurin osa on pelkkää paskaa. Okei, kyllä joku me naisten "rantakuntoon kuukaudessa" voikin toimia, mutta mitään pysyvää sillä kyllä et saa aikaan. Jos kondis on paska ja oma kroppa ei tyydytä, niin ei muuta ku hihat heilumaan ja elämäntavat remonttiin! Liikunta osaksi joka päiväistä elämää ja ruokailutottumukset uusiksi. Se on niin yksinkertaista. Kunnon kohotessa mielialakin paranee ja motivaatio nousee. Ja tämä on vakta.

[q]lohikarme, 16.3.2009 19:48:
Kai muuten oot JussiS tietonen et kreatiinia ei saa käyttää kauheen montaa kuukautta putkeen? :)
[/q]
No itseasiassa nykyisen tiedon mukaan siitä ei ole mitään haittaakaan vaikka vetäis aina, mutta itsellä yleensä 2kk kreatiinia ja 1kk ilman. Toimii itselle parhaiten noin, ja saa tankkauksen aiheuttaman bonuksen parhaiten hyödynnettyä.

[q]Zeratul, 26.4.2009 21:36:
---
Wiko, 26.4.2009 21:19:
No jos sanon että 3-4 krt viikossa noin 10 vuoden ajan niin en kyl kauheesti valehtele...ja paras ohjelmahan on että ei ole mtn ohjelmia...teet vaan aina kovemman ja shokeeraavamman treenin kuin edellisellä kerralla mielikuvitusta käyttäen...simple as that

---

Jotenki osasin odottaa tommosta "kouluikäsenä alotin raudan nostelun ja tässä sitä ollaan!" tyylistä vastausta.
Voisko kumminki antaa jotain vähä tarkempaa neuvoo, itteä kiinnostais eniten keskivartalo joka miehille nyt yleensä on se ongelma-alue jos mikään. Help a friend, eihän päcki kesäks välttämättä oo haave, eihän?
[/q]

Juuri tässä se problematiikka piileekin kun toiselle on vaikea antaa mitään yksityiskohtaisia neuvoja...se mikä toimii jollain henkilöllä ei välttämättä toimi toisella. Homma perustuu oman fysiikan tutkiskeluun ja etenee lähinnä kokeile ja opi menetelmällä ja vieläpä valitettavan usein virheiden kautta. Tämän takia on paha mennä sanomaan mitä kannattaa tehdä ja kuinka paljon. Joku voi kehittyä tekemällä aina samoja asioita aina yhtä paljon, mutta toiset taas eivät. Siksi en mielellään sanokkaan esim. että teeppäs näitä ja näitä liikkeitä näin ja näin paljon.

Ite en ole oikeastaan ikinä noudattanut minkäänlaista "ohjelmaa", joka kangistuttaa kaavoihin. Itsellä treeni perustuu juuri tuohon että ei ole minkäänlaista "ohjelmaa". Joka kerta vaan tehdään kovempi ja lihaksia enemmän shokeeraava treeni kuin edellisellä kerralla. Eli mennessäni salille tiedän ainoastaan minkä/mitkä lihasryhmät treenaan mutta kaikki muu onkin sit ihan mielikuvituksesta kiinni. Pääasia on että pyrin välttämään tekemästä samanlaista treeniä kuin viimeksi, jolloin lihas saa aina uuden/erilaisen rasituksen kuin viimeksi. Tässä on ideana se että lihas ei pääse ikinä totte tottumaan treeniin ja näinollen saa aina uuden shokin kasvaakseen. Homma hoituu vaihtelemalla liikkeitä, liikkeiden määrää, liikkeiden järjestystä, sarjojen määrää, sarjojen pituutta/toistojen määrää, palautumisen määrää sarjojen välillä, sekä käyttämällä erikoistekniikoita (supersarjat, pudotussarjat, pakkotoistot jne) mitä nyt vaan mieleen tulee. Mutta kuitenkin aina tekemällä jokainen sarja ihan loppuun asti riippuumatta siitä kuinka suurta vastusta käyttää. Tätä "ohjelmaa" käytän kaikkiin lihasryhmiin, joten siinä vastaus myös tuon keskivartalon kehittämiseen. Lisäksi ruokavalio ja levon määrä tulee olla myös kunnossa. Eli ei muuta kun opettelemaan...

Pitää kuitenkin muistaa että vaikka olisi kuinka kovat vatsalihakset, niin ne eivät pilkota kovinkaan hyvin rasvakerroksen alta, joten paras tapa saada päcki näkyviin on rasva%:n tiputtaminen sellasiin lukemiin että se päcki tulee sieltä esille. Rasvan polttamiseen aerobinen harjoittelu onkin sitten paras tapa yhdistettynä oikeanlaiseen ruokavalioon. Ite hoidan aerobiset aamuisin kävelemällä 1 - 1,5 tuntia tyhjällä vatsalla. Pitää myös muistaa että rasvahan palaa kehosta tasaisesti, joten mtn kikkaa polttaa erikseen keskivartalon rasvaa ei ole.

Tyydyttääkö tämä vastaus?

Tai sit voi toki aina hakee sen lehden jossa on se kesäksi kuntoon ohjelma *pepsodent**piis*

[/q]
Älä ihmeessä mee tekemään mitään noin dramaattista. Jos koet pakottavan tarpeen tehdä jotain, niin korkeintaan mene juttelemaan asiasta työntekijöiden kanssa.

Ambulanssi on vähän liiottelua. Se selkeesti omistaa viellä pari kaloria elimistössään, kun sinneasti jaksoi ja ei ambulanssi voi tehdä sille mitään ennen hätätapausta. Se ei myöskään tule parantumaan siitä, jos se häädetään kuntosalilta tai jos pelastusmiehet tulee tarkastamaan sen vointia. Se ei ole fyysinen vaan henkinen sairaus

Nään omalla salilla(eri yhtiö) kanssa yhtä sellasta tyttöä ja tulee kieltämättä paha olo. Tänään viimeksi tuli ja yritinkin vältellä sen näkemistä siinä vaiheessa, kun sillä olisi ollut treenivaatteet päällä

[q]Syce, 12.3.2008 20:46:
uuh... ei niinku saa vaan mitään aikaseksi =/ virkeenä menee salille mut homma lysähtää möllötykseksi melkopian eikä sit jaksa tehdä enää mitää. Täytys jostai löytyä lisäpotkua tai joku sparraaja et sais jotain aikaseksi
[/q]

Mulla on toisin päin. Menee salille, tekee mitä ohjelmassa on, menee kotiin ja syö... ja kohta tekee taas mieli treenaamaan tai hakkaamaan säkkiä tai muuta. Ja sitten ihmettelen, kun välillä tuntuu, etten palaudu. :D

[q]Syce, 12.3.2008 21:05:
Olispa virtaa tuohon... kai sitä on nyt joku kevät masis kun ei nappaa. Tiedän et kun rupeis tekemään niin varmasti mielikin virkistyisi. se on vaikeeta...on se
[/q]

No, nappaat Hennan sinne mukaan. Eiköhän se sparraa. :)

Millaisia liikkeitä voisi kotona tehdä käsipainoilla? onko vaikka jotain nettisivua josta näkisi liikkeitä?
Milloin ja mitä pitäisi syödä ennen ja jälkeen salikäynnin tulosten maksimoimiseksi?
Miten selän tukilihaksia saa voimistettua?

[q]Syce, 12.3.2008 20:46:
uuh... ei niinku saa vaan mitään aikaseksi =/ virkeenä menee salille mut homma lysähtää möllötykseksi melkopian eikä sit jaksa tehdä enää mitää. Täytys jostai löytyä lisäpotkua tai joku sparraaja et sais jotain aikaseksi
[/q]
Mulla on kanssa vähän sama ongelma. Alkuperäisen inspiraation lähteet on olemassa(terveys ja kropan paraneminen), mutta mulla kipeytyi polvi ja nyt sen takia en tee jalkalaitteita ollenkaan.
Muutenkin huomaan, että kaipaisi jotain uusia inspiraation lähteitä, kun tuolla kuitenkin tulee kulutettua 1-2h, eli päivän viimeiset valoiset tunnit.

Oon yrittänyt käydä joka arkipäivänä tuolla, mutta aina on jotain minkävuoksi sinne tulee mentyä vaan 2-4kertaa viikossa. Oon ollu ihan tyytyväinen tuloksiin ja yllättynytkin, että jo nyt on nähtävissä näinkin suuri ero alkutilanteeseen verrattuna

Tuohon tukilihas asiaan liittyen ajattelin kertoa omasta harjoittelusta.

Aiemmin on treeni koostunut pääasiassa ylävartalon harjoittamisesta ja tuloksena huono ryhti ja heikot jalat.

Nyt on muutama kuukausi takana harjoittelua mahdollisimman paljon käyttäen omaa painoa, enemmän tankoa, käsipainoja ja vähemmän kaikenmaailman laitteita. Kyykyt ja sjmv jaloille on vahvistanut mukavasti selkää. Tukilihakset käsite on vieras mutta kuvittelisin jotain sen suuntaista vahvistuneen, koska erilaiset selkäkivut ovat loppuneet tyystin (istumatyö pääasiassa päivisin).

Toinen hyvä keskivartalon kehittäjä on leuanvedot, sekä myötäotteella, vastaotteella että kapealla otteella sellaisessa alataljan vetokahvassa roikkuen. Näissä kun pitää jalat koukussa niin alussa itsellä tuntui että vatsalihakset repeää vaikka istumaannousuja on tullut tehtyä aiemminkin. Leuat auttavat myös yläselkään mukavasti.

Nyt kun on välissä herätellyt kehoa tuollaisilla uusilla liikkeillä niin alkaa löytymään aina useampia liikkeitä per lihasryhmä ja huomaa miten salillakäynti auttaa oikeasti sitä hyvinvointia eikä vain aiheuta kipeytyneitä hauiksia viikoksi eteenpäin, niinkuin joskus on tehnyt.

Omaan treeniin kotona, kun ei salille jaksa lähteä, kuuluu hauiskäännöt, ojentajien treenaus nostelemalla käsipainoa niskan takaa ylös, yläselän treenaus ns. "moottorisahaliikkeellä" (toinen jalka koukussa sohvalla / penkillä ja toisen puolen kädellä rauhallisia nostoja keskittyen olkapään ja lavan liikkeeseen). Kyynärvarsia saa treenattua helposti käsipainoilla, lisäksi vipunostot sivuille ja eteen auttaa olkapäihin, epäkkäät saa "olankohautuksilla" hyvin käsipainoilla. ..Mitäs muuta.. ..jalkatreenit onnistuu jos lastaa käsipainojen levyt vaikka reppuun ja tekee kyykyt reppu selässä, samoin sjmv (suorin jaloin maastaveto takareisille) reppu käsissä. Samoin pohkeet saa treenattua kotona ottamalla pari kirjaa seinän viereen, reppu selkään ja päkiät kirjojen päällä nostellen pitäen pientä tukea seinästä. Samaa voi varmaan tehdä istualtaan yhtä hyvin, reppu vain jalkojen päälle.

Kaikenlaistahan noilla saa :) ..ehkä ennemmin voi kysyä että mitä lihasryhmää ei onnistuisi treenata kotona käsipainoilla.

Niin ja sekä salilla että kotona punnerrukset, joko polvet maassa tai varpaillaan, tekee myös tosi hyvää sekä vatsalihaksille että selkälihaksille.

Kylläpäs venähti, no, poimikaa rivien välistä jos siellä jotain asiaakin oli :)

Säbäkausi loppui ja tahtois salille, tietäiskö joku jotain hyvää salia hyvien kulkuyhteyksien päässä (Kannelmäestä)? En tässä vaiheessa halua ostaa sellasta vuosikorttia niin kertamaksulla/10krt kortilla pitäis irrota.

[q]Jago, 12.3.2008 21:44:
Millaisia liikkeitä voisi kotona tehdä käsipainoilla? onko vaikka jotain nettisivua josta näkisi liikkeitä?
Milloin ja mitä pitäisi syödä ennen ja jälkeen salikäynnin tulosten maksimoimiseksi?

[/q]

Pariin tuntiin kai (jonkun koulukunnan mukaan, itsekin hyväksi havainnut) ei ennen salia kantsi syödä. Puoli tuntia ennen treeniä voisi jotain esim l-karnitiinijuomaa nauttia saadakseen rasvanpolton optimaaliseksi. Proteiiniahan kuulemma pitäisi nauttia tunnin sisään treenistä, jotta siitä on kunnolla apua lihaksille, mutta ehkä joku proteiinijuoma mielummin kuin esim kunnon pihviä.

Käsipainot on itse asiassa mahtavat kunhan oppii kunnolla liikkeitä. niillä voi treenata tosi monipuolisesti.
Esim kyljet. Seiso jalat hieman levällään, polvista hieman koukistusta että selkä pysyy suorassa. Sitte käsipaino toiseen käteen ja ala laskemaan itseäsi painon kanssa alas puristaen vatsalihaksia samaan aikaan. Sitten nouset vain ylös siitä, tuntuu tarpeeksi isoilla painoilla tosi hyvin kyljessä. Toistoja molemmille puolille tarpeeksi.

Hartioille on vaikka kuinka paljon liikkeitä, pääsääntöisesti jos pidät käsiä 90° kulmassa, käsipainot kattoon kohti hartioiden tasolla. Siitä nostelemalla yhdessä tai vuoron perään vähän yläviistoon, että näet silmissäsi painot. Tai kädet alhaalla, nostelemalla eteen tai sivuille painoja kyynärpäät hieman koukussa, koska lukossa ollessa voi sattua painon ollessa kyseessä.

Näitä on miljoonia. Valitettavasti en tiedä netissä sivuja, kaikki olen oppinut toisilta ihmisiltä ja body pumpista jne.

Kävin pitkästä aikaa lenkillä tiistaina. Jalat on niin vietävän kipeinä vieläkin, vaikka venyttelinkin hyvin lenkin jälkeen. Niin, ja lämmittelin ennen lenkkiä.. Taitaa se tatami olla kuitenkin parempi mesta mulle, vaikka sieltä oon monet kerrat palannut kotiin "tää loppu nyt kyllä tähän" -asenteella. Jos nyt kuitenkin reenaisin mustaan vyöhön tähdäten..!

[q]Syce,
kai sitä on nyt joku kevät masis kun ei nappaa. Tiedän et kun rupeis tekemään niin varmasti mielikin virkistyisi. se on vaikeeta...on se
[/q]

Ootko tullut ajatelleeks että "kevätmasis" voi olla ihan yksinkertaisesti raudanpuutosta? Itse huomasin taas tänä kevättalvena, että pari päivää rauta- + vitamiiniseerumin nauttimisen aloituksen jälkeen olo oli kummasti pirteämpi kuin sitä ennen. Sama juttu joka kevät, ympäri vuoden en noit sentään alkais syömään. En ole mittauttanut hemoglobiinejani, mutta väsytti niin hemmetisti ja mahdolliseen anemiaan mulla oli ja on syitä kasassa useampia. Oli tuon Floravitalin, Ferroforte B:n tms. vaikutus oikea tai placebo, niin paremmin jaksan myös salilla.

Omegoillakin on merkitystä jaksamiseen + mielentilaan. Kala-allergikkona tulee otettua omega-3:t ja -6:t suomalaisesta kylmäpuristetusta pellavaöljystä. Pari teelusikkaa päivässä antaa enemmän omegoita kuin kala- tai tyrnikapselit ja on vielä halpaakin. Luontaistuotekaupoista tai Sokoksen/Stockan luontaisosastoilta saa näitä kaikkia.

O