puntti & sali

Back to yleinen keskustelu O

[q]Epailija, 24.1.2008 13:27:
---
Ana-5000, 24.1.2008 00:24:
(kyykky 25 x 2 x 20 kilon tangolla, vatsat 2 x 50 tai 3 x 33, punnerrukset 2 x 20 ja leuat 1-2 kpl ja dipit 10-20 x 2)
---

Semmoinen välihuomautus, että pelkän istumaannousun lisäksi kannattaisi IMO treenata myös syviä vatsalihaksia ja erinäisiä selkälihaksia, mutta yksityiskohdat kannattanee kysyä joltain, joka tietää paremmin. Tukielimiä pitäisi kuitenkin treenata suhteellisen tasapuolisesti, etteivät eri lihasryhmät joudu pahaan epätasapainoon, mikä taas vaikuttaa ryhtiin ja sitä kautta mahdollisesti aiheuttaa vaivoja.
[/q]

Kiitos sarjoista, pitää kokeilla noita! Vatsalihaksia tulee itseasiassa treenattua paljon ja monipuolisesti, koska lajiharjoittelussa otetaan paljon iskuja vatsan seudulle, harjoitellaan asentoa sun muuta ja loppujumpassa varioin vatsalihasliikkeitä mahdollisimman paljon. Pakki alkaa olemaan iskunkestävyydeltään jo ihan kohtuullisella tasolla.

Sitä on tullut väännettyä nyt niin, että tehty perus istumaannousuja, sitten "rutistuksia" eli polvet 90asteen kulmassa jalat ilmassa ja kyynärpäitä polviin, siitä kiertäen, linkkareita, etc.. ja tietty paras vatsalihasharjoitus eli harjoituspari vetää alakoukkuja pakkiin :)

Pitää ensi kerralla mennä tutustumaan noihin vapaisiin painoihin, ei noista koneista taida olla enää paljoa hyötyä nyt kun punttisalilla käyminen on saanut lajiperusteisen tavoitteen pelkän pihvin/nostovoiman kasvatuksen sijaan.

[q]Lauruska, 4.2.2008 00:08:
Käyn indoor cyclingissä motivuksessa. Kyseinen sali sijaitsee niin että sinne pitää kulkea osittain kuntosalin läpi.

Tänään yhdellä salin kuntopyöristä pyöräili aivan älyttömän anorektisen laiha tyttö/nainen. Hän oli siis niin laiha, että kun katsotte googlessa kuvia anorektikoista, niin tämä edusti niistä pahinta. Vain luu ja nahka jäljellä.

Jäin myöhemmin pohtimaan miten minun olisi kuulunut toimia, sillä nyt vain kävelin ohi omalle tunnille. Olisiko minun pitänyt ilmoittaa tiskille tästä tytöstä? Luultavasti tyttö oli ohittanut tiskin tullessaan salille, joten heillä oli jo tiedossaan se, että tällainen tyttö treenasi tällä salilla.

Saako sairaan treenaamiseen puuttua, olisiko pitänyt sanoa tytölle itselleen että miten voit? Tai soittaa jopa hätänumeroon?

Muut törmänneet samankaltaiseen ongelmaan? Miten te toimitte?

Itselle tuli niin huono olo, että jatkossa on pakko tehdä jotain jos samanlainen tilanne tulee eteen.
[/q]

Ei mun mielestä tarvitse tehdä mitään. Ei tuollaista ihmistä voi satunnainen kuntosalinkävijä auttaa sen enempää kuin Alepan kassa voi auttaa rappioalkoholistia olemalla myymättä sille kaljaa.

Mun sali sosiaaliviraston kautta maksaa kokonaiset 10/vuos eikä se oo ku 2v vanha mesta. Ihan loistava!!
Puntil tulee käytyy 3-4krt viikossa. Ladythaissa hikoillaan pari kertaa viikos ja siihen päälle viel aamulenkkejä 2-4krt viikossa. I *sydän* Sports!!

Spinningis ja hydrospinningis tulee kans välil käytyy ku kerkee.
Pää hajois ilman treenii.

[q]Kon-tiki, 7.4.2009 12:47:
---

Mä olen kasvissyöjä (ovo-lakto, siis ei kalaa). Salilla tulee käytyä 2-3 krt / vko ja tofua + soijarouhetta + rahkaa menee päivittäin. Olen huomannut, että salipäivinä mun valtavaa ruokahalua ei oikein saa sammumaan muilla kuin proteiineilla. Tykkään laittaa useimpina aamuina soijaproteiinimössön: n. 1 dl soijaproteiini-isolaattia (90-jotain %) lautaselle, sekaan pari rkl kaurahiutaleita (jos löytyy) ja appelsiinimehua, kunnes mössössä on puuromainen rakenne.

Annoksesta saa jotain 30 g proteiinia eli reilu kolmasosan 60-kiloisen naisen päivätarpeesta. Kyl näitä saa jatkuvasti olla kiskomassa, mutta tulokset tuntuvat puhuvan puolestaan (= muuten ehkä olisin vielä plösömpi). Lisäksi JR Sports Nutririonin isolaatti (9,90 e / 900 g) on tehty ilman gm-soijaa.

Tässä juttua nuorten naisliikkujien kasvisruokailusta

http://www.fit.fi/ravinto/ravintotieto/_a92719/

ja täällä bodaavat vegaanit

http://www.oikeuttaelaimille.net/foorumi/index.php?showforum=73
[/q]

Kiitos linkeistä! Tää oli jotakuinkin sitä mitä mä kaipasinkin =)

[q]JussiS, 5.3.2009 09:20:
Kyl mun mielestä esim 10 toistoa omalla painolla penkistä on huomattavasti parempi vertailukohta, kuin absoluuttinen maksimi. 100 kg saa penkistä ylös aika helposti kuitenkin ja jollekin satakiloiselle jätkälle toi on mielestäni aika huonokin tulos vielä... [/q]

Nimenomaan.

[q]Tietty maksimipainoilla on kiva leveillä jos se nyt sattuu olemaan enemmän kuin muilla :P
[/q]

Niinhän se varmaan on. Sääli vaan, ettei siinä mitään leveilemisen aihetta ole, kuin et on "isompi numero" :D

Kuunnelkaa kehoanne ja asettakaa sille haasteita! Pelkällä puntilla se jää aika mitättömäksi ajan mittaa, MUTTA se jos jokin tapa on tehokas totutella erilaisiin koettelemuksiin. Kaikki mikä tuntuu uuvuttavalta pidemmän päälle on hyvä, eikä pelkät "sarjat". Keskittykää eniten niihin syviin lihaksiin, koska kestävyys on voittajia varten!

:)

[q]La Petite, 5.3.2009 13:29:
Ei toi 100 nyt niin paljon oo. Mä tiedän tytön joka teki 6toistoo 90kg:lla :)
[/q]

Suhteellista.

Mä näin lehdessä kaverin joka veti 300kg penkistä, et ei se 200kg nyt oikeen mitään ole. Ja ihan naturaalina ofc! :D

[q]hrdkvr, 5.3.2009 08:56:

no ykkösellä

eihän sillä mitään väliä olekkaan mutta 100 kiloa on vaan pidetty kultaisena voiman mittarina
[/q]

Entäs, jos mennään jenkkilään missä ei käytetä kiloja ja ilmeisesti sen pitää olla joku pyöreä luku niin olisko se sit 200lbs se voiman mitta, mikä on nyt nopealta laskemiselta sen about ~10kg vähemmän? xD

Mut jotenkin toi saa multa aina karvat nousee pystyyn, kun jotkut tulee kysyy tota tulosta, vähän niin kuin "sillä olisi jotain merkitystä". Mä oon viimeksi varmaan kuusi vuotta sitten kokeillut maksimia penkistä, eikä se nykyään varmaan hirveen paljoa yli sataa ole. Johtuen aika pitkälti tekniikan haihtumisesta. Eikä tuolla väliä vaikka se alta sadan olisi sillä tiedän olevani paljon voimakkaampi, kuin melkein 10 vuotta sitten, kun mä teininä sain sen 116kg.

No mut pääasia, et on tavoitteita ja nehän toimii parhaiten motivaattoreina :)

Tuli tos eräs päivä käytyä tuon upouuden Flamingon Finnbodylla. Siel oli jossain laitteissa sellainen elektroninen korttipaikka, mihin voi laittaa oman henk.koht.-"kortin" ja se ilmeisesti kertoo treeniohjelman ja sarjat per laite mitä sulle on suunniteltu. Aika kätevä sinäänsä ja sit laskutaidottomiakin varten oli muutamassa laitteessa näyttö, mikä kertoo mones työntö / veto oli meneillään kyseisessä laitteessa. Muuten ihan huiput Technogymin laitteet kyllä, mutta harmillisen vähän vapaapainoja ja rautaa yleensä. Enempi sellanen hihhuli-sali siis kyseessä. Lämmittelylaitteiden edessä tais olla kolme isoa screeniä mis näkyi TV ja muutama jumppasali ja sit erikseen vieläpä rentoutumis-puoli missä oli hierovia tuoleja yms.

Aika näppärä ja laatu sali kyllä, mutta ei henkilökohtaisesti oikein tyydyttänyt omia vaatimuksiani, mut pienellä improvisoinnilla se kyllä riittää hyvinkin.

[q]Mar6, 20.9.2008 14:54:
Kyllä mä pidän tuota toimintaa puhtaasti pelleilynä :D
[/q]

Joo, kyllä muakin nauratti ensin ja kelasin et tää tulee vielä menee siihen et kun astuu salille ni sieltä tulee robohandut mitkä liikuttelee raajojas samalla kun vetelet jotain diettipirtelöä :D

Ymmärrän kyllä et lämmittelylaitteiden läheisyydessä on lehtiä tai TV, mitä voi katsella tyyliin esim. sellasen kuntopyörää mis istutaan jalat etiä päin.

Sit tuol oli myös lapsiparkki minne voi heittää naperot. Ihan kiva jos ihmiset myös käyttäsivät niitä. Muutamaan otteeseen nähnyt nuoren isän / äidin pitävän tenavaa mukanaan salilla pyörimässä. Ne todella ärsyttävät, kun ei voi aina sarjaa tehdesssä katsella ympärille eikä missään nimessä haluisi vahingossakaan satuttaa pientä.

[q]Wiko, 26.4.2009 22:22:
Tyydyttääkö tämä vastaus? *hymy*[/q]
Pieni kalastelu selkeesti kannatti, nythän sitä asiaa tuli enemmän ku uskals odottaakkaan.

Rohkeesti oletan et kaikki jotka vähääkään asiasta jaksa ottaa selvää sentään tajuu treenata lihasryhmittäin, mut toi rasituksen vaihtelu voiki olla kovempi pala. Itellä osittainen este on salin laitetarjonta, mut tosiaan huomannu et ihan jo samojen liikkeiden tekeminen eri järjestyksessä vaikuttaa siihen missä lihaksessa tuntuu treenin jälkeen eniten et on yritetty. Varmaan se et tekis kans isommilla painoilla auttais omalla kohalla, nyt on liikuttu lähinnä semmosissa vastuksissa joilla jaksaa tehä sen 10+ toistoo.
Isoin ongelma mulle tällä hetkellä on kumminki se ettei löydy motivaatiota aerobisen puolen treenille, kummasti heikentää lihastreeninki tulostasoo ku meinaa vähä välii happi loppuu. No, ehkä sitä saa aikaseks liikku vähä enempi ulkosalla nyt ku kelit paranee. :)

Joku ystävällinen vois vielä tarkentaa selväks suomenkieleks näitä käsitteitä "supersarjat, pudotussarjat, pakkotoistot" nii saa kaikki muutki jotka sattuu lukemaan vinkkiä treenaamiseen.

[q]Pitää myös muistaa että rasvahan palaa kehosta tasaisesti, joten mtn kikkaa polttaa erikseen keskivartalon rasvaa ei ole.[/q]
Tähän täytyy selkeesti saada muutos! Pyhitän siis loppuelämäni naisille suunnatun erikoiskuurin kehittämiseen jolla rasvaa pystyis polttaa muualta ilman et rinnoista lähtee! ;)

[q]epicuros, 26.4.2009 23:10:
Kovalla kulutuksella se vatsaskin katoaa.

-and so on-
[/q]
Ei täs nyt mihkää supermieskisoihin olla kumminkaa menos, et ku jo nykysellä syö jokseenki terveellisesti ja dokaa suht harvoin nii saa kyl riittää dietin suhteen.

Kuntopiirihässäkkä ois varmaan joo hyväks, mut pitäis kyl saadaa ihan peruskuntoa vähä paremmalle tasolle ennenku on järkee lähtee moiseen touhuun.

---

Tästä ikusesta vitsistä "rantakunnosta" tuli mieleen; millä te ihmiset motivoitte ittenne liikuntaan? Ainaki ite saan parhaiten aikaseks jos on ees jonku näkösiä tavotteitta, ja nyt ku ainoo tavote mitä treenaamisen alottaessani asetin on saavutettu nii tarttis keksii muuta.

Eli miten muilla, millasia tavoteitta tai välitavotteita asetatte treenamisen suhteen?

[q]
Supersarja = tehdään ilman lepoa liike ja vastaliike, esim ojentajat + hauikset
Pudotussarja = tehdään maksimimäärä toistoja, otetaan esim 1/2 painoa pois, taas maksimimäärä toistoja, taas 1/2 painoa pois, maksimimäärä toistoja jne kunnes ei enää jaksa.
Pakkotoisto = epäpuhdas toisto, esim penkissä toinen auttaa pari viimeistä työntöä ylös, kun itse ei enää jaksaisi toistoa tehdä
[/q]

Mielestäni supersarjassa molemmat/kaikki likkeet kannattaa kylläkin tehdä aina samalle lihasryhmälle, sillä tällöin saadaan kovempi rasitus kyseiselle lihakselle. Ja tarkoitushan näillä tehokeinoilla on juuri tehostaa rasitusta...liike ja vastaliike periaatteella kyllä voidaan säästää aikaa mutta tehostaako se lihakseen kohdistuvaa rasitusta? Mielstäni ei....ainakaan tarpeeksi.

Pudotussarjoja voi siis tehdä yhdellä tai useammalla pudotuksella per pudotussarja.

Pakkotoistosta sen verran, että ehkä tuo epäpuhdas toisto on aavistuksen verran harhaanjohtava nimitys. Sillä vaikka tätä pakotettua toistoa ei suoritetakkaan täysin omilla voimilla, niin silti suoritustekniikka tulee olla mahdollisimman puhdas. Pääperiaate tuosta tulikin jo hyvin selville.

[q]

Itse teen JussiS:n mukaisia "supersarjoja" pääosin sen takia, että tulee tehtyä enemmän samassa ajassa ja kun ei juuri rasita samoja lihaksia vastaliikkeessä, niin voi nopeammin palata taas ensimmäiseen lihasryhmään.

Miten siis tehdään supersarja esim. perus vapaapaino haukkaväännölle tai penkille? Jotenkin ei mahdu päähän kun lihakset kuitenkin supistuvat kunnolla vain tietyillä tavoin.
[/q]

Juuri näin, eli sillä voi toki säästää aikaa, mutta ei välttämättä niinkään tehostaa tietyn lihasryhmän treeniä, koska vastaliikkeen aikana toinen lihas pääasiassa lepää...verrattuna siihen jos supersarjoja tekee aina samalle lihasryhmälle, jolloin lihas ei pääsee lepäämään koko supersarjan aikana...ja mikä estää ihan normaalissa suorassa sarjassa palaamasta nopeammin tekemään toista sarjaa, jolloin välissä ei edes ole sitä vastaliikettä, jossa kuluu aikaa...

Supersarjaahan ei siis tehdä yhdelle tietylle liikkelle vaan se koostuu useammasta liikkeestä tietylle lihakselle esim. hauiksille, hauisliike a ja heti perään hauisliike b...ja jos haluaa tehdä triplana niin vielä hauisliike c. Tämän jälkeen pieni palautuminen ja sama alusta jne.

[q]Zeratul, 28.4.2009 15:36:
---
epicuros, 26.4.2009 23:10:

Tästä ikusesta vitsistä "rantakunnosta" tuli mieleen; millä te ihmiset motivoitte ittenne liikuntaan? Ainaki ite saan parhaiten aikaseks jos on ees jonku näkösiä tavotteitta, ja nyt ku ainoo tavote mitä treenaamisen alottaessani asetin on saavutettu nii tarttis keksii muuta.

Eli miten muilla, millasia tavoteitta tai välitavotteita asetatte treenamisen suhteen?
[/q]

Melkein kun hieman yli 10 vuotta sitten kadotin itsessäni tuolloin olleen yli kymmenen kiloa ylipainoisen junior sotanorsun niin ei ole tarvinnut erikseen itseään motivoida.. Sitäkin piti yrittää muutaman kerran mutta tajusi ainakin yhden asian, jos pitää väen väkisin motivoida tai vääntää niin siitä ei tule yhtään mitään. Ottaa vaan kokonaisen elintapamuutoksen ja unohtaa nää kesäkunto naistenlehtidieettijutut
Ja Wiko antoi kyllä mun mielestä parhaan vinkin, itse noudatan samantyyppistä ohjenuoraa, eli treenaan joka kerta pikkusen kovemmin jollain tapaa, saa nähä oonko mä ikinä tarpeeks kesäkunnossa No kyllä mulla tavotteita on, riittää kun muistelee mitä nosti vuosi sitten ja mitä nostaa nyt, riittäköön kun suunta on kerran ylös.

Ne mitkä väkertää kotona ja miettii liikaa montako grammaa tribulusta syö seuraavana aamuna tai monta toistoa tekee "lettu levällään reisienavauskoneessa" huomenna firman kuntoklubilla, ei yleensä ole kovin ihmeellisessä kondiksessa

Ei tää mitään rakettitiedettä oo, senkun liikkuu vaan, ja elää muutenkin terveellisesti, ennenkaikkea tekee sen hyvällä fiiliksellä niin varmaan sitä alkaa jotain kesäkuntoa näkymään.

[q]niomic, 29.4.2009 01:22:
Kertausharjoitukset kun ovat tulossa, niin tällä hetkellä tavoitteena on lihaskuntotestirajojen mukaan erinomainen kuntoisuusluokka. Rajat eivät ole hirveän korkealla, mutta samalla voi varmaan helposti todeta, että kuuluu omassa ikäluokassaan loppupeleissä kohtuu pieneen ryhmään. Cooperista en ole vielä saanut päätettyä, perus ratajoukseminen kun borettaa jo ajatuksena niin kympillä, että motivaatiota pitäis kyllä löytää jostain aika maagisesti.[/q]
Toi intin kuntotesti ois kyl sinällään ihan jees ku olis jo olemassa vertauskohta aiemmista suorituksista, ja jonkilaiset rajat hyvälle/erinomaselle suoritukselle. Tosin ainakaan selkien tekeminen suoraan lattialta ei ehkä oo se tervein vaihtoehto, ja vauhditon pituus on ton pisteytyksen suhteen ihan urpoa ku siihen kuitenki olennaisesti vaikuttaa suorittajan pituus. Ei ihan taida olla realistista et pienemmän kaverin pitäs hypätä se 2,7m, mut kaipa se omiin tuloksiin vertaamalla antais osviittaa alakropan kunnosta. Ja cooper ois kans periaattes hyvä yleiskunnon mittari, mut tosiaan tympii koko ajatus lähtee radalle. Vielä ku on aikasemmin tehny ihan hyvii tuloksii tossa nii ei viitti lähtee masentamaan itteensä. :D

[q]Mar6, 29.4.2009 11:58:
Ottaa vaan kokonaisen elintapamuutoksen ja unohtaa nää kesäkunto naistenlehtidieettijutut *lmao*[/q]
No täähän oli yks syy miks kysyin, toi pelkän kesäkunnon takii rehkiminen lähinnä naurattaa.

[q]Ja Wiko antoi kyllä mun mielestä parhaan vinkin, itse noudatan samantyyppistä ohjenuoraa, eli treenaan joka kerta pikkusen kovemmin jollain tapaa, saa nähä oonko mä ikinä tarpeeks kesäkunnossa No kyllä mulla tavotteita on, riittää kun muistelee mitä nosti vuosi sitten ja mitä nostaa nyt, riittäköön kun suunta on kerran ylös.[/q]
Toi on ihan totta, lienee ihmisluonnossa et mihinkää ei olla tyytyväisiä, ainahan sitä voi kiristää vähä tai nostaa muutama kilo enemmän. Tässä tuli kans toinen syy tälle kyselylle, josko jollain vaikka ois ollu täysin erityyppinen malli tavotteille... kovasti meinaa uskon et jossain vaiheessa, ehkä jo melko pian, ei enää kiinnostakkaan nostaa enempää. Toki sitä nyt varmaa jonku aika pysyy homma mielekkäänä ihan pelkän liikunnan takii.

[q]niomic, 29.4.2009 01:22:
---
Zeratul, 28.4.2009 15:36:

---

...
Jo pidemmän aikaa ohjenuorana on ollut omaan painoon nähden kohtuullinen lihaskunto. Suurin osa harrastuksista ja lajeista on kyllä ollut semmoisia, että jalat ovat aina olleet paljon paremmassa kunnossa kuin ylävartalo. Omaan painoon nähden -teemaan liittyy myös kehonhallinta, jota olen oppinut ihannoimaan telinevoimistelijoiden, tanssijoiden, sirkusten voimamiesten(:) ja MMA-mättäjien kautta.

Jossain vaiheessa tuli aseteltua tavoitteita, kuten x punnerrusta ja y leukaa, mutta aika pian tuli selväksi, etteivät noin selkeästi omassa päässä teennäisesti luodut tavoitteet kauaa jaksa motivoida.
...
[/q]
Oon aika samoilla linjoilla kuin niomic.

Mua motivoi liikkuminen itsessään ja "kehittyminen paremmaksi ihmiseksi [tm]". Vaihtelen lajia ja treenailun painopistettä varsin usein sen mukaan, mikä liikkuminen milloinkin on kivaa. Motivoiva asia on se, että liikkuminen on hauskaa ja se, että se kehittää jotain ominaisuutta, mistä oon sillä hetkellä innostunut. Tällä hetkellä keskityn normitreenin ohella (lue: kustannuksella) erityisesti tasapainoon, venyvyyteen ja koordinaatioon. Liikunnassa on paljon kehittämisalueita, mitä ei ihan heti tule ehkä ajatelleeksi. Etsi se, mikä kiinnostaa. Tee sitä niin kauan kuin se motivoi. Vaihda sen jälkeen muuhun. Tämä toimii mulla..

Aivan oikein, en ole kovin pitkäjänteinen yksilö. Siksi en olekaan missään tosi hyvä, mutta monessa asiassa ihan kohtuullisen hyvä

Kaipa noi homppelit ja lesbottimet kuitenkin on sen verran pieni vähemmistö, että niiden läsnäoloa katsellaan sormien välistä. Eri sukupuolten pukuhuoneet on paitsi traditio, myös ihan taktinen veto paikan pitäjältä, koska ujostelijat eivät välttis haluaisi mennä punttisalin yhteispukuhuoneeseen, ja sit jäis salikortit ostamatta. Onhan se nyt esimerkiksi jollekin aralle naiselle ihan eri asia mennä naisten suihkuun missä saattaa ehkä olla lesbo tai pari, kuin johonkin yhteishuoneeseen heteromieslauman keskelle. [troll]Etenkin kun sieltä salilta löytyy aina joku köntti jolta hevoshormonit/steroidit/piri/proteiinilisät ovat syövyttäneet käytöstavat päästä.[/troll]

[q]salama jack:
Mömmöissä on semmonen vaikutus että ne pakkaa lihakset täyteen nesteitä ja tää tekee niistä suuremman näkösiä vähäks aikaa
[/q]

No kreatiini kerää nesteitä ja sitä kautta tulee sitä voimaa lisää

[q]
Se on semmonen myyntikikka.
[/q]

Mitä helvetin kikkaa tossa nyt on. Tolla tavalla kreatiini toimii

[q]
Sit ku ei syökään enää pirtelöitä niin turvotus laskee
[/q]

Mistäköhän pirtelöistä sä nyt puhut..jostain susta-oxy-dnp-piri söösseistä vai proteiini+hiilihydraatti -palautusjuomista?

Jos kreatiinia meinaat, niin tottakai nesteitä lähtee, ku lopetat sen käytön

[q]
Mut miks kiirehtii lihaskasvun kanssa? Mutsikin aina jauhaa että ”hiljaa hyvä tulloo”! Mä uskon tohon täysin kokemuksen pohjalta.
[/q]

Jos jotain tulosta oikeesti haluu, niin sen eteen pitää tehdä vitusti töitä. Ei ne lihat itsestään tule. Meijän salilla on paljon keski-ikäsiä äijiä, jotka treenaa samoilla painoilla sellasta hauskan näköistä egotreeniä. No ne ei oo kasvanu pariin vuoteen senttiäkään. Ne ehkä kans uskoo, et hiljaa hyvä tulee

[q]
Kun kokeilin viime vuoden puolella protskui ja parii hiilihydraatti pirtelöitä, toki tehon huomas ja lihakset turpos.
[/q]

No jos sä jotain maltoo kiskot koko ajan, nii kai sä turpoot, ku läskii ja nesteitä tulee ;-)

[q]
Sit kun alkoi tuloksii kalastaa liian voimakkaasti ja yli-innokkaasti niin loukkaantumiset lisäänty ja hyöty muuttui haitaksi.
[/q]

Ylikunto

O