Bileet&kuteet&Kulttuuri

Back to yleinen keskustelu O

Yleensä tekno/elektrobileissä ihmisillä on päällä sellaiset vaatteet mitkä tuntuvat mukavalta. Ehkä trance/polkkakansan mielestä turisticountti on huipussaan .

Jenkkimenosta piti vain kommentoida sen verran, että täällä puhutun perusteella saa sen kuvan, että jenkeissä kaikki bileet olisivat täynnä muoviroskaan verhoutuneita ihmisiä.

Itse kävin viime kesänä teknobileissä Chicagossa (en tosin osaa sanoa noudattaako sielä myös pukeutuminen samaa linjausta kuin suomessa, että teknobileissä ollaan "normaalimman" näköisiä). Porukka olisi voinut olla mistä tahansa normiteknobileistä suomesta, tosin kaikilla ug:immilla skenemiehillä vaikutti olevan löysät housut, löysähkö lyhythihainen kauluspaita (ruudullinen) ja pitkät pulisongit .

Ei näkynyt yhtään glowstickiä tai muovihelyjä. Meno oli varsin loistava ja line-up mitä vakuuttavin (Surgeon, Regis ja Advent + paikallisia dj:tä). Joten eipäs yleistetä.

oli bileet minkälaiset tahansa, en juuri näe vaivaa pukeutumiseen. (no joo.. on pari "parempaa" t-paitaa, jotka on ns. bilekuteita) muu bilevaatetukseni on täsmälleen samaa kuin muulloinkin, töissä, kadulla.. perus-lähibaari-iltana. juon myös olutta juhliessani, koska en halua käyttää huumausaineita, enkä selvinpäin saa oikein kiksejä mistään. ja joskus juon myös siideriä, koska en saa siitä krapulaa...

pitävätkö kanssabilettäjät minua turistina? ohhoh... vai luinko topicin vain huolimattomasti...?
no eipä kukaan ole pahasti sanonut... tai en ainakaan ole kuullut. yrittäkää siis kovemmin saada se tajuntaani.

Mulle on oikeestaan aiwan sama miltä muut ihmiset bileissä näyttää, ite en pukeudu mitenkään erikoisesti. Tulee yleensä keskityttyä ihan siihen audiopuoleen. Tässäpä kuitenkin muutamia omia mielipiteitä, joita ei kannata ottaa niin vakavasti. -Sillä onhan tämäkin ihan vaan makuasia.

BEGIN:
Kieltämättä aika huvittavia bilehileitä näkee, mutta onhan se toisaalta aika asiallista, koska nämä epämääräiset pukeutujat ottavat homman täydestä sydämmestä.( ? )
Mun luullakseni nämä pukeutujat haluavat vain osoittaa kunnioitusta koko kulttuurille.

...Mutta. Yksi asia on jota en varmaan koskaan pysty käsittämään && hyväksymään:
HAME MIEHILLÄ / POJILLA...

...Tästä bilekulttuurista nyt vaan on rakentunu pikkuhiljaa vähän tämmönen omituinen juttu.

Pukeutukoon jokainen kuten itse haluaa... Pääasia on, että menoo ja hauskaa on!

Kieltämättä aika huvittavia bilehileitä näkee, mutta onhan se toisaalta aika asiallista, koska nämä epämääräiset pukeutujat ottavat homman täydestä sydämmestä.( ? )
Mun luullakseni nämä pukeutujat haluavat vain osoittaa kunnioitusta koko kulttuurille.


Kulttuurin kunnioittamisesta en tiedä, mutta tiedän tuttvapiiristä useita ihmisiä, jotka saa kiksejä pukeutuessaan erikoisesti.. Useat niistä ovat vielä sellaisia, joista ei varmasti uskoisi, että kulkisivat moisissa vaatteissa missään. Tavallaan bileet antavat oikeuden kulkea juuri siinä missä haluaa ja musiikki vaan lisää sitä tunnetta.

...Tästä bilekulttuurista nyt vaan on rakentunu pikkuhiljaa vähän tämmönen omituinen juttu.


Omituinen juttu se oli mun mielestä silloin kun oli suuria tehdashallireivejä, joihin ei voinut mennä muuten kuin ultraleveissä housuissa, leveässä kirjavassa paidassa ja hiukset sinisinä

Originally posted by Cassu:
BEGIN:
Kieltämättä aika huvittavia bilehileitä näkee, mutta onhan se toisaalta aika asiallista, koska nämä epämääräiset pukeutujat ottavat homman täydestä sydämmestä.( ? )
Mun luullakseni nämä pukeutujat haluavat vain osoittaa kunnioitusta koko kulttuurille.


Moninaisuus kunniaan! Itse ainakin jos pukeudun jotenkin erityisemmin niin teen sen paljolti siksi. Musta on kiva ajatella, että jos yleensä alakulttuureihin liittyy joku tietty pukeutumiskoodi niin täällä sellaista ei oo, tai ainakin se on paljon laajempi ja väljempi.

Turismikeskusteluun sen verran, että ihmettelenpä minkä verran jengi yleensä jaksaa kelailla muista onko ne nyt sitten turisteja tai uugeenaamoja tai jotain muuta. Itse en ainakaan kenenkään pukeutumisesta vedä mitään johtopäätöksiä, ehkä sitten käytöksestä ennemmin - jos nyt ylipäätään yhtään kiinnostaa alkaa pohtia monettako kertaa tuo tyyppi tuossa vieressä mahtaa oikein olla bileissä...


...Mutta. Yksi asia on jota en varmaan koskaan pysty käsittämään && hyväksymään:
HAME MIEHILLÄ / POJILLA...


Hyvä vaan kun vähän horjutellaan ikiaikaisia konventioita. Hame on siisti asuste, ja musta on vaan ihan hyvä, jos se pikku hiljaa vapautuu ahtaasta merkitystaakastaan. Ja sit tää voi olla vaan ihan oma omituisuuteni, mutta minusta hame sopii erityisen hyvin siihen tapaan tanssia, joka bileissä noin yleensä on vallitseva. Älkää kysykö miks ja mitennii..

[ 08 March 2002: Message edited by: mmm... ]

Että voi mennä ihmisten elämä vaikeeks joittenkin vaatteitten takia.. Mulle on ihan sama, missä vaatteissa jengi bilettää, kunhan bilettää. Tietty hyvä ois, jos ne vaatteet/omistaja ei haise paskalle yms tai aiheuta muuta ympäristöhaittaa, kuten roskaa.
Jos joku hakee kiksejä epätavallisista vaatteista niin siitä vaan. Tässä on IMO vähän sama juttu kuin kaikessa kasvis/lihansyönti, oikeisto/vasemmisto jne -jutuissa: älkää väkisinsyöttäkö ideologiaanne muille. Kaikkien pitäs saada ajatella omilla aivoillaan (jeesus, että mä inhoon tota fraasii); myös niiden, jotka pitää ajatukset ominaan.

Mielestäni tyttöjen klubivermeet (ie. pushupit ja pinkeet pöksyt) on aika jees. Jäbillä kyllä sais hameet jäädä naulakkoon, mutta enhän mä niitä kauheasti bileissä tsiigaile.

plur!

Noniin noniin. Jotenkin täällä ihmiset ovat taas lietsoneet itsensä ihan kummalliseen hysteriaan puolin ja toisin. Täällä esitettyjen yleistysten perusteella on nyt siis uskottava, että kaikki teknoihmiset (etenkin trance- ja polkkaihmiset) välittävät vain vaatteistaan, pukeutuvat helyihin ja karvoihin koska muutkin tekevät niin, katsovat kieroon tavallisissa vaatteissa olevia ja muutenkin pilaavat koko skenen olemuksellaan. Perusteiksi tälle on vedetty muutamia äärimmäisiä esimerkkejä, kuten GC:n dresscode sekä noita kauhukuvia tuolta hupailusaitilta.

Jotenkin vaan tuntuu siltä etten ainakaan itse liiku sitten samassa skenessä, jos tuo on se totuus. Suurin osa bileissäkävijöistä tuntuu kuitenkin pukeutuvan melko tavallisesti, ja nekin jotka joskus pukeutuvat jotenkin muuten, tuntuvat tekevän sen ihan fiksuista motiiveista. Paljon enemmän kuulee dissausta kiksukarvoista kuin dissausta siitä ettei joku ole pukeutunut kiksukarvoihin. Hupaisaa on että täälläkin monet kuuluttavat suvaitsevaisuuttaan ("mielestäni bileisiin saa pukeutua miten haluaa") mutta heti seuraavassa lauseessa runttaavat kaikki hepeneisiin pukeutuvat ("kaikki kiksukarvat pukeutuvat vain siksi että he ovat tyhmiä massaihmisiä").

Niinpä aion jatkossakin vetää hepeneet päälle jos huvittaa, ja viitata kintaalla sille vaikka joku sattuisikin pitämään minua massa-aivoisena turistina joka pukeutuu niin koska haluaa hyväksyntää. Voisinpa jopa väittää että se jos mikä vaatii rohkeutta, pukeutua niinkuin mieli tekee vaikka omasta sosiaalisesta viiteryhmästä tulisikin vinoiluja sen johdosta. Pystyisitkö sinä Ana siihen, pukeutumaan esimerkiksi kiksuhepeneisiin vaikka kaverisi suhtautuisivatkin siihen nuivasti?

Originally posted by switch one:
Mielestäni tyttöjen klubivermeet (ie. pushupit ja pinkeet pöksyt) on aika jees.


Mielestäni bileille on nimenomaan leimallista, että niissä _ei_ käytetä pushuppeja - ainakin itselläni pushuppien käyttö bileissä on paljon vähäisempää kuin muuten. Tähän on oikeastaan kaksi syytä. Ensinnäkin biletopit ovat usein niin pieniä ja vilpoisia, että niiden alle ei hirveästi voi rintaliivejä laittaa. Toinen syy on siinä, että teknobileissä pienirintaisuuteen suhtaudutaan jossain määrin hyväksyvämmin kuin muualla. Silloin minunkin kaltaiseni pienemmän rintavarustuksen omaavat voivat rauhassa vapautua suurentavien rintaliivien kahleista. =)

Originally posted by Varvana:
Mielestäni bileille on nimenomaan leimallista, että niissä _ei_ käytetä pushuppeja - ainakin itselläni pushuppien käyttö bileissä on paljon vähäisempää kuin muuten. Tähän on oikeastaan kaksi syytä. Ensinnäkin biletopit ovat usein niin pieniä ja vilpoisia, että niiden alle ei hirveästi voi rintaliivejä laittaa. Toinen syy on siinä, että teknobileissä pienirintaisuuteen suhtaudutaan jossain määrin hyväksyvämmin kuin muualla. Silloin minunkin kaltaiseni pienemmän rintavarustuksen omaavat voivat rauhassa vapautua suurentavien rintaliivien kahleista. =)


Jooh, no kunhan pylly pyörii niin kaikki on hyvin

quote:
--------------------------------------------------------------------------------

...Mutta. Yksi asia on jota en varmaan koskaan pysty käsittämään && hyväksymään:
HAME MIEHILLÄ / POJILLA...

--------------------------------------------------------------------------------

Hyvä vaan kun vähän horjutellaan ikiaikaisia konventioita. Hame on siisti asuste, ja musta on vaan ihan hyvä, jos se pikku hiljaa vapautuu ahtaasta merkitystaakastaan. Ja sit tää voi olla vaan ihan oma omituisuuteni, mutta minusta hame sopii erityisen hyvin siihen tapaan tanssia, joka bileissä noin yleensä on vallitseva. Älkää kysykö miks ja mitennii..

[ 08 March 2002: Message edited by: mmm... ]
---------naps--

Jos puhutaan miesten hameesta ihan vaan hameena(eli ei eritellä omiin ryhmiinsä "kiksuhameita" tai "ekohameita" tai mitä nyt keksiikään), niin olen kyllä ihan samaa mieltä että on erinomaista antaa miehillekin "lupa" hameiden käyttöön.Älytöntä pitää miesten pukeutuminen sillä puku yms.linjalla kun naisille suodaan vapaus vetää päällensä mitä ikinä lystää.
Sinällään hauska pointti,että miehet ovat kirmanneet hirvien ja peurojen perässä hameiden helmat hulmuten ja korut kilisten jo ihmisten aikojen alussa, puhumattakaan skoteista(nam)

¤C

P.S. ..ja propseja tietysti ainakin J.P.G:lle nykyaikaisen miesten hamekulttuurin edistämisestä..

[ 10 March 2002: Message edited by: Chipie ]

Originally posted by switch one:
Jooh, no kunhan pylly pyörii niin kaikki on hyvin


Jooh, voisinpa sanoa jotain turhasta seksistisestä läpästä mutta ehkä jätän sanomatta... :/

Ei ne vaatteet nii tärkeitä ole, itse pukeudun semmoisiin kuteihi mis o kiva juhlii ja muutenki pitää.

Jos miehen "hame" on kokoonteippailtu huonosti istuva kankaansuikale josta langat repsottaa, niin ei paljoa tyylipisteitä heru. hyvännäköinen hame muutenkin siistin kokonaisuuden kanssa onkin sitten AIVAN eri asia .

Sitä mä en ymmärrä miksi hame miehen päällä noin yleensä ajatuksena käy ihmisten "aistin päälle". Uhkaako se jotain perusheteroutta ?

~eiko

Originally posted by Eiko:
Jos miehen "hame" on kokoonteippailtu huonosti istuva kankaansuikale josta langat repsottaa, niin ei paljoa tyylipisteitä heru. hyvännäköinen hame muutenkin siistin kokonaisuuden kanssa onkin sitten AIVAN eri asia .

Sitä mä en ymmärrä miksi hame miehen päällä noin yleensä ajatuksena käy ihmisten "aistin päälle". Uhkaako se jotain perusheteroutta ?

~eiko


Joillakin se varmaan kolhaisee sitä "mieheyttä",kun muutamaan sataan vuoteen mies ei ole hametta pitänyt-->sitä pidetään naisellisena ja neitimäisenä.
Myyn koruja töissä,ja kerran esim.miespuolinen asiakas ärsyyntyi mainoksesta missä mainostettiin miesten koruja.."eihän suomalainen mies nyt mitään helyjä pidä prrrrkele!"...sama asia kyseessä?
Ja mjoo,oli vaate mikä hyvänsä,niin jos se on tuollainen repsottava teippailtu kankaanpala,niin ei ehkä joo ole tyylikkäimmästä päästä...osoita harkitsevuutta.Mieluummin ilman mitään,sekin on paaljon paremman näköistä
Hame voi olla hyvin miehekäs,ja seksikäs. Mulle ainakin kolahtaa miehillä vaikkapa suoralinjainen liituraitahame,villakangashame jne.-rimpsut sikseen.

¤C

Originally posted by Varvana:
Pystyisitkö sinä Ana siihen, pukeutumaan esimerkiksi kiksuhepeneisiin vaikka kaverisi suhtautuisivatkin siihen nuivasti?


No oisit nähny millanen gootti olin yläasteella ja lukion
ekalla. Ähm. hmm.. Lähinnähän oon tainnu suhtautua aihee-
seen huvittuneesti, vaikka dresscodet saakin mut näkemään
punaista. Vituttaa kun klubi määräilee asiakkaittensa ulko-
näöstä, ja jos vakavissaan ollaan, niin IMHO ihmiset saavat
pukeutua vaikka tuulipukuihin bileisiin mennessään (Niin-
kuin aikasemminkin sanoin).

Ja juu, en kyllä tiedä sitten niistä kiksukarvoista, lähin-
nä ihmettelen eikö niissä kuole lämpöhalvaukseen.

...ihmeen "vihamielistä" porukkaa täällä.. hui.. ei kauheesti sitä peräänkuulutettua suvaitsevaisuutta taida löytyä. mutta joo, mulle se on ainaki ihan sama miten ihmiset pukeutuu, mutta mukavaahan se on nähdä erikoisesti ja siististi pukeutuneita ihmisiä, se jo itsessään on mulle ainakin esteettinen nautinto.
joskus saatan ite pukeutuu kireisiin nahkahousuihin, mutta esim. hangover bileissä mul oli mutsin vanhat ihmemokkahousut joiden perusteella mut ois voinu luokitella hoppariräppärityttöseks. joten unohdetaan ennakkoluulot eikä luokitella ihmisiä niiden pukeutumisen tai muiden suht pinnallisten asioiden takia.. jeba jeba, eipä mulla muuta..

Originally posted by Varvana:
Jooh, voisinpa sanoa jotain turhasta seksistisestä läpästä mutta ehkä jätän sanomatta... :/


Mitäs seksististä mun kommentissa oli?

Originally posted by Cassu:
Mulle on oikeestaan aiwan sama miltä muut ihmiset bileissä näyttää, ite en pukeudu mitenkään erikoisesti. Tulee yleensä keskityttyä ihan siihen audiopuoleen. Tässäpä kuitenkin muutamia omia mielipiteitä, joita ei kannata ottaa niin vakavasti. -Sillä onhan tämäkin ihan vaan makuasia.

BEGIN:
Kieltämättä aika huvittavia bilehileitä näkee, mutta onhan se toisaalta aika asiallista, koska nämä epämääräiset pukeutujat ottavat homman täydestä sydämmestä.( ? )
Mun luullakseni nämä pukeutujat haluavat vain osoittaa kunnioitusta koko kulttuurille.

...Mutta. Yksi asia on jota en varmaan koskaan pysty käsittämään && hyväksymään:
HAME MIEHILLÄ / POJILLA...

...Tästä bilekulttuurista nyt vaan on rakentunu pikkuhiljaa vähän tämmönen omituinen juttu.

Pukeutukoon jokainen kuten itse haluaa... Pääasia on, että menoo ja hauskaa on!


Niin mitä mieltä sä oikeesti oot asiasta? Hyväksyt, et hyväksy, pääasia et on hauskaa??? Eli sä siis hyväksyt vaikka et hyväksykkään??

Mulla on aika usein hame bileissä ja jos joku saa siitä tyttömäisen näköistä kun yli 100 kiloisella on hame päällä niin mä en halua tietää

Mun mielestä jätkille sopii yksinkertaiset hameet, huom. mun mielestä.

Eikai se tunnelma niistä vaatteista riipu. Itse en käytä mitenkään erikoisia vaatteita bileissä, koska mun mielestä vaatteet ei oo se olennainen homma vaan musiikki. Joissakin paikoissa tuntuu, että ne erikoisimmin pukeutuneet tyypit kuluttaa penkkejä eniten. Eihän siinä oo mitään pahaa jos pukeutuu vähän erikoisemmin.

O