Bileet&kuteet&Kulttuuri

Back to yleinen keskustelu O

Originally posted by Analogia:
Voi vittu! EI OLE TOTTA! Eikö ihmisillä ole lontoossa OIKE-
ASTI oikeutta mennä bileisiin JUURI SEN NÄKÖISENÄ miltä
itsestään tuntuu? Oikeasti! Toivotaan ja RUKOILLAAN ettei
suomessa mennä näin saatanan ahdasmieliseen "Nää kenkämer-
kit ei kelpaa"-tyyliin.. Voi kristuksen vi*tu.. Juuri tuota
mentaliteettia inhoan. NIMENOMAAN tuota. Vähän niinkuin
junkkabileisiin ei päästettäisi ihmisiä joilla on kiksu-
säärystimet.

kinkybileet on tietenkin asia erikseen.

[ 21 February 2002: Message edited by: Analogia ]


Gatecrasher on Sheffieldissä, joka ei ole lähelläkään Lontoota. Jos klubi haluaa tietynlaisesti pukeutuvia ihmisiä sisään, mikä estaa luomasta sellaista asiakaskuntaa. kysyntää riittää ainakin...ja noi kenkämerkit on esimerkkejä. Aivojakin SAA käyttää.

Briteissä(ja Irkuissa) kun yleisin bilevaate tuntuu olevan toi Flanellipaitaa vastaava sininen ruudullinen kangaspaita. Niillä on jotain sisäoppilaitostraumoja oikeesti...jos aikoo saada paikan näyttämään hyvältä(mielipidekysymys) on turvauduttava tuollaisiin keinoihin.

Originally posted by Chris Wicked:
Briteissä(ja Irkuissa) kun yleisin bilevaate tuntuu olevan toi Flanellipaitaa vastaava sininen ruudullinen kangaspaita. Niillä on jotain sisäoppilaitostraumoja oikeesti...jos aikoo saada paikan näyttämään hyvältä(mielipidekysymys) on turvauduttava tuollaisiin keinoihin.


voi luoja. onneksi en ole britti/irkku. Mutta en mä voi silti käsittää, että pitää pukeutua tiettyyntyyliin päästäkseen kuuntelemaan mielimusiikkiaan ja tanssimaan. Tässä olen Anan kanssa ihan samoilla linjoilla.

Ja mikä peruste se on, että "pitää saada paikka näyttämään hyvältä"? Kaupallinen keino saada lisää ihmisiä "meillä kaikki on kauniita/gc/nahka-ihmisiä"? Miksi paikka pitää yleensä saada näyttämään tietynlaiselta väkisin? Eikö paikan profiil muodostu juuri sellaiseksi kuin vieraat sen tekevät? Tällanen sukkaa IMO rankasti... No GC on jo trendi/kaupallinen juttu joten se siitä. EVVK.

Originally posted by Chris Wicked:
Gatecrasher on Sheffieldissä, joka ei ole lähelläkään Lontoota. Jos klubi haluaa tietynlaisesti pukeutuvia ihmisiä sisään, mikä estaa luomasta sellaista asiakaskuntaa. kysyntää riittää ainakin...ja noi kenkämerkit on esimerkkejä. Aivojakin SAA käyttää.

Briteissä(ja Irkuissa) kun yleisin bilevaate tuntuu olevan toi Flanellipaitaa vastaava sininen ruudullinen kangaspaita. Niillä on jotain sisäoppilaitostraumoja oikeesti...jos aikoo saada paikan näyttämään hyvältä(mielipidekysymys) on turvauduttava tuollaisiin keinoihin.


Ai mä en nyt käytä aivoja kun se onkin sheffieldissä
ja kenkämerkkien valikoima olikin vain viitteellinen??

Just. SE EI OLLUT ASIAN YDIN! (Aivojakin saa käyttää!)

Pointti oli siinä, että klubi joka määrittelee miltä hei-
dän asiakkaansa tulee näyttää on mun mielestä aivan samal-
la tasolla kuin klubi, jonne ei mustat tai latinot pääse
sisään. Toinen näistä on selkeästi sortoa, toinen hyväk-
syttävää "...jos aikoo saada paikan näyttämään hyvältä
(mielipidekysymys)"

Originally posted by Analogia:
Voi vittu! EI OLE TOTTA! Eikö ihmisillä ole lontoossa OIKE-
ASTI oikeutta mennä bileisiin JUURI SEN NÄKÖISENÄ miltä
itsestään tuntuu? Oikeasti! Toivotaan ja RUKOILLAAN ettei
suomessa mennä näin saatanan ahdasmieliseen "Nää kenkämer-
kit ei kelpaa"-tyyliin.. Voi kristuksen vi*tu.. Juuri tuota
mentaliteettia inhoan. NIMENOMAAN tuota. Vähän niinkuin
junkkabileisiin ei päästettäisi ihmisiä joilla on kiksu-
säärystimet.

kinkybileet on tietenkin asia erikseen.

[ 21 February 2002: Message edited by: Analogia ]


miks ne kinkybileet ois yhtään sen erilaisemmat. jos halutaan tehdä klubi kiksukarvaglowstikyms hörhelöille ja sinne on varmasti porukkaa tulossa ihan tarpeeksi niin miksei saisi karsia pois sitä osaa porukasta joka ei ole klubin fiiliksessä mukana ulkoiselta olemukseltaankin. on siellä paljon muitakin mestoja minne sä voisit mennä. meitä on moneen junaan.

Originally posted by xybo:
Miksi hiohop etc piireissä pukeudutaan
löysiin vaatteisiin ja huppareihin? Miksi hevareilla
on nahkaa ja pitkä letti? Näihin ei voi suoraan sanoa
mitään vastausta.


Itse asiassa hiphop-kulttuuria on tutkittu paljon ja pukeutumista sen osana. Hiphopin mieltymys löysiin vaatteisiin on lähtöisin jenkkivankiloista joissa vankien asut ovat kokoa "one size fits all" eli aika vitun isoja kun miettii mikä on amerikkalaisten keskipaino (50% aikuisväestöstä on ylipainoisia). Eri yksittäisten merkkien (esim. Tommy Hilfigerin) nousu hiphopparien suosioon on myös ilmiö jota on paljon tutkittu.

Mutta joo. Itse aiheesta: henkilökohtaisesti musta on jees että jengi panostaa pukeutumiseen jos siltä tuntuu, vaikka itse kyllä käyn bileissä ihan samoissa vaatteissa joissa liikun arkenakin. Dresscodetkin ovat sinänsä mun mielestä OK, vaikka itse en koe jakavani sellaisen henkilön ajatusmaailmaa joka vetää bileitä tiukalla dresscodella. Toisaalta yhtä hyvin joku vois sanoa että mä olen elitisti kun mulle ei kelpaa KissFM-poppi, jne.

Sen sijaan mikä kyllä ärsyttää on laumasieluinen tyylien kopiointi ilman mitään omaa ideaa, ja siihen yhdistetty luulo omasta "erilaisuudesta". Esimerkiksi karvat, neonvärit, piikit, hameet pojilla ym. on niiiiiin mielikuvituksetonta bileissä että haukotuttaa. Jos joku kuvittelee olevansa jotenkin älyttömän uniikki moisen varustuksen ansiosta niin hohhoijjaa. En sano, ettei näistä elementeistä olisi ihan mahdollista saada omaperäistäkin pukeutumista aikaan, mutta yleensä kyllä omaperäisyys on vähissä kun katsoo tän genren mukaan pukeutuneita. Sama toki pätee niin lähiöiden wannabe-hiphop-gangstereihin kuin vaikka peruspukujäbiin (tosin klassisessa pukeutumisessa voi hyvin pienilläkin nyansseilla muuttaa tylsän massa-asun persoonalliseksi tyyliksi), mutta erityisen silmiinpistävää se on silloin kun tyyli itsessään on voimakas antiteesi mainstream-vaatetukselle. Kyllä kun mä ekan kerran näin kundilla hameen bileissä (1993), niin se oli omaperäistä. Ei enää. Tietenkään ei kaikkien myöskään tarvitse olla omaperäisiä. Mutta mielestäni tällaista "kiksuteini"-pukeutumista määrittävä piirre on tietynlainen omaperäisyyden tavoittelu, ja se musta ei kyllä tuollaisella mielikuvituksettomalla kopioinnilla toteudu.

Mutta sitten pitää vielä mainita kautta aikojen eniten säväyttänyt bilevaatetus: uudenvuoden 1994 bileissä Lepakossa näin eräällä bilettäjällä housut jotka oli päällystetty kokonaan n. 10-15 senttiä korkeilla pehmonalleilla (lukuunottamatta takapuolta ja etumusta). Se oli kyllä sellainen asu että huh huh. Ja näytti todella hienolta.

Originally posted by funkyboy:
Sanoo mies joka käyttää hametta bileissä...


Se onkin vittuilua niille vanhapartapuristeille, jotka tulee dokaamaan ja dissaamaan.

funkyboy:
Osa näistä posteista huvittaa mua todella. "Pukeutujat on pellejä, en itse kyllä... en voi ymmärtää...mulle on musiikki tärkeintä...blaa blaa" ja sitte pisteeksi i:n päälle, mutta jokainen tyylillään.


Varmaan suurimmalle osalle se on ihan saman miten viereinen pileittäjä pukeutuu... mutta niitäkin oikeasti löytyy, jotka laittaa karvaa ja hametta päälle sen takia, että luulevat sen _kuuluvan_ asiaan ja pääsevänsä Piireihin(TM). Sitten nämä ihmiset saattavat dissata sen takia, että itse näyttää "normaalilta". He ovat niitä "kiksuteinejä", joita mä en arvosta.


Mutta loppujen lopuksi, live and let die, eli:
Analogia:
"Pukeutukoot
miten huvittaa, ja pitäkööt hauskaa"..



edit: typox ym.

[ 21 February 2002: Message edited by: moska ]

Originally posted by yana:
miks ne kinkybileet ois yhtään sen erilaisemmat. jos halutaan tehdä klubi kiksukarvaglowstikyms hörhelöille ja sinne on varmasti porukkaa tulossa ihan tarpeeksi niin miksei saisi karsia pois sitä osaa porukasta joka ei ole klubin fiiliksessä mukana ulkoiselta olemukseltaankin. on siellä paljon muitakin mestoja minne sä voisit mennä. meitä on moneen junaan.


Kinkybileet ovat bileitä joissa ihmisten asut ja erilaisuus
sekä oman seksuaalisuutensa julkituominen pukeutumisen avul-
la on pääasia, ts. koko juttu _perustuu_ niihin vaatteisiin.

Normaaleissa tekno/polkkabileissä musiikki on
käsittääkseni pääasia. Ainakin sen olisi tarkoitus olla.

IMHO tiukka dresscode ja kuteitten takia ovelta
käännyttäminen on sinänsä jo suorastaan väärin. Dresscoden
voisi sensijaan korvata vaatetussuosituksella jota voi
noudattaa, mikäli huvittaa.

itse ainaski pukeudun jos on mahdollista! ei mun baari vaatteissa voi kiksuilla/polkkailla ! jokainen päättää mitä päälle pistää *ei kukaan sitä sun puolesta päätä?* vai olenko väärässsä * ensin asenne sit musiikki*

Originally posted by nokua:
itse ainaski pukeudun jos on mahdollista! ei mun baari vaatteissa voi kiksuilla/polkkailla ! jokainen päättää mitä päälle pistää *ei kukaan sitä sun puolesta päätä?* vai olenko väärässsä * ensin asenne sit musiikki*


jännää. Onkohan sinulla väärä asenne, kun et voi baarivaatteissa polkata? Minä polkkaan vaikka ruskeissa pitkissä kalsareissa, jos siltä tuntuu.

IMO musiikki on ennen asennetta.

Originally posted by Chris Wicked:

CG nettisivulta:

"Blue Hair is not essential...but the right attitude is.
We at Gatecrasher appreciate glamour and originality. So, no Kickers, Rockports or Timberland shoes, no denim or sportswear, don't wear any heavily badged tops (YSL, Ralph Lauren, Ben Sherman etc) or any checked shirts.... blaa blaa blaah... "


Hohhoh, nukunko mä vai kuvittelenko, mutta tää on joku huono vitsi tai sitten tämä on vain CG. Jos jostain paikoista pysytään kaukana, niin juuri tälläsistä - en voi yksinkertaisesti sietää tollasta mentaliteettia.

Mikä on ettei klubbaaja voisi olla myös tavallinen ihminen, kaikki tää 'klubbaajan uskottavuus' -jutut siitä, ettei bileissä juoda kaljaa tai pukeuduta esim. Ralph Laurenin paitaan on kyllä ihan käsittämätöntä. Mielestäni klubbailussa on kyse avomielisyydestä, siitä että hyväksytään ihmiset sellaisina kuin he ovat. Toi CG:n lausahdus edustaa kyllä äärimmäisen puristista linjaa, josta tulee todella ahdistava olo.

Quote "Free your mind" by En Vogue. Peace.

[ 23 February 2002: Message edited by: Tru Playah ]

Originally posted by Analogia:
Pointti oli siinä, että klubi joka määrittelee miltä hei-
dän asiakkaansa tulee näyttää on mun mielestä aivan samal-
la tasolla kuin klubi, jonne ei mustat tai latinot pääse
sisään. Toinen näistä on selkeästi sortoa, toinen hyväk-
syttävää "...jos aikoo saada paikan näyttämään hyvältä
(mielipidekysymys)"


Ei todellakaa oo samalla tasolla. Katsos kun vaatteet voi vaihtaa, ihonväriä ei.

Käsittääkseni Gatecrasher on hyvin suosittu mesta, joten jonkun asian perusteella pitää ihmisiä karsia ulos. Suomessa se on yleensä ikä, siellä dresscode.

Originally posted by tenor:
Ei todellakaa oo samalla tasolla. Katsos kun vaatteet voi vaihtaa, ihonväriä ei.

Käsittääkseni Gatecrasher on hyvin suosittu mesta, joten jonkun asian perusteella pitää ihmisiä karsia ulos. Suomessa se on yleensä ikä, siellä dresscode.


Pah, vaatteet, ihonväri, väärät aatteet, ei kommunisteja
sisään... Syrjintää yhtä kaikki. Mä vaihdan tasan yhtä
mielelläni kiksupolccavaatteet päälle kuin musta mies menee
ihonsiirtoon. Sanotko että tuolla ikärajan korvaa dresscode?

hum. tuskin. Ikäraja on lakitekninen asia, dresscode tiukka-
pipoisuutta.

Originally posted by Analogia:
hum. tuskin. Ikäraja on lakitekninen asia, dresscode tiukka-
pipoisuutta.


Mutta vain kahdeksaantoista vuoteen asti, eikös ylemmät ole paikan omassa harkinnassa?

Originally posted by zander:
Mutta vain kahdeksaantoista vuoteen asti, eikös ylemmät ole paikan omassa harkinnassa?


Taitaa olla, mutta silti IMHO dresscodea ei voi juurikaan
verrata ikärajaan, kun kyseessä on subjektiivisen ja ob-
jektiivisen rankkaamisen vertailu.

Äh, plääh, ei jaksa enää tästä aiheesta.

[ 24 February 2002: Message edited by: climate ]

Originally posted by Ante:
Bileethän kait ovat aina korostaneet yksilöllisyyttä. Mihin tämä yksilöllisyys on menossa? Millä enää erotut joukosta satojen PLUR-tonttujen massasta? Turismi käsittääkseni on henkilön korvien välissä oleva pelko erilaisuudesta.


Totta turiset. Yksilöllisyyden korostamisella tarkoitetaan että jokainen voi tulla paikalle omana itsenään. Crasherkid-juttu on lähinnä ajan muoti-ilmiö ja klubbaajan "tunnusmerkki". Itse kuljen hiukset piikeillä mutta sillä ei ole juuri tekemistä asian kanssa. Ne sopivat mulle ja ovat vain yksi tapa laittaa hiuksensa. Reivit muutenkin ovat muuttuneet kulutustapahtuman suuntaan, eivätkä mielestäni tarjoa ihmisille sitä kokemusta mitä on mahdollista kokea.

Tässä tiivistettynä.



[ 24 February 2002: Message edited by: Viper ]

Originally posted by Physics:
Semmoinen asia tuli viellä mieleen että junkkabileissä jorataan vähintäänkin yhtä paljon kun teknopileissä mutta silti pukeutumistyyli on todella erillainen...jotenkin ei vaan tunnu toi "glitter" meno iskevän...


Hei hoi! Puhut nyt varmaankin trance- etkä teknobileistä? (pahaperseinen pilkunnussija iski jälleen)

Jeh, mutta ettei menisi vallan off topic:
Jokainen pukeutukoot niin kuin pukeutuu, kunhan
  • Pukeutumisesta ei tule bileiden päätarkoitus
  • Ei katsota "vähemmin" tai "huonommin" pukeutuneita kieroon


Nämä kaksi tuli mieleen siitä syystä, että olen (liian usein) kuullut kommentteja tyyliin "ei sillä väliä mitä musaa siellä tulee, kunhan saa taas pukeutua", ja "et kai sä meinaa noissa vaatteissa mennä bileisiin?". Ja vaatetukseni nyt ei oikein sovi siihen "pillifarkut ja lenkkarit"-kategoriaankaan.

Edit: luin topicin loppuun, ja pakko lisätä tähän että olen hyvin pitkälti samaa mieltä Analogian ja Physicsin kanssa... ja tuo Viperin postaama kuva kiteyttää aika hyvin tämän päivän dance-kulttuurin mentaliteetin.

[ 25 February 2002: Message edited by: Mind Compressor ]

Originally posted by Chris Wicked:

eli on siis käsite Trainers ja Smart Trainers. eli vähän niinkun lenkkitossut ja sit esim. sisäpelikengät tjsp. muisttattehan, kun koulussa ei saanut pelata korista normaaleilla lenkkareilla

CG nettisivulta:

"Blue Hair is not essential...but the right attitude is.
We at Gatecrasher appreciate glamour and originality. So, no Kickers, Rockports or Timberland shoes, no denim or sportswear, don't wear any heavily badged tops (YSL, Ralph Lauren, Ben Sherman etc) or any checked shirts.
Please ensure that all trainers are smart clean clubbing trainers.
Cyber gear is not prohibited but at the same time is not the necessary uniform to gain entry into Gatecrasher.
Please put the effort into something smart that you feel comfortable clubbing in, even if it doesn't illuminate of it's own accord...

Dress up and look cool...You have arrived. "

[ 21 February 2002: Message edited by: Chris Wicked ]



No huhu mä jättäisin kyllä väliin...vaikuttaa siltä kun GC haluais vaan joku tietyn tyylisen klubbaus-rodun noihin bileisiin...ei merkkivaateita jne...?????wtf???? okei toi on nyt varmaan suositus mutta anyway..

Originally posted by Analogia:
Pah, vaatteet, ihonväri, väärät aatteet, ei kommunisteja
sisään... Syrjintää yhtä kaikki. Mä vaihdan tasan yhtä
mielelläni kiksupolccavaatteet päälle kuin musta mies menee
ihonsiirtoon. Sanotko että tuolla ikärajan korvaa dresscode?

hum. tuskin. Ikäraja on lakitekninen asia, dresscode tiukka-
pipoisuutta.


_Mielelläsi_. Sä sen voit tehä, musta mies ei. Miksi sun mielestä kinky clubilla asia on eri? Kyllä mun mielestä yleisen tunnelman luomiseksi tilaisuuden järjestäjillä on oikeus vaatia tietynlaista pukeutumista. Näinhän se toimii kaikenmaailman pukujuhlissakin.

Ikäraja on lakitekninen asia jos se on 18. Siitä ylöspäin se on sitä samaa 'tiukkapipoisuutta' (todellisuudessa tunnelmanluontia)

Hauska tämäkin



[ 28 February 2002: Message edited by: Viper ]

O