Bileet&kuteet&Kulttuuri

Back to yleinen keskustelu O

Moi Physics! Sohaiset Plattarilla ampiaspesää. Valitettavasti en itsekään osaa sanoa syytä miksi pukeutua niittikauluksiin, käyttää valotikkuja, värjätä hiuksensa vihreäksi, lävistää kasvonsa viidestä eri kohdasta, pistää jalkaansa isot ja raskaat jalkineet jne. Joillekin klubbaaminen on exhibitionismia joillekin musiikista nauttimista, monille se on näistä molempia. Jos hyvien bileiden tae olisi musiikki, niin monelta mielipahalta oltaisiin vältytty. Dresscode on joskus mainittu tapahtuman yhteydessä, mutta yleensä se on järjestäjien pieni toivomus luoda bileille yhtenäinen ilme, enkä uskoisi dresscoden aina olevan vahva syy käännyttää henkilöitä pois ovelta. Erikseen ovat bileet, joissa nimenomaan vaaditaan pukeutumista, usein kyseessä on kuitenkin yksityistilaisuus. Pukeutumisesta tullaankin mielenkiintoiseen kysymykseen. Bileethän kait ovat aina korostaneet yksilöllisyyttä. Mihin tämä yksilöllisyys on menossa? Millä enää erotut joukosta satojen PLUR-tonttujen massasta? Turismi käsittääkseni on henkilön korvien välissä oleva pelko erilaisuudesta. Vahva itsetunto tuskin on pahitteeksi yrittäessäsi hälventää turistin leimaa. Pukeudu kuten itse parhaaksi näet, käyttäydy fiksusti, älä arvostele muita, pidä hauskaa, hymyile äläkä narise pikkuasioista (ja rumpubassogangsterit voivat löysätä pipoaan). Eiköhän näillä eväillä pärjää lähes bileissä kuin bileissä.

ns. crasher kid dresscodea ei ole edes crasherissä. Missään ei vaadita lightstickejä ja neon sitä, neon tätä. On laadittu oikeastaan vain mitä ei toivota nähtävän klubilla tyyliin: ei lenkkitossuja, logollisia paitoja(fubu jne), ei ruutupaitoja(flanelli tjsp.) ja tätä rataa. Jos joku haluaa pukeutua erikoisesti(verrattuna esim katukuvaan), se sallittakoon.

Voin puhua paskaa, kuhan heitän jotain mitä
mieleen tulee...

Pukeutuminen on osa kulttuuria kuin kulttuuria. Se
on kasvanut aikojen myötä. Usein joku "iso stara"
pukeutuu hassusti ja moni alkaa kopioimaan ja siitä
tulee "trendi". Miksi hiohop etc piireissä pukeudutaan
löysiin vaatteisiin ja huppareihin? Miksi hevareilla
on nahkaa ja pitkä letti? Näihin ei voi suoraan sanoa
mitään vastausta.

Nuorisokulttuureissa usein halutaan erottua toisista.
Siinä missä punkkareilla on letissä 47 väriä. Niin
voi joku teknottaja laittaa kaasunaamarin (altern8)
tyyliin.

Jos sinua Physics häritsee muitten pukeutuminen, etkä
pysty bileissä keskittymään musiikkiin.. etkö sinä
silloin ole samanlainen? ;) Jokainen tyylillään,
toki aina voi kommentoida (vapaa maa[tm]).

Monelle pukeutuminen bileisiin on tavallaan itsensä
muuttaminen joksikin toiseksi ja pitää hauskaa sellaisena
kun tuntuu hyvältä. (se voi olla jopa fetissi). Toisaalta
toiset hakee hyväksyntää kun ovat huomanneet, että
(mixmagissa ja muissa humpuukkii seuroissa) niin on
ihmiset pukeutuneet.

Nykyään en kuitenkaan ole nähnyt enään noi rankkoja
pukeutumisia (toisaalta en niihin mitenkään reagoikkaan,
enkö juuri käy gatecrashereissä). Itse pukeudun
lähes poikkeuksetta aina mustaan.. bileissä/kotona/duunissa,
yhtä hyvin voisin värjätä lettini vihreeksi ja pitää
tuttia suussa ja karvasäärystimiä. (en sitä kuitenkaan
tee). Jokaisella kulttuurilla on omituisuutensa. ;)

-- xybo

edit: typofix..pukeudun ei pukeudut ;)

[ 20 February 2002: Message edited by: xybo ]

Originally posted by Chris Wicked:
[QB]ns. crasher kid dresscodea ei ole edes crasherissä. Missään ei vaadita lightstickejä ja neon sitä, neon tätä. QB]



Tuollaista silmiä sokaisevaa väriskaalaa vaatteissa (crasher kid=tallipaidat yms.) tuskin on vähään aikaan näkynyt.

Miltäköhän vuodelta tuo kuva mahtaa olla ja mistä päin maailmaa??

Jos jollain sattuu olemaan MixMag December 1999
kannattaa lukea artikkeli:Crash and Burn: The rise and fall of the cyberkids..jossa käsitellään juuri näitä ns.Crasher kidejä,pukeutumista ja siitä johtuvia lieveilmiöitä.Kyllä ne osaa...

Mielestäni on kyllä tosi jees et ns "satsaa" bilesiin.Olisi tosi mielenkiintoista tietää mistä moinen on peräsin?? Olen useasti kuullut ihmisiltä jotka ovat käyneet jungle-bileissä vähän että he ovat tykkäneet siitä että he sulautuivat joukkoon heti vaikka ne olivat ns "turisteja", koska junkkapilessä on semmonen come as you are-meininki. semmonen rento fiilis. Ymmärrän kyllä että teknobileissä erottaa "turistin" helposti.


Tiedän että toi kuva on hieman...öhrm.... laitoin sen vaan sen takia että se herättäisi reaktioita...

[ 20 February 2002: Message edited by: Physics ]

Originally posted by Timce:
[QB]
Miltäköhän vuodelta tuo kuva mahtaa olla ja mistä päin maailmaa??
QB]


Toi kuva on tänään Audiogalaxynetusivulla....

Onko muuten olemassa semmoinen "unwritten dresscode" jengin mielestä?? sitä minä lähinnä hain tolla dresscode-sanalla.

Juhlikoot räteillänsä..

Hmmm.Jospa mietitään asiaa vaikka muodin filosofian etc.kautta,ja ihan perussyistä miksi ihminen ylipäätään pukeutuu..
Konemusiikkiympyröissäkin pätee samat syyt kuin muuhunkin pukeutumiseen; suojautuminen, koristautuminen, sosiaaliset tarpeet, jopa uskonnollisuus tietyssä mielessä.
Sosiaalinen tarve nyt näyttää olevan eniten vallalla, omasta mielestä ikävä kyllä...eli tyypit pukeutuu vaikka niihin karvakuteisiin sen takia että tulisivat ns.hyväksytyksi, koska ovat ymmärtäneet karvakuteiden olevan jonkinlainen normi, osoitus että "olen tekno,käyn bileissä".
Sinällään hienoa,oikein hienoa,että jengi on persoonallista, etsii omia pukeutumisratkaisuja ja kulkee ehkä konemusiikkiympyröiden ulkopuolista valtavirtaa vastaan.Mutta miksi vaatetuksesta on tullut niin hemmetin tärkeä osa itse biletystä,ja miksi bilepukeutumisessa sen sisällä on nyt jumiuduttu sille karva/neonvärihame osastolle?Kulttuurin sisällä ei sitten uskalleta mennä valtavirtaa vastaan..Mess with the mainstream,I say
Etsikää ihmiset ihan uusia ratkaisuja.
Itseä kismittää ennen kaikkea se, että musiikki on jätetty taka-alalle jollakin tavalla, ja historia on unohdettu(no konemusan historia ennen kaikkea,mutta pukeutumisen myös).
Kun vedät karvatossut/kaasunaamarin/isot kengät jalkaan niin mitkä ovat motiivit?

Sekavaa höpinää,mutta ehkä siellä jotain ajatuksenjuurta..

¤C

P.S. sinällään hyvä että tästä puhutaan,saan matskua koulutöihin

Mun mielestä on helvetin hauskaa panostaa puketumiseen(kin).
Kun tää ns. teknotouhu poikkeaa vielä valtavirrasta niin mun mielestä on kiva pukeutua myös hieman poikkeavasti(ei tod. pakollista).


Nää ihmiset jotka marisee että "musiikki on tärkein ja vittuun vaatteilla koreilijat" ihmetyttää mua suuresti.
Tämän kulttuurin pitäis olla suvaitsevaisinta porukkaa mut valitettavasti näin ei ole. Varsinkin plattarissa mä olen törmännyt ahdasmielisimpiin kommentteihin kuin missään muualla. Ihmiset toitottaa omaa puhdasmielistä asenneettaan kulttuuria ja musatyyliään kohtaan ja jyrää muiden näkökannat juhlavasti maan rakoon. Niin, makuasioita nää vaan on ja niistähän on kiva kiistellä. Asia mistä ei voida kiistellä on se että jokainen meistä on yksilö ja nauttii eri jutuista, saa kiksejä eri asioista kuin toiset. Tekeekö se ihmisestä sitten "karvajalkakixuteinin" niin ehkä joidenkin mielestä tekee.
Mä uskon että musiikki ja tanssiminen on valtaosalle se pointti minkä takia bileissä käy. Miksi valittaa et ihmiset koreilee vaatteillaan, miksei vaan voi hyväksyä et joku panostaa kuteisiin joku ei.

Kaikki me ollaan tasavertaisia oli meillä kokemusta bileistä 10 vuoden takaa tai vuoden takaa. Samalla viivalla ollaan vaikka toinen tykkää housesta toinen "piripolkasta", oli karvat jalassa tai ei ole, aivan sama. Pääasia että löytää sen oman juttunsa ja on onnellinen sen kanssa, piste

Minkä takia ihmiset pukeutuu ravintolaan? Eiks siellä oo ruoka pääasia?

Eiköhän se omalta osaltaan lisää bilefiilistä, kun bileisiin valmistautuu kunnolla. Se odottava tunnelma bileisiin valmistauduttaessa on ainakin mun mieleen... Ja onhan tuo erikoinen pukeutuminen yksi sellainen ominaisuus, mikä erottaa teknobileet esim. normaaleista ravintoloista. On hienon näköistä, kun porukka panostaa. Todellakaan ei ole mikään pakko laittaa tuttia kaulaan ja värjätä hiuksiaan.

Vaikka pukeutuisikin / laittautuisikin, niin kyllä musa on pääasia, ja porukka. Muu on sitten pelkkää valinnaista rekvisiittaa.

Originally posted by Chipie:
Kulttuurin sisällä ei sitten uskalleta mennä valtavirtaa vastaan..Mess with the mainstream,I say :)


Usein on tullut mieleen, että pitäs laittaa pileisiin vaaleensiniset varkut ja flanellipaita. Ihan vaan vittuillakseen kiksuteineille. ;)

Mutta tuossa jutussa on kyllä pointti, että yritetään erottua valtavirrasta "ug"-virran säännöillä. Sitten pileissä kaikki näyttää toistensa kopioilta.

Nojaa, toi kuvahan on peräisin jostain jenkki-raveista, joista otettuja kuvia olen itsekin hieman huvittuneena netistä katsellut. Harvempi suomalainen bilettäjä nyt sentään pitää mitenkään erityisen viileänä sitä että bileisiin heitetään päälle kasoittain eriväristä muoviroinaa, vappuhattuja & muuta sälää.

Mun mielestäni suuriin bileisiin pukeutuminen on mahdollisuuksien mukaan oikein hauskaa... Eli jos lompakko antaa myöten, niin kehittelen mielelläni jotain uutta ja hauskaa päälleni, mutta suurimmassa osassa bileitä rekvisiitta jää kuitenkin vähemmälle. Vaikka bileisiin mennäänkin nauttimaan musiikista (...ja yhdessäolosta) niin onhan se nyt mukavaa että edes johonkin saa laittaa päälleen hieman erikoisempia vaatteita ilman että saa pleksiinsä joltain Jorma-normaaleilta.

Tuntuu kuitenkin että varsinkin monilla nuorilla bilettäjillä homma menee toisinaan melko pahasti överiksi... Vaikkapa nyt karvakangas on ihan kivan näköistä kuhan sitä käyttää kohtuullisesti korostamaan tiettyjä kohtia kokonaisuudessa, mutta ei se nyt ole erityisen silmiä hivelevää ainakaan mun mielestäni että päällä on samaan aikaan "karvajalat", karvaminihame, karvatoppi ja "karvakädet." Kohtuus kaikessa, liioittelu näyttää ihan "keravalaiselta."

Myöskin olisi ihan jees jos ihmiset näkisivät noin keskimäärin vähän enemmän vaivaa vaatteidensa tekemisessä jos nyt sitten haluavat pukeutua "erikoisesti." Hame ei vieläkään synny niin että ostetaan Eurokankaasta 2m kangasta ja kiedotaan se ympärille narulla (tämä on monta kertaa bileissä nähty ilmestys) ja paitakaan ei synny metrin kangassuikaleeseen keskelle reikä tekemällä.

Kukin pukeutukoon bileisiin sellaisiin vaatteisiin kuin lystää, mutta tyylitajua voi silti jokainen meistä käyttää...

Jos kaikki pukeutuis bileisiin kuten neon niin jopa siinä ois ihmettelyä

Originally posted by @lex:
Nojaa, toi kuvahan on peräisin jostain jenkki-raveista, joista otettuja kuvia olen itsekin hieman huvittuneena netistä katsellut. Harvempi suomalainen bilettäjä nyt sentään pitää mitenkään erityisen viileänä sitä että bileisiin heitetään päälle kasoittain eriväristä muoviroinaa, vappuhattuja & muuta sälää.


Virossa kyllä pannan haisee.Käivsit joskus Tallinassa junkkabileissä...huhu mitä jengii... ja samaa pätee varmaan teknoskeneäkin. siellä pelästyy oikeasti...mutta silti se on ihan huvittavaa...
Clubarena

[ 20 February 2002: Message edited by: Physics ]

Mulle se laittautuminen bileisiin on tapahtuma ennen bileitä, joka kuuluu asiaan ( ainakin itseni kohdalla ). Jos flaikussa lukee, et on tietty dresscode, tietysti yritän noudattaa sitä mahdollisuuksieni mukaan, mut vaikka ei olis, kyl mä mietin mitä bileisiin päälleni laitan.. mutta kyllä voisin mennä myös "tavallisissa" vetimissä. Tykkään laittautua bileisiin.. ja on mahtavaa katsella ihmisiä bileissä, jotka ovat nähneet vaivaa laittautumisessa. Mutta vaikka ihminen ei olisi laittautunut bileisiin, on hän silti kaunis ilmestys.

Jenkkiraveihin liittyen vielä:




Kyllä munkin on kieltämättä hieman vaikeaa ymmärtää mitä näin pukeutumalla on haettu takaa... Mutta, niinno.




edit: kuvat toimimaan...

[ 20 February 2002: Message edited by: @lex ]

Makeet releet lol varsinkin toi alempi kuva ja noi rannerenkaat on tosi jees, mut paidassakin lukee "it`s all good"

Ja mitä toi äijä häslää siinä taustalla yläkuvassa, ei kai mitään douppi biznezii?????


[ 20 February 2002: Message edited by: Physics ]

Makuasioita toisaalta. Noiden jenkkikuvien jälkeen katsoin omaan profileeni ja sieltä kurkisti mies, jolla on hopeanvärinen paita, oudot mustat silmämeikit, kirkkaanpunaiset hiukset jollain oudoilla hopeakönteillä, kaksirivinen pitkäpiikkinen panta ja vielä kaiken kruunuksi tikkari suussa.

Enpä sitten tiedä kuinka fiksulta mä siinä näytän.

Onko se todellakin niin suuri osa bileistä miten sinne pukeutuu?? Eikö se musiikki ratkaise loppujen lopuksi miten hyvät bileet on?? Henk.koht olisin varmaan aika pihalla jos menisin jonnekin laserpointiin tms. koska erottuisin joukosta ja olisin ns "turisti". mä en haluu olla ton näköinen kun menen ulos pitää hauskaa. mistäköhän nää dresscodet on peräsin?? Ehkä passaa jollekin mut mun mielestä joskus menee vähän överiksi...

O