Mikä plattarissa nyppii? (ent. KAPITAALEILLA KIRJ...)

Back to yleinen keskustelu O

...

tämäkään ei oikein ärsytä, vaan kuuluu Plattarin käyttäjien huvittavimpiin piirteisiin:

nyyppäraukat (anteeksi nimitys :), jotka eivät lue sääntöjä, aiheuttavat ajoin varsin suurtakin huvitusta,
etenkin esittäessään asiansa kovinkin suureellisesti (esim. juuri niillä CAPSeilla), usein väärällä foorumilla, jonka jälkeen moderaattori toki sulkee ko. ylimääräisen topicin.

esimerkkinä tämä joku, joka uudenvuoden jlk oli ikäänkuin
närkästynyt hopelandille siitä, että GOE:en oli liikkeellä kutsuja enemmän kuin sisään päästettiin. en muista millekä forumille postaus tuli, mutta topikki oli >:(-hymiöllä, topikista ei tainnut saada selvää siitä, mitä postaus koski (oliko joku "Kiitos...", josta message body jatkoi "... Hopelandille uudenvuoden pilaamisesta). yhä huvittavammaksi (joskin myös myötätuntoa herättävämmäksi) tämän pontevan kannanoton kohtalon teki se, että varsinaisessa GOE-topikissa kantaa sitten otettiinkin, ja kuinkas muuten, kuin "mitäs ette saapuneet ajoissa". :)

t:KarriN

Originally posted by Vesa:Tähtisysteemi on syvältä. Sinänsä hyvä et ihmiset joutuu vähän miettimään juttujensa tasoa, mut toi on kyllä silti tosi älytöntä. Voi leikkiä olevansa joku Jumala, jolla on oikeus arvioida täysin ventovieraita muutaman sanan perusteella.


Otetaanpa nyt ihan rauhallisesti. Ihmisillä on valtava tarve saada vaikuttaa, ja tyydytystä tuo jo itse tieto siitä, että voi vaikuttaa ilman, että edes käyttäisi tuota vaikutusmahdollisuutta. Pisteiden antaminen kanssakirjoittelijoille on nyt yksi sauma käyttää valtaansa, joko antaakseen viisi pinnaa hyvälle frendilleen tai viedäkseen ärsyttävältä kirjoittajalta ne vähätkin pisteet. Sinänsä on aivan hyvä miettiä mitä kirjoittaa, kirjoitushan kun voi oikeasti loukata lukijan tunteita kirjoittajan sitä varsinaisesti kirjoituksellaan tarkoittamatta. Tähtien määrä ei nyt kuitenkaan kerro kenellekään kenestäkään mitään. Vielä hölmömpää on laskea tähdet, asettaa päähänsä ennakkoluulolukko ja lukea vasta sitten kirjoitus. Profiilistahan voi myös piilottaa tähdet.

Minulle on annettu pisteitä 38 kertaa. Keskiarvo on 2,7. En tiedä kuka on antanut miulle pisteitä, miksi, johtuuko pisteet minun persoonastani, joka on välittynyt kirjoituksieni kautta vai henkilöstä joka pisteyttäjät tuntevat tämän boardin ulkopuolella. En osaa sanoa miksi joku on antanut viisi tähteä, miksi joku on antanut yhden tähden. Ikuisiksi mysteereiksi nämä asiat jäävät. Seuraavaan boardin versioon ehdottomasti privameileihin linkattu ominaisuus joka pakottaa pisteyttäjän perustelemaan kantansa arvosteltavalleen.

Originally posted by Vesa:Muutenkin luultavasti osa sekä hyvistä että huonoista reittauksista perustuu väärinymmärryksiin.


Uskon, että suurin osa kommunikaatiosta perustuu väärinymmärryksiin. Miksipä tarvittaisiin laajaa ja monipuolista ja -mutkaista viestintää mikäli kaikki osaisivat välittää (ja niin että vastaanottaja ymmärtää viestin tasan samalla tavalla kuin lähettäjäkin) täsmällisenä ajatuksensa / pyrkimyksensä muille muutamalla merkillä tai vastaavalla äärimmäisen vähällä kommunikaatiolla.

Originally posted by Vesa:Myös liian henkilökohtaiset heitot ärsyttää. Meinaan kommentteja tyyliin "se tyttö ruusunpunaisessa topissa oli ältsin söpö, tietäiskö joku sen puh.numeroa" tai "se nappiverkkariörvelö oli ihan hemmetinmoinen turisti."


Voihan olla, että puhelinnumerolle on oikeasti tarvetta, ja hyvähän täällä on kysellä moisia. Itse yhtälailla ihastuin tolkuttomasti erääseen tyttöön bileitten yhteydessä (ja verkon avullahan sain tietää että hän oli varattu - aaargh). Turistiksi leimaaminenkin voi tuoda tyydytystä tilaan, jolla haetaan pakonomaista tarvetta kuulua ryhmään ei-turistit. Tämä boardi kun voi sokaista pikkaisen todellisuudelle, ja mitä kovemmin jaksaa arvostella muita sitä (uskoakseni) huonommin on sinut itsensä kanssa täysin uudessa tilanteessa ja oudossa ympäristössä tuntemattomien ihmisten seurassa. Henkilökohtaisuuksiin ei pidä mennä julkisella forumilla. Usein pitkähkönkin sapenkarvaan läpänheiton jälkeen on ihan terveellistä tavata kasvotusten ja todeta että fanaattiseen yksipuoliseen kirjoittelemiseen tuhraantunut aika olisi voitu käyttää aivan hyvin vaikkapa oluesta nauttimiseen hyvässä seurassa.

Analogia toi esiin ihan hyvän pointin - kapitaaleilla kirjoitettu teksti voi tosissaan ärsyttää joitakin käyttäjiä, jopa siinä määrin että ko keskutelu jää vaille huomiota; Tarkoitus kääntyy päälaelleen. Tätä voisi verrata vaikka siistiin vieraskirjaan - yksi väärinkirjoitettu nimi saa kokonaisen sivun näyttämään rumalta - joukosta se varmasti erottuu, mutta järjestelmällisyyteen, esteettisyyteen ja siistiin yleisilmeeseen tottunut vieraskirjan pitäjä ei haluaisi edes nähdä koko sivua.

Ehkäpä muutama ohje otsikkojen laatimisesta ja yleensä kirjoittelusta julkiselle boardille olisi hyvä kaikkien sisäistää. Hymiöiden runsas käyttäminen voi varmasti olla turhankin tehokas keino nimenomaan laskea tekstin luettavuutta ja uskottavuutta sekä hälventää kirjoittajan tarkoittamaa alkuperäistä sanomaansa. Yksi kirosana oikeassa paikassa oikeaan aikaan vastannee tuhatta sanaa. Sama voi päteä hymiöidenkin kanssa.

Originally posted by Analogia:
Ja tietty jotain rajaa noitten sigienkin kanssa. Kuvat,
mitkä hengailee ties millä servereillä kestää pitempään
latautua ja on rassaavia.. Toivottavasti ei olla menossa
samaan suuntaan kuin Dogs On Acid (800x600-kuvia sigeissä)

Tää nyt on tällanen kevyt flametustopikki, mutta jonnek-
kin nääkin kritiikit on kiva purkaa, toivottavasti joku
asiasta perillä oleva lukee ja tekee jotain. Tuskinpa jak-
san mailata ylläpidolle ja nitkua näistä jutuista. Yhden
käyttäjän sana on aika turha.


Hei DOA:n sigit rokkaa...aina saa nauraa itseään kipeäksi....

Originally posted by Physics:
Hei DOA:n sigit rokkaa...aina saa nauraa itseään kipeäksi....



Joo, mut ei jaksais kattoo sitä et ainoosta suomen bilettä-
jien foorumista tulis joku huumorin kukkanen.. Täällä 'skene'
(vihaan tota sanaa) on senverran pieni että tänne ei useem-
paa boordia oikein mahdu, ollenkin että stealthin boardi
kukoistaa omassa asiassaan. Siellä tosin on aika paljon
vähemmän käyttäjiä ja keskustelua kuin täällä, lähinnä
läpänheittoa.. Onneks jätkänki sigi-kuvat pienenee vaan
pienenemistään =) Toi on vielä ihan OK mut sitku siinä
on se fukken 800x600 death star niin sit kyl voi olla et
pitää lääkärin poistaa herneitä mun nenästä

CAPSit ja...
...ihmiset jotka eivät lue ohjeita, eivätkä osaa käyttää search-toimintoa. Kannattaa seurailla touhua hetken aikaa ennen kuin alkaa itse postailemaan tänne mitään. Pääsee paremmin jyvälle hommasta.

se, että tämä foorumi skrollautuu uskomattoman tahmaavasti ainakin mun kokoonpanolla (athlonn 600mhz/win98/384mb/Opera 6.01) Onko muilla samanlaisia pulmia? Mä en oo muissa samaa softaa käyttävissä foorumeissa huomannut mitään ongelmia.

Originally posted by Analogia:
Mikä plattarissa ottaa päähän?

[ 18 March 2002: Message edited by: Analogia ]


Välillä mä näen punaista juuri näissä in-out, vaatetus,minäminä, paska topiceissa sen takia, koska ne muuttuu kahden replyn jälkeen eipäsjuupas väittelyksi jossa syödään omia sanoja, dissataan, "mun musa on parempaa kuin sun musa", "mä pukeudun sen takia että..." "pukeutujat ei tajua musasta mitään...." jne. jne. jne. Loputon väittelyn kierre on valmis, mikä ei johda mihinkään.

Sitten tää "polkkatyypit" vs. "muu parempi musa"....

Mut eipä tässä muuta, helpotti helvetisti

Originally posted by Ante:
Minulle on annettu pisteitä 38 kertaa. Keskiarvo on 2,7. En tiedä kuka on antanut miulle pisteitä, miksi, johtuuko pisteet minun persoonastani, joka on välittynyt kirjoituksieni kautta vai henkilöstä joka pisteyttäjät tuntevat tämän boardin ulkopuolella. En osaa sanoa miksi joku on antanut viisi tähteä, miksi joku on antanut yhden tähden. Ikuisiksi mysteereiksi nämä asiat jäävät. Seuraavaan boardin versioon ehdottomasti privameileihin linkattu ominaisuus joka pakottaa pisteyttäjän perustelemaan kantansa arvosteltavalleen.


Tsekkasin profiiliasi ja näköjään oli antanut 5 tähteä, ei mitään hajua miksi. Kai hyvästä yrityksestä tai jotain. Yleensä annan pisteitä pyrkimyksestä keskustella, mielipiteitensä perustelusta ja "oikeista" mielipiteistä, välillä fiksu läppä tai kiva ulkonäkö nostaa reittausta

Originally posted by Vesa:
Tähtisysteemi on syvältä. Sinänsä hyvä et ihmiset joutuu vähän miettimään juttujensa tasoa, mut toi on kyllä silti tosi älytöntä. Voi leikkiä olevansa joku Jumala, jolla on oikeus arvioida täysin ventovieraita muutaman sanan perusteella. Muutenkin luultavasti osa sekä hyvistä että huonoista reittauksista perustuu väärinymmärryksiin.


Samaa mieltä. Voi olla niin, että jo yhdestä postauksesta joku ottaa niin nokkiinsa, et antaa heti yhden tähden, tai toisin päin antaa viisi tähteä. Myöhemmin huomaa, et tyyppi onkin ihan toisenlainen kuin oli ensin kuvitellut.

Myös liian henkilökohtaiset heitot ärsyttää. Meinaan kommentteja tyyliin "se tyttö ruusunpunaisessa topissa oli ältsin söpö, tietäiskö joku sen puh.numeroa" tai "se nappiverkkariörvelö oli ihan hemmetinmoinen turisti." Ei kai tarkoituksena kuitenkaan oo, et www:n keskustelufoorumeista tulee senssi/dissaus paikka, jossa kuka vaan voi sanoo mitä sattuu kenestä haluaa.


Tämäkin on totta. Jos haluaa tietää jotain henk. koh. asiaa, voi sen kysyä vaikka privana joltain (ehkä)tuttavalta, joka asian tietää.

No okei, ehkä tää oli vähän ryppyotsaista nipotusta, mut anonyymisyyden kunnioitus ei ois mitenkään pahasta.

Tämä ei ollut ollenkaan nipotusta, vaan asiaa puhuit. Propsit.

[ 19 March 2002: Message edited by: HiVoltage ]

btw, ne typerät "tää on hyvä jätkä eikä sano mitään mikä
ärsyttää ketään"-tähdet voi ottaa pois päältäkin..

Koko tähtisysteemi on siinä mielessä kiero, että osa poru-
kasta ei uskalla tai tahdo sanoa omaa mielipidettään siinä
pelossa että tähdet ropisevat.

Minulta tippuivat tähdet viidestä kolmeen kun erehdyin
tokaisemaan jotain negatiivista house-musiikista noin
yleensä

Se mikä vituttaa (saako netissä sanoa vituttaa? ) on aiheeton valitus ja ininä. En siis tarkoita sillä rakentavaa kritiikkiä, mikä on ihan eri asia.

Sen lisäks jumalaton huutomerkkien käyttö!!!!!!!!!!!!!!

_Minähän_ en nyt siis aiheettomasti inise..

hmm... mie oon niin uusi, etten ole oikein sisäistänyt kaikkea plattarissa...

siis ovatko "arvostelutähdet" ikäänkuin "ihmisarvon" mittari...?
oho... pidin tähtiä enemmänkin... no en tiedä..
toki nyt ainakin olen todella tyytyväinen kahdesta saamastani
reittauksesta, mutta mutta...
pitää "varoa"/harkita kenelle tähtiä suon, ja kuinka paljon...
(ehken enää koskaan anna kenellekään yhtään tähteä?!)

en tiennyt asioiden olevan näin vakavia... mutta nyt tiedän..

Originally posted by Analogia:
Koko tähtisysteemi on siinä mielessä kiero, että osa poru-
kasta ei uskalla tai tahdo sanoa omaa mielipidettään siinä
pelossa että tähdet ropisevat.

Minulta tippuivat tähdet viidestä kolmeen kun erehdyin
tokaisemaan jotain negatiivista house-musiikista noin
yleensä


Meilläpäin ei sanoja säästellä, ja joskus on myös tullu heiteltyä aika kummallisia postauksia. Mulle kävi samanlainen tapaus kuin sulla, pisteet putos melkoista vauhtia.

PS. en inise.

Originally posted by Vesa:
Tähtisysteemi on syvältä. Sinänsä hyvä et ihmiset joutuu vähän miettimään juttujensa tasoa, mut toi on kyllä silti tosi älytöntä. Voi leikkiä olevansa joku Jumala, jolla on oikeus arvioida täysin ventovieraita muutaman sanan perusteella. Muutenkin luultavasti osa sekä hyvistä että huonoista reittauksista perustuu väärinymmärryksiin.


Allekirjoitanpa minäkin tuon. Lopputuloshan on kuitenkin se, että eniten tähtiä on niillä, joilla on eniten kavereita täällä tai jotka on enemmistön mielestä muuten "cool". Eli kannattaa olla samanlainen ja samaa mieltä kuin kaikki muutkin, jeah. En mä nyt yöuniani menetä, mutta imo tosi epäsopivaa erityisesti tähän kulttuuriin - ja muutenkin.

Ylipäätään silloin tällöin esiin putkahteleva elitismi on aika oksettavaa. Sekä tietysti jo monta kertaa mainittu ennakkoluuloinen suhtautuminen esim. tiettyyn musiikkiin ja sitä diggaileviin ihmisiin, jota tapahtuu puolin ja toisin. Mut tää nyt taitaa olla jo niin ikuisuusongelma, että ei siitä enempää. Hyvä puoli on se, että me erilaiset ennakkoluuloiset olennot yleensä kohdataan täällä, ehkä se lopulta kuitenkin auttaa asennoitumisessa.

Kaikista kauheinta on kuitenkin alkoholinpalvonta, etenkin jos sitä vielä maustaa kunnon jeesustelu toisaalla, hyi!!!

Minäkin olen täällä sen verran uusi, että kaikkea en ymmärrä ja mokia teen. Huomaan, että tällaisia "anonyymeja" karsastetaan ja vittuunnutaan. Hurjan tarkkaa täällä näyttää olevan kaikki mitä sanoo ja totta sekin on, että jotkut eivät uskalla kirjoittaa mitään koska pelkäävät näyttävänsä muiden silmissä tyhmiltä tms.! Esimerkiksi voin ottaa itseni. Plattari on jossain määrin (pienempiä, uudempia) hyljeksivä saitti, jossa ei saisi tehdä virheitä, saatikka sanoa omaa mielipidettänsä kunhan tietää että sen jälkeen sinusta ei ehkä enää pidetäkään. Minä aion ja olenkin rehellinen ja jos systeemi on täällä niin lapsellinen että toisille annetaan pisteitä/tähtiä heidän mielipiteistä, niin en ymmärrä. Luulisi, että näinkin aikuisväen omaava saitti antaisi ihmisten olla omia itsejään omassa rauhassaan, eikä pisteyttäisi heidän mielipiteillään, ulkonäöllään, my profilellään yms.

Ja tämähän on vain minun mielipide, näkemys tästä paikasta aika uusin silmin.

Tähtizydeemi on just rento.. kerrankin pienessä nousumyöteisessä rupesin ajankuluks tökkii kaikille erääseen topicciin kirjoittaneille viittä tähteä, yli viiskyt jaksoin ratettaa sitte väsähti. Nooh.. jatkuu taas joskus

[ 19 March 2002: Message edited by: patis ]

tarkemmin ajatellen munkin mielestä tähdet vois ottaa pois. vähintäänkin profilessa pitäs näkyä keneltä on saanut ja minkäkinlaisia reittauksia. tällaisenaan homma on ihan hölmö. ei todellakaan luo sellaista ilmapiiriä missä itse viihtyisin parhaiten....

ylläpidolle kysymys: mikä tähtireittauksen alkuperäinen funktio on ollut? mistä syystä päädyitte tällaiseen ratkaisuun?

Originally posted by mlaura:
Hurjan tarkkaa täällä näyttää olevan kaikki mitä sanoo ja totta sekin on, että jotkut eivät uskalla kirjoittaa mitään koska pelkäävät näyttävänsä muiden silmissä tyhmiltä tms.!


Toi on ihan totta, aina joutuu spennaa ja viilaa pilkkua ettei vaan tule jotakin sanomista pilkkupoliisilta, samasta syystä tosi moni aina edittaa posteja sievemmäksi etc. Mulla on ainakin jonkun asteinen kynnys aloittaa topiikkia, "ei sellaiseen noin vaan ryhdytä sitähän pitää harkita...!", mut kai se on vain hyvä..
edit:pilkut
edit:virheitä
edit:smailit

[ 19 March 2002: Message edited by: oddi ]

Vaihdetaanpa topikin nimeä sitten
Tää taitaa olla liian provosoiva.
Mikä plattarissa ottaa päähän? Mainio foorumihan tämä
on, aivan loistava, mutta välillä tekee mieli jurputtaa
pikkuasioista. Tehkää se tänne =)

[ 18 March 2002: Message edited by: Analogia ]

O