Huumeista

Back to päihdekeskustelu O

http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/V-lehti+veti+helmikuun+numeron+jakelusta+huumekirjoituksen+vuoksi/1135225285584?ref=rss

Jopas alkoi v-lehti kiinnostamaan. Ei kukaan sattumalta kerennyt nappaamaan tuota lehteä ja voisi skannata tuon jutun interwebbiin ?

[q]Ios, 21.2.2007 20:19:
http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/V-lehti+veti+helmikuun+numeron+jakelusta+huumekirjoituksen+vuoksi/1135225285584?ref=rss

Jopas alkoi v-lehti kiinnostamaan. Ei kukaan sattumalta kerennyt nappaamaan tuota lehteä ja voisi skannata tuon jutun interwebbiin ?
[/q]
ois tosiaan kyl kiinnostavaa lukee toi artikkeli

[q]NextAce, 21.2.2007 20:57:

Mies joka toi gamman suomeen!
[/q]
Siis onko tossa muokattu ääntä ja sit laitettu tekoviikset ja parta tolle jannulle? :D

[q]hallucinogen

Siis onko tossa muokattu ääntä ja sit laitettu tekoviikset ja parta tolle jannulle? :D
[/q]

On joo*hih*

Tässä skannaus artikkelista.

http://ihku.org/~jesse/v.pdf

Noi kuvat on kyl suht hupaisia sisältöön nähden :)

Heroiini oli pula-ajan Suomen suosittu superlääke

Metka uutinen josta ilmenee esim. että "Pohjois-Euroopassa olimme suoranainen kummajainen: heroiinia kului moninkertaisesti enemmän kuin Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Islannissa – yhteensä. "

Tosin ei mikään ihme sinänsä kun ottaa huomioon että sotienjälkeiset hiihtokisatkin vedettiin pervitiinin voimalla :D

siis pintakerros :)

[q]Xer, 25.3.2007 20:58:
Meille ammattikoulussa puhuttiin ainakin ns."bensiini keuhkokuumeesta" tai "kemiallisesta keuhkokuumeesta" kun pestiin maalinjämiä käsistä tärpätillä pois.. Ja nimenomaan siitä syystä, että sitä se liuotin kehoon joutuessaan muiden oireiden rinnalla saattaa aiheuttaa.
[/q]

Ihan ilman että jaksan lukea aiempia postauksia, lisään vain että keuhkoille monikin kemikaali tekee tosi pahaa, jos altistuminen sille jatkuu säännöllisenä ja pitkään, riippumatta onko altistuminen työstä johtuvaa vai omalla päihdekäyttäytymisellä aiheutettua.

Esim. keraamikon ammattitautina pidetään usein keuhko-oireita, joita lasitteista valmistusvaiheessa irtoava myrkyllinen pöly aiheuttaa. Herkemmille jo ihan myrkytönkin pöly työtiloissa aiheuttaa vakavia oireita. Myös kipsipöly (jolle altistuu mm. muotteja valaessa) on vaaraksi hengitysteihin joutuessaan, sillä kipsipöly reagoi veden kanssa kosketuksiin joutuessaan riippumatta siitä, tapahtuuko se ihmisen kehossa vai sen ulkopuolella. Eli kaikissa ammateissa, missä altistuu kemikaaleille, on syytä käyttää asianmukaista hengityssuojainta!

[q]Loyal, 25.3.2007 20:23:
Ei se lakka juurikaan syövytä sisäelimiä, mutta varmasti gammaa vaarallisempaa, näin ainakin luulisin.
Olis kiva oikeasti tutkia tuon lakan vaikutusta, koska näitä puhujia ja juttuja on enemmän jo kun kertojia. Itse en usko syövyttämiseen juuri yhtään. En tiedä asiasta sen enempää, mut jotenkin mun pää ajattelee sen niin, että siitä olisi kumminkin enemmän verenkierrollista haittaa, eli veren liuotinpitoisuus nousee tms.
[/q]

Mun tietääkseni lakka syövyttää lähinnä sitä ohutsuolessa olevaa epiteeliä. Tutkimustietoa ko. aineesta ihmiselimistöönhän on todella vähän ihan jo siitä syystä, että on eettisesti arveluttavaa tehdä sillä ihmiskokeita. Eläinkokeisiinkaan en ole törmännyt (jos joku on, niin saa linkittää!). Pitkäaikaisia vaikutuksia ei voi kuin arvailla... Gammassa tietääkseni huono puoli on suuri suolamäärä, joka pääsee elimistöön. Ja molemmissa on tietysti se paljonpuhuttu öveririski.

http://society.guardian.co.uk/drugsandalcohol/story/0,,2040887,00.html

[q]Waakku, 25.3.2007 21:58:
Varma kevään merkki oli, kun löyty ekat paskaset värkit ulkoota koiraillessa.
[/q]

Kertokaa mulle rakkaat ihmiset että mistä päin maailmaa te oikein tongitte noita värkkejä kun mun silmiin ei viimeisen 25 vuoden aikana, jona mulle on asiasta toitotettu, vielä _kertaakaan_ oo eksyny YHTÄ AINUTTA edes etäisesti ruiskua muistuttavaa laitetta lasten leikkipuistoissa, pururadoilla, koirien ulkoreiteillä eikä yhtään missään muuallakaan, jossa olen aikaani viettänyt. En kuitenkaan kärsi huonosta näköaistista tai hallusinaatioista joissa kuvittelisin eläväni jossain auvoisessa lintukodossa jossa ei ole nistejä. Päinvastoin, teknobileissäkin (jossa sitä hörhöosastoa _riittää_) on tullu juostua jo 16 v.

Pidän "paskasia värkkejä" urbaanilegendana tasan niin kauan kunnes joku tuo mulle todistusaineistoa. Vaadin vähintään löytynyttä ruiskua ja valokuvia löytöpaikasta.

[q]tbo, 27.3.2007 14:21:
---
Waakku, 25.3.2007 21:58:

---

Kertokaa mulle rakkaat ihmiset että mistä päin maailmaa te oikein tongitte noita värkkejä kun mun silmiin ei viimeisen 25 vuoden aikana, jona mulle on asiasta toitotettu, vielä _kertaakaan_ oo eksyny YHTÄ AINUTTA edes etäisesti ruiskua muistuttavaa laitetta lasten leikkipuistoissa, pururadoilla, koirien ulkoreiteillä eikä yhtään missään muuallakaan, jossa olen aikaani viettänyt. En kuitenkaan kärsi huonosta näköaistista tai hallusinaatioista joissa kuvittelisin eläväni jossain auvoisessa lintukodossa jossa ei ole nistejä. Päinvastoin, teknobileissäkin (jossa sitä hörhöosastoa _riittää_) on tullu juostua jo 16 v.

Pidän "paskasia värkkejä" urbaanilegendana tasan niin kauan kunnes joku tuo mulle todistusaineistoa. Vaadin vähintään löytynyttä ruiskua ja valokuvia löytöpaikasta.
[/q]

kyllä mäkin olen kuullut juttua vaikka kuinka paljon, mutten ole onneksi ikinä törmännyt missään lojumassa. Kaveri kertoi kerran, että makasiineilla infectedin bileissä oli tippunut värkit jopa syliin kun olivat kaverinsa kanssa kyykyssä nojailleet seinään. Hmmm
postilaatikot ovat kova juttu kuulemma myös. Olen ollut opiskelujeni aikana postin lajittelukeskuksessa töissä ja siellä kuulemma näkee näkee värkkejä siinä postin seassa hihnalla aika ajoin. tätäkään en ole todistanut ikinä, onneksi.

[q]Sallakat, 27.3.2007 14:31:

postilaatikot ovat kova juttu kuulemma myös. Olen ollut opiskelujeni aikana postin lajittelukeskuksessa töissä ja siellä kuulemma näkee näkee värkkejä siinä postin seassa hihnalla aika ajoin. tätäkään en ole todistanut ikinä, onneksi.
[/q]

Mäkin olin postissa duunissa, ja sinne tuotiin aikoinaan pomon huoneeseen kovalla metelillä sellanen keltanen biohazard-tarralla varustettu rasia johon ne lajitteluhihnalta löydetyt fiksit piti kiikuttaa. Lupasin julkisesti maksaa 500 markkaa neulan löytäjälle, mutta kukaan ei tullut missään vaiheessa noutamaan rahoja.

Kertokaa mikä ihmeen logiikka piilee siinä kuvitelmassa, että pahat hUUUmeenkäyttäjät piilottaa likaset käyttövälineensä lasten hiekkalaatikoihin ja postin kirjeluukkuihin. Tässä maassa on kuitenkin suht laajassa käytössä eri kaupungeissa erilaisia ruiskujen vaihto-ohjelmia, joiden idea on _kerätä_ne_paskaset_värkit_pois_niiltä_nisteiltä_ja_antaa_niille_uudet_
_VAIHDOSSA_NIISTÄ_VANHOISTA_.
Mun käsittääkseni se jopa vielä toimii, koska täällä ei mitää älytöntä HIV-epidemiaa misään nistien keskuudessa ole.

[q]tbo, 27.3.2007 14:21:
---
Waakku, 25.3.2007 21:58:

---

[/q]

Itseasiassa ne (2kpl) värkkejä on tuolla mun roskiksessa (erillisessä astiassa), tapana kun on kerätä ne talteen juuri lasten ja lemikkien takia. Voin toimittaa noi sulle jos tosiaan tahdot.
Näitä löytyy ainakin täältä aurinkolahdesta tuosta pauligin ympäristöstä.

Ennemmin kattelen kyllä spiidipäitä kuin tuoppien läikyttelyä tanssilattialla.

[q]ALIEN, 4.4.2007 10:50:
---
Strobocop, 4.4.2007 10:36:
Ennemmin kattelen kyllä spiidipäitä kuin tuoppien läikyttelyä tanssilattialla.

---

Mieluummin näen läheiseni kerran viikossa humaltuneena läikyttelevän tuoppia tanssilattialla, kuin vetävän amfetamiinia hirveis univeloissa, sekä aamut illat kauheis vainois tai myöskään niissä laskuissa milloin "mikään ei nappaa" jolla pidemmän päälle polkee tyhjää korvien välis 24/7.

But that's just me..
[/q]
Kaikista mieluiten näen että läheiseni käyttävät fiksusti sitä päihdettä mitä haluavat käyttää.
Koska kaikki päihteet ovat päihteitä. Matka nautintoaineesta myrkyksi ei ole mielettömän pitkä missään päihteessä, ei alkoholissa, ei pirissä, ei missään.
Joten päihteitä en lähde tuomitsemaan enkä puolustelemaan, mutta toivon että joka niitä käyttää, käyttää myös järkeä.

[q]Anselmi, 4.4.2007 10:57:

Kaikista mieluiten näen että läheiseni käyttävät fiksusti sitä päihdettä mitä haluavat käyttää.
Koska kaikki päihteet ovat päihteitä. Matka nautintoaineesta myrkyksi ei ole mielettömän pitkä missään päihteessä, ei alkoholissa, ei pirissä, ei missään.
Joten päihteitä en lähde tuomitsemaan enkä puolustelemaan, mutta toivon että joka niitä käyttää, käyttää myös järkeä.
[/q]

Erittäin hyvin sanottu Tietysti viinan kanssa on hieman helpompi olla vastuullinen kun tiedät aika tarkkaan mitä saat, vaikkakin sillä pystyy myös tuhoamaan itsensä aika totaalisesti.

[q]Riku, 4.4.2007 16:11:

Yleensä noi "ikinä ei tiedä mitä saa"-jutut on aika pitkälti legendaa suurimmalta osin, vaikka poikkeuksiakin löytyy. Usein aineita on jatkettu, mutta harvemmin millään juurikaan millään vaikuttavalla aineella. Poikkeuksiakin tosin on, esimerkiksi ekstaasinapit jotka todellisuudessa sisältävätkin ketamiinia.

Viinassa on vain se huono puoli, että mikään muu päihde ei juuri vie tervettä arvostelukykyä ja itsehillintää kuin tarpeeksi suuri annos alkoholia. Tämä on tietty vähän vaikea todistaa kun ei voi sanoa että 0,1g 70% piriä vastaa 4cl 40% alkoholia, mutta alkoholi aiheuttaa useimpiin muihin päihteisiin verrattuna eniten kyvyttömyyttä hillitä itseään ja käytöstään monilla eri tasoilla.
[/q]

No aika harvoin kukaan on kuollut leivinjauheen yliannostukseen Mutta juuri esim. ekstaasin seassa voi olla, ja usein onkin, muutakin kuin MDMA:ta. Ketamiinia, metamfetamiinia, dekstrometorfaania, pienissä määrin tosin. Kyllähän tuollaisiin nappikauppoihin liittyy aika pitkälle sama ajatus kuin mihin tahansa kaupankäyntiin; jos joku myy viallisia tuotteita, kuluttajien luottamus ko. tahoon häviää.

Tietenkään alkoholia ei voi verrata suoraan huumeiksi luokiteltaviin päihteisiin, ainakaan stimulantteihin. Depressantin ja stimulantin toisiinsa vertaaminen on vähän sama kuin yrittäisi keksiä yhteisiä liikennesääntöjä sukellusveneille ja lentokoneille. Suurilla määrillä alkoholi vie toiminta- ja harkintakyvyn kuten mainitsitkin, jonka vuoksi on aivan ensiarvoisen tärkeää että kukin tiedostaa omat rajansa viinalla läträtessä ettei käy itselle tai muille mitään pahaa. Sama pätee myös muiden päihteiden kohdalla, kylläkin sillä painotuksella että stimulanteilla liikakäyttö ja yliannostus voi olla melko kohtalokasta, kun taas motoriikka ja järjenjuoksu ei kärsi niin paljon kuin viinan kanssa.

[q]T-mu, Jo, onneks esim. lsd:tä ei tarvita ku pieni pahvilappu. huhhuh mitä paskaa.
[/q]

Spontaanit tyhmyys reaktiot (aivosolujen lamaantuessa) on kyllä yksinään viinan meriitti. Happoa saa kiskasta ihan reippaasti ettei enää tiedä missä menee, no joo onhan se yksilöllistä, mutta jos verrataan tervettä (osaa käsitellä tuntemuksiaan ja on sinut maailmansa kanssa) aikuista ihmistä, niin monasti oon huomannut esim. itselläni miten toi viina saa mut lopettamaan välittämisen jengistä ja teoista. Eikä annoksen tartte olla silloin ku se 5-6 tuoppia (mulle hyvä känni)...

Mut beriaatteessa kaikki päihteet on päihteitä, en oo sillee nostamassa mitään toisen yläpuolelle, noi peruspäihteet viina / spaddu, on vaan ehtiny kerää sitä negatiivista mainetta mun kirjoissa pikkasen liikaa, että niitä voisi suositella muuten kuin paria ravintola-annosta enempää...

[q]Android, 25.9.2005 14:33:
Ymmärrän kyllä pointin, mutta ne tapaukset jotka itse olen todistanut niin GBL:n käyttö on pikemminkin johtunut tietämättömyydestä eikä mahdollisista juridisista seurauksista mahdollisen kiinnijäämisen osalta. Tämä pätee varsinkin hyvin nuoriin...[/q]Niinno, mä en kyllä ole missään kaduilla käynyt seuraamasssa 16v teinien lakkaörväämistä jos sitä tekevät. Mutta juuri tämän takia se asiallinen ja kiihkoton valistus olisi niin ensiarvoisen tärkeää. Pelkkä huumeet on pahoja-hokema menettää uskottavuutensa viimeistään siinä vaiheessa kun joku kaveripiirissä vetää puoli vuotta aineita ilman mitään ongelmia.

[q]Otan nyt tietoisen riskin saada helvetisti paskaa niskaan ja vastakommentteja, mutta miettiessäni tuota heroiinivertailua tuli vaan mieleen; vaikka heroiinin ja gamman vaikutusmekanismit ovat täysin erilaiset, on niillä myös paljon yhteistä; molemmilla on keskushermostoa lamaava vaikutus. Pulssi ja hengitys hidastuu, lihakset rentoutuvat, reagointikyky hidastuu, balanssi ja motoriset kyvyt heikkenevät jne. Yliannostuksen riski on molemmilla suhteellisen suuri (heroiinilla etenkin suonensisäisesti käytettynä). Molemmat ovat ei-toksisia (esim amfetamiinit ovat huomattavasti myrkyllisempiä kuin opiaatit) ja alkoholi sekä rauhoittavat lääkkeet (bentsodiatsepiinit) ja unilääkkeet voimistavat niiden vaikutusta huomattavasti. Hyvin voimakas psyykkinen ja etenkin fyysinen riippuvuus vieroitusoireineen voi syntyä molempiin. GHB vaan on enemmän "alkoholimainen" ja soveltuu bilettämiseen kun taas heroiini on enemmän "bentsomainen" (otin tietoisesti ylös vertailukohteeksi lailliset vaihtoehdot) eikä ulkomaailma tai ulkoiset ärsykkeet erityisemmin kiinnosta.[/q]No multa et sitä tule saamaan A) koska en väitä tietäväni asiasta tarpeeksi ja B) uskon että puhut ihan faktaa.

[q]Toisaalta alkoholikin ja GHB muistuttavat vaikutuksiltaan toisiaan. Ei ehkä niinkään toksisesti tosin.[/q]Siis pointti juuri onkin, että gamma on subjektiivisilta vaikutuksiltaan ihmisille suurinpiirtein samaa luokkaa kuin kupillinen kahvia tai pullo siideri, josta ei edes ensi alkuun tule esimerkiksi edes mitään krapulaa vaikka sitä kiskoisi enemmänkin. Pitkäaikaista käyttöä seuranneena voisin väittää sen kuitenkin johtavan esimerkiksi vaikeisiin uniongelmiin.

[q]Toki heroiini suonensisäisesti käytettynä on huomattavasti vaarallisempaa kuin GHB:n nauttiminen oraalisti. Tätä en kiistä. Enkä pidä GHB:tä muutenkaan yhtä vaarallisena kuin opiaatit. Silti - joitakin yhtymäkohtia on. Olisi huomattavasti kaukaa haetumpaa verrata gammaa amfetamiiniin. Tiedostan kyllä että pointtisi oli lähinnä se että gammaa ylipäätään on "demonisoitu" eikä itse heroinii vaikutuksiltaan vaan lähinnä sosiaalisena ilmiönä ja kaikkein "pahimpana" vertailukohteena on yhdistetty nimenomaan GHB:hen.
[/q]Jeps, nyt alkaa taas yhteisymmärrys löytyä.

O