Huumeista
[q]Ana:
Jep, Huume != Huumausaine.
Tupakka, alkoholi, kahvi, etc. ovat huumaavia aineita, vaikka eivät varsinaisesti huumeiksi luokiteltuja aineita olekaan. Siksi on ehkä ihan aiheellista tehdä selkeä rajanveto että mistä puhutaan ja käyttää oikeita termejä.
[/q]
Jos syöt 15 grammaa kahvipspuja niin et siihen vielä ole vaarassa kuolla ja olet tiukasti vielä tämän maailman puolella että on niissä eroja vaikka mitä sanotaan.
en tiedäonko tätä vielä ollu täällä mutta laitetaan kuitenkin.
Polttelin tossa joskus aikoinaan hamppua, nyt en oo aikoihin poltellut.
mikäköhän se mun pointti oli en muista enään
[q]jUSSi:
Onnellisuus on sidoksissa myös hyvin vahvasti yksilöön ja sen mitä oman kokemukseni perusteella voin sanoa, on että tietoisuus olotilan syistä vei terän koko olotilalta. Koin keinotekoisesti aiheutetun olotilan pakenemiseksi. Alkoholia kohtuudella nauttiessa tällaista olotilaa ei pääse syntymään, siksi pystyn nauttimaan pienestä hiprakasta. Himokännissä iskee yleensä iso morkkis jo ennen pilkkua..
[/q]
Entäs jos joku pudottaa sun juotavaan huumetta ja sä et tiedä sitä nauttineesi?
Uskoisin myös, että kaikkia päihteitä pystyy nauttimaan kohtuudella. Ts jos alkoholia voi ottaa vain yhden annoksen ei kai mikään estä sitä, että joku ei voisi ottaa hyvin pientä määrää mitä tahansa huumetta? Tällöin olotila ei ole yhtään sen enenpää pakenemista kuin alkoholiannoksen nauttiminen. (ellet siitten määritä tuota pakenemista puhtaasti laista riippuvaksi tekijäksi).
[q]LaaLaa entertainment:
---
Jone:
---
anthocyan:
Pien kommentti: Kaikkea ilmenee jossakin määrin... Kukin itse päätelköön, mitä tällä tarkoitan...
---
Kiinnostaa muuten kiviäkin tällaiset pikkunäppärät kommentit.
---
Niin muuten nämäkin.
[/q]
No itke mulle Amazon jos vituttaa, mutta tää topic on yleisen keskustelun puolella ja ton huomautukseni oli tarkoitus lähinnä ilmentää sitä, että asiakeskustelun keskelle pusketuissa hitsi et haluun olla jänskä ja kirjoittaa salaperäisen onelinerin-kommenteissa ei ole mitään mieltä ja jos ei ole hedelmällisempää sanottavaa niin tonkin vähän vois säästää.
[q]Android, 14.12.2005 11:59:
---
Ja mikä tällainen aine olisi, siis joka kohottaa serotoniinipitoisuutta aivoissa? 5-HTP? 5-HTP ei tiettävästi ole sen vaarallisempi MDMA:n kanssa käytettynä kuin pelkästään MDMA:ta. Päinvastoin.
[/q]
Monet masennuslääkkeet (SSRI esim) ainakin. En jaksa sen tarkemmin käydä erittelemään, kun en ole alallakaan. 5-HTP:kin yliannostuksena voi aiheuttaa serotoniinisyndrooman.
[q]polly:
viis vuotta sitten ja tilanne ei oo hirveesti parantunut
[/q]
osuit vaan rosvosektorille
[q]Ana:
Toki, mut jotenkin ällömpää, imho :P
[/q]
Erona on vaan että toinen on sulle arkipäiväistä kielenkäyttöä ja toinen ei,
sen takia se tuntuu jotenkin erityisen ällöltä, tietysti asiaan vaikuttaen sun
päihdepoliittiset kantas jotka värittää kaikkia tuollaisia automaattisesti
negatiivisemman kuuloisiksi.
[q]flame:
no jo on kumma jos ei osaa pitää hauskaa ilman jotain nappeja.
itse en ole koskaan kokeillut enkä kyllä kokeilekkaan. ainut huume mihin kosken on viina ja tupakka ja niistäkin voisi hommautua eroon jokin päivä.
musa sen fiiliksen nostaa, ei mitkään napit.
[/q]
Kuuluisat viimeiset sanat. Samoin totesin pienempänä. Nuo kaksi mainitsemaasi päihdettä roikkuvat vieläkin mukana.
Muu on jäänyt.
Join the c(k)lub(itus)!
[q]Medeia:
Itse saan parhaimmat kiksit selvinpäin pippaloissa vaikka aika usein retkahdankin kännin puolelle.
[/q]
Todella surullista ettet voi nauttia siitä fiiliksestä, vaan joudut sitten retkahtamaan viinaan. Käyttäisit sinäkin vain enemmän musiikkia.
[q]ALIEN:
kun joku itsekäs ihminen tuo esim huumeet naaman eteen ja helpottaa saamista oman talouden yms takia ;)
[/q]
Puhutaanko nyt yleisesti diilereistä vai jonkun tietyn genren tuuppaajista, vai muuten vaan, ku mulle ei kukaan koskaan mitään tarjoo vaikka kuinka haluisin, sit välistä pitää kääntää koko metsän kivet jotta löytyis jotain....
Vielä Mullisista, tässä yksi näkökulma:
http://www.csp.org/chrestomathy/dancing_naked.html
Tässä toinen:
http://www.bookslut.com/nonfiction/2002_10_000337.php
[q]Ana-5000:
---
Luminescent:
Kuinkahan moni muistaa eräät nimeltämainitsemattomat bileet Kaapelilla vuonna 1999 loppukesästä, joissa ulkorappusille kuoli yksi tyttö? Niitä bileitä ei keskeytetty, paitsi hetkeksi. Pidettiin hiljanen hetki, jonka jälkeen eräs järjestäjistä kertoi mitä on tapahtunut ja pyysi jokaista diileriä poistumaan ko bileistä ja menemään itseensä. Tämän jälkeen bileet jatkuivat ihan normaalisti, eikä sinne tullut kukaan virkavallasta keskeyttämään niitä. Oliskohan ne olleet kokonaan laittomat, kun eivät tulleet?
---
No voi jumalaut. Niinhän se on et diilerit ne huumeongelmat aiheuttaa
[/q]
Mä en lähde syyttämään ketään kenen vika od:aaminen on. Pointti oli lähinnä siinä ettei bileitä keskeytetty tuon ikävän välikohtauksen takia. Hyvä että tapausta kumminkin ajateltiin hetki. Toisaalta ymmärrän että järkkäri (ja tietenki uhrin läheiset) jota tuo kosketti, tarvii jonkin ketä syyllistää, joten mun mielestä diilerit siihen hätään on ihan hyvä kohde.
[q]Nex, 23.1.2006 16:02:
Voi weedun pervo *tirsk**piis*
[/q]
Nääh pervo se olis vasta ku se ottais äitinsä mukaa.
mäki kokeilen aina joka kerta kaliaa. ei oo jääny 20 kertaan =P
[q]Njah:
Totta, mutta tuohonhan mukavuudenhaluiset ihmiset pakotetaan, kuin lehmät laitumille.
Perustelut: Esim, tehdään elämästä niin vittumainen ja hankala että on pakko välilä vähän irtaantua arjesta.
Siihen meillä on apuna alkoholi:) lukemattomien alkoholiövereiden jälkeen sitä rupeaa vähän vituttaa ja kyllästyy..
Mielestäni yksikin hyvä hetki kuittaa vittumaisen viikon, mutta eikös vittumainen viikko olekkin vain asenneongelma?
On kyllä kivaa olla elossa, muttei orjana
Muoq: Ainakin näin osalla ihmisistä
[/q]
Kuka siitä sun elämästäs "tekee" niin vittumaista ja hankalaa? (muu kuin sinä itse)
On lähinnä sun omaa rajoittuneisuuttas jos et keksi muita keinoja eskapismiin kuin päihteet.
Oliko tässä joku argumenttikin jossain? Mul meni ohi.
[q]Sixtus:
Joo eiköhän ton nyt tiedä kaikki. Tuskin kukaan mielellään tukee tollasta toimintaa, mut minkäs teet jos jtn haluut ottaa, apteekeista kuin ei vielä noita huumeita jaeta..
[/q]
Juu - tuskin kukaan haluaa varastaa mut minkäs teet ku digikameroita ei saa ilmatteeks
Ehkä kukaan ei ole tullut tökkimään tykillä takaraivoosi, mutta kai nyt ymmärsitte pointtini
[q]Ana-5000:
Juu. Päihdeongelma kun ei vaan oo sellanen juttu, et se rajottuu ainoastaan loppukäyttäjään; siinä on aika helvetinmoinen verkosto saastaa sen kräkkitehtaan ja loppukäyttäjän välissä, ja suuri osa rahoista joita huumeisiin käytetään päätyy rahoittamaan ammattimaista rikollisuutta sekä terroristijärjestöjä ympäri maailmaa. Nää ryhmät sit taas harjoittaa sellasta kaikkea kivaa kuin naiskauppaa, laitonta asekauppaa, kiristystä, suojelurahan keräämistä, poliittisia murhia, etc.
Tää kaikki rahoitetaan pääosin ihmisten "harmittomalla" huumeidenkäytöllä.
[/q]
Joo eiköhän ton nyt tiedä kaikki. Tuskin kukaan mielellään tukee tollasta toimintaa, mut minkäs teet jos jtn haluut ottaa, apteekeista kuin ei vielä noita huumeita jaeta..
[q]toma:
---
Juhgu:
Mistäs noita löytyy?
---
Nuo ovat DC++:lla ja eMulella imettyjä, mutta varmasti mistä tahansa p2p-verkosta löytyy jonkin verran noita.
[/q]
Nimiäkin voi laittaa.
[q]Android, 25.9.2005 14:33:
Ymmärrän kyllä pointin, mutta ne tapaukset jotka itse olen todistanut niin GBL:n käyttö on pikemminkin johtunut tietämättömyydestä eikä mahdollisista juridisista seurauksista mahdollisen kiinnijäämisen osalta. Tämä pätee varsinkin hyvin nuoriin...[/q]Niinno, mä en kyllä ole missään kaduilla käynyt seuraamasssa 16v teinien lakkaörväämistä jos sitä tekevät. Mutta juuri tämän takia se asiallinen ja kiihkoton valistus olisi niin ensiarvoisen tärkeää. Pelkkä huumeet on pahoja-hokema menettää uskottavuutensa viimeistään siinä vaiheessa kun joku kaveripiirissä vetää puoli vuotta aineita ilman mitään ongelmia.
[q]Otan nyt tietoisen riskin saada helvetisti paskaa niskaan ja vastakommentteja, mutta miettiessäni tuota heroiinivertailua tuli vaan mieleen; vaikka heroiinin ja gamman vaikutusmekanismit ovat täysin erilaiset, on niillä myös paljon yhteistä; molemmilla on keskushermostoa lamaava vaikutus. Pulssi ja hengitys hidastuu, lihakset rentoutuvat, reagointikyky hidastuu, balanssi ja motoriset kyvyt heikkenevät jne. Yliannostuksen riski on molemmilla suhteellisen suuri (heroiinilla etenkin suonensisäisesti käytettynä). Molemmat ovat ei-toksisia (esim amfetamiinit ovat huomattavasti myrkyllisempiä kuin opiaatit) ja alkoholi sekä rauhoittavat lääkkeet (bentsodiatsepiinit) ja unilääkkeet voimistavat niiden vaikutusta huomattavasti. Hyvin voimakas psyykkinen ja etenkin fyysinen riippuvuus vieroitusoireineen voi syntyä molempiin. GHB vaan on enemmän "alkoholimainen" ja soveltuu bilettämiseen kun taas heroiini on enemmän "bentsomainen" (otin tietoisesti ylös vertailukohteeksi lailliset vaihtoehdot) eikä ulkomaailma tai ulkoiset ärsykkeet erityisemmin kiinnosta.[/q]No multa et sitä tule saamaan A) koska en väitä tietäväni asiasta tarpeeksi ja B) uskon että puhut ihan faktaa.
[q]Toisaalta alkoholikin ja GHB muistuttavat vaikutuksiltaan toisiaan. Ei ehkä niinkään toksisesti tosin.[/q]Siis pointti juuri onkin, että gamma on subjektiivisilta vaikutuksiltaan ihmisille suurinpiirtein samaa luokkaa kuin kupillinen kahvia tai pullo siideri, josta ei edes ensi alkuun tule esimerkiksi edes mitään krapulaa vaikka sitä kiskoisi enemmänkin. Pitkäaikaista käyttöä seuranneena voisin väittää sen kuitenkin johtavan esimerkiksi vaikeisiin uniongelmiin.
[q]Toki heroiini suonensisäisesti käytettynä on huomattavasti vaarallisempaa kuin GHB:n nauttiminen oraalisti. Tätä en kiistä. Enkä pidä GHB:tä muutenkaan yhtä vaarallisena kuin opiaatit. Silti - joitakin yhtymäkohtia on. Olisi huomattavasti kaukaa haetumpaa verrata gammaa amfetamiiniin. Tiedostan kyllä että pointtisi oli lähinnä se että gammaa ylipäätään on "demonisoitu" eikä itse heroinii vaikutuksiltaan vaan lähinnä sosiaalisena ilmiönä ja kaikkein "pahimpana" vertailukohteena on yhdistetty nimenomaan GHB:hen.
[/q]Jeps, nyt alkaa taas yhteisymmärrys löytyä.