Huumeista

Back to päihdekeskustelu O

[q]beyootch, 14.7.2005 15:10:
porttiteoriaa porttiteorian perään.

EDIT: mitä ikinä teettekin, niin älkää hyvät ihmiset juoko viinaa!! se tappaa!!
[/q]

Mä oon sun kaa täysin samaa mieltä kaikesta!! Kirjoitit pelkkää asiaa!

[q]Juhgu, 21.9.2005 15:32:
---
John, 21.9.2005 15:27:
Hauskaa miten ollaan heti puolustuskannalla...*vink*
---

No, täysin älyttömät väitteet on yleensä tapana korjata vaikka itse olisi millä kannalla.

Ja mitä tuohon vetyperoksidiin tulee, niin kuulostaahan se ihanan pelottavalta mutta ei tee aivosoluille samaa mitä vaalennusaine päänahalle.
[/q]

Mun mielestä toi ääripään vähättelyki menee samaan kategoriaan "älyttömät väitteet".
Varsinkin jos teilaa toisen pointin ensiksi kärjistämällä alkuperästä pointtia ja vielä ilman omia perusteita/vastaväitteitä.

Eli, tiedetään että vetyperoksidi ei tee samaa aivoille kun päänahalle (Ooh, kiitos sinun asiapitoisen huomautuksen) mutta noin muuten toivoisin fiksua perustetta ton vähättelyn syyksi?
Eli mitäs se vetyperoksidi sitten tekee jos se ei "pelotteluna" kelpaa sen takia kun se "ei tee samaa aivoille kun päänahalle"?

[q]Juhgu, 21.9.2005 15:32:
---
John, 21.9.2005 15:27:
Hauskaa miten ollaan heti puolustuskannalla...*vink*
---

No, täysin älyttömät väitteet on yleensä tapana korjata vaikka itse olisi millä kannalla.

Ja mitä tuohon vetyperoksidiin tulee, niin kuulostaahan se ihanan pelottavalta mutta ei tee aivosoluille samaa mitä vaalennusaine päänahalle.
[/q]

Älytön väitehän se on joo.*justjoo* Ehkä annan suosiolla asioista oikeasti jotakin tietävät jatkaa sitten tästä eteenpäin...

[q]John, 21.9.2005 15:27:
Korjaus edelliseen postiini: se ei ole itse aineet, vaan niiden vapauttama dopamiini, joka hajoaa hermopäissä (myös MDMA ja muut johdannaiset vapauttavat jonkun verran dopamiinia, vaikka pääasiallinen vaikutus johtuu serotoniinin vapauttamisesta) vetyperoksidiksi. Tämän tosiaan voi estää esimerkiksi MAO:n estäjillä, mutta silloin vaarana on esimerkiksi serotoniinisyndrooma, varsinkin yhdessä MDMA:n tai muiden suuria määriä serotoniinia vapauttavien substanssien kanssa. Muita vaihtoehtoja estää neurotoksisuutta on ottaa SSRI-tyyppisiä lääkkeitä, tai ottaa niin vähän piriä ettei hermopäihin tule liian korkea konsentraatio haitalisia yhdisteitä... mutta silloin joko estää aineen toiminnan kokonaan, tai ottaa sitä niin vähän ettei voi sanoa että "piri toimii!!".
[/q]MAO-estäjien tappavasta vaikutuksesta ekstaasin vaikutuksen alaisena on jo kaikilla melko yleisesti tietoa, kiitos sen että ensimmäistä kertaa elämässäni näin jopa mainoskampanjan lehdissä jossa kerrottiin tästä. Helvetin asiallista toimintaa mielestäni kerrankin!

Mutta sinulla on käsittääkseni tuossa faktavirhe. SSRI:t eivät estä amfetamiinin toimintaa, MDMA:n kylläkin. Se taas luetaan vain amfetamiinin johdannaisiin. Ja noista erilaisista vetyperoksidin muodostumisen estäjistä on kyllä muitakin teorioita, olkoonkin että tuo taitaa olla yleisin ja uskottavin.

[q]Android
Vielä kun saadaan botuliini ja plutonium mukaan keskusteluun niin johan on soppa valmis.
[/q]

botuliinin rännääminen ainakin on tosi vaarallista... Enintään nenän kautta käytettäväksi, rentouttaa tosi hyvin.

[q]serotonot, 29.9.2005 12:27:
Toki kaikki vaikuttaa siihen lopputulokseen, mutta mä en usko että käytön järkevöittämiseen tähtäävät ohjeet antavat sysäystä aloittaa käyttäminen, jos ei sitä jostain muusta suunnasta ole aiemmin tullut (sitä käyttämiseen sysäävää asiaa siis)

Mä kun en jaksa uskoa että kukaan vain "löytää" noita päihteitä, vaan ne tulevat kaveripiirin jne kautta. Tuskin kukaan löytää bileistä gammaa ja miettii himas et "pitäisköhän tätä juoda" kunnes löytää järkevään käyttöön tähtääviä ohjeita nettiforumilta.

Mun mielestä se vaan ei mene noin
[/q]
Ei menekkään. Enkä väittänytkään että menisi. Eikä se pointti ollut nyt siinä että puhutaan pelkästään gammasta. Musta kaikenlaiset ohjeet jonkin vahingoittavan tekoon ei ole oikein. Jos porukka jokatapauksessa tietää että ne aineet on vaarallisia niin miksi niitä mennä vetään ja miksi neuvoa toisia niin tekemään(väärin tai oikein)? Kuka kaikenlisäks määrittelee sen mikä on sitä oikeaa tietoa varsinkaan avoimilla foorumeilla jonne voi kirjottaa kuka vaan mitä vaan. Pitääkö moderaattoreiden hankkia kattavat tiedot kaikkien aineiden käytöstä että esim övereitä aiheuttavat ohjeet saadaan karsittua? Mihin se raja susta vedetään? Osaan myös ajatella niitä jotka eivät osaa ajatella sitä mitä tekevät. Ja niitä on paljon.. sen kertoo jo se kuinka paljon huumeidenkäyttäjiä maailmassa on.

Johtuiskohan siitä että a-klinikka on päihdeongelmaisten hoitoa varten oleva laitos ja harva viihdekäyttäjä tai "viihdekäyttäjä" kokee olevansa päihdeongelmainen, joten sieltä sitä infoa ei helposti lähdetä hakemaan. Vielä harvemmin sinne varmasti eksyvät ne jotka eivät ole koskaan jotain päihdettä kokeilleet ihan vain kysyäkseen "paljonko tätä kannattais ottaa ettei tuu överit".
[/q]
Niinpä. Siksi sanoinkin että parempiakin kanavia voisi olla. Tämä ei sellanen tosin ole. Kokeile esim http://www.paihdelinkki.fi
Sekin a-klinikan järjestämä, mutta ei niin suoranaisesti "päihdeongelmaisten hoitoa varten".

Luuletko että sieltä edes annettais tietoa siihen?
[/q]
Ei anneta. Ihan samoista syistä miksi minäkään en niitä haluaisi täältä löytävän.

Niinq joku tuolla aiemmin jo sanoin, noi ohjeet koskevat minunkin käsityksen mukaan suonensisäisten huumeiden käyttöä, joten niistä ei hirvittävästi esim. tuon gamman kanssa ole hyötyä.
[/q]
Minun käsityksen mukaan se oli yleinen ohje kaikkien huumeiden käyttöön liittyviin tilanteisiin. Myös suonensisäisiin. (varmaan puhuit siitä a-klinikan esitteestä)

Ja mikä tuossa, luultavasti ainakin välillisesti empiirisesti järkeväksi havaitussa ohjeessa on sitä "pahaa informaatiota"?
[/q]
Laittomien aineiden käytön opastus.

Et lue mitä mä kirjoitan vai ymmärrät väärin. Kopioinpa sen tuosta ylempää vielä tähän boldilla
"...jomman kumman asiakkaaksi joku joutuu huumeiden takia..."

Toki tk:ssa käydään muutenkin hoitamassa itseään, mutta jos sä meet poskiontelontulehduksen takia terveyskeskukseen ni et vissiin samalla pyydä opasta siihen miten vältyt huumeiden yliannostukselta ja hoidat yliannostuksen ottaneita?

Sitä paitsi sama juttu kuin tuon a-klinikan kanssa... Kuka menee lääkäriltä kysymään että "miten paljon mun pitäis vetää kamaa etten vedä sitä liikaa?" Järki käteen hei :)
[/q]
Kyllä luin mitä kirjotit. Jos joutuu niin joo on myöhästä.. mutta miksei sitä muka voisi kysyä etukäteen? Pitääkö olla nisti että saa kysyä asiasta? Kyllä sukupuolitautitestissäkin saa käydä ilman tauteja, ihan vaan varmuudeks. Jos et halua kertoa hakevas tietoa itseäs varten niin sano että haluat tietää miten voisit auttaa ystävääsi jos hänelle käy jotakin.

Tohon sun vetokysymykseen lääkäri vastais että älä vedä yhtään. Edelleenkin toi on huumeidenkäytön opastusta jota kukaan sulle ei anna. Löydätkö esim keittokirjoja ihmisenlihan valmistukseen? Mikset? Onko klubbarilla siitä topikki?

Mä vaan haluaisin saada sulta jonkun selkeän vastauksen siihen mitä haittaa siitä on että ihmisillä on tietoa asioista. Miten sä näet et siitä on haittaa. Sä oletat et se alentaa kynnystä käyttää, mutta voitko kertoa mulle miten se ihan oikeasti tapahtuu. Oletko nähnyt niin tapahtuvan, onko sulle tapahtunut itse niin tai oletko kenties edes kuullut että joku on ruvennut käyttämään jotain päihdettä sen takia että jossain netin keskusteluforumilla on ohjeet miten sillä päihteellä ei ole itselleen ja ympäristölleen vaaraksi/haitaksi?

En mä halua pitää ketään tyhmänä vaan haluaisin vain yrittää ymmärtää sun mielipidettäs paremmin mut sä teet siitä tosi vaikeaa.
[/q]
Tieto lisää tietämystä. Tietämys alentaa pelkoja ja estoja, vääränlainen tieto eliminoi ne. Käyttöohjeiden avulla kokeilu ja käytön aloittaminen on vieläkin helpompaa.
En tiedä esimerkkejä, enkä toisaalta halua niitä olevankaan. Jotain shittii pitää tapahtuu kavereille ennen kun saa huolestua?

Jep ja naiset jos pitäis siveysvöitä ja pilkkihaalareita ni ne ei tulis raiskatuks niin helposti. Toki toi on totta mitä sä sanot että se lopettaminen on paras tapa vähentää niitä riskejä, mutta jos joku ei halua/pysty, niin eikö sua haittaa se että kys. hlö/hlöt informaation puutteen takia saattavat jopa menettää henkensä? Se on susta ihan ok?
[/q]
Jep hauska vertaus.
Onko yhteiskunnan asia opastaa laittomien asioiden teossa(tai onko kellään oikeutta tehdä sitä)? Opastetaanko autovarkauksien tai henkirikosten suorittamisessa koska ihmiset joka tapauksessa tekevät niin, mutta halutaan välttää ylimäärästen vahinkojen sattumista? Jokaisen pitäisi ymmärtää riskit ja niistä tiedotetaan musta aika kuuluvasti. Minkä takia jotkin päihteet sun mielestä on laittomia? Siks kun niistä tulee paha olo? Tietenkään ei oo ok että joku tappaa itsensä, onhan se surullista. Näille käyttäjille on olemassa auttajia jotka opastaa lopettamisessa, musta ei tarvita auttajia jotka opastaa jatkamisessa.

Mutta jos susta oikeasti asia on noin niin perusta http://www.huumeidenkaytto-opas.com jonne sitten keräät luotettavaa tietoa oikeasta huumeiden nauttimisesta. Sponsored by finnish dealers association.

En mä sanois että se on normaalia ja ok, en todellakaan, mutta kun realismia on se että iso osa niistä teineistä sen tekee kuitenkin, ni on mielestäni parempi että ne tietää miten tehdä se edes jollain tasolla järkevästi etteivät he vahingoita itseään ja aiheuta suunnatonta surua lähimmilleen.
[/q]
Et sanokkaan suoraan niin, mutta puhees vihjaa siihen. Et huomaa sitä itse?

Kiva että jaksat näistä jauhaa. Mua vaan hämmentää toi sun tiedonpimittämishalu. Mä jotenkin uskon siihen että jos ihmiselle saatetaan tieto siitä mitä hän on tekemässä ja miten sen voi tehdä järkevämmin, on suurempi mahdollisuus siihen että se ihminen ei sitä asiaa tehdessään tee niin suuria virheitä ja se on mielestäni pelkästään hyvä.
[/q]
Minä en näe sitä niin tässä tapauksessa. Toi toimii matematiikassa mutta ei oikeassa elämässä. Sitäpaitsi se miten tehdä jotakin järkevämmin on auttamista sen tekemisessä. Jos kerrot ystävällesi kuinka murhata vaimonsa ja saada vakuutusrahat olet rikostoveri. Sama pätee kaikkeen laittomaan toimintaan.

Tuollainen ihmisten holhoaminen sillä perusteella että "joku saattaa ton takia käyttää" on mielestäni ihmisten aliarvioimista. Niinku kysyin sulta aikaisemmin: "ootko sä ottanut tota ainetta sen jälkeen ku luit järkevistä annostuksista? Onko joku sun kaveri alkanut niiden ohjeiden innoittamana ottamaan sitä? Joku kaverin kaveri? Vai oletatko sä vaan että "joku tyhmä reivaaja ei tajua omaa parastaan"?
[/q]
Et musta kysynyt noita aiemmin, mutta:
En ole ottanut sen jälkeen kun luin järkevistä annostuksista.
Ei ole kukaan mun kaveri alkanut ottamaan niiden innoittamana.
Ei kaverin kaverikaan.
En oleta tollasta vaikka ehkä syytä olis, kun kovin moni reivaaja ei tunnu tajuavan omaa parastaan.

Et ole oikeasti koskaan tavannut vähän typerää ihmistä? Esim mua? Vaikket itse ole sellainen niin kyllä niitä löytyy ja on jotenkin ihmisten yliarvioimista luulla ettei löydy.

Se että ei suoraan anneta ohjeita ei tarkota sitä etteikö niitä silti anneta. Joka siis ymmärtääkseni on laitonta(?).
Esim:
Miten vetää kunnon Gammakännit? - Klubitus vastaa
"1) Katso aina tarkkaan kellosta aika kun otat annoksen ja pidä se mielessäsi. Yli 10ml ottaminen tunnin sisään johtaa todella helposti sammumiseen, varsinkin jos sinulla ei ole yhtään toleranssia kyseiseen aineeseen." "3)Vaikka se on vaaratonta terveydellisesti, niin typerällä toiminnallasi saatat pitää huolta siitä, että joku ravintola enää halua koko teknokansaa asiakkaakseen." "4) Viina + GHB voi tappaa lamaannuttamalla keskushermoston ja lopettamalla hengitysrefleksin. Pari sidua ei vielä välttämättä ole vaarallista, mutta kavereiden on parempi tajuta ottaa litkut sulta käsistä jos sulla on pullo leijonaa alla." "Ja käsi ylös ketkä kaikki ovat nyt lähdössä rautatieassalle etsimään diileriä koska kerroin gamman turvallliset ja vaaralliset annosmäärät?" "Jos mun sivujen rapistelut asiasta saa aikaan sen, että edes yhdet bileet jää keskeyttämättä, jollakin rikosrekisteri hankkimatta, tai joku pysyy hengissä, niin se on todellakin ollut sen arvoista." (by phaze)

Suomennos:
"Katso kellosta aikaa. Ota joka tunti alle 10ml gamma annos sekoitettuna johonkin muuhun kun alkoholijuomaan. Joka tunti sit uus satsi. Hyvä tulee eikä övereistä tietoakaan. Kannattaa käyttäytyy niin pääsee samaan baariin vetään hyvät setit uudemmankin kerran. Kamaa saa rautatieasemalta! Mä haluun auttaa kaikkia rikkomaan lakia jäämättä siitä kiinni ja pysymään hengissä että voi vetää lisää douppii."

Sit tällaset lausahdukset on musta tosi vaarallisia varsinkin tämän huumeen kohdalla:
"Pari sidua ei vielä välttämättä ole vaarallista"
"se on vaaratonta terveydellisesti"
--------

Joo että kaikki vaan kokeileen......
Ja pahoittelut (melkein)vittuilusta ja tosta rivienvälisuomennoksesta kun sitä kukaan ei muuten tunnu tajuavan. Sanojen oikealla valinnalla huumeidenkäyttöohjeiden jakaminen on kaikkien mielestä sallittua?

Ja tiedoksi että minulla ei ole tietoa gamman käytöstä. Älkää vaan kukaan ottako tuota tosissanne. Gamma on erittäin vaarallista varsinkin alkoholin kanssa nautittuna. Lukekaa enemmän tietoa http://www.paihdelinkki.fi sivulta.

[q]Android, 24.9.2005 14:54:
Aina ei ulkopuolisen ole helppoa tietää milloin henkilö todellakin saattaa olla hengenvaarassa. Esim alkoholin ja GBL:n sekoittaminen (joka on aika yleistä) saattaa johtaa tällaiseen tilanteeseen. Riippumatta siitä onko henkilö hädässä vai ei se ei muuta kantaani siitä että itsensä vetäminen tajuttomaksi millä substanssilla tahansa on helvetin typerää ja vastuuntunnotonta.
[/q]Toki, toki ja toki, mutta tota vois verrata siihen että jokainen sammunut spurgu kadulta vietäis sairaalahoitoon. Ehkä sekin ois ihan järkevää ettei mitään vahinkoja pääse sattumaan, mutta aikamoista hätävarjelun liioittelua.

Gamman kanssa sattuu ihmisillä mokia, koska normaaliannoksen ja sammumisen väli on hyvin pieni. 5ml on melkein minimiannos (vrt yks siideri) ja 10ml ottamalla voi jo lähteä taju. Kuinkakohan moni makaisi tajuttomana jos se lähtisi kahden siiderin jälkeen jos käy hieman paska säkä? Gammaa käytetään kuitenkin todella yleisesti, ja ne pari näkyvää sammumista edustavat vain hyvin pientä osuutta siitä käytöstä, ne vain järkyttävät ihmisiä aina suuresti.

Lisäys: Kyllä mäkin oon roudannu ihmisiä joskus aikanaan omista bileistäni sairaalaan, kun luulin että niillä on jokin hätä, mutta kun jatkoilla on miljoona kertaa nähnyt jonkun sammuvan, ja parin-kolmen tunnin päästä nämä heräävät oikeastaan poikkeuksetta ihan kunnossa. Olen mä toisinaan viettänyt pari tuntia vahtien jonkun hengitystä, kun olen tiennyt tämän juoneen myös viinaa, mutta aina aiheetta.

[q]Android, 22.9.2005 22:23:
---
---GBL ja 1,4-BDO. Aika saatananmoista myrkkyä sisäelimille nekin. [/q]

Ois mielenkiintoista nähdä kyseisten aineiden toksisuudesta jotain viitettä.

[q]infiana, 24.9.2005 19:46:
Tosta sen verran, että on suuri ero siinä onko tajuton, vai onko nukahtanut. Oletko sitä mieltä että jengiä roudataan sairaalaan liian kevyin perustein. Kyllä sairaalaan viedään yhtälailla ne jotka ovat viinalla vetäneet itsensä tajuttomaksi. Näin on ikävä kyllä minullekkin kerran käynyt kun pari vuotta sitten tupareissa vedettiin tequilaa, mutta en olekkaan sen jälkeen vetänyt viinalla muistiani pimeäksi. Eli opin virheestäni. Siksi minun on kovin vaikea ymmärtää näitä jotka viedään ambulanssilla pois, ja jälkeenpäin tosiaan jatketaan samoissa meiningeissä ilman edes taukoa, ja sanotaan vaan; -Mä vaan vähä tipahdin...
Kyllä siinä tehdään oikein kun tajuton ihminen viedään sairaalaan, riippumatta tajuttomuuden syystä. Varsinkin jos ihmistä ei potkimallakaan saa hereille...[/q]Nukahtamisesta ei voida tuossa tapauksessa puhua, mutta gammasta tajunsa menettäminen on 99,99% aivan turvallista ja jopa "normaalia". Se nyt vain sattuu kuulumaan sen aineen vaikutuksiin, eikä sitä voida verrata esimerkiksi humalassa nukahtaneen herättämiseen. Toki tuo tajuttomuus saattaa olla vaarallista, jos on vetänyt jonkun yli 10x normaaliannoksen, mutta se kun nyt on hyvin epätodennäköinen skenaario. Ihan samalla tavalla kuin humalaiset pistetään putkaan nukkumaan oloaan pois ja vähän katsotaan välillä perään, voisi tehdä myös litkusammuneille, mutta kun se nyt vain sattuu olemaan uusi ja nykyisin laiton päihde, josta terveydenhuoltohenkilökuntakaan ei ymmärrä mitään, ja josta ollaan aivan kauhuissaan.

Lisäys: Kuten tuossa todettiinkin, sitä on käytetty myös anestesialääkkeenä. Heittäisitkö sinä unilääkettä ottaneen ihmisen sairaalaan jos tämä "tipahtaisi"?

[q]Damien:
Wanha kunnon shake and slap and shake and yell and SLAP - again, jos ei reagoi niin pumppaukseen. Nimittäin siinä on sekin että jos juuri on ehtinyt tipahtaa ja ei reagoi, niin paska jatkaa imeytymistään kunnes sitä ei enää ole.[/q]Paitsi että gamma ja gbl imeytyvät niin nopeasti, että edes pikainen oksentaminen ei todennäköisesti auta. Siinä vaiheessa vatsahuuhteluun kiitäminen on melkoisen turhaa. Noita kauhuskenaarioita, joissa joku oikeasti vaarallisesti gammasta överöi, tulee lähinnä joko viinan ja gamman sekakäytön tuloksena, tai jos joku esimerkiksi ottaa vahingossa hörpyn pullosta, jossa luulee olevan vain vettä tms.

[q]Android, 24.9.2005 20:03:
Tässä muutama linkki 1,4-BDO:hon liittyen. Ja ennen kuin joku tulee syyttämään minua subjektiivisuudesta niin todettakoon että näiden tekstien kirjoittajat ovat itse olleet kyseisen aineen käyttäjiä ja tekstit "huumesivuilta" poimittuja. "Puhdasta" tietoa aineen toksiivisuudesta oraalisesti nautittuna ihmisissä ei ole, mutta nämä linkit antanevat ainakin vähän osviittaa siitä;

http://leda.lycaeum.org/?ID=15209
http://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=1929
http://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=14352
[/q]Joo no BDO:ta ei kyllä oikein kukaan nykyään enää suostu vetämään, juuri sen takia että kaikki tietävät mitä myrkkyä se on. Sitä vain tuli markkinoille gamman korvikkeeksi sen jälkeen kun viranomaiset päättivät kaikessa viisaudessaan tehdä gammasta laitonta jokunen vuosi sitten, kun tuli selville että se voi tuon pyhän laillisen huumeemme kanssa sekakäytettynä tappaa.

[q]$, 24.9.2005 19:19:
Kuten kaveri heitti vuosia sitten: "Gamma! Hyi saatana. Se painii imppauksen kanssa samassa sarjassa." <--Second that..
---
Miksi postaisin mitään joka perustustuisi omiin tai jonkun muun ennakkoluuloihin?
[/q]No toi sun kaverin heitto ei oikein kuulosta siltä että se perustuisi mihinkään tietoon tai faktoihin.

Väärä tunnus x)

[q]Juhgu, 25.9.2005 07:03:

pH-arvolla mitataan happamuutta, ei syövyttävyyttä.
[/q]

Hei siis tosi kiva kun kerroit!! Ihanaa kun täällä on tollaisia kemian asiantuntioita.

[q]Android, 25.9.2005 14:03:
Joka ei estä ihmisiä keittämästä GBL:stä GHB:tä jos edes vähänkään viitsisivät aiheeseen perehtyä.
[/q]Ei toki, mutta jos sut saadaan kiinni, niin haluaisitko jäädä kiinni lääkeaineesta vai heroiinista? Kyllä noissa piireissä melkeinpä kaikki tuon keittoprosessin osaavat ja tuntevat.

[q]koo, 25.9.2005 01:08:
No mietipä itse. Jos aineen pH on 2, se on melko syövyttävää. Nimimerkillä koulussa tuli kokeiltua, mitä kyseistä pH:ta oleva aine (ei kuitenkaan puheena oleva aine) tekee kädelle. Saati suulle.

Sitä mun on vaikea uskoa, että jonkun happamuuden takia maksa kärsisi, sillä siinä tapauksessa se kärsisi kaikesta ruuasta mitä ihminen syö. Ihmisen mahalaukussa pH huitelee käsittääkseni (lähteenä lukion bilsankirja) jossain yhden hujakoilla ja silti kukaan ei kuole siihen. Varmastikin aineen vaarallisuuteen maksan näkökulmasta vaikuttavat sen (=kys aineen) muut ominaisuudet.
[/q]GBL:n ph-taso taitaa olla lähempänä 5 kuin kaksi. Hieman samalla tavalla kuin oksentaessa vatsahapot, niin GBL saattaa syövyttää alasmennessään hieman kurkkua, mutta eihän tuota GBL:kään kukaan vetänyt ennenkuin aineena "myrkyttömästä" GHB:stä tehtiin heroiiniin verrattava päihde.

Niinjoo, vois harrastaa oma-aloitteista päihdevalistusta ton gamman suhteen, jos edes osa noista tahattomista övereistä saataisiin vältettyä jatkossa:

1) Katso aina tarkkaan kellosta aika kun otat annoksen ja pidä se mielessäsi. Yli 10ml ottaminen tunnin sisään johtaa todella helposti sammumiseen, varsinkin jos sinulla ei ole yhtään toleranssia kyseiseen aineeseen.

2) Vaikka fiilikset sanoisivat mitä, aine pysyy kropassasi yli tunnin, ja ottamalla liikaa siihen päälle, menetät tajuntasi vaikka miten yrittäisit pysyä hereillä. Tosin paikallaan istuminen ympäriinsä liikkumisen sijaan pahentaa tätä ongelmaa suuresti.

3) Ja se annostus ei saa bileissä ollessasi _ikinä_ ylittää sitä 10ml/h, eikä sitäkään joka tunti kerääntymisen takia. Vaikka se on vaaratonta terveydellisesti, niin typerällä toiminnallasi saatat pitää huolta siitä, että joku ravintola enää halua koko teknokansaa asiakkaakseen.

4) Viina + GHB voi tappaa lamaannuttamalla keskushermoston ja lopettamalla hengitysrefleksin. Pari sidua ei vielä välttämättä ole vaarallista, mutta kavereiden on parempi tajuta ottaa litkut sulta käsistä jos sulla on pullo leijonaa alla.

5) Ota aina selvää onko juomasi aine gammaa vai laktoonia, ja minkä vahvuista. Raaka laktooni on 5 kertaa "normaalia gammaa" vahvempaa, joten mokaamisen seuraamuksia ei juuri tarvitse kenellekään rautalangasta vääntää

Ja sitten niille diilereille: Ne jotka jatkavat tuota ainetta siitä mikä on yleisesti tunnettu vahvuus, ja täten aiheuttavat mokia ja övereitä ihan oman ahneutensa takia, niin haistakaa iso vittu.

Ahjoö, tärkeä lisäys: Pyri pitämään huolta että vähintään yksi ihminen paikalla tietää tarkalleen aina kaiken mitä olet ottanut.

[q]infiana, 25.9.2005 22:41:
---
pHaze, -clip-

---

En tiedä mikä oot miehiäs, mut aika kauheelta kuullostaa kun joku kirjottaa pitkiä stooreja siitä kuinka shotti "ei ole haitallista terveydelle" jne... Aika törkeen paljon sä kulutat aikaa semmosen myrkyn puolustamiseen...
Kaiken lisäksi taas [iso]klubbari alkaa muuttua "nistipirkaksi"[/iso], kun foorumeilla jo opastetaan huumeidenkätössä... tyyliin; Näin vältät öyskäämisen.

Valitse nyt sitten joku parempi aine edes jota puolustelet...*eiei**sars*
[/q]Ja sä taas edustat tolla kommentillas kaikkea sitä, mikä on väärin nykyisessä huumevalistuksessa. Nuff said. Mun kirjoitukseni oli tarkoitus pelkästään saada ihmiset käyttämään aineita vastuullisesti, koska nämä sitä kuitenkin tekevät, eikä mikään sitä voi estää. Ns. haittojen minimointia. Enkö mä maininnu negatiivisista efekteistä myös esim unettomuuden? Mä ihan kuvittelin että täällä pyritän puhumaan faktoista, eikä käytetä tätä propagandakoneistona, mut ihan miten vaan. Kukaan kun ei tarvitse ohjeita että miten nämä käyttävät aineita, mutta niiden käyttämiseen "oikein" tarvitaan näköjään paljonkin valistusta niin kauan kuin yksikin ihminen tipahtelee tai överöi bileissä. Ongelma ei edelleenkään katoa lakaisemalla maton alle.

Aijoo, mikä sun mielestä olisi parempi aine, ja minkä perusteella? Ja käsi ylös ketkä kaikki ovat nyt lähdössä rautatieassalle etsimään diileriä koska kerroin gamman turvallliset ja vaaralliset annosmäärät?

Jos mun sivujen rapistelut asiasta saa aikaan sen, että edes yhdet bileet jää keskeyttämättä, jollakin rikosrekisteri hankkimatta, tai joku pysyy hengissä, niin se on todellakin ollut sen arvoista.

[q]Oliwer, 26.9.2005 19:52:
Joo, Helsingin Sanomissa vois julkaista artikkelin: "näin käytät järkevästi jos käytät"
Tavoittais varmaan vielä suuremman yleisön..
*huoh*

Mun mielestä klubikulttuurin yllä leijuvaa "kuosimainetta" ihmisten keskuudessa ei ainakaan vähennä tälläiset laittomien aineiden opastukset yleisellä foorumilla.
[/q]

Pitää nyt kuitenkin muistaa, että tässä kyseisessä threadissa on 97 sivua ihmisten mielipiteitä asiasta ja yhteenlaskettuna klubbarissa huumeista keskustellaan varmastikin satojen sivujen verran, niin nyt sitten sä olet huolissasi, että tämän threadin kolme viimeisintä sivua jotenkin pitää yllä kuosista mainetta tässä kulttuurissa. Niin lakaistaan se vaan maton alle, vaikka se ongelma kuitenkin on olemassa. Voihan sitä tietysti aina salailla, mutta mihin se johtaisi? Se, että kuosit häipyy klubeilta, vähentää tämän kulttuurin huumeista mainetta, ei se ettei asioista puhuttaisi niiden oikealla nimellä.

Pentuja pelotellaan suurinpiirtein tyyliin, että "paha diileri piikittää sinua koulun pihalla" ja "meidänkin naapurin poika se poltti viime viikonloppuna hassista ja nyt se jo yritti ryöstää marketin kassan, kun oli niin veloissa" ja sitten se pentu kokeilee douppia ekan kerran turvallisessa ympäristössä kavereitten kanssa ja huomaa, että mitä vittua tästähän tulee hyvä olo, eikä kukaan diileri tullutkaan kulman takaa kiusaamaan. Mitä ne puhu koulussa paskaa.

[q]Oliwer, 26.9.2005 20:16:
tietyn aineen käytön nikseihin.[/q]Tietyn aineen käytön niksit =! tietyllä aineella överöimisen välttämisen niksit.

[q]Android, 25.9.2005 14:33:
Ymmärrän kyllä pointin, mutta ne tapaukset jotka itse olen todistanut niin GBL:n käyttö on pikemminkin johtunut tietämättömyydestä eikä mahdollisista juridisista seurauksista mahdollisen kiinnijäämisen osalta. Tämä pätee varsinkin hyvin nuoriin...[/q]Niinno, mä en kyllä ole missään kaduilla käynyt seuraamasssa 16v teinien lakkaörväämistä jos sitä tekevät. Mutta juuri tämän takia se asiallinen ja kiihkoton valistus olisi niin ensiarvoisen tärkeää. Pelkkä huumeet on pahoja-hokema menettää uskottavuutensa viimeistään siinä vaiheessa kun joku kaveripiirissä vetää puoli vuotta aineita ilman mitään ongelmia.

[q]Otan nyt tietoisen riskin saada helvetisti paskaa niskaan ja vastakommentteja, mutta miettiessäni tuota heroiinivertailua tuli vaan mieleen; vaikka heroiinin ja gamman vaikutusmekanismit ovat täysin erilaiset, on niillä myös paljon yhteistä; molemmilla on keskushermostoa lamaava vaikutus. Pulssi ja hengitys hidastuu, lihakset rentoutuvat, reagointikyky hidastuu, balanssi ja motoriset kyvyt heikkenevät jne. Yliannostuksen riski on molemmilla suhteellisen suuri (heroiinilla etenkin suonensisäisesti käytettynä). Molemmat ovat ei-toksisia (esim amfetamiinit ovat huomattavasti myrkyllisempiä kuin opiaatit) ja alkoholi sekä rauhoittavat lääkkeet (bentsodiatsepiinit) ja unilääkkeet voimistavat niiden vaikutusta huomattavasti. Hyvin voimakas psyykkinen ja etenkin fyysinen riippuvuus vieroitusoireineen voi syntyä molempiin. GHB vaan on enemmän "alkoholimainen" ja soveltuu bilettämiseen kun taas heroiini on enemmän "bentsomainen" (otin tietoisesti ylös vertailukohteeksi lailliset vaihtoehdot) eikä ulkomaailma tai ulkoiset ärsykkeet erityisemmin kiinnosta.[/q]No multa et sitä tule saamaan A) koska en väitä tietäväni asiasta tarpeeksi ja B) uskon että puhut ihan faktaa.

[q]Toisaalta alkoholikin ja GHB muistuttavat vaikutuksiltaan toisiaan. Ei ehkä niinkään toksisesti tosin.[/q]Siis pointti juuri onkin, että gamma on subjektiivisilta vaikutuksiltaan ihmisille suurinpiirtein samaa luokkaa kuin kupillinen kahvia tai pullo siideri, josta ei edes ensi alkuun tule esimerkiksi edes mitään krapulaa vaikka sitä kiskoisi enemmänkin. Pitkäaikaista käyttöä seuranneena voisin väittää sen kuitenkin johtavan esimerkiksi vaikeisiin uniongelmiin.

[q]Toki heroiini suonensisäisesti käytettynä on huomattavasti vaarallisempaa kuin GHB:n nauttiminen oraalisti. Tätä en kiistä. Enkä pidä GHB:tä muutenkaan yhtä vaarallisena kuin opiaatit. Silti - joitakin yhtymäkohtia on. Olisi huomattavasti kaukaa haetumpaa verrata gammaa amfetamiiniin. Tiedostan kyllä että pointtisi oli lähinnä se että gammaa ylipäätään on "demonisoitu" eikä itse heroinii vaikutuksiltaan vaan lähinnä sosiaalisena ilmiönä ja kaikkein "pahimpana" vertailukohteena on yhdistetty nimenomaan GHB:hen.
[/q]Jeps, nyt alkaa taas yhteisymmärrys löytyä.

O