Suojaatko kuulosi bileissä?

Back to yleinen bilehöpinä O

välillä tulee suojattua, mutta ei aina. itsekurissa ois parannettavaa. tosin en sentää skoben eteen mee bilettää ilman tulppia...

Eilisestä lähtien kyllä, kun sain elacinit käyttöön. Suosittelen muuten kaikille.
Pari vuotta sitten olin pari kertaa kokeillut niitä apteekin halpistulppia, mutta siihen se sitten jäikin niiden epämiellyttävyyden takia. Ja huomaa kyllä näiden muutaman vuoden vaikuttaneen jo kuuloon...lähiaikoina varsinkin on korvissa alkanut soida silloin tällöin huomattavasti lujempaa kuin ennen. Olikin siis korkea aika hankkia kunnon tulpat.

En suojaa kuuloani, viime säteiden jälkeen huomasin että kyllä kannattaisi. Kun kuuntelen musiikkia korvanapeillani,huomaan että oikessa korvassa on nykyään selvästi huonompi kuulo kuin vasemmassa...Pitää pistää noi elacinit mietintämyssyyn.

Aina!
Avaimenperänä kotelo jossa kulkee joulukuuset mutta nykyään käytän Elacineja (-25db) bileissä, joskus nukkuessa tai jos ovat mukana ja tarve vaatii.
Kerran olen ollut bileissä ilman tulppia ja se riitti..korvissa soi päivän verran pahasti ja aina nykyäänkin soi pikkasen bileiden jälkeen vaikka on tulpat korvissa. Taitaa olla vain herkät korvat.
Suosittelen kaikille tulppia. Toimivat saa jo 20e hintaan jotka ovat ihan mukavat ja kätevät. Toimivat myös ampumaradalla

Eipä oo ikinä tullu käytettyä bileissä tulppia.. Ois kyllä varmaan ihan hyvä, ainakin keikkojen jälkeen soi korvat niin jumalaudasti.

Miksköhän mä en koskaan tajuu hommata niitä korvatulppia. Kohta en kuule yhtään mitään.

Aikoinaan ku soiteltiin kavereiden kanssa en suojannu. Siitä muistutuksena tinnitus.
Bileissä mulla on aina tulpat.

http://www.jarvenpaa.fi/jarkeva/aani.pdf

Saan jotenkin enemmän fiilistä ilman, eli suojaan siin vaiheessa jos meteli käy kivuliaaksi. Kuulovauriohan tässä syntyy, joten useamminkin voisi ja pitäisi suojata.

Tosin nyt en suojaa ollenkaan ennenkuin saan korvani putsattua jollain lääkärillä. Nykyisin jos tungen tulpat korviin, korvat pysyvät lukossa senkin jälkeen kun otan tulpat pois. Mitälie mönjää siellä vanupuikon ulottumattomissa. Ihkua

Käytän halpoja kertakäyttötulppia lähes jokaisissa bileissä. Omiin korviini sekä ne sylinterimäiset että suipommat sopivat ihan hyvin, vaikka varsinkin ne suipot ovat monen mielestä ihan surkeita. Ei varmasti yhtä hyvä suoja kuin oikeat tulpat, mutta jos hankkisin sellaiset kalliimmat, hävittäisin ne varmasti.

En tajua miten ihmiset pystyvät olemaan bileissä ilman tulppia. Monessa paikassa se vielä onnistuu, mutta joissain paikoissa volyymit ovat tuskallisen kovalla. Esim. Gloriassa olin kerran bileissä, joista olisin lähtenyt kesken kaiken pois, jos tulpat olisivat unohtuneet kotiin. Ääni särki korvia ja kuulovaurio olisi varmasti seurannut muutamassa minuutissa. Jotkut bilejärjestäjät tuntuvat kuvittelevan, että volyymilla voi korvata huonon äänentoiston ongelmia. Taatusti.

[q]DiamonDie:
Jotkut bilejärjestäjät tuntuvat kuvittelevan, että volyymilla voi korvata huonon äänentoiston ongelmia. Taatusti.
[/q]

Tuskinpa he itse ajattelevat asiasta noin.

En oo kyllä tähän mennessä käyttäny korvatulppia, mutta hyvä kysymys todellakin. Pitäs kyllä alkaa suojata kuuloa bileissä, ku se on mulle ehkä jopa tärkeämpi aisti ku näkö - musiikki ku on mulle aika elintärkeä asia.

en oo suojannut, mutta pitäisi suojata. joskus deejii kopissa meteli on pienempi, toisiaan paljon suurempi... en muista oliko virossa, vai saksassa kun dj-monitori oli rikki ja oli kaksi potikkaa päällä täysillä, tai kokonana off.. pakkohan se oli päällä pitää.. perkele tollasten iltojen jälkeen kyllä korvissa soi sellanen ambient surina, ja nyt jo huomaa että yläpäitten kuulokyky on heikentynyt.

Muistakaa sitten että vaikka käyttää tulppia niin alimmat bassotaajuudet menevät tulpista kuin tulpista läpi, ts. ei ole edelleenkään turvallista jorata subbarin vieressä.

kyllä käytän aina kun muistan...

ja kun en muista tai ei mukana niin *släp*
kun on vanhemmat kuulokoje alalla ja itekin tehnyt töitä näissä piireissä niin tulee ihan huono omatunto kun ei suojaa kuuloa...

kuulon suojaaminen on aika tärkeetä ja ainaki ku tykkää paljon luonnon äänistä ja musiikista.
muistakaa että tinnitus voi tulla ilmankin että on kuuro...se voi tulla seuraavan bileen jälkeenki, vaikka kuulo oliski erinomainen...

Mulla on aina pileissä kuulokkeet päässä...yleensä ainakin ainakin suuremmissa...ku jotkut ei osaa rajottaaa sitä ääntä tai sitten ne on helvetin kuuroja ja se on kanssa syynä et oon semmosessa ammatissa missä altistuu melkeen 8h kovaan desibeli määrään ni tarvii sitten sielläkin pitää ni parempi myös pileissä..meinaan vanhana voi olla aika heikkoo toi kuuleminen muuten

never...
typerää mutta mua henk.koht. ärsyttää tunkea jotain tuppoja korviin varsinkin pikkiriikkiset korvani eivät millään jaksa pitää niitä siellä koko iltaa vaan jossain vaiheessa toinen katoaa biletyksen aikana korvatulppien taivaaseen*justjoo*
jos olen vanhempana kuuro niin aivan sama, saanpahan hiljaisen ja rauhallisen eläke-iän ilman turhaa mekkalaa.
(eli minusta tulee se rasittava naapurin mummo joka pitää tv:tä jumalattoman kovalla päivisin mutta joka ei myöskään koskaan valita nuoremmille liian kovasta musiikista kun ei kuitenkaan mitään kuule)

Korvia tulee suojattua satunnaisesti ns.kuusitulpilla, joita myy mm apteekki. Lähinnä käytän tulppia (jos olen muistanu ottaa mukaan) musiikin ollessa erittäin kovalla. Kalliimpia mittatilaustyönä tehtyjä en ole vielä uskaltanu hankkia, koska jo kuusitulppien katoamisprosentti on mulla korkea
Kyllä monesti "korvissa humisee" bileiden jälkeen useita tunteja, varsinkin jos ei tulpat ollu korvissa. Ja kyllä mulla on jo kuulo mittausten mukaan pysyvästi vaurioitunutkin. Korkeimmat äänet jää jo pois, esim heinäsirkan sirinät yms. (Se ei mun kohdalla ole kyllä pelkästään teknobileiden syytä)

Eliacinit (-25dB) päässä melkeen aina. Ennen en käyttäny ja sen kyllä huomas välistä.

Elacin -25dB:t on ollu käytössä kolmatta vuotta. Korvat on tinnittäny (onneksi suht hiljaa) jatkuvasti neljättä vuotta.

[q]Jone:
---
lostgone:
en tosin aina ymmärrä miksi pitää soittaa niin kovaa.*hmph*
---
Lyhyesti: koska on kivaa, että kuulumisen lisäksi musiikki tuntuu. Jotta musiikki tuntuisi, se on usein korville jo aivan liian lujalla ja tästä ongelmasta pääsee niillä tulpilla.[/q]

Lisäksi hiljempaa soittaessa ihmisten pitämä meteli kuuluu ikävästi läpi.

Eli. käytätkö jotain kuuloa suojaavaa tarviketta bileissä?

Joo tosiaan. Kertokaa ihmeessä kuuloon liittyvistä kokemuksista tällä saralla.

O