Suojaatko kuulosi bileissä?

Back to yleinen bilehöpinä O

[q]sapeli:
... Mut mulla on muutenkin niin huono kuulo tjsp etten mä saa ihmisten puheista selvää normaalistikaan, saati sitten tulpat korvissa
[/q]

Voisin väittää että kovan metelin keskellä tulpat korvissa saa paremmin selvää puheesta kuin ilman tulppia. Joskus sattuu kuulemaan muiden ihmisten dialogeja kun ne yrittävät viestiä toisilleen huutamalla.

+ [pieni]miten menee?[/pieni]
- MITÄ?
+ niin että mites menee?
- mitä sanoit?
+ [iso]NIIN ETTÄ MITENKÄS MENEE?[/iso]

joskus... kyl ne tulpat yleensä mukana on, riippuu vähä kui korkeelle se volyymi nousee et ox niille tarvetta...

En
Harvoin mua kyllä ees bileissä ottaa korvista.. Basso vaan tuntuu mahan pohjassa

[q]Exlex:
Voisin väittää että kovan metelin keskellä tulpat korvissa saa paremmin selvää puheesta kuin ilman tulppia.
[/q]

Testattu on kyl yksissä bileissä, ja suurin osa niistä meni toinen korva musiikkiin päin (ja tulppa paikallaan), toinen kavereihin päin (ilman tulppaa) - tulpat haittaa puhetta paljon vähemmän kuin musiikkia, sen myönnän, mutta kyllä ne ainakin mulla heikentää puheen ymmärrystä. Vikahan mulla ei sinänsä ole kuulossa vaan siinä kuullun ymmärtämisessä, ja jos ne vähääkään puuroutuu enempää ne sanat niin sit mä oon taas ihan ulapalla...

[q]Exlex:
Voisin väittää että kovan metelin keskellä tulpat korvissa saa paremmin selvää puheesta kuin ilman tulppia. Joskus sattuu kuulemaan muiden ihmisten dialogeja kun ne yrittävät viestiä toisilleen huutamalla.
[/q]

Todellakin kuulee puheen tulpat korvissa bileissä huomattavasti helpommin. Jos musa soi sopivan kovaa niin ilman tulppia kaverille joutuisi huutamaan täysillä eikä se silti välttämättä saa kunnolla selvää, mutta tulpat korvissa ei tarvitse juuri normaalipuheesta ääntään korottaa ja toinen kuulee ihan selkeästi.

.pi.

[q]Jone:
Lyhyesti: koska on kivaa, että kuulumisen lisäksi musiikki tuntuu. Jotta musiikki tuntuisi, se on usein korville jo aivan liian lujalla ja tästä ongelmasta pääsee niillä tulpilla.
[/q]
En käy bileissä, mut jos oon joskus (tosi harvoin) baarissa, niin toi et "musiiki tuntuu" aiheuttaa sen, että tulee monesti tosi paha olo :(

[q]sapeli:
Vikahan mulla ei sinänsä ole kuulossa vaan siinä kuullun ymmärtämisessä
[/q]

Kuullun ymmärtämiseen vaikuttaa se miten hyvin kuulet. Keskitaajuuksille tulevat kuulovammat vaikeuttavat juuri puheen ymmärtämistä. Puheesta voi jäädä kuulematta tarpeeksi selvästi ne nyanssit joiden avulla erottaa toisiaan lähellä olevat kirjaimet toisistaan. Kuulovammat saattavat vaikeuttaa puheen ymmärtämistä myös siten että taustamelu alkaa häiritä enenevässä määrin, kuulo ei pysty erottamaan tarpeeksi selkeästi tärkeää tietoa melun seasta.

Niin ja vinkkinä, korvat kannattaa puhdistaa välillä. Kuulo saattaa parantua huomattavasti jos korvakäytävä tyhjenee ylimääräisestä tavarasta

[q]Apo:
Kuullun ymmärtämiseen vaikuttaa se miten hyvin kuulet.[/q]

No aijaa.

[q]Niin ja vinkkinä, korvat kannattaa puhdistaa välillä. Kuulo saattaa parantua huomattavasti jos korvakäytävä tyhjenee ylimääräisestä tavarasta
[/q]

*lappaa vaikkua korvasta Apon profiilin täyteen*

[q]
Apo:
Kuullun ymmärtämiseen vaikuttaa se miten hyvin kuulet.
---
sapeli:
No aijaa.
[/q]

Onhan toi itsestäänselvyys, mutta kun itse sanot tämmöistä:

[q]En suojaa, mut pitäis kyllä... Nyt jo huomaa muutaman vuoden bilettämisen jälkeen (aloitin jossain 1999, pidin pari vuotta väliä) että tyhjässä huoneessa tinnittää vähän taustalla[/q]

ja

[q]Vikahan mulla ei sinänsä ole kuulossa vaan siinä kuullun ymmärtämisessä[/q]

niin aika helposti tulee mielikuva että se "vika" minkä mainitset saattaisi kuitenki johtua kuulosta ja kuulo-ongelmista.

[q]Apo:
niin aika helposti tulee mielikuva että se "vika" minkä mainitset saattaisi kuitenki johtua kuulosta ja kuulo-ongelmista.
[/q]

Okei, ihan hyvä pointti. Mutta mun pointtini on yhä se että olen kokeillut tulppia ja kuullun ymmärtäminen heikkenee vielä enemmän niitä käyttäessä. Saattaisi tietenkin olla että niiden käyttäminen estäisi kuulon heikkenemisen entisestään...

[q]Shira:
never...
typerää mutta mua henk.koht. ärsyttää tunkea jotain tuppoja korviin varsinkin pikkiriikkiset korvani eivät millään jaksa pitää niitä siellä koko iltaa vaan jossain vaiheessa toinen katoaa biletyksen aikana korvatulppien taivaaseen*justjoo*
[/q]

ratkaisu ongelmaan: Elacin

[q]Shira
jos olen vanhempana kuuro niin aivan sama, saanpahan hiljaisen ja rauhallisen eläke-iän ilman turhaa mekkalaa.
(eli minusta tulee se rasittava naapurin mummo joka pitää tv:tä jumalattoman kovalla päivisin mutta joka ei myöskään koskaan valita nuoremmille liian kovasta musiikista kun ei kuitenkaan mitään kuule)
[/q]

"Kylla ma voin karsia 50 vuotta jos saan pitaa 20 vuotta kivaa." No katsotaan oletkos samaa mielta viela vuosien paasta. Helppo se nyt on sanoa..

Itsellani ollut Elacinit kohta pari vuotta ja niihin panostettu raha tuntuu koko ajan pienemmalta. Elamani parhaita ostoksia.

Tuli mieleen vielä lisätä syitä miksi bileissä ääni on välillä vitun kovalla:

1. Ei ole äänitarkkailijaa. DJ ei aina ehdi/pysty/tajua seurata saliääntä, joten erillinen tai edes osa-aikainen äänitarkkailija on kova sana vähänkin isommalla äänentoistolla.

2. Esiintyjälle/DJ:lle ei ole kerrottu sopivaa soittotasoa.

3. DJ:llä ei ole kunnon monitoria. Hyvä monitori auttaa sekä miksauksessa että äänenvoimakkuuden säädössä. Jos DJ ei kuule ääntä samalla lailla kuin se soi tanssilattialla, oikean tason löytäminen on aika veikkausta ja yleensä mennään edellisen dj:n viritysten mukaan.

4. Äänentoisto on paska/säädetty huonosti eli ei potki ennenkuin soitetaan (liian) kovalla. Hyvällä ja hyvin säädetyllä äänentoistolla biisit potkivat pienemmilläkin äänenvoimakkuuksilla.

5. Bilejärkkärit käyttävät korvatulppia. Koska äänenvoimakkuutta ei erikseen tarkkailla järjestäjät vetävät tottumuksesta tulpat korvaan kun vola nousee bileiden aikana tarpeeksi korkealle. Tulppien kanssa sitä oikeaa äänenvoimakkuutta ei kuitenkaan havaita ellei joku muu tule sanomaan siitä.

6. DJ ei osaa/tajua/ymmärrä seurata äänentasoa. Innostuessa tulee soitettua yleensä kovempaa ja kovempaa.

7. Yleisö ei uskalla vaatia äänenvoimakkuuden korjaamista.

Eniten laittaisin vastuuta äänenvoimakkuudsta järjestäjän kontolle. Järjestäjillä on kuitenkin parhaimmat keinot äänenvoimakkuuden kotrolloimiseen ja säätämiseen. DJ:llä pitäisi olla myös sen verran vastuuta että jos järjestäjät eivät ymmärrä/muista kertoa sopivaa äänenvoimakkuustasoa niin DJ voisi kysyä sitä itse, samoin kuin valvoa itse että pysyy annetuissa rajoissa.

Yleisölle antaisin sen verran vastuuta että jos äänenvoimakkuus tuntuu liian kovalta niin kannattaa mennä kertomaan siitä järkkäreille tai dj:lle. Suurin osa tuntemistani dj:stä ja järkkäreistä ottaa äänenvoimakkuuskommentit yleensä harkintaan jos niitä tulee ja usein jotain korjaustakin tapahtuu.

en suojaa enkä varmana aio jatkossakaan..
ihan turhaa se on mun mielestä.
Kuuntelen vielä mp3 soitinta aina täysillä ja viel kunnon Sonyn kuullokeilla ja eipä mulla mitään ongelmia ollu kuulon kanssa jo viimeiset 21v ^^ ja intissä sain myös sen todistettua terveys testeissä..Kaikki aivan kunnossa..
joten kunnes tulee hätää aion olla ilman noit keltaisii vekottimii..
toki ehkä jos on alla huono kuulo tai kuulo vaurio niin sitten ehkä kantsis käyttää ,mut muuten..menee vaan ilta pilalle..kaiken lisäksi monis bileis on viel niin huono äänentoisto että tulpat tekee vaan pahemmaksi..
mut pakko myöntää et bileiden jälkeen korvis soi ..jopa joskus koko seuraavan päivän..

Tiettyihin pippaloihin suojaan aina (esim Säteen pillaoissa soi aina niinkovalla musa ett käytän)*vink*

Kyllä. Kerran erään Impulsen jälkeen kun Proteus oli muistaakseni ollut soittamassa, korvat vinkui viikon *uuh*. Se säikäytti sen verran, että siitä lähtien olen yleensä pyrkinyt käyttämään tulppia *joo*.

[q]sapeli:
Okei, ihan hyvä pointti. Mutta mun pointtini on yhä se että olen kokeillut tulppia ja kuullun ymmärtäminen heikkenee vielä enemmän niitä käyttäessä. Saattaisi tietenkin olla että niiden käyttäminen estäisi kuulon heikkenemisen entisestään...

[/q]

logiikan riemuvoitto...

[q]1ncarnation:
en suojaa enkä varmana aio jatkossakaan..
ihan turhaa se on mun mielestä.
Kuuntelen vielä mp3 soitinta aina täysillä ja viel kunnon Sonyn kuullokeilla ja eipä mulla mitään ongelmia ollu kuulon kanssa jo viimeiset 21v ^^ ja intissä sain myös sen todistettua terveys testeissä..Kaikki aivan kunnossa..
joten kunnes tulee hätää aion olla ilman noit keltaisii vekottimii..
toki ehkä jos on alla huono kuulo tai kuulo vaurio niin sitten ehkä kantsis käyttää ,mut muuten..menee vaan ilta pilalle..kaiken lisäksi monis bileis on viel niin huono äänentoisto että tulpat tekee vaan pahemmaksi..
mut pakko myöntää et bileiden jälkeen korvis soi ..jopa joskus koko seuraavan päivän..
[/q]

ja toinen riemuvoitto...

Miksi sitä suojausta pitää alkaa käyttää sitten jo kun vaurio on tehty? Sama kuin sulta vuotais verta kädestä ja alkaisit laittamaan siihen laastaria vasta kun käsi on amputointikunnossa.

Itsellä on joskus vuosia sitten ollut suojaamattoman bileillan jälkeen kuulo melkein kadoksissa 2 päivää. Hirveä vihellys päässä vaan. En tosin muista mitkä kemut oli, mutta tais olla jotku Hard Dance-bileet.

ja muitakin suojia on kuin ne keltaiset vaahtomuovipaskat, joita bileissä joskus jaetaan, ne pilaavat bilekokemuksen kokonaan. Musiikista tulee vain kaukainen muisto. Kuusitulpat vaimentavat ääntä paljon tasaisemmin.

OSTAKAA APTEEKISTA PARIN EURON KUUSITULPPIA!

[q]ezzy:
ja muitakin suojia on kuin ne keltaiset vaahtomuovipaskat, joita bileissä joskus jaetaan, ne pilaavat bilekokemuksen kokonaan. Musiikista tulee vain kaukainen muisto. Kuusitulpat vaimentavat ääntä paljon tasaisemmin.

OSTAKAA APTEEKISTA PARIN EURON KUUSITULPPIA![/q]
Hääh, onks sellasiikin? Ihmiset kokeilee jonkun ihmisen kehoituksesta bileissä tulppia ekaa kertaa (ja tottakai vaahtomuovisia) ja sit haukutaan tulppien käyttö asiantuntijamaisesti helvetilliseks.

Mä kävin tänään ostaan niitä keltasia ja kyllä mulle on ne ihan hyvin riittäny mutta onko ne vihreät bilsomin tulpat sit oikeasti parempia ku keltaset? Täytyy varmaan kokeilla. Ne ei kai vaimenna yhtä paljon mutta ilmeisesti riittävästi.

[q]Apo:
3. DJ:llä ei ole kunnon monitoria. Hyvä monitori auttaa sekä miksauksessa että äänenvoimakkuuden säädössä. Jos DJ ei kuule ääntä samalla lailla kuin se soi tanssilattialla, oikean tason löytäminen on aika veikkausta ja yleensä mennään edellisen dj:n viritysten mukaan.
[/q]

Eipä se monitori hirveästi auta tanssilattian volyymin arvioinnissa.

Ite en juuri bileissä tulppia käytä, mutta jos äänenpaine tuntuu liaan kovalta niin toki sitten tukin korvani. Viimeksi Ruotsissa Rinkadinkin keikalla musiikki tuli niin lujaa, että ilman tulppia olisi taatusti tullut vauriota. Pahin kokemus on nuoruudesta Iron Maidenin keikalta, joka tuli seurattua melkein kaiuttimen vieressä, ilman tulppia. Keikan jälkeisenä päivänäkään ei vielä saanut edes omasta puheestaan selvää, ja tuntui siltä kuin olisi pölynimuri huutanut korvan juuressa. Pari viikkoa tinnitti todella kovaa, ja muutaman vuoden vielä häiritsevästi (unensaanti oli usein vaikeaa). Kuin ihmeen kaupalla tinnitys on lakannut ja kuulo palautunut, ja nyt osaa suhtautua vakavammin melun vaarallisuuteen.

Eli. käytätkö jotain kuuloa suojaavaa tarviketta bileissä?

Joo tosiaan. Kertokaa ihmeessä kuuloon liittyvistä kokemuksista tällä saralla.

O