Suojaatko kuulosi bileissä?

Back to yleinen bilehöpinä O

[q]Sbanc:
---
Shira:
never...
typerää mutta mua henk.koht. ärsyttää tunkea jotain tuppoja korviin varsinkin pikkiriikkiset korvani eivät millään jaksa pitää niitä siellä koko iltaa vaan jossain vaiheessa toinen katoaa biletyksen aikana korvatulppien taivaaseen*justjoo*
jos olen vanhempana kuuro niin aivan sama, saanpahan hiljaisen ja rauhallisen eläke-iän ilman turhaa mekkalaa.
(eli minusta tulee se rasittava naapurin mummo joka pitää tv:tä jumalattoman kovalla päivisin mutta joka ei myöskään koskaan valita nuoremmille liian kovasta musiikista kun ei kuitenkaan mitään kuule)

---


ja mikä kivointa voit saada pysyvän tinnituksen. Tämän lisäksi voit olla se kuuro mummo. Tässä kohtaa kannattaisi kuitenkin miettiä kaksi kertaa. Itse olen omistanut tinnituksen 5 vuotta ja voin sanoa että kauhein asia mitä voisi tapahtua on että tulisin kuuroksi. Kuvittele että kuuntelisit 24/7 pillin vihellyksen ääntä, ei tee mielenterveydelle hyvää.
[/q]


oh well*justjoo* aina ei voi voittaa.
*kuuntelee piipitystä päänsä sisällä*
mä olen kuullut ääniä koko ikäni joten tuleva tinnitys on vain tervetullut lisä tähän meteliin*aplodit*

Elacinit (-25dB) lähes aina päässä. Joskus tulee jätettyä pitämättä, jos venuessa on äänet suht hyvällä tasolla. Mutta kulkevat mukana taskussa aina kaiken varalta.

Ei tässä mitään korvatulppia tarvita. Tosimies vetää Peltorit päähän!

[q]Shira:
oh well*justjoo* aina ei voi voittaa.
*kuuntelee piipitystä päänsä sisällä*
mä olen kuullut ääniä koko ikäni joten tuleva tinnitys on vain tervetullut lisä tähän meteliin*aplodit*
[/q]

Herätys! *släp*

Et varmastikaan väännä asiasta huumoria siinä vaiheessa kun päässäsi soi palovaroitin 24/7. En uskonut itsekään nuorempana kun sanottiin että luja musiikki vahingoittaa kuuloa. 25-vuotiaana tinnitys ja sen verran heikentynyt kuulo etten aina erota edes kun huudetaan jotakin viereisestä huoneesta, puhumattakaan meluisista paikoista (jopa tavallinen liikenteen meteli haittaa normaalia keskustelua).*hmph*

[q]Shira:
jos olen vanhempana kuuro niin aivan sama, saanpahan hiljaisen ja rauhallisen eläke-iän ilman turhaa mekkalaa.
(eli minusta tulee se rasittava naapurin mummo joka pitää tv:tä jumalattoman kovalla päivisin mutta joka ei myöskään koskaan valita nuoremmille liian kovasta musiikista kun ei kuitenkaan mitään kuule)
[/q]*aplodit* Voit olla tyytyväinen jos kuulet teeveen vielä kolmekymppisenä. Eipä se kuulovaurio taida ikää kysellä. No, eipä oo mun kuulo.*justjoo*

kyllähän mä mielelläni suojaisin, kun vaan aina muistais ottaa tulpat messiin...*nauru*
Ku siis oikeesti mulla on ollu tinnitystä jo pari-kolme vuotta...siihen kyl tottuu, mut ei se kivaa oo. Pitäs varmaa laittaa ne tulpat vaik eteiseen, naulaan roikkuu, et muistais aina ottaa mukaa. Ne on ns. "paremmat" tulpat, eli ei pilaa musa-nautintoo, mut laskee desibelei. Mut ei ne viel IHAN proot oo. Siis ei maksanu ku jotai alle 8.

En suojaa ja sen kyllä huomaa sitten vähintään bileiden jälkeen parin päivän ajan Etenki jos on ollu Säteis. Säteisiin kyl täst eteenpäin korvatulpat messiin

korvatulpat (kuusi) aina mukana, mutta oon sen verran tyhmä, että pistän ne korviin vasta sitten kun korviin oikeasti sattuu jonkinlaista vauriota on ehkä päässyt syntymään...

Harvemmin tulee pidettyä tulppia, vaikka tarvetta olis... Tosin usein olen kuitenkin kaijutintason takana/yläpuolella, jonne musiikki ei soi ihan niin lujaa. Onneksi...

Mun korvia harvoin on konemusabileet pahemmin raiskannut. Verrattuna vaikkapa keskiverto metallikeikan raastavaan soundiin se pieni bassonjytke on pumpulia korville.

[q]SikaihQ:
Mun korvia harvoin on konemusabileet pahemmin raiskannut. Verrattuna vaikkapa keskiverto metallikeikkaan raastavaan soundiin se pieni bassonjytke on pumpulia korville.
[/q]

hienoa harhaluuloa...

Itsellä ollut joku 4v kuusitulpat mallia apteekki 2-4euroa ja pari vuotta hifikuusitulpat mallia musiikkiliike 20euroa ja nyt muutaman kuukauden Elacinit jotka oli joku 175euroa tjsp.

Tinnitys on vittumainen asia ja se on häirinnyt yöuniani jo pitkään. Ilman hiljaa soivaa musaa ei pysty edes saamaan unta enää.

Äkkiä Elacin-kauppaan tytöt ja pojat jos tavalliset tulpat ei korviin istu!

Aina, kun tarpeellista, kyllä. Tulpat kulkee sponsored-by Battery "nipsukotelo"-avaimenperässä mukana aina ja kaikkialla.

.pi.

Asiasta aasinsiltaan, onks se tinnitys vai tinnitus? Mä kun oon luullu et se on tinnitys, mut porukka oikein urakalla tunkee tinnitusta...

Käytän tulppia aina kun muistan ottaa bileisiin mukaan. Intissä todettiin lievä kuulovaurio korkeilla taajuuksilla, jotain -2 dB:n luokkaa. Olen töissä meluisassa paikassa joka varmasti syö kuuloa enemmän kuin bileiden pauke.Tällaiset on mulla bileissä korvissa ja toimii pirun hyvin!

Mutta mulla on sellainen käsitys että kuuloalueen yli tai ali menevät äänet eivät vaurioita kuuloa. Esim jos sattuu olemaan norsun lähellä joka viestittelee toisille norsuille 5 hertsin mörinällä ja 180 dB voimalla, ei kai kuulolle käy mitenkään? Tai valaiden ultraäänet...

Riippuu siis mitä mökää sinne korvaan pistää kuinka pahasti se vaikuttaa. Eli kai hevikeikalla vs. konekeikalla on eroja, vai? *täh*

[q]Puistokemisti:

Joskus bileiden jälkeen saattaa esiintyä pienehköä tinnitusta vajaan vuorokauden jos äänenvoimakkuus on ollut suhteellisen kovalla. Keikan jälkeen myös soi muutaman tunnin yleensä.

Kuulo testattu viimeksi syksyllä, tulos: Kuulo erinomainen.[/q]
Toi kuulotesti ei kyl kerro kaikkea, eli täydellinen tulos -> ei tarvii tulppia / ei hyvä tulos -> tarvitsee. Itelläni täydellinen kuulo mut silti pientä tinnitystä, eipä kyllä häiritse elämää mut illalla ennen nukkumaanmenoa pientä ininää kuulluu, varsinkin jos siihen keskittyy.

[q]Hyzenthlay:
korvatulpat (kuusi) aina mukana, mutta oon sen verran tyhmä, että pistän ne korviin vasta sitten kun korviin oikeasti sattuu jonkinlaista vauriota on ehkä päässyt syntymään...
[/q]

Mieluummin noin päin kuin että ottaa ne pois jossain vaiheessa iltaa, koska silloin korvat on erityisen herkkinä eli kun kerran ne korviin pistää niin sit vasta bileiden jälkeen poies.

En suojaa, mut pitäis kyllä... Nyt jo huomaa muutaman vuoden bilettämisen jälkeen (aloitin jossain 1999, pidin pari vuotta väliä) että tyhjässä huoneessa tinnittää vähän taustalla Mut mulla on muutenkin niin huono kuulo tjsp etten mä saa ihmisten puheista selvää normaalistikaan, saati sitten tulpat korvissa

[q][Nuclear]:
Asiasta aasinsiltaan, onks se tinnitys vai tinnitus? Mä kun oon luullu et se on tinnitys, mut porukka oikein urakalla tunkee tinnitusta...
[/q]

Tinnitus.

tjeu: http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/siv/sanatt.html#tinnitus

Eli. käytätkö jotain kuuloa suojaavaa tarviketta bileissä?

Joo tosiaan. Kertokaa ihmeessä kuuloon liittyvistä kokemuksista tällä saralla.

O