Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa
Puoli vuotta katseltiin taloja, kunnes viikko sitten se oma koti löytyi!
Meitä odottaa kodikas, kivasti remontoitu omakotitalo Hämevaarassa.
Sitä ennen olisi kuitenkin myytävä entinen asunto pois!
Tarjolla siis osaomistusasunto Jupperissa Espoossa. Kyseessä rivitalon päätyasunto 2h+k+s 65m2 + 5m2 lämmin varasto. Rakennusvuosi 1999. Kunto hyvä. Laittakaapa viestiä, jos kiinnostaa tai sanaa eteenpäin, jos tiedätte jonkun jota voisi kiinnostaa. Asunto menee välittäjälle myyntiin heti alkuviikosta.
Siellä se nyt on:
http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/product/realties/common/public/search/item/item.jsp?item_id=41.1243842&list_id=12528594104360&itemcmd=move0&itemgroup_id=50.1&portal=eo
Tietoa osaomistuksesta:
http://www.taova.fi/pdf/osaomistus_tietoa.pdf
[q]r2d2, 9.6.2007 22:13:
Onkohan kakluuni alkuperäinen vuodelta 1898? Ei ehken kannattaisi purkaa tai ainakin selvittää saisko joku sen oikealla tavalla siitä veks? Tuollaiset voi olla ihan omissa hintaluokissaan varsinkin jos sen saa oikein kunnostettua.
R2D2
[/q]
Tarkoitus on tosiaan purkaa tuo paloina pois ja pistää myyntiin. Noi on ihan palapelejä, pitäis lähtee helposti kumivasaralla naputtelemalla. Toi kakluuni ei oo missään kauheen siistissä kunnossa, mm. ruuvinreikiä ja muutama tiili on säröillä.
Lattian alta ei löydy lautoja, vaan edellisten remppojen yhteydessä ne on levytetty.
[q]ville, 9.2.2010 22:38:
Vinkkinä: niitä vuotia ei kannata leikata täysin kohdalleen ennen kiinni laittamista. Jättää reilusti varaa, kiinni seinään, painaa kulmat / karmit / tmv terävällä kulmalla kiinni ja leikkaa mattoveitsellä turhat pois.
Lisäksi voisi harkita esim karmien irroitusta jolloin reunat ei olisi niin tarkkaa.
Ja ei ole olemssa valokatkaisijoita, joita ei saa irti.
[/q]
[q]whispering, 9.2.2010 23:45:
Kyl meilläpäin kaikki lattialistat, karmilistat, vanhat tapetit jne lähtee aina pois ennen tapetointia. Hirveen näköstä jos joku ei viitti tehä paria simppeliä toimenpidettä jotka vaikuttaa ihan hirveesti lopputulokseen.
[/q]
Kiitos vinkeistä :) Mulla on täällä kuitenkin sillain vaikea tilanne, etten saa lattialistaa irti (se menee kiinteeksi asennetun kaapiston taakse) ja kattolistaa taas ei ole ollenkaan...
Niin ja ne valokatkaisijat...on jostain 50-luvulta ja asennettu sillain että niitä ei saa irti _mun taidoilla_
Tota mattoveitsikikkaa yritin edellistä asuntoa tapetoidessa, mutta eipä riittäny taidot siihenkään....ei tullu siistiä jälkeä :/ Ja miksikö en suosiolla palkkaa hommaan ammattilaista? No, koska tosiaan elän toimeentulotuella
Ei tässä auta kun yrittää maaliskuussa uudemman kerran, ja toivoa parasta...*hikoil*
[q]nuance, 31.3.2005 10:59:
Mua houkuttelis oman asunnon ostaminen kovasti mutta vuoden päästä pitäis pukeutua siihen semmoseen kivaan vihreään nuttuun ja lähteä metsäretkelle. Näinköhän joku pankki suostuis myöntää asuntolainaa niin, että heti alkuun tulee 6kk katko maksuihin? *täh*
[/q]
Mun käsittääxeni PLV maksaa ne lyhennykset tai jotain, jos kämppä on hankittu tiettyyn määräaikaan ennen intin alkua. Besides, kyl pankista varmaan annetaan sen vuoden verran paussia siihen asuntolainaan.
Turha sitä on lähtee silt pohjalta et se on kuuden kuukauden pesti, ja sit alokasajan jälkeen yrittää lomilla hoidella jatkoaikaa lyhennysvapaalle ajalle...
...herra kersantti :P
Jos on kämpässä ylimääräisiä pinta-asennuksena tehtyjä sähkö- ja puhelinrasioita sekä niiden piuhoja, jotka pitäis saada mäkeen, niin mitä suosittelette niiden kanssa tekemään? Houkuttelis tietysti itse repiä niitä pois, mutta ilmeisesti säännösten mukaista olis palkata joku alan ammattilainen. Minkä verran ootte maksanu tän tyyppisistä hommista ja mahtaisko täältä löytyä jotain henkilöä tekemään parin tunnin keikka?
[q]Sinza, 11.3.2009 09:26:
Se, että kuvia varten siivotaan, on ihan loogista. Kivempi tuollaisia kuvia on katsella kuin sellaisia, että esim. tiskit olis pöydällä ja lehtiä siellä täällä.
[/q]
Mä en ymmärrä, että miten jengi kehtaa asunnonmyynti-ilmoituksiin laittaa valokuvia, joissa on välillä tosiaan tiskejä, pyykkejä ties sun mitä sikin sokin. OK - joskus saatetaan pyytää vuokralaista ottamaan kuvia, mutta ei muisteta sitten kertoa, että ne on tulossa julkaisuun jonnekkin. Ainakin jos on omaa kämppää myymässä, niin myyvempiä olisi ne kuvat, joissa on siistiä.
Esim täällä pyykit ja tiskit kivasti tuovat kiinnostusta asuntoa kohtaan
[q]Hansu, 24.1.2009 17:46:
---
whispering, 20.1.2009 11:17:
Asun 50-luvun kämpässä, ja täällä aivan loistava pohjaratkasu. Kaikki 70-luvunkin kämpät missä asunut on ollu hyviä. Monet 90-luvun kämpät on taas ollut aika onnettomia.
---
Melkoisen hullua hommaa, kun jossain kirpun kokoisessa hieman yli 60 neliöisessä kolmiossa pitää olla oma sauna ja iso kylpyhuone <klips> monissa 60-luvun kämpissä on kunnollisen kokoiset huoneet, oikeat keittiöt (siis ei mitään tupakeittiötä josta kaikki näkyy olkkariin vaan oma huoneensa), isot ikkunat (eivät toki enää nykymaailmassa kovin ympäristöystävälliset) ja yhteissauna löytyy taloyhtiön tiloista viemästä neliöitä vaatekomeroilta, vaatehuoneelta yms. olelliselta. Ihmiset valittavat aina kuinka vähän säilytystilaa nykyasunnoissa on, mutta silti on pakko saada se ikioma sauna jotta pääsee kerran viikossa löylyyn. Sehän olisikin liian hankalaa mennä kerran viikossa ikiomalla saunavuorolla taloyhtiön saunaan.
Aamen.
[/q]
+1. Meillon -65 rakennettu 61 neliön kolmio, jossa on isot ikkunat, erillinen keittiö (ovi tosin otettu pois), 3 m2 kylpyhuone johon mahtuu kuitenkin päältätäytettävä pesukone ja suihkukulma. Parveke ok. Olohuone on lähes puolet koko kämpästä, vaatehuoneen tapainenkin löytyy ja saunaan päästään viikottain naapurirapun kellarissa. Ei senkokosta saunaosastoa sais kuin hyvin harvaan yksityiasuntoon.
Eli todellakin ihmettelen suomalaisia rakennusmääräyksiä joiden mukaan joka yksiössäkin pitäs olla sauna. Haiskahtaa saunatehtaiden lobbaamalta lailta, joka pitäisi muuttaa. Ihmiset saunoo nykyisin yhä enemmän esim. salilla, vaikkei siellä perheen voimin lauteille pääsekään, mutta sanonpa vaan!
[q]whispering, 28.11.2008 13:59:
Sitä voi laajentaa sut pienillä lisäkustannuksilla remontin yhteydessä usein.
Ihan mielenkiinnosta, minkä kokoinen kylppäri (mitat), ja mitä haluat saada sinne mahtumaan?
[/q]
Kylppärin mitat on 190x105cm. Ei onneks ihan sieltä pienimmästä päästä mut eipä sieltä turhaa tilaa oikein löydy. Laajentaminen ei tule kysymykseen, sen verran pieni asunto kyseessä ettei sieltä neliöitä liikene. Naapuri tuskin tykkäis jos siirtäis seinää sinne päin. x) Ihan perussysteemit sinne pitäis saada mahtumaan; pönttö, käsienpesuallas, pesukone ja suihku. Tällä hetkellä kaks viimeisintä sijaitsee melkein päällekäin, ei välttämättä kovin hyvä ratkaisu.. minkä vuoksi ne monitoimivempeleet olis hakusessa.
[q]SilverJo, 1.12.2008 12:32:
---
whispering, 28.11.2008 13:59:
Sitä voi laajentaa sut pienillä lisäkustannuksilla remontin yhteydessä usein.
Ihan mielenkiinnosta, minkä kokoinen kylppäri (mitat), ja mitä haluat saada sinne mahtumaan?
---
Kylppärin mitat on 190x105cm. Ei onneks ihan sieltä pienimmästä päästä mut eipä sieltä turhaa tilaa oikein löydy. Laajentaminen ei tule kysymykseen, sen verran pieni asunto kyseessä ettei sieltä neliöitä liikene. Naapuri tuskin tykkäis jos siirtäis seinää sinne päin. x) Ihan perussysteemit sinne pitäis saada mahtumaan; pönttö, käsienpesuallas, pesukone ja suihku. Tällä hetkellä kaks viimeisintä sijaitsee melkein päällekäin, ei välttämättä kovin hyvä ratkaisu.. minkä vuoksi ne monitoimivempeleet olis hakusessa.
[/q]
Tohon tilaan mahtuu vaikka mitä, kunhan vaan osaa suunnitella. Laita tänne pohja niin täydellinen ratkaisu seuraa perässä ;)
[q]Super-Kerttu, 28.11.2008 12:45:
---
tbo, 28.11.2008 11:50:
Kipsi vinkkejä
---
Kiitoksia ohjeista. Vaikuttaa kyl aika hankalalta, et täytyy kattoo riittääkö omat rahkeet ihan tohon muotin tekemiseen.
[/q]
En jaksanu noita vinkkejä katella, mutta itselle tuli mieleen, että voisiko kipsitaulun värkätä valmiilla silikonisilla kakkumuoteilla? Erimuotoisia vuokia (ruusu, sydän) on parin viime viikon ajan pyörinyt Lidlissä muutaman euron kappalehintaan. Keittiötarvikeliikkeistä vois löytää hienompiakin.
[q]SilverJo, 1.12.2008 12:32:
sen verran pieni asunto kyseessä ettei sieltä neliöitä liikene.[/q]
Onko keittiö vai keittokomero? Sitä että mahtuuko pesukone keittiöön (APK-liitäntään, minimi pesukone leveys muistaakseni 44cm)? Sillon sais jo ruhtinaalliset tilat vessaan.
Mutta mitä Ville sano, pistä pohja tulemaan kyllä aina joltain voi löytyä joku hyvä ratkasu.
[q]Petra*, 20.4.2009 20:56:
Kuten jo mainitsinkin, tässä talossa ei ole mikään kiinteä ratkaisu mahdollinen Museoviraston takia, oli budjetti mikä vaan. Lisäksi saisin ton laitteen sohvan ja seinän väliin piiloon ja aivan ikkunan viereen, jolloin poistoputken saisin verhon taa.
Tässä nyt ollaan lähinnä hakemassa käytännöllistä viilennysratkaisua eikä mitään koriste-elementtiä... ja onhan näitä ihan hauskan näköisinäkin. Mut jos sulla on siis joku muu viilennysidea kuin yllämainitut niin kerro ihmeessä!
[/q]
Itse ostin ilmalämpöpumpun viilennyskäyttöön :) Tosin tuohan ei teille käy kun on kiinteä. Noissa väliaikaisjutuissa on vähän ongelmia kun ovat a) äänekkäitä ja b) tehottomia
Oisko kellään tietoa saako Helsingistä jostain sellaisia thaikku tyylisiä lattiatyynyjä.Sellaisia missä olisi se "selkänojajuttu"?
..kun mestarit häipyvät kaljalle, moneen ongelmaan antaa apua http://www.rakentaja.fi
[q]Samu:
---
vaavu:
Sen sijaan makuuhuoneessa on tarkoitus kaataa kokonainen seinä ja rakentaa sen tilalle uusi. Siihen voisikin vähän purkaa energiaansa moukarin kanssa.
---
Ilmoittakaapa jos haluatte seinänkaatoapua *vink*!
[/q]
..minkälainen seinä kyseessä!? :j
Mä en pahemmin ole mitään koskaan rempannut, oman huoneen seinät olen aina muutettaessa maalannut itse uudestaan. Valinnut jonkun veikeän värin sitten siihen. Itteäni toi sisustaminen kiinnostaa kyllä. Itse oon just tossa ensviikon jälkeen muuttamassa ekaan oikeen omaan kämppään, tosin ihan opiskelija kämppään pieni se on mutta ajatuksissa olis et siitä tehtäis sit semmonen käytännöllinen ja viihtyisä missä sit jaksais sen pari vuotta luurata.
[q]toni:
---
Lesz:
Varmistakaa ettei ole kantava seinä kyseessä. Rakennusvalvonta virasto auttaa asiassa.
Muistaakseni jonkinlainen lupa tohon touhuun vaaditaan.
---
Ville kaiketi totesi tossa aiemmin, että kyseessä ei ole kantava seinä. Mutta näkyykö se jossain piirrustuksista vai pitääkö sitä kysellä jostain? Mistä?
[/q]
Muutostöissä jotka koskee pohjaratkaisua pitää aina olla lupa, vaikka sitten suullinen esim. isännöitsijältä. Vältytte ongelmilta tulevaisuudessa.
Tosiaan rakennusvalvonta virasto auttaa ko. asiassa. Suosittelen hakeen tietoa ensin sieltä.
http://www.rakvv.hel.fi/
[q]vaavu:
---
Lesz:
Muutostöissä jotka koskee pohjaratkaisua pitää aina olla lupa, vaikka sitten suullinen esim. isännöitsijältä. Vältytte ongelmilta tulevaisuudessa.
---
Onko tosiaan näin? Aika jännä, itse en ole kuullut koskaan, että ei-kantavien rakenteiden muutoksiin pitäisi hakea lupaa. Tosin eipä tuollaisen pyytäminen mikään iso vaiva ole.
Tässä tapauksessa kyseinen seinä ei varmasti ole kantava, koska naapurin identtisessä asunnossa se on revitty kokonaan alas, eikä tilalle ole rakennettu muita tukirakenteita.
[/q]
Kyse on lähinnä vastuun siirtämisestä teiltä pois.
Tai sit mä viilaan liikaa pilkkua näissä. anyway...
Hmm,
Alusta on ollut aika vähän puhetta. Eli siitä itse asunnon hankinnasta. Lähinnä itseni kaltaista yksin (vuokralla) asuvaa, täysin ilman vanhempien turvaverkkoa elävää kiinnostaa se, että mistä rahat asuntoon? Kaiketi laina on se yleisesti suosituin vaihtoehto - sillä n. 15% käsirahalla, mutta minkälaisia vaihtoehtoja mahtaa olla olemassa?
Itselleni asunnon osto - saati talon rakentaminen - ei ole vielä erityisen ajankohtaista edullisen vuokran ja elämäntilanteen takia, mutta lienee hyvä olla ainakin jotenkin perillä asioista :)