Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa

Back to yleinen keskustelu O

[q]KeijoK, 10.2.2010 05:43:
Kenenkäs kalusteita porukat täällä on hommannut?
[/q]
Omat keittiökamppeet tuli Domus Keittiöiltä. Tarjoukset oli myös parista muusta firmasta, mutta Domus oli lopulta ainoa joka pystyi toimittamaan juuri sitä mitä halusin ja lopulta kaikkein halvimmalla. Myös kodinkoneet hommasin tuota kautta, kun oli sopuhintaan ja ostamalla 4 eri tuotetta (liesituuletin, uuni, tiskikone, jääkaappi) sai vielä kaupan päälle induktiolieden. Tossa keittiötilauksessa oli jonkunverran mittatilauskaappeja, jotka kaikki olivat suoraan oikean kokoisia ja sopivia, toimitusaikakin oli erittäin kohtuullinen, 6 viikkoa keskellä kesää (tilasin kesäkuun alussa).

[q]josbe, 28.11.2008 12:48:
Pärjäätsä ilman minkäänlaisia tasoja/pöytiä makuuhuoneessa?
[/q]

Tähän asti oon "pärjännyt", mutta niiden puuttuminen on aina ketuttanut mua, joten tohon uuteen niitä on tulossa. Vähän tosin nytkin - parit yöpöydät ja ikkunan eteen ilmeisesti joku läskimpi kukkahärdelli.

Olis kyl varsin mukavaa kun olis tilaa tasolle pyykkien viikkailuun ja sen sellaiseen. :/

[q]RINY, 17.2.2006 16:37:
Tulipa tässä mieleeni että olisiko jollain jotain niksiä miten pienessä yksiössä voisi huonekalut järjestellä järkevästi kun on vain yksi huone käytettävissä? Kaikelle muulle olen mielestäni mielekkään paikan keksinyt mutta sänky tuottaa aina ongelmia. Näyttää mielestäni hölmöltä kun sänky tulee puoliksi olkkariin ja on näkyvillä. Tosin olen yrittäny huonetta jakaa suurella hyllyllä, mutta siinä ongelmana on taas se että tavaraa ei vain riitä hyllyille tarpeeksi joten sänky näkyy silti joka kulmasta katsottuna. Eli jos jollain jotain ideaa miten tän ongelman voisi halvalla hoitaa niin kertokoon minullekin.
[/q]

Parvi?

[q]noemi, 9.2.2010 21:07:
P.S.
Pakko kysyä...mihin itse käytit sitä kultatapettia? Varmaan aika näyttävän näköistä seinässä
[/q]

Olin vähän peloissani sen kanssa, koska epäilin että siitä tulee liian $blingiä$, mutta tästä huolimatta sillä vedettiin makkarista yksi iso seinä. Onneksi pelko oli turha ja toi natsasi ihan hyvin.

http://www.skye.fi/temp/makkari.jpg

(Kuvassa makkari rempan ollessa vielä kesken vuonna 2008)

[q]Jone, 10.2.2010 09:05:

Olin vähän peloissani sen kanssa, koska epäilin että siitä tulee liian $blingiä$, mutta tästä huolimatta sillä vedettiin makkarista yksi iso seinä. Onneksi pelko oli turha ja toi natsasi ihan hyvin.

[/q]

Tosi hyvän näköinen ja sopii ton lattian kanssa hyvin. Onko muuten parkettia vai laminaattia?

[q]SilverJo, 26.11.2008 22:19:
Kylppäriremontti tiedossa putkirempan yhteydessä.. joskus. Tarkka ajankohta ei oo tiedossa eikä edes remontin laajuus. Näiden speksien sijaan on tiedossa se valitettava tosiasia, että vessa on _hyvin_ pieni.
[/q]
Sitä voi laajentaa sut pienillä lisäkustannuksilla remontin yhteydessä usein.

Ihan mielenkiinnosta, minkä kokoinen kylppäri (mitat), ja mitä haluat saada sinne mahtumaan?

[q]KeijoK, 10.2.2010 09:14:
Tosi hyvän näköinen ja sopii ton lattian kanssa hyvin. Onko muuten parkettia vai laminaattia?
[/q]

Tarjouslaminaattia. Köyhän pitää sniiduilla, enkä mä ole vielä oikein ymmärtänyt parketin hienoutta kun en ole sellaista koskaan mihinkään laittanut.

[q]KeijoK, 10.2.2010 09:04:
---
Jussi Soro, 10.2.2010 08:55:
---
KeijoK, 10.2.2010 05:43:
Kenenkäs kalusteita porukat täällä on hommannut?

---

Omat keittiökamppeet tuli Domus Keittiöiltä. Tarjoukset oli myös parista muusta firmasta, mutta Domus oli lopulta ainoa joka pystyi toimittamaan juuri sitä mitä halusin ja lopulta kaikkein halvimmalla.

---

Ok. Pitänee mennä kysymään myös sieltä. Meillä on aikalailla suurinpiirtein saman tyyliset keittiöt about. Sulla voi olla pikkaisen isompi mutta kuitenkin. Onhan niitä hyvä kilpailuttaa. Niissä tuntuu olevan aika hyvin eroja varsinkin jos haluaa hiukan jotain erikoista ja tilausjuttuja Ekan tarjouksen sain Puustellilta ja voit vaan arvata meinasinko saada paskahalvauksen kun näin sen loppusumman.
[/q]
Kerro sitten mikä oli halvin, mun pitäis vaihtaa keittiön kaappien ovet ja rouva kun haluaa korkeakiiltovalkoiset, niin nehän maksaa hunajaa.. Tarkoitus olis tehdä kaikki rempat ilman lainarahaa, joten halvimman perässä juostaan..

[q]Jone, 10.2.2010 09:16:
---
KeijoK, 10.2.2010 09:14:

---

Tarjouslaminaattia. Köyhän pitää sniiduilla, enkä mä ole vielä oikein ymmärtänyt parketin hienoutta kun en ole sellaista koskaan mihinkään laittanut.
[/q]

Mulla kävi omassa asunnossa hyvin kun on valmiiksi parkettia niin tää pistetään nyt vaan hioen ja petsataan käsin tummaksi ja 6 kerrosta lakkaa päälle niin sitten on viimeisen päälle. Ammattimiehet saa tosin hoitaa sen homman muuten ei ole varmaan enää hieno lattia

[q]Yallu, 10.2.2010 09:18:

Kerro sitten mikä oli halvin, mun pitäis vaihtaa keittiön kaappien ovet ja rouva kun haluaa korkeakiiltovalkoiset, niin nehän maksaa hunajaa.. Tarkoitus olis tehdä kaikki rempat ilman lainarahaa, joten halvimman perässä juostaan..
[/q]

Joo, pistän infoo kun alan saada hintoja jostain. En tosin tiedä minkä mallinen teidän köksä on mutta ainahan siitä jotain osviittaa saa. Mulla ihan tavallinen kaksion keittiö kahdella seinällä
niin se ei onneksi miljoonia maksa jollei halua jotain oikein ekstraa mutta katsellaan.

[q]KeijoK, 10.2.2010 09:24:
---
Yallu, 10.2.2010 09:18:

---

Joo, pistän infoo kun alan saada hintoja jostain. En tosin tiedä minkä mallinen teidän köksä on mutta ainahan siitä jotain osviittaa saa. Mulla ihan tavallinen kaksion keittiö kahdella seinällä
niin se ei onneksi miljoonia maksa jollei halua jotain oikein ekstraa mutta katsellaan.
[/q]
Kyllä siihen tarjoukseen on eritelty, mitä mikäkin maksaa ja mulle riittää vain tieto, missä ovet edullisimmat..

[q]Jone, 28.11.2008 09:40:
Listoja puuttuu ja sisustus muodostuu tällä hetkellä tasan sängystä, mutta muuten makkari alkais olemaan valmis.

http://www.flammabul.com/temp/makkari/makkari003.jpg
[/q]

Täytyy nostaa hattua! itellä ei ois mitään skilssejä tehä tommosta seinälle.

Tosin tälläisen viivakoodin lätkäisin. :)

(Invalid img)

Threadia pitkään seuranneens pääsen vihdoin liittymään itse keskusteluun: Asunto-omistajakärpänen puraisi ja kävin tänään ensimmäisissä asuntoesittelyissä koskaan. Hakusessa on 40+ neliöinen kaksio etelä-helsingistä. Katsotaan miten homma etenee :)

- Garo

[q]whispering, 20.1.2009 11:17:
Asun 50-luvun kämpässä, ja täällä aivan loistava pohjaratkasu. Kaikki 70-luvunkin kämpät missä asunut on ollu hyviä. Monet 90-luvun kämpät on taas ollut aika onnettomia.[/q]

I can hear you.

Edellinen kämppä oli 80-luvun alusta, huoneet tilavia, valosia (isot "nauhaikkunat") ja hyvän mallisia, kunnon eteinen ja iso parveke. Nykyinen 90-luvun alkupuolelta, muuten ok mutta toinen makuuhuone aivan käsittämättömän pieni. Normilevyisen parisängyn molemmin puolin tilaa jää just ja just sen verran, että sängystä pääsee pois ilman sen akrobaattisempia kiipeilyjä, mutta aina vihaamani lakanoiden vaihtaminen on entistäkin tuskallisempaa hommaa. Tämän kämpän äänieristyskään ei ole lähellekään samaa tasoa kuin edellisen. Parveke on saman kokoinen kuin aiemminkin, mutta kummallisen mallinen.

Vuokrankorotuksiin kyllästyneenä on tullut välillä vilkuiltua asuntoilmoituksia ja päiviteltyä joka kerta samaa asiaa: miksi KAIKKIIN uusiin (v.2000 -->) kerrostaloasuntoihin on pakko tunkea oma sauna syömään muutenkin vähäisiä neliöitä?! Melkoisen hullua hommaa, kun jossain kirpun kokoisessa hieman yli 60 neliöisessä kolmiossa pitää olla oma sauna ja iso kylpyhuone ja makuuhuoneet sitten sitä kokoa, että hädin tuskin heteka sisään sopii. Kaiken huipuksi huoneet ovat usein kummallisen mallisia: vinoja seiniä, kuolleita kulmia ja nurkassa olevia pieniä ikkunan virkaa ajavia räppänöitä on enemmän kuin laki sallii. Sen sijaan monissa 60-luvun kämpissä on kunnollisen kokoiset huoneet, oikeat keittiöt (siis ei mitään tupakeittiötä josta kaikki näkyy olkkariin vaan oma huoneensa), isot ikkunat (eivät toki enää nykymaailmassa kovin ympäristöystävälliset) ja yhteissauna löytyy taloyhtiön tiloista viemästä neliöitä vaatekomeroilta, vaatehuoneelta yms. olelliselta. Ihmiset valittavat aina kuinka vähän säilytystilaa nykyasunnoissa on, mutta silti on pakko saada se ikioma sauna jotta pääsee kerran viikossa löylyyn. Sehän olisikin liian hankalaa mennä kerran viikossa ikiomalla saunavuorolla taloyhtiön saunaan.

Aamen.

Niin siis :)

Ostettiin ipen kanssa Kupittaanpuiston laidalta Vasaramäen puolelta puutalo-osake. 1946 valmistunut talo, jossa 5 asuinhuoneistoa. Meillä talon ainoa 2- kerroksinen asunto. 71 neliötä, viime vuonna täysin rempattu. Putkiremontit tehtynä ja kaiken kaikkiaan hirmu kiva. Vanhan talon henkeä vinoine lattioineen(ei rakennevaurioita jne, vaan ihan vaan vinoa :D) sisusta kivaksi remontoituna. Kosteuskartoitukset on tehty ja talo on puhdas kuni pulmunen.

Keittiö on Ikeaa, harmaa. Lattiassa harmaa laattaimitaatiolaminaatti. Muualla asunnossa "puu"laminaatti. Keittiön lisäksi asunnossa on ruokailu/loungetila, olohuone, erillinen wc, huone Kiialle, kylpyhuone sekä alakerran kellariin tehty makuuhuone, joka on ipen ja mun pesä <3.

ipellä lisäksi makuuhuoneesta käynti nikkarointitilaan, joka on kyllä vielä ryjävarastona. Talon pääty kuuluu tavallaan meille, ja sinne tuleekin kesällä pieni patio. Taloyhtiössä on lisäksi puulämmitteinen sauna, jota saa lämmittää omilla puilla aina halutessaan.

Kuvia tulee varmaan Facebookiin jossain vaiheessa ja tännekin voisi päivitellä, jos ja kun jotain pientä säätöä täällä tehdään :)

Remppa alkaa tänään!
Alkaa niinkin mukavalla urakalla kuin tapetin irroittelu.
Seinät siihen kuntoon, että voi laittaa uudet tapetit. Ennen
uutta tapettia lattia kuitenkin kuntoon. Olkkarin ja makkarin
lattiaan olis tarkoitus vääntää tammi-laminaattia, vaikkakin
parketti olis kivempi, mutta vaatii sitten enempi huolenpitoa...
ei välttämättä mun juttu. :) Keittiössä olikin jo ihan tuore
lattialaminaatti, joten siihen ei tarvi koskea. Ainut mitä joutuu
hieman restauroimaan on kaappien ovet/kaapit. Eteiseen
laitetaan kivea maahan ja laitetaan fantsua tapettia seinään.
Eli kaikki lattiat, seinät ja katot uusiksi. :)

Olkkari olisi tarkoitus saada ensimmäisenä valmiiksi, koska
melkein kaikki mitä olkkariin tarvii on ostettu / tilattu. Mööpelit
käytiin katsomasta Ikeasta. Tästä hieman kalustemallia.
Sitten makkari ja keittö ja viimeisenä varmaan alkaa duunaa
eteistä. Toivotaan, että rahat riittää sitten. :)

Joskus lisää tarinaa ja kuvia ...

[q]ville
Olisitkohan sotkenut tässä putkien pinnoituksen ja vaihdon?[/q]

En todellakaan tiedä enään mitä sielläpäin tehdään, ehkä vedetään linssista,
ehkä ei. Täälläpäin vaihdetaan uudet putket kyllä pintaan ilman mitään
remonttia. Ehkä siel on kädettömiä, jotka ei selviä purusta ilman remonttia. ;)

Meilläkin on tällähetkellä työnalla 5. eriputkiremontti työmaata, jossa osassa
vaihdetaan putket, toisissa vaihdetaan putket ja rempataan kylppäri samassa,
kolmansissa uusitaan myös sähköt ja tuodaan valokuitua kerroksiin jne.

Ehkä sisäpiirissa asiat tehdään todellakin eritavalla ;)

[q]ezzy, 23.1.2009 00:43:
---
peikkolapsi, 18.1.2009 12:35:

Parin entisen kodinkonekorjaajan/myyjän juttuja pari viikkoa sitten irkissä lueskelleena jäi pari merkkiä mieleen.

Miele tekee laatulaitteita. Molemmat vannoivat niiden nimeen. Tehty kestämään.
Ruotsissa valmistetut Upot (Cylinda) on laatua, mutta niissä on vähemmän ominaisuuksia. Halvat Upot tehdään italiassa ja on roskaa.
Whirlpool (Philips) on iso ei-ei.
Uudet Electroluxit on huonolaatuisia.

Evt auttaako mitään, mutta jutut on luotettavilta tyypeiltä :)
[/q]

mieleä ne täälläkin kehuivat liikkeissä. ja siemenssiä myös. mistäs noista upoistakin tietää, et mikä on missäki valmistettu täytyy vaan kysellä ahkerasti.
tästä sai taas apua enköhä mä tänne huusholliin jossain kohtaa masiinan saa! kun nyt tuo faijapuoli kuskais ton whirpoolin pyörimästä tosta nurkasta *eikä*

[q]pirpeli, 19.1.2009 19:42:
---
Xer, 19.1.2009 18:57:
Ollaan siis miehekkeen kanssa omaa kotia hissukseen etsimässä, vaikkei nykyisessäkään mitään vikaa ole, mutta tilanne houkuttais kovasti ostamaan oma. Nyt siis kysynkin teiltä jo oman kodin löytäneiltä seuraavanlaista:

-Mitkä on ne asiat jotka peruskorjausten lisäksi todennäköisimmin aiheuttaa lisäkuluja, 1. Vanhoissa taloissa (ennen vuotta 1970 rak.), 2. Tätä uudemmissa taloissa(1970-2005)?

-Miten paljon hintapyyntöä alemman tarjouksen "kehtaa" tehdä, vai onko se kiinni omasta pokasta?

Myös muita hyviä neuvoja otetaan mielellään vastaan.

---

No, ainakin tuon hinta-asian kohdalla riippuu _paljon_ asunnosta, kuinka vakavissaan on ja mikä on lähtöhinta. Tällä hetkellä kannattaa tehdä hyvinkin alhainen tarjous. Vähintään 10% kannattaa ottaa pyyntihinnasta heti pois.

Vanhoissa taloissa saattaa lyhyenkin ajan kuluessa tulla vaikeuksia mm. putkien ja sähköjen kanssa. Samoin julkisivut, ikkunat voivat aiheuttaa ongelmia. 1960-70-lukujen taloissa alkaa olemaan putket jo esim. siinä kunnossa, että varmasti tulossa remppaa. Kannattaa heti kysyä taloyhtiöstä/isännöitsijältä tai entiseltä omistajalta tehdyistä ja tekemättömistä rempoista.

1970-luvulla rakennetuissa taloissa kannattaa kiinnittää huomiota kosteusvaurioihin ja rakenteiden kuntoon(toki kaikissa, mutta noissa varsinkin). Uudemmissa kerrostaloissa voisi huomioida ilmastoinnin tilan.

Pitäisi toki tietää, oletteko katsomassa minkälaista kotia? Rivaria, kerrostaloasuntoa, ok-taloa...Ok-talossa kuntokartoitus pitää olla tehtynä ja dokumentoituna, samoin esim. meidän kodin kaltaisessa puutalo-osakkeessa. Hyvinkin voisi sanoa, että sika säkissä on aina sika säkissä. Kaikki mahdollinen dokumentti selville, niihin tarkkaan tutustuminen ja vähän sydäntä mukaan. Sillä löytää kivan kodin :)
[/q]
Kannattaa selvittää onko talonyhtiö rahastoinut remontteihin. Joskus rahastoissa on isojakin summia joita ei moni ostaja tule ottaneeksi huomioon ja ne ovat sinun kukkaroosi päin kun remontit alkaa. Jos on maakellarin hajua niin se on kohtuullisen varma merkki kosteusvauriosta ja mahdollisesti myös homeesta. Yleensä kannattaa katsoa erilaisia läpivientejä ja katsoa seinät ja katonrajat. Jos niissä näkyy kosteusläikkiä, niin ne eivät ole yläkerrasta tullutta kahvia.

Ikkunat maksaa näin Kuopion tasolla 75e/m2, laajaperusparannusremontti 500-800e/m2 jne. Pitäisi tietää kohde niin osaisi arvioida paremmin. Ok-taloissa kannattaa tehdä kuntotutkimus ja katsoa, että se tulee tehtyä kunnolla. Olla itse mukana ja katsoa, että arvioija käy lattian alla tuuletusaukoista jos ei ole maavarainen, tsekkaa välipohjan erittäin tarkkaan, tarkastaa katon kunnon jne.

R2D2

Keittiössä kannattaa sitä ikean laskuria testailla... saa jees laatua todella hyvällä hinnalla.

O