Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa
[q]vaavu:
Tarvitaanko asunnon ostoon tuota 15% käsirahaa? Olen itsekin kuullut joskus tuollaisista ehdoista, mutta omalla pankkikierroksella tuli lähinnä sellainen olo, että oman pääoman löytyminen oli melkein jopa iloinen yllätys.
[/q]
Ilmeisesti tuota osuutta käytetään vipuna, että lainaa saadaan haluttu summa - tai sitten lainan vakuutena. En kyllä uskonutkaan, että se missään nimessä pakollinen olisi ollut, ottaen huomioon sen sukupolvien välisen kuilun, mitä tulee säästämiseen :)
[q]
Mun käsityksen mukaan tossa lainansaannissa on kaksi vaikuttavaa tekijää. Ensinnäkin, lainanottajan maksukyvyn tulee vastata lainanhoitokuluja. Toisin sanoen, nettopalkasta saa kulua lainanlyhennyksiin joku tietty osuus, esimerkiksi Nordealla maksimissaan 1/3, Nooa-pankilla 40%.
[/q]
OK!
[q]
Toisekseen, lainalle pitää olla takaus. Pankit arvostavat asunnon ostoarvoa tiettyyn rajaan asti vakuudeksi - useimmiten asunto antaa lainalle vakuudet 70-75% ostoarvosta. Loppuosa, ns. vakuusvaje, tulee kattaa muilla keinoin. Valtio takaa ensiasunnon ostajalle loput asunnon arvosta, mutta perii samalla 2,5% palkkion. Muita mahdollisia tapoja kattaa vakuusvaje on henkilötakaus tai kiinteän omaisuuden takaus. Esimerkiksi meidän tapauksessa asunnon arvo (140ke) kattaa lainaa 75% eli 105ke asti. Näin ollen ottamamme lainan (110ke) tapauksessa vakuusvaje on 5ke. Jos käyttäisimme valtion takausta, valtio perisi tuon summan takaamisesta 125e palkkion.
[/q]
Hmm, ehkäpä tuota 15% suositellaan paikkaamaan nimenomaan tuota vakuutusvajetta.
[q]vaavu:
Juuri äsken kävimme Villen kanssa sopimassa lopullinen kauppahinta ensimmäiselle omalle asunnollemme. Oma unelmakämppä tulee olemaan Tapiolassa, 65 neliötä, kolme huonetta ja keittiö, hintaa 140.000 e
Jonkun verran mietitytti ostaa asuntoa nyt, kun kovasti povaillaan sitä, tippuvatko asuntojen hinnat vai ei. Joidenkin mukaan hinnat laskisivat 4-5% vuodessa, joidenkin mukaan taas nousisivat 3%. Toisaalta, asuntojen hintojen laskua on nyt povattu alkavaksi kohta viisi vuotta, eikä laskua ole vieläkään näkyvissä.
[/q]
Luultavasti kun asuntojen hinnat alkaa laskee, alkaa viimeistään siinä vaiheessa taas korot puolestaan nousta, ja esim 1 %-yksikön nousu koroissahan vaikuttaa enemmän kuin 2 %-yksikön lasku hinnassa (ainakin äkkiseltään arvottuna). Eli ei sitä välttämättä kannatta aina odotella, etenkin kun tosiaan mitään takeita laskusta ei oo, riippuen toki alueesta. Itse oman ankkalinnani ostin Kalliosta, missä ei oo odotettavissa mitään laskua, päinvastoin. Hintavertailuna ostin omani reilu 1½v sitten, muistaakseni 53 neliötä ja hintaa vähän enemmän mitä teillä.
[q]Itse asunnon etsintäprosessi oli aika kivuton. Ehdimme käydä vain viidessä (!) asunnossa katsomassa, ja jo nyt löysimme sopivan. Jonkun verran huolestutti se, että emme ole tämän useammassa käyneet katsomassa. Toisaalta, asunto vastasi kaikkia asettamiamme toiveita, ja sopiva tilaisuus syntyi, kun myyjällä oli kiire päästä asunnosta eroon. Ja voihan sitä niinkin ajatella, että säästyipähän käyttämästä sunnuntaipäiviään asuntonäyttelyissä ravaamiseen. Nyt hommasta selviytyi muutamalla katselukierroksella.
[/q]
Heh, vähälläpä pääsitte. Ite ravasin yli 50 kämppää läpi ja silti joutu tekee kompromissin joka ei täytä läheskään kaikkia toiveita mitä olin luukulle asettanu.. senpä takia tässä onki miettiny josko lähtis uudelleen tuohon hakurumbaan mukaan, tällä kertaa ilman mitää kiirettä. Ja asuntojen katselu on sitäpaitsi melko hauskaa puuhaa, kun vaan jaksaa, näkee miten muut on sisustanu ja voi saada muutenkin ideoita remppaan yms. Asunton johon lopulta pääty oli yks niistä mitä ensimmäisellä katselukierroksella oli uteliaana käyny vilkasemassa, vaikka hinta oli sillon reilusti yli ylärajan, mutta kun kämppä ei ollu n. kuukauden aikana menny kaupaks, laski hinta reilusti ja sai vielä rahtusen tingittyä :)
Em. syystä oon hieman fantasioinu remontoimisesta, tekis mieli pistää teidän tapaan reikä keittiön ja olkkarin väliseen seinään baarikeittiöefektin saamiseks, ja tahtois myös pistää nykyisen kylppärin sileeks ja uuden kylpyammeellisen tilalle. Hieman vaan hirvittää lähtee edes arvioimaan paljon tulis hintaa esim tolle keittiörempalle, missä myös siis uusisin kaapit ja lieden, vaan jääkaappi pysyis. Senkin takia epäilyttää, että periaatteessa keittiö (ja kämppä muutenkin) on sen verran hyvässä kunnossa etten muuttaessa mitään siellä tehny ja jos vielä harkitsemassa vaihtoakin, niin kannattaako?
Pikavilkaisulla en löytänyt tällaista topikkia Klubituksesta. Minkälaisia kokemuksia ihmisillä on asunnon hankinnasta, tai siitä, miten asuntoa voi remontoida tai sisustaa mieleiseksi?
- - -
Juuri äsken kävimme Villen kanssa sopimassa lopullinen kauppahinta ensimmäiselle omalle asunnollemme. Oma unelmakämppä tulee olemaan Tapiolassa, 65 neliötä, kolme huonetta ja keittiö, hintaa 140.000 e (katso huoneistokeskuksen linkki). Saimme asunnon suhteellisen edullisesti kahdesta syystä. Ensinnäkin, asunto on sisältä aika kurjassa kunnossa. Toisekseen, kämppään on tulossa putkiremontti 2 - 5 vuoden sisällä. Edessä on siis remontin täyttämiä vuosia.
Jonkun verran mietitytti ostaa asuntoa nyt, kun kovasti povaillaan sitä, tippuvatko asuntojen hinnat vai ei. Joidenkin mukaan hinnat laskisivat 4-5% vuodessa, joidenkin mukaan taas nousisivat 3%. Toisaalta, asuntojen hintojen laskua on nyt povattu alkavaksi kohta viisi vuotta, eikä laskua ole vieläkään näkyvissä. Ja ehkä sitä uskaltaa luottaa siihen, että laskusuhdanteen aikana hyvien alueiden hinnat eivät tipu niin nopeasti. Tarpeeseen se asunto kuitenkin ostetaan.
Itse asunnon etsintäprosessi oli aika kivuton. Ehdimme käydä vain viidessä (!) asunnossa katsomassa, ja jo nyt löysimme sopivan. Jonkun verran huolestutti se, että emme ole tämän useammassa käyneet katsomassa. Toisaalta, asunto vastasi kaikkia asettamiamme toiveita, ja sopiva tilaisuus syntyi, kun myyjällä oli kiire päästä asunnosta eroon. Ja voihan sitä niinkin ajatella, että säästyipähän käyttämästä sunnuntaipäiviään asuntonäyttelyissä ravaamiseen. Nyt hommasta selviytyi muutamalla katselukierroksella.
Kiinteistövälittäjästä sen sijaan oli aika kamalia kokemuksia. Välittäjä osasi kyllä temppunsa, vuorotellen oli yliystävällinen ja vuorotellen haukkui ymmärtämättömiksi ja kieltäytyi viemästä tarjouksia. Jotenkin kyllä tuntuu siltä, että välittäjän toimenkuvaan kuuluu olla mahdollisimman kiero.
[q]Dj Jaques:
Kunhan muistaa että kaikki pohjatyöt tehdään kunnolla niin ei se niin vaikeeta ole, perus nikkarointia.
[/q]
Toi on kaiken A ja O meinaan jos ei oo kunnolla ni siinä kohtaa se ei oikeen haittaa mutta(kaikki virheet tuplaantuu kun pintaa tulee lisää) sitten ku tulis se viimeistely ni huomaa et kaikki on päin helvettiä ja joka suuntaanvino ja koloja löytyy joka suuntaa..
[q]Oliwer:
Jos on tarkoitus muotoilla esim tiiliseinään alkovi tai aukko, ei purkumoukari käy. Tällöin saa siistin jäljen leikkurilla.
[/q]
Tässä tapauksessa tarkoitus on leikata aukko, eli vetää seinä pois keittiön tasojen korkeudesta ylöspäin. Tollasen tekeminen moukarilla siististi voi olla vähän turhan vaikea homma. ;)
Sen sijaan makuuhuoneessa on tarkoitus kaataa kokonainen seinä ja rakentaa sen tilalle uusi. Siihen voisikin vähän purkaa energiaansa moukarin kanssa.
Remontointi on hurjan kivaa. Paitsi että pääsee tekemään jotain kirjaimellisestikin rakentavaa, niin myös tuloksesta pääsee sitten itse myöhemmin nauttimaan.
Jottei kokemattomalle remonteeraajalle pääse tulemaan virheitä, niin kannattaa tosiaan harkita kaikki tarkkaan ja suunnitella jokainen työvaihe huolellisesti.
[q]vaavu:
Esimerkiksi parketin asennus ja makuuhuoneiden seinän purku ja uudelleenrakennus ovat sellaisia, jotka ajattelimme tehdä itse. Myös keittiössä olisi hyvä, jos itse pystyisi kokoamaan keittiökaapistot ja laatoittamaan lattian.
[/q]
Joop. Itse parketin asennus on helppo homma, mutta alla olevan laatan mahdollinen suoristus ei niinkään. Mutta kyllä sekin toki itse tehden onnistuu.
Ymmärsin, että olette asentamassa uutta lattiaa vanhan päälle? Itse olen ollut laittamassa useita lattioita, mutta aina on edellinen purettu alta...
[q]ville:
Ajateltiin et ekana duunataan keittiö, koska tykätään tehdä safkaa. Yhtä seinää pitää kaataa ja seinässä on vesipiste sekä sähköt, eli ammattilaista tarvii avuksi. Onneksi ton vesipisteen voi laittaa umpeen, sillä sitä ei tulevaisuudessa tarvita.
Keittiössä kyllä riittää hommaa muutenki, sillä vanha laattalattia pitää repiä irti ja uudet pitää asentaa. Lisäksi vesipisteen paikka muuttuu, mutta onneksi vesiputket saadaan vietyä sokkelissa uuteen paikkaan.
[/q]
Kettiöremontin pystyy tekemään hyvin pitkälti itse. Kaappien kokoaminen ja laatoitukset ainakin. Myös putkia voinee vedellä itse jos oikeat katkaisu- ja taivutteluvälineet löytyy. Sähköhommia ei tietenkään saa tehdä itse, mutta jos opettelee tarvittavan teorian ja ei ole aivan poropeukalo, niin voiko joku ammattilainen mukamas tehdä homman jotenkin paremmin? (Edit: Riippuu siis kyseisen homman laadusta... :)
[q]ville:
Seuraavaksi pitäisi löytää, joku jolla on timattileikkuri, jotta saadaan toi seinä matalaksi.
[/q]
Siis rälläkkä? Löytyy toki :) Myös johtojen ja putkien etsintään tarkoitettu metallinpaljastin voisi kenties olla hyödyksi.
[q][Nuclear]:
---
ezzy:
Itseäni tosin epäilyttäisi ostaa jotain '58 rakennettua asuntoa...ei vaan oikeen nuo vanhojen kämppien rakennusratkaisut ota auetakseen aina. Nykyinen vuokrakämppä on luokkaa 87-90 rakennettu ja ihan siedettävä. Vielä en ole asuntoa tosin ostamassa.
---
Oma kämppä -58 ja mun mielestä aivan loisto pohjaratkasu, sen sijaan täysin uusissa kämpissä on nykyään ihan hirveet ja ei kovin toimivat.
[/q]
Viittasin lähinnä ahtaisiin ja epäkäytännöllisiin (saniteetti)tiloihin ja ihmeellisiin kahvoihin, ovien kääntymisuuntiin jne. epäloogisuuksiin. Ei noi mitään maailmaa kaatavia ole, mutta hemmetin ärsyttäviä. Edellisen kämpän puinen tiskipöytä oli yksi näitä loistokeksintöjä O_o
[q]ville:
ps massiivipuinen tiskipöytä on muuten tosi hip ja pop, vaikka sen käyttö onkin hankalaa. Itse en kyllä tollaista haluaisi.
[/q]
Niin ja tämä tiskipöytähän kattoi siis lavuaarin ympäristönkin ja mm. vesihana tuli siitä läpi ja oli hienosti mätä sen ympäriltä O_o
[q]Lesz:
Varmistakaa ettei ole kantava seinä kyseessä. Rakennusvalvonta virasto auttaa asiassa.
Muistaakseni jonkinlainen lupa tohon touhuun vaaditaan.
[/q]
Ville kaiketi totesi tossa aiemmin, että kyseessä ei ole kantava seinä. Mutta näkyykö se jossain piirrustuksissa vai pitääkö sitä kysellä jostain? Mistä?
Joo ja kaikkeen kannattaa varautua.
Se mitä kannattaa ite tehdä niin vastaan jotta kaikki, paitti ne sähköt. Neuvoja saa ja kun vähän funtsii ennen kuin tyrii, on rakentaminen helppoa. Sit kun valmistaa eri massoja (laatottaminen tasoitus), niin muistaa tehdä aina sopivasti ettei saaviin jää turhaan tavaraa kuivamaan. Aineet sotkeutuu nopeesti ja säilyy kuivassa lähes iäisyyden. Vesieristyksetkin on helppo tehä itse, jos jaksaa sijoittaa pari lisä euroa kunnon kamaan (kiillon kerafiber). Veteelee telalla kylppäriä vihreeksi ja nurkkiin muistaa laitaa kangasta lujituksen vuoksi. Lattia kaivon ympäristöstä ja sen eristämisestä kannattaa kysyä neuvoa, koska se on se ensinmäinen ja pahin paikka mikä aiheuttaa paljon vahinkoa myös naapureille jos eristys falskaa. Asennetta mukaan vaan ja se siitä....
edit: vesieristyksessä nurkilla tarkotin kaikkia kulmia ja vesipisteiden ympäryksiä.
[q]Damien:
Hpmh, ison laikan päähän tarttee toki vähän podipumppia että se pysyy lapasessa, mutta maalaat tässä hieman liian vaikeaa kuvaa. Timanttilaikalla, raksaimurilla (ei tartte olla iso) voi helposti vetää vaikka 20cm paksun umpibetoni seinän siististi halki. Se riittää että on hyvä roilo seinässä jota voi sitten toiselta puolelta vedellä lekalla. Varmasti lähtee nätisti ja sitten vaan tasostusta päälle.
[/q]
Joo, voipi olla. Myönnetään että mun kokemukseni raksailusta on tasan 2 viimeisintä kesää maanrakennusliikkeessä.
Mitä tulee tohon mun lausahdukseeni, niin se perustuu siihen että viime kesänä leikeltiin hieman betonisia kaivonrenkaita (mitähän niiden paksuus nyt on? ~10cm?) ulkosalla ja siihen ei kuulma rälläkkä minkäänlaisen laikan kanssa olisi käynyt. Saattaa tietenkin olla, että tämä väite johtuu työkavereideni tarpeesta machoilla kunnon powertoolseilla kun sellaiseen kerran oli mahdollisuus. Oli miten oli, niin meille haetettiin sellainen saatanan iso rohjake, joka näytti moottorisahan ja rälläkän kännisen baari-illan seurauksena syntyneeltä äpärälapselta ja jossa oli laikan sijaan kiinni metallinen sirkkelinterää muistuttava timanttiterä.
Mitä tulee sen haban tarvitsemiseen, niin itsehän kieltäydyin moisella aparaatilla teutaroinnista ylipäätään vetoamalla siihen, että mulla ei ole voimassaolevaa tulityökorttia (joka tuskin oli mitenkään validi peruste). Näytti kuitenkin, että homma oli helvetin raskasta sellaiselle äijälle, jonka viime kesänä näin nostelevan täysiä bensatynnyreitä auton lavalle huvikseen. Oli miten oli, niin saatanallinen pöly tosta lähti koko seudulle.
[q]Esa:
Tän lukeminen nostaa omakämppäkuumetta.[/q]
Ja paljon*joo* Mulla ei ole ainakaan kovasti motivaatiota tehdä mitään sen suurempaa vuokrakämpälle, jopa sisustaminen on jäänyt vähän toissijaiseksi. Lisäksi tykästyin teidän siihen video-tykki-sisustukseen, ja se on ollut omiaan lisäilemään kiinnostusta*piis*
Tänään käytiin katselemassa keittiökoneita. On kyl tosi kiva kun saa itse valita just sellaista kun haluaa :) ehdottomia kokokohtia on kyl induktiotaso ja side-by-side jääkaappipakastin, jossa jääpalakone ja kylmävesiautomaatti keittiöön on kyl menossa aika paljon: puolet koko remonttibudjetista .... pitänee sit säästellä muualla
[q]ville:
Tänään käytiin katselemassa keittiökoneita. On kyl tosi kiva kun saa itse valita just sellaista kun haluaa :) ehdottomia kokokohtia on kyl induktiotaso ja side-by-side jääkaappipakastin, jossa jääpalakone ja kylmävesiautomaatti
[/q]
Mut kannatta muistaa mitä vähemmän on kaikkii hienouksii laitteessa ni sitä halvemmaks tulee korjaaminen ja eikä tarvii huoltomiehen olla joka vuos olla korjaamas.
T: Kodinkonekorjaaja
Tän lukeminen nostaa omakämppäkuumetta.
[q]greenie:
Alusta on ollut aika vähän puhetta. Eli siitä itse asunnon hankinnasta. Lähinnä itseni kaltaista yksin (vuokralla) asuvaa, täysin ilman vanhempien turvaverkkoa elävää kiinnostaa se, että mistä rahat asuntoon? Kaiketi laina on se yleisesti suosituin vaihtoehto - sillä n. 15% käsirahalla, mutta minkälaisia vaihtoehtoja mahtaa olla olemassa?
[/q]
Tarvitaanko asunnon ostoon tuota 15% käsirahaa? Olen itsekin kuullut joskus tuollaisista ehdoista, mutta omalla pankkikierroksella tuli lähinnä sellainen olo, että oman pääoman löytyminen oli melkein jopa iloinen yllätys.
Mun käsityksen mukaan tossa lainansaannissa on kaksi vaikuttavaa tekijää. Ensinnäkin, lainanottajan maksukyvyn tulee vastata lainanhoitokuluja. Toisin sanoen, nettopalkasta saa kulua lainanlyhennyksiin joku tietty osuus, esimerkiksi Nordealla maksimissaan 1/3, Nooa-pankilla 40%.
Toisekseen, lainalle pitää olla takaus. Pankit arvostavat asunnon ostoarvoa tiettyyn rajaan asti vakuudeksi - useimmiten asunto antaa lainalle vakuudet 70-75% ostoarvosta. Loppuosa, ns. vakuusvaje, tulee kattaa muilla keinoin. Valtio takaa ensiasunnon ostajalle loput asunnon arvosta, mutta perii samalla 2,5% palkkion. Muita mahdollisia tapoja kattaa vakuusvaje on henkilötakaus tai kiinteän omaisuuden takaus. Esimerkiksi meidän tapauksessa asunnon arvo (140ke) kattaa lainaa 75% eli 105ke asti. Näin ollen ottamamme lainan (110ke) tapauksessa vakuusvaje on 5ke. Jos käyttäisimme valtion takausta, valtio perisi tuon summan takaamisesta 125e palkkion.
Joku voinee korjata jos olen ihan pahasti väärässä, mutta käsittääkseni lainan myöntämiseen riittää, että molemmat yllämainitut asiat ovat kunnossa.
[q]Tyeicha:
... kävin valehtelematta kattomassa jotain 60 asuntoa valitsemiltani alueilta,
... kävin vertailee hintoja (laasteja, maaleja, lattioita, jopa maalipensseleitä *nauru*) ja laskin sitten maalidesilitran tarkkuudella, et kuin paljon tulis suunnilleen kustantaa. kodinkoneista ym. elektroniikasta, jotka hankin siinä sivussa, kävin kyselee tarjouksia. niissä olikin sitten monen sadan euron hintaeroja.
[/q]
Sitoo kivasti resursseja toi liikkeissä ja kämpissä ramppaaminen + remonttiajan muualla asuminen. Itsellä hajoisa varmaan pää, vaikka tietää, että siinä säästää paljon rahaa. Mukavuudenhalu/laiskuus vaan voittaa yleensä sen penninpyörittelyn 10-0.
Jo muuttaminenkin on niin ärsyttävää, että seuraava kämppä on varmaan oma omakotitalo tai rivari/paritalo tms. mutta ei nappaisi ostaa kerrostalokämppää kyllä ollenkaan...
Ei helevettilääine... Ostin tossa itselleni uuden kodin, tai se valmistuu vasta vuoden loppupuolella. Mut anyway tuli tossa uutuuden riemussa vähän ruksailtua tota lisävarusteluetteloa. No eihän siinä ollu vasta ku alustavia ns. suuntaa-antavia hintoja. Eilen napsahti kirje kotiin mistä selvisi mitä se kaikki kiva maksaa. No pelkällä parketin sävyn vaihdolla +1600 e , keittiön tasot samaan sävyyn +500 e ja nyt vaikka partsin lasitus n. +2000 ekii. Huh! Sit vaan miettimään et mistä kaikki toi baksi hankitaan... Pankkiin ihan turha mennä ku 120k jo pystys. Bliid! Jake hoitaa taas hyvällä!*piis*
[q]vaavu:
---
Tyeicha:
ja mikä parasta: kun laskin lopulta todelliset remonttikulut palkkioineen, kodinkoneineen ja keittiö- ym. kalusteineen, niin.. budjetti jopa alittui muutamalla kymmenellä eurolla.
---
Minkälainen budjetti sulla oli, ja mitä kaikkea sillä sitten tehtiin?
[/q]
no mulla on kyl vaan 27m2, mut suhteessa meni varmaan vähemmän rahaakin. wc´tä en ny siis rempannu kauheesti viel..
käyttövara itse remonttiin (ilman kodinkoneita ja keittiökalusteita) oli vaivaiset 1000e. sillä sain: laminaatit, lattialistat, vuorilistat, kaikki seinät (myös wc'n), katot, ovet ja ikkunanpielet maalattua, tapetit, ikkunalaudat, keittiön tasot, altaat, (wc'stä ja keittiöstä vaihdettiin hanat), pistorasiat, katkaisimet, kaikki mahd. siveltimet, telat, naulat ym. pikkusälä, laastit, muutaman työkalun, peräkärrynvuokrauksen x2 ja lasitiilet. seinänväsääjän ja sähkömiehen palkkioihin meni muutama satanen ja vodkapulloja.
keittiökalusteisiin meni 1000e.; 4x 60cm leveet yläkaapit, laatikosto, allaskaappi, kulmakaappi, kapea kaappi. mulla meni siis yht. ~4200e. (sis. remontin, keittiökalusteet, kodinkoneet, kannettavan,
palkkiot ja pikkukulut).
[q]vaavu:
Kuinka paljon muuten kalustepuusepät veloittavat hyvin yksinkertaisen puupöydän kasaamisesta? Siis olettaen, että materiaali on hankittu valmiiksi, ja tarkoitus on vain valmiin piirustuksen mukaan laittaa pöytä kasaan?
[/q]
Täytyy sanoa ettei pienintäkään käsitystä. Saan tehdä töitä, että saan faijan ottamaan meiltä korvauksen edes raaka-aineista, vaikka mielelläni maksaisin myös työstä. Ammattitaitoisetkin puusepät ovat kuitenkin melko pienipalkkaisia ja tekevät yllättävän monimutkaisia juttuja muutamissa tunneissa, joten välttämättä toi ei ole mitenkään erityisen kallista.
Mulla on tässä itselläkin olemassa piirrustus yhdestä pöydästä (teknareille, mikserillä ja levyille) ja toisen pöydän (makuuhuoneen pieni tietokonepöytä) piirrustus myös about valmiiksi ajateltuna. Nyt vaan pitää katsoa koska faijaa uskaltaa moisilla vaivata - jos ei muuten uskalla, niin synttärilahjaksi sitten.
[q]ezzy:
like father like son, eh?
[/q]
Njoo, jotain siihen suuntaan. Tehdään paljon töitä käsittämättömillä liksoilla, puhutaan mieluiten urahduksin ja päreiden palaessa muiden kannattaa olla kaukana.