Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa

Back to yleinen keskustelu O

[q]Jussi Soro, 9.2.2010 12:41:
---
Elmiira, 9.2.2010 12:39:
En valitettavasti löytänyt tuoltakaan mieleistä, kun kävin ennen joulua katsomassa. Vois tietty käydä uudelleen, jos niille ois tullut jotain uutta.
---

Hot tip: Askossa oli jossain vaiheessa tollasia vintage-henkisiä pellistä tehtyjä punaisia lääkekaappeja. Nettisivujen mukaan niitä ei oo, mutta noi nettisivut on kyl muutenkin hiukka ankeet ja kankeet. Kannattaa käydä katsomassa.
[/q]

Ei sattunu sielläkään silmiin, kun lauantaina kävin :(
No ehkä käyn vielä jonkun toisen Askon tarkastamassa, kunhan ehdin.

Eteisessä ja keittiössä odottaa 60 muuttolaatikkoa, pakattavana ja roudattavana kaksion verran kirjoja, levyjä, tietokoneita, vaatteita, lautasia ja kaikkea mahdollista sälää ihan liikaa --> v*tunmoinen muuttostressi

[q]ville, 9.2.2010 14:26:
Tää kyl riippuu täysin sopparista.

Yleensä näistä laskustetaan, mutta laskun maksaa koko yhtiö, ei yksittäinen asukas.
[/q]
Meillä ainakin kuuluu tällaiset pienet huoltotoimenpiteet nimenomaan vuosisopimuksen piiriin. Pääkaupunkiseudulla kiinteistönhuolto on muuhun suomeen verrattuna sikahintaista, joten siellä varmaan usein pidetään kustannuksia alhaisempana erilaisilla sopimuksilla. Meillä on myös yhtiön isännöitsiijä todella pätevä ja hyvä, joten voi olla että on osannut tehdä hyvät sopimuksetkin. Turkulaisittain mun vastike on kyllä suhteellisen korkea, 140€ / kk, aika usein tuo summa on alle satastakin Turussa...

[q]Jussi Soro, 9.2.2010 13:15:
Kandee muutenkin käyttää hyväkseen noita taloyhtiöiden vuosisoppareita. Omassa kämpässä viemärit nikoittelee säännöllisesti ja oonkin tilannut nyt pari kertaa taloyhtiön kautta putkimiehen availemaan niitä. Vaikka tossa nyt ei säästäkään kun sen pullollisen kodin putkimiestä niin kotiinpäinhän se silti on. Samoin parvekkeen ovi käytiin taloyhtiön puolesta tiivistämässä kun pakkaset alkoi. Noi vuosisopparit kun maksaa aina kiinteän hinnan, joten käynneistä ei enää erikseen veloiteta ellei selkeästi ole kyseessä asukkaan omasta toiminnasta aiheutunut vika.
[/q]

Tää kyl riippuu täysin sopparista.

Yleensä näistä laskustetaan, mutta laskun maksaa koko yhtiö, ei yksittäinen asukas.

[q]remotion, 23.1.2009 09:53:
jos haluat ihan samanlaisen niin tästä löytyy:

http://www.zocca.fi/epages/GPL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/17032008-39674/Products/ficu0007/SubProducts/ficu0007-0004

Toi mun on sävyltään hopea. Tulee paremmin ilmi salamalla:
(Invalid img)

Tuo vessapaperi on kaameaa kuraa :D mutta seuraavaksi kokeilen tämmöistä:
(Invalid img)
[/q]

Ai ne on valmiita tarroja o.O
No mut, vielä helpompaa...

Mulla siintelisi siis ajatuksissa maalata jotain tommosta kuviota helmiäislasyrilla (Tikkurilan Taika), mut en nykyisessä kämpässä ole moisiin tekoihin ryhtynyt.

P.S. Nykyinen vessapaperi paaaaaaaljon parempi, kuin tuo ehdottelemasi

[q]Jussi Soro, 9.2.2010 13:15:
---
SilverJo, 9.2.2010 13:09:
---
Jussi Soro, 9.2.2010 12:45:
Se on joo tosiaan noin simppeliä, mutta kannattaa jättää suosiolla ammattimiehen tehtäväksi, jos et tiedä tarkkaan mitä teet. Vesikalusteita ei yleensä saa asentaa taloyhtiön sääntöjen mukaan muu kuin ammattimies ja vakuutusyhtiötkin aika usein vaatii että kaiken pitää olla asianmukaisesti duunattu jos jotain sattuu käymään. Soitto isännöitsijälle voi auttaa, monesti taloyhtiöllä on sopparit huoltofirmojen kanssa, ja ne käy ilmaseks tai pilkkahintaan tekemässä tollasen työn.

---

Kiits infosta! ^^

---

Kandee muutenkin käyttää hyväkseen noita taloyhtiöiden vuosisoppareita. Omassa kämpässä viemärit nikoittelee säännöllisesti ja oonkin tilannut nyt pari kertaa taloyhtiön kautta putkimiehen availemaan niitä. Vaikka tossa nyt ei säästäkään kun sen pullollisen kodin putkimiestä niin kotiinpäinhän se silti on. Samoin parvekkeen ovi käytiin taloyhtiön puolesta tiivistämässä kun pakkaset alkoi. Noi vuosisopparit kun maksaa aina kiinteän hinnan, joten käynneistä ei enää erikseen veloiteta ellei selkeästi ole kyseessä asukkaan omasta toiminnasta aiheutunut vika.
[/q]

Noissa viemäri ja putkihommissa on sellanen juttu, että kaikki ennen vesilaitetta (hanaa, wc-istuinta, yms.) olevat on taloyhtiön vastuulla ja niin se myös vastaa niiden kunnosta. Meillä kerran vuosi pöntön liitäntä ja ne meni kyllä taloyhtiön piikkiin.. Tässä on myös joutunut vähän selvittelemään, kun kuukauden päästä revitään kylppäri atomeiksi..

[q]Jussi Soro, 9.2.2010 14:42:

Turkulaisittain mun vastike on kyllä suhteellisen korkea, 140€ / kk, aika usein tuo summa on alle satastakin Turussa...
[/q]

Paljon toi on neliötä kohden? Mä kun olen luullut että meillä on halpa vastike..

Edit.

Oli mulla edullinen..

[q]Lyylikki, 23.1.2009 12:51:
---
remotion, 23.1.2009 09:53:
jos haluat ihan samanlaisen niin tästä löytyy:

---

Ai ne on valmiita tarroja o.O
[/q]

Uuteen ja omaan kotiini oon suunnitellu laittavani noita tarroja/ tarran. Niitä on todella makeita, hirmusti valinnanvaraa ja tosiaan helpohkoa hommaa.

Innolla kyl ootan, että pääsee laittamaan ekaa ihka omaa [size=7](joo joo pankin kans)[/size] kotia

Tapetointi

Tehtävä: Neljä vuotaa kuviollista tapettia seinään, jossa on oviaukko. Ei kuulosta vielä pahalta, mutta kun katto on vinossa, seinä on vinossa ja se helvetin oviaukkokin on vinossa ja sit bonuksena seinässä kaks erikokoista ja eri korkeudella olevaa valokatkaisijaa joita ei saa irti...

9 tunnin mittaamisen ja leikkaamisen jälkeen totesin että yhdessä vuodassa on mittausvirhe, eikä noista neljästä vuodasta voi käyttää kun yhden. Päivän työ ja 45 euroa hukkaan, v*tuttaa aivan suunnattamasti, varsinkin kun ei ole varaa uuteen tapettirullaan ja liimaan kuin vasta ensi kuussa

[q]ezzy, 20.4.2009 20:19:
---
Muija osti tsing tsongista moisen heräteostoksena ja poistoputkellekin löytyi paikka hirveen vaivan jälkeen ilmanvaihtorööristä olkkarista partsille, mut eihän tollasen poistoputki siihen riitä, niin piti jatkaa. Ja tokihan se pitkä putki välittää ihan hitosti lämpöä takas tilaan, jota sen pitäis jäähdyttää ja on sikaruma :) [/q]

Jep, mullakin on toi vehje nostettuna jakkaralle, jotta sen saa suoraan ikkunan kohdalle ja poistoputki jää ihan minimaalisen lyhyeksi.

[q]noemi, 9.2.2010 16:15:
Tapetointi
[/q]

En nyt tiedä millaista tapettia oot seinälle laittamassa, mutta... mulla olis täällä yksi kultaista hienoa semikallista tyhjänpanttina. Can has. Ei maksa mittään jos haluat. Unohda kuviot ja blingeile mieluummin.

*therethere* *pat*

Tapetointi on täysin hanurista kaikin puolin.

[q]ville
Seinät kyllä huutaa jotain, nyt näyttää helposti vähän tyhjältä ... laita vaikka valoa jos ei muuta :)
[/q]

Joo tuo onjo tiedossa, että seinät on tyhjää ja ongelma lähinnä onkin siinä
että löytäis jotain kivaa, joka sopis huoneseen ja sit vielä miellyttäis omaa
silmää...ainiin ja toki antais edes hieman armoa lompakolle. :) Nyt on vaan
tällähetkellä rahallinen tilanne niin tiukka, että tuskin tulee ihan hetkeen
ostettua mitään tuohon täytteeksi.

[q]
Toinen mikä tossa pistää hiukan silmään on huonekalujen putkisijoittelu. Nyt jokainen huonekalu on about seinässä kiinni ja osittain vielä aika nurkassa.
[/q]
Noita on suunniteltu monia kertoja miten noi tavarat saisi kaikista fiksuiten
menemään tohon olkkariin. Itse on nyt aika tyytyväinen tohon nyt tuolleen.
Sohvakin kun on noin iso niin sen joutui sijtoittamaan melkein kiinni
seinään, onhan se tosta takaseinästäkin irti about 50-70senttiä. Sivuttain
se on hankalaa irroittaa seinästä tota enempi, koska sitten se tukkii taas
kulkureitin...

[q]
Kaikki kuvat on otettu samaan suuntaan, joten kuvasta ei pysty sanomaan mitä on sohvan ja töllön vieressä.
[/q]
Koska ei ole hirmuista laajakuvaa, niin jouduin ottaa kuvat parvekkeen
ovesta, töllön vieressä ja toinen olkkariin tuloovesta, joka on sohvan
vieressä. Seinässä joka ei näy kuvassa on tällähetkellä tommoinen
keskikokoinen kirjahylly.

[q]
Huonekalut kyllä sopii hyvin yhteen. Taitaa tumma puu/nahka olla aika tarkalleen samaa sävyä ja kaikki metallit mattaterästä. Kokonaisuus on siten erittäin tyylikäs, mutta omaan makuun hieman liian "väritön". Ehkäpä pari värikästä sohvatyynyä, maalaus tai jokin vastaava toisi hiukan elävyyttä :)
[/q]
Joo värit, tunnelma yms. oli tarkkaan tiedossa kun lähdin olkkaria
sisustamaan. Maalausta tai jäljitelmää olen vakavasti harminnut
tuohon kyll, harmi vaan että se raha tuottaa taas ongelmia. ehkä ajan
kanssa tohon sais sitten kaikkiea mukavaa krääsää lisää.

Tässä pohjakuvaa tosta asunnosta.

[q]Lauri
Mummoni asunto Lahden keskustassa oli LINJASANEERAUSKOHDE tuossa
muutama vuosi sitten, ja siellä ylimmästä kerroksesta pystyi tiputtamaan
esim. pyykkikorin alimpaan kerrokseen. Mut eihän siellä remontteja tarvi
tehdä ;)
[/q]

Niinpä, semmoisia talojahan on paljon, uusiakin. Jos talossa on hyvät
viemärit, niin niitä ei tarvi uusia, jolloinka ei ole -pakko- tehdä sitä
kylppäriremonttia. Monihan teettää sen rempan vaikka, sitä ei olisikaan
putkiurakassa.

Itsekin olisin ehkä teettänyt samalla kylppärirempan, jos olisin muuttanut
putkirempan aikaan tänne. Kämpän ostin kaksi päivää sen jälkeen kun oli
työmaan luovutus. Aina ei voi voittaa ;)

[q]Jone, 9.2.2010 16:26:
---
noemi, 9.2.2010 16:15:
Tapetointi

---
En nyt tiedä millaista tapettia oot seinälle laittamassa, mutta... mulla olis täällä yksi kultaista hienoa semikallista tyhjänpanttina. Can has. Ei maksa mittään jos haluat. Unohda kuviot ja blingeile mieluummin.

*therethere* *pat*

Tapetointi on täysin hanurista kaikin puolin.
[/q]

Oi, kiitos sympatiasta, tunsin taas hetken itseni ihmiseksi :')

Kultainen tapetti kuulostaa hi€nolta, mutta mulla on jo se yksi onnistuneesti leikattu (hooray..) vuota tota ruottalaista (tummanvioletilla pohjalla tummansinisiä, mustalla rajattuja lootuksenkukkia) seinässä, eli ois varmaan pakko jatkaa samalla laadulla.
Mun tuurilla tosin joku ehtii seuraavaa toimeentulotukea odotellessani ostaa K-Raudasta kaikki loput Lootuksenkukat pois, ja mulle ei jää muuta mahdollisuutta kuin tehdä kunniamurha iskemällä tapettiveitsi mahaani. Toivon kuitenkin että pystyn vielä pelastamaan sisustajan maineeni, ja saan tuon hirviöseinän kuki(s)tettua!

P.S.
Pakko kysyä...mihin itse käytit sitä kultatapettia? Varmaan aika näyttävän näköistä seinässä

Listoja puuttuu ja sisustus muodostuu tällä hetkellä tasan sängystä, mutta muuten makkari alkais olemaan valmis.

http://www.flammabul.com/temp/makkari/makkari001.jpg

http://www.flammabul.com/temp/makkari/makkari002.jpg

http://www.flammabul.com/temp/makkari/makkari003.jpg

^ Kiva tyyli
Mä tosin en vois laittaa tommosta kuvaa seinälle, koska aika usein yöllä herään enkä hetkeen tajua missä oon, jos tommonen kuva vielä tuijottais seinältä niin vois pelästyä

Vinkkinä: niitä vuotia ei kannata leikata täysin kohdalleen ennen kiinni laittamista. Jättää reilusti varaa, kiinni seinään, painaa kulmat / karmit / tmv terävällä kulmalla kiinni ja leikkaa mattoveitsellä turhat pois.

Lisäksi voisi harkita esim karmien irroitusta jolloin reunat ei olisi niin tarkkaa.

Ja ei ole olemssa valokatkaisijoita, joita ei saa irti.

[q]ville, 9.2.2010 22:38:
Lisäksi voisi harkita esim karmien irroitusta jolloin reunat ei olisi niin tarkkaa.[/q]

Kyl meilläpäin kaikki lattialistat, karmilistat, vanhat tapetit jne lähtee aina pois ennen tapetointia. Hirveen näköstä jos joku ei viitti tehä paria simppeliä toimenpidettä jotka vaikuttaa ihan hirveesti lopputulokseen.

[q]Super-Kerttu, 28.11.2008 11:10:

Mietittiin myös, että oltais tehty se itse. Joskus kakarana oon jossain kuvistunneilla kipsitöitä tehnytkin. Kipsiä saa varmasti askartelukaupoista, mut muotin saaminen voikin olla haasteellisempaa.
[/q]

Ei nyt mitenkää ältsin vaikeeta, oma vaivansa siinä kyllä on mut entäs sitten? Kai ihan missä tahansa hommassa on oma vaivansa. Kun aktiona vähän kuluttaa energiaa, reaktiona saa jotain takuulla uniikkia ja keskivertoa mielenkiintosempaa tekemistä itelleen vähäks aikaa.

Tuolta ohjeet: http://edu.ouka.fi/~leenapie/kipsival.htm Unohdettiin kyl mainita et tarvitaan luonnollisesti savea josta se alkuperäinen juttu, joka halutaan muuntaa kipsiks, muotoillaan. Ja 20 kiloo kipsii voi olla vähän overkilliä, mut jos kysyy sieltä askartelupaskartelukaupasta niin eiköhän ne osaa kertoo menekistä.

Oma tapetointi meni alun ihmettelyn jälkeen suhteellisen kivuttomasti ja lopputulos on ihan asiallinen. Pohjatöihin meni eniten aikaa luonnollisesti kun oli vanha lasikuitutapetti alla. Vetäisin siihen päälle pohjamaalin ja sitten tasoitetapetin jonka päälle oln hyvä tapetoida. Mulla ei ollut onneksi mitään hullun vaikeaa kuviotapettia niin se helpotti hommaa kovasti.
http://www.directwallpaper.co.uk/images/pictures/a-s-creation/1164-37-2-(page-picture-large).jpg
Nyt hiukan pikku viimeisteleyä rasioiden suhteen ja ja pikku maalauksien korjauksia ja sitten alkaakin olla olohuone aika lailla valmis.
Seuraavaksi alkaakin sitten keittiöprojektin pähkäily. Ei muuta kuin vanhat pihalle ja uutta tilalle. Ainut mikä voi viedä siinnä aikaa on toimitusajat, jotka pahimmillaan on jotain kuukauden luokkaa. Kenenkäs kalusteita porukat täällä on hommannut?

[q]Jone, 28.11.2008 09:40:
Listoja puuttuu ja sisustus muodostuu tällä hetkellä tasan sängystä, mutta muuten makkari alkais olemaan valmis.
[/q]
Pärjäätsä ilman minkäänlaisia tasoja/pöytiä makuuhuoneessa?

O