Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa

Back to yleinen keskustelu O

[q]Jone, 12.5.2006 08:58:
Nyt olisi hieman kuvia keittiöremppailusta (joka siis on edelleen vahvasti vaiheessa):
http://www.flammabul.com/remppa
[/q]

Saaks kysyä mistä keittiö on hommattu? Pistää meinaan silmään
yksi mielestäni kardinaalivirhe noissa tasoissa -
pienemmän tason viilutus on väärin päin suhteessa isompaan,
vaikkakin menee kaapin viilutuksen mukaisesti. Mutta omalla
kohdalla ainakin iskee ärsyttävästi silmään. Ilmeisesti ko taso
ei kuitenkaan jatku eteenpäin?

Muuten näyttää kyl oikein näpsäkältä puuhastelupaikalta.

Josta päästäänkin itse kysymykseen -

Onko kukaan ostanut viimeisen 4 kk aikana asuntoa pk-seudulta,
jossa on taloyhtiöön tulossa putkiremontti lähivuosina? Lähinnä miten
olette arvioineet sen putkiremontin vaikutuksen neliöhintaan?
(Putkiremontin keskihinta on n. 500-600e/m2) Tai jos jollain on kättä
pidempää tietoa tästä aiheesta, ottaisin mielelläni tietoa vastaan.

[q]ville, 20.4.2006 08:51:

Viimeistellymmän ohjainjärjestelmän kuten EIB:n etu on myös ehkä siinä, että samoista valoista ja eri elektroniikkalaitteista saa luotua helposti profiileja, joita sitten voi käyttää tilanteen mukaan. Tosin jossain määrin voisi varmaan kiistellä siitä, onko tällaiset profiilit hyödyllisiä jossain alle 100 neliön asunnossa
[/q]

En tiedä tuosta viimeistellystä, jos käyttää lähitulevaisuudessa "varmasti" poistuvaa ohjausjärjestelmää. EIB:hän on EHS:n ja BatiBusin mukana Konnex-konsortiossa, jonka tarkoitus on muodostaa kilpaileva eurooppalainen vaihtoehto LON:lle. Ja nuokin on enemmän nimenomaan kiinteistöautomaatioväyliä, jooilla kyllä voi valoja säätää, mutta eivät ole optimoituja juuri siihen käyttöön.

Valaistuksen ohjauksessa on standardiksi muodostumassa DALI, joka on kaikkien suurien lamppuvalmistajien tukema ja joka kaikkein suurimman joustavuuden tarjoaa säädössä. X10:iin nyt tuskin insinööri ainakaan rahojaan kiinni laittaisi de factomaisuutensa, huonojen ominaisuuksien ja epävarman tulevaisuuden takia.

selvä :D

(hiukan meni yli hilseen)

[q]ville, 21.2.2006 10:42:
---
hardikaveri, 21.2.2006 09:47:
me ostettiin tää kämppä paskassa kunnossa 167 000 töölöstä..
naapurissa meni myyntiin 10m2 pienempi ja huonommassa kunnossa oleva just 190 000

naapurissa myytävänä myös samankokoinen 215 000 ok kunnossa mutta huom rumempi kuin meidän.. eli kunhan halpisremppa valmistuu niin vois nyt ainakin 200 000 saada..

---
Mutta kyllähän se remppa asunnon arvoa nostaa, siitä ei pääse yli eikä ympäri :)
[/q]

Mä sanoisin kyllä tähän, että hyvin ja ammattitaidolla tehty remontti nostaa yleensä asunnon arvoa.
Liian usein näkee, että ihmisillä on varaa ostaa ns arvoasunto esim jostain Etu-Töölöstä tai Kruununhaasta, ja sitten remonttia lähdetään tekemään puutteelisilla tiedoilla / taidolla, mahdollisimman halvalla, itse alusta loppuun. Lopputulos on monasti valitettavan ala-arvoinen.
Jos hankkii esim jostain 1880 - 1920 luvulla valmistetusta arvotalosta asunnon, melkein 4-metrin huonekorkeuksineen, kattokipsikoristeineen, erkkereineen, ja peiliovineen, kannattaa imo todella miettiä mihin ammattitaito ja rahkeet riittävät. Jos on varaa sijoittaa amattilaisiin, saa työlle takuun ja ei tarvitse pelätä virheitä materiaaleissa ja työmenetelmissä.
Huonoon kuntoon päässeen arvoasunnon palauttaminen alkuperäiseen loistoonsa, (entisöinti) on erikoisosaamista vaativaa.
Itse en päästäis sellaisessa kohteessa amatöörejä räveltämään.

[q]ville
No se riiippuu täysin siitä mitä tekee. Jotain kattokipsejä tuskin kannattaa itse räveltää, mutta jos maalia ei osaa poistaa tai seinää maalata niin aika huonosti on asiat =)[/q]

Ja tietenkin myös mitä ja minkälaista laatua ja lopputulosta kämppäänsä vaatii.
Mun pointti oli kumminkin se, että liian usein näkee kuinka ei vain viitsitä ottaa selvää asioista, aineista ja siitä mikä toimii / kestää missäkin ja mikä ei.
Ostetaan iso purkki tarjouksesta lateksimaalia ja rullataan sitä vain joka nurkkaan jopa peilioviin vanhojen alkydien päälle, ei tasoiteta pohjia, eikä välttämättä reikiä, väri päälle vaan.
Ja lautalattioiden päälle muovimattoa ja kamat sisään. Nopeasti valkoista ja homma hoidettu.
Esim just vanhan lankkulattian hionta ja lakkaus tai esim vahaus, ei ole niin kallista ja ihmeellistä, että sitä kannattaisi pelätä. Lopputulos on kyllä imo lisävaivan arvoinen. (makukysymyksiä tietty)

[q]En myöskään olisi tällaisen rakennusbuumin aikana mitenkään vakuuttunut remppamiesten yleisistä taidoista. Kun rekennusmiehistä on pulaa on alalla ylipäätään jos jonkin sortin hiihtäjää[/q]

Pitää paikkansa. Kun on tarve kova, otetaan töihin helpommalla ketä saadaan.
Mutta on myös niin että nykyään osataan olla myös tarkempia erillaisten laatusertifikaattien noudattamisesta ja laadun valvomisesta. Erittäin ammattitaitoisia kokeneita, tunnettuja, ja arvostettuja, mestariliikkeitä riittää kyllä suomessakin, ja niitä käyttämällä halvimpien pikkulafkojen sijaan, voi olla aika varma laatutyöstä :)

[q]Noin muutenkin entisöinti on siitä jännä asia, että imo sitä tehdään yllättävän vähän.[/q]

Mun näkemyksen mukaan kumminkin koko ajan enemmän ja enemmän. Monet haluavat nykyään esim palauttaa asuntoihin pois purettuja kaakeliuuneja, ovat kiinostuneita asunnon alkuperäisitä värisuunitelmista ja koristemaalauksista sekä työmenetelmistä joita on muinoin käytetty.

Pitkän etsimisen jälkeen löytyi Tukholmasta Room-liikkeestä kello eteisen seinälle:

http://www.villevaavu.org/temp/Koti/Koti/Kello.jpg

Pelkistetty viisarikelloksi aika äärimmilleen. Mitäpä sitä muuta oikeastaan tarvitaankaan. :)

http://www.flammabul.com/keittio/kalusteet001_web_small.jpg

http://www.flammabul.com/keittio/kalusteet002_web_small.jpg

http://www.flammabul.com/keittio/kalusteet003_web_small.jpg

Ensimmäiset kuvat tulevan uuden keittiön kalusteista sai eilen pikaisesti napattua. Oon kyl varsin onnellinen varsinkin keittiön alaosan suuntauksesta ja odottelen innolla et saadaan hommaa taas eteenpäin. Yläkaappien ovien pinnat herättävät tässä vaiheessa pientä levottomuutta, joten saapa nähdä miten ne sitten lopulta natsaavat.

[q]Dorka, 20.4.2006 11:08:
No siis tekniikka friikkinä kaikki mahdolliset lelut kokeiltuna luulen et käytännöllisin ratkaisu on vain sijoittaa himmentimet optimaalisiin paikkoihin sohvarykelmään nähden. Sit niin kuin sanoit niin kämppä on vain 100m2 luokkaa, eri asia jos olisi monta kerrosta tai sitten ihan oikeasti saisi mennä aina parikymmentämetriä laittamaan valoja niin se rupeaisi helposti ketuttamaan.
[/q]

Toinen ihan varteenotettava ratkaisu, jos et halua laittaa ir:llä toimivia katkasijoita:

http://www.johdoton.fi/tuotteet.html#

Katkasijan ja rasian väliin ei tarvii vetää johtoa, eikä katkasija tarvii virtaa. Asennat vaan nuo rasiat ja sitten ostat noita katkasijoita vaikka kymmenen. Voit asentaa jälkikäteen mihin haluat ja on myös himmennettäviä.

Hinnat ei oo mitään päätähuimaavia, vaikka toki normaalia kaliimpia. Toisaalta tossa ei tarvii jyrsiä kaapelia seinään eli lopulta tulevat paljon halvemmaksi.

Nonni, nyt olis makkarin "demo" tehty ja vois alkaa oikeisiin hommiin.

Asialistalla:
- Vaatekaappien runkoihin paikkaus ja uusi maali
- Vaatekaappien ovet uusiksi
- 1 seinä valkoiseksi
- 1 seinä tapetilla
- Yhdelle seinälle seinämaalaus
- Lattia uusiksi
- Kattoon uusi maali
- Nipusta karmeja maalit pois ja uutta tilalle
- Pariin oveen uudet maalit
- Parisängyn modaaminen ja maalaaminen

Oh, teh fun.

[q]Dorka, 20.4.2006 08:02:
Kirjoitus
[/q]

Siis kyllähän sitä merkittävällä summalla tavaraa ostaessa usein saa alennusta jo ihan sen kaupan kokonaisarvoon takia, mutta lähinnä mua tosiaan ihmetytti se uskotko saavasi sitä merkittäviä määriä sisustuslehdessä esiintymisestä, johon mä en taas itse usko juuri hetkeäkään. Jokainen euro on tietty kotiinpäin, joten onnea matkaan.

alakaton villoilla EI sit saa naapurimeteliä pienemmäksi!

villat on kuin LP filtterit eli ne suodattaa kormeampia ääniä, mutta matalat äänet tulee läpi..
muuten kyllä suosittelen.. ittelläni on 3m korkeassa kämpässä mun "musa kornerissa" villat katossa ja kaiku hävinnyt lähes täysin

[q]Dorka, 20.4.2006 07:57:
Kaukosäätö tulee, mutta mä en tiedä millä tekniikalla kun noi himmentimet ja muut tulee joltain valmistajalta jota en ikinä edes ollut kuullut. X10:stä sen verran, että semmoinen tulee joka on nykyisessäkin kämpässä mut ei semmoista käytännössä ole tullut käytettyä vuosiin vaikka siinä on GSM ohjauskin...
[/q]

Toi on kyllä pirun tuttua ... suurin osa kauko-ohjattavista järjestelmistä on käytettävyydeltään/konfiguroinniltaan niin pebasta, että käytännössä homma menee perinteiselle "paina nappia" linjalle. Ton takia ehdotin tota EIB:ä, siinä käytettävyys on oikeesti kohdallaan kunhan vaan säkäri tekee kaikki säädöt.

Itsellä on tällä hetkellä käytössä perinteisellä IR:llä ja RF:llä toimivia valoja, joiden ohjaajana logitechin 895:n. Oon huomannut, että vaikka noita valoja saisi ohjattua koneella/pda:lla/puhelimella, niin lopulta kaikkein paras ratkaisu on vanha kunnon kake. Homma menee kuitenkin lopulta niin, että ainoa tilanne kun valoja haluaa kaukosäätää on se, kun makaa sohvalla chipsit sylissä, leffa valmiina ja huomaa "piru vie, nyt toi valo jäi sammuttamatta". Tohon hommaan vanha kunnon kake on jees :)

Viimeistellymmän ohjainjärjestelmän kuten EIB:n etu on myös ehkä siinä, että samoista valoista ja eri elektroniikkalaitteista saa luotua helposti profiileja, joita sitten voi käyttää tilanteen mukaan. Tosin jossain määrin voisi varmaan kiistellä siitä, onko tällaiset profiilit hyödyllisiä jossain alle 100 neliön asunnossa

[q]Dorka,
19.9.2006
14:50
:
Entä sit mun kämppä jos tuo on steriilin näköinen? Itse en sanoisi
steriili vaan hieman ristiriitainen. Toisaalta moderni mut toisaalta suht
kotoisa joskin hieman ristiriidassa. Moderniksi liian paljon pieniä
"kikkoja" noin pieneen tilaan (valot, taulut, matto, tyynyt yms) ja jos
haetaan taas kodikasta ja sen mukaan pehmeyttä niin moderni lookki voidaan
unohtaa joten hieman ristiriitainen kokonaisuus omasta mielestäni.[/q]

No sanotaan näin, että tyylejä on lopulta yhtä monta kuin ihmistä
maapallolla, mutta joitakin asioita voi yleisesti pitää toimivana ja
toisia ei.

Jos ottaa käteen ihan minkä tahansa "tyylioppaan" niin joka paikassa
korostetaan kontastia ja niiden kykyä tuoda toisissa huonekaluissa esiin
niiden piirteet. Toki on olemassa joitakin poikkeuksia, joissa homma
viedään täysin äärimmäisyyteen, mutta imo tällöin äärimmäisyys pitää näkyä
kaikkialla. Tämä tarkoittaa sitä, että homma lähtee jo itse talosta ja sen
arkkitehtuurista, ei pelkästään kiintokalusteista ja seinien väreistä.

Jos otetaan esimerkiksi jotkin tyypilliset eurooppalaiset asunnot, niin
niissä saattaa olla satoja vuosia vanha asunto ja suuri osa
kiintokalusteista uusia ja moderneja. Näitä pehmentämään on saatettu
hankkia jotain antiikkia ja pikkuisen kulunutta, jotta uusi tulisi
paremmin esille.

Me asuttiin vaavun kanssa about vuosi huoneessa jossa oli pelkästään
designsohva, vähän hifiä sekä viimeisen päälle ruokailyryhmä. Mitä
pidempään tilassa oli, sitä enemmän alkoi ymmärtää, että tällaisessä
kerrostalossa näin pelkistetty sisustus ei yksinkertaisesti toimi. Ehkä
tilanne olisi toinen, jos olohuone olisi ollut 100 neliötä, ikkunoiden
koko 5*10m ja huonekorkeus 5m. Hyvin harvalla tilanne kuitenkaan on
tämä... tästä syystä on mielestäni hyvä todeta asunnon rajallisuudet ja
pyrkiä toteuttamaan omaa näkemystä niin, että homma toimii
kokonaisuudessaan yhteen asunnon ulkonäön kanssa.

Mitä meidän asuntoon tulee, niin mä en sanoisi, että meidän olohuoneessa
on hirveesti "kotoisia juttuja". Halogeenivalot, yberkulmikas pöytä,
valkoinen nahkasohva, zebrano, valkoinen matto, muutaman silkkityyny ja
tunnetuiden suunnittelijoiden klassikkovalaisimet ovat kaikki esineitä
jotka yhdistetään kliinisyyteen ja designiin. IMO meidän vahvuus tossa
olohuoneessa on tällä hetkellä nimenomaan se, että jokainen esine olisi
toisenlaisessa ympäristössä liian kliininen, mutta tossa huoneessa noista
tulee jossain määrin kodikas kokonaisuus.

[q]
Itse laitoin kaappiin pari ledia valoa heijastamaan valoa kaapin ovena
toimivaan entsattuun lasiin ja sekin tuntuu "liian paljolta" erittäin
yksinkertaistettuun lookkiin mitä haen. Jokainen uusi elementti pitää
tarkkaan miettiä ettei tule mitään liikaa vaan jää mahdollisimman
yksinkertaistettu fiilis.
[/q]

IMO sä sotket ja ajattelet yksinkertainen = tyylikäs. Ostamalla
muutaman designhuonekalun, sä saat kämpästä varmasti yksinkertaisen, mutta
se ei vielä missään määrin takaa, että kämppä olisi tyylikäs. Tyylikkyys
vaatii enemmän, esimerkiksi kykyä nähdä miten eri aikakausien,
suunnittelijoiden, tyylisuuntien tai värien kokonaisuus saadaan toimimaan
yhdessä.

Itse on tullut hyvyttömän vähän aikaa mietittyä kunnolla mitä
sisustukselta haluaa. Mulla ongelma vielä on (sama kuin sulla), että hyvin
ehdottomana persoonana saatan usein valita jotain ja pitää tätä
täydellisen oikeana, sen kummemmin heti analysoimatta oliko valinta oikea.
Nyt kun omassa asunnossa on asunut about 1.5v ja tehtyt pientä remonttia
koko ajan, voin ihan suoraan sanoa, että virhevalintoja tuli tehtyä
oikeasti aika kasa. Ideat ovat muuttuneet aika suuresti, kokonaisia
värimaailmoja on mennyt uusiksi ja huonekaluja vaihtunut....
Onneksi sitä osaa kuitenkin katsoa analyyttisesti omaa tuostaan ja havaita
virheet sekä korjata ne :)

Oon tässä nyt varmaan vähän toista vuotta katellu sivusilmällä myynnissä olevia asuntoja josko sieltä uusi koti löytyis. Nyt löyty eka oikeesti tosi päräyttävältä vaikuttava biksi Eerikinkadulta, jota pitää käydä tsekkailemassa. Ois aika kova hinku päästä tosta pimeästä yksiönluukusta pois.

mie tuossa syksyllä muutin taas uuteen vuokrakämppään. tämä on tätä opiskelija elämää mutta nykyinen kämppä on oikeesti ankee... onneksi olen töissä eräässä suuressa metallifirmassa mista saan alumiinia rosteria ja muita erilaisia pinnoitus tarvikkeita.. nyt minulla olisi suunnitteilla kaikkiin niihin tylsän valkoisiin oviin laittaa 1/3 leveä kaistale harjattua alumiinia keskelle ovee koko pituudelta. tietenkin sillain että sen tarvittaessa saa pois ilman jälkiä toinen olisi alumiini boordi katon rajaan ja alumiini profiililistat lattiarajaan.. täytyy katsoa mitä saisi aikaiseksi kuhan tämä tauti tästä nyt hellittäisi pikkuisen...

[q]pirpeli, 28.3.2006 11:41:
Mä löysin mun unelmakämpän, et jos joku viittis sponssata....vaikka 900000eurolla?
http://www.igglo.fi/ad.php?card_id=71409&s=1
[/q]

ihan paska :D

kattohuoneistot on kyl toi mageita, mut kysyntä ja tarjonta ei oikee kohtaa stadissa.. siksi niin kauhiat hinnat

[q]Freja, 28.3.2006 13:51:
---
hardikaveri, 28.3.2006 13:50:
kattohuoneistot on kyl toi mageita, mut kysyntä ja tarjonta ei oikee kohtaa stadissa.. siksi niin kauhiat hinnat

---

Jeah. On kyl oikeestaan kaikissa asunnoissa kauheet hinnat

Ehkä joskus, jos oppis tekeen rahaa tai vaikka voittaan lotossa
[/q]

no en mä nyt tiedä..

ite maksan lyhennyksiä 650/kk 60m2 kaksiosta töölössä
eli ihan sama kun asuis vuokralla.. no tietty vastike viel n 100 päälle mut kyl sen maksaa aina OMASTA!

se mihin ne rahat hupenee on sit remontit..
tällaisella keskipalkkaisella kun ei ole varaa kun parin kuukauden välein tehdä remppaa eteenpäin..

viimeviikolla tuli tiilet eli parin viikon päästä niistä muurataan väliseinä..

[q]Freja, 28.3.2006 14:34:
---
hardikaveri, 28.3.2006 14:32:

no en mä nyt tiedä..

ite maksan lyhennyksiä 650/kk 60m2 kaksiosta töölössä
eli ihan sama kun asuis vuokralla.. no tietty vastike viel n 100 päälle mut kyl sen maksaa aina OMASTA!

se mihin ne rahat hupenee on sit remontit..
tällaisella keskipalkkaisella kun ei ole varaa kun parin kuukauden välein tehdä remppaa eteenpäin..

viimeviikolla tuli tiilet eli parin viikon päästä niistä muurataan väliseinä..

---

True, on se kivaa ja mukavaa kun on ihan oma kämppä.. Mutta mulla ei tällä hetkellä semmoseen oo varaa, mulle riittää just nyt se 58.5m2 ja 440e. Tässä on ihan hyvä asua vielä, vaikka kylläkin jossain vaiheessa se oman kämpän osto on edessä.. Ei vaan vielä hetkeen :/
[/q]

no mä ehdin olla 6vuotta naimisissa ennenkun oma kämppä ostettiin :D

[q]Heavyweight JamMasta, 12.5.2006 14:39:
Putkiremontti on sitä kun uusitaan tarvittavat putket. Viemäri on osa
putkiremonttia vaan. Jos on käytetty muoviviemäriä aikonaan, niin
sitä ei uusita kun harvoin. Käyttövesiputket on yleensä ne mitkä
uusitaan.
[/q]

Aika rankka yleistys.

Vanhemmissa asuinnoissa on yleensä sekä viemärit että käyttövesiputket surkeassa kunnossa ja siten molemmat uusitaan kerralla. Uudemmissa asia saattaa olla toisin ja tällöin voidaan tehdä esim pelkkä käyttövesiputkien kunnostus.

[q]
Mä en tiedä miten sielläpäin noi tehdään, mut täällä tehdään aika hyvin
kyllä rempat ilman et tarvii uusia keittiön tai kylppärin. Enkä näe
edes välitöntä tarvetta uusimiselle, jos on uusi keittiö ja tarpeeksi
hyvässä kunnossa oleva kylppäri.
[/q]

Olisitkohan sotkenut tässä putkien pinnoituksen ja vaihdon?

Nykyisin on vaikka mitä menetelmiä, joilla pyritään tarjoamaan vaihtoehtoa perinteiselle linjasaneerauksella, jossa duunataan kaikki uusiksi metodilla: pommi sisällä ja tee uusiksi. Uusia menetelmiä on monia ja riippuen kohteesta putkia esim sukitetaan tai dakitetaan. Yksinkertaisesti voisi kuitenkin sanoa, että kyseessä on aina putkien pinnoittaminen.

IMO tuollaista pinnoitusta on turha lähteä vertaamaan perinteiseen linjasaneeraukseen, koska niissä haetaan aika eri asioita. Esim meillä alkaa perinteinen saneeraus ja syitä tähän on, että vessat on 50-luvun lopulta eli pieniä ja surkeasti suunniteltuja. Perinteisessä remontissa vessa räjäytetään kokonaan ja esim meillä vessaa laajennetaan ja sisus suunnitellaan paljon järkevämmin. Lisäksi tollaisessa remontissa saadaan kaikki taloyhtiön vesieristeet kerralla kuntoon. Usein tehdään myös selkeää varustetason nousua ja uusitaan myös sähköjä ja tehdään esim tietoliikennekaapelointia. Meillä samaan laitetaan vielä porraskäytävien täydellinen kunnostus ja mahdollisesti ikkunoiden korjaus.

Yksinkertaisesti voisi sanoa, että perinteinen remontti on kiinteistön pitkän linjan hoitoa, jossa laitetaan kerralla paljon kuntoon. Pinnoitus on siirtokorjausta, jolla ratkaistaan yksi kiinteistön ongelmakohta.

Erilaisista lähestymistavoista ja metodeista johtuen kustannukset on ihan erilaisia. Perinteinen remppa sen 500e/neliö ja pinnoitus ehkä 1/5 tästä. Toisaalta tulokset on myös täysin erilaisia: toisessa mitään ei näy päällepäin, toisessa kaikki saniteettitilat on uusittu.

Riippuu täysin kiinteistön iästä, vessojen kunnosta, kiinteistön maksukyvystä ja haluukkudesta sekä tavoitetasosta millainen putkiremontti kannattaa tehdä. Esim meidän taloyhtiössä yli 60% halusi tehdä vessaremontin, vessat olivat oikeasti ihan päin persettä suunniteltu ja sähköissä olisi uusimista. Tällaisessa tilanteessa pelkkä pinnoitus olisi ollut täysin väärä ratkaisu, joten remontti tehdään perinteisellä tavalla. Jos taas kiinteistö olisi ollut uusi ja tarpeena uusia vain putkia, olisi perinteinen remontti täysin väärä ratkaisu.

Keittiöllä ei ole käytännössä mitään tekemistä putkiremontin kanssa. Keittiöön tulee uusi hana ja putket, mutta putket vedetään vanhalle paikalle. Monessa yhtiössä homma selviää sillä, että muutama alakaappi pitää ottaa pois paikoiltaan ja laittaa takaisin kun homma on ohi.

O