Klubituksen kilonpudotus
[q]hardikaveri, 16.8.2006 10:48:
testissä oli satsin cykling easy!
- - -
overall oli kyl hyvä hikijumppa ilman mitään aerobikhöpinöitä tai tanssisarjoja.. hikeä sit kans lens ihan tajuttomasti..eli ottakaa oma pyyhe messiin!
on sitten ihan eri pyöräillä yksin punttiksella tai mennä cyklingtunnille! motivaatio x100..[/q]
Jep, mäkin tykkään ihan älyttömästi spinningistä! Polttaa energiaa paljon enemmän kuin aerobic samassa ajassa, koska siinä tehdään alusta loppuun asti isoilla lihaksilla hapen kanssa. Ja hikeä irtoaa sen mukaisesti.
Ei tota oikein voi verratakaan omassa tahdissa punttispyöräilyyn. Tunnilla tulee tahkottua paljon kovempaa kuin itsekseen, koska joku on vieressä huutamassa. On myös kiva polkea hyvän musiikin tahtiin.
Lisäksi spinningpyörällä saa tehtyä paljon monimuotoisempaa polkemista kuin punttispyörällä, kun ajoasennot on paljon monipuolisempia. Esim. seisovaa asentoa en ole koskaan edes kokeillut punttispyörällä, en tiedä kestäisikö moinen vempele yhtä kovaa kenkimistä kuin spinningpyörä. Lopuksi: ainakin Esport Centerissä punttispyörät on paljon kämäisempiä polkufiilikseltään kuin spinningpyörät. Spinningpyörä on tuntumaltaan jo aika lähellä oikeata pyörää. Punttispyörä tuntuu lähinnä siltä kuin kampea vääntäisi.
[q]pyörän satula oli niiiin kivikova että häpyluu/nivunen/lonkkaluu whatever luu tuolla rektumin tienoilla meni kipeeks..[/q]
Toi perseenpakotus menee ajan myötä ohi. Kokeile vaihtaa pehmeämpään satulaan, tai totuta takapuolta ajamalla pyörällä muutenkin.
[q]Avernian, 16.8.2006 21:34:
---
Reetta, 16.8.2006 18:44:
ylimääräisiä kiloja otetaan vastaan, kiitos!
ei tälläsellä sirpullakaan aina niin helppoo oo!!!
---
Saat multa yhden, tuu hakemaan!
[/q]
Ja multa pari lisää! Kaks viikkoa vanhempien luona teki tehtävänsä. Oon sitä sorttia et pelkkä jääkaapin ohi kävely paisuttaa :(
[q]peepe, 17.8.2006 10:11:
---
Avernian, 16.8.2006 21:34:
---
Reetta, 16.8.2006 18:44:
ylimääräisiä kiloja otetaan vastaan, kiitos!
ei tälläsellä sirpullakaan aina niin helppoo oo!!!
---
Saat multa yhden, tuu hakemaan!
---
Ja multa pari lisää! Kaks viikkoa vanhempien luona teki tehtävänsä. Oon sitä sorttia et pelkkä jääkaapin ohi kävely paisuttaa :(
[/q]
Dodi, kolmella kilolla puhdasta ihraa onkin jo ihan kiva lämmittävä vaikutus tässä talven tullessa.
Nyt varmaankin saan useamman tiukan vastalauseen osakseni, mutta...
[q]katai, 17.8.2006 11:51:
Hän ei ajattele että tämä kuuluu tähän ikään (kilojen tuleminen muotojen mukana tai joku maksaläiskä kasvoissa).
[/q]
Mua on pitkään mietittyttänyt, miksi pitäisi hyväksyä yleisenä tosiasiana se, että iän myötä kuuluukin karttua kiloja. Totta kai aineenvaihdunta hidastuu, mutta ei se automaattisesti tarkoita sitä, että myös kiloja on pakko tulla lisää. Ihminen lihoo silloin, kun saa energiaa enemmän kuin kuluttaa, niin yksinkertaista se on.
Välillä musta tuntuu siltä, että tuota mantraa "iän mukana tulee kiloja" käytetään meriselityksenä omalle lihomiselle. Jos energian saannin ja kulutuksen välinen epätasapaino on vain hyvin pieni, hiipii paino ylös pikkuhiljaa vuosien aikana. Silloin on helppo vedota siihen, että "iän mukana tulee", eikä epätasapainoa tarvitse edes yrittää korjata.
Totuuden nimissä mä kuitenkin uskon, että asian hiljainen hyväksyminen on ongelma ennemminkin keski-ikäisille ja keski-ikää lähestyville kuin tähän topikkiin kirjoittelijoille. Toisaalta, kyllähän moni päältä kaksikymppinenkin huomaa jossain vaiheessa, että myöhäisteini-iän painoon on tullut lisää kiloja. (Myönnän, olen itsekin saanut 1-1,5kg lisää painoa reilussa kymmenessä vuodessa.) Useimmille parikymppisille ei painon kertyminen ole suoranainen ongelma, koska paino pysyy normaalipainoisen rajoissa. Kuitenkin, koko elämän mittainen vähittäinen lihominen johtaa väistämättä siihen, että vanhuusiän kynnyksellä niitä kiloja on terveyden kannalta ihan liikaa.
[q]wiwi, 17.8.2006 14:31:
Sitä paitsi Cosmopolitaniin pitäisi laittaa ikäraja, se on ehdottoman vaarallinen nuorille tytöille.
[/q]
Oottekos kattoneet uusimpia tyttöjen leluja..?? mm. winx (tms..), bratz jne. siinä on jo noin 6-vuotiaille sellaisia vartalomalleja että ohhoh vaatteista puhumattakaan. Järkyttävintä oli, kun silloin seitsemänvuotias siskoni tokaisi ihan tosissaan: "oonko Netta liian lihava?"
Mutta jos ihan laihdutuksesta/treenaamisesta tässä pitää puhua niin kertokaas mitä kannattaa syödä jotta treenistä (5krt/vko) olisi mahdollisimman paljon hyötyä? Kannattaanko vetää jotakin proteiinisörsseleitä? Vaikka oon aktiivinen liikkuja en oo koskaan tutustunut noihin lisäravinteisiin..
heh.. ite oon 190 pitkä ja 97 kiloo.. ja harrastan liikuntaa 4-5 päivää viikos.. ja paino ei tipu
mihinkää... :D :D :D :D :D :D
täällä taas o/
tarkoitus on tiputtaa painoa tyytyväiselle tasolle eli ne pari kiloa mitä tässä on tullu kun ei salille ole päässyt. ruokavalion kuntoon laittaminen on ollut osa tätä ensimmäistä askelta.
[q]neppu*, 17.8.2006 14:54:
Mutta jos ihan laihdutuksesta/treenaamisesta tässä pitää puhua niin kertokaas mitä kannattaa syödä jotta treenistä (5krt/vko) olisi mahdollisimman paljon hyötyä? Kannattaanko vetää jotakin proteiinisörsseleitä? Vaikka oon aktiivinen liikkuja en oo koskaan tutustunut noihin lisäravinteisiin..
[/q]
Treenin jälkeen on hyvä ottaa palautusjuoma, jossa on siis sopiva määrä protskua ja hiilaria. Näitä voi myös nauttia joskus aterian korvikkeena, mutta pääasiallisesti tulisi pitää huoli riittävästä energian saannista koko päivän ajan. Eli 5-6 pienempää ateriaa noin 3 tunnin välein.
Nopeita hiilareita kannattaa karsia, proteiinin määrä pitää korkealla, eikä ylenpalttisesti syödä rasvoja.
On myös hyvä muistaa että mitä kovempaa treenaat sitä enemmän tarvitset laadukasta ravintoa.
Eli lyhyesti, lähes kaikki mikä maistuu herkulliselta on epäterveellistä..*nauru*
keväällä,huhti-toukokuussa.2006 oli 83 kg,vyötäröltä 99 cm, nyt 21.9.2006 on 74 kg,86 cm :)
tavoitteena vielä tuo 6 cm pois,ja lihasmassaa tilalle.
kiitos kuuluu ruokavalioon,kaupassakäynti tottumuksiin (polkupyörällä auton sijaan) ja sitten työpaikan vaihtumiseen. en tietenkään voi kieltää ettei ero olisi tähän vaikuttanut.
mutta kaikkeen pystyy,pienillä asioilla.
se että jätin roska ruoan pois yli kk ajaksi,oli hyvä asia. aloin piristymään yms. mutta kyllä pitää hemmotella itseään välillä. :)
Ero ja riutuminen on loistava keino pudottaa painoa, nyt on tipahtanut about kuukauden aikana n. 15kg. tervellinen olo...
[q]Annakins, 21.9.2006 16:45:
---
ezzy, 21.9.2006 16:40:
Ero ja riutuminen on loistava keino pudottaa painoa, nyt on tipahtanut about kuukauden aikana n. 15kg. tervellinen olo...
---
15kg kuukaudessa?? Ei kuulosta kovin terveeltä..
[/q]
Itellä putos aikoinaan paino 10kg 2,5 viikossa. Enkä nyt tiedä oliko se nyt niin epäterveellistä. Riippuu tietysti ihmisestä ja painosta...
niin. kyllähän se ero aiheuttaa hiukan syömishäiriötä. minkäs teet jos ei maistu. :/ mutta itse koitin pitää huolen,että söin paljon proteiinia.. :) jottei lihakset sentään katoaisi..
ne vähät. :F
[q]Annakins, 21.9.2006 16:45:
---
ezzy, 21.9.2006 16:40:
---
15kg kuukaudessa?? Ei kuulosta kovin terveeltä..
[/q]
prosentuaalisesti aika pientä meikäläisessä, mutta ei o tervettä ei. Ruokahalu himassa tyhjässä kämpässä aika lailla 0, duunissa pakko pöpertää jotain, että jaksaa.
Nää väittelyt siitä millä syketasolla rasva palaa parhaiten on kyllä IMO jo kohtuu aikansa eläneitä... Tottahan se palavan rasvan prosentuaalinen osuus on matalalla sykkeellä suurempi kokonaiskulutuksen määrästä, mutta ei pidä unohtaa että rankempi liikunta kuluttaa myös huomattavasti enemmän kaloreita.
Mä oon sitä mieltä, että kannattaa valita itselle mieluinen liikuntamuoto, koska mikään ei ole niin perseestä kuin väkisin jonkun tylsän lajin vääntäminen. Kun on kivaa, jaksaa liikkua ja läski lähtee
Lihasmassan kasvattaminen taas kasvattaa kokonaiskulutuksen määrää, joka taas laihduttaa.
Eli punttia ja jotain KIVAA aerobista, ja siinä alkaa olla paketti jo kondiksessa
Olin 3 viikkoa urheilematta; tästä 2 viikkoa ulkomailla ja viikon flunssassa. Tulos: 1 kg lisää painoa, lihakset surkastuneet ja pömppövatsa tilalle. En muista että koskaan aikaisemmin olisin ollut näin painava. Melkein on sellainen fiilis, että kolmen viikon rötväyksellä tuhosin vuoden treenaamisen tulokset. :(
Tuntui todella hyvältä kun pääsi taas ensimmäisiä kertoja treenaamaan. Nyt pitää vaan ottaa mahdollisimman nopeasti takaisin mitä voitavissa on.
Meikäläiselläkin on itse asiassa tämmöinen ruokavalioon ja liikkumiseen liittyvä elämäntapamuutos. 2009 loppuvuonna alkoi oma mässäily olla jo aika hallitsematonta, ja joulun jälkeen oli helppo päättää aloittaa terveellisempi elämä. Yksi tärkeimpiä tavoitteita on mahtua ulkomailta pari vuotta sitten tilattuihin bilevaatteisiin!
Me ollaan siirrytty nk. paimentolaisruokavalioon, eli luolamiesruokavalio (kasvikset, hedelmät, liha/kala/kana) plus maitotuotteet. Pastat, riisi, peruna ja vaalea vilja on karsittu kokonaan pois, luomuruisleivästä en kyllä ole osannut luopua. Pastan/riisin/perunan sijaan syödään sitten lihan kanssa sekalaisia kasviksia ja esim. raejuustoa.
Napostelun nälkään on toiminut tosi hyvin cashew-pähkinät, joista saa myös niitä kriittisiä hyviä rasvoja. Luulen että pahimmat "laihdutusmässyt" tulee nimenomaan siitä että karsitaan liikaa pois kaikkia rasvoja, vaikka niitäkin tarvitaan.
Olen päässyt oikeastaan kokonaan eroon suklaasta ja karkeista, eikä ollenkaan haittaa jos joku muu herkuttelee naaman edessä, ja tämä jos joku on minulle se suuri voitto.
Ruokavaliomuutoksen lisäksi olen käynyt nyt 1-2 kertaa viikossa salilla kuntopyöräilemässä ja crosstraineria veivaamassa, koska keksin vaivattoman ja mukavan paikan. Tämä tuntuu kyllä vähän väkinäiseltä, mutta ne bilehousut odottaa joten motivaatiota on ainakin niihin mahtumiseen saakka!
Kiloja en ole seuraillut kun vaakaa ei ole, mutta vatsanympäryksestä eroon pääseminen on mulle se tärkein juttu, ja sieltä ne vikat kilot sitten aikanaan lähtee. Hyvin on kuitenkin toistaiseksi mennyt, kun näkee peilistä ihan selkeän eron.
Ja mä kun en saa painoo nousee
En ole ammattilainen, mutta en usko että mistään vakavasta on kyse. Nuorempanahan ei ikänä meinannu edes lihakset ja nivelet tulla kipeiksi. Ei siis tarvinnut venyytellä ja lämmitellä ennen liikuntaa. Tämä asia muuttuu hyvin äkkiä kun ikää tulee ja keho vaatii venyyttelyä päivittäin vaikka ei liikuntaa harrastaisi. Äkistään pelkkä lenkille lähtökin saattaa niveliin vihlasta, koska ne ovat ehkä jääneet vielä "jumiin" edellisistä kerroista jos kunnollista venyyttelyä ei suoriteta. Pelkkänä sairaanakin olemisessa menee lihaksia enemmän jumiin kuin pienessä liikunnassa, koska makoilessa ne joutuvat välillä kovaankin jännitykseen.
Sori epäselvä selitys, mutta etköhän tuosta selviä kun otat vaa rauhallisemmi ja venyyttelet ja verryyttelet hyvin. Kävelet vaikka aluksi sitten hölkkää ja testaat juoksua sitten niin ettei kylmiltään repäse juoksuun. Kannattaa myös pitää aina välipäivä aluksi ainakin.
Ja tähän väliin klassikko (mutta totuus) : Lihakset painaa enemmän kuin läski.